Avoliittoon ja suojaosuus

Anonyymi

Olen yhden lapsen yksinhuoltaja. Sinnitellyt jaksamisen ja maksamisen rajoilla vuosia. Nyt koronan ja lomautuksen vuoksi jouduin vihdoin luovuttamaan ja päästin velkani ulosottoon. Olen jälleen töissä joten toiveissa että velat jopa pienenisivätkin, kuten nyt ei vaikka suurin osa palkasta jo meni laskujen maksamiseen. Häpeä on painanut maan rakoon. Pyysin velkojiani lähettämään velat suoraan ulosottoon mutta suurin osa (5kpl yhteensä siis velkoja) pyörittää perintäyhtiöiden kautta. Olen yrittänyt laskea käteen jäävää osuutta, onko niin että kun nettopalkkani on 1600,- käteen jää suojaosuus 922,- yhden huollettavan kanssa?
Myös se mietityttää, jos muutan yhteen miesystäväni kanssa jolla lapsia samassa taloudessa, kuinka se vaikuttaa minun suojaosuuteeni?
Hulluinta oli, että laskin että työttömänä saisin käteen satasia enemmän tukien muodossa. Missään nimessä näin en tule siis tekemään koska haluan velat mahdollisimman pian pois kontoltani. Jos joku osaa vastata, olisin kiitollinen. Olen ollut masentunut ja lannistunut ja oman arvontunne on kyllä pohjamudissa.
Kauankohan ensimmäisistä uo kirjeistä menee varsinaisen palkan ulosmittauksen alkuun? Ensimmäinen kirje tuli viime viikolla.
Kiitos jos joku osaa vinkkailla!

1

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä laskin maksukieltolaskurilla, että jos tulosi on 1600 yksi huollettava, olisi palkasta ulosmitattava osuus noin 452 euroa. https://www.rotvallinreunalla.fi/uo_ja_uljas/laskurit/ulosotto_laskin.htm

Kun saat ulosotosta ensimmäisen kirjeen, on siinä maksuaikaa 1-2 viikkoa. Jos et maksa, saat siitä laskun eräpäivästä 2-4 viikon kuluttua uuden kirjeen, jossa kerrotaan palkan ulosmittauksesta. Eli tuon toisen kirjeen saatuasi soitat uo-ihmiselle; käytte läpi tulosi, elatettavasi ja mahdollisen omaisuuden. Siitä se uo sitten lähtee rullaamaan ja on paljon vähemmän stressaavaa kuin yrittää hallita velkoja velalla ja pyöritellä maksuja kuukaudesta toiseen ilman että raha riittää.

Perintätoimistoihin laita kirjallisena viesti, että pyydät perinnän keskeyttämistä ja siirtämistä oikeudelliseen perintään. Voivat toki silti pitää velat vielä itsellään.

Tuohon naimisiin menoon ja elätettäviin en osaa sanoa, mutta uo-henkilö neuvoo tässäkin. Omalle kohdalleni on sattunut asiallisia tyyppejä, joiden kanssa asiat on saanut hyvin sovittua.

Tsemppiä! Et ole yksin ja jonain päivänä tämä on ohitse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      986
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe