Käteinen raha käyttö nykyään

Anonyymi

Ei minulla mitään kortteja ole eikä tule. Käyn nostamassa rahaa pankista.
Mutta nykyään se hävettää kun kaupoissa kuulutetaan että suosithan lähimaksua ja jopa paikallinen pieni kalakauppa ilmoittaa että maksathan kortilla. Siellä en olekaan käynyt enää kuukausiin koska en kehtaa.
Kaupassa on pakko käydä mutta maksun hetkellä tekisi mieli vajota maan alle. Kaikki tuijottaa ja kauhistelee että kuinka tuo kehtaa.

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyisin maksaminen saattaa olla hieman hankalaa. Joissakin paikoissa ei oteta käteistä vastaan lainkaan, esimerkiksi jotkut Helsingin Triplan ravintolat ja baarit. Toisaalta parturini ei ota vastaan muuta kuin käteistä.

      Parturi onkin ainoa paikka, jossa käteistä käytän. Käteistä riittää, sillä viime talven ulkomaan reissulta lompakkoon jäi noin 800 euroa, jota riittää parturikäynteihin. Kortin lähimaksu on lakannut toimimasta, koska en ole käynyt pankkiautomaatilla tänä vuonna.

      • Anonyymi

        Eli parturisi pistää taskuun ja verottaja jää nuolemaan näppejään?


      • Anonyymi

        Kiitos varoituksesta. Empä käy Triplan ravintoloissa. Jokaisen firman, joka ei huoli käteistä rahaa kuuluu mennä konkurssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos varoituksesta. Empä käy Triplan ravintoloissa. Jokaisen firman, joka ei huoli käteistä rahaa kuuluu mennä konkurssiin.

        Mutta yritys, joka ottaa vain käteistä menee varmasti konkurssiin


    • Anonyymi

      Itsellä käteisen käyttö on vähentynyt 2010-luvun aikana lähestulkoon olemattomiin. Olen 46v mies ja käteistä käytän äärettömän harvoin.
      Pientä käteisvaraa pidän kyllä nykyään lompakossa. Kerran nimittäin jouduin kaupassa pulaan, kun lompsassa oli nolla euroa käteistä ja kaupassa kuuluttivat, että korttimaksujärjestelmässä on valtakunnallinen toimintahäiriö.
      Olipa nolo olo, ostoskärryssä oli ostoksia, mutta yllättäen ei ollutkaan ikäänkuin rahaa maksaa niitä :P Onneksi vika korjaantui kohtuuajassa...

      • Anonyymi

        Mitä häpeämistä tuossa on? Luulitko, että samalla paljastuu että sukuelimesi on todella pieni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä häpeämistä tuossa on? Luulitko, että samalla paljastuu että sukuelimesi on todella pieni?

        sinä saisit hävetä jos osaat, koska paljastit juuri, että aivosi ovat todella pienet...


    • Anonyymi

      Tiedän erään yrittäjän jolla ei ole maksukortteja. Mitäpä sellaisellla tekee kun rahaa saa pankista.

      • Anonyymi

        Käteinen raha antaa käyttäjästään vauraan kuvan. Muovi tuhoaa maapallon asukkaineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käteinen raha antaa käyttäjästään vauraan kuvan. Muovi tuhoaa maapallon asukkaineen.

        Mä olin kerran kesärenkinä Sonkajärvellä ( Pohjois -Savossa ) niin emäntä siinä, aamukahvilla utelee: onko sulla " kätteiset " ja minäkun kuulin virheelisesti kätteistä, kätteistä, , ihmettelin jotta mitä se rahasta, heti näin aamusta? mutta kätteiset tarkoittaa kinttaita, rukkasia siis työ käsineitä sielä savon ihmemaassa. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olin kerran kesärenkinä Sonkajärvellä ( Pohjois -Savossa ) niin emäntä siinä, aamukahvilla utelee: onko sulla " kätteiset " ja minäkun kuulin virheelisesti kätteistä, kätteistä, , ihmettelin jotta mitä se rahasta, heti näin aamusta? mutta kätteiset tarkoittaa kinttaita, rukkasia siis työ käsineitä sielä savon ihmemaassa. :)

        Ei todellakaan ole yleisessä käytössä tuollainen sana. Joku "emännän" oma nimitys käsineille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole yleisessä käytössä tuollainen sana. Joku "emännän" oma nimitys käsineille.

