Pyhä henki ei johdakaan uskovaisia kohti oikeaa oppia.

Anonyymi

Mistä on peräisin sellainen opetus, että Pyhä henki muka johtaa uskovia tai opettaa heitä kohti totuutta? Kohti oikeaa uskoa? Kohti oikeaa oppia?

Se, että Pyhä Henki opettaisi tai johtaisi jotakuta, ei perustu Raamattuun. Jos perustuisi, niin se myös näkyisi käytännössä. Kyseessä on ihmisten itsekeksimä valheellinen meemi.

Me uskovina tiedämme, että Jumala inspiroi Augustinusta, Lutheria ja sinunkin kirkkosi perustajia; ehkä jopa seurakuntasi pastoria tai vanhinta. Mutta jos näin on, että Pyhä henki opetti heitä tai johdatti heitä opetuksessa, niin miksi heidän opetuksensa ovat ristiriidassa keskenään? Miksi Pyhä henki opettaa ristiriitaisesti toisia eri tavalla kuin toisia? Miksi jehovantodistajien opetus eroaa luterilaisesta opetuksesta? Miksi helluntailaiset opettavat eri tavalla kuin baptistit tai adventistit? Jos Pyhä henki johtaa itse kutakin kohti oikeinta opetustaan elämämme varrella, niin eikö kaikkien pitäisinuskoa niin kuin ?JEESUS uskoi ja opetti?

Miksi Pyhä henki johtaa eri ihmisiä ihan eri suuntaan uskossaan ja vielä monasti tuntuu siltä, että juuri niitä toisia se opettaa raamatunvastaisesti mutta ei juuri minua? Miksi Pyhä henki johtaa perustamaan uusia erilailla opettavia kirkkokuntia?

Voin kertoa, että Pyhä henki ei johdata eikä opeta yhtään ketään yhtään missään asiassa. Jos olet eri mieltä, perustele mielipiteesi Raamatulla. Et pysty, koska Raamatussa ei sanota, että Pyhä henki opettaisi meidät uskoman tietyllä tavalla. EI!!

Mutta ihmiset ovat kyllä hyviä omassa lihassaan valehtelemaan itselleen, että Pyhä henki opettaa uskovia. Moni uskovainen on erityisen hyvä syyttämään toisia harhauskoisuudesta ja erityisesti Pyhän hengen osattomuudesta käyttäen Pyhää henkeä keppihevosena vaikka he ovat itseasiassa itsekin keksineet sen, mikä on Jumalan tahdon mukainen opetus.

Se, että Pyhä henki johtaa lopulta oikeaan oppiin, on valheellinen kirkkojen opettama klise! Ei johda! Ei vaikka kyseessä olisi mitä vilpittömin ja nöyrin uskova, koska Raamattu ei tästä todista.

Mitä mieltä olet, mistä tämä valheellinen opetus on peräisin?

68

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä mieltä olet, mistä on kotoisin sinun valheellinen opetuksesi? Ehkäpä olet vielä kaljoissa.

      • Anonyymi

        En ollut kun tuon kirjoitin. Mutta juuri nyt join yhden pienen oluen pizzan kanssa.

        Mutta osoitit juuri, että väitteeni on tosi, koska et pystynyt todistamaan Raamatulla sitä vääräksi.


    • Anonyymi

      Sama henki kuin 1.Moos.3 . vaikuttaa sinussa. Onko Jumala todella sanonut...

      • Anonyymi

        I.Moos. 3 ei todista mitään siitä, että Pyhä henki johtaisi uskovat oikeaan oppiin.


    • Anonyymi

      Lääkäri ei saa manipuloida ketään, vaikka olis uskossa.Se on väärin!!

    • Anonyymi

      Pyhä Henki ei ole mukana kaikissa "seurakunnissa". Raamattu todistaa, että Pyhä Henki johtaa ja opettaa kaikessa Jumalan lapsia!

      • Anonyymi

        Monet kuvittelevat että Pyhä Henki heitä johdattaa, vaikka se monesti on paha henki.


      • Anonyymi

        No siitä sitten vain todistamaan väitteesi Raamatun avulla. Jos et siihen pysty, on se todiste siitä, että opetat vain kirkkokuntien valheopetuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet kuvittelevat että Pyhä Henki heitä johdattaa, vaikka se monesti on paha henki.

        No se nyt ainakin on totta.


      • Anonyymi

        "Raamattu todistaa, että Pyhä Henki johtaa ja opettaa kaikessa Jumalan lapsia!"

        MITEN? HALOO! Nyt säkeitä pöytään ja sassiin!


    • Anonyymi

      Aloittaja on epäilevä kuin meren aallot, jota tuuli ajaa ja heittelee. Älköön sellainen ihminen luulko saavansa Herralta mitään. Häilyvä, epävakainen kaikilla teillään. Jaak. 1:6-8. Siis tuuliviiri. Näitähän tämä palsta on täynnä. Ja lisääntyy syksyn edetessä. On paikallaan, että käytät kirkaslamppua ohjeen mukaan.

      • Anonyymi

        No etpä sinäkään pystynyt saamaan häntä pois epäilyksen vallasta, koska et löytänyt ainuttakaan raamatunkohtaa todistaaksesi, että hän on väärässä. Kaipa hän on sitten oikeassa.


      • Anonyymi

        Kyllä teitä sivusta huutelijoita uskovaisten joukkoon mahtuu...


    • Anonyymi

      Jeesus lupasi ennen taivaaseen astumistaan: "Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut."

      Kristinuskon perusasioista on pitkälti yksimielisyys. Erilaiset tulkinnat tulevat pelastuskysymyksen ulkopuolisten asioiden painotuksista. Useimmat niistäkään eivät ole vääriä, jos opetus on muuten tasapainossa.

      Oikea oppi löytyy raamatusta. Pyhä Henki opettaa yksittäistä uskovaa soveltamaan Jeesuksen ja raamatun sanomaa omaan elämään. Se tapahtuu vähän kerrallaan. Viisaus ei asu koskaan yhden ihmisen päässä. Jotkut osaavat myös ilmaista jonkun ajatuksen selkeämmin kuin toiset.

      Oppia ei tietenkään pidä väheksyä, mutta oikea oppi ei pelasta. Ihmiset ovat myös epätäydellisiä ja kulkevat ymmärryksen portaita eri tahtiin. Paavali kirjoitti, että tietomme on vajavaista. Näemme Jumalan totuudet kuin arvoituksen tavoin ja vasta tuonpuoleisessa ymmärrämme kaiken.

      Onneksi pelastus tulee yksin Jumalan armosta Kristuksen kautta, eikä meidän ymmärryksemme perusteella. Evankeliumin ydin on siinä, että Jumala rakasti maailmaa niin, että Hän lähetti Jeesuksen kantaamaan syntimme, eikä yksikään Häneen uskova huku.

      • Anonyymi

        No sitten ei mitään ongelmaa. Monet uskovat vuosikymmeniä, että Jeesus ei ole Jumala eikä kolmiyhteinen yhtään mitään. Se on Pyhän hengen opetus, jonka se on heille opettanut.

        Mutta raamatunkohtasi ei todista sitä, että Pyhä henki johtaisi meidät lopulta oikeaan oppiin. Eikä juuri kukaan edes tunnista Pyhän hengen toimintaa niin miten kuvittelet, että sinä olisit oikeassa tuon kirjoituksesi kanssa?

        "Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut."

        Opettaa kaiken!!! Siksikö niin monilla seurakunnilla on niin monia oppeja?


      • Anonyymi

        Pyhä henki opettaa kaiken ja niistä sinun on itse valittava mihin uskot. Pyhä henki ei kerro mikä on oikein oppi eikä johdata oikeimpaan oppiin. Ihminen tekee valinnan. Ja monenlaista valintaa maapallolla näkee. Kaikki tehty ns. Pyhän hengen johdossa mutta itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten ei mitään ongelmaa. Monet uskovat vuosikymmeniä, että Jeesus ei ole Jumala eikä kolmiyhteinen yhtään mitään. Se on Pyhän hengen opetus, jonka se on heille opettanut.

        Mutta raamatunkohtasi ei todista sitä, että Pyhä henki johtaisi meidät lopulta oikeaan oppiin. Eikä juuri kukaan edes tunnista Pyhän hengen toimintaa niin miten kuvittelet, että sinä olisit oikeassa tuon kirjoituksesi kanssa?

        "Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut."

        Opettaa kaiken!!! Siksikö niin monilla seurakunnilla on niin monia oppeja?

        Toivotonta. Sama kun yrittäisi kuvailla rakastumista tyypille, joka ei ole koskaan ollut rakastunut. Tai synnytystä sellaiselle, joka ei ole synnyttänyt. Kun on asiasta pihalla, niin takertuu epäolennaisuuksiin.:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotonta. Sama kun yrittäisi kuvailla rakastumista tyypille, joka ei ole koskaan ollut rakastunut. Tai synnytystä sellaiselle, joka ei ole synnyttänyt. Kun on asiasta pihalla, niin takertuu epäolennaisuuksiin.:)

        Toivotonta. Kun odottaisi jonkun selittävän epäolennaiset, joka ei itse erota olennaista epäolennaisesta. :)


    • Anonyymi

      En ole kuullut moisesta. Olen kyllä kuullut että henki avaa luetun sanan.
      Tosin Pyhähenki, se jonka Jeesus lupaa lähettää, Puolustajan ohjaa totuuteen, joka on Jumalansana.

      ST

      • Anonyymi

        Missä lukee, että se ohjaa totuuteen?


    • Anonyymi

      Oikein hyvää yötä.

      • Anonyymi

        Pyhä Henki opettaa tuntemaan Jeesuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki opettaa tuntemaan Jeesuksen.

        Totta. Sana tuli lihaksi.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Sana tuli lihaksi.

        ST

        Lihoja löytyy tiskiltä. Jeesusta on turha haukkua lihankimpaleeksi. Sanoja taas aapisesta. Niin halpoja ne ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki opettaa tuntemaan Jeesuksen.

        Pyhä Henki johtaa kasvamaan Kristuksen tuntemisessa. Se on loppupeleissä ainoa oppi jolla on väliä. Oppi on ihmisten kirjoittamaa uskontulkintaa. Eri kirkkokunnilla on eri korostuksia. Olen kiinnostunut niistä. Mutta minun uskoni perustuu yksin Jeesuksen sovitustyöhön.

        Pyhä Henki opettaa koko ajan. Jopa kauppareissulla voi tulla sellainen raamattutunti, että oksat pois. PH muistuttaa, jos on toimimassa väärin, ja nostaa mieleen tilanteeseen sopivia raamatunpaikkoja jne... Olen itse kokenut, kuinka PH varoittaa etukäteen vaaratilanteesta.

        Mutta tähän kaikkeen on suhtauduttava nöyryydellä. Olen itse erittäin varovainen puhumaan muille Herran nimissä, ellei kyseessä ole lainaus raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki johtaa kasvamaan Kristuksen tuntemisessa. Se on loppupeleissä ainoa oppi jolla on väliä. Oppi on ihmisten kirjoittamaa uskontulkintaa. Eri kirkkokunnilla on eri korostuksia. Olen kiinnostunut niistä. Mutta minun uskoni perustuu yksin Jeesuksen sovitustyöhön.

        Pyhä Henki opettaa koko ajan. Jopa kauppareissulla voi tulla sellainen raamattutunti, että oksat pois. PH muistuttaa, jos on toimimassa väärin, ja nostaa mieleen tilanteeseen sopivia raamatunpaikkoja jne... Olen itse kokenut, kuinka PH varoittaa etukäteen vaaratilanteesta.

        Mutta tähän kaikkeen on suhtauduttava nöyryydellä. Olen itse erittäin varovainen puhumaan muille Herran nimissä, ellei kyseessä ole lainaus raamatusta.

        Mutta tämä on sinun oma luulosi asiasta. Et esittänyt yhtäkään Raamatunpaikkaa sen tueksi, että Pyhä henki opettaisi uskovia kohti lopullista totuutta.

        No, sellaisia Raamatunpaikkoja ei ole, koska kyse on ihmisten keksimästä opista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tämä on sinun oma luulosi asiasta. Et esittänyt yhtäkään Raamatunpaikkaa sen tueksi, että Pyhä henki opettaisi uskovia kohti lopullista totuutta.

        No, sellaisia Raamatunpaikkoja ei ole, koska kyse on ihmisten keksimästä opista.

        "Et esittänyt yhtäkään Raamatunpaikkaa sen tueksi, että Pyhä henki opettaisi uskovia kohti lopullista totuutta."


        Jeesus Pyhästä Hengestä (Johannes 16)

        13 Mutta kun hän tulee, TOTUUDEN HENKI, JOHDATTAA HÄN TEIDÄT KAIKKEEN TOTUUTEEN. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. 14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. 15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.


    • Anonyymi

      Nyt on pääministeri ottanut pyhältä hengeltä tehtävän itselleen, ja alkaa henkilökohtaisesti johdattamaan uskovaisia kohti totuutta, sekä tutustumaan oikeaan aatteenpaloon. Ja tämän kaiken hän tekee uhrautuvasti, itseään säästämättä, kaikkien kiireittensä keskellä. Osaatteko uskovaiset olla edes kiitollisia hänelle!

      • Anonyymi

        Pientä ironiaa ilmassa.

        ST


      • Anonyymi

        katseensa kertoo paljon!

        tulispa pian uudet vaalit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pientä ironiaa ilmassa.

        ST

        Kun ei osaa puhua aiheesta, niin pitää puhua aiheen vierestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei osaa puhua aiheesta, niin pitää puhua aiheen vierestä.

        Niin, eipä osannut... jauhoi vain pääministereistä.


    • Anonyymi

      Johanneksen evankeliumi:
      14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

      • Anonyymi

        Et vissiin lukenut aiempaa kommenttia. Tuo raamatunlause ei kerro yhtään mitään siitä, että Pyhä henki johtaisi ainoaan oikeaan uskoon. Pyhä henki kertoo kaiken, ja sinä olet se, joka valitsee mitä uskoa.


    • Anonyymi

      Aloituksen mainitsemaa huuhaata ei tosiaan Raamatusta löydy. Se kuuluu näihin kirkkoisien valheellisiin opetuksiin aivan kuin sekin, että Raamattu opettaisi siunaamaan ruokaa. Sekin on ihmisten keksintöä. Ruoan siunaaminen on ihmisten omassa lihassa keksimä rituaali. Se on ihan sama kuin olisi pakotettu sanomaan: bon apetit tai hyvää ruokahalua...pelkkä rituaali. Niin on myös jalkojen pesu ehtoollisen yhteydessä.

      • Anonyymi

        Jos kaikki on sinulle tyhjää rituaalia, niin se kertoo vain sinun korviesi välistä. Elävässä uskossa oleva kristitty osaa tuntea aitoakin kiitollisuutta. Jeesus opetti rukoilemaan: anna meille tänä päivänä meidän joka päiväinen leipämme. Loogisesti leivästä on myös paikallaan kiittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki on sinulle tyhjää rituaalia, niin se kertoo vain sinun korviesi välistä. Elävässä uskossa oleva kristitty osaa tuntea aitoakin kiitollisuutta. Jeesus opetti rukoilemaan: anna meille tänä päivänä meidän joka päiväinen leipämme. Loogisesti leivästä on myös paikallaan kiittää.

        Niin, kiittäminen on raamatunmukainen oppi mutta ruoan siunaaminen ei! Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Minua oikein harmittaa kun juuri ennen jokaikistä ateriaa alitajunnasta tulee pakonomainen tarve toistaa jotakin tyhmää siunausrituaalia kun minut on siihen lapsena aivopesty. Jumala ei tarvitse siunauksiamme eikä se siunaus muuta ruokaa yhtään miksikään ellei siunaajana ole paikan päällä Jeesus itse. Hän vaan ei satu asumaan maapallolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kiittäminen on raamatunmukainen oppi mutta ruoan siunaaminen ei! Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Minua oikein harmittaa kun juuri ennen jokaikistä ateriaa alitajunnasta tulee pakonomainen tarve toistaa jotakin tyhmää siunausrituaalia kun minut on siihen lapsena aivopesty. Jumala ei tarvitse siunauksiamme eikä se siunaus muuta ruokaa yhtään miksikään ellei siunaajana ole paikan päällä Jeesus itse. Hän vaan ei satu asumaan maapallolla.

        Sitten kun tuut uskoon huomaat miten ajatukset muuttuu.


    • Anonyymi

      > Mistä on peräisin sellainen opetus, että Pyhä henki muka johtaa uskovia tai opettaa heitä kohti totuutta?

      Perustuu näihin:

      "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."
      Joh. 14:26

      "Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta."
      Joh. 15:26

      "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
      Joh. 16:13

      Mutta, ei kaikki valitettavasti halua tuota.

      • Anonyymi

        Kyllä, Pyhä henki johdattaa kaikkeen totuuteen mutta ihminen omassa lihassaan tekee valinnan mihin uskoa. Sinäkin uskot kolminaisuuteen mutta unitaristeille Pyhä henki ei ole opettanut siitä mitään. Monet uskovat Pyhän hengen opastamana, ettei Jeesus ole Jumala mutta sinulle Pyhä henki ei ole opettanut siitä mitään.


      • Anonyymi

        Pyhä Henki siis palauttaa mieliimme mitä Jumala on sanonut. Mikään ei takaa sitä, että sinä pystyisit niistä opetuksista uskomaan sen, mitä Pyhä Henki hyvin hyvin hiljaisella olemuksellaan sinulle kertoo, kun taustalla on kirkkoisien aikanaan keksimät opetukset, jotka ovat niin vahvasti iskostuneet päähäsi että muuta et hyväksy. Pyhä Henki siis opettaa mutta se on AINA niin, että syntinen ihminen itse omassa lihassaan päättää mitä uskoa. Raamattu ei yksinkertaisesti kerro, että Pyhä Henki johtaisi uskovia lopulta siihen oikeaan uskoon. Sen sijaan se kertoo, että moni lankeaa harhaoppeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki siis palauttaa mieliimme mitä Jumala on sanonut. Mikään ei takaa sitä, että sinä pystyisit niistä opetuksista uskomaan sen, mitä Pyhä Henki hyvin hyvin hiljaisella olemuksellaan sinulle kertoo, kun taustalla on kirkkoisien aikanaan keksimät opetukset, jotka ovat niin vahvasti iskostuneet päähäsi että muuta et hyväksy. Pyhä Henki siis opettaa mutta se on AINA niin, että syntinen ihminen itse omassa lihassaan päättää mitä uskoa. Raamattu ei yksinkertaisesti kerro, että Pyhä Henki johtaisi uskovia lopulta siihen oikeaan uskoon. Sen sijaan se kertoo, että moni lankeaa harhaoppeihin.

        Pyhä Henki opastaa kyllä myös kyseenaistamaan perimätietoon kuuluvia opetuksia. En itse suinkaan jämähtänyt sen seurakunnan opetukseen, missä tulin Kristuksen tuntemaan.
        Vaan olen pyrkinyt tutustumaan kristinuskon tulkintoihin mahdollisimman laajasti. Koska yhteinen uskomme nyt vaan kiinnostaa minua. Muutenkin kuin omakohtaisena vakaumuksena.

        Useimmat kirkkoisät puhuivat asiaa. Ei sitä kaikkea ole tarkoituskaan kyseenalaistaa. Mutta kuten Paavali opettaa: koetelkaa kaikki! Miten koetellaan? Tutkitaan onko sanoma raamatullista, rakkaudellista ja rakentavaa. Se osuus mikä ei ole, hylätään. Enkä tarkoita opettajan koko tuotannon hylkäämistä, sillä hänellä voi olla hyvääkin annettavaa.

        Kaikki mitä ihminen tekee ja tulkitsee, on epätäydellistä. Myös meidän ymmärryksemme uskosta. Tämän Paavalikin myönsi. Kun tämän lähtökohdan ymmärtää, ei ole tarvetta demonisoida erilaistakaan ajattelua. Eri mieltä saa toki olla. Erilaisuuden demonisointi on kypsymättömyyttä uskovassakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki opastaa kyllä myös kyseenaistamaan perimätietoon kuuluvia opetuksia. En itse suinkaan jämähtänyt sen seurakunnan opetukseen, missä tulin Kristuksen tuntemaan.
        Vaan olen pyrkinyt tutustumaan kristinuskon tulkintoihin mahdollisimman laajasti. Koska yhteinen uskomme nyt vaan kiinnostaa minua. Muutenkin kuin omakohtaisena vakaumuksena.

        Useimmat kirkkoisät puhuivat asiaa. Ei sitä kaikkea ole tarkoituskaan kyseenalaistaa. Mutta kuten Paavali opettaa: koetelkaa kaikki! Miten koetellaan? Tutkitaan onko sanoma raamatullista, rakkaudellista ja rakentavaa. Se osuus mikä ei ole, hylätään. Enkä tarkoita opettajan koko tuotannon hylkäämistä, sillä hänellä voi olla hyvääkin annettavaa.

        Kaikki mitä ihminen tekee ja tulkitsee, on epätäydellistä. Myös meidän ymmärryksemme uskosta. Tämän Paavalikin myönsi. Kun tämän lähtökohdan ymmärtää, ei ole tarvetta demonisoida erilaistakaan ajattelua. Eri mieltä saa toki olla. Erilaisuuden demonisointi on kypsymättömyyttä uskovassakin.

        Okei, no sitten Pyhä henki on johtanut sinut uskoon, jossa Jeesus ei ole Jumala, ei kolmiyhteinen eikä muutenkaan, eikä hän ole syntynyt neitsyestä. Et myöskään usko ikuiseen kidutukseen jossakin helvetissä. Nämä ovat nimittäin niitä kirkkoisien opetuksia, jotka eivät perustu Raamatun oikeaan tulkintaan. Eli ne ovat valheopetuksia. Kiitos Jumalalle sinusta!


    • Anonyymi

      Pyhä Henki ei ota rattia haltuunsa väkisten, sen näkee aloittajankin mentaalista!

      Henki istuu takapenkillä siltä varalta että kuskille tulis kerrankin tarve kysyä jotain.

      • Noinko vähäinen on PH:n tehtävä: istua vaatimattomasti takapenkillä ja kuunnellaa hiljaa Radio Novaa?


      • Anonyymi

        Niinkö arvelet? No miksi luulet, että juuri sinä kuuntelet Pyhän hengen ääntä kun miljoonat ihmiset uskovat eri tavalla kuin sinä?

        Sinulla ei siis ole Raamatun todistusta tuosta takapenkkien liftarista?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Noinko vähäinen on PH:n tehtävä: istua vaatimattomasti takapenkillä ja kuunnellaa hiljaa Radio Novaa?

        Kaikki merkittäviksi arvioidut istuvat takapenkillä, etkö sitä tiennyt?!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki merkittäviksi arvioidut istuvat takapenkillä, etkö sitä tiennyt?!

        Piilossa takapenkillä istuvat ainoastaan ne, jotka eivät uskalla tai halua kohdata ihmisiä.


      • Anonyymi

        Jos Pyhä Henki istuu takapenkillä, niin on jäänyt jotain hyvin tärkeää tapahtumatta. Uskovalla PH on sisimmässä, mutta ei se sieltäkään käsin ihmistä pakolla ohjaile. Kyseessä on tosiaan hiljainen pieni ääni, jota on totuteltava kuuntelemaan. Ettei sotke Pyhää Henkeä omiin mielenliikahduksiin. Sitäkin valitettavasti tapahtuu hurmahenkisimmissä ympäristöissä, kun yritetään liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Pyhä Henki istuu takapenkillä, niin on jäänyt jotain hyvin tärkeää tapahtumatta. Uskovalla PH on sisimmässä, mutta ei se sieltäkään käsin ihmistä pakolla ohjaile. Kyseessä on tosiaan hiljainen pieni ääni, jota on totuteltava kuuntelemaan. Ettei sotke Pyhää Henkeä omiin mielenliikahduksiin. Sitäkin valitettavasti tapahtuu hurmahenkisimmissä ympäristöissä, kun yritetään liikaa.

        Näinhän se on. Mutta silti Raamattu ei tue ajatusta siitä, että Pyhä henki antaisi uskovalle sen ainoan oikean uskon, vaikka kuinka herkästi kuuntelisimme.


    • Anonyymi

      Aloituksessa mainittu asia liittyy kai ensisijaisesti tähän Jeesuksen mainintaan, joka löytyy Johanneksen evankeliumin 16. luvusta:

      "Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."

      Itse ajattelen Jeesuksen sanojen tarkoittavan ENSISIJAISESTI tätä:

      - Jeesus totesi, että hän ei voisi vielä kertoa opetuslapsille - siis edes valitsemilleen apostoleille! - kaikkea. Mutta että Pyhä Henki tulisi johtamaan heidät "kaikkeen totuuteen". Mitä Jeesus saattoi tällä tarkoittaa?

      - Ainakin kun lukee Apostolien tekoja ja Uuden Testamentin kirjeitä, niin selvästi monet "opilliset" asiat ovat kirkastuneet.

      1. Esimerkiksi jo Pietarin puhe helluntaina, kymmenen päivää Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen, heti Pyhän Hengen "vuodatuksen" yhteydessä: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
      > Tässä on jo sellainen totuus, joka ei välttämättä ollut opetuslapsilla selvillä vielä silloin, kun Jeesus puhui Pyhän Hengen johtavan heidät kaikkeen totuuteen. TOSIN tämä Pietarin helluntaina lausuma totuus sisältyi kyllä jo Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn.

      2. Tätä totuutta Pietari ei ymmärtänyt vielä ennen ristiinnaulitsemista: "tiedän, että te olette tietämättömyydestä sen tehneet, te niinkuin teidän hallitusmiehennekin. Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin hänen Voideltunsa piti kärsimän."

      3. Korneliuksen kodissa tapahtuneet tapahtumat johtivat - Pyhän Hengen aktiivisella vaikutuksella - näihin johtopäätöksiin: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" ja "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

      4. Jerusalemin kokous (Ap.t.15): "Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

      5. Lyhyesti ja tiivistetysti: ERITYISESTI Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkitys syntiemme sovituksessa ja lunastamisessamme. Nämä asiat olivat jotain, jota opetuslapset eivät ymmärtäneet ennen Jeesuksen kuolemaa. Mutta Pyhä Henki johti tässä(kin) olennaisessa asiassa keikkeen totuuteen.

      Eli: Kyllä, uskon, että Pyhä Henki johtaa myös meitä kaikkeen totuuteen, JOS vain olemme vilpittömiä Jumalan edessä. Silti uskon, että Jeesus tarkoitti Johanneksen evankeliumiin kirjatuissa sanoissa ensisijaisesti niitä totuuksia, jotka on kirjattu meille Apostolien tekoihin ja Uuden Testamentin kirjeisiin.

      Teitä palstalaisia uskon ystäviä siunaten,
      S.A.

      • Anonyymi

        Saisiko näistä Korneliuksen kodin tapahtumista hieman tarkemman selvityksen siitä, mikä sai Pyhän Hengen niin nopeasti aktivoitumaan?


      • Anonyymi

        No niin. Kunpa sitten ihmiset lakkaisivat uskomasta ihmisten keksimiin oppeihin (kuten kolminaisuusoppi) ja päättäisivät uskoa edes niihin Uuden testamentin kirjeisiin. Siinä vaiheessa voitaisiin sitten ruveta keskustelemaan, että mitkä UT kirjat ovat muunnettua totuutta siitä alkuperäisestä uskosta, jota Jeesus ja Paavali opettivat.

        Mutta ei tuo sinunkaan esityksesi kertonut yhdestäkään Raamatun jakeesta tai tilanteesta, jossa selkeästi olisi kerrottu siitä prosessista, miten Pyhä henki toimii kun ihminen oppii uutta ja miten ihminen voi olla varma valitessaan mihin uskoo, että se on todella Pyhän hengen opetusta, joka tarkentuu siihen oikeaan totuuteen.

        Miksi ? Koska Raamatusta ei sellaista opetusta löydy. Siksi niin monet kuvittelevat olevansa Pyhän hengen johtamina siinä ainoassa oikeassa totuudessa vaikka kyseessä onkin ihmisen oman lihan vaativainen ja pikkutarkka minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin. Kunpa sitten ihmiset lakkaisivat uskomasta ihmisten keksimiin oppeihin (kuten kolminaisuusoppi) ja päättäisivät uskoa edes niihin Uuden testamentin kirjeisiin. Siinä vaiheessa voitaisiin sitten ruveta keskustelemaan, että mitkä UT kirjat ovat muunnettua totuutta siitä alkuperäisestä uskosta, jota Jeesus ja Paavali opettivat.

        Mutta ei tuo sinunkaan esityksesi kertonut yhdestäkään Raamatun jakeesta tai tilanteesta, jossa selkeästi olisi kerrottu siitä prosessista, miten Pyhä henki toimii kun ihminen oppii uutta ja miten ihminen voi olla varma valitessaan mihin uskoo, että se on todella Pyhän hengen opetusta, joka tarkentuu siihen oikeaan totuuteen.

        Miksi ? Koska Raamatusta ei sellaista opetusta löydy. Siksi niin monet kuvittelevat olevansa Pyhän hengen johtamina siinä ainoassa oikeassa totuudessa vaikka kyseessä onkin ihmisen oman lihan vaativainen ja pikkutarkka minä.

        "Mutta ei tuo sinunkaan esityksesi kertonut yhdestäkään Raamatun jakeesta tai tilanteesta, jossa selkeästi olisi kerrottu siitä prosessista, miten Pyhä henki toimii kun ihminen oppii uutta ja miten ihminen voi olla varma valitessaan mihin uskoo, että se on todella Pyhän hengen opetusta, joka tarkentuu siihen oikeaan totuuteen."

        PH:n opetus ei ole magiaa. Ensin on osattava lukea, eli ymmärrettävä mistä raamattu siinä kohdassa puhuu. Jumalan sanaa on myös ensin tankattava, jotta PH voisi muistuttaa siitä oikeissa tilanteissa. Mistä tiedän, että kyseessä on PH? Opetus on aina raamatun kokonaisilmoituksen mukaista. Samaa asiaa käsitellään tai avataan tarkemmin myös muualla raamatussa.

        PH avaa raamatun sanaa niin, että se siirtyy tiedon tasolta syvemmän ymmärryksen tasolle. Sana osuu ja uppoaa. Siitä tulee vähitellen elämää muuttava voima. Raamattua lukiessa jopa vanhasta tutusta tekstistä voi nousta esille jotain, joka puhuttelee aivan eri tavoin kuin ennen. PH osoittaa miten se liittyy elämään juuri sillä hetkellä.

        PH johdattaa myös tavallisen elämän keskellä. Varoittaa vaarasta. Opastaa tekemään valintoja, johtaa elämään ihmisiä tiettyä tarkoitusta varten jne. Kaikki tuo tapahtuu matalalla profiililla normaalin arkielämän keskellä, silloin kun sitä vähiten odottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisiko näistä Korneliuksen kodin tapahtumista hieman tarkemman selvityksen siitä, mikä sai Pyhän Hengen niin nopeasti aktivoitumaan?

        Jeesus sanoi, että kukaan ei voi tulla hänen luokseen, jos ei Isä ensin vedä. Jumalan puoleen vetäminen on yksi PH:n tehtävistä. Näin ollen PH oli aktivoinut jo ennen kuin Kornelius tunnusti Jeesuksen Herrakseen. Siinä hetkessä PH asettui Korneliukseen asumaan. Kuinka kauan PH:n aktivoitumiseen sinun mielestäsi pitäisi mennä? Et kai sotke käsitettä Pyhän Hengen kaste, PH:n työhön joka alkaa kauan sitä ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta ei tuo sinunkaan esityksesi kertonut yhdestäkään Raamatun jakeesta tai tilanteesta, jossa selkeästi olisi kerrottu siitä prosessista, miten Pyhä henki toimii kun ihminen oppii uutta ja miten ihminen voi olla varma valitessaan mihin uskoo, että se on todella Pyhän hengen opetusta, joka tarkentuu siihen oikeaan totuuteen."

        PH:n opetus ei ole magiaa. Ensin on osattava lukea, eli ymmärrettävä mistä raamattu siinä kohdassa puhuu. Jumalan sanaa on myös ensin tankattava, jotta PH voisi muistuttaa siitä oikeissa tilanteissa. Mistä tiedän, että kyseessä on PH? Opetus on aina raamatun kokonaisilmoituksen mukaista. Samaa asiaa käsitellään tai avataan tarkemmin myös muualla raamatussa.

        PH avaa raamatun sanaa niin, että se siirtyy tiedon tasolta syvemmän ymmärryksen tasolle. Sana osuu ja uppoaa. Siitä tulee vähitellen elämää muuttava voima. Raamattua lukiessa jopa vanhasta tutusta tekstistä voi nousta esille jotain, joka puhuttelee aivan eri tavoin kuin ennen. PH osoittaa miten se liittyy elämään juuri sillä hetkellä.

        PH johdattaa myös tavallisen elämän keskellä. Varoittaa vaarasta. Opastaa tekemään valintoja, johtaa elämään ihmisiä tiettyä tarkoitusta varten jne. Kaikki tuo tapahtuu matalalla profiililla normaalin arkielämän keskellä, silloin kun sitä vähiten odottaa.

        Aivan. Olet oikeassa mutta etpä sinä väitäkään, että Pyhä henki johtaisi ihmiset oikeaan uskoon. Sellaista johtamistahan Raamattu ei opeta.


    • Anonyymi

      Jos olisi Jumala ja Pyhä Henki johdattaisi kaikkia uskovia kohti totuutta, niin erimielisyyksiä ei olisi ja olisi vain yksi kirkko. Nyt kun uskovaiset riitelevät keskenään opista, niin se on todiste Jumalan olemattomuudesta tai siitä, että Pyhä Henki ei vaikuta paskaakaan: se tulee ulos luonnostaan ihan ilman mitään keijuja tai menninkäisiä.

      • Anonyymi

        Hyvin päätelty. Ja koska Raamattu ei puhu mitään sellaisesta, että Pyhä henki pitäisi huolen, että uskova oppii vain sen oikean totuuden, Jumalakin saa mahdollisuuden olla olemassa.


    • En mä tiedä tarkalleen johdattaako pyhä henki vai ei. Sen tiedän, että se eräällä tapaa avaa eräänlaisen pyhien yhteyden. Voi kokea taivaan lähettämiä kehotuksia, Kristuksen ja Kolmannen taivaan Ilmestyksen, Daavidin juuriverson ja suvun, Kirjojen sisältö voi avautua ymmärrykselle jne.
      Itse aloin saada pyhän hengen jälkeen kutsuja eri paikkoihin eri pyhiltä henkilöiltä jne. Mutta varsinaista johdatusta aloin saada vasta kun luin Shiiamuslimien käyttämää koraanin englanninnosta. Silloin löysin kuin sormipaikkoja kaikista kirjoista asioista, jotka kaipasivat kannanottoa. On kuin olisi ollut oma bramiini taivaassa johdattamassa.
      En oikeastaan tiedä kannattaako pyhän hengen tekemiä ihmeellisiä asioita kahlita käsitteisiin johdatus jne.
      Joskus musta tuntuu, että pyhä henki toimii enemmän muiden ihmisten esim. lähipiirin tai taivaan kautta kuin että se toimisi itse sen saaneen henkilön kautta.
      Itse olen ollut pyhän hengen saamisen jälkeen yhteydessä hengessäni mm. Kuningas Salomoon, Ihmisen Poikaan, Kristukseen, Herra Zebaotiin, Paaviin, Mahdiin, Jeremiaan ja Paavaliin.
      Mutta tämä nykyaika on vaikea asian suhteen kun saatana teki 2000-luvun alkuvuosina keinotaivaan ja keinotuonelan ja asetti niihin keinotekoisia pyhiä, jumalia, sukulaisia yms. demoneista väsättyjä paholaisia. Ja kun vielä oikea taivas oli suljettu vuoden 1998 tienoilla niin, että sinne ei enää ole pääsyä.
      Kaikille pyhä henki ei varmasti ilmene pyhien yhteyden esittelynä, vaan lähinnä niille joilla on henkien erottamisen armolahja. Eli puhdasydämisille, joiden siunauksena on : He saavat nähdä Jumalan.
      Pitää muistaa alati se, että saatana tekee työtä esiintyäkseen valkeuden enkelinä ja vääriä kristuksia, vääriä mahdeja ja vääriä jumalia on lukematon määrä.

      Sen ainakin tiedän, että kun lukee oikeaa käännöstä koraanista niin voi saada johdatuksen niin kuin koraanin lukijoille onkin luvattu. Ja sen tiedän, että pyhä henki johdattaa pyhien yhteyden kokemiseen joitakin henkilöitä ja tapaamaan muita kristittyjä.

    • Anonyymi

      Ketä kiinnostaa uskovien henkiset masturbaatiot?

    • Anonyymi

      koko helluntailaisuus, on niin petoksella tuotu uskonto Suomeen, vaan ainahan
      ihmisiä kiinnostaa, enemmän jäljitelmät, kuin, TERVE USKO !!

      • Anonyymi

        Maailmaan lähetetty eksytys !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmaan lähetetty eksytys !

        Se on sinun, jumalattoman rienaajan uskonto, se väkevä eksytys.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Älä kumarru äläkä anna kaataa itseäsi paholaisen edessä maahan.

      8 Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston
      9 ja sanoi hänelle: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua".

      • Anonyymi

        Mitä enemmän kaatuilee ja mitä enemmän solkkaa siansaksaa sitä ( oma ) vanhurskaampi hellari.


    • Anonyymi

      Evankeliumi on hyvää, sillä hep-huutoa ei herätyksen alkamisesta kuulla ja se on ihanaa.
      🔥Jes 43:19 Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.⏳
      Time is running out

    • Anonyymi

      19 Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä, otti heiltä vaatteet ja antoi juhlapuvut arvoituksen selittäjille. Ja hänen vihansa syttyi, ja hän meni isänsä kotiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      289
      19753
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      4069
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2336
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      198
      2041
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1940
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      306
      1788
    7. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      94
      1454
    8. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1452
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1227
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      267
      1172
    Aihe