Juutalaisuudessa ei ole ylösnousemusta

Joku hellari eräässä ketjussa väitti, että juutalaisilla on ylösnousemus, joka kerrotaan Vanhassa testamentissa.

Vanha testamentti ei ole juutalainen kirja vaan kristittyjen kirja.
Juutalaiset pitävät Vanhaa testamenttia väärennöksenä, joskin jotkut käännynnäisjuutalaiset ovat sitä lukeneet, koska juutalaisia uskonkirjoja ei ole ollut saatavilla heidän kielellään.

Juutalaisten Tanakissa ei mainita ylösnousemusta.
Tanakin mukaan rangaistuksetkin jaetaan maanpäällä ja tuleva Messiaskin on maalllinen Kuningas.

Joissakin nuoremmissa juutalaisissa kirjoituksissa on epäselviä viitauksia ylösnousemukseen, mutta niitä ei ole laitettu juutalaiseen teologiaan.

Juutalaisten Talmudissa kerrotaan Jeesuksen olleen juutalaisen naisen ja Pantera-nimisen roomalaisen sotilaan avioton lapsi, jolla oli viisi opetuslasta: Matthai, Nakai, Nezer, Buni ja Todah.
Jeesus teloitettiin pääsiäisenä noituuden harjoituksesta ja Israelin eksyttämisestä.
ttps://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaisuuden_käsitys_Jeesuksesta

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Vanha testamentti ei ole juutalainen kirja vaan kristittyjen kirja."

      Vanha testamentti perustuu juutalaiseen Tanakiin, minkä Pekukin olisi voinut helposti googlettaa. Samoin sen, että juutalaisten Toora = 5 Mooseksenkirjaa.

      Vanhassa testamentissa on merkkejä kuoleman voittamisesta. Eenok ja Elia otettiin taivaaseen näkemättä kuolemaa. Usko ylösnousemukseen avautui vähän kerrassaan vanhan liiton aikana.

      Jesajan profetiassa sanotaan: ”Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon, heidän ruumiinsa nousevat ylös. Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään” (Jes. 26:19).

      Danielin kirjan ennustuksessa puolestaan sanotaan: ”Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun” (Dan. 12:2). Tämä tulee tapahtumaan viimeisinä aikoina.

      • Anonyymi

        Kuvittelet. Kun asiaa kysyy heprean historian ja teologian tutkijoilta, on ihan selvää, etteivät heprealaiset tunteneet ylösnousemuksen käsitettä. Vasta Hesekielin ja Danielin kirjat kertovat apokalyptisistä asioista, joihin ylösnousemus kuuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvittelet. Kun asiaa kysyy heprean historian ja teologian tutkijoilta, on ihan selvää, etteivät heprealaiset tunteneet ylösnousemuksen käsitettä. Vasta Hesekielin ja Danielin kirjat kertovat apokalyptisistä asioista, joihin ylösnousemus kuuluu.

        >>Kun asiaa kysyy heprean historian ja teologian tutkijoilta, on ihan selvää, etteivät heprealaiset tunteneet ylösnousemuksen käsitettä<<

        No he eivät ole silloin minkäänlaisia asiantuntijoita vaan kelvottomia tutkijoita tai pelkkiä valehtelijoita, minkälainen sinäkin olet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>Kun asiaa kysyy heprean historian ja teologian tutkijoilta, on ihan selvää, etteivät heprealaiset tunteneet ylösnousemuksen käsitettä<<

        No he eivät ole silloin minkäänlaisia asiantuntijoita vaan kelvottomia tutkijoita tai pelkkiä valehtelijoita, minkälainen sinäkin olet.

        Kun kysyy juutalaisilta, niin he kyllä kertovat, ettei heillä ole ylösnousemusta.

        Juutalaisista suurin osa kunnioittaa perinteisiä juutalaisia kirjoja, vaikka alkuperäisiä arabi-juutalaisia ei paljoa enää ole.

        Lähes kaikki nykyiset juutalaiset Israelissa ovat muualta tulleita käännynnäisiä tai käännynnäisten jälkeläisiä.
        Raamatun ajan juutalaiset olivat arabeja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvittelet. Kun asiaa kysyy heprean historian ja teologian tutkijoilta, on ihan selvää, etteivät heprealaiset tunteneet ylösnousemuksen käsitettä. Vasta Hesekielin ja Danielin kirjat kertovat apokalyptisistä asioista, joihin ylösnousemus kuuluu.

        Juu, noin se on.

        Juutalaisten opit kristittyjen pitäisi tietää, mutta hyvin harva harva kristitty tuntee edes perusasioita juutalaisesta uskosta.
        Sitäkään eivät tiedä, että Raamatun juutalaiset Jeesus mukaan lukien olivat arabeja.


      • Anonyymi
        Pe.ku kirjoitti:

        Kun kysyy juutalaisilta, niin he kyllä kertovat, ettei heillä ole ylösnousemusta.

        Juutalaisista suurin osa kunnioittaa perinteisiä juutalaisia kirjoja, vaikka alkuperäisiä arabi-juutalaisia ei paljoa enää ole.

        Lähes kaikki nykyiset juutalaiset Israelissa ovat muualta tulleita käännynnäisiä tai käännynnäisten jälkeläisiä.
        Raamatun ajan juutalaiset olivat arabeja.

        >>Kun kysyy juutalaisilta, niin he kyllä kertovat, ettei heillä ole ylösnousemusta.<<

        Sinä valehtelet kuin Saatana.

        Riippuu lahkosta, keneltä kysyt. Juutalaisia lahkoja on useita. Raamatun aikaan farisukset uskoivat ylösnousemukseen kun saddukeuslaiset eivät. Nykyään on myös juutalaisia, jotka uskovat ylösnousemukseen. Vanhassa testamentissa on kuitenkin ylönousemus, joten se riittää meille tiedoksi.

        ”Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon, heidän ruumiinsa nousevat ylös. Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään” (Jes. 26:19).

        ”Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun” (Dan. 12:2).

        Matt 25:46 "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."


      • Anonyymi
        Pe.ku kirjoitti:

        Juu, noin se on.

        Juutalaisten opit kristittyjen pitäisi tietää, mutta hyvin harva harva kristitty tuntee edes perusasioita juutalaisesta uskosta.
        Sitäkään eivät tiedä, että Raamatun juutalaiset Jeesus mukaan lukien olivat arabeja.

        >>Juutalaisten opit kristittyjen pitäisi tietää, mutta hyvin harva harva kristitty tuntee edes perusasioita juutalaisesta uskosta.<<

        Sinä Pe.ku olet jumalaton eksyttäjä, joka ei tunne Raamattua. Kukaan ei usko sinua. Kaikki tietävät, mikä sinä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Kun asiaa kysyy heprean historian ja teologian tutkijoilta, on ihan selvää, etteivät heprealaiset tunteneet ylösnousemuksen käsitettä<<

        No he eivät ole silloin minkäänlaisia asiantuntijoita vaan kelvottomia tutkijoita tai pelkkiä valehtelijoita, minkälainen sinäkin olet.

        Ei juutalaisilla ole opissaan ollut koskaan ylösnousemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei juutalaisilla ole opissaan ollut koskaan ylösnousemusta.

        Puhut valhetta kuin Saatana.

        Juutalaisista fariseusten lahko on aina uskonut ylösnousemukseen. Nykyään on juutalaisia, jotka uskovat edelleen ylösnousemukseen.

        Ap.t 23:
        6 Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: "Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen."
        7 Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia.
        8 Saddukeukset näet väittävät, ettei mitään ylösnousemusta ole, ei myöskään enkeleitä eikä henkiä, kun taas fariseukset uskovat näihin kaikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut valhetta kuin Saatana.

        Juutalaisista fariseusten lahko on aina uskonut ylösnousemukseen. Nykyään on juutalaisia, jotka uskovat edelleen ylösnousemukseen.

        Ap.t 23:
        6 Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: "Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen."
        7 Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia.
        8 Saddukeukset näet väittävät, ettei mitään ylösnousemusta ole, ei myöskään enkeleitä eikä henkiä, kun taas fariseukset uskovat näihin kaikkiin.

        Höpön lopön...

        Ylösnousemukseen uskovat messiaani-juutalaiset ovat kristtyjä, eikä juutalaisia ja heitä on vain pari prosenttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön lopön...

        Ylösnousemukseen uskovat messiaani-juutalaiset ovat kristtyjä, eikä juutalaisia ja heitä on vain pari prosenttia.

        >>>Ylösnousemukseen uskovat messiaani-juutalaiset ovat kristtyjä, eikä juutalaisia<<<

        Puhut valhetta kuin Saatana.

        Raamattu ilmoittaa, että juutalaisten fariseusten lahko uskoi ylösnousemukseen. Ilmeisesti sinä et pysty lukemaan kirjoitettua tekstiä ja ymmärtämään sitä, koska jankutat tuota valhetta koko ajan.

        Ap.t 23:
        6 Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: "Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen."
        7 Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia.
        8 Saddukeukset näet väittävät, ettei mitään ylösnousemusta ole, ei myöskään enkeleitä eikä henkiä, kun taas fariseukset uskovat näihin kaikkiin.

        ”Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon, heidän ruumiinsa nousevat ylös. Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään” (Jes. 26:19).

        ”Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun” (Dan. 12:2).


      • Anonyymi

        Mistä tämä uskovien tietämättömyys ja väärinkäsitykset toisen uskonnon opeista tulevat?

        Asiahan on kuitenkin päivänselvä, juutalaisilla on oma oppinsa, jonka he ovat päättäneet jo ennen kristinuskoa, eikä kristityt voi muuttaa toisen vanhemman uskonnon oppeja.


    • Anonyymi

      Daavidin Psalmissa Messiaasta ennustetaan: "Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä katoavaisuutta" (Psalmi 16:10).

      Tämä ennustus ei voinut koskea Daavidia itseään, koska hänen hautansa oli olemassa ainakin vielä Jeesuksen päivinä. Mutta Jeesuksen ruumis ei nähnyt katoavaisuutta. Toisin sanoen hänen ruumiinsa ei maatunut, koska hän nousi ylös kuolleista.

      • Anonyymi

        Niin ja ko. kohdassa myös sanotaan, ettei ruumis maadu:

        Ps 16:9 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja sieluni riemuitsee, ja myös minun ruumiini asuu turvassa.
        10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.


    • Anonyymi

      Aloittaja on pelkkä höpöttäjä, juutalainen tai ei.

    • Anonyymi

      Kaikki ovat eläviä kunnes tulee sitten viimeinen tuomio ja sen jälkeen katsotaan kaikille sopiva paikka.
      Nyt Jumala on elävä ja elävien Jumala.
      toki Hän hallitsee sekä eläviä että kuolleita mutta, Herra sanoo:

      2. Moos. 3:6
      Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.

      Matt. 22:32
      29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
      30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
      31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
      32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

    • Anonyymi

      "Juutalaisten Tanakissa ei mainita ylösnousemusta."
      vai niin
      Kuuluuko 2 Mooseksen kirja tanakiin?
      jos kuuluu niin sitten on Jumalan edessä "kuolleet" eläviä!

      Aina te eksytte!

      2. Moos. 3:6
      Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.

      • Anonyymi

        Mooseksen kirja kuuluu Tanakiin, mutta Vanhan testamentin Mooseksen kirja ei kuulu tanakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksen kirja kuuluu Tanakiin, mutta Vanhan testamentin Mooseksen kirja ei kuulu tanakiin.

        Vanhan testamentin Mooseksen kirjalla ja Mooseksen lailla ei ole mitään eroa. Vanha testamentti on suora kopio Tanakista.


    • Anonyymi

      Ps.104:29 Sinä peität kasvosi, ja ne pelästyvät, sinä otat pois niiden hengen, ne kuolevat ja palajavat tomuun jälleen. Ps.146:4 Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen: sinä päivänä hänen hankeensa raukeavat tyhjiin. Saarn.6:6. 9:5. Jes.26:14

    • Anonyymi

      Ps.88:11 Teetkö sinä ihmeitä kuolleille, tai nousevatko haamut sinua kiittämään? Sela. Ps.6:6. 30:10. 115:17 Eivät kuolleet ylistä Herraa, ei kukaan hiljaisuuteen astuneista.

    • Anonyymi

      Kristuskultti syntyi juutalaisuuden haastajaksi. Kilpailutilanteessa sen oli luvattava jotain alkuperäistä enemmän. Kunnon kaupparatsun tavoin: "Eikä tässä vielä kaikki. Lätkäistän vielä iankaikkisen elämän optioarpa kaupan päälle samaan pakettiin. Tehdäänkö kaupat?"

    • Anonyymi

      Job.21:26 Yhdessä he panevat maata multaan, ja madot peittävät heidät. Saarn.9:2 Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvin käy niinkuin syntisenkin, vannojan niinkuin valaa pelkäävänkin.

      • Anonyymi

        antti, pilkkaat Jumalaa.


    • Anonyymi

      >...kerrotaan Jeesuksen olleen...

      Myöntävät Jeesuksen olleen, se on positiivista. Enää pitäisi luopua valheellisista syytöksistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe