Yllättävää tekstiä Nokian Renkaitten kotisivulta!

Anonyymi

"Uutena nastarengas on jääjarrutuspidossa 11 %:ia parempi kuin kitkarengas. Yllättäen käytettynä nastarengas onkin menettänyt 20 % jääjarrutuspidostaan ja kitkarengas vain 7 %:ia, joten käytetty kitkarengas on parempi jääjarrutuspidoltaan kuin käytetty nastarengas.
Sama havainto on jäisellä testiradalla, kitkarengas toimii käytettynä suunnilleen yhtä hyvin kuin uutena, mutta käytetyn nastarenkaan ja uuden nastarenkaan ero testiradalla on kuin ero päivällä ja yöllä: uutena turvallinen, nopea ja looginen pito; käytettynä luistoherkkä, vaikea hallittava ja selvästi hitaampi.
Ja mikähän mahtaisi olla ero myöhemmin, esimerkiksi 20 000km ja 30 000km ajettuina? Ja mikä on se break-even point kilometreissä, jolloin nastarenkaan jääpito alkaa olla heikompi kuin kitkarenkaan? 3000km? 6000km?"

Kun Nasrarengaslobbari kirjoittelee tämänkaltaista niin ovat kyllä 50 vuotta johtaneet meitä kuluttajia harhaan. No hyvä, että edes tunnustavat!

35

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuluttajan olen odottanut tätä päivää, että Nokialaisen valmistaja siirtyisi totuuden puolelle ja ansaitsisi luottamukseni. Tämä pieni myönnytys on iso juttu firmalta, jolla on niin pitkä kokemus virheellisen tiedon kehittämisessä. Kiitos, odotan jatkoa.

    • Anonyymi

      Kun haetaan kitkarenkaalle optimi jäätyyppi ja optimi lämpötila jäätestille, päästään juuri näin hyvään tulokseen.
      Karhea jää noin -10% lämpötilassa ja tuollainen tulos on totta vieköön mahdollinen, toivottavasti testin jälkeen ei lämpötila lähde kotimatkalla nousemaan lähelle nollaa. Saattaa tosielämän testi antaa mahdollisuuden pohtia ojan pohjalla, että miten tässä näillä nastarengastakin pitävämmillä kitkarenkailla näin saattoi käydä...

    • Anonyymi

      Suomi24:n autokeskusteluissa huomaa usein sen, että vuosien käytännön kokeumus ei paljoa paina esim. näissä rengaskeskusteluissa. Moni nastarenkasta fanaattisesti puolustava ei ole todennäköisesti edes koskaan ajannut nastattomalla talvirenkaalla. Kovalla pakkasella eri rengastyyppien jarrutusmatkat lähentyvät toisiaan ja voi jopa käydä niin, että sillä nastalla on pidempi jarrutusmatka kuin nastattomalla. Tämä tietysti uusilla renkailla. Samoin on asian laita lumikeleillä.

      Tyypillisin ongelmallinen keli pääteillämme on sohjoinen keli. Sitä ei testata missään testissä. Eipä se nouse koskaan näissä keskusteluissa esille. Testivoittaja on varmasti tässä ominaisuudessa varmasti yllätys valtaosalle palstan lukijoille. Seuraavaksi ongelmallisin keli on märkä asfaltti, eikä sekään oikein tunnu ketään kiinostavan.

      Sitä märkää jäätä josta kaikki vouhkaa ja etsivät sitä äärimmäistä turvallisuutta, ei ollut viime talvena yhtenäkään päivänä, vaikka ajoin 5-6 päivää viikossa koko talven ajan pääkaupunkiseudulla. Kyllä se oli aurattu pois tai suolattu. Muutoinkin pääteiden oikeasti liukkaat päivät on yhden käden sormin laskettavissa talven aikana.

      • Anonyymi

        Kyllä näissä keskusteluissa on nimenomaan asenne ja omien mieltymysten ja mielipiteiden puolustaminen ja epätoivoinenkin todistelu se ’ongelma’. Jopa puhtaasti valehtelu ja sopivien artikkeleiden kaivaminen ja vielä niistä vain omiin mielipiteisiin sopivat kohdat. Tämä on tyypillistä fanaattisesti kitkoja puolustaville.

        Lisäksi nuo iänikuiset ’omat kokemukset’, joihin vedotaan aina, sanoipa testiti ja tutkimukset mitä tahansa. Ihan varmasti nuo ’omat kokemukset’ yhdistettynä vahvaan asenteeseen on luotettava tietoa. Niinpä niin.... tyypillinen kitkoja fanaattisesti puolustavalle.

        Lisänä tietysti nuo koomiset maanteiden sankarit, omasta mielestään niitä tavallista parempia kuljettajia, joiden mielestä kuljettaja muuttuu taidoiltaan paremmaksi, kun vaihtaa kitkoihin. Vastaavasti sitten heidän mielestään on kai niinkin, että kuljettaja muuttuu taidoiltaan huonommaksi, jos vaihtaa kitkoista nastoihin.

        Kyllä tyypillisin talvikeli varsinkin täällä eteläisessä Suomessa ja pk-seudulla on jäinen tai kovaksi tampattu lumipinta.
        Viime talvi oli tosin poikkeus täällä pk-seudulla, jossa suolauksella pystyttiin hyvin poistamaan sekin vähä liukkaus jota kyllä oli. Kesärenkaatkin olisi riittänyt koko talven muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mutta viime talvena se ei vielä ollut sallittua, nyt on.

        Jääpinnasta suurin osa kuluu nastojen ansiosta pois hyvinkin nopeasti tai voimakas suolaus tekee lumipinnasta sohjoa ja vetistä ja jääpinnasta märkää ja sulaa, joka jäätyy taas hetken päästä ellei suolausta tehdä uudelleen. Näin eteläisessä Suomessa. Pohjoisempana jää ja kova lumipinta on yleisempiä eikä siellä suolauskaan ole yhtä voimallista kuin täällä eteläisimmässä Suomessa. Jäänpoisto kuten kovettuneen lumenkin poisto tapahtuu pääosin nastarenkailla.
        Testeissä on tyypillisesti pehmeä ja kova lumipintoja, erityyppisiä jääpintoja , märkä sula ja kuiva sula. Eli ne tavallisimmat mitä teillä esiintyy, kun koko Suomi huomioidaan.

        Onko tuohon hyvinkin tavalliseen väitteiseen, ettei nastoilla ajavilla olisi kokemusta kitkoista ja ettei kitkoista vaihdeta nastoihin, jotain selvitystä tai tutkimusta? Vai onko se vain mutua? Itseni lisäksi tiedän kyllä useitakin, jotka ovat tehneet niin.
        Itse ajan nyt taas kitkoilla vielä ainakin vielä pari talvea. Edelliset oli nastat, sitä edelliset kitkat. Kolmesti on kaikkiaan minulla ollut kitkat ja loput nastoja. Minulla ei ole mitään henkistä traumaa eikä asennetta sen paremmin kitkoihin kuin nastoihinkaan. Autoja minulla on ollut vuodesta 1981 alkaen ja auton vaihto ollut aina 2-5 vuoden välein autosta riippuen. Omia ja työsuhdeautoja.

        Kyllä näissä keskusteluissakin useinkin tuodaan esiin, että on ajanut viimeiset kymmenen vuotta tai reilusti enemmänkin tms kitkoilla ja hyvin on pärjätty. Kyllä siinäkin kokemus nastoista ja varsinkin uusista, puuttuu useinmiten täysin ihan vastaavasti kuin nastoilla ajavien puuttuva kokemus kitkoista. Eli ihan yhtä suurella ’varmuudella’ väitteitään esittää silloin


      • Anonyymi

        Erittäin hyvä kommentti, yhdyn täysin tähän 👍.


