Vaihtoehtoiset energiamuodot purjeveneeseen - puukaasua

Anonyymi

Sota-aiakna oli häkäpönttöjä, jotka liikuttivat autoja busseista kuormureihin. Kiinnostaisi tietää, olisiko em. häkäpöntön asentaminen purjeveneeseen mahdollinen. Nythän on pellettejä, jotka on siistejä käyttää.

Saisiko jostain vielä häkäpöntön rakentamiseen ohjeita?

15

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuula moottori olisi paras, sillä voi ajaa vaikka rypsiöljyllä, hakisit mehmutalta vanhaa öljyä kepappi kojusta ja ajelisit ekolookisesti

    • Anonyymi

      Ehkä muutama airopari kyljistä ulos ja muutama orja soutamaan? Sitten täytyy varata 1,5 litraa kaurapuuroa tai perunankuoria per päiv per orja muonaa. Alle 30-jalkaisessa pärjätään yksillä airoilla.

    • Anonyymi

      Hmm, p u r j e vene? Eikös ne kuljekkaan tuulen voimalla?
      Moottoriveneeseen tuollainen kävisi paremmin, ainakin ajatuksen tasolla..

      • Anonyymi

        Eikö purjeveneet yleensä kulje moottorilla satamasta satamaan hanat kaakossa kesälomalla.

        Moottori karavaani kulkee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö purjeveneet yleensä kulje moottorilla satamasta satamaan hanat kaakossa kesälomalla.

        Moottori karavaani kulkee

        Mootorilla männään kun ei tuule. Ja kun tuulee niin purjeilla, silloin taas mootorivenhet jääpi rantaan....


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikäs siinä, eikun häkäpönttöä asentamaan. Ohjeitahan noihin on netti pullollaan. Eikun hakemaan hakusanalla "puukaasu" , "puukaasu autoilijat" jne. Kirjallisuudesta löytyy teos "Puukaasun aika" noin esimerkkinä.

      Semmoiselle toimivalle paketille kun varaa paatin kannelta tilaa, muutaman m2 verran niin siitä se lähtee...

      Puukaasun hyötysuhde noin esimerkiksi höyrykoneeseen verraten tuottaa parhaimmillaan liki 80 - 85 %:in hyötysuhteen mikä kuulostaa ensalkuun kovin houkuttelevalta. Varjopuolena sitten tuleekin korkeimmilla hyötysuhteilla vastaan pyrolyysiprosessin korkeampi lämpötilavaade n. 850 - 1200 C, mikä vaatiikin jo keraamisia rakenteita häkäpönttöön ja edelleen ruhtinaalista painonlisäystä mikä ei välttämättä ole se toivottavin juttu pienvenekäytössä, eikä erityisesti kannelle asennettuna. Sota-ajan autojen häkäpöntöissä käytettiin P**karautaa, jolloin lämpötilamaksimit rajautui jonnekkin 600 C, mikä prosessilämpötilana tuottaa osin puukaasua ja osin pyrolyysinesteitä kuten tervaa, mitä voi sitten halutessaan myydä puuveneilijöille. Terva taasen on pahinta myrkkyä ottomoottoreille , mitä veneissä käytetään jolloin hyötysuhdetta laskee lisää tervan ja lentotuhkan poistoon tarvittava suodatus ja kaasun jäähdytyslaitteisto.

      Lisähuomiona vielä häkäpönttöihin soveltuvaan pilkkeeseen, niin pilkkeen pitää olla juuri sopivan kokoista pienehköä ja todella kuivaa. Optimin kosteusprosentin ollessa jotain 16...20 %. ( miten lie onnistuu vesillä ?? ) Jos kosteampaa niin hyötysuhde laskee ja nokea tulee enemmän. Jos pilkekoko menee liian pieneksi niin muodostuvan tervan määrä suhteessa kaasun määrään kasvaa merkittävästi. Tietysti sitä voi mukamas valita käyttävänsä polttoaineena vain lehtipuuta...

      Ja sitten kaiken kruunaa laitteiston puhdistaminen. Mukavaa hommaa iltojen iloksi ja kanssaveneilijöiden viihdyttämiseksi. Onneksi ei tarvitse tehdä kuin kerta viikkoon ehkä pariin viikkoon jos ei aja kovin paljoa.

      Nyt siis jään suurella mielenkiinnolla odottelemaan aloittajan toteuttamaa käytännön sovellutusta

    • Anonyymi

      Muistaakseni laki sanoo yksiselitteisesti, että veneen moottorin polttoaineena ei saa olla muu kuin verollinen bensiini tai diesel.
      Poikkeuksena on erikseen hyväksytyt museohöyrylaivat tms

      • Anonyymi

        Muistat väärin.
        Esim. puulle ei ole määritelty polttoaineveroa mutta kivihiilelle ja turpeelle on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistat väärin.
        Esim. puulle ei ole määritelty polttoaineveroa mutta kivihiilelle ja turpeelle on.

        Häkäpöntössä voi käyttää pilkkeen lisäksi pellettejä, brikettejä (turve/hiili) ja vaikka hiilivetynesteitä. Ihan pieneen veneeseen ei laitteistoa saa asennettua. Vaatii muunnetun bensiinimoottorin, joten me dieseliä polttavat olemme vapautetut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistat väärin.
        Esim. puulle ei ole määritelty polttoaineveroa mutta kivihiilelle ja turpeelle on.

        Siis en väittänyt mitään polttoaineveron olemassaolosta vaan muistini mukaan polttoaineena ei saa käyttää muuta kuin verollisia polttoeineita bensiiniä ja diiseliä.
        Ei esimerkiksi koivuklapeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis en väittänyt mitään polttoaineveron olemassaolosta vaan muistini mukaan polttoaineena ei saa käyttää muuta kuin verollisia polttoeineita bensiiniä ja diiseliä.
        Ei esimerkiksi koivuklapeja.

        Kai mää ny pimeesti ostamiani klapei saa polttaa missä tahron...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai mää ny pimeesti ostamiani klapei saa polttaa missä tahron...

        Saat kai, mutta jos käytetät niitä veneen liikuttamiseen, niin jokaisesta kerrasta, jolloin jäät kiinni on seurausmaksu moottorin tehon mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat kai, mutta jos käytetät niitä veneen liikuttamiseen, niin jokaisesta kerrasta, jolloin jäät kiinni on seurausmaksu moottorin tehon mukaan.

        Kyllää tommosen vähdin jälkeen rakennettu paakaasutinmoottori on museovirtys ja verovapaa tätä kautta,


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe