On aika laittaa nastarenkaat laittomiksi!

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a448bd99-aee1-411a-b446-69f08adfef0b

Minä olen jo autoilua aloittaessani pärjännyt kesärenkailla ympäri vuoden, mutta sitten tuli tuo typerä talvirengaspakko. No, senkin jälkeen olen pärjännyt talvisin kesärenkailla, enkä ole ollut teiden tukkona, vaan ohitellut nastarengaskuskeja.

Kitkarenkailla olen ajanut ja tulen ajamaan jatkossakin, mutta ne eivät vielä ole oikein hyvin soveltuneet kesäkäyttöön, vaan kuluvat nopeasti ilmojen lämmetessä. Voi tosin johtua siitäkin, koska ajan n. 10 000 km/kk. Kitkarenkaita ei siis mielestäni kannata käyttää muulloin kuin talvisaikaan.

On melko typerää urauttaa tiet nastarenkailla ja käyttää suuret määrät rahaa teiden kunnostuksiin, kun kuitenkaan rahat eivät muka riitä kaikkeen kunnostukseen ja urautunut tiestö vaarantaa liikennettä ja aiheuttaa onnettomuuksia.

35

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Myrkyllinen nastarengaspöly pitää saada pois! Totaalibanni nasterengaspelleille nyt samantien! Saavat jotain tyydytystä jyrisevästä metallipölyn levittämisestä. Sairasta.

      • Anonyymi

        Meitä on paljon ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä on paljon ?

        Niin on metallipölyäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on metallipölyäkin.

        Aloittajalle tiedoksi, ettei se riipu kuin eduskunnasta, ettei saa ajaa millä renkaalla haluaa.


      • Anonyymi

        KUN 60v sitten aloitin autoilun ajoin ympäri vuoden kesärenkailla ja myöhemmin kitkarenkaila
        Eikä ole yli 1000000 km ajettuani tullut yhtään kolaria


    • Anonyymi

      Pikku traktorissa oli nasta kumi alla?

    • Anonyymi

      Et ehdi päivittäin muuta tehdä kuin ajaa autoa.

      • Aika paljon bisnestä niillä kilometreillä, ...rahaa on tullut ihan mukavasti. Mitäpä väliä on muutakaan tehdä päivittäin, öisin on ollut aikaa sitten muuhun...


      • Anonyymi
        Kairakettu kirjoitti:

        Aika paljon bisnestä niillä kilometreillä, ...rahaa on tullut ihan mukavasti. Mitäpä väliä on muutakaan tehdä päivittäin, öisin on ollut aikaa sitten muuhun...

        Miten jaksat ajaa jos öisin teet muuta..et nuku?:)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten jaksat ajaa jos öisin teet muuta..et nuku?:)

        Öisin ei siis tehdä bisnestä, sen ajan voi käyttää muuhun, sisältää myös nukkumisen.


    • Anonyymi

      Mikään, ei MIKÄÄN, nastaton rengas pidä jäällä. Ei mikään.

      En halua päätyä ennenaikaiseen hautaan tyhmän rengasvalinna ntakia

      • Anonyymi

        Mitä ajelet jäällä, pelle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ajelet jäällä, pelle!

        Se jää on asfalitin päällä, pelle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se jää on asfalitin päällä, pelle!

        En ole eläessäni nähnyt teiden päällä jäätä. Sun asfalittis päällä saattaa olla. PELLE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole eläessäni nähnyt teiden päällä jäätä. Sun asfalittis päällä saattaa olla. PELLE

        Musta jää asfaltin päällä on petollista, mutta totta ja todellakin peilikirkasta ja vaikeasti havaittavaa. Silloin asfaltin päällä on lähes mahdoton kävellä kaatumatta ja ilman nastarenkaita auto ei ole ohjattavissa turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole eläessäni nähnyt teiden päällä jäätä. Sun asfalittis päällä saattaa olla. PELLE

        Pääsitkö juuri ulos synnytyslaitokselta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsitkö juuri ulos synnytyslaitokselta?

        Asun stadissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsitkö juuri ulos synnytyslaitokselta?

        En ole eläessäni nähnyt teiden päällä jäätä....olisiko aika Specsaversille...


      • Kyllä muuten pitää, kokemusta on. Niin ja olihan jo vuosia sitten jossakin testissä kitkarengas voittanut nastarenkaan jäällä. Nykyiset kitkat ovat siitä jo huomattavan paljon kehittyneet.


    • Anonyymi

      Oliko se Helsingin Sanomissa asiantuntija sanonut, että pääkaupunkiseudulla tapahtuisi tilastollisesti noin 400 onnettomuutta enemmän, jos kaikki käyttäisivät kitkarenkaita.

    • Anonyymi

      Nastat eivät tee uria. Uusi asfaltti tasoitetaan jyrällä, eikä nastoilla naputtelemalla.

    • Anonyymi

      Itselläni on ollut 10 vuotta kitka renkaan autoni alla. Olen ollut tyytyväinen.
      Seuraavaksi alle tulee kontinentaalin uusin kitka versio, sitä ennen oli brikkestonea.
      Vähän on kirjoitus virheitä.🙃😂

      • Anonyymi

        Nastarengas on paras. Ollut aina kaikissa autossani. Käytän niitä myös nelivetoisissa.


    • Anonyymi

      Nastarenkula on siitä hyvä, että kun nastojen määrä tippuu alle laillisen määrän, voi loputkin nyppiä pois ja sen jälkeen rengas muuttuu kitkarenkaaksi

      • Anonyymi

        Ja vaikkei tippuisikaan nastat, niin kesärenkaat niistä kiskomalla saa.


    • Anonyymi

      Muissa maissa kovametalia käytetään metalin ja kiven työstämiseen, meillä pölyn tuottamiseen. P.s. nastarengas raastaa noin 3,5 kg tietä kivipölyksi kun iskee asfalttiin satasen vaudissa yli 10 000 kertaa nastoilla joka sekuntti.

      • Anonyymi

        0 000 kertaa nastoilla joka sekuntti.....ja heikun keikun..wanha tarinasi menee aina läpi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        0 000 kertaa nastoilla joka sekuntti.....ja heikun keikun..wanha tarinasi menee aina läpi

        Matematiikkaa kannattaa opiskella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        0 000 kertaa nastoilla joka sekuntti.....ja heikun keikun..wanha tarinasi menee aina läpi

        Nastoja = 200 per rengas
        Vierintäkehä = 1930mm = 1.93m
        Auton nopeus = 100km/h = 27.8m/s
        Kierroksia = 14.4 1/s
        Nastojen iskuja per rengas = 14.4*200 = 2880
        Nastojen iskuja per 4 rengasta = 4*2880 = 11520


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastoja = 200 per rengas
        Vierintäkehä = 1930mm = 1.93m
        Auton nopeus = 100km/h = 27.8m/s
        Kierroksia = 14.4 1/s
        Nastojen iskuja per rengas = 14.4*200 = 2880
        Nastojen iskuja per 4 rengasta = 4*2880 = 11520

        Kiitos matematiikka osaavalle. Itsekin sen laskin kirjoittaessani luvun yli 10 000. Kun osaa niin ei tarvitse valehdella.


    • Anonyymi

      Nastarenkaat pakollisiksi.

      • Anonyymi

        Järki-ihmisen valinta ainakin jos käy töissä.


    • Anonyymi

      Aloittaja ei huomannut että tuo oli kitkarengasvalmistajan mainos.

      Kitkarengas on vallan hyvä kun on tarpeeksi nastarenkaallisia karhentamassa jäistä tietä tai tiet pidetään suolaamalla sulina koko talven.

      • Se karhentaminen jää tienhoidon kontolle ja rahaa siihen jää reippaasti yli tarpeen, kun tiestön paikkauskulut ja päällysteiden uusimiset loppuvat, tai ainakin vähenevät merkittävästi. Voishan ne tiet pitää lumipolanteisinakin talvisin, kitkarengas on erittäin hyvä sellaisella ajettaessa.


    • Anonyymi

      Typerät viestit viittaa iltapäivälehtiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe