Käännyttäessä väistettävää

Anonyymi

Tavallisessa kahden tien/kadun risteyksessä käännyttäessä oikealle on uudessa laissa tullut pyöräilijän ja mopon väistämisessä merkittävä selvennys. 24 § on koottu väistämissäännöt selkeämmin.

On väistettävä:
1) ajoradan reunassa tai pientareella samaan suuntaan ajavaa pyöräilijää/mopoilijaa ja
2) ajoradan reunassa samaan suuntaan pyöräkaistaa ajavaa pyöräilijää.
( huomattava, että pyöräilijä saa molemmissa tapauksissa ohittaa auton oikealta ).
3) vain *pyörätieltä tulevaa pyörätien jatkeella* jatkavaa pyöräilijää/mopoa.

Paikassa oleva pelkkä suojatie ei muuta asiaa.
Pyöräilijät ovat tähän asti kouluttaneet pyöräilijöitä ja autoja, että kääntyvä auto väistää AINA pyöräilijää välittämättä mistä pyöräilijä tulee.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

74

1752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mistä nuo on keksitty? Laissa lukee näin:

      Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
      1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
      2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
      3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
      4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

      • Anonyymi

        Yritä jo ymmärtää, että pyöräilijäkin on tietyissä tilanteissa väistämisvelvollinen autoa kohtaan. Mopoilijat ajavat aina ajoväylällä joten heitä koskee samat säännöt kuin autoilijoitakin kuten niitä pyöräilijöitä, jotka myös ajavat ajoväylällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä jo ymmärtää, että pyöräilijäkin on tietyissä tilanteissa väistämisvelvollinen autoa kohtaan. Mopoilijat ajavat aina ajoväylällä joten heitä koskee samat säännöt kuin autoilijoitakin kuten niitä pyöräilijöitä, jotka myös ajavat ajoväylällä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Sitä vaan kovin moni pyöräilijä ei usko, että polkupyörä on ajoneuvo!

        Kun taasen katsoo todellisuutta täällä pääkaupunkiseudulla niin suurin osa pyöräiljiöistä on keksinyt omia liikennesääntöjä.

        Mikäli muiden ajoneuvojen kuljettajat keksisivät samalla lailla omia liikennesääntöjä niin poliisit kyllä puuttuisivat siihen!

        Missä pyöräiljät väistää muita ajoneuvoja?
        - tasa-arvoisessa risteyksessä, jos molemmat ajavat ajoradalla ja pyöräilijä tulee vasemmalta toiseen ajoneuvoon nähden
        - pyöräilijän tullessa, ajaessa ajoradalla, kolmion takaa, stopin takaa tai ollessa kääntyvä esim. vasemmalle niin vastaan tulevia muita ajoneuvoja tulee väistää ellei muuta ole liikennemerkillä osoitettu
        - pyöräilijän ylittäessä katua ajamalla suojatietä ja vielä vanhoilla maalauksilla olevia pyörätien jatkeita ellei muut ajoneuvot tule kolmion takaa, stopin takaa tai ole kääntyviä
        - pyöräilijä väistää autoja myös tilanteessa, kun pyörällä tullaan pihalta ajoradalle.

        Edellä muutama esimerkki pyöräilijältä, joka osaa ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörä on ajoneuvo ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Sitä vaan kovin moni pyöräilijä ei usko, että polkupyörä on ajoneuvo!

        Kun taasen katsoo todellisuutta täällä pääkaupunkiseudulla niin suurin osa pyöräiljiöistä on keksinyt omia liikennesääntöjä.

        Mikäli muiden ajoneuvojen kuljettajat keksisivät samalla lailla omia liikennesääntöjä niin poliisit kyllä puuttuisivat siihen!

        Missä pyöräiljät väistää muita ajoneuvoja?
        - tasa-arvoisessa risteyksessä, jos molemmat ajavat ajoradalla ja pyöräilijä tulee vasemmalta toiseen ajoneuvoon nähden
        - pyöräilijän tullessa, ajaessa ajoradalla, kolmion takaa, stopin takaa tai ollessa kääntyvä esim. vasemmalle niin vastaan tulevia muita ajoneuvoja tulee väistää ellei muuta ole liikennemerkillä osoitettu
        - pyöräilijän ylittäessä katua ajamalla suojatietä ja vielä vanhoilla maalauksilla olevia pyörätien jatkeita ellei muut ajoneuvot tule kolmion takaa, stopin takaa tai ole kääntyviä
        - pyöräilijä väistää autoja myös tilanteessa, kun pyörällä tullaan pihalta ajoradalle.

        Edellä muutama esimerkki pyöräilijältä, joka osaa ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaaan.

        Mikä tässä on oikeasti its ekeksittyä on nämä valheet muista ja muut harhat sinun pääsi sisältä. Vai itsekö pyöräilijänä keksit ja ajattelet noin kun tiedät mitä toiset ajattelee? Muutenkin kun tykkäät keksiä omia sääntöjä täällä, etkä kuuntele kun muut neuvovat ja tarkentavat sinulle lakia. Omien liikennesääntöjen keksiminen on ihan sinun juttusi eikä kenenkään pyöräilijän juttu (paitsi jos sinä ajat pyörää).


    • Anonyymi

      Älä keksi omia juttuja. Tässä on ote nykyisen tieliikennelain 24 pykälästä.


      "24 §
      Väistäminen

      Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä.

      Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

      1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

      2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;

      3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;

      4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

      Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;

      2) muita tienkäyttäjiä..."


      Mikäli yrität painottaa, että ajoradan liikenne pitää väistää risteävää tietä ylittäviä, niin ei ole tarve keksiä omia juttuja. Asia käy ilmi ihan alkuperäisestä pykälästä. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Jos kääntyy, niin väistää risteävää tietä ylittäviä. Ei pykälässä oteta kantaa, onko siinä suojatietä vai pyörätien jatke tai edes kumpaakaan.

    • Anonyymi

      Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Ei ole väliä, kääntyykö oikealle tai vasemmalle. Sama väistämissääntö on kummassakin tilanteessa voimassa.

      • Anonyymi

        Mistä lie aloittaja keksinyt tuon poikkeuksen?

        Kääntyjä väistää AINA ajolinjansa yli suoraan menevää. Se on laissa kirjoitettu vähän monimutkaisesti, mutta idea on tuo. Siinä ei ole minkäänlaista jakoa tulosuunnan tai tiemerkintöjen suhteen.

        Ikävää, että tällaisia pellealoituksia tulee tänne. Joku vielä ottaa tosissaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä lie aloittaja keksinyt tuon poikkeuksen?

        Kääntyjä väistää AINA ajolinjansa yli suoraan menevää. Se on laissa kirjoitettu vähän monimutkaisesti, mutta idea on tuo. Siinä ei ole minkäänlaista jakoa tulosuunnan tai tiemerkintöjen suhteen.

        Ikävää, että tällaisia pellealoituksia tulee tänne. Joku vielä ottaa tosissaan...

        """Kääntyjä väistää AINA ajolinjansa yli suoraan menevää."""

        Sinähän aivan uusi lakeja keksit..........

        "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Kääntyjä väistää AINA ajolinjansa yli suoraan menevää."""

        Sinähän aivan uusi lakeja keksit..........

        "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;"

        Eihän tuossa mitään otteita lakitekstissä ollut. Siinä todettiin mihin pykälä velvoittaa. Jos kääntyy, niin väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuossa mitään otteita lakitekstissä ollut. Siinä todettiin mihin pykälä velvoittaa. Jos kääntyy, niin väistää.

        A) Ensinnäkään laissa ei ole AINA

        B) Toisekseen väistettävä
        ba) oikealta suoraan meneviä
        bb) vastaantulevia suoraan meneviä
        bc) risteävää tietä ylittäviä suoraan meneviä
        bd) vasemmalta suoraan meneviä
        Mikä/mitkä näistä on liikaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        A) Ensinnäkään laissa ei ole AINA

        B) Toisekseen väistettävä
        ba) oikealta suoraan meneviä
        bb) vastaantulevia suoraan meneviä
        bc) risteävää tietä ylittäviä suoraan meneviä
        bd) vasemmalta suoraan meneviä
        Mikä/mitkä näistä on liikaa?

        En väittänytkään tuossa, että laissa olisi AINA. Luetun ymmärtämisen vaikeus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En väittänytkään tuossa, että laissa olisi AINA. Luetun ymmärtämisen vaikeus?

        Onhan se kumma, kun et muista enää hetki sitten kirjoittamaasi
        "Kääntyjä väistää AINA ajolinjansa yli suoraan menevää.".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se kumma, kun et muista enää hetki sitten kirjoittamaasi
        "Kääntyjä väistää AINA ajolinjansa yli suoraan menevää.".

        Itse et huomaa kenen viesteihin vastaat. Täällä on useita keskustelijoita, ei pelkästään kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse et huomaa kenen viesteihin vastaat. Täällä on useita keskustelijoita, ei pelkästään kaksi.

        Pikkasen vaikea erottaa kuka on mikäkin kirjoittaja, jos ei sitä kirjoittaja jotenkin viestissä ilmaisi "en ole se, joka....."
        Sen takia on syvältä, että nimimerkit poistettiin. Ne olisivat aivan järkeviä, jos koko ketjun ajan pidettäisiin kullakin sama nimimerkki.
        Mikäköhän niissä nimmareissa oli vaarallista?

        Toki voisi allekirjoittaa viestinsä, mutta olen yrittänyt sitäkin - ei aina muista tehdä.


    • Anonyymi

      Laittakaa esimerkkiä tilanteista, jossa pyöräilijä tulee ylitykseen muualta kuin pyörätieltä.

      • Anonyymi

        Voi ajaa ajoradan reunaa. Pyörällä saa lain mukaan ohittaa muun ajoneuvon, kuin pyörän, sen oikealta puolelta. Pyöräilijä voi siis tulla ohitsesi oikealta puolelta ja jatkaa risteyksessä suoraan. Hän on tällöinen risteävää tietä ylittävä, jota on väistettävä.


      • Anonyymi

        Voi myös tulla oikealta sen risteävän tien ajoradan reunaa pitkin ja sitten kääntyä omasta tulosuunnasta katsottuna vasemmalle jatkaakseen pyörätiellä, joka on toisella puolella. Ei tule tällöin myöskään pyörätieltä mutta on tarkoitus siirtyä sille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ajaa ajoradan reunaa. Pyörällä saa lain mukaan ohittaa muun ajoneuvon, kuin pyörän, sen oikealta puolelta. Pyöräilijä voi siis tulla ohitsesi oikealta puolelta ja jatkaa risteyksessä suoraan. Hän on tällöinen risteävää tietä ylittävä, jota on väistettävä.

        Lue aloitus uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi myös tulla oikealta sen risteävän tien ajoradan reunaa pitkin ja sitten kääntyä omasta tulosuunnasta katsottuna vasemmalle jatkaakseen pyörätiellä, joka on toisella puolella. Ei tule tällöin myöskään pyörätieltä mutta on tarkoitus siirtyä sille.

        Reunaa ajava on sillä tiellä jo eikä ole tietä ylittävä vaan vasemmalle kääntyvä, jonka pitää.....
        jatka sinä tästä.


      • Anonyymi

        Silloin kun pyöräilijä, yli 12- vuotias, ajaa jalkakäytävällä ja lähtee ylittämään ajamalla suojatietä! Näitä tilanteita on paljon ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Onhan paljon pyöräiljöitä, jotka ajavat välillä ajoradalla, sitten jalkakäytävillä jne sen mukaan mistä pääsee nopeampian vauhtia hiljentämättä!

        Mikäli auto on jo ryhmittynyt kääntymään oikealle (esim. kaista vain oikealle kääntyville tai vilkku oikealle) niin sitä ei kannata pyöräilijänä ängetä auton oikealle puolelle ja yrittää jatkaa pyöräilijänä suoraan. Vaikka laissa on, että pyöräilijä voi ohittaa auton oikealta.
        Sitä näkee välillä tilanteita, joissa yritetään mahtua pyörällä parinkymmen sentin tilaan ja sitten raivotaan autoilijalle! Edellä mainittuja tilanteita on melko vähän, koska yleensä ne pyöräilijät ajavat siinä viereisellä jalkakäytävällä.

        Tilanteissa, joissa auto on kääntymässä oikealle , kaista tai vilkku kertoo, niin itse jään aina odottamaan auton taakse. Itse en myöskään koskaan aja pyörällä jalkakäytävillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun pyöräilijä, yli 12- vuotias, ajaa jalkakäytävällä ja lähtee ylittämään ajamalla suojatietä! Näitä tilanteita on paljon ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Onhan paljon pyöräiljöitä, jotka ajavat välillä ajoradalla, sitten jalkakäytävillä jne sen mukaan mistä pääsee nopeampian vauhtia hiljentämättä!

        Mikäli auto on jo ryhmittynyt kääntymään oikealle (esim. kaista vain oikealle kääntyville tai vilkku oikealle) niin sitä ei kannata pyöräilijänä ängetä auton oikealle puolelle ja yrittää jatkaa pyöräilijänä suoraan. Vaikka laissa on, että pyöräilijä voi ohittaa auton oikealta.
        Sitä näkee välillä tilanteita, joissa yritetään mahtua pyörällä parinkymmen sentin tilaan ja sitten raivotaan autoilijalle! Edellä mainittuja tilanteita on melko vähän, koska yleensä ne pyöräilijät ajavat siinä viereisellä jalkakäytävällä.

        Tilanteissa, joissa auto on kääntymässä oikealle , kaista tai vilkku kertoo, niin itse jään aina odottamaan auton taakse. Itse en myöskään koskaan aja pyörällä jalkakäytävillä!

        "Silloin kun pyöräilijä, yli 12- vuotias, ajaa jalkakäytävällä ja lähtee ylittämään ajamalla suojatietä!"
        Tämä tyyppi on vapaaehtoisesti luopunut oikeudestaan vaatia muita noudattamaan sääntöjä ajamalla itse laittomassa paikassa jalkakäytävällä.

        Sama kuin pitäisi väistää oikealta punaisia päin ajanutta, koska se tulee oikealta. Ikäänkuin unohdettaisiin tuo laiton teko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silloin kun pyöräilijä, yli 12- vuotias, ajaa jalkakäytävällä ja lähtee ylittämään ajamalla suojatietä!"
        Tämä tyyppi on vapaaehtoisesti luopunut oikeudestaan vaatia muita noudattamaan sääntöjä ajamalla itse laittomassa paikassa jalkakäytävällä.

        Sama kuin pitäisi väistää oikealta punaisia päin ajanutta, koska se tulee oikealta. Ikäänkuin unohdettaisiin tuo laiton teko.

        Pelottavinta on, että sillä on kai voimassa oleva ajokortti ja on päästetty kokeista lävitse, että sai ajokortin. Iso onnettomuus on vain tikittävä aikapommi.
        Ajokorttioikeuksia pitäisi tarkistaa säännöllisesti kaikkien ajoneuvokorttien kohdalla, ihan turvallisuus syistä ja samalla tarkistetaan osaako esim. uudet lakimuutokset ja muistaako vielä jotain vanhoista.

        Ei minua haitatisi yhtään jos liikkennesäännöistä ja laki asioista tulisi kouluihinkin paremmat koulutukset, oli sitten tuleva kävelijä, pyöräilijä tai moottoriajoneuvon käyttäjä. Harmi vain, että tämä lisäkoulutus ei auta siinä kun ne joilla on jo ajokortti ei tarvitse käydä missään koulutuksessa tai tarkastuksessa riittävän usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun pyöräilijä, yli 12- vuotias, ajaa jalkakäytävällä ja lähtee ylittämään ajamalla suojatietä! Näitä tilanteita on paljon ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Onhan paljon pyöräiljöitä, jotka ajavat välillä ajoradalla, sitten jalkakäytävillä jne sen mukaan mistä pääsee nopeampian vauhtia hiljentämättä!

        Mikäli auto on jo ryhmittynyt kääntymään oikealle (esim. kaista vain oikealle kääntyville tai vilkku oikealle) niin sitä ei kannata pyöräilijänä ängetä auton oikealle puolelle ja yrittää jatkaa pyöräilijänä suoraan. Vaikka laissa on, että pyöräilijä voi ohittaa auton oikealta.
        Sitä näkee välillä tilanteita, joissa yritetään mahtua pyörällä parinkymmen sentin tilaan ja sitten raivotaan autoilijalle! Edellä mainittuja tilanteita on melko vähän, koska yleensä ne pyöräilijät ajavat siinä viereisellä jalkakäytävällä.

        Tilanteissa, joissa auto on kääntymässä oikealle , kaista tai vilkku kertoo, niin itse jään aina odottamaan auton taakse. Itse en myöskään koskaan aja pyörällä jalkakäytävillä!

        Tuollaista tapahtuu vain sinun ympärilläsi. Silloinkin, kun olet sisätiloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reunaa ajava on sillä tiellä jo eikä ole tietä ylittävä vaan vasemmalle kääntyvä, jonka pitää.....
        jatka sinä tästä.

        Vasemmalle kääntyvä on joo, mutta ei käänny ajoratojen risteyksessä, vaan kääntyy ajoratoja ennen olevalle suojatielle. Tarkistaa ennen kääntymistään, ettei hänen takaa tule ketään ja kääntyy suojatielle.


    • Anonyymi

      Aloituksessa käsitelty kohdat 1 ja 2. Nyt haetaan 3. kohtaan muita tilanteita tai tuloja kuin pyörätie.

      • Anonyymi

        Vastaantuleva on risteykseen edestä päin tulevat. Risteävältä tieltä kääntyvät eivät ole vastantulevia, vaikka kenties tulevat "vastaan" muutaman metrin käännöksensä jälkeen. Lähtötilanteessa kuitenkin ovat risteävältä tieltä kääntyviä. Tällaistako tarkoitit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaantuleva on risteykseen edestä päin tulevat. Risteävältä tieltä kääntyvät eivät ole vastantulevia, vaikka kenties tulevat "vastaan" muutaman metrin käännöksensä jälkeen. Lähtötilanteessa kuitenkin ovat risteävältä tieltä kääntyviä. Tällaistako tarkoitit?

        "Nyt haetaan 3. kohtaan muita tilanteita tai tuloja kuin pyörätie."

        Haetaan pyörälle muita tilanteita tulla ajoradan ylitykseen kuin pyörätieltä.
        Ei ole mistään vastaantulevasta kyse. Olet väärässä ketjussa vastaamassa.
        Siirry tuonne
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16627241/kuka-vaistaa-tallaisessa-tilanteessa-ketakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt haetaan 3. kohtaan muita tilanteita tai tuloja kuin pyörätie."

        Haetaan pyörälle muita tilanteita tulla ajoradan ylitykseen kuin pyörätieltä.
        Ei ole mistään vastaantulevasta kyse. Olet väärässä ketjussa vastaamassa.
        Siirry tuonne
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16627241/kuka-vaistaa-tallaisessa-tilanteessa-ketakin

        Jos vain paikkoja halutaan listata, niin onhan niitä vaikka minkälaisia, josta pyöräilijä voi tulla. Polku, parkkipaikka, piha, nurmikko/puisto, metsä, oja, yksityinen tie, latupohja jne. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vain paikkoja halutaan listata, niin onhan niitä vaikka minkälaisia, josta pyöräilijä voi tulla. Polku, parkkipaikka, piha, nurmikko/puisto, metsä, oja, yksityinen tie, latupohja jne. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen.

        Hyvä. Noista mainitsemistasi tullessa ajoradalle on *AINA* väistettävä muu liikenne. Muu liikenne koskee myös kääntyviä. Onko sulla sellaisia, joista tullessa kääntyvän on väistettävä - so. pyörätien lisäksi?


    • Anonyymi

      Hei, lisää lisää tilanteita kolmoseen.....
      Muita kuin pyörätie.

      ap

    • Anonyymi

      Olisikohan aika käydä autokoulussa ennen kuin ajaa autoa?

    • Anonyymi

      Ketjussa näkyy miten pyöräilijä ajattelee väistämisiä vain auton taholta.

      Samaan 24 §:ään on koottu myös pyöräilijöitä koskevia väistämisiä. Huomio kiinnitettävä sanaan AINA ja koskee kaikkia ajoneuvoja.
      ”Ajoneuvolla on AINA väistettävä:
      1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
      2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
      3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;”
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

      ***
      Pyörällä saa ylittää ajoradan suojatietä pitkin ajamalla:
      ”Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.”
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18

      MUTTA väistämisvelvollisuus myös kääntyviin on vaarallisesti piilotettu lain selityksiin:
      ”Ajoneuvoille annettaisiin mahdollisuus käyttää suojatietä, jos se tapahtuu vaaraa ja estettä jalankulkijoille aiheuttamatta. Ajoneuvo olisi suojatiellä väistämisvelvollinen.”

      ***
      Kun vähennän pyöräilijää koskevat määräykset, niin ajoradan ulkopuolella ( so. muualla kuin ajoradalla, pientareella tai pyöräkaistalla ) ajavaa pyöräilijää tulee oikealle kääntyessä väistää VAIN tämän tullessa pyörätietä pitkin ylitykseen. Ylityspaikassa ei tarvitse olla jatketta tai suojatietä.
      Mielellään kuuntelen, jos jotakin olen jäänyt huomaamatta.

      - ap -

    • Anonyymi

      Ei sillä ole väliä mistä on tullut tai minne menossa. Ei kääntyjän tartte alkaa sellaisia selvittelemään. Jos joku on ylittämässä tietä pyörällä, mopolla tai kävelemällä, niin kääntyjän pitää väistää. Ei saa ajaa päälle.

      • Anonyymi

        Ylittää vaikka käsillään, yksipyöräsellä tai maagisen yksisarvisen selässä niin tämä pätee ja jotenkin se on niin vaikeaa joillekin auton käyttäjille ymmärtää. Kääntyjä ei saa ajaa päälle.
        Halutaan väkisin sitä verta puskuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylittää vaikka käsillään, yksipyöräsellä tai maagisen yksisarvisen selässä niin tämä pätee ja jotenkin se on niin vaikeaa joillekin auton käyttäjille ymmärtää. Kääntyjä ei saa ajaa päälle.
        Halutaan väkisin sitä verta puskuriin.

        Tässä on taas unohdettu yksi asia, nimittäin se, että liikenteenohjauslaite on "vahvempi" kuin liikennesääntö.
        https://goo.gl/maps/kUd5YTUNX9EYZZ486
        Jos tuota Paasikivenkatua tulee pyöräilijä joka kääntyy vasemmalle ja jää siinä Paasikivenkadulle kääntyvän auton alle on pyöräilijä syyllinen, koska pyöräilijällä on liikennemerkki väistämisvelvollisuus risteyksessä. Siis sillä mistä tulee, on väliä.


      • Anonyymi

        "Ei sillä ole väliä mistä on tullut tai minne menossa. Ei kääntyjän tartte alkaa sellaisia selvittelemään. Jos joku on ylittämässä tietä pyörällä, mopolla tai kävelemällä, niin kääntyjän pitää väistää. Ei saa ajaa päälle."

        Tuolla asenteella hyvin todnäk sinuun tulee jonain päivänä tahaton osuma, joka ei ole auton syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei sillä ole väliä mistä on tullut tai minne menossa. Ei kääntyjän tartte alkaa sellaisia selvittelemään. Jos joku on ylittämässä tietä pyörällä, mopolla tai kävelemällä, niin kääntyjän pitää väistää. Ei saa ajaa päälle."

        Tuolla asenteella hyvin todnäk sinuun tulee jonain päivänä tahaton osuma, joka ei ole auton syytä.

        Ei ollutkaan auton syytä vaan sen autonkuljettajan, joka tarkoituksella ajelee muiden päältä. Vielä toistaiseksi ei ole liikennekäytössä täällä autoja, jotka hoitaa itse tuon ajamisen. Kumpa tulisivat pian niin olisi turvallisempi liikenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei sillä ole väliä mistä on tullut tai minne menossa. Ei kääntyjän tartte alkaa sellaisia selvittelemään. Jos joku on ylittämässä tietä pyörällä, mopolla tai kävelemällä, niin kääntyjän pitää väistää. Ei saa ajaa päälle."

        Tuolla asenteella hyvin todnäk sinuun tulee jonain päivänä tahaton osuma, joka ei ole auton syytä.

        "Tuolla asenteella hyvin todnäk sinuun tulee jonain päivänä tahaton osuma, joka ei ole auton syytä."

        Eli joku silti tulee kolhimaan autoani pyöränsä kanssa vaikka kuinka yritän väistää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei sillä ole väliä mistä on tullut tai minne menossa. Ei kääntyjän tartte alkaa sellaisia selvittelemään. Jos joku on ylittämässä tietä pyörällä, mopolla tai kävelemällä, niin kääntyjän pitää väistää. Ei saa ajaa päälle."

        Tuolla asenteella hyvin todnäk sinuun tulee jonain päivänä tahaton osuma, joka ei ole auton syytä.

        Sillä mistä on tulossa, on tietenkin merkitystä siihen, saako lähteä ylittämään tietä vai pitääkö ensin väistää muita tienkäyttäjiä. Se joka väistää muita tienkäyttäjiä, ei ole ylittämässä tietä sillä tavalla että se vaikuttaisi jonkin muun liikkumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuolla asenteella hyvin todnäk sinuun tulee jonain päivänä tahaton osuma, joka ei ole auton syytä."

        Eli joku silti tulee kolhimaan autoani pyöränsä kanssa vaikka kuinka yritän väistää?

        Miten todennäköisenä pidät tilannetta, että joku tulee kolhimaan autoasi pyöränsä kanssa vaikka kuinka yrität väistää? Joku tolkku noihin pelkoihin. Kaikilla ei pää ole niin pippeli hyvässä kunnossa kuin toivoa sopisi, mutta autoja jahtaavia pyöräilijöitä on aika vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on taas unohdettu yksi asia, nimittäin se, että liikenteenohjauslaite on "vahvempi" kuin liikennesääntö.
        https://goo.gl/maps/kUd5YTUNX9EYZZ486
        Jos tuota Paasikivenkatua tulee pyöräilijä joka kääntyy vasemmalle ja jää siinä Paasikivenkadulle kääntyvän auton alle on pyöräilijä syyllinen, koska pyöräilijällä on liikennemerkki väistämisvelvollisuus risteyksessä. Siis sillä mistä tulee, on väliä.

        Tuo ”kärkikolmio” liikennemerkki muuttaa tilanteen jokseenkin. Jos pyöräilijä tulee kuvasuunnasta, niin hänellä on tosiaan kolmio, joka velvoittaa väistämään, mutta, mutta...

        Voidaan miettiä tilannetta, jossa oikealla ajoradan vieressä olisi kevyenliikenteen väylä, jota pitkin pyöräilijä tulee ja kääntyy vasemmalle pyörätien jatkeelle. Siinä kohtaa tilanne on täysin riippuvainen siitä, missä kolmio liikennemerkki sijaitsee suhteessa kevyenliikenteen väylään. Jos se sijaitsee kevyenliikenteen väylän oikealla puolella, niin kolmio koskee myös sitä, mutta jos se taas sijaitsee ajoradan ja kevyenliikenteen väylän välissä, niin se ei koske kevyenliikenteen väylää.

        Aika mielenkiintoiseksi menee, jos esimerkkikuvassa kääntyvä autoilija joutuu katsomaan toisen suunnan kolmion sijaintia suhteessa kevyenliikenteen väylää katsoakseen, onko hän kääntyvänä väistämisvelvollinen vai ei. Oma mielipiteeni asiasta on, että kääntyvä auto tulisi aina väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Voin toki olla väärässä mutta haasteellista välillä on, kuten voi huomata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten todennäköisenä pidät tilannetta, että joku tulee kolhimaan autoasi pyöränsä kanssa vaikka kuinka yrität väistää? Joku tolkku noihin pelkoihin. Kaikilla ei pää ole niin pippeli hyvässä kunnossa kuin toivoa sopisi, mutta autoja jahtaavia pyöräilijöitä on aika vähän.

        Nosiis tuohan oli kysymys että niinkö tosiaan voi käydä kun tuolla joku alkoi väittämään. Et sää nyt sitä hoksannunna, mutta tota emmää niin kauhiasti luulis sellaista sattuvan. Joskus on joku jymäyttänyt nyrkillä kattoon, mutta olinhan minä osittain siinä suojatien päällä, mutta toisaalta pakko oli pysähtyä vielä siinä kun sitten vasta alkoi näkymään nurkan takaa tulossa olevat autot. Jos suojatien takana odottaa niin joutuu meneen ihan sokkona niiden eteen, ja ei sekään kovin järkevää ole. Saattaa vielä joku kuormuri tai linjuri pukata sen mun koslan takasin päin jonkun pyöräilijän syliin.

        Toki se ois vasta hyvä jos tuollaisissa paikoissa olis vielä sen suojatien ja risteävän tien välissä tilaa niin että edes henkilöauto siinä mahtuisi odottamaan rakoa ilman että pyöräilijät saa raivokohtauksia kun pitää pikkusen koukata. Mutta kun ei oo niin ei oo perkele. Ja siinä joutuu joskus ootteleen aika kauankin niin että se paikalle ilmaantuva pyöräilijä ei ole vielä näkyvissä siinä vaiheessa kun siitä suojatien takaa siirtyy siihen seuraavaan odotuspisteeseen.


    • Anonyymi

      32 §
      Ohituskiellot
      Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen. Ohituskielto ei kuitenkaan koske taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ennakolta ilmenevää risteystä.

      Aloittajalle vielä huom.
      Pyöräilijä saa siis ohittaa oikealta, mutta ei risteyksessä tai välittömästi sitä ennen.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Mutta pääpointti on kuitenkin se, että ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Ei ole väliä kääntyykö oikealle tai vasemmalle, niin väistettävä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta pääpointti on kuitenkin se, että ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Ei ole väliä kääntyykö oikealle tai vasemmalle, niin väistettävä on.

        Kyllä, jalankulkijaa aina.

        Muita
        1) ajoradan reunassa tai pientareella samaan suuntaan ajavaa pyöräilijää/mopoilijaa ja
        2) ajoradan reunassa samaan suuntaan pyöräkaistaa ajavaa pyöräilijää.
        ( huomattava, että pyöräilijä saa molemmissa tapauksissa ohittaa auton oikealta ).
        3) vain *pyörätieltä tulevaa pyörätien jatkeella* jatkavaa pyöräilijää/mopoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, jalankulkijaa aina.

        Muita
        1) ajoradan reunassa tai pientareella samaan suuntaan ajavaa pyöräilijää/mopoilijaa ja
        2) ajoradan reunassa samaan suuntaan pyöräkaistaa ajavaa pyöräilijää.
        ( huomattava, että pyöräilijä saa molemmissa tapauksissa ohittaa auton oikealta ).
        3) vain *pyörätieltä tulevaa pyörätien jatkeella* jatkavaa pyöräilijää/mopoa.

        Tuo 3 kohta ei pidä paikkansa. Ei 24 pykälässä oteta mitenkään kantaa siihen, että onko siinä pyörätien jatke, suojatie tai edes kumpaakaan. Ei autoilijan tarvitse vilkuilla tiemaalauksia ja ne voivat jopa olla lumen peitossa. Jos kääntyy, niin väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, jalankulkijaa aina.

        Muita
        1) ajoradan reunassa tai pientareella samaan suuntaan ajavaa pyöräilijää/mopoilijaa ja
        2) ajoradan reunassa samaan suuntaan pyöräkaistaa ajavaa pyöräilijää.
        ( huomattava, että pyöräilijä saa molemmissa tapauksissa ohittaa auton oikealta ).
        3) vain *pyörätieltä tulevaa pyörätien jatkeella* jatkavaa pyöräilijää/mopoa.

        Tässä on kuva, jossa oikealla oleva kevyenliikenteen väylä alkaa.

        https://goo.gl/maps/Qrcn1pESSD5ciAeR6

        Kuvasuunnasta tuleva pyöräilijä saapuu risteykseen ajoradan reunaa pitkin ja ajaa risteyksessä oikealle menevän tien yli päästäkseen kevyenliikenteen väylälle. Risteyksessä ei ole mitään tiemerkintöjä. Kuvasuunnasta oikealle kääntyvä sekä vastaantulevasta suunnasta (kuvassa musta auto) vasemmalle kääntyvä väistävät risteyksessä pyöräilijää.

        Joku voi sanoa, että risteys vie parkkipaikalle. Näin näyttäisi olevan, mutta löytyy varmasti vastaavanlaisia tilanteita, jotka eivät vie parkkipaikalle, vaan tilalla on tie. Tuo oli ainoa paikka, jonka tähän hätään löysin. Kuvaa varmasti tilanteen, jonka pyrin tuomaan esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on kuva, jossa oikealla oleva kevyenliikenteen väylä alkaa.

        https://goo.gl/maps/Qrcn1pESSD5ciAeR6

        Kuvasuunnasta tuleva pyöräilijä saapuu risteykseen ajoradan reunaa pitkin ja ajaa risteyksessä oikealle menevän tien yli päästäkseen kevyenliikenteen väylälle. Risteyksessä ei ole mitään tiemerkintöjä. Kuvasuunnasta oikealle kääntyvä sekä vastaantulevasta suunnasta (kuvassa musta auto) vasemmalle kääntyvä väistävät risteyksessä pyöräilijää.

        Joku voi sanoa, että risteys vie parkkipaikalle. Näin näyttäisi olevan, mutta löytyy varmasti vastaavanlaisia tilanteita, jotka eivät vie parkkipaikalle, vaan tilalla on tie. Tuo oli ainoa paikka, jonka tähän hätään löysin. Kuvaa varmasti tilanteen, jonka pyrin tuomaan esiin.

        Tällaisessa tilanteessa ei ole mitään merkitystä onko oikealla oleva tie, parkkipaikka tai mitä tahansa. Molemmista suunnista kääntyvä auto väistä pyörää.
        Voit valita risteävän mestan tilanteen mukaan

        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
        2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 3 kohta ei pidä paikkansa. Ei 24 pykälässä oteta mitenkään kantaa siihen, että onko siinä pyörätien jatke, suojatie tai edes kumpaakaan. Ei autoilijan tarvitse vilkuilla tiemaalauksia ja ne voivat jopa olla lumen peitossa. Jos kääntyy, niin väistää.

        Oleellista siinä on, että pyöräilijä tulee pyörätietä. Ajoratamerkintöjä ei tarvitse olla.
        Tulo ajoradalle on oleellinen.

        Nyt saatkin vastata:
        Mikä muu tilanne tai paikka ( pyörätien lisäksi ) mistä pyörä tulee ajamalla tien ylitykseen velvoittaa kääntyvän väistämään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oleellista siinä on, että pyöräilijä tulee pyörätietä. Ajoratamerkintöjä ei tarvitse olla.
        Tulo ajoradalle on oleellinen.

        Nyt saatkin vastata:
        Mikä muu tilanne tai paikka ( pyörätien lisäksi ) mistä pyörä tulee ajamalla tien ylitykseen velvoittaa kääntyvän väistämään?

        Tuossa kuvassa tilanne on päinvastainen, eli pyöräilijä ajaa ajoradalla ja siirtyy pyörätielle. Älä sekoita samaa kysymystä tänne useaan paikkaan vaan pidä se yhdessä kohdassa.


    • Anonyymi

      On muuten kappalemäärältään enemmän sääntöjä, joka velvoittaa autoilijoita väistämään pyöräilijöitä, kuin päinvastoin.

      - Autoilija väistää, jos hänellä on väistämiseen velvoittava liikennemerkki (niitä on useita).
      - Kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.
      - Autoilija väistää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
      - Autoilija väistää jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.
      - Autoilija väistää ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

      Tuossa on muutama esimerkki.

      • Anonyymi

        Paitsi että eikös noissa säännöissä puhuta ajoneuvoista eikä autoilijoista? Eli ne koskee myös jopa pyöräilijöitä, jotka ajavat ajoradalla eli ns. "autotiellä" tai pyöräkaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että eikös noissa säännöissä puhuta ajoneuvoista eikä autoilijoista? Eli ne koskee myös jopa pyöräilijöitä, jotka ajavat ajoradalla eli ns. "autotiellä" tai pyöräkaistalla.

        Olet oikeassa. Koskee kaikkia ajoradan ajoneuvoja. Listassa voi autoilijan tilalle laittaa kakki ajoradalla liikkuvat ajoneuvot, eli vaikkapa lakaisukoneet tai toiset polkupyörät.


      • Anonyymi

        Tottakai poikkeamat perussäännöstä täytyy luetella erikseen, jolloin niitä on enemmän.

        Sitten vielä sellainen poikkeama, kun polkupyörä ajaa myös ajoradalla, että risteyksessä ei saa ohittaa oikealta.
        Ei siis ängetä alle, kun toinen ajoneuvo on kääntymässä oikealle risteyksessä.
        Siis kun ajetaan ajoradalla samaa kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai poikkeamat perussäännöstä täytyy luetella erikseen, jolloin niitä on enemmän.

        Sitten vielä sellainen poikkeama, kun polkupyörä ajaa myös ajoradalla, että risteyksessä ei saa ohittaa oikealta.
        Ei siis ängetä alle, kun toinen ajoneuvo on kääntymässä oikealle risteyksessä.
        Siis kun ajetaan ajoradalla samaa kaistaa.

        Polkupyörällä saa ohittaa oikealta samaa kaistaa käyttäen. Ohitusta ei saa aloittaa, jos ohitettava on jo kääntymässä. Kääntyjän tulee väistää risteävää tietä ylittäviä kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

        Niin ja kenenkään alle, eikä varsinkaan päälle, saa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai poikkeamat perussäännöstä täytyy luetella erikseen, jolloin niitä on enemmän.

        Sitten vielä sellainen poikkeama, kun polkupyörä ajaa myös ajoradalla, että risteyksessä ei saa ohittaa oikealta.
        Ei siis ängetä alle, kun toinen ajoneuvo on kääntymässä oikealle risteyksessä.
        Siis kun ajetaan ajoradalla samaa kaistaa.

        Tilanteita (olkoonkin sitten poikkeamia) on siis enemmän, jossa ajoradan ajoneuvot väistävät pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Tämä on kuitenkin se pointti, joka pyrittiin tuomaan esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörällä saa ohittaa oikealta samaa kaistaa käyttäen. Ohitusta ei saa aloittaa, jos ohitettava on jo kääntymässä. Kääntyjän tulee väistää risteävää tietä ylittäviä kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

        Niin ja kenenkään alle, eikä varsinkaan päälle, saa ajaa.

        ”””Polkupyörällä saa ohittaa oikealta samaa kaistaa käyttäen. Ohitusta ei saa aloittaa, jos ohitettava on jo kääntymässä.”””

        Tässä on aika usein epäselvää. Pyörä saa ajoradalla ja pyöräkaistalla ohittaa oikealta. Auton vilkku ei sitä estä tai kiellä, auton on päästettävä pyörä ensin.

        ”Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.”
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P31

        ”Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.”
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P22

        ”Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;”
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        - autoilija -


    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että kevyen liikenteen turvallisuus on lainsäätäjältä unohtunut, kun nyt markkinoidaan vain pyöräilijöiden, sähköpotkulautailijoiden ja mopoilijoiden oikeuksia.
      Olenko ymmärtänyt oikein:
      Olen todella huolestunut, koska pyörätiet usein ovat niin etäällä ajoradasta tai hämärässä / sateella auton peileistä on joskus mahdotonta havaita jopa 40 km / h taakaa oikealta ohittavaa / lähestyvää pyöräilijää / mopoilijaa, joka ohittaa ylittäessään risteävän kadun tai koukkaa takaa salakavalasti vasemmalle risteyksessä oikealle kääntyvän hitaasti ajavan auton eteen. Onko luotu toimintamalli, joka on käytännössä todella vaarallinen, sillä auton kuljettajalla ei normaalisti ole käytännössä mahdollisuuksia havaita " yllättäjiä"

      • Anonyymi

        Auton kuski on velvollinen huomioimaan kaikki liikennesuunnat. Näin se nyt vain on ja se pitää osata. Taajamassa 30 km/h on pyörällä jo aika kova vauhti ja väitän että harvemmin sellaisia vauhteja näkee. Lisäksi ne, jotka joutuvat onnettomuuden uhriksi, eivät ole niitä "spandex-pukuisia", vaan ihan tavallisia pyöräilijöitä.


    • Anonyymi

      Laitetaan tähän keskusteluun mukaan tämä tapaus, josta on keskustelut kevyenliikenteen puolella.

      https://goo.gl/maps/qDy9Hn5xiYpGGxpM7

      Tuossa maantieltä oikealle kääntyvä auto pitää väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä (ja tietenkin myös jalankulkijoita). Jotkut väittävät että ei pidä väistää, koska kyseessä on liittymä. En ymmärrä moista väitettä. Uusi tieliikennelaki määrittelee sitä paitsi että liittymä on risteys.

      Tieliikennelaissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet. Kuvassa on tällainen alue, joka muodostaa risteyksen.

      Tässä on vielä satelliittikuva risteysalueesta jossa näkyy koko risteys ja kaikki sen osat.
      https://i.ibb.co/RcfQW6d/risteys.jpg

      • Anonyymi

        Noita kuvia on turha katsella, koska risteys ei voi olla tuollainen kuin Street View näyttää.
        Näkymissä on kolmen vuoden ero, suojatiet ovat 80 km/h nopeusrajoitusalueella mikä ei ole ollut mahdollista edellisenkään lain aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita kuvia on turha katsella, koska risteys ei voi olla tuollainen kuin Street View näyttää.
        Näkymissä on kolmen vuoden ero, suojatiet ovat 80 km/h nopeusrajoitusalueella mikä ei ole ollut mahdollista edellisenkään lain aikana.

        Ei ole muuttunut ollenkaan noista kuvista. Risteysalue on edelleen samanlainen. On tuttu paikka. Taajamakyltin sijainnista en sitten osaa sanoa että onko edelleen noin. Siinä on mokattu, jos se on edelleen kuvan kohdassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita kuvia on turha katsella, koska risteys ei voi olla tuollainen kuin Street View näyttää.
        Näkymissä on kolmen vuoden ero, suojatiet ovat 80 km/h nopeusrajoitusalueella mikä ei ole ollut mahdollista edellisenkään lain aikana.

        Onko se yllätys, että Suomessa on muitakin paikkoja kuin Helsinki ja pääkaupunkiseutu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se yllätys, että Suomessa on muitakin paikkoja kuin Helsinki ja pääkaupunkiseutu?

        "Okosknko se yllätys, että Suomessa on muitakin paikkoja kuin Helsinki ja pääkaupunkiseutu?"

        Saattaa olla jollekin yllätys, ei minulle. En ole pääkaupunkiseudulla koskaan asunut, mutta tuolla Nokian Viholassa olen ensimmäisiä kertoja, jotka muistan, kulkenut enoni mopon tarakalla vuonna1958. Sen jälkeen aina vuoteen 2011, jolloin hän kuoli. Tuosta suunnasta en ole kulkenut, vaan aina keskustan kautta, lännen suunnalta.


    • Anonyymi

      Esimerkki helsingistä.
      https://goo.gl/maps/Km4yQqb6x3MqmKEu8

      Sibeliuksenkatu, kummallakaan puolella jalkakäytä siis ei saa pyöräillä.
      Pyöräillä pitää autotiellä, huomionarvoista on silloin myös se että suojatiellä ei saa myöskään ajaa pyörällä koska et voi sinne mennä ennen suojatietäkään ajaen!
      Tuolla ei juuri missään saa ajaa jalkakäytävillä, tarkkaan en ole katsonut mutta siis pääsääntöisesti pyörillä joutuu ja pitää ajaa autotiellä. Manskulla on pyörätiet jalkakäytävien yhteydessä toki monessa muussakin paikassa..

      Jos nämä on haasteellisia jopa ajokortin omaaville niin entäs sitten ei ajokortilliset.
      Lähes päivittäin kun työkseni tuolla ajan niin autoilijat pysähtyy pyöräilijän takia päästämään tien yli ajamaan suojatietä pitkin ja ihan paikoissakin missä ei ole edes risteystäkään. Miksi pyöräilijä menisikin kun jonkun pitää mennä..

      • Anonyymi

        Suurimmassa osassa Helsingin kaduista on vain jalkakäytävät! Vuosikymmeniä sitten ei ollut tapana rakentaa pyöräteitä eikä niitä saada enää joka paikkaan mahtumaan. Hiljaisilla kaduilla on ihan turvallista ajaa pyörällä ajoradalla. Itse uskalla ajaa jopa Kaisaniemenkadulla, Siltasaarenkadulla, Hämeentiellä jne. Uusille asuntoalueille on rakennettu pyörätiet.

        Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Mikäli ajoradalla ei uskalla ajaa pyörällä niin sitten ei tule ajaa pyörällä!

        Jalkakäytävällä ei saa yli 12-vuotias ajaa pyörällä! Myöskään sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville.

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt ja toivon mukaan myös noudattaa niitä!


      • Anonyymi

        Tarkoitit tällaista Sibeliuksenkadulla
        https://goo.gl/maps/W5d5u6xxAVeDfxkp6

        "Jos nämä on haasteellisia jopa ajokortin omaaville niin entäs sitten ei ajokortilliset."
        En oikein saanut otetta mitä tällä tarkoitat ( liitettynä Sibeliuksenkatuunkin ).


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa autotie?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa autotie?

        No niin, pyöräilijä tuli taas esittelemään nokkeluuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, pyöräilijä tuli taas esittelemään nokkeluuttaan.

        Ja sinä esittelet erästä puutettasi :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmassa osassa Helsingin kaduista on vain jalkakäytävät! Vuosikymmeniä sitten ei ollut tapana rakentaa pyöräteitä eikä niitä saada enää joka paikkaan mahtumaan. Hiljaisilla kaduilla on ihan turvallista ajaa pyörällä ajoradalla. Itse uskalla ajaa jopa Kaisaniemenkadulla, Siltasaarenkadulla, Hämeentiellä jne. Uusille asuntoalueille on rakennettu pyörätiet.

        Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Mikäli ajoradalla ei uskalla ajaa pyörällä niin sitten ei tule ajaa pyörällä!

        Jalkakäytävällä ei saa yli 12-vuotias ajaa pyörällä! Myöskään sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville.

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt ja toivon mukaan myös noudattaa niitä!

        " Myöskään sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville."

        Väärin osittain! Sähköpotkulautaan sovelletaan jalankulkijaa koskevia sääntöjä, jos tällä tavalla kulkeva ajaa jalankulkuliikenteen nopeudella. Mutta suuremmalla nopeudella ajettaessa he noudattavat pyöräilijän sääntöjä eivätkä kuulu jalkakäytäville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Myöskään sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville."

        Väärin osittain! Sähköpotkulautaan sovelletaan jalankulkijaa koskevia sääntöjä, jos tällä tavalla kulkeva ajaa jalankulkuliikenteen nopeudella. Mutta suuremmalla nopeudella ajettaessa he noudattavat pyöräilijän sääntöjä eivätkä kuulu jalkakäytäville.

        Suomessa myytävät ja vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat rakenteelliselta nopeudeltaan yli 15km/h, joten ne kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle, EI KOSKAAN JALKAKÄYTÄVILLE!

        Se, millä nopeudella niillä ajetaan ei vaikuta asiaan!

        Tässä tietoa!

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Rakenteellinen nopeus ratkaisee!

        Sinun kannattaisi jo opetella liikennesäännöt ja ajaa sillä sähköpotkulaudallasi ajoradalla tai pyörätiellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmassa osassa Helsingin kaduista on vain jalkakäytävät! Vuosikymmeniä sitten ei ollut tapana rakentaa pyöräteitä eikä niitä saada enää joka paikkaan mahtumaan. Hiljaisilla kaduilla on ihan turvallista ajaa pyörällä ajoradalla. Itse uskalla ajaa jopa Kaisaniemenkadulla, Siltasaarenkadulla, Hämeentiellä jne. Uusille asuntoalueille on rakennettu pyörätiet.

        Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Mikäli ajoradalla ei uskalla ajaa pyörällä niin sitten ei tule ajaa pyörällä!

        Jalkakäytävällä ei saa yli 12-vuotias ajaa pyörällä! Myöskään sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville.

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt ja toivon mukaan myös noudattaa niitä!

        Herra H.Huutaja, ei jatkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      89
      1629
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1521
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      136
      1412
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1410
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      74
      1311
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1180
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      264
      1059
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe