Brexit viemässä ilmat brittiläisen autoteollisuuden renkaista
Neuvotteluaika Britannian ja EU:n vapaakauppasopimuksesta on kulumassa umpeen.
Autonvalmistuksessa tarvittavien osien tullimaksuja ja alkuperämaata koskeva vääntö on koitumassa Britannian tappioksi.
Britannia on esittänyt EU:lle, että niin kutsutuista kolmansista maista tuotavat autojen osat ja materiaalit saisivat saman tullikohtelun brittiläisten osien kanssa vientitariffien keventämiseksi. Osia tuodaan muun muassa Japanista, Etelä-Koreasta ja Turkista.
Tästä EU on kauppasopimusneuvotteluissa kieltäytynyt Britannian EU-neuvottelijoiden pyrkimyksistä huolimatta. EU:n näkemyksen mukaan unionin jättänyt Britannia pyrkii säilyttämään tulliunionin edut.
The Independent-lehti kertoo, että Britannian brexit-neuvottelija David Frost joutui myöntämään takaiskun kirjeessään brittiläisille autonvalmistajille.
Autoteollisuuden edustajien kerrotaan olevan tilanteeseen äärimmäisen pettyneitä. Alan mukaan brexit-neuvottelijat ovat ajaneet kiperissä neuvotteluissa huomattavasti voimallisemmin pienen mutta saarivaltakunnalle perinteisesti tärkeän kalastussektorin etuja.
Autovienti on ollut yksi Britannian menestystarinoista. Sen osuus on ollut enimmillään noin 14 prosenttia viennistä. Ala on työllistänyt alihankkijoineen lähes 200 000 ihmistä, kertoo The Sunday Times-lehti. Autoteollisuuden kokonaisarvo oli vuonna 2019 lähes 20 miljardia euroa.
Vientitariffien osuus kasvaa sähköautojen yleistyessä. Nykyisin akku muodostaa suuren osan auton valmistusarvosta.
Brexit iskee Britannian autoteollisuuteen!
11
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Brittien lähtö EU:sta koettelee eniten Saksalaista autoteollisuutta.
Sen takia Germaanit ovat niin ärhäköityneet Brittien lähdöstä- Anonyymi
Saksan autoteollisuudelle yhden suuren kilpailijan poistuminen sisämarkkinoilta on vain eduksi.
Joidenkin valmistajien tuotantoketjut katkeavat,mutta ne kyetään uusimaan EU:n vapaakauppa-alueen sisällä.
Britit kykenevät myös korvaamaan katkenneet tuotantoketjut,mutta EU-markkinoiden korvaaminen on vaikeampaa.Tullimuuri nousee ja yhteistominta vaikeutuu monella tapaa muutenkin. Mm.työvoiman vapaa liikkuvuus poistuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saksan autoteollisuudelle yhden suuren kilpailijan poistuminen sisämarkkinoilta on vain eduksi.
Joidenkin valmistajien tuotantoketjut katkeavat,mutta ne kyetään uusimaan EU:n vapaakauppa-alueen sisällä.
Britit kykenevät myös korvaamaan katkenneet tuotantoketjut,mutta EU-markkinoiden korvaaminen on vaikeampaa.Tullimuuri nousee ja yhteistominta vaikeutuu monella tapaa muutenkin. Mm.työvoiman vapaa liikkuvuus poistuu.On se eduksi kun EU lle kun menettää asiakkaan
joka ostaa EU alueelta 80 miljardia Euroa enemmän
kuin myy EU alueelle ja häviää myös Britannian
jäsenmaksut ja hyväntekeväisyys avut.
Pitkälle on mennyt EU valehtelut! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se eduksi kun EU lle kun menettää asiakkaan
joka ostaa EU alueelta 80 miljardia Euroa enemmän
kuin myy EU alueelle ja häviää myös Britannian
jäsenmaksut ja hyväntekeväisyys avut.
Pitkälle on mennyt EU valehtelut!EU kykenee kestämään tappiot aivan eri lailla kuin UK.
EU:lla on valtava vapaakauppa-alue,jolta löytyy korvaava volyymi.
Eron kulut on otettu huomioon juuri hyväksyytssä 7 vuoden budjettikehyksessä.
Erokysymystä selvitellään vielä aivan lähiaikoina.
Kauppasopimuksen syntyminen on kuitenkin epätodennäköistä.
Tappio on ennen kaikkea UK:n. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU kykenee kestämään tappiot aivan eri lailla kuin UK.
EU:lla on valtava vapaakauppa-alue,jolta löytyy korvaava volyymi.
Eron kulut on otettu huomioon juuri hyväksyytssä 7 vuoden budjettikehyksessä.
Erokysymystä selvitellään vielä aivan lähiaikoina.
Kauppasopimuksen syntyminen on kuitenkin epätodennäköistä.
Tappio on ennen kaikkea UK:n.Voisi kyseenalaistaa miksi Britannian poistuminen ei supista EU:n itsensä budjettia ja varainkäyttöä ?
Poistuuhan yksi jäsenmaa, meno ja tulovaikutuksineen.
Ei voi nähdä oikeutettuna myös sitä että EU pitäytyy käytännöissään ja sopimuksissaan aivan kuin Britannia olisi edelleen jäsenmaa.
Miksi Britannian poistumisen vajeeseen on muiden jäsenmaiden osallistuttava ?
EU käytännöt ovat omituisia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisi kyseenalaistaa miksi Britannian poistuminen ei supista EU:n itsensä budjettia ja varainkäyttöä ?
Poistuuhan yksi jäsenmaa, meno ja tulovaikutuksineen.
Ei voi nähdä oikeutettuna myös sitä että EU pitäytyy käytännöissään ja sopimuksissaan aivan kuin Britannia olisi edelleen jäsenmaa.
Miksi Britannian poistumisen vajeeseen on muiden jäsenmaiden osallistuttava ?
EU käytännöt ovat omituisiaOltiin "EU käytäntöjen" omituisuudesta mitä mieltä tahansa, pitää muistaa sekin että Britit itse ovat pitkälle vastuussa koko EUn olemassaolosta ja sen säännöistä. Myös niistä jotka koskevat EUsta eroamista.
"Brittien lähtö EU:sta koettelee eniten Saksalaista autoteollisuutta."
Hölynpölyä. Tunnetuimmat brittiautomerkit ovat jo olleet pitkään ulkomaalaisomistuksessa, pitkälti saksalaisomistuksessa. Täysin brittien omistamia automerkkejä ovat lähinnä pieniä määriä urheilu- ja erikoisautoja valmistavat pikkumerkit, kuten Morgan. Isot nimet, kuten Ford, Rolls-Royce, Daimler, Aston Martin, Mini, Jaguar, Bentley, Vauxhall ja Land Rover lienevät tunnetuimmat yhä valmistettavat brittiautomerkit. Ja kaikkien omistuspohja ulkomailla. Firmoilla, joilla tuotantokapasiteettia riittää pitkin maailmaa. Loistoautoja todennäköisesti tullaan tekemään Briteissä brexitin jälkeenkin, mutta volyymimerkkien ja -mallien valmistukset menevät ulkomaille, se on päivänselvää.
- Anonyymi
Autoteollisuus siirtyy Britanniasta pois. Moni brexitin kannattaja menettää työpaikkansa. Tyhmyys kostautuu aina.
- Anonyymi
Ei se kokonaan siirry,mutta tuotanto pienenee, työpaikat vähenevät ja viennin volyymi sekä vientitulot pienenevät.
EU-vihaajille on noissa asioissa paljon hurrattavaa.Hehän vakuuttavat brexitin johtavan onneen ja yltäkylläisyyteen.
Siltäkö vaikuttaa?
- Anonyymi
Britit kyllä kusi omiin muroihin tuolla brexitillä. Se on jo nyt maksanut sen verran, mitä koko EU:n maksut ovat olleet 47 vuoden aikana.
Tavis perus britti kyllä huomaa kohta silmien kirvelevän, kun on kustu kunnolla iirikseen tällä brexitillä ;D Ei ne työpaikat takaisin tule ja rusinoita ei voi pitkään pullasta syödä. Autot tehdään EU:n alueella, ei niitä kannata alkaa Britanniassa tekemään. - Anonyymi
Brittimedioita ja maan meininkiä muutenkin paljon seuraavana voisin sanoa että paskan möivät. Siis niille jotka brexitin puolesta äänestivät. Tulee helevvetin kalliiksi, kalliimmaksi mitä EUn aikana ikinä tuli ja paljon lyhyemmässä ajassa. Väittäisin mm. Skotlannin piakkoin järjestävän uuden äänestyksen eroamisesta Iso-Britanniasta ja hakevan sen jälkeen EU-jäsenyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310121Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523395Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493143- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032179- 1162153
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221376Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346