https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a448bd99-aee1-411a-b446-69f08adfef0b
Minä olen jo autoilua aloittaessani pärjännyt kesärenkailla ympäri vuoden, mutta sitten tuli tuo typerä talvirengaspakko. No, senkin jälkeen olen pärjännyt talvisin kesärenkailla, enkä ole ollut teiden tukkona, vaan ohitellut nastarengaskuskeja.
Kitkarenkailla olen ajanut ja tulen ajamaan jatkossakin, mutta ne eivät vielä ole oikein hyvin soveltuneet kesäkäyttöön, vaan kuluvat nopeasti ilmojen lämmetessä. Voi tosin johtua siitäkin, koska ajan n. 10 000 km/kk. Kitkarenkaita ei siis mielestäni kannata käyttää muulloin kuin talvisaikaan.
On melko typerää urauttaa tiet nastarenkailla ja käyttää suuret määrät rahaa teiden kunnostuksiin, kun kuitenkaan rahat eivät muka riitä kaikkeen kunnostukseen ja urautunut tiestö vaarantaa liikennettä ja aiheuttaa onnettomuuksia.
On aika laittaa nastarenkaat laittomiksi!
42
125
Vastaukset
- Anonyymi
Noin sanoo naapuripitäjän kauppias tuosta Kurikasta:
"Kitkarengas Lapin teille – nastarengas muualle
Kitkarengas yleistyy suomessa sitä mukaan, kun tuntuu, että talvet leudontuvat.
Kaksi kertaa kitkoja kokeillut Arto Haavisto ei tuolle kehitykselle lämpene.
– Olen saanut elämäni aikana kulkea kaiken maailman testiajoissa ja tiedän, että jarrutusmatka pitenee ja erityisesti risteysalueilla se näkyy.
Kitkarengas sopii parhaiten Lapin lumisille teille, joissa sitä vähiten ostetaan.
– Kaupunkien jäiset risteysalueet ovat nastarenkaiden työmaata, nastojen puolesta vahvasti jyrähtävä Haavisto sanoo.
Kitkarenkaita myydään kuitenkin eniten läntisessä Suomessa.
– Se on aivan järjetöntä, kun lämpötila seilaa plussan ja miinuksen välillä. Ollaan lähellä merta ja kaikki tiet ovat koko ajan jäässä."
https://pointti.fi/teema/rengasmesta/- Anonyymi
Ei ole mitään tolkkua käyttää liukkaita kitkarenkaita Lapissa, jossa esiintyy vielä kunnon pakkasiakin. Kumi on pakkasella kovaa, eikä kitkarenkaiden kiillottamalla tiellä pidä kuin nasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään tolkkua käyttää liukkaita kitkarenkaita Lapissa, jossa esiintyy vielä kunnon pakkasiakin. Kumi on pakkasella kovaa, eikä kitkarenkaiden kiillottamalla tiellä pidä kuin nasta.
Voi herranjestas
Talvirenkaiden kumi o n pakkasella pehmeä ä ja kesällä lian pehmeää kesyääkseen kulutusta
Kitkat sopii lumelle nastat jäälle
Etelässä liikenn eniin vilkasta et t ä ilman nastija ajat kiiaavan rekan taksin perään kehäteillä.
- Anonyymi
Kyllähän meidän rahat riittäisi mainiosti teiden ja muunkin infran kunnostukseen MUTTA kun pitää jeesata noita Euroopan köyhiä maita 6:lla miljardilla niin se vähän jarruttaa näitä omia investointeja!
- Anonyymi
Samasta syystä persut joutuu ajelemaan 1980-luvun diiselimersuilla.
- Anonyymi
Minä käytän nastarenkaita vain vetävillä, eli edessä. Taakse voisi laittaa talveksi periaatteessa vaikka sukset. Perä kyllä seuraa, kunhan vaan vetopuolella on pitoa.
- Anonyymi
Juuri näin päin. Edessä on veto, ohjaus ja n. 60 % jarrutehosta.
- Anonyymi
Saattaa se perä mennä ohikin ennenkuin se katoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa se perä mennä ohikin ennenkuin se katoaa.
Kannattaa poistaa takajarrut kokonaan!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa se perä mennä ohikin ennenkuin se katoaa.
Ei mene kun ei päästä. Painaa kaasua viimeistään siinä vaiheessa kun perä tulee rinnalle.
- Anonyymi
Minulla on nastarenkaat alla ympäri vuoden. Mittariin tulee korkeintaan 3 tuhatta km vuodessa. Ei raaski noilla kilometreillä kaksia renkaita hankkia.
- Anonyymi
En ymmärrä teitä teiden urista valittajia. Itse ajan aina urien vieressä, niiden oikealla puolella. Ajakaa muutkin, niin tiet kuluvat tasaisemmin.
- Anonyymi
Tuossa on iso totuus, suomalainen ajaa aina samoja linjoja! Vähän sivussa kun seilaisi niin pakkohan sen on tasata tienpintaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on iso totuus, suomalainen ajaa aina samoja linjoja! Vähän sivussa kun seilaisi niin pakkohan sen on tasata tienpintaa!
Huonolla äänieristyksellä varustetut autot ovat puolta hiljaisempiakin urien vieressä ajaessa.
- Anonyymi
Kolminkertainen uraa-huuto urissa ajaville. Uraa, uraa, uraa!
- Anonyymi
Nastakielto muuttaisi autoilun jännemmäksi. Sen jälkeen pitäisi jänskätä pysyykö ojien välissä laillisilla liukkailla renkailla, vai joutuuko poliisin pamputukseen (nyk. kaasusuihkutukseen) ajamalla laittomilla pitävillä renkailla.
- Anonyymi
Olishan tuo jo aika laittaa nastarenkaat alle, kun päivälämpötilat alkavat keikkumaan 10 asteen tienoilla.
- Anonyymi
Sorsanmetsästyksen aloituspäivänä 20. elokuuta tulee perinteisesti vaihdettua alle nastarenkaat. Juhannuksena vaihtuu puolestaan yleensä kesärenkaat.
- Anonyymi
Pikemminkin pitäisi laillistaa nastarenkaiden käyttö ympäri vuoden
Suomessa on niin surkeat kelit että kesälläkin olisi turvallisempi olo jos olisi nastat alla- Anonyymi
Sorateitä muutenkin suurin osa. Ei nastoista ole ainakaan mitään haittaa.
- Anonyymi
On kyllä hyvä että aloittaja on sellainen kunnon sompamies..katsos kun me ei kaikki olla..
Vaikka tullut ajettua autolla 30 vuotta ja taitaa se miljoona kilometriäkin olla aika lähellä jo.
Mutta en kyllä kesärenkailla pärjää talvella...siis jos meinaa pysyä muiden vauhdissa.
Ja onhanse kyllä todella edesvastuutonta ja typerää.
Kortti pois semmoisilta. - Anonyymi
Syksyllä käydään joka vuosi sama vääntö nastarenkaista. Keväällä taas väännetään koirankakasta. Lienevätkö samat tyypit vänkäämässä molemmista.
- Anonyymi
Koirankakkaa on ällöä kaivella pois kitkarenkaiden lamelleista.
- Anonyymi
Minä ajan ilman renkaita, vanteilla. Koska skoodassani on sama raideleveys kuin Venäjän (ja siis myös Suomen) rautateillä niin voin ajaa myös rautatiekiskoilla.
- Anonyymi
Eihän Venäjällä suinkaan sama raideleveyes ole. Suomessa se on tasan viisi jalkaa. Venäjällä nykyään hieman vähemmän, kun Neuvostoliitossa päätettiin työllisyystöinä raideleveyttä muutaman millin kaventaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän Venäjällä suinkaan sama raideleveyes ole. Suomessa se on tasan viisi jalkaa. Venäjällä nykyään hieman vähemmän, kun Neuvostoliitossa päätettiin työllisyystöinä raideleveyttä muutaman millin kaventaa.
mites ne Helsinki-Pietari junat, onko niissä sitten säädettävä raideleveys?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mites ne Helsinki-Pietari junat, onko niissä sitten säädettävä raideleveys?
Ainakin Allegron raideleveys on kompromissina siltä ja väliltä. Vanhemmassa kalustossa ei niin tarkkaa. Suuri maa ja suuret toleranssit.
- Anonyymi
ehkä nastarenkaat kaupuki keskustan jäisillä risteys alueilla tosiaan on tarpeen..
yks talvinen ilta .. joku eukko keskim kaistalla jotain outoa touhuili , valo vaihtuu, meneekö vai ei mene.. kännykkä taisi puhua. autossa luntakin paljon takana, ei näe kunnola sen jarrutusvalojakaan ym..
no kerkesin jarruttaa että ihan hyvin hiljaa tökkäsi sen liikennevaloon nukkumaan jääneen eukon peruutuskoukkuun varmaan
mut paha tilanne, olisi voinu kovempaaki rysäyttää eukon perään.. ja tssä se ei yhtä hyvä olisi ku alastomana ..
kannattaa varoa tosiaan vaikka olis nastat tai mitkä hyvänsä , synkeä kaamos ilta ja liikennevalot keskustassa , keskimm kaista.. paha paikka - Anonyymi
autoissa se töötti, täysillä tuutata sillä jos joku nukkuu liikennevaloissa tai muuta outoa köröttelee paikallaan
- Anonyymi
Minulla on ollut kitkat nyt viitisen vuotta, pääkaupunkiseudulla, ympäri vuoden. Hyvin pitävät eivätkä sula kesällä. Mainiota on myös ettei ole rengasrumbaa / säilytysmaksuja.
- Anonyymi
Jos ei aja kuumalla ilmalla pitkiä aikoja moottoritienopeuksia, niin varmaan kestävät. Ajo-ominaisuudethan pohjoismaisissa kumin pehmeyteen ja runsaaseen lamellointiin perustuvissa kitkarenkaissa ovat kesällä onnettomat. Nastarenkaat ovat kesäisin jopa paremmat.
- Anonyymi
Lapissa on jo täysi talvi. Pakko käyttää nastarenkaita.
- Anonyymi
Pakko on vain talvirenkaisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakko on vain talvirenkaisiin.
Jotka ovat Suomen olosuhteissa nastarenkaat.
- Anonyymi
Hyvä että tuli vaihdettua ajoissa nastarenkaat alle. Nyt on jo muutaman päivän ollut vaarallista ajaa kesärenkailla.
- Anonyymi
Minäki oon pärjänny elämäni ilman polkupyörää ja ompelukonettakaan en oo tarvinu...oisko aika kieltää ne lailla?
- Anonyymi
"ompelukonettakaan en oo tarvinu...oisko aika kieltää ne lailla?"
Nudistirannalleko meinaat torppasi laittaa?
- Anonyymi
Näyttäisi että nastarengaskelit ovat tältä erää ohitse.
- Anonyymi
Tällä hetkellähän nastarenkaat ovatkin laittomat, kun keli ei sitä vaadi. Nyt olis hyvä poliisin sakottaa kaikkia niitä, joilla nastarenkaat ovat jo alla?
- Anonyymi
Olen käyttänyt kävellessä sekä nasta- että kitkakenkiä.
Talvisajan kilometrejä kertyy lumikuukausille yhteensä 1200-1500.
Kitkakengät toimii pakkaslumella ja jäällä -5 - - 40, kun taas nastat ovat ylivertaiset vesijäällä ja nollakelin molemmin puolin.
Kesäpohjakengillä on lumikuukausina talsiessa mukkelismakkelis tuon tuostakin, mutta saattaahan siitäkin joku tykätä.- Anonyymi
Minulla on Sievin "kitka"-maiharit ja niiden pohjat ovat kovat koppurat jo 10 asteen pakkasessa. Eivät pidä yhtään.
- Anonyymi
Mikäli nastat kielletään niin kuka karhentaa jäisen tien kitkarengasautoilijoille? Kaikkia teitä ei kuitenkaan voida pitää sulana suolaamalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854