Valinnanvaraa on uskonnoissa niin paljon, että lähes jokaiselle on mahdollisuus valita oma uskontonsa. Ellei siltikään sopivaa löytyisi voi aina perustaa aivan ikioman uskonnon, tai lahkon. Kun näin suuri valinnanvapaus on olemassa,niin, miksi tyytyä olemaan Lesta?
Maailmassa on yli miljoona uskontoa
79
51
Vastaukset
- Anonyymi
Sanovat että tämä Laestadiolauus ja sen vanhoillinen haara on maailmankaikkeuden ainut oikea usko että ihan kaikki muut joutuu iankaikkisesti helvettiin, tuliseen järveen kitumaan. Helvetistä eli kadotuksesta kuulemma näkee kun Jumalan lapset iloitsevat Taivaassa. Jotensakin näin opetettiin lapsena.
- Anonyymi
Lähinnä kai kepuloisia pääsee perille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä kai kepuloisia pääsee perille.
Kukapa tietää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä kai kepuloisia pääsee perille.
Heh heh . Vaikkapa noin90 %Taivaassa olijoista kepulaisia. Loput ehkä kokomuslaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh heh . Vaikkapa noin90 %Taivaassa olijoista kepulaisia. Loput ehkä kokomuslaisia.
Semmoseen taivaaseen en menis vaikka hohtimilla kiskoisivat.
- Anonyymi
Lentävä SPAKETTIHIRVIÖ on ainoa oikea jumala, joka myös synnytti elämän tänne.
Sen taivaspaikassa, olut on kylmää ja naiset puhtaita.
T. Pastafar - Anonyymi
Lestadilaisuus on ainoa oikea uskonto ja vahvasti sukupolvesta toiseen vaikuttanut positiivisesti Maalaisliitosta nykyiseen Keskustaan.
PohPrEvp- Anonyymi
Uskova ei voi äänestää muuta kuin keskustaa sanoi saarnamies.
- Anonyymi
Perusteletko.
- Anonyymi
Sukurutsaustako tarkoitat?
- Anonyymi
Jyrkintä uskonnollisuus on aina ollut takapajuisella maaseudulla. Kaupunkiväestö on ollut aina enemmän tai vähemmän sekulaaria. Vaikka kuinka kunnioitamme jokaisen oikeutta omaan uskontoon, kiihkouskovaiset eivät sitä tee, vaan vaativat muitakin noudattamaan oman uskontonsa oppeja. Kiihkomielisempi uskovaisuus sikiää paitsi syrjäisellä maaseudulla, myös köyhyydestä. Huolestuttava on siitä, että kiihkomielinen uskonnollisuus näyttää leviävän kaikkien uskontojen keskuudessa samalla kun valtaväestö muuttuu yhä sekulaarimmaksi. Erilaiset helluntailaisuuden kaltaiset liikkeet valtaavat jalansijaa mm. katoliselta kirjolta Etelä-Amerikan slummeissa. Islamistit voittavat huolestuttavasti köyhien keskuudessa jalansijaa esimerkiksi Turkissa, jossa valtion uskonnottomuus on ollut Atatürkin jäljiltä suoranainen tabu.
- Anonyymi
Ainoa oikea uskonto on Jehovan todistajat. Älä turhaan lausu hänen ( JEHOVAN) nimeä, sillä se nimi on pyhin.
Nykyisin esim. Suomessa on valinnanvapaus legaalisessa mielessä. Tällaista vapautta ei aina ole ollut. Jonkun uskonopin ulkopuolelle jättäytyminen on ollut jopa hengenvaarallista. Toinen valinnanvapautta rajoittava asia on kulttuurinen. Jos lapsi ohjataan lapsuudesta alkaen johonkin uskontoon, mikään valinnanvapaus ei siinä toteudu.
Nyt on mahdollista valita eri uskontojen lisäksi myös uskonnottomuus. Varmaan edelleen on harvinaista kysyä itseltään, miksi uskoa johonkin sellaiseen, mikä on tiedon tuolla puolen. Ihmisethän ovat kautta aikain paikanneet tietoa uskolla. Uskonnon merkitys on toisaalta vähentynyt sen myötä, kun tieto eri asioista ja erityisesti elämästä on lisääntynyt. Moni uskoo myös sen vuoksi, ettei hyväksy elämän rajallisuutta eli kuolemaa. Kuolemanpelko voitetaan sillä, että uskotaan elämän jatkuvan senkin jälkeen. Se ehkä lieventää monen ahdistusta. Ihmiseltä vaaditaan siis rohkeutta olla paikkaamatta toiveitaan ja selittämättämiä asioita uskomuksilla.
Itseäni ihmetyttää aina se, miten ihan järkeävtkin ihmiset selittävät itselleen oman uskon tarpeensa. Uskontohan on uskoa ja sen perusteleminen rationaalisesti tuntuu jo lähtökohtaisesti olevan mission impossible. Jos sanoo, että arvelee tai tuntee jotain selittämätöntä ja yliluonnollista olevan olemassa, onko kyllä aika heppoisella pohjalla.- Anonyymi
Suurin virhe mitä poliitikko on tehnyt oli liittää valtionhallinto ja uskonto yhteen. Suomessa on kristinuskosta on tehty valtiollinen uskonto. Näin ihmisen joustamattomuutta on helppo rankaista kirkon kautta ilman politiikon ryvettymistä, vaikka saatanan tulella uhkaamalla, tai lupaamalla taivaassa parempaa asuntoa lainkuulijaiselle. Valtion uskontojohto on mahdollista laittaa "töihin" kuritomia kansalaisia ojentamaan milloin tahansa, koska siihen on valmiudet rakennettu. Yhteiskuntarauhan kannalta tämä on hyvä, mutta ottamalla huomioon mitä pahaa uskonnon varjolla on maailmassa tähän saakka tehty, niin ne jäljet ovat aivan käsittämättömän hirvittävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin virhe mitä poliitikko on tehnyt oli liittää valtionhallinto ja uskonto yhteen. Suomessa on kristinuskosta on tehty valtiollinen uskonto. Näin ihmisen joustamattomuutta on helppo rankaista kirkon kautta ilman politiikon ryvettymistä, vaikka saatanan tulella uhkaamalla, tai lupaamalla taivaassa parempaa asuntoa lainkuulijaiselle. Valtion uskontojohto on mahdollista laittaa "töihin" kuritomia kansalaisia ojentamaan milloin tahansa, koska siihen on valmiudet rakennettu. Yhteiskuntarauhan kannalta tämä on hyvä, mutta ottamalla huomioon mitä pahaa uskonnon varjolla on maailmassa tähän saakka tehty, niin ne jäljet ovat aivan käsittämättömän hirvittävät.
Ei se yhteiskuntarauhankaan osalta niin selvä ole. Katsokaa nyt vaikka miten nämä tekohurskaat itseään kristinuskoisiksi sanovat ovat uhkailleet ja totettaneetkin muitten uskontojen uskovia kohtaan tällä hetkellä ja viimeisten tuhansien vuosien aikana omissa maissaan. Siinä ovat henkensä saaneet menettää myös uskonnottomat, eli atesisti, sekä kantoihin, lähteisiin, tai vaikkapa lehmiin uskovat.
- Anonyymi
Vihreä uskonto, kuten nytkin kadulla istuivat. Se puhdasta uskontoa heitä uskoville.
Samoin yhä toverit uskoo Stalin uskontoon. - Anonyymi
"Itseäni ihmetyttää aina se, miten ihan järkeävtkin ihmiset selittävät itselleen oman uskon tarpeensa. Uskontohan on uskoa ja sen perusteleminen rationaalisesti tuntuu jo lähtökohtaisesti olevan mission impossible."
Tämä sopii erityisen osuvasti yhteen tämänhetken valtauskonnoista, vihreään aatteeseen. Sehän on politiikaksi naamioitu uskonlahko, rituaaleineen kaikkineen. Vihreä usko saa rationaalisetkin asiat näyttämään vääriltä, ydinvoima yhtenä esimerkkinä. Ilmastonmuutoshysteria on samaa kuin maailmanlopun pelko, tai sillä pelottelu, muissa uskonnoissa. Kun toimit kuten vihreät opettaa, pelastat maailman maailmanlopulta.
Uskontoihin liittyy usein myös vahva tunne omasta ylemmyydestä, olen parempi ihminen kuin nuo muut, he ovat syntisiä, me autuaita. Vihreisiin tämäkin sopii kuin nenä päähän. Lauantaina saimme elokapina nimisen vihreän ääriuskovaislahkon näytteen siitä, kuinka he parempina ihmisinä kokevat, ettei maalliset lait heitä koske. Katuja suljettiin mielenosoituksessa, ilman ennakkoon annettua ilmoitusta.
Poliisi toimi kuten poliisin pitää toimia; pitkämielisesti lähes kolmen tunnin ajan yritti lopetaa laittoman mielenilmauksen, mutta nämä "paremmat" ihmiset vain jatkoivat kadun sulkuaan, niinpä poliisi viimein käytti sumutetta. Nyt jopa yliopiston rikosoikeuden professoreita (uskonlahkon ylipapit) tunkee julkisuuteen paheksumaan poliisin toimia. Tavallinen ihminen voi vain kauhistella, miten onnettomassa jamassa on oikeusopin tila tässä maassa kun professorin suusta tulee tuollaista tekstiä. Vihreä uskonto on siis saastuttanut jo oikeustieteen opinahjotkin. Saat MPP pitää oman ateismisi kuten allekirjoittanut agnostisminsa. Kuten uskovaiset uskonsa.
Mutta ei tuputeta sitä omaa näkemystä ainoana oikeana vai mitä?Anonyymi kirjoitti:
"Itseäni ihmetyttää aina se, miten ihan järkeävtkin ihmiset selittävät itselleen oman uskon tarpeensa. Uskontohan on uskoa ja sen perusteleminen rationaalisesti tuntuu jo lähtökohtaisesti olevan mission impossible."
Tämä sopii erityisen osuvasti yhteen tämänhetken valtauskonnoista, vihreään aatteeseen. Sehän on politiikaksi naamioitu uskonlahko, rituaaleineen kaikkineen. Vihreä usko saa rationaalisetkin asiat näyttämään vääriltä, ydinvoima yhtenä esimerkkinä. Ilmastonmuutoshysteria on samaa kuin maailmanlopun pelko, tai sillä pelottelu, muissa uskonnoissa. Kun toimit kuten vihreät opettaa, pelastat maailman maailmanlopulta.
Uskontoihin liittyy usein myös vahva tunne omasta ylemmyydestä, olen parempi ihminen kuin nuo muut, he ovat syntisiä, me autuaita. Vihreisiin tämäkin sopii kuin nenä päähän. Lauantaina saimme elokapina nimisen vihreän ääriuskovaislahkon näytteen siitä, kuinka he parempina ihmisinä kokevat, ettei maalliset lait heitä koske. Katuja suljettiin mielenosoituksessa, ilman ennakkoon annettua ilmoitusta.
Poliisi toimi kuten poliisin pitää toimia; pitkämielisesti lähes kolmen tunnin ajan yritti lopetaa laittoman mielenilmauksen, mutta nämä "paremmat" ihmiset vain jatkoivat kadun sulkuaan, niinpä poliisi viimein käytti sumutetta. Nyt jopa yliopiston rikosoikeuden professoreita (uskonlahkon ylipapit) tunkee julkisuuteen paheksumaan poliisin toimia. Tavallinen ihminen voi vain kauhistella, miten onnettomassa jamassa on oikeusopin tila tässä maassa kun professorin suusta tulee tuollaista tekstiä. Vihreä uskonto on siis saastuttanut jo oikeustieteen opinahjotkin.Vihreässä aatemaailmassa voi toki esiintyä uskonlahkonkin piirteitä, mutta esim. huoli ilmastomuutoksesta on paljon nykyisin levinnyt paljon laajemmalle kuin pelkkään ydinvihreään liikkeeseen. Suomessakin Tasavallan presidentti on kantanut asiasta julkisesti ja maailmanlaajuisesti huolta sekä yrityselämä muuttanut toimintapojaan, koska näkee asiat jo merta edemmäs ja varautuu tulevaan haluten tehdä muutosvarautumisesta itselleen kilpailuedun. Tiedemaailman huolet ilmastomuutoksen vaikutuksista ovat erittäin mittavat. Tämä koronaepidemia on pikkujuttu niiden rinnalla, joten ehkä huoleen on aihetta varsinkin, jos asiaa tutkailee tulevien sukupovien näkövinkkelistä.
Ydinvoimavastaisuus ei ole ollut mikään uskonto. Ydinvoiman vaarallisuudesta on näyttö. Vakavin näistä oli Tsernobylin onnettomuus, josta olisi voinut seurata vielä paljon pahemmat vahingot, jos asiat olisivat menneet totaalisesti pieleen. Silloi vahingot olisivat koskettaneet myös meitä suomalaisia paljon enemmän kuin mitä tapahtui. Tsernobyl osoitti, että yksikin tällainen onnettomuus voi olla valtavan mittaluokan katsastrofi. Toinen ydinvoimaan liittyvä ongelma on ydinjätteen loppusijoitus ja sen turvallisuus. Ennen kuin kritisoi kovin väkevästi vihreiden näkemyksiä ydinvoimaan, voisi olla hyvä kertoa perustellut ratkaisut nähin kahteen asiaan eli miten ratkaista satavarmasti ydinvoimaonnettomuudet ja mitä tehdään ydinjätteelle.
Poliisin puuttuminen mielenosoituksiin on asiayhteydestä irrallaan oleva asia. Samat periaatteet soveltuvat siis kaikkiin mielenosotuksiin riippumatta siitä, mikä on mielenilmaisun aihe.
Otetaan vertailuksi toinen samoilla seuduin ollut toinen mielenosoitus, josta on ehkä neljä-viisi vuotta (voi olla enemmänkin). Kyse oli maatalousyrittäjien traktorimarssista kaupunkiin päätepisteenä senaatintori. Marssi aiheutti monen tunnin haitan muulle liikenteelle ja osin ihan tässä samassa Kaisaniemenkadun ja Unioninkadun/Liisankadun risteyksessä. Traktoreita oli niin paljon, että kaikki eivät mahtuneet Senaatintorille. Niitä pysäköitiin vastoin liikennesääntöjä Unioninkadulle. Laiton pysäköinti ja liikenteen häiritseminen kesti monta tuntia. Poliisi ei tullut poistamaan traktoreita eikä sumuttamaan niiden kuljettajia pippurisumutteella. Minusta poliisi toimi silloin oikein kun ei sumuttanut maajussien silmille haitallisia aineita. Poliisin suhteellisuuden taju piti silloin hyvin aiheutusta haitasta huolimatta. Kyse on siis suhteellisuuden tajusta. Sen arvioimisesta, minkälaisin pakkokeinoin pitää puuttua mihinkin asiaan. Nyt vähän näytti, että poliisi siis toimi toisin 5-6 vuotta sitten samoilla paikoilla, vaikka kummassakin tapauksessa oli osin laillisia ja osin laittomia mielenosoitustoimia. Maajussit ovat aiemmin kipanneet sontaakin kaduille ja kulkeneet humalapäissään eläntenruhon osia mukanaan. Näihinkään poliisi ei puuttunut pippurisumutteella, vaikka yksi osa mielenosoituksen eläinruho-osiosta tapahtui eduskunnan edessä. Tuskinpa näissä oli kyse vihreästä uskosta. P:n ruskeasta uskosta ehkä enemmänkin.OikeistoSosDem kirjoitti:
Saat MPP pitää oman ateismisi kuten allekirjoittanut agnostisminsa. Kuten uskovaiset uskonsa.
Mutta ei tuputeta sitä omaa näkemystä ainoana oikeana vai mitä?Minun puolestani jokainen saa pitää uskonsa. Puutuin lähinnä kahteen asiaan. Toinen oli se, että valinnanvapaus on hyvä, mutta sitä ei ole aina ollut eikä ole vieläkään, koska ihmisiä kasvatetaan (=manipuloidaan) jo lapsina uskontoihin. Toinen ihmettelyni koski sitä, että uskonnon perusteleminen rationaalisin ja loogisin perustein on mahdotonta.
- Anonyymi
Persu voisi tehdä seuraavaa, jos se sitten niin lestaa huudattaisi.
Näyttää että olet mielenvikainen, olisko apua noista>
Rentouta kieli
Kun saat kielesi rennoksi, rentous leviää koko kehoon.
Kieltä voit rentouttaa niin, että painat sen ensin hetkeksi voimakkaasti kitalakea vasten ja annat kielen sitten rentoutua. Tunne kielen paino ja rentous. Toista tämä muutamia kertoja.
Nakuttele kämmensyrjää
Psykologiseksi akupunktioksi kutsutun tunteidenvapauttamisterapian (EFT) eli EFT-naputtelun toivotaan antavan apua stressiin ja ahdistukseen.
Kyseessä on terapia, jota opetellaan kursseilla, mutta ilman kurssiakin voit kokeilla seuraavaa.
Istu vuoteen reunalla. Naputtele kahdella tai kolmella sormella kämmenesi ulkosyrjää eli paksua lihasta aivan pikkusormen alapuolella. Keskity samalla hetki ahdistuksesi aiheeseen. Naputtelu voi avata uuden näkökulman ahdistukseen, mikä voi auttaa rauhoittumaan.
Tämä asento rauhoittaa. Jos asento tuntuu hankalalta, kokeile, auttaako esimerkiksi lantion alle asetettu tyyny. Jalkoja voi myös koukistaa, jos se tuntuu itselle parhaalta vaihtoehdolta.- Anonyymi
Mutta kun molemmat ovat samasta Maalaisliitosta syntyneet, sekä persut, että keput. Ja molemmat ratsastavat uskontojensa varassa, persut mukauskovaisia muslimivihan johdosta ja keput lestoja Sipilän opastamana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun molemmat ovat samasta Maalaisliitosta syntyneet, sekä persut, että keput. Ja molemmat ratsastavat uskontojensa varassa, persut mukauskovaisia muslimivihan johdosta ja keput lestoja Sipilän opastamana.
Eikai muslimeja vihata mutta heissä vain on ollut ympäri Eurooppaa paljon raiskaajia ym. Myös työnvietoksujia, ei kotoutuvia. Tosin myös lestoista on ollut raiskaajua ja on ehkä vieläkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikai muslimeja vihata mutta heissä vain on ollut ympäri Eurooppaa paljon raiskaajia ym. Myös työnvietoksujia, ei kotoutuvia. Tosin myös lestoista on ollut raiskaajua ja on ehkä vieläkin.
Saarnamiehissäkin jotka saarnaavat nuorille mm. Että ehkäisy ja televisio on syntiä.
- Anonyymi
Lestadiolainen liike salasi lasten hyväksikäytön
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen piirissä on paljastunut todistetusti ja kaikissa tiedoitusvälineissä uutisoituja satoja lasten seksuaalisia hyväksikäyttöjä. Liikkeen johto yritti aluksi vaieta rikokset, mutta nyttemmin tekojen uhrit ovat tulleet julkisuuteen. Kun ensimmäiset tapaukset tulivat julkisuuteen vuonna 2010 ja kun oululainen Kaleva-lehti niistä kirjoitti, osa liikkeen kannattajista masinoi lehteä vastaan tilausboikotin. Arkkipiispa Kari Mäkinen sanoo, että anteeksipyyntö olisi lestadiolaisliikkeen johdolta hyvä ele. Lestadiolaisten johtomies, pääsihteeri Tuomas Hänninen sanoo, että koko yhteisön esittämä anteeksipyyntö ei voi tulla kysymykseen, koska silloin leimataan koko liike. Lestadiolaisuus on eri suuntauksineen Pohjoismaiden suurin herätysliike. Vanhoillislestadiolaisten vuosittainen suurtapahtuma on Suviseurat- Anonyymi
Kepulaiset poistattavat varmaan tuonkin täysin totuudenmukaisen kommentin, jonka asiasisällön jokainen voi lukea lehdistöä selaamalla.
- Anonyymi
Vähenee kannatus kun ihmiset tajuaa että lahko lahkon joukossa. Lestadiolaiset kasvattaa lapsensa tynnyrissä. Silti moni pääsee vapauteen kun netistä löytyy tietoa. Kyllä se pahimmillaan on hirvittävää lapselle saada lestadiolainen kasvatus jos ei ymmärrä omalle kohdalleen tuota uskoa. Koulussa ym kiusataan kun kotona ei ole televisiota, kun ei saa meikata, kun ei saa kuunnella iskelmiä, kun ei saa käydä diskossa, kun kilpaurheilu on kiellettyä jne. Ja monilla lapsilla on pelko raiskatuksi tulosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähenee kannatus kun ihmiset tajuaa että lahko lahkon joukossa. Lestadiolaiset kasvattaa lapsensa tynnyrissä. Silti moni pääsee vapauteen kun netistä löytyy tietoa. Kyllä se pahimmillaan on hirvittävää lapselle saada lestadiolainen kasvatus jos ei ymmärrä omalle kohdalleen tuota uskoa. Koulussa ym kiusataan kun kotona ei ole televisiota, kun ei saa meikata, kun ei saa kuunnella iskelmiä, kun ei saa käydä diskossa, kun kilpaurheilu on kiellettyä jne. Ja monilla lapsilla on pelko raiskatuksi tulosta.
Monet sitten huijaa vanhuksia remontti ym yrityksissä joita monilla lestoilla on mm pohjanmaalla kun kilpaa ei saa urheilla mutta rikastua saa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet sitten huijaa vanhuksia remontti ym yrityksissä joita monilla lestoilla on mm pohjanmaalla kun kilpaa ei saa urheilla mutta rikastua saa.
Rehellinen yrittäjyys ok.
Kun nyt palstan avasin ja näin tämän avauksen, ihan pakko tähän on puuttua. En puhu lestadiolaisuudesta, luterilaisen kristinuskon pienestä lahkosta, joka täällä leimataan käsittämättömästi. Olen läheisesti tuntenut lestadiolaisperheen oikein hyvinä ihmisinä. Kaikkien lestadiolaisten leimaaminen joidenkin yksittäistapausten vuoksi on samanlaista typerää rasismia kuin kaikkien muslimien leimaaminen roistoiksi.
Tähän minut sai tuo Mielipidepankin sinänsä hyvä, mutta uskontojen merkitystä vähättelevä kirjoitus, jonka otan pohjaksi seuraavalle, jossa käsittelen uskontoja laajemminkin:
Kyllä uskonnoilla on edelleen suurtakin merkitystä. Olen ollut vuosia Lähi-idässä, jossa olen nähnyt niin juutalaisuuden kuin islamin edelleen suuren vaikutuksen ihmisten elämään. Eivät he kaikki ole kovin hartaita ”uskovaisia”, jopa suuri enemmistö heistä varsin ”maallisia”, mutta kyllä he silti noudattavat uskontonsa tärkeimpiä oppeja, sekä kehotuksia että rajoituksia.
Juutalaisille aina lauantain sabatti on edelleen niin pyhä, että sinä päivänä kaikki työtoiminta on kiellettyä eikä kotoa saisi poistua kävelymatkaa pidemmälle. Viimeisellä "faitterireissullani" Golanilla seurustelin vuoden itseäni 20 vuotta nuoremman, 27-vuotiaan Gilan kanssa. Hän asui Tel Avivin laidalla, mutta hyvin usein hän oli viikonlopun luonani Tiberiaksen Seniorvillassa. Sinne hän tuli n. 100 km:n matkan julkisen liikenteen bussilla jo perjantaina, kun lauantaina eli sabattina bussi ei kulkenut, ja usein hän palasi kotiinsa sunnuntai-iltana, kun bussit kulkivat jo sunnuntaina. Gila kaksi vuotta Englannissakin asuneena oli niin maallistunut, että lauantaina me teimme Tiberiaksessa yhtä ja toista sellaista, jota hän ei olisi voinut tehdä kotonaan, kun vanhempansa olivat hartaita juutalaisia.
Juutalaiset eivät taida kristittyjen ja muslimienkin tavoin uskoa tuonpuoleiseen elämään jossain paratiisissa, vaan he yhä odottavat messiasta, joka aikojen lopulla tuo ikuisen maailmanrauhan ja päättää Israelin kansan kärsimykset. Kristinusko on juutalaisuudesta erkaantunut haara, kuten myös islam, n. 600 vuotta kristinuskoa myöhemmin. Kristityille Jeesus on se messias, jota juutalaiset yhä odottavat, Jeesus on profeetta myös muslimeille - Marian poika, joksi häntä Koraanissa nimitetään - mutta vasta Muhammad oli se lunastuksen tuonut profeetta, joka ei kuitenkaan ole muslimeille Jumalan poika. Islaminuskoisilla eli muslimeilla perjantai on viikon pyhäpäivä, mutta sen vietossa ei ole samanlaisia rajoituksia kuin juutalaisten sabatissa, ei edes sellaisia kuin kristittyjen sunnuntaissa. Muslimeilla on kyllä paljon raskaampi rajoitus, eli pyhä kuukausi ramadan, jonka aikana ei saisi syödä, juoda eikä tietenkään naida auringon noustua ennen auringonlaskua. Jos kunnon muslimi asuisi esim. meidän Lappimme pohjoisosissa hänelle tulisi kuukauden mittainen täydellinen paasto!
Olen matkustellut paljon maissa, joissa uskontona on hindulaisuus tai buddhalaisuus. Maailman kolmanneksi suurimmassa ja vanhimmassa edelleen valtauskontona olevassa uskonnossa, hindulaisuudessa on hyvin suuri määrä Jumalia, joita palvotaan eri syistä ja eri tavoilla. Hindut uskovat inkarnaatioon eli ihmisen syntymiseen aina uudestaan maan päälle eri ihmisinä, kunnes hän saavuttaa moksan eli vapautuu uudelleensyntymästä ja liittyy Brahman-jumalan yhteyteen. Toisessa itämaiden valtauskonnossa, buddhalaisuudessa ei tavoitella tuonpuoleista elämää vaan päinvastoin pyritään nirvanaan eli valaistumiseen, joka vapauttaa uudelleensyntymisestä, eli on kaiken kärsimyksen loppu.
Niin hindulaisuudessa kuin buddhalaisuudessa on paljon juhlapäiviä, joita vietetään omine rituaalisine menoineen. Uskonnonmukaista hartautta niissä noudatetaan ihan arkipäivisinkin. Ihan liikuttuneena olen sellaisia katsellut niin Intian hindutemppeleissä kuin Thaimaan ja Vietnamin ja jopa kommunistisen kiinankin buddhalaistemppeleissä.
Tulipa pitkä juttu. Palaan alkuun toteamalla, että kyllä uskonnoilla on edelleen merkitystä, hyvin suurikin merkitys ihmisen elämään. Niin kristinuskollakin, jopa tällä luterilaisellakin ja varsinkin sen lahkoilla kuten esim. helluntailaisuudella, körttiläisyydellä ja lestadiolaisuudella, eikä se merkitys ole paha. On uskonnolla ollut ja on edelleenkin merkitystä myös tällaisen vain muodollisesti kristityn elämään. Siis ihan tähän maalliseen elämääni. En ajattele ”tuonpuoleista”, en tiedä, onko sellaista olemassa, mutta en sitä halua kieltääkään. Olen kai joskus ennenkin siteerannut täällä avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaojan kirjaa ”Nurkkaan ajettu Jumala”. Kirja perustuu Valtaojan - joka ei ole ateisti vaan skeptikko - kirjeenvaihtoon piispa Juha Pihkalan kanssa. Viimeisen kirjeensä lopuksi Valtaosa toteaa: ”Kuolemamme jälkeen toinen meistä saattaa yllättyä”. Saa nähdä, millaisen yllätyksen mahdollisesti koen minä ja kokeeko yllätyksen myös Mielipidepankki, jonka hyvä kirjoitus innoitti minut tähän.Palaanpa vielä uskonasioihin. Avaaja sanoo maailmassa olevan miljoonia uskontoja. Ei sentään ole miljoonia, ainakaan enää nykyisin, mutta tuhansia saattaa kyllä olla, jos eri uskontojen erilaiset lahkot omiksi uskonnoikseen luettaisiin.
Varsinaisia suuria uskontoja on kuitenkin vain parikymmentä, luettelo niistä tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_uskontojen_väkimäärästä
Useimmissa maailmanmaissa on vallalla jokin tuossa luettelossa mainittu uskonto, eräissä maissa moniakin. Mutta on myös maita, joissa mikään uskonto tai uskonnot yhdessäkään eivät pääse kansan enemmistön kannattamiksi. Mielenkiintoinen luettelo sellaisista maista on edellä olevan linkkini yhteydessä.
Uskonnottomin maa on Viro, jossa kansasta vain n. 20 % kuuluu johonkin uskontokuntaan, n. 80 % on siis ateisteja. Suomi on uskonnottomuudessa vasta sijalla 13, eli olemme varsin uskonnollinen maa, uskonnollisin pohjoismaista; sekin nähdään em. luettelosta. Eiköhän meidän suomalaistenkin uskonnollisuus ole useimpien kohdalla lähinnä muodollista: meidät on kristillisesti kastettu, luettu uskontoa jo koulussa, on käyty rippikoulut, on kristillisesti vihitty, käyty joskus kirkossa ja kristillisesti aikanaan haudataankin, mutta sellaiseksi se jää monen kohdalla. Paljolti tuollaiseksi se on enimmäkseen jäänyt omaltakin kohdaltani. Välillä on kyllä ollut aikoja, jolloin olen ollut aktiivisemmin mukana seurakunnan riennoissa; sellaisille aluille on kai ollut aina syitä, mutta kun syyt ovat poistuneet, intokin on silloin sammunut. Myönteisesti merkittäviksi olen kyllä kokenut ne jaksot, jolloin olen ollut parempi kristitty kuin mitä yleensä olen. Näin ollen en suinkaan väheksy lestadiolaisuudenkaan merkitystä.
Varmaan nuo omakohtaiset kokemukseni ovat virittäneet minussa halua tutustua uskontoihin yleisemminkin, jonka tuloksen kirjahyllyissäni on useita uskonnollisia kirjoja, myös eri uskonnoista. On Koraanikin Jussi Aron, Armas Salosen ja Knut Tallqvistin suomennos arabiankielestä v:lta 1957. On myös Profeetta Muhammadin elämäkerta (Ibn Hisham, suomennos Jaakko Hämeen-Anttila), on myös kirja Vapaus maanpaossa, joka esisivulla esitellään: ”Hänen Pyhyytensä 14.Dalai-Laman omaelämäkerta”. Ja makuuhuoneessa yöpöydälläni on Raamattu, jota silloin tällöin hieman lueskelen nukkumaan mennessäni ja vaikka olen ajan saatossa kirjan varmaan kannesta kanteen lukenut, usein sieltä vieläkin osuu silmiini kohta, jonka luettuani ja kädet ristittyäni on levollista uinahtaa unten maille.Hyvä kirjoitus Kapi. MPP unohtaa sen tosiasian että uskonto on useimmissa maailmankolkissa määritellyt myös sitä sekulääriä osaa yhteiskunnasta.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Palaanpa vielä uskonasioihin. Avaaja sanoo maailmassa olevan miljoonia uskontoja. Ei sentään ole miljoonia, ainakaan enää nykyisin, mutta tuhansia saattaa kyllä olla, jos eri uskontojen erilaiset lahkot omiksi uskonnoikseen luettaisiin.
Varsinaisia suuria uskontoja on kuitenkin vain parikymmentä, luettelo niistä tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_uskontojen_väkimäärästä
Useimmissa maailmanmaissa on vallalla jokin tuossa luettelossa mainittu uskonto, eräissä maissa moniakin. Mutta on myös maita, joissa mikään uskonto tai uskonnot yhdessäkään eivät pääse kansan enemmistön kannattamiksi. Mielenkiintoinen luettelo sellaisista maista on edellä olevan linkkini yhteydessä.
Uskonnottomin maa on Viro, jossa kansasta vain n. 20 % kuuluu johonkin uskontokuntaan, n. 80 % on siis ateisteja. Suomi on uskonnottomuudessa vasta sijalla 13, eli olemme varsin uskonnollinen maa, uskonnollisin pohjoismaista; sekin nähdään em. luettelosta. Eiköhän meidän suomalaistenkin uskonnollisuus ole useimpien kohdalla lähinnä muodollista: meidät on kristillisesti kastettu, luettu uskontoa jo koulussa, on käyty rippikoulut, on kristillisesti vihitty, käyty joskus kirkossa ja kristillisesti aikanaan haudataankin, mutta sellaiseksi se jää monen kohdalla. Paljolti tuollaiseksi se on enimmäkseen jäänyt omaltakin kohdaltani. Välillä on kyllä ollut aikoja, jolloin olen ollut aktiivisemmin mukana seurakunnan riennoissa; sellaisille aluille on kai ollut aina syitä, mutta kun syyt ovat poistuneet, intokin on silloin sammunut. Myönteisesti merkittäviksi olen kyllä kokenut ne jaksot, jolloin olen ollut parempi kristitty kuin mitä yleensä olen. Näin ollen en suinkaan väheksy lestadiolaisuudenkaan merkitystä.
Varmaan nuo omakohtaiset kokemukseni ovat virittäneet minussa halua tutustua uskontoihin yleisemminkin, jonka tuloksen kirjahyllyissäni on useita uskonnollisia kirjoja, myös eri uskonnoista. On Koraanikin Jussi Aron, Armas Salosen ja Knut Tallqvistin suomennos arabiankielestä v:lta 1957. On myös Profeetta Muhammadin elämäkerta (Ibn Hisham, suomennos Jaakko Hämeen-Anttila), on myös kirja Vapaus maanpaossa, joka esisivulla esitellään: ”Hänen Pyhyytensä 14.Dalai-Laman omaelämäkerta”. Ja makuuhuoneessa yöpöydälläni on Raamattu, jota silloin tällöin hieman lueskelen nukkumaan mennessäni ja vaikka olen ajan saatossa kirjan varmaan kannesta kanteen lukenut, usein sieltä vieläkin osuu silmiini kohta, jonka luettuani ja kädet ristittyäni on levollista uinahtaa unten maille.Kylmä pierusi on niin lähellä, että hädissään aliupseeri tarttuu jo raamattuun. Paikkasi mitä varmimmin lie kuitenkin hiiliosastolla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylmä pierusi on niin lähellä, että hädissään aliupseeri tarttuu jo raamattuun. Paikkasi mitä varmimmin lie kuitenkin hiiliosastolla...
Ota huomioon, että hän on Upseeri - Kapteeni!
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Palaanpa vielä uskonasioihin. Avaaja sanoo maailmassa olevan miljoonia uskontoja. Ei sentään ole miljoonia, ainakaan enää nykyisin, mutta tuhansia saattaa kyllä olla, jos eri uskontojen erilaiset lahkot omiksi uskonnoikseen luettaisiin.
Varsinaisia suuria uskontoja on kuitenkin vain parikymmentä, luettelo niistä tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_uskontojen_väkimäärästä
Useimmissa maailmanmaissa on vallalla jokin tuossa luettelossa mainittu uskonto, eräissä maissa moniakin. Mutta on myös maita, joissa mikään uskonto tai uskonnot yhdessäkään eivät pääse kansan enemmistön kannattamiksi. Mielenkiintoinen luettelo sellaisista maista on edellä olevan linkkini yhteydessä.
Uskonnottomin maa on Viro, jossa kansasta vain n. 20 % kuuluu johonkin uskontokuntaan, n. 80 % on siis ateisteja. Suomi on uskonnottomuudessa vasta sijalla 13, eli olemme varsin uskonnollinen maa, uskonnollisin pohjoismaista; sekin nähdään em. luettelosta. Eiköhän meidän suomalaistenkin uskonnollisuus ole useimpien kohdalla lähinnä muodollista: meidät on kristillisesti kastettu, luettu uskontoa jo koulussa, on käyty rippikoulut, on kristillisesti vihitty, käyty joskus kirkossa ja kristillisesti aikanaan haudataankin, mutta sellaiseksi se jää monen kohdalla. Paljolti tuollaiseksi se on enimmäkseen jäänyt omaltakin kohdaltani. Välillä on kyllä ollut aikoja, jolloin olen ollut aktiivisemmin mukana seurakunnan riennoissa; sellaisille aluille on kai ollut aina syitä, mutta kun syyt ovat poistuneet, intokin on silloin sammunut. Myönteisesti merkittäviksi olen kyllä kokenut ne jaksot, jolloin olen ollut parempi kristitty kuin mitä yleensä olen. Näin ollen en suinkaan väheksy lestadiolaisuudenkaan merkitystä.
Varmaan nuo omakohtaiset kokemukseni ovat virittäneet minussa halua tutustua uskontoihin yleisemminkin, jonka tuloksen kirjahyllyissäni on useita uskonnollisia kirjoja, myös eri uskonnoista. On Koraanikin Jussi Aron, Armas Salosen ja Knut Tallqvistin suomennos arabiankielestä v:lta 1957. On myös Profeetta Muhammadin elämäkerta (Ibn Hisham, suomennos Jaakko Hämeen-Anttila), on myös kirja Vapaus maanpaossa, joka esisivulla esitellään: ”Hänen Pyhyytensä 14.Dalai-Laman omaelämäkerta”. Ja makuuhuoneessa yöpöydälläni on Raamattu, jota silloin tällöin hieman lueskelen nukkumaan mennessäni ja vaikka olen ajan saatossa kirjan varmaan kannesta kanteen lukenut, usein sieltä vieläkin osuu silmiini kohta, jonka luettuani ja kädet ristittyäni on levollista uinahtaa unten maille.En olisi uskonut sinua noin uskonnolliseksi. Ei siinä toisaalta yllättävääkään.
https://www.fsd.tuni.fi/pohtiva/ohjelmalistat/SDP/461 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En olisi uskonut sinua noin uskonnolliseksi. Ei siinä toisaalta yllättävääkään.
https://www.fsd.tuni.fi/pohtiva/ohjelmalistat/SDP/461Raiskaajien en ole kuullut olleen ikinä huolissaan uhreistaan. En myöskään muiden lestadiolaisten. Heti on kiirehditty puolustamaan raiskaajia ja lestadiolaista uskoa "ei ne meikäläisiä olleet" ja "ei ne ole olleet uskossa kun ovat raiskanneet". Mutta saarnamiehet monet on olleet kuitenkin saarnaajia esimerkiksi kerran viikossa saarnanneet rauhanyhdistyksellä ja jopa vuosien ajankin raiskanneet. Sama jos matu raiskaa. Raiskaajille löytyy puolustajia mutta ei lapsille, uhreille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raiskaajien en ole kuullut olleen ikinä huolissaan uhreistaan. En myöskään muiden lestadiolaisten. Heti on kiirehditty puolustamaan raiskaajia ja lestadiolaista uskoa "ei ne meikäläisiä olleet" ja "ei ne ole olleet uskossa kun ovat raiskanneet". Mutta saarnamiehet monet on olleet kuitenkin saarnaajia esimerkiksi kerran viikossa saarnanneet rauhanyhdistyksellä ja jopa vuosien ajankin raiskanneet. Sama jos matu raiskaa. Raiskaajille löytyy puolustajia mutta ei lapsille, uhreille.
Eikä Suomen valtamedia ja vihervasemmisto puolusta rikoksen uhreja. Ei myöskään keskusta. Kun Turun puukotuksesta yle uutisoi ensimmäisen kerran, yle haastatteli Turun vihreiden valtuutettua. Kun matu murhasi Otaniemessä suomalaisen miehen ei Pääministeri ilmaissut mitään Jne..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä Suomen valtamedia ja vihervasemmisto puolusta rikoksen uhreja. Ei myöskään keskusta. Kun Turun puukotuksesta yle uutisoi ensimmäisen kerran, yle haastatteli Turun vihreiden valtuutettua. Kun matu murhasi Otaniemessä suomalaisen miehen ei Pääministeri ilmaissut mitään Jne..
Otanmäessä .
Tulkitsit kirjoitustani väärin siinä suhteessa, että vähättelisin uskontojen merkitystä. Asia on ihan päinvastoin. Kauhistelen niiden suurta merkitystä. Uskonnot ovat voineet yksitasolla tuoda ihmisille lohdutasta ja helpottaa ahdistusta. Eli niissä on hyviä puolia ihan samalla tapaa kuin vaikkapa lumelääkkeissä.
Sen sijaan uskontojen yhteiskunnallisen merkityksen hyvyys on paljon kyseenalaisempi. Ihmiskunta on käyttänyt historian valossa erittäin merkittävät määrät resursseja uskonnon harjoittamiseen se eri muodoissa. Vielä pahempi asia on se, että uskonnot ovat asettaneet esteitä järkevälle toiminnalle. Yhdessä vaiheessa uskonnot ovat olleet hyvin tiedevihamielisiä, koska uskovaiset ovat nähneet tiedon lisäämisen uhkana uskonnoille.kapi_ kirjoitti:
Palaanpa vielä uskonasioihin. Avaaja sanoo maailmassa olevan miljoonia uskontoja. Ei sentään ole miljoonia, ainakaan enää nykyisin, mutta tuhansia saattaa kyllä olla, jos eri uskontojen erilaiset lahkot omiksi uskonnoikseen luettaisiin.
Varsinaisia suuria uskontoja on kuitenkin vain parikymmentä, luettelo niistä tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_uskontojen_väkimäärästä
Useimmissa maailmanmaissa on vallalla jokin tuossa luettelossa mainittu uskonto, eräissä maissa moniakin. Mutta on myös maita, joissa mikään uskonto tai uskonnot yhdessäkään eivät pääse kansan enemmistön kannattamiksi. Mielenkiintoinen luettelo sellaisista maista on edellä olevan linkkini yhteydessä.
Uskonnottomin maa on Viro, jossa kansasta vain n. 20 % kuuluu johonkin uskontokuntaan, n. 80 % on siis ateisteja. Suomi on uskonnottomuudessa vasta sijalla 13, eli olemme varsin uskonnollinen maa, uskonnollisin pohjoismaista; sekin nähdään em. luettelosta. Eiköhän meidän suomalaistenkin uskonnollisuus ole useimpien kohdalla lähinnä muodollista: meidät on kristillisesti kastettu, luettu uskontoa jo koulussa, on käyty rippikoulut, on kristillisesti vihitty, käyty joskus kirkossa ja kristillisesti aikanaan haudataankin, mutta sellaiseksi se jää monen kohdalla. Paljolti tuollaiseksi se on enimmäkseen jäänyt omaltakin kohdaltani. Välillä on kyllä ollut aikoja, jolloin olen ollut aktiivisemmin mukana seurakunnan riennoissa; sellaisille aluille on kai ollut aina syitä, mutta kun syyt ovat poistuneet, intokin on silloin sammunut. Myönteisesti merkittäviksi olen kyllä kokenut ne jaksot, jolloin olen ollut parempi kristitty kuin mitä yleensä olen. Näin ollen en suinkaan väheksy lestadiolaisuudenkaan merkitystä.
Varmaan nuo omakohtaiset kokemukseni ovat virittäneet minussa halua tutustua uskontoihin yleisemminkin, jonka tuloksen kirjahyllyissäni on useita uskonnollisia kirjoja, myös eri uskonnoista. On Koraanikin Jussi Aron, Armas Salosen ja Knut Tallqvistin suomennos arabiankielestä v:lta 1957. On myös Profeetta Muhammadin elämäkerta (Ibn Hisham, suomennos Jaakko Hämeen-Anttila), on myös kirja Vapaus maanpaossa, joka esisivulla esitellään: ”Hänen Pyhyytensä 14.Dalai-Laman omaelämäkerta”. Ja makuuhuoneessa yöpöydälläni on Raamattu, jota silloin tällöin hieman lueskelen nukkumaan mennessäni ja vaikka olen ajan saatossa kirjan varmaan kannesta kanteen lukenut, usein sieltä vieläkin osuu silmiini kohta, jonka luettuani ja kädet ristittyäni on levollista uinahtaa unten maille.On hyvä kuitenkin nähdä, että tuonkin tilaston perusteella pohjoismaissa uskonnon merkitys on kuitenkin suhteellisen vähäinen verrattuna moneen muuhun maahan. Suomen osalta se, että on ns. valtiokirkko vaikuttaa asiaan. Kirkossa pysymiseen motivoi esim. mahdollisuus kirkkohäihin ja kirkolliseen hautaukseen, joka on myös taloudellisesti edullisempi (ei ehkä kokonaiskustannuksiltaan).
OikeistoSosDem kirjoitti:
Hyvä kirjoitus Kapi. MPP unohtaa sen tosiasian että uskonto on useimmissa maailmankolkissa määritellyt myös sitä sekulääriä osaa yhteiskunnasta.
En nyt ihan ymmärrä kommenttiasi. Miten uskonto on määrittänyt sekularismia. Tietenkin ymmärrän sen, että mitään sekularismia ei tarvittaisi, jos ei ole uskontoja, koska sekularsimi ottaa kantaa uskontoihin ja niiden osaan yhteiskunnassa.
Itse kannatan yksilön vapaita valintoja. Jokainen voi siis minun puolestani uskoa mihin tahansa tai olla uskomatta. Itse voisin olla uskovainen ja silloin valintani osuisi pastafariamismiin, joka on samalla kertaa hauska, selittävä ja lohduttava uskonto, mutta ei kuitenkaan pelottele ihmisiä helvetin tulilla tai muilla vitsauksilla.
Useissa uskonnoissa on sisäänrakennettua fasismia. Niissä vaaditaan silloin, että muidenkin ihmisten pitää käyttäytyä uskonnon asettamilla ehdoilla. Vapauden ihannoijana vastustan jyrkästi kaikenlaista fasismia.Mielipidepankki kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä kommenttiasi. Miten uskonto on määrittänyt sekularismia. Tietenkin ymmärrän sen, että mitään sekularismia ei tarvittaisi, jos ei ole uskontoja, koska sekularsimi ottaa kantaa uskontoihin ja niiden osaan yhteiskunnassa.
Itse kannatan yksilön vapaita valintoja. Jokainen voi siis minun puolestani uskoa mihin tahansa tai olla uskomatta. Itse voisin olla uskovainen ja silloin valintani osuisi pastafariamismiin, joka on samalla kertaa hauska, selittävä ja lohduttava uskonto, mutta ei kuitenkaan pelottele ihmisiä helvetin tulilla tai muilla vitsauksilla.
Useissa uskonnoissa on sisäänrakennettua fasismia. Niissä vaaditaan silloin, että muidenkin ihmisten pitää käyttäytyä uskonnon asettamilla ehdoilla. Vapauden ihannoijana vastustan jyrkästi kaikenlaista fasismia.Siis maalliseen kulttuuriin vaikuttaa myös uskonto vaikka ateistit tämän kiistävätkin.
Mielipidepankki kirjoitti:
Tulkitsit kirjoitustani väärin siinä suhteessa, että vähättelisin uskontojen merkitystä. Asia on ihan päinvastoin. Kauhistelen niiden suurta merkitystä. Uskonnot ovat voineet yksitasolla tuoda ihmisille lohdutasta ja helpottaa ahdistusta. Eli niissä on hyviä puolia ihan samalla tapaa kuin vaikkapa lumelääkkeissä.
Sen sijaan uskontojen yhteiskunnallisen merkityksen hyvyys on paljon kyseenalaisempi. Ihmiskunta on käyttänyt historian valossa erittäin merkittävät määrät resursseja uskonnon harjoittamiseen se eri muodoissa. Vielä pahempi asia on se, että uskonnot ovat asettaneet esteitä järkevälle toiminnalle. Yhdessä vaiheessa uskonnot ovat olleet hyvin tiedevihamielisiä, koska uskovaiset ovat nähneet tiedon lisäämisen uhkana uskonnoille.Historiallisessa katsannossa olet varmaan oikeassa näkemyksessäsi uskontojen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Nykypäivänäkin on vielä vaikka kuinka paljon näyttöä uskontojen haitallisesta, jopa vaarallisesta merkityksestä tietyillä maailmankulmilla. Ei kuitenkaan meillä Suomessa.
Hyvä tuo uskonnon - tai uskovaisuuden - vertaus lumelääkkeisiin. Tarpeellisia nekin ovat, jos ja kun niitä lääkärit määräävät.OikeistoSosDem kirjoitti:
Siis maalliseen kulttuuriin vaikuttaa myös uskonto vaikka ateistit tämän kiistävätkin.
Tottakai vaikuttaa. En usko, että ateistit tämän kieltäisivät. Päinvastoin. Ateistien idea julistaa ateismia perustuu nimenomaan siihen, että uskonnolla on epäedullisia vaikutuksia maalliseen kulttuuriin.
- Anonyymi
Mielipidepankki kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä kommenttiasi. Miten uskonto on määrittänyt sekularismia. Tietenkin ymmärrän sen, että mitään sekularismia ei tarvittaisi, jos ei ole uskontoja, koska sekularsimi ottaa kantaa uskontoihin ja niiden osaan yhteiskunnassa.
Itse kannatan yksilön vapaita valintoja. Jokainen voi siis minun puolestani uskoa mihin tahansa tai olla uskomatta. Itse voisin olla uskovainen ja silloin valintani osuisi pastafariamismiin, joka on samalla kertaa hauska, selittävä ja lohduttava uskonto, mutta ei kuitenkaan pelottele ihmisiä helvetin tulilla tai muilla vitsauksilla.
Useissa uskonnoissa on sisäänrakennettua fasismia. Niissä vaaditaan silloin, että muidenkin ihmisten pitää käyttäytyä uskonnon asettamilla ehdoilla. Vapauden ihannoijana vastustan jyrkästi kaikenlaista fasismia."...Itse voisin olla uskovainen ja silloin valintani osuisi pastafariamismiin"
Vai osuisi pastafariamismiin? No ei osunut.
Olet vahvasti uskovainen, ehkäpä vahvimmin tämän palstan kirjoittelijoista. Uskosi on demarismi. Mitä tahansa demarit sanoo tai tekee, se on aina oikein. Vaikka olisit juuri päinvastaista todistanut, niin demarin lausumana käännät kannaottoasi demariuden mukaiseksi.
Demariudesta jos vielä lahkoja pitää eritellä, niin olet vanhoillisvasemmistodemari. Aivan suoraan raikkaalta 1970 luvulta kumpuaa aatteesi. Uskosi on vahvaa idealismia, uskot, että kun demari sanoo jonkun asian olevan näin, se myös käytännössä on niin. Vaikka asiat olisi täysin eri tolalla todellisuudessa. Idealismisi on sokeutta, aivan kuten uskonnoissa usein sokeasti uskotaan johonkin pyhään, korkeampaan voimaan, samoin sinä uskot demarien sanoman, - Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Palaanpa vielä uskonasioihin. Avaaja sanoo maailmassa olevan miljoonia uskontoja. Ei sentään ole miljoonia, ainakaan enää nykyisin, mutta tuhansia saattaa kyllä olla, jos eri uskontojen erilaiset lahkot omiksi uskonnoikseen luettaisiin.
Varsinaisia suuria uskontoja on kuitenkin vain parikymmentä, luettelo niistä tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_uskontojen_väkimäärästä
Useimmissa maailmanmaissa on vallalla jokin tuossa luettelossa mainittu uskonto, eräissä maissa moniakin. Mutta on myös maita, joissa mikään uskonto tai uskonnot yhdessäkään eivät pääse kansan enemmistön kannattamiksi. Mielenkiintoinen luettelo sellaisista maista on edellä olevan linkkini yhteydessä.
Uskonnottomin maa on Viro, jossa kansasta vain n. 20 % kuuluu johonkin uskontokuntaan, n. 80 % on siis ateisteja. Suomi on uskonnottomuudessa vasta sijalla 13, eli olemme varsin uskonnollinen maa, uskonnollisin pohjoismaista; sekin nähdään em. luettelosta. Eiköhän meidän suomalaistenkin uskonnollisuus ole useimpien kohdalla lähinnä muodollista: meidät on kristillisesti kastettu, luettu uskontoa jo koulussa, on käyty rippikoulut, on kristillisesti vihitty, käyty joskus kirkossa ja kristillisesti aikanaan haudataankin, mutta sellaiseksi se jää monen kohdalla. Paljolti tuollaiseksi se on enimmäkseen jäänyt omaltakin kohdaltani. Välillä on kyllä ollut aikoja, jolloin olen ollut aktiivisemmin mukana seurakunnan riennoissa; sellaisille aluille on kai ollut aina syitä, mutta kun syyt ovat poistuneet, intokin on silloin sammunut. Myönteisesti merkittäviksi olen kyllä kokenut ne jaksot, jolloin olen ollut parempi kristitty kuin mitä yleensä olen. Näin ollen en suinkaan väheksy lestadiolaisuudenkaan merkitystä.
Varmaan nuo omakohtaiset kokemukseni ovat virittäneet minussa halua tutustua uskontoihin yleisemminkin, jonka tuloksen kirjahyllyissäni on useita uskonnollisia kirjoja, myös eri uskonnoista. On Koraanikin Jussi Aron, Armas Salosen ja Knut Tallqvistin suomennos arabiankielestä v:lta 1957. On myös Profeetta Muhammadin elämäkerta (Ibn Hisham, suomennos Jaakko Hämeen-Anttila), on myös kirja Vapaus maanpaossa, joka esisivulla esitellään: ”Hänen Pyhyytensä 14.Dalai-Laman omaelämäkerta”. Ja makuuhuoneessa yöpöydälläni on Raamattu, jota silloin tällöin hieman lueskelen nukkumaan mennessäni ja vaikka olen ajan saatossa kirjan varmaan kannesta kanteen lukenut, usein sieltä vieläkin osuu silmiini kohta, jonka luettuani ja kädet ristittyäni on levollista uinahtaa unten maille.Kapi, olet väärässä. Maailmassa on yli miljoona uskontoa, tai uskonlahkoa. Jo yksistään Suomen eduskunnassa on jo kolmea eri sortin lestadiolaisuutta. Kauko- Idässä ja mm. Afrikassa on maita joissa joka kylässä on oma poppamiehensä kehittämä uskonto ja vakka Intiassa on lähes tuhannen eri kieltäkin käytössä ja uskontoja / uskontolahkoja vieläkin enemmän. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/69f88df1-7617-4ece-9658-9aee5655ff63
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Palaanpa vielä uskonasioihin. Avaaja sanoo maailmassa olevan miljoonia uskontoja. Ei sentään ole miljoonia, ainakaan enää nykyisin, mutta tuhansia saattaa kyllä olla, jos eri uskontojen erilaiset lahkot omiksi uskonnoikseen luettaisiin.
Varsinaisia suuria uskontoja on kuitenkin vain parikymmentä, luettelo niistä tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_uskontojen_väkimäärästä
Useimmissa maailmanmaissa on vallalla jokin tuossa luettelossa mainittu uskonto, eräissä maissa moniakin. Mutta on myös maita, joissa mikään uskonto tai uskonnot yhdessäkään eivät pääse kansan enemmistön kannattamiksi. Mielenkiintoinen luettelo sellaisista maista on edellä olevan linkkini yhteydessä.
Uskonnottomin maa on Viro, jossa kansasta vain n. 20 % kuuluu johonkin uskontokuntaan, n. 80 % on siis ateisteja. Suomi on uskonnottomuudessa vasta sijalla 13, eli olemme varsin uskonnollinen maa, uskonnollisin pohjoismaista; sekin nähdään em. luettelosta. Eiköhän meidän suomalaistenkin uskonnollisuus ole useimpien kohdalla lähinnä muodollista: meidät on kristillisesti kastettu, luettu uskontoa jo koulussa, on käyty rippikoulut, on kristillisesti vihitty, käyty joskus kirkossa ja kristillisesti aikanaan haudataankin, mutta sellaiseksi se jää monen kohdalla. Paljolti tuollaiseksi se on enimmäkseen jäänyt omaltakin kohdaltani. Välillä on kyllä ollut aikoja, jolloin olen ollut aktiivisemmin mukana seurakunnan riennoissa; sellaisille aluille on kai ollut aina syitä, mutta kun syyt ovat poistuneet, intokin on silloin sammunut. Myönteisesti merkittäviksi olen kyllä kokenut ne jaksot, jolloin olen ollut parempi kristitty kuin mitä yleensä olen. Näin ollen en suinkaan väheksy lestadiolaisuudenkaan merkitystä.
Varmaan nuo omakohtaiset kokemukseni ovat virittäneet minussa halua tutustua uskontoihin yleisemminkin, jonka tuloksen kirjahyllyissäni on useita uskonnollisia kirjoja, myös eri uskonnoista. On Koraanikin Jussi Aron, Armas Salosen ja Knut Tallqvistin suomennos arabiankielestä v:lta 1957. On myös Profeetta Muhammadin elämäkerta (Ibn Hisham, suomennos Jaakko Hämeen-Anttila), on myös kirja Vapaus maanpaossa, joka esisivulla esitellään: ”Hänen Pyhyytensä 14.Dalai-Laman omaelämäkerta”. Ja makuuhuoneessa yöpöydälläni on Raamattu, jota silloin tällöin hieman lueskelen nukkumaan mennessäni ja vaikka olen ajan saatossa kirjan varmaan kannesta kanteen lukenut, usein sieltä vieläkin osuu silmiini kohta, jonka luettuani ja kädet ristittyäni on levollista uinahtaa unten maille.Vaikka Kapi on ansiokas henkilö niin myös hänen on syytä ymmärtää uskontojen olevan hallitsevan väline tehdä hallitsemisesta helpompaa, ei hallittaville vaan itselleen. Ja sitten ovat nämä todelliset kauheudet;
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/25/lestadiolainen-liike-salasi-lasten-hyvaksikayton - Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Historiallisessa katsannossa olet varmaan oikeassa näkemyksessäsi uskontojen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Nykypäivänäkin on vielä vaikka kuinka paljon näyttöä uskontojen haitallisesta, jopa vaarallisesta merkityksestä tietyillä maailmankulmilla. Ei kuitenkaan meillä Suomessa.
Hyvä tuo uskonnon - tai uskovaisuuden - vertaus lumelääkkeisiin. Tarpeellisia nekin ovat, jos ja kun niitä lääkärit määräävät.No kyllä on näyttöä suuresta haitasta. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/25/lestadiolainen-liike-salasi-lasten-hyvaksikayton
- Anonyymi
En olisi uskonut että kapi on niin pihalla että alkaa esitellä islam-taitojaan
Vaaralline taan tumusoppi. Kapilla on paljon valokuvia ulkomaanmatkoistaan
Tästä(kin) nähdään miten turistina ei opi mitään kuin ottamaan valokuvia. Ilmanko täälläkin poliittinen keskustelu on kummallista 50- luvun kekkoskautta paikallisten vanhusten välistä sitten niiden hyllyssä on koraani tai muovinen Eifel-torni ehkä kumijeesus
Keskustelu perustuu wikipediaoppeihin jos menee kekkoskauden yli hilseen, kun Urholla ei ollut. Tukkaa- Anonyymi
Kapi on matkustellut paljon. Kulkenut korvasta talutettavan johdetun ryhmän mukana nähtävyydeltä toiselle. Illaksi hotellille bulkkiruokaa syömään. Ei siinä silloin paljoa opi, omatoimimatkailija näkee ja kokee aivan eri tavalla.
Toistaiseksi viimeisen avaukseni yhdessä viestissä toista viikkoa sitten sanon näin: ”Ehkä seuraavat puoluekannatusgallupit kuitenkin antavat minulle aihetta tulla käymään. Iloitsemaan, jos kepun kannatus on noussut yli 16 %:n. Tai suremaan, jos se on vajonnut alle 12 %:n”.
En siis aikonut käydä täällä ennen seuraavan gallupin julkaisua. Eilen kuitenkin tulin käymään ja kun näin tämän avauksen, en voinut vastustaa kiusausta alkaa viestitellä tällä. Avaus on tosin tyhjänpäiväinen roiskaisu, mutta tälle oli syntynyt parempaakin keskustelua aiheesta, joka on minulle mielenkiintoinen. On varsinkin nyt, kun päivänpolitiikassa ei meillä ei nyt tapahdu erityistä. Eipä se päivänpolitiikka näy kiinnostavan muitakaan, joten he puhuvat vain Kekkosesta ja vanhemmistakin, yli sadan vuoden takaisista asioista. Niistäkin vain aina samoja tyhjänpäiväisyyksiään toistaen.
Tämä avaus siis eräissä viesteissään kosketteli minulle mielenkiintoista aihetta, mutta ei sentään niin mielenkiintoista, että enempää tästä jatkaisin; kaiken sanottavani olen jo sanonut. Seuraavaksi tulen tänne vasta sitten, kun saadaan uusi gallup puolueittemme kannatuksesta. Tai jos jotakin muuta poliittisesti mielenkiintoista tapahtuu. Siis meidän politiikassamme, USA:n politiikassa kaheli Trumpin ja hänen kahelien kannattajiensa esittämään tuskin reagoin, kun sitä on nähty jo kyllästymiseen asti.
Moi!- Anonyymi
On hyvin tärkeää, että tulet tälle avaukselle ilmoittamaan, ettei sinulla ole tarkoitus keskustella tällä avauksella. On hyvä tietää, että olet sanottavasi sanonut - vaikka et asiasta ole sanonut mitään.
Se on hyvin tärkeä ja oleellinen tieto, ja kertoo sinusta paljon.
On myös hyvin tärkeää, että ilmoitat myös milloin aoit seuraavan kerran tulla keskustelemaan. Uusi gallup tai jotain muuta mielenkiintoista.
Sekin on hyvin tärkeä ja oleellinen tieto - ja sekin kertoo sinusta paljon.
Moi! Minulla intressi reagoida asioihin on päinvastainen kuin sinulla. Näen Suomen asioiden olevan kuitenkin suhteellisen hyvin. Tällä asustaa riittävän suuri massa ns. tolkun ihmisiä, mikä toistaiseksi takaa sen, että asiat menevät oikeaan suuntaan.
Sen sijaan USAn politiikka on akuutisti erittäin mielenkiintoisessa vaiheessa. Juuri se, että suurvallan presidenttinä näyttäisi olevan suuren luokan narsisti ja harhoissaan elävä ihminen, on globaalisti merkityksellistä. Lisäksi USAn kansa on jakautunut tavalla, jossa jopa sisällissodan vaara on todellinen, vaikkei varmaan vielä kovin todennäköinen.Mielipidepankki kirjoitti:
Minulla intressi reagoida asioihin on päinvastainen kuin sinulla. Näen Suomen asioiden olevan kuitenkin suhteellisen hyvin. Tällä asustaa riittävän suuri massa ns. tolkun ihmisiä, mikä toistaiseksi takaa sen, että asiat menevät oikeaan suuntaan.
Sen sijaan USAn politiikka on akuutisti erittäin mielenkiintoisessa vaiheessa. Juuri se, että suurvallan presidenttinä näyttäisi olevan suuren luokan narsisti ja harhoissaan elävä ihminen, on globaalisti merkityksellistä. Lisäksi USAn kansa on jakautunut tavalla, jossa jopa sisällissodan vaara on todellinen, vaikkei varmaan vielä kovin todennäköinen.Okei. Trumpista olemme kuitenkin samassa näkemyksessä.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Okei. Trumpista olemme kuitenkin samassa näkemyksessä.
"...kaiken sanottavani olen jo sanonut. Seuraavaksi tulen tänne vasta sitten, kun saadaan uusi gallup puolueittemme kannatuksesta"
Mielipidepankki siis kertoi uuden gallupin, vai?
No, tiedetäänhän se, että vahtaat palstaa tauotta. kapi_ kirjoitti:
Okei. Trumpista olemme kuitenkin samassa näkemyksessä.
Se juuri ilmentää sitä, että Suomessa asuu riittävä määrä tolkun ihmisiä.
- Anonyymi
Niinpä, tai sitralainen missään määrin, kun robotit on valittu.
https://yle.fi/uutiset/3-11581587 - Anonyymi
Tätä on lestadiolaisuus. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007683890.html
- Anonyymi
On valtitettavaa, että Keskustapuolue yhdistetään lestadioalisuuteen, vaikka puolueen jäsenistä tuskin puoletkaan tunnustautuvat tämän kirotun lahkon jäseniksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On valtitettavaa, että Keskustapuolue yhdistetään lestadioalisuuteen, vaikka puolueen jäsenistä tuskin puoletkaan tunnustautuvat tämän kirotun lahkon jäseniksi.
Mutta kun jäsenmäärä on romahtanut. Ketkä jäivät?
- Anonyymi
Hääyönä nuori vaimo sanoi Helvetin alkaneen.
- Anonyymi
Ei terve ihminen näe piruja ja enkeleitä tai 'tunnen jumalan johdatusta' saatikka kuule ääniä. Herää kysymys kepuisäntien mielenterveydestä, jos ääniä kuulevat.
- Anonyymi
Aloitus on jälleen ajankohtainen. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b9d3b438-bd40-432a-aed4-f67d45a11293
- Anonyymi
Niin pitkään kun sellaisen mafiajärjestön kaltainen uskonlahkon on tässä maassa on aloitus joka päivä uudestaan ajankohtainen.
- Anonyymi
Salaliittoteoriat ovat ennenkin olleet vallanpitäjien ja vallan tavoittelijoiden toisiaan vastaan käyttämiä aseita.
Esivalta ei haluakaan rajoittaa tällaista liikehdintää. Kirkonmiehille sopi se, että kansanjoukot vaeltavatt kiihkeän hurmoksen vallassa, kumarrellen ja ryömien, katsomaan verta vuotavia puuristejä, Neitsyt Marian kuvia ja muita ihmeitä, joita olivat näkevinään. - Anonyymi
Esimerkki miten uskonto levittää Koronaa tehokkaasti. Samanlaisia ovat myös kotikutoiset uskomuksemme. https://www.verkkouutiset.fi/yli-tuhat-pyhiinvaeltajaa-sairastui-koronaan/#be671072
- Anonyymi
Ja Lestat huutavat valtiolta avustusta, kun ei tarvitse järjestää tartutustilaisuutta! Antakee rahaa!
- Anonyymi
Että näin . https://www.kaleva.fi/suviseuroja-ei-jarjesteta-tanakaan-vuonna-massatap/3524827
- Anonyymi
Katsokaapa tätä!!!! Vieläkö Sipilä haluaa festivaalinsa?
https://yle.fi/uutiset/3-11888262 - Anonyymi
Ja lahkolaishihulointi paikallistasolla, Keski- ja Pohjois- Pohjanmaalla.
- Anonyymi
Esi- isämme tuhat vuotta sitten uskoivat mm. puunkantoon, vettä pulputtavaan lähteeeseen, ja isoon puuhun. Intiassa uskovat tuhansiin erilaisiin asioihin, mutta suurin joukko kuitenkin lehmään. Kepukoillekin sopisi lehmäuskonto, mutta ovat tyytyneet olemaan vain Lestoja.
- Anonyymi
Ja sitten se taivaaseen meno. Pääsevätkö sinne muut kuin lestadiolaiset? Pääsevätkö eläimet? Pääsevätkö lapsiin sekaantuneet lestadiolaissedät, jotka ovat pyytäneet ja saaneet anteeksi lestadiolaisilta saarnamiehiltä?
- Anonyymi
Viimeisten uutisten mukaisesti lestadiolaisten kannattaa vaihtaa uskontoa lasten suojelemiseksi setämiesten pahuudelta. Yle aamuteeveessä oli laaja keskustelu lapsiin kohdistuneista uskonlahkojen harjoittajien pahuudesta, erityisesti Vanhollislestadiolaisen lahkolaisten osuudesta noihin tekoihin.
- Anonyymi
Miksi rauhanyhdistyksen ihmiset eivät elä niin kun opettavat. Onko eri vapauksia. Ja ahneuksissa kun on viety omaisuus niin senkin saa anteeksi. 10 käskyä. Olkaa hyvä
- Anonyymi
Rauhanyhdistyksen ihmiset elävät pääosin niin kuin on käsketty. Säänöistä poikkeminen koskee Rauhanyhdistyksen ns. Setämiehiä, jotka ovat sallineet itselleen erivapauksia, myös niitä kaikkein hirvittävimpiä. Pyytämällä anteeksi voi jatkaa samalla kaavalla maailman tappiin.
- Anonyymi
"Vuonna 1842 Laestadius sairastui vakavasti. Hän pelkäsi kuolevansa mutta oli varma, ettei elämällään olisi ansainnut muuta kuin helvetin tuskat. Hänen mieltään rupesi painamaan suunnaton syntitaakka, joka oli alkanut karttua jo aivan lapsuudesta ja nuoruudesta alkaen. Laestadius parantui taudistaan, mutta synnin taakka oli edelleen hänen edessään. Laestadiuksen poika Levi kuoli tuhkarokkoon 4-vuotiaana, mikä sai Laestadiuksen miettimään kuolemaa entistä syvemmin. Tuolloin hänellä oli ollut kaksi lasta, mutta kaikkiaan lapsia syntyi peräti 15.
Hengellisestä murroksestaan Laestadius on kertonut lehdessään Huutavan ääni Korvessa (Ens Ropandes röst i öknen). Työmatkallaan Åseleen 1844 Laestadiuksen elämässä tapahtui käänne. Noran pastori Per Brandellin herrnhutilais-uusevankeliseen herätyspiiriin kuuluva Milla Clemensdotter -niminen lappalaisnainen tuli keskustelemaan hänen kanssaan ja kertoi omasta uskostaan. Keskustelun merkitys Laestadiukselle oli suuri. Hän sai siinä omien sanojensa mukaan tuntea taivaallisen ilon esimakua."
Historiasta tiedetään, että Lars Levi Lestadiuksen isä oli väkivaltainen mies ja hakkasi mm. vaimoaan. Lestadiuksella oli siis väkivaltainen lapsuus ja nuoruus. Tämä lienee se syy, miksi hän ajatteli syntitaakkaansa ja näki ansainneensa helvetin tuskat.
"Varhaisin lapsuus (1800–1808) Petrus-veljen kanssa kului Piitimen saamen tunturi- ja metsäsaamelaisten alueella. Jäckvikin koti oli saamelaissyntyisen äidin vastuulla ja ruotsalaisen isän kiertävän ammatin ja juoppouden vuoksi äärimmäisen köyhä. ”Viinan kauhistus” ja juoppous seurasivat Laestadiusta varjon lailla koko hänen elämänsä ajan. Laestadius itse ei tiettävästi koskaan ollut viinamäen miehiä, mutta hänen isänsä oli alkoholisti. Isän juominen paheni vuosien varrella ja yhä useammin hän tuli kotiin humalassa. Humalassa hän myös käyttäytyi väkivaltaisesti vaimoaan kohtaan. Lisäksi Lars Levin velipuoli Johan seurasi isäänsä viinamäen miehenä."
Kuinka olisikaan käynyt, jos Lars Levi ei olisikaan kokenut noita juoppouden kauheuksia? Olisiko koko lestadiolainen liike jäänyt syntymättä? Samoihin aikoihin Amerikassa syntyi mormoniuskonto, jonka perustaja Joseph Smith perusti näkemilleen näyille. Herää kysymys, että olivatko nämä henkilöt vakaita ihmisiä? Tuolloin kirkkoja pidettin vahvoina toimijoina ja ihmisiä kyettiin ohjailemaan lietsomalla pelon ilmapiiriä. Vähemmästäkin tuon aikakauden ihmisiä onnistuttiin pelottelemaan vaikka millä helvetin tulilla. Maailmassa kun on riittänyt kaikensorttisia profeettoja, mutta nämä sattuivat elämään ajassa, jossa ihmisiin oli helppo istuttaa oppi-isän mitä erikoisempia näkemyksiä. Ymmärrys ympäröivästä maailmastakin kun oli varsin toisenlainen.- Anonyymi
Miksi tyytyä olemaan lesta, vaikka muitakin mahdollisuuksia on?
- Anonyymi
Lestadiolaiset ovat tyrineet keksintönsä tuomalla siihen setämiesten oikeuksia ajavan elementin. Siksi kepujen kannataa nyt Lestadiolaisen lahkon tilalle perustaa uusi lahko, vaikkapa Sipiläläisyys.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2462721Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691816- 651751
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä901677En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741641Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke271135090-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491349- 1731017
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja57981Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62867