Brexit iskee Britannian autoteollisuuteen!

Anonyymi

Brexit viemässä ilmat brittiläisen autoteollisuuden renkaista
Neuvotteluaika Britannian ja EU:n vapaakauppasopimuksesta on kulumassa umpeen.

Autonvalmistuksessa tarvittavien osien tullimaksuja ja alkuperämaata koskeva vääntö on koitumassa Britannian tappioksi.

Britannia on esittänyt EU:lle, että niin kutsutuista kolmansista maista tuotavat autojen osat ja materiaalit saisivat saman tullikohtelun brittiläisten osien kanssa vientitariffien keventämiseksi. Osia tuodaan muun muassa Japanista, Etelä-Koreasta ja Turkista.

Tästä EU on kauppasopimusneuvotteluissa kieltäytynyt Britannian EU-neuvottelijoiden pyrkimyksistä huolimatta. EU:n näkemyksen mukaan unionin jättänyt Britannia pyrkii säilyttämään tulliunionin edut.

The Independent-lehti kertoo, että Britannian brexit-neuvottelija David Frost joutui myöntämään takaiskun kirjeessään brittiläisille autonvalmistajille.


Autoteollisuuden edustajien kerrotaan olevan tilanteeseen äärimmäisen pettyneitä. Alan mukaan brexit-neuvottelijat ovat ajaneet kiperissä neuvotteluissa huomattavasti voimallisemmin pienen mutta saarivaltakunnalle perinteisesti tärkeän kalastussektorin etuja.

Autovienti on ollut yksi Britannian menestystarinoista. Sen osuus on ollut enimmillään noin 14 prosenttia viennistä. Ala on työllistänyt alihankkijoineen lähes 200 000 ihmistä, kertoo The Sunday Times-lehti. Autoteollisuuden kokonaisarvo oli vuonna 2019 lähes 20 miljardia euroa.

Vientitariffien osuus kasvaa sähköautojen yleistyessä. Nykyisin akku muodostaa suuren osan auton valmistusarvosta.

11

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Brittien lähtö EU:sta koettelee eniten Saksalaista autoteollisuutta.

      Sen takia Germaanit ovat niin ärhäköityneet Brittien lähdöstä

      • Anonyymi

        Saksan autoteollisuudelle yhden suuren kilpailijan poistuminen sisämarkkinoilta on vain eduksi.

        Joidenkin valmistajien tuotantoketjut katkeavat,mutta ne kyetään uusimaan EU:n vapaakauppa-alueen sisällä.

        Britit kykenevät myös korvaamaan katkenneet tuotantoketjut,mutta EU-markkinoiden korvaaminen on vaikeampaa.Tullimuuri nousee ja yhteistominta vaikeutuu monella tapaa muutenkin. Mm.työvoiman vapaa liikkuvuus poistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksan autoteollisuudelle yhden suuren kilpailijan poistuminen sisämarkkinoilta on vain eduksi.

        Joidenkin valmistajien tuotantoketjut katkeavat,mutta ne kyetään uusimaan EU:n vapaakauppa-alueen sisällä.

        Britit kykenevät myös korvaamaan katkenneet tuotantoketjut,mutta EU-markkinoiden korvaaminen on vaikeampaa.Tullimuuri nousee ja yhteistominta vaikeutuu monella tapaa muutenkin. Mm.työvoiman vapaa liikkuvuus poistuu.

        On se eduksi kun EU lle kun menettää asiakkaan
        joka ostaa EU alueelta 80 miljardia Euroa enemmän
        kuin myy EU alueelle ja häviää myös Britannian
        jäsenmaksut ja hyväntekeväisyys avut.

        Pitkälle on mennyt EU valehtelut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se eduksi kun EU lle kun menettää asiakkaan
        joka ostaa EU alueelta 80 miljardia Euroa enemmän
        kuin myy EU alueelle ja häviää myös Britannian
        jäsenmaksut ja hyväntekeväisyys avut.

        Pitkälle on mennyt EU valehtelut!

        EU kykenee kestämään tappiot aivan eri lailla kuin UK.
        EU:lla on valtava vapaakauppa-alue,jolta löytyy korvaava volyymi.
        Eron kulut on otettu huomioon juuri hyväksyytssä 7 vuoden budjettikehyksessä.

        Erokysymystä selvitellään vielä aivan lähiaikoina.
        Kauppasopimuksen syntyminen on kuitenkin epätodennäköistä.
        Tappio on ennen kaikkea UK:n.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU kykenee kestämään tappiot aivan eri lailla kuin UK.
        EU:lla on valtava vapaakauppa-alue,jolta löytyy korvaava volyymi.
        Eron kulut on otettu huomioon juuri hyväksyytssä 7 vuoden budjettikehyksessä.

        Erokysymystä selvitellään vielä aivan lähiaikoina.
        Kauppasopimuksen syntyminen on kuitenkin epätodennäköistä.
        Tappio on ennen kaikkea UK:n.

        Voisi kyseenalaistaa miksi Britannian poistuminen ei supista EU:n itsensä budjettia ja varainkäyttöä ?
        Poistuuhan yksi jäsenmaa, meno ja tulovaikutuksineen.

        Ei voi nähdä oikeutettuna myös sitä että EU pitäytyy käytännöissään ja sopimuksissaan aivan kuin Britannia olisi edelleen jäsenmaa.

        Miksi Britannian poistumisen vajeeseen on muiden jäsenmaiden osallistuttava ?
        EU käytännöt ovat omituisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kyseenalaistaa miksi Britannian poistuminen ei supista EU:n itsensä budjettia ja varainkäyttöä ?
        Poistuuhan yksi jäsenmaa, meno ja tulovaikutuksineen.

        Ei voi nähdä oikeutettuna myös sitä että EU pitäytyy käytännöissään ja sopimuksissaan aivan kuin Britannia olisi edelleen jäsenmaa.

        Miksi Britannian poistumisen vajeeseen on muiden jäsenmaiden osallistuttava ?
        EU käytännöt ovat omituisia

        Oltiin "EU käytäntöjen" omituisuudesta mitä mieltä tahansa, pitää muistaa sekin että Britit itse ovat pitkälle vastuussa koko EUn olemassaolosta ja sen säännöistä. Myös niistä jotka koskevat EUsta eroamista.


      • "Brittien lähtö EU:sta koettelee eniten Saksalaista autoteollisuutta."

        Hölynpölyä. Tunnetuimmat brittiautomerkit ovat jo olleet pitkään ulkomaalaisomistuksessa, pitkälti saksalaisomistuksessa. Täysin brittien omistamia automerkkejä ovat lähinnä pieniä määriä urheilu- ja erikoisautoja valmistavat pikkumerkit, kuten Morgan. Isot nimet, kuten Ford, Rolls-Royce, Daimler, Aston Martin, Mini, Jaguar, Bentley, Vauxhall ja Land Rover lienevät tunnetuimmat yhä valmistettavat brittiautomerkit. Ja kaikkien omistuspohja ulkomailla. Firmoilla, joilla tuotantokapasiteettia riittää pitkin maailmaa. Loistoautoja todennäköisesti tullaan tekemään Briteissä brexitin jälkeenkin, mutta volyymimerkkien ja -mallien valmistukset menevät ulkomaille, se on päivänselvää.


    • Anonyymi

      Autoteollisuus siirtyy Britanniasta pois. Moni brexitin kannattaja menettää työpaikkansa. Tyhmyys kostautuu aina.

      • Anonyymi

        Ei se kokonaan siirry,mutta tuotanto pienenee, työpaikat vähenevät ja viennin volyymi sekä vientitulot pienenevät.

        EU-vihaajille on noissa asioissa paljon hurrattavaa.Hehän vakuuttavat brexitin johtavan onneen ja yltäkylläisyyteen.

        Siltäkö vaikuttaa?


    • Anonyymi

      Britit kyllä kusi omiin muroihin tuolla brexitillä. Se on jo nyt maksanut sen verran, mitä koko EU:n maksut ovat olleet 47 vuoden aikana.
      Tavis perus britti kyllä huomaa kohta silmien kirvelevän, kun on kustu kunnolla iirikseen tällä brexitillä ;D Ei ne työpaikat takaisin tule ja rusinoita ei voi pitkään pullasta syödä. Autot tehdään EU:n alueella, ei niitä kannata alkaa Britanniassa tekemään.

    • Anonyymi

      Brittimedioita ja maan meininkiä muutenkin paljon seuraavana voisin sanoa että paskan möivät. Siis niille jotka brexitin puolesta äänestivät. Tulee helevvetin kalliiksi, kalliimmaksi mitä EUn aikana ikinä tuli ja paljon lyhyemmässä ajassa. Väittäisin mm. Skotlannin piakkoin järjestävän uuden äänestyksen eroamisesta Iso-Britanniasta ja hakevan sen jälkeen EU-jäsenyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2732
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1700
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      54
      1302
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1072
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1065
    Aihe