      • Anonyymi

        Sen aivan totta.
        Jäätä hattuun ja kitkarenkaat alle.
        No itse ostelen ja olen niin tehnyt todella hyviä ja uutena kalliita renkaita torista ,,, hiljattain kahdeksansadan euron contin kitkat kun eräskin uuvatti ne myi ja oli ostanut pinnatut ässä vai mikä se oli siihen v60 seensä ,,, pinnatut nastarenkaat melua asfaltin jyrsintää ja paljon vähemmän pitoa , eli on meillä vain asenteissa paljon muutettavaa,.


    • Anonyymi

      Ei poika oikein ymmärrä lukemaansa. Mieti vielä mitä nuo prosentit oikeasti tarkoittaa ja merkitsee metreissä. Voit vaikka mitata lattiaan viivat niin, että 1 metri onkin sinun lattiallasi 1 cm ja vedät viivan siitä kuinka pitkä on uuden nastarenkaan viiva, ja lasket siitä 20% pois ja viereen saman kitkarenkaasta.
      ymmärsitkö?

      • Anonyymi

        voit myös tehdä useampia viivaharjoituksia.
        Märkä sileä jää, piirrä nastarenkaalle kahden metrin pituinen viiva lattialle (maalarinteippiin), sen jälkeen katso ikkunasta ulos ja näet kitkarenkaan kuvitteellisen viivan päättyvän naapuritalon seinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voit myös tehdä useampia viivaharjoituksia.
        Märkä sileä jää, piirrä nastarenkaalle kahden metrin pituinen viiva lattialle (maalarinteippiin), sen jälkeen katso ikkunasta ulos ja näet kitkarenkaan kuvitteellisen viivan päättyvän naapuritalon seinään.

        Juu, eroa on silloinkin paljon, mutta et vieläkään ymmärtänyt mitä aloituksen prosentuaaliset erot tarkoittaa.


    • Anonyymi

      Minkä ikäisistä ja paljonko ajetuista käytetyistä renkaista oli kyse ja paljonko kulutuspintaa oli jäljellä. Millaisissa olosuhteissa renkailla oli ajettu.
      Oletan tietysti, että käyttöolosuhteet ovat molemmilla olleet samanlaiset

      Nuo tiedot olisivat oleellisia ja ratkaisevia.
      Voit varmaan pistää linkin tuohon artikkeliin, kun kerran ole pystynyt siitä poimimaan lainauksenkin.

      • Anonyymi

        karhea jää, -10C tai kylmempää, niin tuo saattaa olla tulos. Ainakin mikäli testataan kitkarenkaiden testivoittajaa rupusakin nastarenkaaseen. Mutta tuota tulosta ei saada kuin kitkarenkaiden optimioloissa. Nollakeli ja märkä sileä jää, niin päästään siihen asiaan, että nastarengas toimii vaihtelevissa talviolosuhteissa ennalta arvattavasti ja keskimäärin huomattavasti kitkarengasta paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        karhea jää, -10C tai kylmempää, niin tuo saattaa olla tulos. Ainakin mikäli testataan kitkarenkaiden testivoittajaa rupusakin nastarenkaaseen. Mutta tuota tulosta ei saada kuin kitkarenkaiden optimioloissa. Nollakeli ja märkä sileä jää, niin päästään siihen asiaan, että nastarengas toimii vaihtelevissa talviolosuhteissa ennalta arvattavasti ja keskimäärin huomattavasti kitkarengasta paremmin.

        Olen myös huomannut tuon saman eli vertailuissa ei ole samantasoiset renkaat, , olosuhteiksi on valittu sellainen, joka suosii haluttua lopputulosta. Jopa joissakin lehtiartikkeleissa on tähän sorruttu, mikä tietysti johtunee toimittajan omista asenteista ja mieltymyksistä.
        Lisäksi näissä kirjoituksissa, erityisesti juuri fanaattisimpien kitkapuolustajien, liikenneolosuhteita aina verrataan nykytilanteeseen, jossa nastarengasliikenne on 80-85%, jolloin tietysti nastojen hyödyt koituvat myös kitkailijoiden eduksi. Tilannehan olisi maanteillä ja kaduilla aivan toinen, jos siellä ei liikkuisi nastoilla ajavia. Jopa nykyiset karkeat lumipinnatkin kiilloittuisivat kovaksi jääpinnaksi.
        Toinen vakioaihe on, että tiethän varsinkin eteläisimmässä ja varsinkin pk-seudulla, Suomessa ovat talvellakin usein jäättömiä ja lumettomia valtaosan ajasta. No tietysti on, koska suolaa levitetään hurjat määrät ja jos jossain suolaamaan ei ehditä, niin nastarenkaat syövät kyllä nekin liukkauden nopeasti pois.
        Viime talvi oli melkoinen poikkeus, mutta se ei käytännössä juurikaan vähentänyt suolausta merkittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        karhea jää, -10C tai kylmempää, niin tuo saattaa olla tulos. Ainakin mikäli testataan kitkarenkaiden testivoittajaa rupusakin nastarenkaaseen. Mutta tuota tulosta ei saada kuin kitkarenkaiden optimioloissa. Nollakeli ja märkä sileä jää, niin päästään siihen asiaan, että nastarengas toimii vaihtelevissa talviolosuhteissa ennalta arvattavasti ja keskimäärin huomattavasti kitkarengasta paremmin.

        Näillä nykyisillä keleillä ei nastaa tarvita kuin 1-2 päivänä vuodessa ja muuna aikana kitka on riittävän hyvä, usein jopa parempi.
        PS. Molemmilla ajelen joka talvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä nykyisillä keleillä ei nastaa tarvita kuin 1-2 päivänä vuodessa ja muuna aikana kitka on riittävän hyvä, usein jopa parempi.
        PS. Molemmilla ajelen joka talvi.

        Näin on täällä pk-seudulla nykyisin. Suolaus ja nastat pitävät liukkauden teiltä pois. Hiekoituksella vielä täydennetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on täällä pk-seudulla nykyisin. Suolaus ja nastat pitävät liukkauden teiltä pois. Hiekoituksella vielä täydennetään.

        nuo olosuhteet alkavat vaatiakin keskieuroopan kitkoja. niissä on märällä asfaltilla pohjoisen kitkarenkaisiin nähden selkeästi parempi märkäpito. kylmien olosuhteiden kitkoilla on märkäpito todella surkea, samoin kumin pehmeys tekee kitkarenkaalla ajamisesta ikävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nuo olosuhteet alkavat vaatiakin keskieuroopan kitkoja. niissä on märällä asfaltilla pohjoisen kitkarenkaisiin nähden selkeästi parempi märkäpito. kylmien olosuhteiden kitkoilla on märkäpito todella surkea, samoin kumin pehmeys tekee kitkarenkaalla ajamisesta ikävää.

        Varmaankin nuo keskieurooppalaiset kitkat ovatkin ihan ok täällä pk-seudulla liikuttaessa. Nehän oikeastaan ovatkin juuri ’sadekelin renkaat’.


    • Anonyymi

      Ja tämä testitulos oli vuodelta 2013, ei tulosta ei ole kyetty toistamaan.

    • Anonyymi

      Pakko kommentoida. Kun lukee tätäkin lankaa, niin miten ihmeessä ihmiset tuolla liikenteessä edes jotkut selviävät, kun ovat tehneet aivan vääriä valintoja. Kuten ajavat käytetyillä renkailla, nastarenkailla, kitkarenkailla, kesärenkailla tms.

      Vai onko tämä liikkuminen vain korkeimman kädessä?

    • Anonyymi

      Jos nastarengas on lähdössä 11 % parempi jarrutuksessa, niin vaikka siitä häviää 20 prosenttia, niin se on silti vielä parempi kuin kitka. Matematiikka on ijhmeellistä.

    • Anonyymi

      Paljonko kurssi romahtaa?

