Onko Lieksassa ollut lastenkoti

Anonyymi

Jotkut vanhemmat ihmiset ovat kertoneet Lieksassa olleen joskus lastenkodin.
Minun mummo taas väitti joskus kun kysyin, ettei hän ole kuullut sellaisesta. Mummo on syntynyt 50- luvulla ja asunut "yläkylällä". Hän tiesi Pielisjärven puolella olleen vanhainkodin ja mielisairaalan, ja epäili niitä jonkun sotkeneen muistoissaan lastenkotiin.
Onko "tietäjillä" tai muilla tietoa.
Nuori lieksalainen.

48

2150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Partsikalla yksi ja Mätäsvaaralla toinen ainakin aluksi.

      • Anonyymi

        Mätäsvaarassa toimi lastenkoti pitkään. Sinne tuli varmaankin "home". Sen jälkeen tämä laitos/lastenkoti muutti Repotielle , eli siis Repomännikköön. Ihan hyvän näköinen ja tilava rakennus. No, siinä siis tämä lastenkoti toimi kait vuosia, mutta siihen tuli "home ja sisäilmaongelmat". Sitten Lieksan kaupungin viisaat sossut päätti, ettei mitään lastenkotikiinteistöä tällä kylällä tarvita, joten sen päätöksen jälkeen on joitain isoja osakehuoneistoja "lastemme koteina". - Tänä päivänäkin on myynnissä Repomännikön upea, hyväkuntoinen kiinteistö (ai niin, siinä taisi välivuosina toimia myös yksityinen vanhusten hoitokoti) ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mätäsvaarassa toimi lastenkoti pitkään. Sinne tuli varmaankin "home". Sen jälkeen tämä laitos/lastenkoti muutti Repotielle , eli siis Repomännikköön. Ihan hyvän näköinen ja tilava rakennus. No, siinä siis tämä lastenkoti toimi kait vuosia, mutta siihen tuli "home ja sisäilmaongelmat". Sitten Lieksan kaupungin viisaat sossut päätti, ettei mitään lastenkotikiinteistöä tällä kylällä tarvita, joten sen päätöksen jälkeen on joitain isoja osakehuoneistoja "lastemme koteina". - Tänä päivänäkin on myynnissä Repomännikön upea, hyväkuntoinen kiinteistö (ai niin, siinä taisi välivuosina toimia myös yksityinen vanhusten hoitokoti) ..

        Milloin se toimi ja missä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin se toimi ja missä?

        Hei haluaisin tietää, koska siskoni joutui vauvana sinne, kun
        äitini sairastui tuberkuloosiin!


    • Pielisjärven kunnan Sorsalassa oli viime vuosisadan puolen välin tienoille saakka lastenkoti. Rakennus sijaitsi Alakanavantien varrella ja viimeiset vuosikymmenet se palveli varastona ja yksityisenä kotimuseona. 1990-luvun loppupuolella talo tuhoutui irtaimistoineen huolimattoman tupakoinnin seurauksena.

      • No Wanha tiesi asian, sehän oli selvää.
        Siellä oli kaksi rakennusta, joista takimmainen oli se lastenkoti.

        Sitä yksityistä museota piti henkilö, nimeltä J..., ja sen potti mies nimeltä T....
        J sai sytärin asiasta ja oli vähän aikaa sairaalassa.
        Tällaista löysin arkistoistani, sillä niissä on joitain juttuja myös ajalta, jolloin en enää asunut siellä.
        Tunsin molemmat, niin museon omistajan, kuin polttajan.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        No Wanha tiesi asian, sehän oli selvää.
        Siellä oli kaksi rakennusta, joista takimmainen oli se lastenkoti.

        Sitä yksityistä museota piti henkilö, nimeltä J..., ja sen potti mies nimeltä T....
        J sai sytärin asiasta ja oli vähän aikaa sairaalassa.
        Tällaista löysin arkistoistani, sillä niissä on joitain juttuja myös ajalta, jolloin en enää asunut siellä.
        Tunsin molemmat, niin museon omistajan, kuin polttajan.

        Ei ikänä ole ollut lastekotia oli vaan kasvatuslsitos se on faktaa ja tämä on saletti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ikänä ole ollut lastekotia oli vaan kasvatuslsitos se on faktaa ja tämä on saletti

        Olet sekoittanut kalat ja ihmiset. Lohikaloille on kasvatuslaitoksia eri puolilla Suomea. Lieksanjoessakin on pidetty joskus kasvatusaltaita lohille. Ihmisten kasvattamiseen laitoksessa tai altaassa Lieksassa ei ole ollut koskaan tarvetta.


    • Anonyymi

      Tämä viimeaikainen lastenkoti suletaan nyt tulevana vuodenvaihteessa
      - olihan muuten kaliinpuoleinen hoitolaitos
      - sen tekosia makselevat vielä lapsenlapsemmekin

      • Anonyymi

        Missä tämä sijaitsee, onko ns. kerrostalohuoneisto vai en.alkon talo???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä tämä sijaitsee, onko ns. kerrostalohuoneisto vai en.alkon talo???

        Eikös aikoinaan kasvatuslaitoksessa kauan olleita ole jouduttu laittamaan katkaisuhoitoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös aikoinaan kasvatuslaitoksessa kauan olleita ole jouduttu laittamaan katkaisuhoitoon?

        Se on totta. Pakko olikin kun jotkut kasvoivat liiankin pitkiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä tämä sijaitsee, onko ns. kerrostalohuoneisto vai en.alkon talo???

        Persianlahti eli entinen Märäjälahti nimi palautuu lähiaikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persianlahti eli entinen Märäjälahti nimi palautuu lähiaikoina.

        Viestisi ei kuulu tähän ketjuun eikä Lieksan palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persianlahti eli entinen Märäjälahti nimi palautuu lähiaikoina.

        Märäjälahdessa sijaitsi emäntäkoulun ylläpitämä lastenkoti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Märäjälahdessa sijaitsi emäntäkoulun ylläpitämä lastenkoti

        Vai olivatko vain hoidossa?
        Emäntäkoulua käyvät emännän alut harjoittelivat lasten hoitoa.
        Myöhemmin siellä oli lasten päiväkoti.


    • Anonyymi

      joskus kävin yhden sijaisvanhemman kotona lieksasta nurmeksen päin
      heillä iso maatila jossa paljon huoneita lapsille
      emäntä oli lihava ja vanha

      • Anonyymi

        voi olettaa, että emäntä vanha ei jaksanut hoitaa lehmiä ja teurasti niitä
        sitten se ei enää jaksanut hoitaa enää villejä sijaislapsia ja meihen kanssa teurasti heitä jouluksi
        sellaista on maaseudun politiikka


    • Anonyymi

      Hyvinhän tässä kävi kun lieksas ymärettiin lopettaa tuo lastenkovin pito nyt tulevana vuovenvaihteessa, ei siin kukaan noist lukemaan eikä kirjuutamaan oppinu ja vielä vähemmän suomalaista periaateita elämässään nouvatamaan jot hyvä kun näin toimitiin päätettiin ja päästään tästä pälkähästä ohjautuen suomen oikeelle tielle karistaen kaik suomea täytävät toohut harteiltamme,
      - ei suomen tarvii olla koko mailman neuvola

    • Sorsalan "pytingissä" oli aikoinaan asunnot kunnan tiemestarille, rakennusmestarille ja tilanhoitajalle.
      Siellä Pertti Vainionpääkin vietti lapsuutensa, myöhempi Nurmeksen "pomo".

      • Yhden viestin heitän vielä. Kävin samaa koulua 60-luvulla Pertin kanssa Lieksan kauppalassa, mutta emme olleet samalla luokalla. Minä jäin eläkkeelle jonkin verran ennen häntä. Tapasimme sattumalta joitakin vuosia sitten Joensuussa.


    • Anonyymi

      Kiitos taas teille, ja arvasin oikein, tietoa on. Puheet lastenkodista eivät olleet turhia.
      Ihmettelen ja ihailen kuinka paljon tietoa teiltä löytyy.
      Taitaa olla tietoa enemmän piilossa kuin avoinna Lieksan historiassa. On hyvä, että olette jaksaneet silloin tällöin käydä vilkaisemassa tänne, ja kertomaan asioista, joita ei paikkakunnan historian kirjoista löydy.
      Nuori lieksalainen.

      • Anonyymi

        Lieksa on hienojen persoonien luvattu seutu ja paikka

        Rajan, metsän ja kulttuurin kaupunki

        ”Minä rannalla synnyin Pielisen ylhän,
        koti-Karjalan hahmon sen sinessä näin.
        Vaaramaiseman kasvatti olen mä jylhän,
        havumetsien laulu soi sydämessäin.”

        https://www.lieksa.fi/documents/89419/364323/Lieksan historiaa ja nykypäivää - Asko Saarelainen.pdf/d2c995c0-740f-1fc4-8d8d-5f8eb616a9b7


      • Anonyymi

        tuolla haulla pulpahtaa näytölle

        ( Rajan, metsän ja kulttuurin kaupunki

        ”Minä rannalla synnyin Pielisen ylhän,
        koti-Karjalan hahmon sen sinessä näin.
        Vaaramaiseman kasvatti olen mä jylhän,
        havumetsien laulu soi sydämessäin.” )


    • Anonyymi

      Kaikkien on kierretävä nyt näetä ryhmiä rietojien repijäin maleksijoiten katutäytteen ja missä kulkevatkaan mölyten röyhkeyksiin kun ikään peniiikat

      tätäkös haluaisimme

    • Anonyymi

      Laatukeskustelu pitkästä aikaa. Kiitos asiallisesta aloituksesta sinä Nuori lieksalainen.

    • Anonyymi

      """Tällaista löysin arkistoistani, sillä niissä on joitain juttuja myös ajalta, jolloin en enää asunut siellä.""""

      Kiitoksia Kamuttaja, tuosta kommentista taisikin henkilöllisyytesi selvitä kun se lisätään muihin vinkkeihisi. Olisin 90 % varma jo asiasta, vai mitä luulet kamu ?

      • Anonyymi

        Eli ei siis asunut enää lastenkodissa ???????????


      • Anonyymi

        Minä ainaskin näen sieluni silmin jo kirjainasetteluista ken siinä tuunaa
        - elämähän on läpi iankaikkisuuksien ja maalinen polku on siitä vain hitusta


      • En pitäisi ihmeenä, sillä olen tosiaan ripotellut vihjeitä pitkin matkaa vuosien varrella.
        Wanha on tavannut minut silloin asfalttihommissa.
        Harmi etten muista häntä muuta kuin "puujalkatehtaan" ajoilta.
        Rotesti on myös jyvällä sukulaisuuden kautta.

        Olen ajatellut, että varmaan tämä minun "vuosikerta " vaikuttaa, ettei tunnisteta.
        Vaikka kyllä siellä varmaan niitäkin on, jotka muistaisi kun osaisivat yhdistää.


      • kamuttaja kirjoitti:

        En pitäisi ihmeenä, sillä olen tosiaan ripotellut vihjeitä pitkin matkaa vuosien varrella.
        Wanha on tavannut minut silloin asfalttihommissa.
        Harmi etten muista häntä muuta kuin "puujalkatehtaan" ajoilta.
        Rotesti on myös jyvällä sukulaisuuden kautta.

        Olen ajatellut, että varmaan tämä minun "vuosikerta " vaikuttaa, ettei tunnisteta.
        Vaikka kyllä siellä varmaan niitäkin on, jotka muistaisi kun osaisivat yhdistää.

        Siellä täällä ”törmäilimme”. Ensimmäisen kerran tapasimme ”puujalkatehtaalla”, eli Lieksan Puunjalostustehtaalla 60-luvun alkuvuosina Jaakko H:n ollessa siellä lämmittäjänä ja vartijana. Vuonna 1965 tehtaan toiminta päättyi konkurssiin. 60-luvun puolivälin tienoilla olin kesällä Asfaltorin hommissa kantatietä päällystämässä, mutta enimmäkseen Volgan autokuskina. 60-luvun lopussa satuimme samoihin tukkilaiskisoihin Lieksankoskelle. Olin siellä ”kutsettilaisena” kesäharjoittelijana.


      • Anonyymi
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Siellä täällä ”törmäilimme”. Ensimmäisen kerran tapasimme ”puujalkatehtaalla”, eli Lieksan Puunjalostustehtaalla 60-luvun alkuvuosina Jaakko H:n ollessa siellä lämmittäjänä ja vartijana. Vuonna 1965 tehtaan toiminta päättyi konkurssiin. 60-luvun puolivälin tienoilla olin kesällä Asfaltorin hommissa kantatietä päällystämässä, mutta enimmäkseen Volgan autokuskina. 60-luvun lopussa satuimme samoihin tukkilaiskisoihin Lieksankoskelle. Olin siellä ”kutsettilaisena” kesäharjoittelijana.

        Ootte te kaksi melkoisia velikultia ja tietopankkeja. Jos tapaisitte toisenne, niin varmaan juttua riittäisi, ja sitä oli hienoa olla kuuntelemassa. Minä ainakin kuuntelisin vaikka päivän syömättä.
        Nuori lieksalainen.


    • Anonyymi

      Tuntuukos jo väljenmältä ja olisko jo niinkuin helpompi hengittää ja ilma piisais
      - näinhän siinä sitten kävi ja hienosti menikin vaikka vahinkoja on matkanvarrela tapahtunut paljonkos

      Anita Hirvonen: Sydän rakastaa

      • Anonyymi

        Anitalta on monta versiota tuosta kappaleesta, joista näkyy elämän totuus virta


    • Anonyymi

      Entiset lastenkodin kasvatit ovat nykyjään niitä persuja.

      • Anonyymi

        Miten joka asiaan sotketaan persut? Sinä olet vajakki.


    • Anonyymi

      Tiensuun emäntäkoulussa on ollut lastenkoti ainakin 60-luvulla. Siihen liittyy erikoisia asioita. Ei niin positiivista. Olen aikeissa ryhtyä selvittämään asiaa, ja samalla oma historiaani.

      • Anonyymi

        Ei muuten ollut siellä lastenkotia vaan kansalaiskoulu.


    • Anonyymi

      On ollut lastenkoti

      • Anonyymi

        Lopeta valehtelu. Ei ollut lastenkotia.


    • Anonyymi

      Ainakin Rantalan ja Lamminkylän koululaiset kävivät siellä kahdeksatta luokkaa viiskyt luvulla ja vielä kuuskyt luvulla, ja emäntäkoulu toimi siellä samalla.

      • Anonyymi

        Sorsalassa on ollut lastenkoti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorsalassa on ollut lastenkoti.

        Ja Mätäsvaarassa myös.


      • Anonyymi

        Eihän siellä ole kansakoulua ollut koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siellä ole kansakoulua ollut koskaan.

        Kyllä Mätäsvaarassa oli aivan varmasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Mätäsvaarassa oli aivan varmasti.

        Mätäsvaaralla taisi olla viimeinen.
        Viime vuosikymmenellä oli hieman tekemisissä Lieksan lastensuojelun kanssa.


    • Anonyymi

      Lastari oli Repolassa 15 veet veti kaljaa joka viikonloppu. Eijoo muuttunu askeleet, nyt vain juodaan Reunatiellä eikä kylällä.

      • Anonyymi

        Torillaki oli lastenkoti. Nykyään koulut taitaa olla Lasten Koteja!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe