Provisiopalkkaisia koskee lakisääteiset lomarahat ja vakuutukset

Anonyymi

Työsopimuslain pakottavia säännöksiä, joita jokaisen on lain mukaan noudatettava.

Vuosilomapalkka
Vuosilomalain mukaan työntekijällä on oikeus loman ajalta saada vähintään säännönmukainen tai keskimääräinen palkkansa. Vuosilomalain säännökset ovat pakottavia, eikä niistä voida työnantajan ja työntekijän välisin sopimuksin sopia toisin työntekijän etuja heikentäen.

Lomapalkka on 9 prosenttia palkasta, jos työsuhde on edeltävän lomamääräytymisvuoden loppuun mennessä kestänyt alle vuoden. 11,5 prosenttia palkasta, jos työsuhde on lomamääräytymisvuoden loppuun mennessä kestänyt vähintään vuoden.

Välillä työnantaja maksaa jokaisen palkanmaksun yhteydessä prosenttiperusteisen loma-ajan palkan provisiosta. Vuosilomalain 3 §:ssä säädetystä pakottavuudesta johtuen tällainen sopimus on vuosilomalain vastainen eli rikos.

Sairausajan palkka
Työsopimuslain mukaan työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään,on oikeus täyteen palkkaansa sairausajalta sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun. Mikäli työsuhde on kestänyt alle kuukauden, on työntekijällä vastaavasti oikeus saada sairausajan palkkana 50 % palkastaan.

Työnteon estyminen
Työnantaja on velvollinen maksamaan työntekijälle täyden palkan, jos hän on ollut sopimuksen mukaisesti työnantajan käytettävissä voimatta kuitenkaan tehdä työtä työnantajasta johtuvasta syystä.

Kannattaa myös tarkistaa työeläkevakuutuksen ja työtapaturmavakuutuksen voimassaolot sekä työterveyshuolto, jotka ovat kaikki lakisääteisiä eli pakollisia. Niiden puuttuminen on rikos.

Rehelliset työnantajat toimivat työehtosopimuksen mukaan.
https://www.akt.fi/site/assets/files/2184/taksi_tes_2020_-_2023.pdf

32

2314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Isännät ovat täälläkin polleana väittäneet ettei lomarahoja tarvitse rengille maksaa. Toivottavasti mahdollisimman moni renki selvittää oikeutensa ja alkaa takautuvasti vaatimaan saataviaan. Siinä vaiheessa alkaa monen kieron isännän jalat vapisemaan pelosta. Samalla varmasti selviää monen isännän laittomat verokikkailut. Tällä tavalla saadaan ainakin epärehellisimmät toimijat pois alalta :)

      • Anonyymi

        On hyvä ilmoittaa Trafille rikkomuksista, jotta liikenneluvat perutaan. Myös työsuojeluun tai ammattiliittoon kannattaa ilmoittaa, sekä tarvittaessa tehdä tutkimuspyyntö poliisille. Näin ala korjaantuu, kun hintoja polkevat, ja laittomasti toimivat rikolliset saadaan pois.

        Tämä on kaikkien etu. Hinnat pysyvät oikealla tasolla ja jokainen saa riittävän palkan, sekä isäntä että renki. Se on myös asiakkaiden etu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä ilmoittaa Trafille rikkomuksista, jotta liikenneluvat perutaan. Myös työsuojeluun tai ammattiliittoon kannattaa ilmoittaa, sekä tarvittaessa tehdä tutkimuspyyntö poliisille. Näin ala korjaantuu, kun hintoja polkevat, ja laittomasti toimivat rikolliset saadaan pois.

        Tämä on kaikkien etu. Hinnat pysyvät oikealla tasolla ja jokainen saa riittävän palkan, sekä isäntä että renki. Se on myös asiakkaiden etu.

        Liikenne- ja viestintävirasto voi muuttaa tai rajoittaa lupaa tai peruuttaa luvan, jos: (23.11.2018/984)

        1) luvan myöntämisen edellytykset eivät enää täyty eikä edellytyksissä olevia virheitä tai puutteita korjata asetetussa määräajassa; tai

        2) luvanhaltija on toistuvasti tai vakavasti rikkonut tämän lain säännöksiä tai sen nojalla annettuja määräyksiä taikka luvan haltijan tässä laissa säänneltyä toimintaa koskevia Euroopan unionin asetusten säännöksiä eikä huomautuksen tai varoituksen antamista voida pitää riittävänä; tai

        3) on muusta syystä perusteltua syytä epäillä, ettei luvanhaltija kykene hoitamaan luvan mukaista tehtäväänsä tai harjoittamaan luvassa tarkoitettua toimintaa turvallisesti.

        Liikenne- ja viestintävirasto voi ottaa lupa-asiakirjan haltuunsa asian selvittämisen ajaksi välittömästi 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa. Lupa-asiakirja on viipymättä palautettava, jos lupaa ei peruuteta. (23.11.2018/984)

        Kannattaa tarkistaa liikenteenharjoittajan voimassaolevat liikenneluvat Trafista, liikenteenharjoittajan nimen, y-tunnuksen, lupatunnuksen tai niiden yhdistelmän perusteella.

        Myös tekaistuilla lupanumeroilla olevia takseja on liikenteessä.


      • Anonyymi

        Poliisille tuollaiset paatuneet roistot pitää ilmoittaa. Kysehän on rikollisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenne- ja viestintävirasto voi muuttaa tai rajoittaa lupaa tai peruuttaa luvan, jos: (23.11.2018/984)

        1) luvan myöntämisen edellytykset eivät enää täyty eikä edellytyksissä olevia virheitä tai puutteita korjata asetetussa määräajassa; tai

        2) luvanhaltija on toistuvasti tai vakavasti rikkonut tämän lain säännöksiä tai sen nojalla annettuja määräyksiä taikka luvan haltijan tässä laissa säänneltyä toimintaa koskevia Euroopan unionin asetusten säännöksiä eikä huomautuksen tai varoituksen antamista voida pitää riittävänä; tai

        3) on muusta syystä perusteltua syytä epäillä, ettei luvanhaltija kykene hoitamaan luvan mukaista tehtäväänsä tai harjoittamaan luvassa tarkoitettua toimintaa turvallisesti.

        Liikenne- ja viestintävirasto voi ottaa lupa-asiakirjan haltuunsa asian selvittämisen ajaksi välittömästi 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa. Lupa-asiakirja on viipymättä palautettava, jos lupaa ei peruuteta. (23.11.2018/984)

        Kannattaa tarkistaa liikenteenharjoittajan voimassaolevat liikenneluvat Trafista, liikenteenharjoittajan nimen, y-tunnuksen, lupatunnuksen tai niiden yhdistelmän perusteella.

        Myös tekaistuilla lupanumeroilla olevia takseja on liikenteessä.

        Monta lupaa on jo peruttu. Huijarit pois alalta.


    • Anonyymi

      Erikoista, että yksikään palstan kiero isäntä ei ole vielä ilmaantunut kertoilemaan sekavia näkemyksiään tästä asiasta. Taitaa kädet vapista sen verran jännityksestä, että kirjoittaminen on mahdotonta.

      • Anonyymi

        Tai sitten meillä ei meinaa naurunremakasta tulla sen vertaa taukoa että pystyisi oikomaan renkien harhaisia käsityksiä työlainsäädännöstä.
        Keskittyisitte nyt siihen ajamiseen ja antaisitte viisaampien hoitaa nää lakijutut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten meillä ei meinaa naurunremakasta tulla sen vertaa taukoa että pystyisi oikomaan renkien harhaisia käsityksiä työlainsäädännöstä.
        Keskittyisitte nyt siihen ajamiseen ja antaisitte viisaampien hoitaa nää lakijutut.

        Tietenkin palkan määrä on myös huomioitava ja tehtävä työnantajalle selväksi, mikäli työnantaja ei ole käsittänyt palkanmaksuvelvollisuuta ja palkan määrää. Toisinaan voi heikkokin aines keplotella itsensä työnantajaksi, joiden ymmärryskyky palkanmaksusta on vajaa.

        Lähtökohtaisesti epäluotettavat työnantajat eivät sovella työsuhteeseen mitään työehtosopimusta. Tällöin työstä on kuitenkin maksettava työsopimuslain 2 luvun 10 pykälän mukaan tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L2P10)

        Taksinkuljettajien kohdalla palkan suuruuden kohtuus haetaan taksiliikenteen työehtosopimuksesta.
        https://www.akt.fi/site/assets/files/2184/taksi_tes_2020_-_2023.pdf

        Työehtosopimuksessa määrätään, että tehtäessä työtä prosenttipalkalla on aikapalkka aina taattu. Pienin aikapalkka on työehtosopimuksen mukaan 12,61€/h. Taksinkuljettajan epämukavan työajan korvaamiseksi korotetaan taulukkopalkkoja kymmenellä (10) prosentilla. Invataksin kuljettajalle maksetaan 10:llä prosentilla korotetun taulukon mukainen tuntipalkka.

        Toisin sanoen, jos ajaa provisiopalkalla ja palkka on joskus jäänyt tai jää alle 13,87€/h, niin kannattaa vaatia lain mukainen kohtuullinen minimipalkka. Jos sitä ei vapaaehtoisesti makseta, niin sen voi hakea oikeuden kautta, mikäli työnantaja on niin osaamaton ja tyhmä, että ei ymmärrä edes oman toimialansa lainsäädäntöä. Oikeudessa änkyrä oppii mieleenpainuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten meillä ei meinaa naurunremakasta tulla sen vertaa taukoa että pystyisi oikomaan renkien harhaisia käsityksiä työlainsäädännöstä.
        Keskittyisitte nyt siihen ajamiseen ja antaisitte viisaampien hoitaa nää lakijutut.

        Juuri sellainen vastaus kuin lakia kiertävältä isännältä saattoi odottaakin, eli asian vähättelyä, toisten aliarvioimista etkä myöskään ota asiaan ollenkaan kantaa. Te kierot isännät olette ongelmissa kunhan tarpeeksi moni renki tajuaa oikeutensa joita te kieroilijat ette kerro millään lailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sellainen vastaus kuin lakia kiertävältä isännältä saattoi odottaakin, eli asian vähättelyä, toisten aliarvioimista etkä myöskään ota asiaan ollenkaan kantaa. Te kierot isännät olette ongelmissa kunhan tarpeeksi moni renki tajuaa oikeutensa joita te kieroilijat ette kerro millään lailla.

        En kyllä mielestäni millään tapaa kierrä lakeja jättämällä lomarahan maksamatta mutta kerro ihmeessä minkä lainkohdan mukaan niitä vaatisit. Se että vastailen sulle alatyylisesti, johtuu pelkästään omasta käytöksestäsi. Ja tyhmyys aidosti ärsyttää minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sellainen vastaus kuin lakia kiertävältä isännältä saattoi odottaakin, eli asian vähättelyä, toisten aliarvioimista etkä myöskään ota asiaan ollenkaan kantaa. Te kierot isännät olette ongelmissa kunhan tarpeeksi moni renki tajuaa oikeutensa joita te kieroilijat ette kerro millään lailla.

        Uudessa 2021 alkuvuonna voimaan tulevassa laissa yrittäjiltä vaaditaan yrittäjäkoulutus sekä -koe. Yrittäjäkoulutusvelvoite koskee myös niitä taksiyrittäjiä, jotka ovat saaneet taksiliikenneluvan liikennepalvelulain 2018 voimaantulon jälkeen.
        Se on hyvä uudistus, joka pudottaa osan nykyisistä yrittäjistä pois. Moni putoaa muutenkin piakkoin, koska maksamattomat vero ym. velat ovat ulosotossa ja autot pian ulosottovirastojen huutokaupoissa tai poliisin tallissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä mielestäni millään tapaa kierrä lakeja jättämällä lomarahan maksamatta mutta kerro ihmeessä minkä lainkohdan mukaan niitä vaatisit. Se että vastailen sulle alatyylisesti, johtuu pelkästään omasta käytöksestäsi. Ja tyhmyys aidosti ärsyttää minua.

        Tyhmyytesi on kieltämättä aika ärsyttävää, tai ei ehkä ärsyttävää, vaan enemmänkin huvittavaa. Sinun pitänee kehittää älyäsi jottet ole päivästä toiseen hermostunut oman tyhmyytesi tähden. On kuitenkin hyvä, että kieroja suhareita, kuten sinua, kytätään koko ajan tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa 2021 alkuvuonna voimaan tulevassa laissa yrittäjiltä vaaditaan yrittäjäkoulutus sekä -koe. Yrittäjäkoulutusvelvoite koskee myös niitä taksiyrittäjiä, jotka ovat saaneet taksiliikenneluvan liikennepalvelulain 2018 voimaantulon jälkeen.
        Se on hyvä uudistus, joka pudottaa osan nykyisistä yrittäjistä pois. Moni putoaa muutenkin piakkoin, koska maksamattomat vero ym. velat ovat ulosotossa ja autot pian ulosottovirastojen huutokaupoissa tai poliisin tallissa.

        Hyvä uudistus mutta uskallan väittää, että ainakin kieroimmat isännät pyrkivät kiertämään tuonkin kaiken keinoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmyytesi on kieltämättä aika ärsyttävää, tai ei ehkä ärsyttävää, vaan enemmänkin huvittavaa. Sinun pitänee kehittää älyäsi jottet ole päivästä toiseen hermostunut oman tyhmyytesi tähden. On kuitenkin hyvä, että kieroja suhareita, kuten sinua, kytätään koko ajan tarkemmin.

        Jaahas..Jakomäen höpöttäjä löysi tiensä tähänkin keskusteluun...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas..Jakomäen höpöttäjä löysi tiensä tähänkin keskusteluun...

        Kun suhari jää toiseksi hän nostaa esiin lapsellisen Jakomäki-kortin. Se kertoo hyvinkin paljon joidrnkin suhareiden mitättömästä älystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa 2021 alkuvuonna voimaan tulevassa laissa yrittäjiltä vaaditaan yrittäjäkoulutus sekä -koe. Yrittäjäkoulutusvelvoite koskee myös niitä taksiyrittäjiä, jotka ovat saaneet taksiliikenneluvan liikennepalvelulain 2018 voimaantulon jälkeen.
        Se on hyvä uudistus, joka pudottaa osan nykyisistä yrittäjistä pois. Moni putoaa muutenkin piakkoin, koska maksamattomat vero ym. velat ovat ulosotossa ja autot pian ulosottovirastojen huutokaupoissa tai poliisin tallissa.

        Suurimmalla osalla nk. vanhoista yrittäjistä taitaa olla todistus suoritetusta yrittäjäkokeesta, joka on vaadittu ainakin vuodesta 1997 lähtien.
        Osalle uusista voi olla ylivoimainen tehtävä läpäistä kurssia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla nk. vanhoista yrittäjistä taitaa olla todistus suoritetusta yrittäjäkokeesta, joka on vaadittu ainakin vuodesta 1997 lähtien.
        Osalle uusista voi olla ylivoimainen tehtävä läpäistä kurssia.

        Hyvä niin. Vanhoilla yrittäjillä on ammattikunniaa. On kaikkien yhteinen etu, kun osaamattomat saadaan pois alalta. Yrittäjä- sekä kuljettajakokeen vaatimuksia on nostettava. Esim perustason ammattipätevyyskoulutus kuorma-auton tavaraliikenteessa on henkilön ikä ja ajokorttiluokkasta riippuen laajuudeltaan joko 280 tuntia tai 140 tuntia. Taksinkuljettajan koulutusvaatimus pitäisi olla vähintään samaa luokkaa. Taksinkuljettaja kuljettaa henkilöitä ja usein myös heikentyneen toimintakyvyn omaavia sekä lapsia. Se on vaativampaa kuin soran ja laatikoiden kuljetus. Siihen nähden nykyiset koulutusvaatimukset ovat täydellisesti epäonnistuneet ja virheelliset kaikilta osin. Ainoastaan sen vuoksi, että Bernerin lähisukulainen omisti isoja yhtiöitä samalta toimi-alalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla nk. vanhoista yrittäjistä taitaa olla todistus suoritetusta yrittäjäkokeesta, joka on vaadittu ainakin vuodesta 1997 lähtien.
        Osalle uusista voi olla ylivoimainen tehtävä läpäistä kurssia.

        Riittänee, kun joku suvusta tai tuttavapiiristä läpäisee. Sen jälkeen on taas latu auki...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä niin. Vanhoilla yrittäjillä on ammattikunniaa. On kaikkien yhteinen etu, kun osaamattomat saadaan pois alalta. Yrittäjä- sekä kuljettajakokeen vaatimuksia on nostettava. Esim perustason ammattipätevyyskoulutus kuorma-auton tavaraliikenteessa on henkilön ikä ja ajokorttiluokkasta riippuen laajuudeltaan joko 280 tuntia tai 140 tuntia. Taksinkuljettajan koulutusvaatimus pitäisi olla vähintään samaa luokkaa. Taksinkuljettaja kuljettaa henkilöitä ja usein myös heikentyneen toimintakyvyn omaavia sekä lapsia. Se on vaativampaa kuin soran ja laatikoiden kuljetus. Siihen nähden nykyiset koulutusvaatimukset ovat täydellisesti epäonnistuneet ja virheelliset kaikilta osin. Ainoastaan sen vuoksi, että Bernerin lähisukulainen omisti isoja yhtiöitä samalta toimi-alalta.

        No, aika näyttää miten tää etenee. Talous alkoi yskimään jo -19 loppuvuodesta ja korona viimeistelee tuhon. Jos muutama pesäpalloilija saadaan lakimuutoksilla veks asema-aukiolta, se ei vielä kesää tee.
        Näillä kassoilla bränditaksit tekee viikon kuukaudessa töitä pelkästään saadakseen kuulua välitykseen, toisen viikon pitääkseen autonsa, ja viimeisen 2 viikon ajoilla sitten maksellaan polttoaineet, verot, vakuutukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten meillä ei meinaa naurunremakasta tulla sen vertaa taukoa että pystyisi oikomaan renkien harhaisia käsityksiä työlainsäädännöstä.
        Keskittyisitte nyt siihen ajamiseen ja antaisitte viisaampien hoitaa nää lakijutut.

        Poliisi ja Trafin lakimiehet tutkivat mielellään kanssasi työlainsäädäntöä, liikennelupaa peruessa. Siinä ei ole harhoja, se on aivan selvää tekstiä.


    • Anonyymi

      Siinä oppia loispummiyrityksille.

      • Anonyymi

        Jaaha..katkeroitunut jakomäkeläinen löysi tiensä kiukuttelemaan että miksei saa kuukausipalkkaa pornon katselemisesta työnantajan mersussa.
        Menisit pummi oikeisiin töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha..katkeroitunut jakomäkeläinen löysi tiensä kiukuttelemaan että miksei saa kuukausipalkkaa pornon katselemisesta työnantajan mersussa.
        Menisit pummi oikeisiin töihin.

        se ei ole tyhmä joka pyytää siltosin kunse ei syö liian suurilla vaatimuksilla työnsä kokonaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se ei ole tyhmä joka pyytää siltosin kunse ei syö liian suurilla vaatimuksilla työnsä kokonaan

        sellainen isäntä...sellainen renki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se ei ole tyhmä joka pyytää siltosin kunse ei syö liian suurilla vaatimuksilla työnsä kokonaan

        Siltosin Kunse haki mulle kuskiks 2010. En ottanut enkä ota nytkään.


    • Anonyymi

      miks ei rengit ala itsensä työllistäjiks ...nyt ku nse on mahdollista...sensijaan ne istuu täällä valittamassa isäntiä...ei muuta ku autokauppaan ja baanalle....siittä se ura urkenee ?

    • Anonyymi

      Muista tarkistaa vuosilomakorvaukset palkkalaskelmasta, joka on annettava jokaisen palkanmaksun yhteydessä.

    • Anonyymi

      Aihe on taas ajankohtainen.

    • Anonyymi

      Kiitos tiedosta, työnantaja on taas valehdellut kaikki asiat.

    • Anonyymi

      Muistakaa tämä, provisiopalkkaisille on maksettava tuplapalkka sunnuntaisin.

    • Anonyymi

      Tärkeää asiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      434
      6261
    2. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      121
      3576
    3. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      88
      2416
    4. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      25
      1889
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

      S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      109
      1185
    6. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      92
      1164
    7. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

      Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      63
      1055
    8. Onko kaivattusi

      seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      62
      1028
    9. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      76
      930
    10. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      41
      924
    Aihe