        Kyllä muuten on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käteinen raha antaa käyttäjästään vauraan kuvan. Muovi tuhoaa maapallon asukkaineen.

        Sen muovin ja muun saastumisen takia ei käteistä kannata käyttää. Käteinen kiertää kaupan ja Suomen Pankin väliä päivittäin. Siinä kuluu bensaa ja pakkaustarvikkeita ja kuitti papereita ja sähköä. Tyhmää paperiroskan ja metalliromun kuljettamista ympäri Suomea.

        Ja kortin voi korvata kännykällä tai sormuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen muovin ja muun saastumisen takia ei käteistä kannata käyttää. Käteinen kiertää kaupan ja Suomen Pankin väliä päivittäin. Siinä kuluu bensaa ja pakkaustarvikkeita ja kuitti papereita ja sähköä. Tyhmää paperiroskan ja metalliromun kuljettamista ympäri Suomea.

        Ja kortin voi korvata kännykällä tai sormuksella.

        ammattimaisessa kuljetustoiminnassa ei kulu tippaakaan bensiiniä. Bensiini on aivan liian kallis käyttövoima ammattimaiseen liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ammattimaisessa kuljetustoiminnassa ei kulu tippaakaan bensiiniä. Bensiini on aivan liian kallis käyttövoima ammattimaiseen liikenteeseen.

        Kyllä sitä bendaskin kuluu, mutta olet oikeassa, isot virrat kulkevat dieselillä, mutta kauppiaat vievät bensa autoilla rahansa pankkiin, joilta ei haeta dieselautoilla. Ja henkilöstö käy laskentakeskuksissa ja pankeissa töissä bensa autoilla. Ja asiakkaat hakevat rahaa pankeista maalla varsin pitkiäkin matkoja.

        Joka tapauksessa turhaa touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käteinen raha antaa käyttäjästään vauraan kuvan. Muovi tuhoaa maapallon asukkaineen.

        Aivan oikein muovi ei ole rahaa. Pankit huijaavat. Maksakaa vain muovirahalla, niin huomaatte, miten paljon enemmin teiltä viedään rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käteinen raha antaa käyttäjästään vauraan kuvan. Muovi tuhoaa maapallon asukkaineen.

        Lähinnä rikollisen. Käteistä on vain pimeää työtä harrastavilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä rikollisen. Käteistä on vain pimeää työtä harrastavilla

        Jaaha , vai on kaikki 80-90 vuotiaat mummut rikollisia, minun mummullani joka on 91v ei ole pankkikorttia, eikä muuta puhelinta, kun lankapuhelin, mutta takuulla ei ole rikollinen, hyvässä kunnossa asuu yksin.


    • Anonyymi

      Maksan aina käteisellä satunnaisen seksin. On yhteinen käyttötili ja luottotili vaimon kanssa...

      • Anonyymi

        Miksi sinun pitää nostaa rahaa jonka kuitenkin annat vaimollesi? Käske vaimoasi itseään nostamaan se raha. Sitä paitsi on epänormaalia, että mies maksaa vaimolleen yhdynnästä.


    • Anonyymi

      Kyllähän se vähän niin on että saat hävetä näin korona aikana. Nyt pitäisi pyrkiä ajattelemaan muita ja toimia suositusten mukaan. Eli ei käteistä. Mieti jos kaikki suhraisivat rahojen kanssa, mitkä jonot ja riski altistumiseen kasvaisi.

      Jos et selviä korttien kanssa, ota tili kauppaan.

      • Anonyymi

        "Kyllähän se vähän niin on että saat hävetä näin korona aikana. Nyt pitäisi pyrkiä ajattelemaan muita ja toimia suositusten mukaan. Eli ei käteistä. Mieti jos kaikki suhraisivat rahojen kanssa, mitkä jonot ja riski altistumiseen kasvaisi."

        Itse teen leipätyön ohella kaupanvahvistuksia ja nehän maksetaan käteisellä, eli kuukausitasolla käteistä kertyy noin 600-1200 euroa. Matka jompaan kumpaan Helsingissä olevaan OP:n konttoriin, joissa vielä voi tallettaa käteistä on sen verran pitkä, että mielummin maksan ostokseni käteisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän se vähän niin on että saat hävetä näin korona aikana. Nyt pitäisi pyrkiä ajattelemaan muita ja toimia suositusten mukaan. Eli ei käteistä. Mieti jos kaikki suhraisivat rahojen kanssa, mitkä jonot ja riski altistumiseen kasvaisi."

        Itse teen leipätyön ohella kaupanvahvistuksia ja nehän maksetaan käteisellä, eli kuukausitasolla käteistä kertyy noin 600-1200 euroa. Matka jompaan kumpaan Helsingissä olevaan OP:n konttoriin, joissa vielä voi tallettaa käteistä on sen verran pitkä, että mielummin maksan ostokseni käteisellä.

        Varmaan sinulla on siihen ymmärrettävä syy, mutta kun pohdit häpeämistä, niin eihän siitä tulisi mitään jos kaikki käyttäisivät käteistä Suomessa.

        Miksi muuten pitää käyttää käteistä. Maksoin viimeiksi vahvistajalle MobilePay llä? Oletko kokeillut MobilePay ta itse?

        Tilanne on käteisen suhteen hankala erityisesti maaseudulla. Sen takia en sitä siellä erityisesti halua käsitellä. Tosin en missään muuallakaan.


    • Anonyymi

      Sillei kasvatetuista kasvaa samanlaisia. Sehän ei lisäänny ainoastaan hierotulla rahalla.

    • Anonyymi

      > Mutta nykyään se hävettää

      Ihan turhaan. Käteisen käyttö on hyvä asia. Käteisestä luopuminen on paha, koska edistää totalitarismin kehittymistä.

      • Anonyymi

        Hävetämistäsi hiukan lieventää, että on itsepalvelukassat ja siellä ei voi käyttää käteistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hävetämistäsi hiukan lieventää, että on itsepalvelukassat ja siellä ei voi käyttää käteistä.

        Mutta kyllä joskus meinaa hermostuttaa kun joku laskee pennosia ja jono vaan pitenee.

        Varsinkin jos jonossa muutama ilman kasvomaskia, tekisi mieli lähteä hittoon koko kaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kyllä joskus meinaa hermostuttaa kun joku laskee pennosia ja jono vaan pitenee.

        Varsinkin jos jonossa muutama ilman kasvomaskia, tekisi mieli lähteä hittoon koko kaupasta.

        Elä sie veikkonen hermostu. Tillaa appeet kotio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elä sie veikkonen hermostu. Tillaa appeet kotio.

        En ole vielä pohtinut kotiintoimitusta. Pakko ymmärtää että kaikki eivät pysty samaan ja lantteja laskeskellaan kassoilla

        Ja vältän kauppoja joissa ei ole itsepalvelukassoja. Itsepalvelukassojen määrä näyttää lisääntyvän ja palvelukassat vähenee. Se on hyvä. Näin kolikkojen latjaajat menevät sinne palvelukassajonoon jonottamaan. Toivottavasti rahankäsittelykulut lisätään pian siihen palvelukassan käyttöön.

        S ryhmässä kyllä saa jo visa kortilla maksamisesta pikku bonuksen, mikä on hyvä.


      • Anonyymi

        Käteisen käyttö edistää harmaata taloutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hävetämistäsi hiukan lieventää, että on itsepalvelukassat ja siellä ei voi käyttää käteistä.

        Amerikassa on itsepalvelukassoja missä voi maksaa käteisellä.


    • Anonyymi

      Kun luopuu käteisen käytöstä, yksi merkittävä asia on ettei lompakkoa enää tarvitse. Kaikki mahtuu kännykän mukaan.

      Varsinkin kesällä se on hyvä, kun ei ole taskuja käytössä.

      • Anonyymi

        "Varsinkin kesällä se on hyvä, kun ei ole taskuja käytössä."

        Minä taas en voi käyttää älykännykkää kesällä nimenomaan siksi, että tarpeeksi isoja taskuja ei ole. Älykännykkä on iso ja painava, hyvin hankala mukana kuljetettavaksi paitahihasillaan liikuttaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varsinkin kesällä se on hyvä, kun ei ole taskuja käytössä."

        Minä taas en voi käyttää älykännykkää kesällä nimenomaan siksi, että tarpeeksi isoja taskuja ei ole. Älykännykkä on iso ja painava, hyvin hankala mukana kuljetettavaksi paitahihasillaan liikuttaessa.

        Tavallinen kännykkä ja rahapussi on yhteensö 2 asiaa ja yhdessä paljon. Tarvitsee 2 taskua.

        Älykännyköitä on nykyään pieniä, lähes samankokoisia kuin vanha Nokia. Tarvitsee vain yhden taskun.

        Itsekin purnasin jonkin aikaa vastaan, kun junnut yrittivät saada minua pois lompakosta. Sitten tein päätöksen ja en ole katunut. Samalla huomaa myös, että melkein kaiken lompakossa kuljetetun saa nykyään kännykkään digimuotoon. Oli mm. älytön läjä kaikkia turhia kortteja mukana.

        Ajokortti saisi palata takaisin sähköiseksi. Miksi se digikortti lakkautettuiin, oli niin kätevä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallinen kännykkä ja rahapussi on yhteensö 2 asiaa ja yhdessä paljon. Tarvitsee 2 taskua.

        Älykännyköitä on nykyään pieniä, lähes samankokoisia kuin vanha Nokia. Tarvitsee vain yhden taskun.

        Itsekin purnasin jonkin aikaa vastaan, kun junnut yrittivät saada minua pois lompakosta. Sitten tein päätöksen ja en ole katunut. Samalla huomaa myös, että melkein kaiken lompakossa kuljetetun saa nykyään kännykkään digimuotoon. Oli mm. älytön läjä kaikkia turhia kortteja mukana.

        Ajokortti saisi palata takaisin sähköiseksi. Miksi se digikortti lakkautettuiin, oli niin kätevä?

        "Tarvitsee 2 taskua."

        Tietysti, jos kumpaakin kuljettaa mukana. Itse kävelen pitkin Copacabanaa helmikuussa, paitsi tänä vuonna, ja kännykkäni on hotellin tallelokerossa virta katkaistuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tarvitsee 2 taskua."

        Tietysti, jos kumpaakin kuljettaa mukana. Itse kävelen pitkin Copacabanaa helmikuussa, paitsi tänä vuonna, ja kännykkäni on hotellin tallelokerossa virta katkaistuna.

        No sitten asia onkin ihan eri. Minä kun vaan kävelen täällä Suomessa lähes koko vuoden ja olen huomannut että kahden kuskaaminen on ihan turhaa. Ja että miksipä sitä turhaan tyhjää rahapussia mukana kuljettaa kun ei käytä käteistä.


    • Anonyymi

      taidan siirtyä takaisin käteisen käyttöön ja hylätä kaiken digitaalisen maksun kun ei kerran tilisiirrot onnistu enää nykyään luotettavasti ja ongelmien tullessa on äärettömän vaikeaa saada korjausta tapahtumaan, kukaan ei tahdo ottautua asiaan, vastuuta pompotellaan vaan taholta toiselle, asiakkaalle joka on vahingon kärsinyt, ei kerrota mitään konkreettista, toivotellaan vaan että "jospa se siitä", aikaa palaa mutta rahat ovat ja pysyvät kateissa :/

      • Anonyymi

        Nyt kun pankeilla on tiedossa tämä ongelmatapaukseni, niin asiakaspalvelun chat ikkuna näkyy pankin sivulla, mutta ei enää sitten kun kirjaudun sisään, perkeleen paskahousut saatana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun pankeilla on tiedossa tämä ongelmatapaukseni, niin asiakaspalvelun chat ikkuna näkyy pankin sivulla, mutta ei enää sitten kun kirjaudun sisään, perkeleen paskahousut saatana...

        viesteihin ei vastata, vahingon kärsinyt pidetään pimennossa, näiden laitosten ylimielisyys on pöyristyttävää!!


    • Anonyymi

      Kellään ei ole varaa sanoa mitään siitä miten joku maksaa. Moni maksaa rahalla mitä ei oikeasti ole, sillä rahan lähde ei välttämättä ole käyttäjän oma vaan velka.

      Käteisen ongelma on se, että se on haltijan oma. Joku löytää vaikka sata euroa maasta, niin millä todistaa kenen se on.

      Entä kulut. Kaupalle tulee provisio minkä hän maksaa käteisestä ja kortista pankille. Käteinen on kalliimpi.

      Maksun aikaan kassa voi laskea väärin takaisin antaessa mutta marketissa viivakoodi tekee maksumääräyksen kortille ja maksu menee oikein. Itse lasken kassakuitin kotona tietokoneelle ja virhe tiliotteen ja kuitin välissä on liki nolla.

      • Anonyymi

        Nyt on kyse isommista asioista. Esimerkiksi vapaudesta.


        Mietipä miksi kiinassa valtio haluaa eroon käteisestä.


    • Anonyymi

      Ilman käteistä ihmiset ovat täysin pankkien alaisuudessa. Maailman ilman käteistä on myös jokaisen diktaattorin kaunein märkä uni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe