Henkistä hyvinvointia ei ole

Anonyymi

Miksi tämän foorumin otsikko on "henkinen hyvinvointi"?

Mitä se "henki" on? Puhutaanko tässä hyvinvoinnista jonkun "pyhän hengen" tai "kundalinin" tasolla? Aika mystiseltä kuulostaa. Missä on todisteet tämän "hengen" olemassaolosta? Eihän minkään hengen olemassaoloa ole todistettu tieteellisesti. Miksi siis puhua hengestä?

Sähkö on toisaalta kaikki atomit(mistä kaikki aineellinen koostuu) yhdistävä elementti. Olisi realistisempaa puhua sähköisestä hyvinvoinnista sillä aineesta riippumatonta henkeä ei ole tieteellisessä mielessä ikinä havaittu. Miksi johtaa ihmisiä harhaan tällaisilla käsitteillä henkisyydestä kun sen olemassaolo ei ole materiaalisessa mielessä todistettu vaan silkan uskon asia. Mikään määrä uskoa ei tee jostain todellista, jonkin asian todenmukaisuus riippuu aineellisista todisteista, mitkä todistavat asian todelliseksi reaalimaailmalliseksi ilmiöksi.

Kunhan ihmettelen tätä henkisyydestä puhumista sillä kyseessä on realistisessa mielessä hatara käsite

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielestäni henkinen hyvinvointi tarkoittaa sellaista olotilaa, missä ajatusten ja tunteiden tanssi ei ole kestämätöntä, vaan hyvin siedettävää, jopa ehkä viihtyisää. Hengellisyyskin on vain sana-määritelmä, mutta mielestäni se viittaa tietoisuuteen siitä, joka näkee tai havaitsee kaiken sen mitä voi havainnoida. Eli havaitsee sekä "ulkoiset" että "sisäiset" objektit. Mitä enemmän ihminen havainnoi ja tutkii ja porautuu siihen "taustaan" ja on tietoinen nykyhetkestä, niin sitä vähemmän ajatukset ja niiden synnyttämät tunteet häiritsevät häntä. Joskus voi tulla jopa jonkin aikaa kestävä tila, jossa ei ole mitään mielen objekteja, vaan pelkkää aistimista. Itse asiassa olemme koko ajan siinä tilassa, mutta samaistumme ajatuksiimme. Ajatuksemme ovat niin painavia objekteja, että niillä on oma momenttinsa, emmekä näe eroa meidän ja niiden välillä.

      Lisäksi, jos näytetään elokuvaa joka heijastetaan kankaalle, niin kukaan siinä elokuvassa ei pysty mittaamaan sitä kangasta. Elokuvaa katsoessa aika moni unohtaa kankaan olemassaolon. Eli kangas on vertaus tietoisuudesta.

      En väitä että tämä vastaisi kysymyksiisi kaikilta osin, tai edes tyydyttävästi. Mieltä tyydyttävä vastaus olisi tavallaan vain lisää tapahtumia elokuvassa. Sitä tietoisuutta ei voi ottaa objektiksi, mutta kaiken muun voi selkeästi kokevan olevan jotain muuta kuin "minä". Mutta siihen "shiftiin" tarvitaan yleensä paljon meditaatiota, mutta kokemus on täysin looginen ja itsensä selittävä.

      • Anonyymi

        Tiedemaailmassa ja kvanttifysiikassa on paljon asioita joita ei voida selittää.

        Lisäksi kaikki tieteelliset mittaukset, olivatpa ne kuinka tarkkoja tahansa, tapahtuvat jonkun tietoisuuden kautta.

        Materiaalinen on myös vain hatara käsite.

        On myös mielenkiintoista kohdistaa huomio siihen, että kaikki kehon materiaali on ulkomaailman materiaalia. Eli samaa ainetta kuin meressä oleva vesi, tai kuollut puun kappale. Jos sitten kohdistaa huomion mielensä toimintaan ja siihen että aistii ja näkee ja käsittelee monimutkaisia kosmisia käsitteitä, niin kyllä se on laitettava toiseen kategoriaan, kuin materiaalinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedemaailmassa ja kvanttifysiikassa on paljon asioita joita ei voida selittää.

        Lisäksi kaikki tieteelliset mittaukset, olivatpa ne kuinka tarkkoja tahansa, tapahtuvat jonkun tietoisuuden kautta.

        Materiaalinen on myös vain hatara käsite.

        On myös mielenkiintoista kohdistaa huomio siihen, että kaikki kehon materiaali on ulkomaailman materiaalia. Eli samaa ainetta kuin meressä oleva vesi, tai kuollut puun kappale. Jos sitten kohdistaa huomion mielensä toimintaan ja siihen että aistii ja näkee ja käsittelee monimutkaisia kosmisia käsitteitä, niin kyllä se on laitettava toiseen kategoriaan, kuin materiaalinen.

        Tietoisuus on aika paljon ihmeellisempi juttu kuin vaikka kuollut puun kappale rannalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedemaailmassa ja kvanttifysiikassa on paljon asioita joita ei voida selittää.

        Lisäksi kaikki tieteelliset mittaukset, olivatpa ne kuinka tarkkoja tahansa, tapahtuvat jonkun tietoisuuden kautta.

        Materiaalinen on myös vain hatara käsite.

        On myös mielenkiintoista kohdistaa huomio siihen, että kaikki kehon materiaali on ulkomaailman materiaalia. Eli samaa ainetta kuin meressä oleva vesi, tai kuollut puun kappale. Jos sitten kohdistaa huomion mielensä toimintaan ja siihen että aistii ja näkee ja käsittelee monimutkaisia kosmisia käsitteitä, niin kyllä se on laitettava toiseen kategoriaan, kuin materiaalinen.

        En lähtisi ihan noin jyrkälle linjalle, että mieli olisi ei-materiaalinen. Neurologia & neurotiede on tutkinut paljon aivoja ja kognitiota ja tullut siihen tulokseen, että etenkin aivojen otsalohkon toiminta on elintärkeää tietoisuuden ja asioiden arvioimisen kannalta. Eläimetkin & hyönteisetkin osaavat hämmästyttävän hyvin omien neuroverkkojensa avulla suunnistaa maailmassa.

        Sikäli ajatus hengellisistä ei-materiaalisista ulottuvuuksista ei ole teoriassa mahdoton, mutta tällaisista olisi hyvä saada todisteita ennen kuin voisi vetää mitään selkeitä johtopäätöksiä ei-materiaalisten(eli henkisten) ulottuvuuksien ehdotetusta olemassaolosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En lähtisi ihan noin jyrkälle linjalle, että mieli olisi ei-materiaalinen. Neurologia & neurotiede on tutkinut paljon aivoja ja kognitiota ja tullut siihen tulokseen, että etenkin aivojen otsalohkon toiminta on elintärkeää tietoisuuden ja asioiden arvioimisen kannalta. Eläimetkin & hyönteisetkin osaavat hämmästyttävän hyvin omien neuroverkkojensa avulla suunnistaa maailmassa.

        Sikäli ajatus hengellisistä ei-materiaalisista ulottuvuuksista ei ole teoriassa mahdoton, mutta tällaisista olisi hyvä saada todisteita ennen kuin voisi vetää mitään selkeitä johtopäätöksiä ei-materiaalisten(eli henkisten) ulottuvuuksien ehdotetusta olemassaolosta

        Näkymätön sisin eli sielu, sitä tutkii vain ja ainoastaan Jumala,.
        Näkymätön sisin ei ole organ jota tiede voisi tutkia.

        Psykiatria on traumatisoivaa yliviisasta ja äärimmäisen vaarallista puoskarointia toisten näkymättömällä sisimmällä, eli sielulla, jolla on yhteys Jumalaan jos yksilö itse sallii sen


    • Anonyymi

      Asiallinen ja aiheellinen kysymys. Henkinen hyvinvointi juuri tuon henki-sanan epämääräisyyden vuoksi, mitä se tosiaan on.
      Ihminen on ainetta, ruumista. Ihmisellä on tietoisuus joka on myös ainetta, ruumista.
      Itse ajattelen henkinen sanaa epärealistisena nimeämisenä jollekin ihmisessä olevalle piirteelle joka tuntee, ajattelee ja joka arvottaa tunteitaan ja ajatuksiaan ja jotka menee umpisolmuun.
      Pitäisikö palstan nimi sitten olla vaikkapa kognitiivinen hyvinvointi, tai kognitiivinen umpisolmuttomuus.

    • Anonyymi

      Henkinen hyvinvointi = psykologinen hyvinvointi.

      Tarkoittaa että tunne- elämässä negatiivisten ja positiivisten tunteiden vaihtelu on suurinpiirtein balanssissa ja ihminen kokee olevansa tasapainoinen psyykkisesti.

      Kun tarkoitetaan spiritualistisessa mielessä hengestä puhutaan hengellisyydestä.

      Sä ja sun atomit.

      • Anonyymi

        Miksi puhua henkisestä jos ei ole mitään konkreettista henkeä? Miksei puhuta psyykkisestä hyvinvoinnista.

        Sä ja sun henget.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi puhua henkisestä jos ei ole mitään konkreettista henkeä? Miksei puhuta psyykkisestä hyvinvoinnista.

        Sä ja sun henget.

        "Psykologinen" on samanlainen abstraktio kuin henkinenkin. Psykologinen ei ole sen konkreettisempi asia kuin henkinenkään.

        Psyykkisestäkin hyvinvoinnista puhutaan kyllä. Keskivertoihminen osaa kuitenkin tulkita henkisen hyvinvoinnin tarkoittavan psykologista hyvinvointia. Ei keskiverto heebo kuvittele että puhutaan jostakin spiritualistisesta yliluonnollisesta tai uskontoon viittaavasta hengestä, kuten kummituksesta, haamusta tai sielusta. Paitsi sinä tietysti. Kun haluat viilata pilkkua vain pilkunviilaamisen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Psykologinen" on samanlainen abstraktio kuin henkinenkin. Psykologinen ei ole sen konkreettisempi asia kuin henkinenkään.

        Psyykkisestäkin hyvinvoinnista puhutaan kyllä. Keskivertoihminen osaa kuitenkin tulkita henkisen hyvinvoinnin tarkoittavan psykologista hyvinvointia. Ei keskiverto heebo kuvittele että puhutaan jostakin spiritualistisesta yliluonnollisesta tai uskontoon viittaavasta hengestä, kuten kummituksesta, haamusta tai sielusta. Paitsi sinä tietysti. Kun haluat viilata pilkkua vain pilkunviilaamisen vuoksi.

        Ihmettelen vain miten tämä "henki"-abstraktio on jäänyt elämään suomalaiseen kielenkäyttöön, kun viitataan kognitiivisiin ja aivoissa konkreettisesti tapahtuviin asioihin kuten ajatteluun, laskemiseen, jne.

        Psykologinen on konkreettista siinä mielessä, että se voidaan paikallistaa aivojen toimintoihin. Jos ihmisen aivot esim. otsalohkot ovat vaurioituneet, ihminen muuttuu myös käyttäytymiseltään psykologisessa mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen vain miten tämä "henki"-abstraktio on jäänyt elämään suomalaiseen kielenkäyttöön, kun viitataan kognitiivisiin ja aivoissa konkreettisesti tapahtuviin asioihin kuten ajatteluun, laskemiseen, jne.

        Psykologinen on konkreettista siinä mielessä, että se voidaan paikallistaa aivojen toimintoihin. Jos ihmisen aivot esim. otsalohkot ovat vaurioituneet, ihminen muuttuu myös käyttäytymiseltään psykologisessa mielessä.

        "Ihmettelen vain miten tämä "henki"-abstraktio on jäänyt elämään suomalaiseen kielenkäyttöön"

        Mitä ihmeellistä siinä on? Se on aivan käyttökelpoinen sana kuvaamaan sitä mitä sen on tarkoituskin kuvata. Kieli on kehittynyt vuosituhansien aikana sellaiseksi mikä se on. Useimmilla sanoilla on jonkinlainen historia mistä se juontaa juurensa. Ihmetteletkö seuraavaksi miksi puhutaan "hevoskuurista" kun sillä ei ole mitään tekemistä konkreettisten hevosten kanssa?

        "Psykologinen on konkreettista siinä mielessä, että se voidaan paikallistaa aivojen toimintoihin."

        Höpön löpön. Mistä sä näitä keksit? Psykologinen on täsmälleen yhtä abstrakti käsite kuin henkinenkin. Neurologia on eri asia kuin psykologia.


    • Anonyymi

      Henkisen hyvinvoinnin tunnusmerkkejä
      Tyytyväisyys elämään ja työhön: vaikka asiat eivät olisikaan täydellisesti, on silti pääsääntöisesti hyvä olla
      Aktiivisuus: jaksaa tehdä muutakin kuin sen, mikä on pakko
      Myönteinen perusasenne: suhtautuu asioihin avoimesti ja kiinnostuneesti
      Kyky sietää kohtuullisessa määrin epävarmuutta ja vastoinkäymisiä
      Oman itsensä hyväksyminen puutteineen ja vahvuuksineen.

    • Anonyymi

      Henkinen ja hengellinen ovat eri käsitteitä. Mielestäni henkinen ja psyykkinen ovat jota kuinkin synonyymejä. Hengellinen sen sijaan menee kauemmaksi tieteellisestä maailmankuvasta uskonnon suuntaan. Eiköhän kahtiajako henki - ruumis ole aika vanhaa perua. Vaikka sekin nivoutuu uskontoon, niin tuskin sitä on tarpeen uudestaan myllätä johonkin toiseen muotoon, kun kaikki ymmärtävät kuitenkin, mistä on kyse. Eli henkisen eli psyykkisen eli aivotoiminnan taustalla on biologisia prosesseja. Elämme kuitenkin maailmassa, jonka olemme enemmän tai vähemmän itse luoneet päämme sisään (niillä aivosoluilla, joita meillä on). Kokemukset ovat ihmiselle tärkeitä. Eli tässä henkisessä hyvinvoinnissakin on kyse kokemuksellisuudesta.

      Tokihan tämä palsta olisi voitu nimetä toisin, vaikkapa psyykkinen hyvinvointi tai hyvä aivoterveys. Tai itsensä kanssa toimeen tuleminen. Nyt on näin.

      • Anonyymi

        "Hengellinen sen sijaan menee kauemmaksi tieteellisestä maailmankuvasta uskonnon suuntaan."

        Tieteen ja uskonnon ei tarvitse olla millään tavoin ristiriidassa keskenään. Tiede voi mahtua aivan loistavasti uskonnollisen maailmankuvan sisään, ja toisaalta edes eksaktien tieteenalojen johtopäätökset eivät ole lopulta mitään muuta kuin uskoa.

        Näin ollen myös "tieteellisen maailmakuvan" omaavat ovat uskovaisia. Ja uskonnollinen ihminen voi olla samaan aikaan myös tieteellisen maailmankuvan omaava.

        Tieteelliset totuudet eivät ole mitään muuta kuin tämän hetken uskomuksia siitä mikä on totta ja mikä ei. Ja nekin totuudet ovat vain pienen marginaalisen tiedemiesjoukon tekemiä johtopäätelmiä jotka he esittävät suurelle yleisölle tieteellisinä faktoina. Sadan vuoden kuluttua moni tämän päivän tieto on todettu epätodeksi.

        Uskomisen sen sijaan ei ole koskaan ollut tarkoituskaan olla tietoa. Siitä tulee sana "uskonto", että kyse on vain uskomuksista, ei tiedosta. Raamatussa kuvaillaan asiaa niin että "Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen (eläminen) sen mukaan mikä ei näy". Oikein tyhjentävä selitys sille mitä uskominen tarkoittaa.

        Usko alkaa siitä mihin tieto loppuu. Ja loppujenlopuksi tietoa ei ole olemassakaan. Kaikki se mitä ihmiskunta uskoo tietävänsä on luonteeltaan vain uskoa.

        Tyhmä uskoo tietävänsä.

        Viisas tietää uskovansa.

        Jälkimmäinen

        elämänasenne jättää oven auki rajattomille mahdollisuuksille. Ensimmäinen elämänasenne sulkee oven muilta mahdollisuuksilta kuin siltä minkä uskoo olevan juuri tällä hetkellä totta.

        Äly (mikä on myöskin abstraktio) ja kognitiiviset taidot ovat aivojen tuotosta, tämä on tämän hetken itsestäänselvä fakta. Silti on olemassa tapauksia joiden perusteella voidaan kyseenalaistaa jopa tällainen itsestäänselvyys.

        https://www.mentalfloss.com/article/70204/man-without-brain


    • Anonyymi

      Ihminen ei ole vain psyykkinen, fyysinen ja taloudellinen olento vaan myös henkinen. Jos huolehtii hyvin henkisestä kunnosta mm meditaation avulla niin voidaan puhua henkisestä hyvinvoinnista

      • Anonyymi

        Luulen, että missasit aloittajan pointin eli sen, että "henkeä" ei tieteellisessä mielessä ole osoitettu tosiasiaksi. Olen sitä mieltä, että "henkinen hyvinvointi" ei ole ehkä paras mahdollinen termi kuvaamaan mielen toimintoja.

        Englanniksi käännettynä tämän fooruminen nimi olisi "Spiritual well-being & health" mikä kuulostaa varsin uskonnolliselta foorumilta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että missasit aloittajan pointin eli sen, että "henkeä" ei tieteellisessä mielessä ole osoitettu tosiasiaksi. Olen sitä mieltä, että "henkinen hyvinvointi" ei ole ehkä paras mahdollinen termi kuvaamaan mielen toimintoja.

        Englanniksi käännettynä tämän fooruminen nimi olisi "Spiritual well-being & health" mikä kuulostaa varsin uskonnolliselta foorumilta

        Minkä takia mielen toiminnot pitäisi todistaa "tieteellisiksi tosiasioiksi" eksaktien tieteenalojen keinoin?


      • Anonyymi

        Taloudellinen olento. Hahahahahha hohohoho. Päivän naurut. Thanks. =D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että missasit aloittajan pointin eli sen, että "henkeä" ei tieteellisessä mielessä ole osoitettu tosiasiaksi. Olen sitä mieltä, että "henkinen hyvinvointi" ei ole ehkä paras mahdollinen termi kuvaamaan mielen toimintoja.

        Englanniksi käännettynä tämän fooruminen nimi olisi "Spiritual well-being & health" mikä kuulostaa varsin uskonnolliselta foorumilta

        "Englanniksi käännettynä tämän fooruminen nimi olisi "Spiritual well-being & health" mikä kuulostaa varsin uskonnolliselta foorumilta"

        Miksi kielenkäyttö ei saisi kuulostaa jopa uskonnolliselta kun puhutaan henkisestä hyvinvoinnista?

        Englanniksi foorumin nimi voisi olla myös "Emotional well- being & mental health" tai "Psychical well- being & mental health".

        Kokemuksellisia ilmiöitä ei tarvitse todistaa tieteellisiksi tosiasioiksi. Kun puhutaan kokemuksellisista asioista, kuten henkisestä hyvinvoinnista tai vaikka sitten uskonnollisista ja spirituaalisista kokemuksista, ne ovat totta sen kokijalle jokatapauksessa riippumatta siitä voiko niitä todistaa tieteellisesti todellisiksi ilmiöiksi eksaktien tieteenalojen keinoin.

        Ei ole mitään tarvetta todistaa niitä tieteellisesti.

        Kokovartalovitutus ei ole tieteellinen fakta. Kun sinulla on kokovartalovitutus, tarvitseeko sinun mennä aivokuviin todistaaksesi että sinua vituttaa, muussa tapauksessa vitutuksesi ei ole totta? Jos tiedät että pitkä juoksulenkki tai hyvän ruoan syöminen auttaa ongelmaan, mitä väliä sillä on onko juoksulenkin tai hyvän ruoan syömisen vitutustasi vähentävä vaikutusmekanismi tieteellisesti todistettu oikeasti olemassaolevaksi asiaksi?

        Henkinen hyvinvointi on kokemuksellinen asia. On siis aivan perusteltua käyttää sen kuvailussa ei- tieteellistä kieltä. Kun rakas lemmikkikoirasi kuolee ja sinä sitä suret, sanotko mieluummin että "aivoissani on dopamiinivaje" vai "sieluun sattuu kun on ikävä"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia mielen toiminnot pitäisi todistaa "tieteellisiksi tosiasioiksi" eksaktien tieteenalojen keinoin?

        Siihen on monia käytännönläheisiä syitä.

        Esimerkiksi sen takia, että sadat miljoonat ihmiset kärsivät mielenterveyden ongelmista. Näille syötetään psyykenlääkkeitä, jotka turruttavat aivojen toimintaa. Suurta osaa psykoottisista potilaista ei pystytä auttamaan kun mielen toimintoja ei ymmärretä tarpeeksi hyvin.

        Psykoterapiat saattavat kestää vuosikausia eikä niistä ole taattua apua jokaiselle. Jos mielen toimintoja ei tunneta hyvin, ei myöskään pystytä kehittämään toimivia hoitokeinoja. Psyykelääkkeidenkin kehitys on täysin riippuvaista siitä miten hyvin aivojen ja kehon rakenteista tiedetään tieteellisessä mielessä.

        Koska aivojen/mielen fyysisiä toimintamekanismeja ei tunneta niin hyvin, että osattaisiin kehittää tehokkaampia hoitokeinoja koituu myös yhteiskunnalle suuret taloudelliset menetykset. Taloudellisten menetysten lisäksi inhimilliset menetykset ovat valtavat kärsimyksen ja pilalle menneiden elämien takia.

        Moni ihminen kärsii vuosikymmeniä epämääräisestä ahdistuksesta tai pelkotiloista, eikä tällaista henkilöä osata auttaa jos aivojen/mielen toimintoja ei tunneta niin hyvin, että osattaisiin kehittää auttavia keinoja.

        Ahdistus ja pelkotilat ovat yleismaailmallisia ilmiöitä, jotka ovat peräisin aivojen ja keskushermoston toiminnasta. Ihmisaivot ovat geneettisesti ohjelmoitu tuntemaan ahdistusta ja pelkoa sillä niin keho valmistaa itsensä suojelemaan itseään ulkomailman vaaroilta.

        Kun näet karhun luonnossa juoksevan sinua päin et käske tietoisesti sydäntäsi kiihdyttämään pulssia, etkä käske keuhkojasi kiihdyttämään hengitystäsi. Keho valmistelee itseään alitajuisesti joko pakoa tai taistelua varten, kun aivot havaitsevat ulkomaailmassa jotain mikä uhkaa niiden terveyttä.

        Kaikki sisäiset kokemukset voidaan paikallistaa aivojen, keskushermoston ja kehon toimintoihin, joita manipuloimalla lääke-tai fyysisten hoitojen avulla, voidaan mielenterveysongelmaisia auttaa.

        Ennenkuin aivoja ja mielen toimintoja tutkittiin tieteen keinoin fyysisinä ilmiöinä, uskottiin yleisesti pahojen henkien aiheuttavan mielisairauksia, pahasti psykoottisia potilaita ei osattu hoitaa eikä rauhoittaa, vaan näitä pidettiin kahleissa, näiden osia näiden aivoista tuhottiin lobotomialla näiden rauhoittamiseksi, jne.

        Subjektiiviset kokemukset voivat äkkiä johtaa mielisairauksiin joita ei voida hoitaa perusteellisesti ellei tunneta aivojen ja mielen toimintaa tarpeeksi hyvin.

        Sen pohjalta mitä tiedämme eksaktisti mielen ja aivojen toiminnasta, on mahdollista suunitella hoitokeinoja mielen rauhoittamiseksi & tasapainottamiseksi sekä kehittää toimivempia lääkkeitä & hoitokeinoja sen pohjalta mitä aivojen ja kehon rakenteista tiedetään.

        Mieltä ja kehoa tulee tutkia mahdollisimman eksaktisti, jotta löydetään mahdollisimman toimivat keinot mielenterveyden parantamiseksi. Kyseessä ovat valtavan mittaskaalan globaalit ongelmat.

        Tarvitsemme mieleltään vakaita ja järkeviä valtioiden johtajia.

        Jos demokraattisen valtion ihmiset ovat enemmistöltään mieleltään epävakaita nämä valitsevat demokraattisin keinoin myös psyykkisesti epävakaita johtajia(jotka eivät tietenkään näe omissa subjektiivisissa kokemuksissaan mitään epävakaata vaikka esim. Filippiinien presidentti Rodrigo D:n tavoin alkaisivat murhaamaan kaikkia epäiltyjä huumekauppiaita ilman mitään oikeudenkäyntejä).

        Tällöin ydinaseet, joukkotuhoaseet, armeijat päätyvät psyykkisesti epävakaiden johtajien valtaan mikä lisää aseellisten konfliktien ja jopa ydinsodan riskiä. Epävakaiden johtajien takia esim. lähi-itä on ollut epävakasta sotatannerta viimeiset vuosikymmenet ja esim. Pakistanin ja Intian välillä on jatkuva ydinsodan uhka.

        Koska Islamilaisilla valtioissa kasvatetaan psyykkisesti epävakaita ihmisiä sillä perusteella, että uskonto on niin tärkeä ja kyseenalaistamaton sisäinen kokemus niin sieltä on lähtöisin myös uskonnollisten subjektiivisten sisäisten ja hengellisten kokemustensa motivoimat Isis & Al Qaida terroristit, jotka ovat soluttautuneet käytännössä koko läntiseen eurooppaan.

        Pohjois-Korean epävakaa johtaja teloittaa lähipiiriään ilmatorjuntatykeillä ja pitää koko kansaa nälän & pelon vallassa psyykkisesti epävakaalta isältään oppimin keinoin.

        Ihmismielen taipumuksesta antaa liikaa painoarvoa subjektiivisille kokemuksilleen on paljon negatiivisia seurauksia.

        On välttämätöntä fyysisen, sekä mielenterveyden kannalta, että yksilö kykenee arvioimaan subjektiivisia kokemuksiaan & ajatuksiaan objektiivisesti. Tuli polttaa ihmiskehon vaikka mielisairas voi kuvitella muuta.

        Jos toimivia ongelmanratkaisukeinoja ei mietitä puolueettoman objektiivisesti ja tarkkaan harkitusti niin voidaan päätyä pahimmillaan kyseenalaistamattomien ennakko-oletusten & subjektiivisten kokemusten perusteella tekemään sotarikoksia ja julmuuksia "minä-minä-minä julistan sodan vääräuskoisia vastaan koska Pyhän Kirjan muokkaama sisäinen kokemukseni on se, että se on objektiivisesti moraalisin tapa toimia" em. sisäisten kokemusten takia käydään mm. Jemenin sotaa tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen on monia käytännönläheisiä syitä.

        Esimerkiksi sen takia, että sadat miljoonat ihmiset kärsivät mielenterveyden ongelmista. Näille syötetään psyykenlääkkeitä, jotka turruttavat aivojen toimintaa. Suurta osaa psykoottisista potilaista ei pystytä auttamaan kun mielen toimintoja ei ymmärretä tarpeeksi hyvin.

        Psykoterapiat saattavat kestää vuosikausia eikä niistä ole taattua apua jokaiselle. Jos mielen toimintoja ei tunneta hyvin, ei myöskään pystytä kehittämään toimivia hoitokeinoja. Psyykelääkkeidenkin kehitys on täysin riippuvaista siitä miten hyvin aivojen ja kehon rakenteista tiedetään tieteellisessä mielessä.

        Koska aivojen/mielen fyysisiä toimintamekanismeja ei tunneta niin hyvin, että osattaisiin kehittää tehokkaampia hoitokeinoja koituu myös yhteiskunnalle suuret taloudelliset menetykset. Taloudellisten menetysten lisäksi inhimilliset menetykset ovat valtavat kärsimyksen ja pilalle menneiden elämien takia.

        Moni ihminen kärsii vuosikymmeniä epämääräisestä ahdistuksesta tai pelkotiloista, eikä tällaista henkilöä osata auttaa jos aivojen/mielen toimintoja ei tunneta niin hyvin, että osattaisiin kehittää auttavia keinoja.

        Ahdistus ja pelkotilat ovat yleismaailmallisia ilmiöitä, jotka ovat peräisin aivojen ja keskushermoston toiminnasta. Ihmisaivot ovat geneettisesti ohjelmoitu tuntemaan ahdistusta ja pelkoa sillä niin keho valmistaa itsensä suojelemaan itseään ulkomailman vaaroilta.

        Kun näet karhun luonnossa juoksevan sinua päin et käske tietoisesti sydäntäsi kiihdyttämään pulssia, etkä käske keuhkojasi kiihdyttämään hengitystäsi. Keho valmistelee itseään alitajuisesti joko pakoa tai taistelua varten, kun aivot havaitsevat ulkomaailmassa jotain mikä uhkaa niiden terveyttä.

        Kaikki sisäiset kokemukset voidaan paikallistaa aivojen, keskushermoston ja kehon toimintoihin, joita manipuloimalla lääke-tai fyysisten hoitojen avulla, voidaan mielenterveysongelmaisia auttaa.

        Ennenkuin aivoja ja mielen toimintoja tutkittiin tieteen keinoin fyysisinä ilmiöinä, uskottiin yleisesti pahojen henkien aiheuttavan mielisairauksia, pahasti psykoottisia potilaita ei osattu hoitaa eikä rauhoittaa, vaan näitä pidettiin kahleissa, näiden osia näiden aivoista tuhottiin lobotomialla näiden rauhoittamiseksi, jne.

        Subjektiiviset kokemukset voivat äkkiä johtaa mielisairauksiin joita ei voida hoitaa perusteellisesti ellei tunneta aivojen ja mielen toimintaa tarpeeksi hyvin.

        Sen pohjalta mitä tiedämme eksaktisti mielen ja aivojen toiminnasta, on mahdollista suunitella hoitokeinoja mielen rauhoittamiseksi & tasapainottamiseksi sekä kehittää toimivempia lääkkeitä & hoitokeinoja sen pohjalta mitä aivojen ja kehon rakenteista tiedetään.

        Mieltä ja kehoa tulee tutkia mahdollisimman eksaktisti, jotta löydetään mahdollisimman toimivat keinot mielenterveyden parantamiseksi. Kyseessä ovat valtavan mittaskaalan globaalit ongelmat.

        Tarvitsemme mieleltään vakaita ja järkeviä valtioiden johtajia.

        Jos demokraattisen valtion ihmiset ovat enemmistöltään mieleltään epävakaita nämä valitsevat demokraattisin keinoin myös psyykkisesti epävakaita johtajia(jotka eivät tietenkään näe omissa subjektiivisissa kokemuksissaan mitään epävakaata vaikka esim. Filippiinien presidentti Rodrigo D:n tavoin alkaisivat murhaamaan kaikkia epäiltyjä huumekauppiaita ilman mitään oikeudenkäyntejä).

        Tällöin ydinaseet, joukkotuhoaseet, armeijat päätyvät psyykkisesti epävakaiden johtajien valtaan mikä lisää aseellisten konfliktien ja jopa ydinsodan riskiä. Epävakaiden johtajien takia esim. lähi-itä on ollut epävakasta sotatannerta viimeiset vuosikymmenet ja esim. Pakistanin ja Intian välillä on jatkuva ydinsodan uhka.

        Koska Islamilaisilla valtioissa kasvatetaan psyykkisesti epävakaita ihmisiä sillä perusteella, että uskonto on niin tärkeä ja kyseenalaistamaton sisäinen kokemus niin sieltä on lähtöisin myös uskonnollisten subjektiivisten sisäisten ja hengellisten kokemustensa motivoimat Isis & Al Qaida terroristit, jotka ovat soluttautuneet käytännössä koko läntiseen eurooppaan.

        Pohjois-Korean epävakaa johtaja teloittaa lähipiiriään ilmatorjuntatykeillä ja pitää koko kansaa nälän & pelon vallassa psyykkisesti epävakaalta isältään oppimin keinoin.

        Ihmismielen taipumuksesta antaa liikaa painoarvoa subjektiivisille kokemuksilleen on paljon negatiivisia seurauksia.

        On välttämätöntä fyysisen, sekä mielenterveyden kannalta, että yksilö kykenee arvioimaan subjektiivisia kokemuksiaan & ajatuksiaan objektiivisesti. Tuli polttaa ihmiskehon vaikka mielisairas voi kuvitella muuta.

        Jos toimivia ongelmanratkaisukeinoja ei mietitä puolueettoman objektiivisesti ja tarkkaan harkitusti niin voidaan päätyä pahimmillaan kyseenalaistamattomien ennakko-oletusten & subjektiivisten kokemusten perusteella tekemään sotarikoksia ja julmuuksia "minä-minä-minä julistan sodan vääräuskoisia vastaan koska Pyhän Kirjan muokkaama sisäinen kokemukseni on se, että se on objektiivisesti moraalisin tapa toimia" em. sisäisten kokemusten takia käydään mm. Jemenin sotaa tällä hetkellä.

        Aivojen ylikorostaminen mielen ongelmissa on johtanut sellaisiin hoitoihin kuin lobotomia.Tunteet eivät ole aivojen vikoja ja/tai sairauksia, eikä huumaavien aivotoimintaa muuttavien aineiden tulisi olla ensisijainen apu.


    • Anonyymi

      Vaikka aivotasolla voisit löytää korrelaatteja, jotka kytkeytyvät ja ovat osana tuottamassa ihmisen tietoisuutta ja ajattelua, ne eivät välttämättä suoraan palaudu sähkökemiallisiin reaktioihin aivoissa. Ihmisen psykologinen ja biologinen kehitys on voimakkaasti kytköksissä vuorovaikutukseen -aivot tarvitsevat kypsyäkseen tiettyjä ärsykkeitä, kuten puhetta, eleitä jne. jotta tietoisuus kehittyisi normaalisti. Ihminen on kielellinen ja sosiaalinen eläin, jonka tunnereaktiot, ajatukset ja minätietoisuus kehittyy vain kielellisessä ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Se on niin voimakkaan riippuvainen näistä ympäristötekijöistä, että ilman osin näitä sisäistettyjä kielellisiä ja sosiaalisia prosesseja ihmisen tietoisuus, sellaisena kuin me sen käsitämme, sammuisi. Todellinen voima joka ylläpitää sähkökemiallisia prosesseja aivoissa ei synny näin ollen puhtaasti aivoissa ja kehossa itsessään, vaan jatkuvasta vuorovaikutusprosessista ympäristön kanssa. Siksi jos hoidat sähkökemiallisia prosesseja etkä henkeä, kuvittelet voivasi suoraan redusoida tuon emergentin prosessin johonkin sen yksittäiseen ulottuvuuteen, missä luonnollisesti lopulta epäonnistut surkeasti.

      • Anonyymi

        Sosiaalinen ympäristö, vuorovaikutus, miten nämä liittyvät "henki" abstraktioon? Miten henkeä hoidetaan? Missä se henki sijaitsee ja miten sitä voi mitata ja tutkia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalinen ympäristö, vuorovaikutus, miten nämä liittyvät "henki" abstraktioon? Miten henkeä hoidetaan? Missä se henki sijaitsee ja miten sitä voi mitata ja tutkia?

        Kysymykseesi on vastattu tyhjentävästi useassa eri kommentissa. Lue saamasi vastaukset ja lakkaa jankuttamasta samaa asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalinen ympäristö, vuorovaikutus, miten nämä liittyvät "henki" abstraktioon? Miten henkeä hoidetaan? Missä se henki sijaitsee ja miten sitä voi mitata ja tutkia?

        Missä tämä teksti sijaitsee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalinen ympäristö, vuorovaikutus, miten nämä liittyvät "henki" abstraktioon? Miten henkeä hoidetaan? Missä se henki sijaitsee ja miten sitä voi mitata ja tutkia?

        Henki abstraktioon ne liittyvät siten, että kun minä vaikka sanon sinulle jotain ilkeää, niin sinun aivoissasi aktivoituu alueet, jotka aktivoituvat myös fyysisessä kivussa. Jos olet sisäistänyt minun ilkeän puhetapani osaksi minuuttasi ja puhut itsellesi oppimasi kielesi avulla yhtä tuhmasti kuin minä ole hypoteettisesti puhunut sinulle, niin aivojesi sähkökemialliset reaktiot indikoivat jatkuvasti kipuun, joka voisi syntyä ehkä myös siitä että lyöt kyynärpääsi pöydänkulmaan. Tai jos laumasi hylkää sinut julmasti ja koet olevasi ulkopuolinen ja halveksittu, niin aivojesi aktivaation perusteella voisit yhtä hyvin vuosikausia hakata päätäsi seinään. Kehollisista reaktioista ei aina näy, mistä ne syntyvät. Stressimekanismi on sama, tuli se sitten siitä että asetat itsellesi epärealistisia odotuksia tai juokset loputtomasti leijonaa karkuun. Epärealistiset odotukset eivät muutu sillä, että ammut fiktiivisen leijonan eikä yksinäisyys poistu sillä, että tajuat että pään seinään hakkaaminen ei kannata. Hengellisissä kokemuksissa on kyse tuollaisista asioista, joita ei voi mitata, koska ne muodostuvat vuorovaikutuksessa ja ne koetaan usein ylittävän kehon rajoitteet, koska ihmisen mieli on sosiaalinen konstruktio ja sillä tavalla syntyy ehkä illuusio, että se on laajempi kuin keho itsessään, ehkä yhteisön, universumin tai lukemattomien kuolleiden esi-isien tietoisuuden laajuinen. Siksi sitä kutsutaan hengelliseksi kokemukseksi, eikä sähköiseksi. Sitä on mahdotonta redusoida sähkökemiallisin käsitteisiin ja siksi sitä ei voi käsitellä sillä tasolla, koska se on tajunnallinen suhdeilmiö, joka aikaansaa sähkökemiallisia prosesseja yhtä paljon kuin reagoi niihin.


    • Anonyymi

      Lienee vaan selkeästi fyysisen asian "vastakohtaa" ilman sen kummempaa salaista merkitystä.. 😳🤔

    • Samaistatko itsesi kehoosi mikä on maasta tullut ja sinne palaa vai siihen mitä tunnet sisälläsi, se joka kokee kaiken? 🤔
      Oletko varpaanpääsi vai se minkä tuot esille puheen ja elkeiden kautta? 🤔

      Keho kun on vaan kulkuneuvo ✌️

    • Anonyymi

      Itse en usko että ihmisellä on psyykkeä, ei ainakaan sellaista mitä big farman omistuksessa oleva koululääketieteen liikolaitos opettaa.

      Uskon että on syntinen sielu, jonka Tuomio poistuu Jeesuksen veressä ja siitä taivaskelpoisuus alkaa kun synnit on pois pyyhitty.

      Psykiatria on big farma huijausta ja tyhmä on se joka uskoo psykiatriaa, joka kerää rahaa hänen maksan, munuaisten ja haiman myrkyttämisestä ja valehtelee hyväuskoisuuttaan että sillä näkymätön sisin paranee kaikista taudeista.

      Ne ovat psykiatrien itsensä kuvittelemia, suulla tehtyjä diaknooseja, ei kenenkään pidä uskoa koululääketieteen liikelaitoksen huijarien tekemiä psyykkeä teorioita, joulupukki on 100 krt rehellisempi kuin ne

    • Anonyymi

      No laitappa ylläpidolle viestiä että vaihtaa otsikon ”sähköiseksi hyvinvoinniksi”. Naurettavan kuuloista.

    • Anonyymi

      ” Mikään määrä uskoa ei tee jostain todellista”

      Mikään määrä tietoa ei tee uskosta epätodellista.

    • Anonyymi

      Ilmankos, psykiatria-trollit tällä palstalla puolustavat, paradoksisesti, henkeen ja vereen monoistista materialismiaan.

      Kuitenkin, jos hylkäämmen hengen, samalla antaudumme sieluttomuuden anarkialle ja hylkäämme ihmisyyden, ja samalla koko olemassa olon henkisen perustan.

      Hengen kieltäminen onkin filosofian näkökulmasta mielisairaus, jossa ihminen kieltää oman olemassa olonsa.

      Ja, tähän materialistinen psykiatria perustuu, mielisairauteen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe