Aihe

Mitä Jeesus sanoo helvetistä

Anonyymi

Jeesus ei kiellä helvetin olemassaoloa:
"Sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin."

58

90

    Vastaukset

    • Ymmärrät varmaan, että tuossa lauseessa mainittu sanaa "helvetti" ei löydy alkukielellä (tässä tapauksessa kreikka) tuosta raamatunkohdasta. Alkutekstissä käytetään sanaa γέενναν eli geennan. Tämä tulee sanasta gehenna eli Hinnomin laakso, jonka Uuden testamentin kirjoittajat tiesivät tarkoittavan hautaa. Se oli myös alue, jossa uhrattiin epäjumalille polttouhreja. Jos olisit puhunut jostakin helvetistä tuon ajan ihmisille, heillä ei olisi ollut hajuakaan mistä sinä juttelet, sillä helvetti-käsitettä ei ollut olemassakaan vielä tuolloin.

      Eli sinä perustat uskomuksesi helvetistä väärään raamatunkäännökseen. Sana helvetti tulee katolisen kirkon edeltäjän omasta keksinnöstä, jota ei Raamatusta löydy.

      • Tämä on tismalleen näin!
        - GB -


      • Raamatussa opetetaan, että on olemassa tulinen pätsi, tulinen järvi, jonne tuomitaan ikuisiksi ajoiksi ne, jotka tekivät laittomuutta.

        Matt 13:40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
        41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,
        42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

        Jes 66:23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.

        Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."


      • Luuk 16:23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.
        24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'
        25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa.
        26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.'
        27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon.
        28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
        29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.'


      • Tulinen järvi on paikka, jossa tuomittuja vaivataan ikuisesti tulessa. He kärsivät palovammakipua aina ja ikuisesti.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

        Ilm 14:10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulinen järvi on paikka, jossa tuomittuja vaivataan ikuisesti tulessa. He kärsivät palovammakipua aina ja ikuisesti.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

        Ilm 14:10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.

        Missäs vaiheessa ne sitten kirjoitusten mukaan kerkiää tomuksi jalkojen alle, kun luodaan Uusi taivas ja maa, jos kerta kidutetaan, ja miksi niitä elätetään, jos Herra sanoi, etteivät syö elämänpuusta ja niin elä iankaikkisesti.
        Mikäs niille elämän antaa, kun elämä annetaan Herran omille ja iankaikkinen elämä on armolahja. Elämän antaja- antoi elämän Pojalle, ja Poika antaa kelle tahtoo, omilleen.
        Siis onko perkele sitten luoja ja antaa iankaikkisen perkeleellisen kituelämän ja nauttii sen olemassaolon tuskasta sitten iteksin. Sillehän se ikuisuus kuuluukin, mutta kuis se luodulle on, kun kirjoitukset kertovat elämän rajallisuuden.
        Syntiä tekevä sielu kuolee helvetin tulessa, oksatkin palavat loppuun mutta ilman elämää on iankaikkisuus. -tomuna- ... Ajattelitko tämänpuolen jättää väitteistäsi pois?


    • Eihän adventistitkaan kiellä kadotuksen olemassaoloa. He vain eivät usko ikuiseen piinaamiseen, vaan ikuiseen kuolemaan.

    • Tuonpuoleisuuden helvettileikkejä leikkivät eivät ole kiinnostuneet raamatusta.
      Itselläni on raamatusta sivutolkulla niitä kirjoituksia, joissa Sana selittää, kuolemaan, manalaa, sitä ja tätä selvää kirjoitusta. Vasta ne kun tutkitte kirjoituksista, voitte jotain mielipidettä esittää, eikä vain yksi, kaksi peukalopaikkaa.
      Siis ei kannata ruveta opettajaksi, jos ei tiedä kuinka se helvetin polttaa, sekä saisi jumalansa iankaiksen vaivaamaan ihmistä, pikipaloa helvettiin, käyskentelyä taivaasta, helvetin kartanoissa, voivottelemalla, että kuis tässä näin kävi.
      Onkaloita, sitten syötäviä jäseniä, oksennusta, jäsentenkasvua ja taas syötävä, oksennusta. jne. jne. kyllä muotouskonnollisuudesta helvettikirjoja on ja jopa hyllyssä.
      Tampereellakin oli oikein linja-autollisia uskovaisia koolla. Eräs piti oikein helvettiopetuksen, kunnon lieskat. Se kirkkoväkijoukko läksi väliajalle, ei iloiten vaan.......... , että silleen.
      Onhan draamaa helvetinlieskoista *Suomessakin näytelty eräässäkin toimipaikassa.
      Siihen on yritetty väsätä mukaan taivaan porteistakin.
      Jaa, en tiedä, oliko helvetin portin yläpuolella toivotus, Tervetuloa Helvettiin!, kuin eräs helvettikirja esiintoi.

      Pistäkäähän pökköä pesään vaivatkaa ja kertokaa, että jumalalla jota te palvotte ei ole valtaa perkeleen yli, vaan ihminen elää s.tanan lupauksesa iankaiken, eikä hän kuole, vaikka Jumala aikoi tappaa syntiätekevät sielun.
      Sekä omilleen Sebaotina sanoi, että he tallaavat olkukkojen tuhkatomun jalkojen alla iankaiken.
      Puhaltakaa hiillokseenne, että hahratuli oikein roihahtaa ja sinä eritoten puhaltelet.
      Ota varalta lehtipuhallin, jos paikkakuntanne ei ole kieltänyt roskanpolttoa, jos se sattauisi palamaan siten iankaiken ja mato siellä elävänä viihtyisi.

      Näin näkyisi, että kaikkea ei tehdäkään uudeksi. Ja kun se todistuu, miettikää, kuinka pääsette sinne säännöllisesti ja viikoittain kokouksiin, että pelko takapuolessa olette taivaissanne tolkkuna. Ei rakkaudesta, vaan pakosta.

      • Niin, lisään uskonnollisten erään mantran.
        Jos helvetti ei ole ikuista, ei ole taivastakaan. Siis haloo!
        Taivas on ikäänkuin siksi, että pelosta sinne mennään, ja jos sitä helvettiä ei ole, niin en usko taivaaseenkaan.

        JumalanValtakunta on valtakunta, joka alkujaan on tarkoitushakuisesti hyvä, se on vanhurskas ja pyhä, siksi siihen julistettiin tuo Sapatti!
        Eli siinä Valtakunnassa ON se lepo. Se on Jumalantyö. Se on Jumalantyö meissä, se on elämä, jossa ei ole paha läsnäolevana.
        Siksi iankaikkinen elämä on armolahja. Se on lahja ja halullisten elämäntapa, elää Jumalan lain- rakkauden mukaan.
        Se valtakunta rakentuu perustukselle, joka on Jumalantyö.

        Se on näkemää, terveitä silmiä, ei pimeyttä, eikä oman lihan päämäärätietoista muotouskonnollisuutta.
        Terveet silmät näkevät hyvän ja pahanvälisen taistelun SYY. Ja se, ettei siinä halua elää, vaan haluaa elämältä elämänmerkityksellisen suunnan ja se on matkan päämäärä.
        Se on nähtävissä opissa- Eden.


    • Raamatun mukaan Jeesus uskoi helvettiin ja helvetin iankaikkiseen tuomioon.
      Te olette harhaoppisia helvetin kieltäjiä ja saatanan kätyreitä.
      Kyllä saatana on mielissään jos helvetti on tyhjiinraennut.

      • Jeesus puhuu helvettiin hukkumisesta.
        Kova on tuomio.
        Tervemenoa väärän profeetan kanssa sinne.
        Eroa Adventtikirkosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus puhuu helvettiin hukkumisesta.
        Kova on tuomio.
        Tervemenoa väärän profeetan kanssa sinne.
        Eroa Adventtikirkosta.

        Opettelisit ensin faktat ennen kuin höpötät.


      • Jeesus ei opettanut sellaista oppia, jota sinä jankutat.


      • Raamatun mukaan Jeesus uskoi helvettiin ja helvetin iankaikkiseen tuomioon.
        Te olette harhaoppisia helvetin kieltäjiä ja saatanan kätyreitä.
        Kyllä saatana on mielissään jos helvetti on tyhjiinraennut.

        Sanon teille: Helvettiä ei ole,Helvetilla tarkoitetaan mitä olet tehnyt elämässäsi ja sen ansion mukaan saat takaisin. Koska me synnymme uudelleen ja kohtalosi on kokea mitä sinä olet tehnyt pahoin muille.
        Siinä on helvetti,koska meidän pitää oppia,kaikki vääryytemme takaisin.
        Elämän kierto jatkuu, niin pitkään,kunnes olet oppinut ..olet läpi käynyt kaiken sen pahan mitä itse olet tekemilläsi tehnyt,mutta oppimäärä voi olla kesken.
        Kaiken tämän tarkoitus on, lähdit oppimaan,missä sinut luotiin(omalla hyväksynnnälisi).
        Opit elämän kiertokulun, tulet viisaamaksi ja täydellisemmäksi sieluksi,sanon sielu koska elät aina (luotu).
        Menee ehkä useampi elämä,mutta kunnes olet oppinut elämän koulun..sinä pääset takaisin kotiin.
        Syntymä on kivuliaampi,kuin kuolema..mutta siitä selviää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan Jeesus uskoi helvettiin ja helvetin iankaikkiseen tuomioon.
        Te olette harhaoppisia helvetin kieltäjiä ja saatanan kätyreitä.
        Kyllä saatana on mielissään jos helvetti on tyhjiinraennut.

        Sanon teille: Helvettiä ei ole,Helvetilla tarkoitetaan mitä olet tehnyt elämässäsi ja sen ansion mukaan saat takaisin. Koska me synnymme uudelleen ja kohtalosi on kokea mitä sinä olet tehnyt pahoin muille.
        Siinä on helvetti,koska meidän pitää oppia,kaikki vääryytemme takaisin.
        Elämän kierto jatkuu, niin pitkään,kunnes olet oppinut ..olet läpi käynyt kaiken sen pahan mitä itse olet tekemilläsi tehnyt,mutta oppimäärä voi olla kesken.
        Kaiken tämän tarkoitus on, lähdit oppimaan,missä sinut luotiin(omalla hyväksynnnälisi).
        Opit elämän kiertokulun, tulet viisaamaksi ja täydellisemmäksi sieluksi,sanon sielu koska elät aina (luotu).
        Menee ehkä useampi elämä,mutta kunnes olet oppinut elämän koulun..sinä pääset takaisin kotiin.
        Syntymä on kivuliaampi,kuin kuolema..mutta siitä selviää.

        Et todellakaan tunne alkukielillä kirjoitettua Raamattua. Helvetti on suomenkielen käännös katolilaisen kirkon omalle opille, jota itse Raamattu ei tunne lainkaan.


    • Uskotko Jeesukseen vai adventisteihin?

      Jeesus:

      "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

      • Viisas karttaa adventisteja ja jehovia.


      • Uskotko sinä väärään raamatunkäännökseen? Ja pakanallisista kulttuureista lainattuun helvettimytologiaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko sinä väärään raamatunkäännökseen? Ja pakanallisista kulttuureista lainattuun helvettimytologiaan?

        Juuri näin!
        - GB -


      • Tuossa Raamatunpaikassa on kreikankielellä sana Gehenna, joka on käännetty suomeksi helvetti. Se merkitsee hautaa tai hautapaikkaa. Jeesuksen aikana Jerusalemin ulkopuolella ollutta kumpua, jonne rikolliset haudattiin ja jossa heidän ruumiitaan poltettiin. Ei mitään muuta sen kummempaa. Jeesus itse uskoi vain Vanhan testamenttiin, koska Uutta testamenttia ei ollut silloin vielä kirjoitettu. Vanha yesyamenttinei puhu helvetistä eikä gehennasta, sillä se on kirjoitettu hepreaksi. Hepreankielellä kuolleiden paikka nimitetään sheoliksi. Sheol on yksinkertaisesti hauta tai kuoppa. Sillä ei ole muuta merkityksiä. Vanhan testamentin mukaan kun elämä päättyi, ihminen lakkasi olemasta. Ei ollut mitään sielua, joka olisi päätynyt taivaaseen tai helvettiin.

        Mutta ethän sinä lapsonen näistä mitään tiedä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viisas karttaa adventisteja ja jehovia.

        jehovia... siis jumalia vai?


    • Raamattu ei tunne sanaa "helvetti", eikä ainaisen piinan paikkaa. Kuitenkin tuo sana esiintyy suomalaisessa käännöksessä. Kreikkalainen alkuteksti käyttää sanaa "Gehenna", mikä puolestaan tulee hebreankielen ilmaisusta GE HINNOM, joka taas on Jerusalemin eteläpuolella olevan laakson muinainen nimi. Tällä paikalla on pitkä historia:
      Jer.32:35 "He ovat rakentaneet Baalille uhrikukkuloita Ben-Hinnomin laaksoon, ja siellä he ovat palvelleet Molokia panemalla poikiaan ja tyttäriään kulkemaan tulen läpi.
      Sitä minä en ole käskenyt heidän tehdä. Kuinka voisi tulla mieleenikään vaatia heitä tekemään sellaisia kauhistuttavia tekoja!"
      Jer.7:20,31-34 "Kuulkaa mitä minä, Herra Jumala, olen päättänyt:
      Minä vuodatan hehkuvan vihani tämän paikan päälle. Minun vihani palaa kuin sammumaton tuli, ja sen alle joutuvat ihmiset ja eläimet, metsän puut ja pellon sato....
      He ovat rakentaneet Ben-Hinnomin laaksoon uhripaikkoja, Tofetin uhrikukkuloita, polttaakseen siellä poikiaan ja tyttäriään. Sitä minä en ole käskenyt tehdä, sellainen ei tulisi mieleenikään!
      Kuulkaa siis, mitä Herra sanoo:
      Tulee aika, jolloin kukaan ei enää puhu Tofetista eikä Ben-Hinnomin laaksosta, vaan puhutaan Murhalaaksosta. Tofetin uhripaikoille haudataan tämän kansan vainajia, kun muualla ei enää ole tilaa. Kenenkään hätistelemättä saavat haaskalinnut ja villieläimet syödä kuolleiden ruumiita. Minä vaiennan Juudan kaupungeista ja Jerusalemin kaduilta ilon ja riemun huudot, sulhasen äänen ja morsiamen äänen. Tämä maa muuttuu rauniokasaksi."

      2.Kun.23:10 "Josia hävitti ja kirosi myös Ben-Hinnomin laakson polttopaikan, jottei kukaan enää voisi palvella Molokia panemalla poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi."
      Koska juutalaiset kokoontuivat useamman kerran vuodessa Jerusalemiin juhlille, he kaikki tunsivat tuon kaatopaikan. Sieltä nousi savu, ja vastenmielinen haju, koska sinne heitettiin myös itsestään kuolleita eläimiä, joita juutalaisilla ei ollut lupa syödä. Jos joku tuomittiin jostain rikoksesta käden tai jalan menetykseen, niin sen ruumiinosan voi myöhemmin löytää Ge-Hinnomista. Osoite Gehennaan on myös sanottu: "Mene Sirpaleportista Ben-Hinnomin laaksoon!" (Jer.19:1).
      Juutalaisille Gehenna merkitsi siis paikkaa, jossa oli mahdollisuus päästä eroon jätteistä. Jos tuli olisi sammunut, joku olisi sen sytyttänyt jälleen, sillä sammumaton tuli oli takuu siitä, että raadot ja jätteet muuttuivat tuhkaksi. Gehennassa ei ole poltettu eläviä ihmisiä Molokin palvonnan loputtua. Jumala tuomitsi sen - polttaisiko hän itse ihmisiä tulessa ikuisesti?
      Raamatussa ei käytetä Helvetti-sanaa alkutekstissä. Uudessa Testamentissa puhutaan Hinnomin laaksosta seuraavissa kohdissa:

      Matt.5:22 joka sanoo: "Sinä hullu", on ansainnut Hinnomin laakson tulen
      Matt.5:29,30 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu Hinnomin laaksoon.
      Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu Hinnomin laaksoon.
      Matt.10:28 älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin tuhota Hinnomin laaksossa.
      Matt.18:9 jos silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä menemään. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään Hinnomin laakson tuleen.
      Matt.23:15 te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä Hinnomin laakson pojan, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.
      Matt.23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte päästä Hinnomin laakson tuomiota pakoon?
      Mark.9:43-48 Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena menet sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella menet pois Hinnomin laaksoon, sammumattomaan tuleen...Jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat jalat tallella heitetään Hinnomin laaksoon... Ja jos silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään Hinnomin laaksoon, missä mato ei kuole, eikä tuli sammu. (Vertaa Jes.66:24)
      Luuk.12:5 Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että heittää hänet Hinnomin laaksoon.
      Jaak.3:6 kielikin on tuli... se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen Hinnomin laaksosta.
      (Jakeet käännetty suoraan alkutekstistä)

      • >>Raamattu ei tunne sanaa "helvetti", eikä ainaisen piinan paikkaa. <<

        Väärin.

        Raamattu tuntee rangaistuksen, joka on ikuista piinaa tulessa. Joku kutsuu sitä helvetiksi, mutta oli sen nimi mikä tahansa, niin Raamattu opettaa tulisesta pätsistä, tulisesta järvestä, johon saa tuomion ne, jotka tekivät laittomuutta.

        Matt 13:40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
        41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,
        42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

        Luuk 16:23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.
        24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'
        25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa.
        26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.'
        27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon.
        28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
        29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.'

        Jes 66:23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.

        Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."


      • Tulinen järvi on paikka, jossa tuomittuja vaivataan ikuisesti tulessa. He kärsivät palovammakipua aina ja ikuisesti.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

        Ilm 14:10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulinen järvi on paikka, jossa tuomittuja vaivataan ikuisesti tulessa. He kärsivät palovammakipua aina ja ikuisesti.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

        Ilm 14:10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.

        Sillä Herralla on koston päivä, maksun vuosi Siionin asian puolesta. Edomin purot muuttuvat pieksi ja sen multa tulikiveksi; sen maa tulee palavaksi pieksi. Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen. Sen perivät pelikaanit ja tuonenkurjet, kissapöllöt ja kaarneet asuvat siellä; ja hän vetää sen ylitse autiuden mittanuoran ja tyhjyyden luotilangan. Ei ole siellä enää ylimyksiä huutamassa ketään kuninkaaksi, kaikki sen ruhtinaat ovat poissa. Ja sen palatsit kasvavat orjantappuroita, sen linnat polttiaisia ja ohdakkeita; siitä tulee aavikkosutten asunto, kamelikurkien tyyssija. Siellä erämaan ulvojat ja ulisijat yhtyvät, metsänpeikot toisiansa tapaavat. Siellä yksin öinen syöjätär saa rauhan ja löytää lepopaikan. Siellä nuolikäärme pesii ja laskee munansa, kuorii ne ja kiertyy kerälle pimentoonsa. Sinne haarahaukatkin kokoontuvat yhteen.
        (Jes 34:8-15)
        Niin käykäämme katselemassa sitä tulta, joka on noussut ja palaa iankaiken.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulinen järvi on paikka, jossa tuomittuja vaivataan ikuisesti tulessa. He kärsivät palovammakipua aina ja ikuisesti.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

        Ilm 14:10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.

        Miten sielut voivat kärsiä helvetissä ylipäänsä kivusta kun niillä ei ole aivoja, ruumista eikä kipureseptoreita tai mitään muutakaan sellaista, joka liittyisi kivun tuntemiseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>Raamattu ei tunne sanaa "helvetti", eikä ainaisen piinan paikkaa. <<

        Väärin.

        Raamattu tuntee rangaistuksen, joka on ikuista piinaa tulessa. Joku kutsuu sitä helvetiksi, mutta oli sen nimi mikä tahansa, niin Raamattu opettaa tulisesta pätsistä, tulisesta järvestä, johon saa tuomion ne, jotka tekivät laittomuutta.

        Matt 13:40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
        41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,
        42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

        Luuk 16:23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.
        24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'
        25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa.
        26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.'
        27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon.
        28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
        29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.'

        Jes 66:23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.

        Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

        Voi lapsi kun sinä et ymmärrä, että suomalainen raamatunkäännös on väärin käännetty. Sillä et pysty perustelemaan yhtään mitään.


    • Jeesus ei ppuhu helvetistä lainkaan vaan Hinnomin laaksosta, joka oli tuohon aikaan Jerusalemin kupeessa oleva kaatopaikka ja on nykyisin vehreä turistikohde. Että sellainen on teidän helvetinpalvojien helvetti.

      • Niin ja Hinnomin laakso on se paikka, jossa Vanhassa testamentissa Jumala hävittää jumalattomat perin pohjin. Ei jää mitään jäljelle.


    • Kun etsitään harhaoppisia käännöksiä, näyttää Jeesuksen sanat aivan koomisilta. Miksi ihminen joutuisi kaatopaikan tuleen kun hänet tuomitaan. Mikä logiikka siinä on? Kun se ei ole mikään ikuinen tuli ja tuskin se nyt siellä enää palaa ja tuskin on koskaan kukaan syntiensä vuoksi siellä poltettu. Tai jos olisi, niin ei ainakaan rakastavan Jumalan toimimesta.

      • Raanmatun mukaan Jeesus puhui vertauksilla melkein aina. Joku sanoikin: "Ilman vertauksia Hän ei puhunut mitään..."

        Hinnomin laakso oli kaikkien tuntema kaatopaikka Jerusalemin luona.

        Toisessa kohdin Jeesus käyttää polttouunia (KAMINON) vertauksena pahantekijöiden rankaisemisesta. Tuskinpa vain ihmisiä sentään tungetaan kamiinaan! Eiköhän mieluummin rikkaruohot sinne heitetä.


      • No kun sinä raukka et tunne Raamattua. Ikuinen ei Jeesuksen aikana tarkoittanut päättymätöntä vaan saman sukupolven kestoista aikaa.


    • Nykyään ihmiset vain kiroilevat että "voi helvetti sentää" ja se on lähes ainoa mitä tuosta kirkon helvetti-opista on tavallisiin kansalaisiin jäänyt. Ja toisaalta on tämä kirkon helvetti-oppi aika vakava asia, koska se periaatteessa sulkee raamatun aivan tavallisen kertomuksen lukijoiltaan (tämä sanottu ilman että otan kantaa yhteenkään lahkoon tai kirkkoon) . Tiede on tänään enemmän Raamatun kirjoituksia valaiseva kuin kirkot ja lahkot. En viitsi alkaa näitä asioita liikaa erittelemään koska uskovaisten on niin vaikea yrittää ymmärtää erilaista ajattelua kuin he itse omat omaksuneet. Kaipaisin enemmän itsenäistä ajattelua uskovaisten keskuudessa, se auttaisi monia ymmärtämään enemmän mitä raamattu oikeastaan haluaa kertoa meille. Yksi johtolanka olisi että vähemmän kiihkoilua ja enemmän itsenäistä ajatteleua.

    • Raamatussa opetetaan, että on olemassa tulinen pätsi, tulinen järvi, jonne tuomitaan ikuisiksi ajoiksi ne, jotka tekivät laittomuutta.

      Matt 13:40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
      41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,
      42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

      Jes 66:23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
      24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.

      Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

      • Luuk 16:23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.
        24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'
        25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa.
        26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.'
        27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon.
        28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
        29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.'


      • Tulinen järvi on paikka, jossa tuomittuja vaivataan ikuisesti tulessa. He kärsivät palovammakipua aina ja ikuisesti.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

        Ilm 14:10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulinen järvi on paikka, jossa tuomittuja vaivataan ikuisesti tulessa. He kärsivät palovammakipua aina ja ikuisesti.

        Ilm 20:10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.
        11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

        Ilm 14:10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.

        Puhutaanko tuossa Ilm.20:14 ikuisesta elämästä vai ikuisesta kuolemasta?

        Ilm.14:11 kertoo että savu nousee "eis aionas aionoon", mikä sanatarkasti käännettynä tarkoittaa aikojen aikoihin, tai maailmojen maailmoihin. Aion on varsin usein käännetty sanalla maailma, tai aika, aikakausi.
        Samassa yhteydessä käytetään näistä kiusatuista sanaa, joka merkitsee jatkuvaa tekemistä, he olivat yhä pedon kumartajia, he jatkoivat kumartamistaan.
        Samalla mainitaan, että tässä koetellaan pyhien kärsivällisyyttä.

        Tavallisen tulkinnan voisi ymmärtää niin, että tuo palavan lihan haju kävi pelastettujen hermoille.

        Todennäköisemmin teksti tarkoittaa kuitenkin, että myös uskovaiset olivat noiden kärsimysten keskellä, kun jumalattomat kumarsivat yötä päivää petoa vitsausten keskellä.
        Nämä kärsimykset olivat siis ennen lopullista tuomiota ja vanhurskasten lopullista pelastumista pois vitsauksista.


    • Sieltä helvetistäkäsinkö se nyt jotain sanoo?

    • Harhaoppisille on aivan turha mitään Raamatulla todistaa. Ei heidän uskonsa perustu Raamattuun muuta kuin siinä, että he vääristelevät sen sanomaa.

    • Jumalan jälkeläisenä Jeesus varmasti tiesi hyvin tarkkaan, onko kuolemanjälkeinen Helvetti ja jos niin millainen. Hän kuitenkin puhui hämmästyttävän vähän ja tulkinnanvaraisesti aiheesta, joka kuitenkin on koko kristinuskon ytimessä ja yksilön kannalta mitä tärkein.

    • Vanhassa testamentissa paikka, johon kuolleet joutuvat on mainittu 26 kertaa. Joten se tunnettiin jo ennen Jeesusta.

      Jeesuksen kertomuksessa rikkaasta miehestä ja Lararuksesta käy ilmi, miksi helvetistä ei ole tarkoituksellista sen enempää kertoa. Rikas mies pyytää, että hänen eläville tuttavilleen mentäisiin kertomaan millaista on helvetissä, että he eläisivät siten etteivät sinne joutuisi. Vastaus oli, että jos he eivät usko elävien kertomuksia, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleista tulisi ja kertoisi heille helvetistä.

      Itse helvetillä ei meille ole edes mitään merkitystä uskomme kannalta. Vähät meidän siitä tarvitsee välittää. Jumalan Henki meidät pelasta ja johtaa taivaaseen. Ei siihen helvettioppeja tarvita.

      Niistä kinastelu on vain merkki harhaopista jos väen väkisin väännetään sitä mitä muka Raamatussa on tai ei ole. Se kertoo yleensä siitä että ollaan harhaopin kanssa tekemissä ja Hengen asiat ovat unohtuneet. Se millä välttää helvetin.

      • Lasarus kertomus oli vertauskuva. Kieltä, jonka aikalaiset ymmärsivät. Tosin siinä ei puhuttu siitä helvetistä, josta nykyään luullaan puhuttavan. Koko kertomus ei siis koske meitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lasarus kertomus oli vertauskuva. Kieltä, jonka aikalaiset ymmärsivät. Tosin siinä ei puhuttu siitä helvetistä, josta nykyään luullaan puhuttavan. Koko kertomus ei siis koske meitä.

        Jos kertomus olisi ollut totuuden kuvaamista, silloin Aabraham ei enää tuntenut samaa myötätuntoa, jota hän tunsi täällä maan päällä ollessaan.
        Lisäksi uskovat omaiset saisivat katsella uskomattomien perheenjäsenten polttamista.

        Ei kai uskovat muutu sadisteiksi? Eikä Jumala pidä vihaa iäti!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lasarus kertomus oli vertauskuva. Kieltä, jonka aikalaiset ymmärsivät. Tosin siinä ei puhuttu siitä helvetistä, josta nykyään luullaan puhuttavan. Koko kertomus ei siis koske meitä.

        >>Lasarus kertomus oli vertauskuva.<<

        Ei ole vaan kirjaimellinen ilmoitus todellisuudesta.

        Jeesus sanoi milloin hän opetti vertauksella, mutta kertomuksen kohdalla rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta Jeesus ei sanonut sen olevan vertaus, joten se on silloin kirjaimellinen ilmoitus. Helvetin tuli on olemassa ja rikkaan miehen kieli palaa tulta siellä edelleen ja rikas mies kärsii tuskaa siellä edelleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos kertomus olisi ollut totuuden kuvaamista, silloin Aabraham ei enää tuntenut samaa myötätuntoa, jota hän tunsi täällä maan päällä ollessaan.
        Lisäksi uskovat omaiset saisivat katsella uskomattomien perheenjäsenten polttamista.

        Ei kai uskovat muutu sadisteiksi? Eikä Jumala pidä vihaa iäti!

        "Ei kai uskovat muutu sadisteiksi?"

        Eivät muutu, sillä ovat jo.
        Osa porukasta on aina ollut, kuten esim tämä aloituksien tehtailija.
        Psykopaateilla ei toimi se aivojen osa, jonka avulla normaali ihminen kykenee tuntemaan empatiaa.
        Ne janoaa kieli pitkällä verta ja grillatun lihan käryä...suloisena tuoksuna.
        Malttavat tuskin odottaa, että pääsevät paratiisihelvettiinsä seuraamaan aitiopaikoilta vääräuskoisten kiduttamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei kai uskovat muutu sadisteiksi?"

        Eivät muutu, sillä ovat jo.
        Osa porukasta on aina ollut, kuten esim tämä aloituksien tehtailija.
        Psykopaateilla ei toimi se aivojen osa, jonka avulla normaali ihminen kykenee tuntemaan empatiaa.
        Ne janoaa kieli pitkällä verta ja grillatun lihan käryä...suloisena tuoksuna.
        Malttavat tuskin odottaa, että pääsevät paratiisihelvettiinsä seuraamaan aitiopaikoilta vääräuskoisten kiduttamista.

        Edellinen on tietenkin vain psykopaattikristittyjen toiveajattelua.
        Haudan hiljaisuus odottaa aloittajaakin, vaikka rustailisi kuinka paljon näitä aloituksiaan.


    • Tietenkin koko helvetti on vertauskuva. Kuka nyt unissakaan kuvitelisi, että se on nyt olemassa. Ei sitä nyt ole, kun ei ole vielä ketään sinne tuomittu. Ei tuomiopäivä ole vielä tullut. Mutta se on tuleva ja samoin kuin taivaskin johon pääsevät ne, jotka eivät joudu helvettiin. Ja jos ei olisi helvettiä, ei olisi taivasta, eikä olisi tuomiota eikä Jumalaa, vaan kaikki olisi kuten ateistit sen selittävät olevan. Satua.

      Eikä helvetissä ketään polteta kuten noitavainoissa. Se on vain eroa Jumalasta ja siellä vallitsee se sama viidakon laki mistä eläessäkin haaveilemme ja minkä kuvittelemme olevan onnen tyyssija. Silloin vain saamme maistaa omaa lääkettämme.

    • Ja jos joku maalailee vääränlaisia kuvia helvetistä, niin ei pidä ryhtyä harhaoppisesti varmaksi väittämään ettei helvettiä ole. Ja meillä on vain vertauskuva helvetistä. Ei siellä kukaan kärvistele tai palele nyt. Kun alamme itsevarmana väittää tulkinnanvaraisia asioita Raamatusta, niin juuri sillä viitoitamme harhaopin tien. Vertauskuvista sanomme vain, että ne ovat vertauskuvia ja uskallamm todeta, että varmaa tietoa ei ole. Se ei syökse harhaoppiin.

      Ja jos pelastumme, jos kuljemme pelastuksen tietä Hengessä, ei helvetti meitä kosketa. Tai jos emme pelastu, niin ei tämänhetkinen tieto helvetistä auta meitä millään tavalla.

      • Kaatopaikkausko ja Jeesusta koskeva v. 1844 pyhäkköoppi ovat vain adventismia.
        Uudestisyntymättömät adventististit eivät pelastu,


      • Helvetti on hyvin lohdullinen asia. Se on hyvin nopea kuoleminen palamalla ja sen perään ihanaa levollista unta ikuisesti. Sinne minäkin haluan, jos vaihtoehtona on epäoikeudenmukainen Jumala, joka ei huomioi sitä, että hän on alunperinkin laittanut ihmisen planeetalle sen Saatanan kanssa, joka sai taivaan enkelitkin lankeamaan. Jotain hyvityspointseja sentään pitäisi saada kun ilman omaa syytään on joutunut synnin alaiseksi.

        Sillä syntiä en tee minä vaan synti minussa, kuten Paavali asian ilmaisee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helvetti on hyvin lohdullinen asia. Se on hyvin nopea kuoleminen palamalla ja sen perään ihanaa levollista unta ikuisesti. Sinne minäkin haluan, jos vaihtoehtona on epäoikeudenmukainen Jumala, joka ei huomioi sitä, että hän on alunperinkin laittanut ihmisen planeetalle sen Saatanan kanssa, joka sai taivaan enkelitkin lankeamaan. Jotain hyvityspointseja sentään pitäisi saada kun ilman omaa syytään on joutunut synnin alaiseksi.

        Sillä syntiä en tee minä vaan synti minussa, kuten Paavali asian ilmaisee.

        "Jotain hyvityspointseja sentään pitäisi saada kun ilman omaa syytään on joutunut synnin alaiseksi.

        Sillä syntiä en tee minä vaan synti minussa, kuten Paavali asian ilmaisee."

        Hyvin sanottu.


    • Helvetti ei pala missään ainakaan vielä, sillä Jeesus sanoo sen roihahtavan vasta maailman lopussa "Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa." Matt.13:40. Silloinkin kukin saa siellä tekojensa mukaan, kuka pitemmän ja tulisemman, kuka lyhyemmän ja haaleamman kakun, mutta kun tuli on tehnyt tehtävänäsä ja madot syöneet loput, niin he "ovat, niinkuin ei heitä olisi ollutkaan." Obadja 1:16 ja myös "heidän muistonsa on unhotettu."Saarn.9:5. Helvetin tulesta ei ole ylösnousemusta, vaan porot vain pölähtää. "Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse: niin sinä olet heille kostanut, tuhonnut heidät ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa."Jes. 26:14 ja "he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot." Mal.4:3

      • "Silloinkin kukin saa siellä tekojensa mukaan, kuka pitemmän ja tulisemman, kuka lyhyemmän ja haaleamman kakun"

        Väitteesi ei perustu Raamattuun!

        Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa ābad, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään. Jerusalemin portit ja palatsit tuhoutuivat sammumattomassa tulessa. Nämä Jeremian sanat toteutuivat juutalaisten joutuessa Babylonin pakkosiirtoon 587/586 eaa. Tuli ei pala enää, vaan se sammui, kun portit ja palatsit olivat palaneet. Sitä vain ei voitu sammuttaa. (Jer. 17:27).

        Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi. Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi. (1. Moos.19:24–28; 2. Piet. 2:6; Juud. 7 RK 2012).

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8).

        Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).

        Kyseessä on iankaikkinen kuolema, josta ei ole paluuta. Iankaikkinen ero Jumalasta onkin melkoinen rangaistus:

        2. Tessalonikalaiskirje 1:9-10
        "9. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, 10. kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme."

        Jatkuu...


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Silloinkin kukin saa siellä tekojensa mukaan, kuka pitemmän ja tulisemman, kuka lyhyemmän ja haaleamman kakun"

        Väitteesi ei perustu Raamattuun!

        Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa ābad, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään. Jerusalemin portit ja palatsit tuhoutuivat sammumattomassa tulessa. Nämä Jeremian sanat toteutuivat juutalaisten joutuessa Babylonin pakkosiirtoon 587/586 eaa. Tuli ei pala enää, vaan se sammui, kun portit ja palatsit olivat palaneet. Sitä vain ei voitu sammuttaa. (Jer. 17:27).

        Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi. Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi. (1. Moos.19:24–28; 2. Piet. 2:6; Juud. 7 RK 2012).

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8).

        Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).

        Kyseessä on iankaikkinen kuolema, josta ei ole paluuta. Iankaikkinen ero Jumalasta onkin melkoinen rangaistus:

        2. Tessalonikalaiskirje 1:9-10
        "9. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, 10. kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme."

        Jatkuu...

        ...jatkuu...

        Monet uskovat luulevat Jumalan kiduttavan pahimpia kadotukseen joutuvia enemmän ja pidemmän aikaa kuin niitä, jotka joutuvat kadotukseen ja ovat vain vähän rikkoneet Jumalaa vastaan. Ja jotkut pitävät äärimmäisen oikeudenmukaisena, että Saatanaa pidettäisiin hengissä tulimeressä kaikista kauimmin, kun on kerran kaikista pahin tyyppi. Mutta se ei olisi oikeudenmukaista.

        Tuollainen alkukantainen kidutusoppi ei pidä kaikkaansa. Raamattu sanoo, että tuli nielee heidät eikä heitä enää ole. Heille käy kuin Sodoman ja Gomorran.

        Valitusvirret 4:6
        "Minun kansani syntivelka on kasvanut suuremmaksi kuin Sodoman synti. Sodoma tuhoutui HETKESSÄ, ihmiskäden koskematta."

        Kerottiinko Sodomasta mitään vähänkään sen suuntaista, että joku jäisi yliluonnollisella tavalla pidemmäksi aikaa henkiin liekeisssä? Ei kerrottu, kaikki kävi hetkessä. Missään päin Raamattua ei kerrota mitään sen suuntaista, että jotkut kärsisivät pidempään kuin toiset. Se, että joku joutuisi kärsimään kadotuksessa pidempään kuin mitä ruumis ja henki normaalistikin kestävät tulessa, viittaisi hetkelliseen sielun kuolemattomuuteen. Uskon, kuten adventistit, ettei sielu ole kuolematon. Sitäpaitsi, ihmisten tahallinen kiduttaminen ei olisi rakastavan Jumalan luonteen mukaista.

        Se, että Raamattu toteaa, että kaikki saavat tekojensa mukaan tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jos on ollut Jumalalle kelvollinen, pääsee taivaaseen ja uuteen maahan ja jos on lopullisesti hyljännyt Jumalan, joutuu kadotukseen. Se on tekojen mukaista. Missään Raamatussa ei sanota, että ne, jotka ovat vähän kiltempiä pelastettuja kuin toiset, pääsevät taivaaseen vähän pidemmäksi aikaa. Tai että ne, jotka ovat tehneet enemmän hyviä tekoja, palkittaisiin jotenkin paremmin taivaassa kuin ne, jotka ovat juuri ja juuri tehneet riittävästi tekoja ollakseen Jumalan silmissä pelastettuja. Ei, vaan pelastus on lahja ilman tekoja. Kaikki saavat saman palkan. Se Raamatussa kyllä lukee. Sen voi nähdä Jeesuksen vertauksista, jotka kertovat taivasten valtakunnasta. Jumala on tasapuolinen ja oikeudenmukainen, ei kiduttaja. Jumala ei tuomitse hyvien tekojenkaan kanssa niin, niin miksi sitten pahojen tekojen kanssa tuomittaisiin niin?

        Tuollainen väärä oppi on vain ilkikuristen uskovaisten kuvitelmia. Sellaisten, jotka haluavat saada jotakin hyvitystä omalle kärsimykselleen. Olisi sielua hivelevää saada kuulla Saatanan joutuvan kärsimään kadotuksessa enemmän kuin ihmisten, onhan hän niin paljon muita pahempi olento mutta se ei ole raamatunmukaista. Raamattuun ei voi lähteä keksimään omia oppejaan. Vaikka kuinka sukupolvet ennen tätä ovat opettaneet tätä raamatunvastaista oppia, se ei tee siitä totta. JOS jumala toimisi ihmistä vastaan tällaisella logiikalla, löytyisi siitä viitteitä Raamatusta. Erityisesti siitä pitäisi löytyä viitteitä Vanhan testamentin puolelta, jossa Jumala tappoi tai tapatti paljon pahoja ihmisiä mutta missään Vanhassa testamentissa ei sanota että jotkut olisivat pysyneet hengissä yliluonnollisella tavalla pidempään tapettaessa, kuin toiset. Silti hekin saivat tekojensa mukaan.

        Jeesus kantoi ristillä kuollessaan meidän syntivelkamme. Synnin rangaistus ei siis pahimmankaan syntisen kohdalla voisi olla ajallisesti tai kärsimyksen puolesta suurempi kuin mitä tapahtui ristillä. Samalla käy selväksi, että tuli on Raamatun helvettikuvauksissa toisarvoinen asia. Jos tuli olisi pääasia, ei Jeesus kärsinyt synnin rangaistusta. Tuli ei liittynyt ristinkuolemaan mitenkään. Vaikka risti aiheuttaa suuren fyysisen kärsimyksen - ei hänen kokemansa ruumiillinen kipu ollut asian ydin. Se löytyy sanoista: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit. Jeesus opettikin, että sitä palvelijaa, joka tiesi Herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmisteluja, rangaistaan monella lyönnillä. Tuomio on henkisellä puolella: ero Jumalasta on ikuinen ja pysyvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Silloinkin kukin saa siellä tekojensa mukaan, kuka pitemmän ja tulisemman, kuka lyhyemmän ja haaleamman kakun"

        Väitteesi ei perustu Raamattuun!

        Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa ābad, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään. Jerusalemin portit ja palatsit tuhoutuivat sammumattomassa tulessa. Nämä Jeremian sanat toteutuivat juutalaisten joutuessa Babylonin pakkosiirtoon 587/586 eaa. Tuli ei pala enää, vaan se sammui, kun portit ja palatsit olivat palaneet. Sitä vain ei voitu sammuttaa. (Jer. 17:27).

        Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi. Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi. (1. Moos.19:24–28; 2. Piet. 2:6; Juud. 7 RK 2012).

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8).

        Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).

        Kyseessä on iankaikkinen kuolema, josta ei ole paluuta. Iankaikkinen ero Jumalasta onkin melkoinen rangaistus:

        2. Tessalonikalaiskirje 1:9-10
        "9. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, 10. kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme."

        Jatkuu...

        Oikein kirjoitat!
        Ei ole sinun syytäsi, että Raamatunkäännöksessäsi on pieni virhe: 2,.Tess.1:9 on alkutekstissä: "iankaikkisen kadotuksen Herran kasvoista".
        Erossa-sana on kääntäjän lisäys.
        Kadotus ei ole vain erossa olemista, vaan katoamista iankaikkisesti.

        Juudan kirjeessä sanotaan sanatarkasti alkutekstissä että Sodoma ja Gomorra ovat esimerkkinä "ikuisen tulen rangaistuksen kärsimisestä", eikä suinkaan että nämä kärsisivät ikuisesti.

        Heidän tuhonsa oli kuvaus pahantekijöiden kohtalosta.


    • Ei ihminen tarvitse mitään oppia helvetistä. Mitä hän sillä tekee? Kaikki käännösvirheiden etsimiset ovat vain sitä hurskauden pönkittämistä mistä Jeesus piti sapekkaita puheita ja mainitsi leveät selityskotelot. Se sitä huskautta, jossa kalman haju.

      • Hahahhahhah!

        Pönkittämistä, sapekkaita, leveät selityskotelot, kalman haju.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      110
      9356
    2. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      7217
    3. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      283
      4901
    4. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      91
      3156
    5. Jättiselvitys: He saivat 100 000 euroa Business Finland tukea

      Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa, yli tuhat peruutti hakemuksensa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660
      Maailman menoa
      53
      2780