Minulla lähes 30 vuotta vanha isohko katettu sisämoottorilla varustettu tehdasvalmisteinen lasikuituvene. Veneen rungossa sisäpuolella pohjanpitkittäisten ja poikittaisten vahvistepalkkien väleissä on useita siististi vanerilevyillä peitettyjä koteloita. Noiden sisällä lasikuitu on maalaamatonta. Veneen peräosassa on iso kannellinen tila jossa lv varaaja, lämmitin ja paljon muuta laitteistoa. Siellä pohja palkkeineen sekä sivut on maalattu takaosan lattiaan asti. Sielläkin lattia sisäpuolelta maalaamaton ja tahmea. Olen vähän ihmetellyt miksi lasikuidun sisäpinta pinta on edelleen vähän tahmeaa etenkin koteloiden sivut ja välipohja sisäpuolelta, johon muotoiltu paikat vanerilevyille. Aivan kuin se ei olisi kuivunut kunnolla. Aikaa kuivumiseen kyllä on ollut. Koteloissa näkyvissä vahvistepalkeissa pohjan tasoss reiät läpi, jota kautta mahdollinen kondenssi-tai vuotava vesi valuu pilssiin. Lokerot pohjassa ovat kuivia myös syksyllä. Otan vanerilevyt sivuun kaikista koteloista syksyllä, jotta tuulettuisi hyvin. Kuitenkin keväällä lasikuitu on edelleen samalla tavalla vähän tahmeaa kuten syksyllä. Ilmeisesti tuosta ei haittaa ja /tai kuuluu asiaan. Onko kenellä vastaavaa ja mistä moinen voisi johtua?
Lasikuidun kuivuminen
17
2881
Vastaukset
- Anonyymi
Vettyminen ei tee pintaa tahmeaksi.
Tulee mieleen pari asiaa. Ensimmäiseksi voi olla, että joskus jotain kemikaalia kaatunut ja muuttanut hartsin tahmaiseksi
Toinen, alun alkaen kovetinta ollut hartsissa liian vähän, eikä ikinä jämähtänyt.
Ehkä voit maalata top coatilla tai gel goatilla.- Anonyymi
Top coatilla pinnan karhennuksen jälkeen. Gel coatilla jos haluaa pinnasta tosi tahmaisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Top coatilla pinnan karhennuksen jälkeen. Gel coatilla jos haluaa pinnasta tosi tahmaisen.
Ok.
- Anonyymi
En ajatellut tehdä noille mitään. Laitoin asian tänne lähinnä mielenkiinnon vuoksi, jos jollakin on samanlaista tahmeaa pintaa veneessä. Lasikuidun pinta noissa koteloissa ja takana maalaamattomissa kohdissa sisäpuolella on ollut vähän tahmea koko veneen minulla olo ajan ja ilmeisesti uudesta saakka. Ulkopuolella normaali gelgoat pinta veden yläpuolisissa pinnoissa ja muuten pohjassa ilmeisesti primeri ja maali. Voi olla että pohjan peruskunnostus on edessä lähivuosina. En ole huomannut ruttoon viittaavia kuplia tosin ne näkyvät kunnolla vasta pohjamaalin poiston jälkeen. Aika iso ja kalliskin työ se on, joten vielä toistaiseksi entisellä mennään.
- Anonyymi
Hartsi ei ole kovettunut eikä polyesteri tule ikinä sieltä kovettumaankaan. Valmistuksessa on ollut joko väärät seossuhteet tai sitten väärä kosteus tai lämpötila.
- Anonyymi
Voit kokeilla lämmittää tahmaa vaikka hiustenkuivaajalla ja katsoa jatkuuko kovettuminen.
- Anonyymi
Hartsin kovettuminen ja kosteuden kuivuminen eivät liity toisiinsa.
Sekoitat ne toisiinsa koko krjoituksesi ajan, mikä estää asiallisen kommentoinnin, koska on tyystin epäselvää kumpaa oikeasti missäkin kohtaa tarkoitat, kun kirjoitat sanan "kuivuminen".
Kun kovettunut ja kuiva lasikuitulaminaatti upotetaan veteen, se kostuu, muttei muutu tahmeaksi. Sen jälkeen sen voi kuivata, tai sen voi antaa kuivua ihan itsestään.
Lasikuitu on laminaatin sisällä olevaa lujitetta, eikä se ole synonyymi sanalle laminaatti. Vaikuttaisi siltä että sotket nekin käsitteet toisiinsa.
Tahmea laminaatti voi olla sellaista jo valmistuksesta saakka, mutta voi olla muuttunut jälkikäteen tahmeaksi muistakin syistä. Eräillä liuottimilla on sellaisia vaikutuksia, mutta saahan laminaatista tahmean kaatamalla päälle siirappia taikka sulaa bitumiakin. Pelkästään tahmeudesta ei siis voi päätellä yhtään mitään.- Anonyymi
Pahoittelen, että olen käyttänyt sekaisin kahta sanaa, kovettuminen ja kuivuminen, kun olen tarkoittanut valmistuksen yhteydessä muotissa tehtävää laminointia kaikkine työvaiheineen. Tuon laminointityön jälkeen laminaatin pitäisi siis kovettua lopulliseen lujuuteen. Minulla olevaa venemallia eri versioina on valmistettu tietääkseni satoja, joten aivan amatöörit eivät noita hommia ole tehneet. Vahinkoja voi tietenkin ammattilaisillekin sattua. Asiantuntemukseni on vähän puutteellinen koko kovettumisprosessin osalta, joten kiitokset tarkennuksiata. Jos valmistuksen yhteydessä on aineiden (lasikuitu, hartsi jne. ) käytössä tai seossuhteissa tapahtunut jokin virhe, josta syystä laminaatti ei ole kunnolla kovettunut (pinta jäänyt tahmeaksi) ei se ainakaan veneen rakenteiden lujuuteen ole vaikuttanut. Hyvin on vielä kasassa eikä ratkeamia tms. näy missään. Mitään ylimääräisiä aineita kuten öljyä tms. ei tahmeissa pinnoissa näy, vaan ovat täysin puhtaita. Joissakin palkkien kulmissa näkyy vähän hapsottavia lasikuitumaton kuituja. Ne kaikki ovat kuitenkin irtonaisten vanerilevyjen peittämien koteloiden sisällä. Lopputoteamana kommenttienne jälkeen voinen todeta. Ilmeisesti laminaatti on sisäpuolelta jäänyt syystä tai toisesta kovettumatta aivan pintaan asti ja näin ollen on vähän tahmea. Ovatko kaikki samaa mieltä?
Hyvää talven odotusta ja Kiitos kommenteista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahoittelen, että olen käyttänyt sekaisin kahta sanaa, kovettuminen ja kuivuminen, kun olen tarkoittanut valmistuksen yhteydessä muotissa tehtävää laminointia kaikkine työvaiheineen. Tuon laminointityön jälkeen laminaatin pitäisi siis kovettua lopulliseen lujuuteen. Minulla olevaa venemallia eri versioina on valmistettu tietääkseni satoja, joten aivan amatöörit eivät noita hommia ole tehneet. Vahinkoja voi tietenkin ammattilaisillekin sattua. Asiantuntemukseni on vähän puutteellinen koko kovettumisprosessin osalta, joten kiitokset tarkennuksiata. Jos valmistuksen yhteydessä on aineiden (lasikuitu, hartsi jne. ) käytössä tai seossuhteissa tapahtunut jokin virhe, josta syystä laminaatti ei ole kunnolla kovettunut (pinta jäänyt tahmeaksi) ei se ainakaan veneen rakenteiden lujuuteen ole vaikuttanut. Hyvin on vielä kasassa eikä ratkeamia tms. näy missään. Mitään ylimääräisiä aineita kuten öljyä tms. ei tahmeissa pinnoissa näy, vaan ovat täysin puhtaita. Joissakin palkkien kulmissa näkyy vähän hapsottavia lasikuitumaton kuituja. Ne kaikki ovat kuitenkin irtonaisten vanerilevyjen peittämien koteloiden sisällä. Lopputoteamana kommenttienne jälkeen voinen todeta. Ilmeisesti laminaatti on sisäpuolelta jäänyt syystä tai toisesta kovettumatta aivan pintaan asti ja näin ollen on vähän tahmea. Ovatko kaikki samaa mieltä?
Hyvää talven odotusta ja Kiitos kommenteista.O.K.
Siinä tapauksessa tämä osa viestistäsi:
"Koteloissa näkyvissä vahvistepalkeissa pohjan tasoss reiät läpi, jota kautta mahdollinen kondenssi-tai vuotava vesi valuu pilssiin. Lokerot pohjassa ovat kuivia myös syksyllä. Otan vanerilevyt sivuun kaikista koteloista syksyllä, jotta tuulettuisi hyvin. "
ei liittynyt asiaan mitenkään. Oliko kyse tarkoituksellisesta hämäyksestä, vai haluatko kenties sittenkin muuttaa kantaasi siitä että tarkoitit koko ajan kovettumista, etkä kuivumista?
Todennäköisin syy sille ettei pinta ole valmistuksen jälkeen kovettunut on siinä ettei hartsin seassa ole mitään, mikä estäisi ilman pääsyn pintaan, eikä topcoatia ole lainkaan käytetty. Edullinen polyesterihartsi ei tunnetusti kovetu jollei sitä suojata ilman vaikutukselta. Suojaamiseen on useitakin vaihtoehtoja, mm. lisäaine hartsissa, topcoat pinnassa, taikka muovikalvo laminaatin pinnassa, jonka alta imetään alipaineella ilma pihalle.
Myös vuosikymmenien ja topcoatin käytön jälkeen saadaan laminaatin pinta kovettumaan riittävällä lämpötilalla kuivissa olosuhteissa. Ennen topcoatin käyttöä pinta kannattaa kuivata kunnolla. Se onnistuu pääosin itsestään telakointikauden aikana, mutta keväällä ennen topcoatin levitystä pintaa kannattaa hieman lämmittää ympäristöä 5 astetta lämpimämmäksi asian varmistamiseksi. Lisäksi topcoatin käyttöohjetta kannattaa noudattaa kaikilta osin.
- Anonyymi
On tietenkin mukava nähdä kuinka monet ovat tulleet ystävällisesti aloittajaa auttamaan.
Asia on kuitenkin niin, ettei nuo lasikuitutyöt ole mitään mutu tuntumalla tehtäviä hommia.
Jo pari sanaa kertoo missä mennään: ”kuivuminen” tai gelcoatin ja topcoatin käyttö miten sattuu.
Nyt sitten kaikki asiasta kiinnostuneet kipin kapin pikakurssille. Netistä löytyy heti oikea osoite: KEVRA.
Siellä on aivan suomeksi kerrottu miten lasikuituvene tehdään ja millä aineilla.
Siellä on meille kaikille mielenkiintoista asiaa.- Anonyymi
Olet oikeassa, mutta sielläkään ei sanota, mitä tehdä huonosti kovettuneelle
polyesterihartsille.
Sitä voi yrittää jälkikovettaa kovettimella tai lämmöllä, mutta jos se ei olnnistu (mikä on pitkän ajan jälkeen todennäköistä), niin ainoa, joka auttaa, on pois kaapiminen ja uuden pinnan tekeminen. - Anonyymi
Niin, mutta kovettumattoman polyesterin päälle ei kannata laminoida epoksilla mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet oikeassa, mutta sielläkään ei sanota, mitä tehdä huonosti kovettuneelle
polyesterihartsille.
Sitä voi yrittää jälkikovettaa kovettimella tai lämmöllä, mutta jos se ei olnnistu (mikä on pitkän ajan jälkeen todennäköistä), niin ainoa, joka auttaa, on pois kaapiminen ja uuden pinnan tekeminen.No jos se ny 30 vuotta on menny noin, eikä oo haitannut, niin miksi pitäis tehdä yhtään mitään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mutta kovettumattoman polyesterin päälle ei kannata laminoida epoksilla mitään.
ei tietenkään
- Anonyymi
Itsellä on joskus omissa lasikuituhommissa jäänyt joku kohta tuolla tavalla tahmeaksi. Olen aina ajatellut, että olen sekoittanut aineet silloin huonosti. Ja sellainen huomio, että jälkikäteen kun olen koittanut sivellä kohdetta kovettajalla ja lämmittänyt puhaltimella, niin mikään ei auta , pinta jää tahmeaksi.
- Anonyymi
Myytävissä polyesterihartseissa on, ja on aina ollutkin, kovettaja jo valmiiksi hartsiin sekoitettuna. Niinpä tuskin olet sellaista jostain saanut erillisenä pintaan siveltäväksi
Polyesterihartseihin lisätään kiihdytintä, ja se sekoitetaan siihen hartsiin. Sen lisääminen tahmeaan pintaan tuskin auttaa mitään. Ongelmahan on siinä että pinta on ilman kanssa kosketuksissa vaikkei pitäisi olla, eikä kiihdyttimen lisääminen pintaan sivelemällä tietenkään auta asiassa yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myytävissä polyesterihartseissa on, ja on aina ollutkin, kovettaja jo valmiiksi hartsiin sekoitettuna. Niinpä tuskin olet sellaista jostain saanut erillisenä pintaan siveltäväksi
Polyesterihartseihin lisätään kiihdytintä, ja se sekoitetaan siihen hartsiin. Sen lisääminen tahmeaan pintaan tuskin auttaa mitään. Ongelmahan on siinä että pinta on ilman kanssa kosketuksissa vaikkei pitäisi olla, eikä kiihdyttimen lisääminen pintaan sivelemällä tietenkään auta asiassa yhtään mitään.Ensimmäisen kerran kuulen moista, siis että myytävissä polyesterihartseissa (laminointihartsi) kovettaja on sekoitettu hartsiin valmiiksi. Esikiihdytetystä hartsista olen kyllä kuullut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984