Kirkon äänenkannattaja myöntää: kristinusko kriisissä Suomessa.
Mielenkiintoisia lainauksia lehden jutusta:
1) "2010-luku oli käännekohta: usko jumalaan romahti, ja kristinusko alkoi näyttää nuorten silmissä vieraalta."
2) ”Osa työntekijöistä on henkisesti luovuttanut”."
3) "Siitä ei pääse yli eikä ympäri: kristinusko on Suomessa kriisissä."
Lisää:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tutkijan-mukaan-2010-luku-oli-kaannekohta-usko-jumalaan-romahti-ja-kristinusko-alkoi-nayttaa-nuorten-silmissa-vieraalta-osa-tyontekijoista-on-henkis-1#8e4509d2
Kirkkoja kaupunki -lehti: kristinusko on Suomessa kriisissä
108
53
Vastaukset
- Anonyymi
ArtoTTT
Raamatun jae tällekin päivälle.
Matteus 5:13
»Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.Jeesus osasi totisesti profetoida, kun näki Pohjolan maanteiden suolauksen jo 2000 vuoden takaisessa Galileassa.
- Anonyymi
Repe.Ruutikallo kirjoitti:
Jeesus osasi totisesti profetoida, kun näki Pohjolan maanteiden suolauksen jo 2000 vuoden takaisessa Galileassa.
Muinaisessa Juudeassa pilaantunut tai vanhaksi mennyt suola kaadettiin maahan sillä sille ei enää ollut käyttöä. Näin se päätyi ihmisten ja eläinten tallottaviksi. Tosin maa joka suolaantui ei enää kasvanut, ja näin estettiin vahingossa teiden ja katujen kasvaminen umpeen.
Anonyymi kirjoitti:
Muinaisessa Juudeassa pilaantunut tai vanhaksi mennyt suola kaadettiin maahan sillä sille ei enää ollut käyttöä. Näin se päätyi ihmisten ja eläinten tallottaviksi. Tosin maa joka suolaantui ei enää kasvanut, ja näin estettiin vahingossa teiden ja katujen kasvaminen umpeen.
Suola on itsessääm säilöntäaine, joka ei varsinaisesti pilaannu tai mene vanhaksi.
Repe.Ruutikallo kirjoitti:
Suola on itsessääm säilöntäaine, joka ei varsinaisesti pilaannu tai mene vanhaksi.
Kuinkahan vanhaa mahtaa olla tuo sedimenteistä, entisestä merenpohjasta louhittava pöytämausteena käytettävä vuorisuola?
a-teisti kirjoitti:
Kuinkahan vanhaa mahtaa olla tuo sedimenteistä, entisestä merenpohjasta louhittava pöytämausteena käytettävä vuorisuola?
Vastaanpa itse: 200 miljoona vuotta. Hyvin on makunsa säilyttänyt. 😀
Juu kyllä
Eilen jo luin asiasta.
Näitä palstoja, Patmoksen blogia ja muita äärikristittyjen viestejä kun lukee, niin huomaa heidän olevan täysin poissa tolaltaan.
Jos Trumppi vielä sattuu häviämään vaalit niin äärikristityille se on pahempi paikka kuin heidän odottamansa maailmanloppu vihollisilleen olisi heidän kuvitelmissaan.Tällä hetkellä varmat äänet antavat Trumpille 86 valitsijaa. 270 vaaditaan.
Vastaava luku Bidenillä on 256.- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Tällä hetkellä varmat äänet antavat Trumpille 86 valitsijaa. 270 vaaditaan.
Vastaava luku Bidenillä on 256.Mikään ei ole varmaa.
TuIet pettymään pahimman kerran. Anonyymi kirjoitti:
Mikään ei ole varmaa.
TuIet pettymään pahimman kerran.Kaikki on mahdollista.
Viime vaaleissa Trump voitti kaikissa tiukoissa osavaltiossa ja kaikissa koneäänissä.
Ei ole todellista.- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Kaikki on mahdollista.
Viime vaaleissa Trump voitti kaikissa tiukoissa osavaltiossa ja kaikissa koneäänissä.
Ei ole todellista.Lisäisiköhän se kirkon kannatusta jos Biden voittaa?
Taitaa olla yhdentekevää kumpi voitta, sillä lut. kirkon luopumus on jo niin pitkällä, että sitä ei pelasta edes Bidenin voitto. Anonyymi kirjoitti:
Lisäisiköhän se kirkon kannatusta jos Biden voittaa?
Taitaa olla yhdentekevää kumpi voitta, sillä lut. kirkon luopumus on jo niin pitkällä, että sitä ei pelasta edes Bidenin voitto.Suomessa ei uskovaisuus riipu siitä kuka on Yhdysvalloissa presidentti.
- Anonyymi
#Jos Trumppi vielä sattuu häviämään vaalit#
Et kai vain ole alkanut epäilemään että Trumppi voisi jotenkin voittaa???? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
#Jos Trumppi vielä sattuu häviämään vaalit#
Et kai vain ole alkanut epäilemään että Trumppi voisi jotenkin voittaa????ArtoTTT
Edellinen siis minun kommenttini. Myös Is pohtii ennusteiden luotettavuutta. No ensi viikolla selviää tai sitten ei.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006706360.html Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Edellinen siis minun kommenttini. Myös Is pohtii ennusteiden luotettavuutta. No ensi viikolla selviää tai sitten ei.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006706360.htmlGallup on ollut hyvin luotettava.
Viime vaaleissa Clinton oli Gallupissa johdossa ja sai noin kolme miljoonaa ääntä enemmän.- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Gallup on ollut hyvin luotettava.
Viime vaaleissa Clinton oli Gallupissa johdossa ja sai noin kolme miljoonaa ääntä enemmän.ArtoTTT
Vaali ratkennee lähinnä 12 osavaltiossa jossa tilanne saattaa olla tasainenkin. - Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Gallup on ollut hyvin luotettava.
Viime vaaleissa Clinton oli Gallupissa johdossa ja sai noin kolme miljoonaa ääntä enemmän.Ahaa.
Gallupin tarkoitus oli ennustaa seuraava presidentti ja ennustus meni pahasti mönkään.
Eli millä tavaIIa Iuotettava? >> Jos Trumppi vielä sattuu häviämään vaalit niin äärikristityille se on pahempi paikka kuin heidän odottamansa maailmanloppu <<
Suomen fundisten pahin pettymys?
1) Trump häviää vaalit
2) Aborttilaki menee läpi
3) Translaki päivitetään
Veikkaan, että suurimmat itsesäälin kyyneleet näkisimme translain PÄIVItyksen suhteen.Anonyymi kirjoitti:
Ahaa.
Gallupin tarkoitus oli ennustaa seuraava presidentti ja ennustus meni pahasti mönkään.
Eli millä tavaIIa Iuotettava?En muista miten Gallup toteutettiin, mutta sen muistan, että ainakin Suomessa esitettiin koko maan tilanne, jossa Clinton oli edellä koko ajan.
Jälkeenpäin huomasin sen olevan aivan väärä tapa, koska ratkaisevaa on vain se mitä yksittäiset osavaltiot äänestävät.
Nyt on 14 osavaltioa, joissa kummankin kannatus on 7 prosenttia tai vähemmän. Laskin, että jos Biden pitää loppuun asti ne, joissa hänellä on 6-7 prosentin etumatka, niin Biden voittaa varmasti.
- Anonyymi
Kristinusko tulee katoamaan ja islam tulee tilalle. Baba Vangan ennustuksen mukaan Eurooppa tuhoutuu suuressa muslimisodassa ja Roomasta tulee kalifaatin pääkaupunki. Toivotaan että kansallisdeevamme Väinämöinen suojelee meitä.
Kristinusko kestää ainakin sen verran kuin elän.
Mutta siinä ajassa islam voi olla maailman suurin uskonto.- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Kristinusko kestää ainakin sen verran kuin elän.
Mutta siinä ajassa islam voi olla maailman suurin uskonto.lsIam ei ole uskonto.
Anonyymi kirjoitti:
lsIam ei ole uskonto.
Sitä sanotaan virallisesti maailman toiseksi suurimpana uskontona.
Yleisesti ottaen muslimit ovat paljon uskonnollisempia kuin kristityt.- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Sitä sanotaan virallisesti maailman toiseksi suurimpana uskontona.
Yleisesti ottaen muslimit ovat paljon uskonnollisempia kuin kristityt.Natsismikin on mielestäsi uskonto?
Anonyymi kirjoitti:
Natsismikin on mielestäsi uskonto?
Pitkälti se ainakin Saksassa oli hyvin uskonnon kaltainen. Sen opinkappaleethan olivat täysin uskonvaraisia. Natsismin käsikirjojen mukaan kansan johtajakin nousi asemaansa jotenkin selittämättömästi ja ikään kuin jumalallisesti. Mitään järjellistä saati tieteellistä metodia nousulle ei osattu kertoa.
- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Miksi valehtelet?
Miksi luulet minun haluavan tappaa kaikki kristityt?En vaIehtele.
Vihaat kristittyjä. Anonyymi kirjoitti:
En vaIehtele.
Vihaat kristittyjä.Mutta oli kyse halusta tappaa
Miksi jatkat valehtelua?- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Mutta oli kyse halusta tappaa
Miksi jatkat valehtelua?Kerroin totuuden sinusta ja sekös sinua harmittaa.
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin totuuden sinusta ja sekös sinua harmittaa.
Miksi valehtelet?
Löydätkö yhtään kohtaa, jossa olen halunnut tappaa kristityt? Voin ehkä esittää asian poliisille.Poliisi tutkii mitä kukin on esittänyt
Edes toivominen ei tarkoita aikomusta tappaa.
Moni vihaa homoja, mutta toivoo muslimien tulevan tappamaan homot. Mutta ei lesboja.- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Poliisi tutkii mitä kukin on esittänyt
Edes toivominen ei tarkoita aikomusta tappaa.
Moni vihaa homoja, mutta toivoo muslimien tulevan tappamaan homot. Mutta ei lesboja.Avaudu nyt seuraavaksi siitä miksi vihaat kristittyjä ja toivot heidän kuoIemaansa?
Anonyymi kirjoitti:
Avaudu nyt seuraavaksi siitä miksi vihaat kristittyjä ja toivot heidän kuoIemaansa?
Olen ollut sitä mieltä, että kaikki uskonnot ovat turhia.
- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Olen ollut sitä mieltä, että kaikki uskonnot ovat turhia.
Aika moni on varmasti tuolla kannalla, itseni mukaanlukien. En tunne ketään, joka olisi saanut pienintäkään hyötyä uskonnoista. Negatiivisia kokemuksia sensijaan löytyy. Se, että kokee, että ei saa uskonnoista/uskomisesta mitään hyötyä, ei ole sama, kuin että haluaisi tappaa jonkun. Varmaan itsekullekkin tulee välillä mieleen ajatus, että olisi sillä kirveellä töitä.
Kiinnittyi huomio kohtaan "Uskalla elää. Ja kuolla.”. Ehkä nykynuorilla on hämärtynyt ero elämän ja kuoleman välillä. Ajatellaan, että molemmat ovat vain atomien tanssia tms. Tieteen rummuttama reduktionismi uppoaa hyvin nuoriin.
Jostain syystä Pohjoismaissa Jumalaan uskovat ovat vähissä. Tulevaisuudessa heitä on erittäin vähän.
- Anonyymi
Eivät ne valheet ikuisesti kanna 🤣
- Anonyymi
>> Tutkijan mukaan 2010-luku oli käännekohta: usko Jumalaan romahti <<
Kiitoa Arto aloituksesta! - Anonyymi
>> 2010-luku oli käännekohta: kristinusko alkoi näyttää nuorten silmissä vieraalta <<
Näin se menee. - Anonyymi
kirkkoherra:
"Siitä ei pääse yli eikä ympäri: kristinusko on Suomessa kriisissä." - Anonyymi
>> Kristinuskon Jumalaan uskovien määrä on lähes puolittunut 2000-luvulla. <<
Hyvä Arto! - Anonyymi
>> Ensimmäistä kertaa tutkimushistoriassa alle puolet suomalaisista kertoo uskovansa minkäänlaiseen Jumalaan. <<
Jes Arto, nyt päästään asiaan! - Anonyymi
>> Valtaosa kirkon jäsenistä on niin sanottuja kulttuurikristittyjä <<
Jep, näin on. - Anonyymi
>> nuoremmissa ikäpolvissa kulttuurikristityt harvenevat <<
Edelleen, allekirjoitan. - Anonyymi
>> Kirkollisten toimitusten arvostus on romahtanut.<<
Näin on. >> Nuorissa ikäryhmissä sosiaalinen paine alkaa pikkuhiljaa vetää siihen suuntaan, että on parempi olla uskomatta, jos ei halua menettää kasvojaan. Edellisillä sukupolvilla se on ollut toisinpäin. <<
Juuri näin eli kun on loppunut se saamarin sosiaalinen paine ja vanhempien painostus!
Ja kun se painostus ja tuputtaminen loppuu, loppuu myös usko!
t qwerty, koko alun kommentoijaTässäkin on osa totta. Toisaalta ei päde kaikkiin. Fiksut vanhemmat eivät nimittäin lapsilleen pakkosyötä uskonnollisiakaan ajatuksia, toki aivan pienenä siinä määrin, että juhlapyhinä käydään kirkossa mutta suurempi paino noissa on kulttuuriperimässä ei niinkään, että kakaroita yritetään vimmatusti käännyttää.
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Tässäkin on osa totta. Toisaalta ei päde kaikkiin. Fiksut vanhemmat eivät nimittäin lapsilleen pakkosyötä uskonnollisiakaan ajatuksia, toki aivan pienenä siinä määrin, että juhlapyhinä käydään kirkossa mutta suurempi paino noissa on kulttuuriperimässä ei niinkään, että kakaroita yritetään vimmatusti käännyttää.
Mikä mahtaa olla katolisten vanhempien -, tai vaikka luterilaisten vanhempien -, tai vaikka islamilaisten vanhempien ja heidän lastensa uskonnollisilla vakaumuksillaan jokin syy-seuraus-suhde?
80-99% ?
Olisiko vanhempiensa ja lastensa uskonnollisella vakaumuksella välillä jokin likimain kausaliteettinen suhde?
Tai ainakin erittäin vahva positiivinen korrelaatio?Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Tässäkin on osa totta. Toisaalta ei päde kaikkiin. Fiksut vanhemmat eivät nimittäin lapsilleen pakkosyötä uskonnollisiakaan ajatuksia, toki aivan pienenä siinä määrin, että juhlapyhinä käydään kirkossa mutta suurempi paino noissa on kulttuuriperimässä ei niinkään, että kakaroita yritetään vimmatusti käännyttää.
>> Fiksut vanhemmat <<
Tuo kadonnut sukupolvi. Ei sellaita ole koskaan ollut olemassakaan, nytkin ne jättää kastamatta ja opettamatta, kun ei ne itse haluaisi tulla kastetuiksi, eikä aivopestyiksi.
Kuten itse ehkä tulivat.
ps me projisoidaan muihin se, mitä me itse kuvitellaan kokevamme, oletanqwertyilija kirjoitti:
>> Fiksut vanhemmat <<
Tuo kadonnut sukupolvi. Ei sellaita ole koskaan ollut olemassakaan, nytkin ne jättää kastamatta ja opettamatta, kun ei ne itse haluaisi tulla kastetuiksi, eikä aivopestyiksi.
Kuten itse ehkä tulivat.
ps me projisoidaan muihin se, mitä me itse kuvitellaan kokevamme, oletanNo enpä osaa puhua kuin omasta puolestani. Meillä on kersat ihan itse saanneet valita. No tuo johtuu ehkä siitä, että itsekkin on ihan vaan tavallinen tallaaja. Suuria paineita tai odotuksia ei siis ole ollut heitäkään kohtaan.
Ja ihan tuolla perusmuotoisella kasteella on koko poppoo pärjätty, kertausta ei siis ole tarvittu.Tolkun.Ihminen kirjoitti:
No enpä osaa puhua kuin omasta puolestani. Meillä on kersat ihan itse saanneet valita. No tuo johtuu ehkä siitä, että itsekkin on ihan vaan tavallinen tallaaja. Suuria paineita tai odotuksia ei siis ole ollut heitäkään kohtaan.
Ja ihan tuolla perusmuotoisella kasteella on koko poppoo pärjätty, kertausta ei siis ole tarvittu."kertausta ei siis ole tarvittu."
Ihan hyvä. Netmissionissa oli tyyppi, joka oli kastattanut itsensä ainakin seitsemän kertaa, koska ei kokenut päässeensä synnistä irti, ei sitten millään.
😂 🤣KTS kirjoitti:
"kertausta ei siis ole tarvittu."
Ihan hyvä. Netmissionissa oli tyyppi, joka oli kastattanut itsensä ainakin seitsemän kertaa, koska ei kokenut päässeensä synnistä irti, ei sitten millään.
😂 🤣Tuo on kyllä jo aika kova suoritus.
No enpä osaa puhua kuin omasta puolestani. Meillä on kersat ihan itse saanneet valita. No tuo johtuu ehkä siitä, että itsekkin on ihan vaan tavallinen tallaaja. Suuria paineita tai odotuksia ei siis ole ollut heitäkään kohtaan.
Ja ihan tuolla perusmuotoisella kasteella on koko poppoo pärjätty, kertausta ei siis ole tarvittu.Omien lasteni tärkein kasvatusmetodini oli, että tee kaikki päinvastoin kuin kohdallasi tehtiin. Eli anna lasten päättää harrastuksena, vaatteensa, kaverinsa, menemisensä ja tulemisensa.
Lopputulos näyttää hyvältä ja tytärkin juuri mainitsi kokemastaan kasvatuksesta positiiviseen sävyyn. Rajat ja rakkaus.
Miten lie sitten ajattelee ensimmäinen lapsenlapsi, sen näemme lähivuosina, kunhan ensin syntyy ja oppii ajattelemaan.Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Ja ihan tuolla perusmuotoisella kasteella on koko poppoo pärjätty, kertausta ei siis ole tarvittu.Meillä hyväksyttiin kotona vain täysi kymppi, huonompia arvosanoja ei uskaltanut edes sotatraumaiselle kertoa, vaikka pakko oli. Monen muun ikävän jutun lisäksi.
Siitä kait tuo "vapaa kasvatus" minussa syntyi. Kun poika oli 10, niin se meni junalla Hesaan ja metrolla itään pääteasemalle ja sieltä johonkin maanalaiseen luolaan skeittaamaan.
Ja takaisinkin löysi, joka kerta.
Itse en olisi moisesta vapaudesta edes nähnyt unta.KTS kirjoitti:
"kertausta ei siis ole tarvittu."
😂 🤣Oletan, että selvitin rankahkon lapsuuteni sillä, etten uskonut kuin näkemääni ja ymmärtämääni. Niinpä minusta (olettaakseni osin siksi) tuli skeptinen rationalisti.
Varmaksi en tiedä, mutta oletan näin.qwertyilija kirjoitti:
Meillä hyväksyttiin kotona vain täysi kymppi, huonompia arvosanoja ei uskaltanut edes sotatraumaiselle kertoa, vaikka pakko oli. Monen muun ikävän jutun lisäksi.
Siitä kait tuo "vapaa kasvatus" minussa syntyi. Kun poika oli 10, niin se meni junalla Hesaan ja metrolla itään pääteasemalle ja sieltä johonkin maanalaiseen luolaan skeittaamaan.
Ja takaisinkin löysi, joka kerta.
Itse en olisi moisesta vapaudesta edes nähnyt unta.Kuulostaa ikävältä. Itsehän olen alkoholisti vanhempien heitteille "jättämä " jonka sitten tiukka konservatiivi uskovainen mummo korjasi talteen. Mummo oli kyllä jämäkkä mutta oikeudenmukainen . Hänen konservatiivi uskovaisuus oli nimenomaan sitä vanhaa körttiläisyyttä, eli hän luki itse Raamattua ja teki parannusta itsestä käsin, tosin näin jälkeenpäin ei olisi ollut syytä. Hän oli aidosti hyvä ihminen.
Joten eipä ne minunkaan lähtökohdat ihan parhaat mahdolliset ole olleet vaikka tasan oli ne bioloogiset vanhemmat mutta ei auttanut , mummo joutu tuleen pelastamaan ;) Tuon jälkeen sitten asiat alkoivat sujumaan. Toki menihän siinä kuulema pari viikkoa, että totuin uusiin rauhallisiin oloihin jota rytmittivät aina toistuvat rutiinit ja varmuus. Asia jota en koskaan ennen ollut elämässäni kokenut.Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä. Itsehän olen alkoholisti vanhempien heitteille "jättämä " jonka sitten tiukka konservatiivi uskovainen mummo korjasi talteen. Mummo oli kyllä jämäkkä mutta oikeudenmukainen . Hänen konservatiivi uskovaisuus oli nimenomaan sitä vanhaa körttiläisyyttä, eli hän luki itse Raamattua ja teki parannusta itsestä käsin, tosin näin jälkeenpäin ei olisi ollut syytä. Hän oli aidosti hyvä ihminen.
Joten eipä ne minunkaan lähtökohdat ihan parhaat mahdolliset ole olleet vaikka tasan oli ne bioloogiset vanhemmat mutta ei auttanut , mummo joutu tuleen pelastamaan ;) Tuon jälkeen sitten asiat alkoivat sujumaan. Toki menihän siinä kuulema pari viikkoa, että totuin uusiin rauhallisiin oloihin jota rytmittivät aina toistuvat rutiinit ja varmuus. Asia jota en koskaan ennen ollut elämässäni kokenut.Itse akateemisen perheen vesana funtsin 7 vuotiaana Oulujoen rannassa kuin Hamlet konsanaan, ett ollako vai eikö olla.
Ei fyysistä väkivaltaa, edes, mutta täydellinen ulkopuolisuuden tunne ja se henkinen nitistys.
Tapasin viime vuonna kapakassa yhden itseäni monta kymmentä vuotta nuoremman kaverin ja vaihdettiin vähän ajatuksia. Kohta jo todettiin, että molemmat koki nuorena, että muilla olisi parempi, jos me emme olisi olemassa. Oltiin heti samalla aaltopituudella ja äärimmäisen luottavaisia toisiimme.
No se tuli ja meni, mutta huomasin, ettei nuo kokemukseni olleet ainutlaatuisia, eikä ne ole tässä yhteiskunnassa ohi vieläkään. Ikävä kyllä.qwertyilija kirjoitti:
Itse akateemisen perheen vesana funtsin 7 vuotiaana Oulujoen rannassa kuin Hamlet konsanaan, ett ollako vai eikö olla.
Ei fyysistä väkivaltaa, edes, mutta täydellinen ulkopuolisuuden tunne ja se henkinen nitistys.
Tapasin viime vuonna kapakassa yhden itseäni monta kymmentä vuotta nuoremman kaverin ja vaihdettiin vähän ajatuksia. Kohta jo todettiin, että molemmat koki nuorena, että muilla olisi parempi, jos me emme olisi olemassa. Oltiin heti samalla aaltopituudella ja äärimmäisen luottavaisia toisiimme.
No se tuli ja meni, mutta huomasin, ettei nuo kokemukseni olleet ainutlaatuisia, eikä ne ole tässä yhteiskunnassa ohi vieläkään. Ikävä kyllä.En tiedä ymmärsinkö oikein mutta vaikuttaa hiukan itsetuhoiselta.
En tiedä ymmärsinkö oikein mutta vaikuttaa hiukan itsetuhoiselta.
Hieman? Aika paljon, tosin syy oli osin eka luokan kansakoulunopettajani, joka vihasi tällaista vasenkätistä. Onneksi toiselle luokalle sain aivan upean opettajan, rouva Korhosen, joka tykkäsi meistä kaikista, jopa minusta. Hän oli minulle tärkeämpi ihminen kuin oma äitini.
- Anonyymi
Häpeää ei tarvitse metsästää. Hyvää yötä.
Äärikristilliset laitalahkolaiset ovat ajaneet kristinuskon kriisiin ja tehneet siitä hävettävän asian mitä sen ei tarvitsisi olla.
Sama se on ateismin ja muidenkin suhteen. Itse saatan kuulua niihin ateisteihin, jotka sotkee palettia, mutta ei se uskoakseni mihinkään vaikuta.
Joku äärimmäinen isis ja sen seuraajat (Ranska) tekee tosin muslimien elämän vaikeammaksi eli tulee se siinäkin raja vastaan.
- Anonyymi
Muinaisiin elämäntapoihin ja ajattelutapoihin perustuvilla suljetuilla valtajärjestelmillä on ollut oma aikansa. Vuosisatojen saatossa maallistuminen on ollut väistämätön ja luonnollinen ilmiö; uskonnollisuus muuttuu kansanperinteeksi ja totutuiksi rituaaleiksi, eikä "henkinen/jumalallinen yhteys" ole enää samalla tavalla merkityksellinen. Koska mikään ei ole ikuista, kaikella on oma elinkaarensa. Se alkaa joskus ja loppuu joskus. Rationalistuminen on saumaton osa ihmisen kehitystä ja mitä rationaalisemmaksi ihminen tulee, sitä heikommaksi ns. näkymättömien asioiden rooli ja merkitys muuttuu. Myös kaikenlaiset kummituksiin yms. liittyvät uskomukset heikkenee, ja muuttuu jopa teeskentelyviihteeksi. Yksi hyvä esimerkki rationalistumisen konkreettisuudesta on NDE. Vielä jokin aika sitten se oli hyvinkin merkittävä "todiste" tuonpuoleisesta, mutta mitä pidemmälle ja syvemmälle tiede on päässyt, sitä enemmän tämäkin yliluonnolliseksi koettu ilmiö on alettu kokea luonnollisena. Toki vielä löytyy vastaanpanijoita, mutta heikoksi käy eväät ja lopulta joutuvat tunnustamaan tosiasiat.
Niin ja siis NDE tarkoittaa kuolemanrajakokemusta (near-death experience) joka mielenkiintoinen joskin jokseenkin samanlainen uskonnoista riippumatta ja siten iskee vasten fundislahkon kasvoja.
Mitä enemmän tiedämme, niin sitä vähemmän jää tilaa uskomuksille.
Minulla niille ei ole ollut tilaa koskaan.
Esim. jumaluskon rinnastin joulupukkiuskoon hyvin pitkään. Oletin, että kyse on samanlaisesta uskomuksesta, jossa aikuiset muka uskoo ja ja lapset oikeasti uskoo.
Että uskotaan, että ollaan uskovinaan.
Asian todellinen laita selveni minulla vasta paljon, paljon myöhemmin. Eli että jotkut aikuisen oikeasti uskoo johonkin Jumalaan tai vastaavaa,
No, tuo joulupukki-illuusioni särkyi noin 6 vuotiaana ja siihenkään en osannut liittää alun perinkään mitään yliluonnollista.
- Anonyymi
Nuoret ovat fiksuja ja näkevät että kirkkoon ei voi luottaa enään vahvana toimijana vaan he kokevat sen instanssina joka on heti valmis myymään per$ett@@n miellyttääkseen eri tahoja, esim. kaikenmaailman takatuuppareita.
Ei vaan toisinpäin. Nuoret hyväksyvät kirkon niin kauna kuin se osoittaa olevansa sateenkaariaatteen ja tasa-arvon kannattaja.
Jos ei, niin voi voi. Se oli menoa sitten.Niin ja tuo mielikuva olikin vain sinun paskantahrimassa mielikuvituksessa.
Toisaalta jotain viisautta voisit sinäkin ymmärtää tuosta sanomastasi ammentaa. Nuoria ei kiinnosta sellainen yhteisöllisyys jossa vimmatusti vastustetaan "takatuuppareita" ja tuo siis ihan vaan heteropohjalta koska yhä edelleen suurinosa nuoristakin ovat heteroita. Ymmärrän kyllä ihan hyvin . Kyllä vaikka vanha känsä alankin olemaan niin muistan aikaa jolloinka vaimon kanssa perhettä perustettiin ja opintolainoja siinä samalla makseltiin niin eipä olisi ensimmäisenä ajatuksena tullut mieleen alkaa vastustamaan "takatuuppareita"
Elämässä oli siis suurempiakin asioita kuin miettiä kuka kenenkin kanssa makaa ja miten.
Tuo ihan wink, wink, miksei helluntai herätyksessä ovi käy.Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Niin ja tuo mielikuva olikin vain sinun paskantahrimassa mielikuvituksessa.
Toisaalta jotain viisautta voisit sinäkin ymmärtää tuosta sanomastasi ammentaa. Nuoria ei kiinnosta sellainen yhteisöllisyys jossa vimmatusti vastustetaan "takatuuppareita" ja tuo siis ihan vaan heteropohjalta koska yhä edelleen suurinosa nuoristakin ovat heteroita. Ymmärrän kyllä ihan hyvin . Kyllä vaikka vanha känsä alankin olemaan niin muistan aikaa jolloinka vaimon kanssa perhettä perustettiin ja opintolainoja siinä samalla makseltiin niin eipä olisi ensimmäisenä ajatuksena tullut mieleen alkaa vastustamaan "takatuuppareita"
Elämässä oli siis suurempiakin asioita kuin miettiä kuka kenenkin kanssa makaa ja miten.
Tuo ihan wink, wink, miksei helluntai herätyksessä ovi käy.Vihan teologia puree vain elämän kolhimiin.
Kun nostetaan sillan alta ja kerrotaan, että olet kaikkia muita parempi, niin siinä liki nollaitsetuntoisella voi mennä pää sekaisin. Nähty on.
Vaimonsa oli syntymähellari ja mies noita sillan alta pelastettuja.
Vaimo oli ihan ok, mutta isäntä.... no ressukka.qwertyilija kirjoitti:
Vihan teologia puree vain elämän kolhimiin.
Kun nostetaan sillan alta ja kerrotaan, että olet kaikkia muita parempi, niin siinä liki nollaitsetuntoisella voi mennä pää sekaisin. Nähty on.
Vaimonsa oli syntymähellari ja mies noita sillan alta pelastettuja.
Vaimo oli ihan ok, mutta isäntä.... no ressukka.Näin se menee.
Enkä minä ole yhtään kertaa ole aikonut tappaa kristittyjä, vaikka he niin valehtelevat.
Kaameaa porukkaa.torre13 kirjoitti:
Näin se menee.
Enkä minä ole yhtään kertaa ole aikonut tappaa kristittyjä, vaikka he niin valehtelevat.
Kaameaa porukkaa.Niiden Ilmestyskirja kertoo, että lopunaikoina heitä aletaan lahtaamaan. Koska he kokevat, että lopunaika on nyt, heidän elinaikanaan, koska he ovat mielestään ihmiskunnan tärkeimmät, niin ne vainon merkit "löytyy" aina tästä ajasta. Olipa sitten herra tai narri, kuninkaallinen tai kuninkaan saappaankiillottaja. Jokainen löytää "todisteensa".
- Anonyymi
Vain liberalismi on kriisissä. Ei aito kristinusko ja kristityt.
- Anonyymi
torre13 kirjoitti:
Kaikki ovat liberaaleja.
Kuka nimittäin tekee mitä Raamatussa sanotaan?Jyyyyyhbon kouIutus on mikä!?
Jos ei vastausta = ei kouIutusta.
- Anonyymi
Jos jälleensyntymisoppi ja karman laki otettaisiin takaisin kristinuskoon niin uskon että se auttaisi kriisissä.
Ihmiset tykkäisivät kun uudet tuulet puhaltaisivat ummehtuneessa kristinuskossa.
Voihan sitä papit silti saarnata jeesuksesta ja jonkinlaisesta jumalastakin. - Anonyymi
Kirkko on kriisissä kun on menettänyt Jumalan Sanan, mutta kristinusko ei ole kriisissä, koska yhä julistetaan kaikkialla iloista sanomaa eli uskoa Jeesukseen. Amen
- Anonyymi
Kritiikistä huolimatta meidän pitää tietää, miten voimme pysyä uskossa. Videossa ohjeet siihen:
https://youtu.be/GnCm6hJeDT0 Tätä muutosta voi liioittelematta kutsua mullistavaksi. Ensimmäistä kertaa Jumalaan / jumaliin uskovat ovat vähemmistö ja ateistit / agnostikot / ignostikot ovat enemmistö. Vain 20 vuodessa tapahtunut muutos on ollut todella raju:
Kristinuskon Jumalaan uskoi 1999 47% ja nyt usoo 25%
Muilla tavoin jumaliin uskoi 1999 27% ja nyt uskoo 18%
Jumaliin uskoi siis yhteensä 1999 74% ja nyt uskoo 43%
Koska Kirkko alkaa muuttamaan raskasta rakennettaan tulossa olevaa tulojen laskua vastaavaksi? Esimerkiksi hiippakuntien ja ökypalkkaisten piispojen virkoja on vielä 2000 -luvulla vain lisätty, vaikka jäsenmäärä on koko ajan laskussa.
Kun alle puolet kirkkoon kuuluvista uskoo kirkon opettamaan Jumalaan, niin voi olla aika varma, että jäsenmäärä jatkaa laskuaan.- Anonyymi
Näin uskovana arvioisin, että nuo prossaluvut on liian suuria. Ihmiset voi uskoa pappien rakentamiin "minunjumalohin", mutta eivät usko kristinuskon Jumalaan.
Luulisin että kristinuskon Jumalaan uskoo aidolla tavalla siinä 10-15% kansasta. Anonyymi kirjoitti:
Näin uskovana arvioisin, että nuo prossaluvut on liian suuria. Ihmiset voi uskoa pappien rakentamiin "minunjumalohin", mutta eivät usko kristinuskon Jumalaan.
Luulisin että kristinuskon Jumalaan uskoo aidolla tavalla siinä 10-15% kansasta.Jokaisella on oma käsityksensä kristinuskon Jumalasta.
torre13 kirjoitti:
Jokaisella on oma käsityksensä kristinuskon Jumalasta.
"Tosi-kristityn" mielestä vain oma käsitys on oikea.
Anonyymi kirjoitti:
Luulisin että kristinuskon Jumalaan uskoo aidolla tavalla siinä 10-15% kansasta.Ja luonnollisesti sinä määrittelet tuon "aidolla tavalla"
Kilgore.Trout kirjoitti:
"Tosi-kristityn" mielestä vain oma käsitys on oikea.
Miksi joku olisi käsityksessä mitä ei pidä oikeana 😺❓
- Anonyymi
Kellä on ja kellä ei. Mulla ei.
- Anonyymi
Jutussa sanotan myös, että jos nuori haluaa säilyttää uskottavuutensa, hän ei usko. JESS!!! Nuoriso vapautuu kirkon kahkeista.
- Anonyymi
Ateismi yrittää vallata omilla näkemyksellään
kirkon ja niin kutsutut leipä papit on ruvenneet tukemaan ateismin osahaarojen tuloa kirkkoon.Raamattu on muuttumaton
Ja viimeisenä päivänä uskossa pysyneet
pääsevät Jumalan valtakuntaan. - Anonyymi
Ateismin hyökkäys näkyy kirkosta eronneiden määrässä ja myös kirkkoja
on tullut myyntiin.Isien pahat teot kostetaan
3-4 sukupolveen,joten rukoilkaa ,että lapsenne ei joutuisi perisynnin kohteeksi.Kirkosta on erottu tasaiseen tahtiin niin kauan kun kirkosta on saanut erota. Yli 100 vuotta.
- Anonyymi
Enää muutama vuosi niin kirkko on muisto vain! Ja helvetillä pelottelu.
Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2372228Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101818Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse651511Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801235- 611095
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171088TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161008Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42844- 70842