Oon jo pidempään ollut masentunut ja itsetuhoinen. Muutin puolisen vuotta sitten omilleni, joten edes mun perhe ei ole tässä lähistöllä auttamassa. Ei sillä että perheelleni olisin muutenkaan mitään kertonut. Läheisiä ystäviä ei ole, kavereille esitän olevani pirteä ja iloinen. Rahatilanne on lievästi sanottuna paska, keskeytin opinnot ahdistuksen ja masennuksen vuoksi, joten opintukeakaan ei heru.
En tiiä mitä voin tehdä. Ainoa toimiva ratkaisu tuntuu olevan kuolema. En uskalla puhua asiasta kenellekään, koska en halua vaikuttaa säälittävältä. Haluan pärjätä yksin, mutta se nyt tuskin on enää hyvä idea. Joka ikinen yö pyörin sängyssä, koska en saa nukutuksi. Toivon etten enää heräisi aamulla. Mitä voin tehdä? Mistä saan apua? En halua kuolla mutta ei tunnu olevan muutakaan vaihtoehtoa
Mistä saan apua
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ootko käynyt lääkärillä juttelemassa itsetuhoisuudesta?
Kun kirjoitit että lopetit opiskelut noista syistä niin siirryitkö sairaslomalle?- Anonyymi
En ole nykytilanteesta jutellut lääkärille. Joskus muutamia vuosia sitten kävin koulu- ja nuorisopsykologilla masennuksen vuoksi, mutta käynnit päättyi kun muutettiin perheeni kaa toiselle paikkakunnalle. Sen jälkeen oon pyrkinyt pysymään vahvana ja uskotellut itselleni etten tarvitse apua.
En siirtynyt sairaslomalle vaan keskeytin opinnot sillä perustella, että olisin siirtynyt iltalukioon. Enpä tietenkään tullut ottaneeksi huomioon ettei iltalukiossa saa opintotukea ja nyt päätin extempore hakea amikseen. Haastattelu melkein kuukauden päästä eikä ole edes varmaa pääsenkö sinne. Mua harmittaa koska halusin olla itsenäinen ja selvittyä taloudellisesti yksin (eli kelan avustuksella 🤔) ja nyt kun mun sisko kertoi näistä mun opintosekoiluista äidilleni, niin en todellakaan uskalla pyytää apua perheeltäni. Äitini teki erittäin selväksi että tein typerästi kun keskeytin opintoni.
Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne!
Itsetuhoisista ajatuksista kannattaa keskustella ammattilaisen kanssa. Edelliseltä kirjoittajalta saitkin jo vinkin hakeutua lääkäriin keskustelemaan tilanteestasi.
On myös olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Näistä palveluista voi saada sekä tukea että vinkkejä avun hakemiseen.
- Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön löydät mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- Valtakunnallinen kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 ja sen on avoinna 24/7.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Niiden yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto
Ystävällisin terveisin
SOS-kriisikeskus/Kata
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a586035Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,464407Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1594249Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K913670Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii712899Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1062527Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut512170Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan561846Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2421724Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä361514