    • Anonyymi

      Uudet nastarenkaat joka talvi asfaltille. Kyllä se varmuus on parasta

      • Anonyymi

        Asfaltilla ei tarvita sen enempää nasta- kuin kitkarengastakaan. Tosin kitkarengas pitää kuivalla ja märällä asfaltilla paremmin, mutta kesärengaskin riittävästi.
        Mitä varmuuteen tulee, niin meillä on lumenauraus, suolaus, hiekoitus ja kitkarenkaat käytössä. Mihin vielä nastojajakin tarvittaisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asfaltilla ei tarvita sen enempää nasta- kuin kitkarengastakaan. Tosin kitkarengas pitää kuivalla ja märällä asfaltilla paremmin, mutta kesärengaskin riittävästi.
        Mitä varmuuteen tulee, niin meillä on lumenauraus, suolaus, hiekoitus ja kitkarenkaat käytössä. Mihin vielä nastojajakin tarvittaisiin?

        Kitkarengashan on erittäin heikko pitokyvyltään juuri märällä asfaltilla, jopa vaarallisen heikko, jos lämpötilakin on reippaasti plussan puolella.

        Minkä hyvänsä talvirengastestin perusteella voi sanoa, ettei kitkarengas ole nastarengasta selkeästi parempi missään olosuhteissa. Kuiva asfaltti ja pehmeä lumi, jossa alla ei jääpintaa, ovat olosuhteita, joissa kitkan ja nastan erot ovat lähinmä olemattomia.

        Se on totta, kuten kirjoititkin, että lumenauraus, suolaus ja hiekotus, luovat olosuhteet, jossa kitkojen kanssa pärjääminen paranee oleellisesti. Varsinkin suolaus ja hiekoitus on niin voimallista juuri eteläisimmässä Suomessa ja eritoten pk-seudulla, joten jos liikkuu käytännössä vain täällä, niin nastoista ei useinkaan ole hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarengashan on erittäin heikko pitokyvyltään juuri märällä asfaltilla, jopa vaarallisen heikko, jos lämpötilakin on reippaasti plussan puolella.

        Minkä hyvänsä talvirengastestin perusteella voi sanoa, ettei kitkarengas ole nastarengasta selkeästi parempi missään olosuhteissa. Kuiva asfaltti ja pehmeä lumi, jossa alla ei jääpintaa, ovat olosuhteita, joissa kitkan ja nastan erot ovat lähinmä olemattomia.

        Se on totta, kuten kirjoititkin, että lumenauraus, suolaus ja hiekotus, luovat olosuhteet, jossa kitkojen kanssa pärjääminen paranee oleellisesti. Varsinkin suolaus ja hiekoitus on niin voimallista juuri eteläisimmässä Suomessa ja eritoten pk-seudulla, joten jos liikkuu käytännössä vain täällä, niin nastoista ei useinkaan ole hyötyä.

        Kukaan ei ole koskaan ja missään niin väittänytkään että kitka olisi parempi,
        oi kuulkaan nastailijat se ,
        mutta toki todella hyvin niillä voisi useampi ajaa kun noita liukkaita on harvoin , nytkin suorastaan ihmettelen 10 astetta lämmintä parkanosta hyvinkäälle aikomus ja maantie on täynnä nastarenkailijoita , mikis ei kitkoja, kun aikuisten oikeasti eroa tuskin huomaa, siten itselleni tuli kitkat kun koeajo autossa oli kitkat jo 2000 vuonna ja ajattelin ettei niillä tee mitään, no ei ole tarvetta nastoihin ollut kuitenkin ajan paljon ja kaikkina aikoina,, ettei kehtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole koskaan ja missään niin väittänytkään että kitka olisi parempi,
        oi kuulkaan nastailijat se ,
        mutta toki todella hyvin niillä voisi useampi ajaa kun noita liukkaita on harvoin , nytkin suorastaan ihmettelen 10 astetta lämmintä parkanosta hyvinkäälle aikomus ja maantie on täynnä nastarenkailijoita , mikis ei kitkoja, kun aikuisten oikeasti eroa tuskin huomaa, siten itselleni tuli kitkat kun koeajo autossa oli kitkat jo 2000 vuonna ja ajattelin ettei niillä tee mitään, no ei ole tarvetta nastoihin ollut kuitenkin ajan paljon ja kaikkina aikoina,, ettei kehtaa.

        Heh. Vai ihmettelet.... ihanko tosiaan....
        Et kai tosissaan kuvittele, että joku viitsii vaihtaa takaisin kesärenkaisiin, vaikka nyt juuri on näinkin lämmintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Vai ihmettelet.... ihanko tosiaan....
        Et kai tosissaan kuvittele, että joku viitsii vaihtaa takaisin kesärenkaisiin, vaikka nyt juuri on näinkin lämmintä.

        Ainoa ongelma oli silloin v. 1975 kun köyhän opiskelijapojan takaveto auto ei suostunut lähes sileillä kesärenkailla menemään niitä ylämäkiä kovassa räntäsateessa vaan liukuili puolelta toiselle estäen jopa muiden ohitusyritykset.
        Loput 45 vuotta olen ajanut kuluneilla talvirenkailla lumiset kelit vuodesta vuoteen ilman ongelmia. On ollut kotimaisten jälkeen talvirenkaana Gordiantit ja sekä Kumhot ja erittäin hyvin niillä on menestytty lumikelillä. Etelästä ei maantieltä löydy sitä sileää, vesimärkää jäätä, vaan sellaista karkeaa , kuoppaista asfalttia, missä huonokin rengas pitää.
        Jos ajaa sillä moottoritoimittajien tyylillä, niin millä tahansa renkailla pääsee lepikkoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asfaltilla ei tarvita sen enempää nasta- kuin kitkarengastakaan. Tosin kitkarengas pitää kuivalla ja märällä asfaltilla paremmin, mutta kesärengaskin riittävästi.
        Mitä varmuuteen tulee, niin meillä on lumenauraus, suolaus, hiekoitus ja kitkarenkaat käytössä. Mihin vielä nastojajakin tarvittaisiin?

        Tosiaan aivan höpö höpöä kitkarenkaan paremmuus märällä asfaltilla. Vaarallisen surkea. Nastarenkaalla pito on tietysti kesärengasta huonompi, mutta kitkarenkaalla märkäpito on umpisurkea.
        Sinällään ongelmallista, koska suolatut tiet ovat aina märkiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan aivan höpö höpöä kitkarenkaan paremmuus märällä asfaltilla. Vaarallisen surkea. Nastarenkaalla pito on tietysti kesärengasta huonompi, mutta kitkarenkaalla märkäpito on umpisurkea.
        Sinällään ongelmallista, koska suolatut tiet ovat aina märkiä...

        Nastarenkaat on vaarallisen liukkaat märällä asfaltilla, testein todistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat on vaarallisen liukkaat märällä asfaltilla, testein todistettu.

        Noh. Nykyisin myös polttoainetta säästävät eco kesärenkaat ovat liukkaat märällä ja kylmällä asfaltilla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat on vaarallisen liukkaat märällä asfaltilla, testein todistettu.

        Nyt kirjoitit täyttä soopaa. Ilmeisen tietoisesti. Tai olet sekoittanut kitkojen ja nastojen testitulokset tältä osin
        Kitkojen heikkous pidon osalta on juuri liukkaat kelit ja märkä asfaltti erityisesti jos ilma on lämmin. Kesärenkaina kitkat ovat todella vaaralliset juuri märällä tienpinnalla heikon pitokykynsä ja vesiliirtoalttiuden vuoksi.
        Ei nastarengaskaan ole suunniteltu sulalle asfalttitielle, ei märkään eikä kuivaan.

        Kesärengas on paras sulalla ja lämpimällä asfaltilla.


    • Anonyymi

      Kilometrit heikentää nastan pitoa, aika heikentää kitkan pitoa.

      Alle 4-6v vanhana (valmistuspäivästä) kitka pitää vielä kohtuullisesti, mutta sen jälkeen kumi kovettuu ja pito häviää täysin.

      Nasta pitää hyvin sen 30-40tkm ja sen jälkeen nastat alkaa olla kuluneita.

      Eli riippuu ajomäärästä kumpi säilyttää pidon paremmin. 5tkm talvessa ajavalla nasta kestää ainakin 6 talvea, mutta kitka on jo siinä ajassa kovettunut ja menettänyt pitonsa. 15tkm talvessa ajavalla kitka voi säilyttää pitonsa pitempään koska tuolla ajomäärällä kilometrit kuluttaa nastoja nopeammin kuin aika kovettaa kitkoja.

      Itse ajan vain 5tkm talvessa joten on selvää että nastarengas pitkäikäisempi ja säästän paljon rahaa.

      • Anonyymi

        Nastarenkaiden kumihan on selvästi kovempaa kuin kitkan kumi joten kovettuminen ei ole kovinkaan suuri ongelma nastarenkaassa, lisäksi pito liukkaimmalla alustalla eli jäällä perustuu enimmäkseen nastoihin, ei kumin pehmeyteen. Kitkan pito vaarallisimmalla alustalla eli jäällä perustuu täsyin pehmeään kumiseokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaiden kumihan on selvästi kovempaa kuin kitkan kumi joten kovettuminen ei ole kovinkaan suuri ongelma nastarenkaassa, lisäksi pito liukkaimmalla alustalla eli jäällä perustuu enimmäkseen nastoihin, ei kumin pehmeyteen. Kitkan pito vaarallisimmalla alustalla eli jäällä perustuu täsyin pehmeään kumiseokseen.

        Ei nastarenkaan kumi ole nykyään juurikaan kovempaa siellä on vain alueet ilman lamelleja johon nasta painetaan.
        Kitkan pito perustuu kumimateriaaliin ja lamelleihin ja parhaat ovat hämmästyttävän hyviä myös jäällä.


      • Anonyymi

        Ei kitkan pito heikkene noin nopeasti, ihan tuubaa tuollainen puhe.
        Nastojen paras pito lähtee ensimmäisen talven jälkeen kun nastojen päät on pyörityneet. Pitää se nasta senkin jälkeen, mutta ero kitkarenkaaseen kapenee jääpidossa selvästi kitkan eduksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kitkan pito heikkene noin nopeasti, ihan tuubaa tuollainen puhe.
        Nastojen paras pito lähtee ensimmäisen talven jälkeen kun nastojen päät on pyörityneet. Pitää se nasta senkin jälkeen, mutta ero kitkarenkaaseen kapenee jääpidossa selvästi kitkan eduksi.

        Nykynastat ei pyöristy yhtään eikä niiden pito normaaliajossa muutu käytänmössä juuri miksikään vielä ensimmäisen talven aikana normaalikäytössä. Väite on ihan tuubaa.
        Totta kuitenkin, että nastat on tarkoitettu liukkaisiin olosuhteisiin ja ajettaessa sulalla asfaltilla niiden ominaisuudet heikkenevät. Toisaalta kitkatkin on tarkoitettu talviolosuhteisiin ja niiden pehmeä kumiseos kärsii ja kuluu myös sulalla asfaltilla ajettaessa.
        Nastojen hieman nopeampi liukkaan kelin ominaisuuksien heikkeneminen, kun ajo on pääosin sulalla asfaltilla lienee totta, mutta edelleen ne silti ovat kitkojen ominaisuuksia paremmat.

        Kun rengas vanhenee tarpeeksi, usein n 4-5 vuotta ja sitä enemmän, niin renkaan kumiseos kovenee ja kun kitkojen koko pito-ominaisuushan perustuu renkaan pehmeyteen, niin silloin ne alkavat jo olla kelvottomia pito-ominaisuuksiltaan. Sama tietysti tapahtuu nastoillekin, mutta koska niiden pito-ominaisuudet ei ole pelkästään renkaan pehmeyden varassa, niin ihan yhtä kelvottomia niistä ei tulekaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe