fillaritorissa käytettynä focusta ja whiteä ja muita kohtuu yleisiä merkkejä myydään 700-1000e hintaan vain pari sataa halvemmalla tai samaan hintaan (xc 290) mitä uutena..
onko kysyntä vain noin valtava?
pyörät maksaa paljon käytettynä esim fillaritori
30
299
Vastaukset
- Anonyymi
Se hullu ole joka pyytää, se on joka maksaa
- Anonyymi
Kuka ylipäätään ostaa jonkun norjalaisen marketin pyörämerkkiä???
- Anonyymi
Syksyllä, ennen tätä uutta normaalia, kävin hakemassa tonnin norjalaismarkettipyörän, joka, valitettavasti, voittaa oman neljäntonnin jenkkipyörän. Näin se vain on, onko kyse yksilöeroista, sitä tohtii pohtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syksyllä, ennen tätä uutta normaalia, kävin hakemassa tonnin norjalaismarkettipyörän, joka, valitettavasti, voittaa oman neljäntonnin jenkkipyörän. Näin se vain on, onko kyse yksilöeroista, sitä tohtii pohtia.
Millä tavalla voittaa? Onko se jotenkin nopeampi?
- Anonyymi
Monen merkin rungot tulevat kaukoidästä. En usko että XXL rungot ovat poikkeus tässä asiassa.
- Anonyymi
- neljäntonnin jenkkipyörä -
ensinnä tulee Trek tai Felt mieleen, ne on rungoiltaan ja muilta osiltaan lähtökohtaisesti samaa kiinakamaa kuin muutkin, mutta kaikissa sopivuuden ratkaisevat tekijät ovat samat kuin muissakin pyörissä- Anonyymi
Ei ole. Hiilikuiturungot valmistetaan kumpaankin merkkiin Amerikan Yhdysvalloissa.
- Anonyymi
Täällä on vähän tietoa aiheesta.
https://bicycleuniverse.com/where-are-bikes-made/
Aika paljon näyttäisi olevan kaukoidässä valmistettuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on vähän tietoa aiheesta.
https://bicycleuniverse.com/where-are-bikes-made/
Aika paljon näyttäisi olevan kaukoidässä valmistettuja.Kertakaikkiaan. Taidatpa hyvinkin olla oikeassa. Näyttäisi siltä että Trek valmista Amerikan Yhdysvalloissa juuri mitään. Tuotantolaitoksia on Alankomaissa Saksassa Taiwanissa Kiinassa. Hävytöntä. Mihinkään voi enää luottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertakaikkiaan. Taidatpa hyvinkin olla oikeassa. Näyttäisi siltä että Trek valmista Amerikan Yhdysvalloissa juuri mitään. Tuotantolaitoksia on Alankomaissa Saksassa Taiwanissa Kiinassa. Hävytöntä. Mihinkään voi enää luottaa.
Moni asia valmistetaan nykyään Kaukoidässä. Ei pyörä mikään poikkeus ole. Näin on ollut jo pitkään. Moni eurooppalainen pyörä kasataan sitten vain Euroopassa ja myydään Eurooppalaisena. Näin on myös monen "Suomalaismerkin" kanssa. Runko valmistetaan ulkomailla ja kasataan korkeintaan Suomessa.
Anonyymi kirjoitti:
Moni asia valmistetaan nykyään Kaukoidässä. Ei pyörä mikään poikkeus ole. Näin on ollut jo pitkään. Moni eurooppalainen pyörä kasataan sitten vain Euroopassa ja myydään Eurooppalaisena. Näin on myös monen "Suomalaismerkin" kanssa. Runko valmistetaan ulkomailla ja kasataan korkeintaan Suomessa.
Pitää muistaa että runko on vain yksi osa kokonaisuutta mitä kutsutaan polkupyöräksi.
Runko on lähtökohta mihin kiinnitetään moninainen osakokonaisuus jonka tulee toimia mahdollisimman hyvin yhteen optimaalisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Jos katson omaa uusinta pyörääni, niin siinä on luettavissa lukuisten osavalmistajien nimiä joita ei edes mitenkään yritetä peitellä, vaan päinvastoin ovat isossa osassa pyörän markkinoinnissa (Sähköosat Bosch:lta, etu ja takajousitus Rock Shox:lta, vaihteet Sram:lta, Jarrut sekä etu- ja takanavat Shimanolta, ohjaustanko Newmen:ltä, renkaan Schalbelta pienemmistä osakokonaisuuksista puhumattakaan).
Nykyaikainen iso pyöränvalmistahajan suunnittelee ja monasti piensarjavalmistaa (testisarjat) runkonsa ja lopulta ulkopuolinen alihankkijakumppani sitten valmistaa rungot omassa tehtaassaan (yleensä aasiassa) varsinaisen myyntisarjan pyöriin.
Nykyaikainen pyörätehdas on hyvin samankaltainen kuin nykyaikainen autotehdas, eli iso kokoonpanolinja jossa kootaan itsesuunnittelema pyöräkokonaisuus joka koostuu eri alihankkijoiden / tuotevalmistajien osien kasaamisesta yhteen toimivaksi polkupyöräksi.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Pitää muistaa että runko on vain yksi osa kokonaisuutta mitä kutsutaan polkupyöräksi.
Runko on lähtökohta mihin kiinnitetään moninainen osakokonaisuus jonka tulee toimia mahdollisimman hyvin yhteen optimaalisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Jos katson omaa uusinta pyörääni, niin siinä on luettavissa lukuisten osavalmistajien nimiä joita ei edes mitenkään yritetä peitellä, vaan päinvastoin ovat isossa osassa pyörän markkinoinnissa (Sähköosat Bosch:lta, etu ja takajousitus Rock Shox:lta, vaihteet Sram:lta, Jarrut sekä etu- ja takanavat Shimanolta, ohjaustanko Newmen:ltä, renkaan Schalbelta pienemmistä osakokonaisuuksista puhumattakaan).
Nykyaikainen iso pyöränvalmistahajan suunnittelee ja monasti piensarjavalmistaa (testisarjat) runkonsa ja lopulta ulkopuolinen alihankkijakumppani sitten valmistaa rungot omassa tehtaassaan (yleensä aasiassa) varsinaisen myyntisarjan pyöriin.
Nykyaikainen pyörätehdas on hyvin samankaltainen kuin nykyaikainen autotehdas, eli iso kokoonpanolinja jossa kootaan itsesuunnittelema pyöräkokonaisuus joka koostuu eri alihankkijoiden / tuotevalmistajien osien kasaamisesta yhteen toimivaksi polkupyöräksi.Tästä on kysymys, ja samaten kuin rungot osasarjat valmistetaan idässä. Shimano japanilainen, Sram amerikkalainen, ja kummankin vaihtajista, kammista, navoista, kapoista, löytyy merkinää made in Taiwan, China, Indonesia, Malysia. Tuskinpa Boschkaan moottoreita ja akkuja Saksassa valmistaa. Schwalbella on tuontatolaitos Vietnamissa jne.
Anonyymi kirjoitti:
Tästä on kysymys, ja samaten kuin rungot osasarjat valmistetaan idässä. Shimano japanilainen, Sram amerikkalainen, ja kummankin vaihtajista, kammista, navoista, kapoista, löytyy merkinää made in Taiwan, China, Indonesia, Malysia. Tuskinpa Boschkaan moottoreita ja akkuja Saksassa valmistaa. Schwalbella on tuontatolaitos Vietnamissa jne.
Bosch:lla on akkutehdas ainakin Puolassa, mutta ei sekään valmista akkukennoja (malli 18650) itse, vaan ne tulee taasen toiselta valmistajalta, muistaaksen Samsungilta ainakin muutama vuosi sitten.
Mutta nykypäivänä sama tilanne lähes kaikessa hiemankin monimutkaisemman teollisen tuotteen valmistuksessa, harva "valmistaja" tekee tuotteen alusta loppuun asti raakamateriaaleista. Yleisesti ottaen ainakin osa komponenteista ostetaan kyseisten komponenttien valmistamiseen erikoistuneelta tehtaalta/valmistajalta, jolla taasen saattaa olla myös omat alihankkijansa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Bosch:lla on akkutehdas ainakin Puolassa, mutta ei sekään valmista akkukennoja (malli 18650) itse, vaan ne tulee taasen toiselta valmistajalta, muistaaksen Samsungilta ainakin muutama vuosi sitten.
Mutta nykypäivänä sama tilanne lähes kaikessa hiemankin monimutkaisemman teollisen tuotteen valmistuksessa, harva "valmistaja" tekee tuotteen alusta loppuun asti raakamateriaaleista. Yleisesti ottaen ainakin osa komponenteista ostetaan kyseisten komponenttien valmistamiseen erikoistuneelta tehtaalta/valmistajalta, jolla taasen saattaa olla myös omat alihankkijansa.Laajemmin ajateltuna tässä on kiteytettynä maspallostumisen idea. Joku voi ajatella, että kiva kun köyhempien maiden asujamistokin saa työtä ja toimeentuloa. Tosi asiaa on kuitenkin hikipajat ja lapsityövoima. Aina voidaan väittää eurooppalaista standardia noudatettaman, mutta kuka valvoo oikeasti alihankkijoita ja alihankkijoiden alihankkijoita? Ei kukaan. Suuria firmoja ei ainakaan kiinnosta. Tärkeintä on voiton maksimointi. Mutta saadaanhan me sitten edullista tavaraa, väittää nyt joku. Kyllä, mutta kun kaikki voitaisiin tuottaa kotimaissakin. Ongelma on se, settä välistävetäjät saisivat pienemmän siivun. Etenkin pörssipelaajat. Kansankapitalismus on täysin tuomittavaa. Ihmisiä yritetään sitouttaa samaan ryöstökulttuuriin ja pörssipeliin jota isorikkaatkin harrastavat. Pörssi on yhteiskunnan syöpä, ja oikea ahneuden puppugeneraattori. Siellähän myydään köyhien työntekijöiden sieluja ja ruumiita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laajemmin ajateltuna tässä on kiteytettynä maspallostumisen idea. Joku voi ajatella, että kiva kun köyhempien maiden asujamistokin saa työtä ja toimeentuloa. Tosi asiaa on kuitenkin hikipajat ja lapsityövoima. Aina voidaan väittää eurooppalaista standardia noudatettaman, mutta kuka valvoo oikeasti alihankkijoita ja alihankkijoiden alihankkijoita? Ei kukaan. Suuria firmoja ei ainakaan kiinnosta. Tärkeintä on voiton maksimointi. Mutta saadaanhan me sitten edullista tavaraa, väittää nyt joku. Kyllä, mutta kun kaikki voitaisiin tuottaa kotimaissakin. Ongelma on se, settä välistävetäjät saisivat pienemmän siivun. Etenkin pörssipelaajat. Kansankapitalismus on täysin tuomittavaa. Ihmisiä yritetään sitouttaa samaan ryöstökulttuuriin ja pörssipeliin jota isorikkaatkin harrastavat. Pörssi on yhteiskunnan syöpä, ja oikea ahneuden puppugeneraattori. Siellähän myydään köyhien työntekijöiden sieluja ja ruumiita.
Juuri näin. Ei ne yritykset sinne hyvää hyvyyttään mene. Halvemman työvoiman ja edullisien kustannuksien peräässä ne sinne siirtyvät tai käyttävät alihankkioita samoista syistä.
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Ei ne yritykset sinne hyvää hyvyyttään mene. Halvemman työvoiman ja edullisien kustannuksien peräässä ne sinne siirtyvät tai käyttävät alihankkioita samoista syistä.
Koska nyt on pyöräpalsta kyseessä, eikä talouspalsta jossa kyseisiä asioita käsiteltäisiin laajemmassa merkityksessä, niin kysyisin, että paljonko olisit valmis maksamaan enemmän siitä että vaikkappa pyörän hiilikuiturunko (joka on paras esimerkki siinä mielessä, että sen valmistus on kaikista runkovaihtoehdoista ehdottomasti työvoimavaltaisin koota, koska siihen ei ole vielä kehitetty luotettavia tapoja automatisoida prosessia vaan rungon muotin valmistuksen jälkeen kyse on aikaavievästä ja tarkkuutta vaativasta käsityöstä) olisi valmistettu Euroopassa Aasian sijaan?.
Euroopastakin kyllä löytyy useita pieniä valmistajia jotka tekevät hiilikuiturunkoja polkupyöriin, mutta ovat hyvin pitkälti pienisarjaisia erikoispyöriä (kisakäyttöön yms.) joiden runkohinta on ihan jossain toisessa luokassa mitä yli 95%:a pyöränostajista edes kuvittelisi koko pyörään käyttävänsä rahaa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Koska nyt on pyöräpalsta kyseessä, eikä talouspalsta jossa kyseisiä asioita käsiteltäisiin laajemmassa merkityksessä, niin kysyisin, että paljonko olisit valmis maksamaan enemmän siitä että vaikkappa pyörän hiilikuiturunko (joka on paras esimerkki siinä mielessä, että sen valmistus on kaikista runkovaihtoehdoista ehdottomasti työvoimavaltaisin koota, koska siihen ei ole vielä kehitetty luotettavia tapoja automatisoida prosessia vaan rungon muotin valmistuksen jälkeen kyse on aikaavievästä ja tarkkuutta vaativasta käsityöstä) olisi valmistettu Euroopassa Aasian sijaan?.
Euroopastakin kyllä löytyy useita pieniä valmistajia jotka tekevät hiilikuiturunkoja polkupyöriin, mutta ovat hyvin pitkälti pienisarjaisia erikoispyöriä (kisakäyttöön yms.) joiden runkohinta on ihan jossain toisessa luokassa mitä yli 95%:a pyöränostajista edes kuvittelisi koko pyörään käyttävänsä rahaa.Vielä 1950-luvulla uusi pyörä maksoi työmiehen noin kahden - kolmen kuukauden palkkaa vastaavan summan. Tuon olisin yhä valmis maksamaan.
Tosin, nuo pyörät kestivät aivan eri tavalla kuin nykypyörät. Anonyymi kirjoitti:
Vielä 1950-luvulla uusi pyörä maksoi työmiehen noin kahden - kolmen kuukauden palkkaa vastaavan summan. Tuon olisin yhä valmis maksamaan.
Tosin, nuo pyörät kestivät aivan eri tavalla kuin nykypyörät.Minkähintainen pyörä sinulla nyt on ja mihin käyttötarkoituksiin?
Jos sinulla on tuollainen 2-3kk. työmiehen tämänhetkistä palkkaa vastaava pyörä, niin sitten ei muuta kuin hatun nostoa sille, mutta mikäli ei ole, niin miksi ei ole? Aasiassa tuotettujen osienko takia, vaiko minkä takia?
Nettipalstoilla kun yleensä on helppo puhua muuta kuin todellisuudessa tekee.
Mutta tosiaan jos/kun on mahdollista laittaa se joku 5000-6000€ polkupyörään (ei sähköavusteiseen), niin sillä löytää jo hyvinkin mononmoista pienvalmistajaa jolla valmistusprosessi hyvin pitkälti Euroopassa.santtu_1975X kirjoitti:
Minkähintainen pyörä sinulla nyt on ja mihin käyttötarkoituksiin?
Jos sinulla on tuollainen 2-3kk. työmiehen tämänhetkistä palkkaa vastaava pyörä, niin sitten ei muuta kuin hatun nostoa sille, mutta mikäli ei ole, niin miksi ei ole? Aasiassa tuotettujen osienko takia, vaiko minkä takia?
Nettipalstoilla kun yleensä on helppo puhua muuta kuin todellisuudessa tekee.
Mutta tosiaan jos/kun on mahdollista laittaa se joku 5000-6000€ polkupyörään (ei sähköavusteiseen), niin sillä löytää jo hyvinkin mononmoista pienvalmistajaa jolla valmistusprosessi hyvin pitkälti Euroopassa.Ainaki seuraavat pienmerkit tulevat mieleen, jotka yhä valmistavat omat runkonsa oman tehtaan katon alla: Italialaiset Basso, Cipollini sekä Ranskalainen Time.
santtu_1975X kirjoitti:
Ainaki seuraavat pienmerkit tulevat mieleen, jotka yhä valmistavat omat runkonsa oman tehtaan katon alla: Italialaiset Basso, Cipollini sekä Ranskalainen Time.
Tai jos haluat maailman huippuluokan runkoa, missä on yhdistetty hiilikuitua ja titaania, niin Tsekkiläinen Festka voi hyvinkin olla sinun valintasi.
Mutta varaudu että kyseisellä mittatilauspyörällä on 3-6kk. toimitusaika tilauksesta.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Koska nyt on pyöräpalsta kyseessä, eikä talouspalsta jossa kyseisiä asioita käsiteltäisiin laajemmassa merkityksessä, niin kysyisin, että paljonko olisit valmis maksamaan enemmän siitä että vaikkappa pyörän hiilikuiturunko (joka on paras esimerkki siinä mielessä, että sen valmistus on kaikista runkovaihtoehdoista ehdottomasti työvoimavaltaisin koota, koska siihen ei ole vielä kehitetty luotettavia tapoja automatisoida prosessia vaan rungon muotin valmistuksen jälkeen kyse on aikaavievästä ja tarkkuutta vaativasta käsityöstä) olisi valmistettu Euroopassa Aasian sijaan?.
Euroopastakin kyllä löytyy useita pieniä valmistajia jotka tekevät hiilikuiturunkoja polkupyöriin, mutta ovat hyvin pitkälti pienisarjaisia erikoispyöriä (kisakäyttöön yms.) joiden runkohinta on ihan jossain toisessa luokassa mitä yli 95%:a pyöränostajista edes kuvittelisi koko pyörään käyttävänsä rahaa.Raha maailmaa pyörittää joten se vaikuttaa kaikkeen, oli kyseessä sitten mikä palsta tahansa, eli vaikuttaa myös polkupyörien suhteen. Polkupyörän runkotehtaat ovat pääosin Aasiassa josta rungot tuodaan muualle kasattavaksi. Näin se nyt vain nykypäivänä on ja monen muunkin asian suhteen. Onko tämä sitten oikein vain väärin, niin siitä voidaan olla monta mieltä.
Itse olen hankkinut kaikki pyöräni alennuksista ja suurimman osan olen ulkomailta tilannut joten tietenkin pyörien hinta vaikuttaa hankintaan. Yhden pyörän olen itselleni tosin käytettynä ostanut koska hinta, kunto ja koko kohtasivat.
- Anonyymi
Niissä on reilusti tinkivaraa.
- Anonyymi
Omissa SCHWABLEissa lukee made in Thailand, missä siellä tehdas sitten lieneekään.
Vuosi sitten kun Thaikkulassa juttelin fillaroijien kanssa, väittivät, että Thaimaa tuottaa yli 15 miljoonaa polkupyörän vesiohennettua alu-runkoa vuodessa.- Anonyymi
Minun Schwalbeissa luki Vietnam, ja luulenpa Taiwanin olevan varsinainen ”polkupyörien runkolaakso.” Siellä valmistetaan valtaosa rungoista, materiaalista ja merkistä riippumatta. Lukuunottamatta ehkä puurunkoja. Thaikkulasta runkovalmistajana ole kuullutkaan. Thaimaassa on tiettävästi Nikonin ja Sonyn kameranvalmistus melko pitkälti, sekä joidenkin japanilaisten kellomerkkien.
- Anonyymi
Oman maasturin Michelin Country Race näyttää olevan kanssa Taikkutuotantoa. No, kasvaahan siellä kumipuita.
- Anonyymi
Cipollinia ei pysty parhaillaan edes tilaamaan, jotain ongelmia tehtaalla ilmeisesti on.
Ilmeisesti AVAINLIPPU voidaan antaa vain Kiinalaisille pyörämerkeille, kaikki muut käyttävät tuontiosia, ainakin jossain muodoissa. - Anonyymi
Ja kun ostatte pyörää, muistakaa aina selvittää sen alkuperä.
Esimerkiksi alkuperäinen kuitti tai rungonnumeron sisältävä takuutodistus olisi hyvä nähdä.
Varastettuja pyöriä myydään todella paljon!
Ja juuri talvella varkaalta pyöräni ostanut hieman liian sinisilmäinen kaveri, joutui palauttamaan pyörän minulle ja menetti siis sekä pyörän että varkaalle maksamansa summan. Säästyi kuitenkin syytteeltä, koska palautti pyörän omatoimisesti ja auttoi tapauksen selvittelyssä poliisia.- Anonyymi
Valtaosa Suomessa varastetuista arvopyöristä myydään Virossa. Luulisi, että tulli vilkaisisi, mitä maasta lähtee, kun "veljet" ylittävät rajaa "pienillä hiaceilla".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosa Suomessa varastetuista arvopyöristä myydään Virossa. Luulisi, että tulli vilkaisisi, mitä maasta lähtee, kun "veljet" ylittävät rajaa "pienillä hiaceilla".
Rajavalvonta on liian lepsua. EU:ta saamme kiittää tästäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rajavalvonta on liian lepsua. EU:ta saamme kiittää tästäkin.
Kyllä, vapaa liikkuvuus, vapaus heittää keikkaa naapurimaissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328517Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72193Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571153Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.33709Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68706- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637