Sähköpyöräily yllätävän kallista

Anonyymi

"Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

Esimerkkinä pelkkiä ketjuja venyy ja katkeaa sähköpyörässä vuoden mittaan helposti sadan euron edestä".

https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html

Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.

Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.

Kotikorjaajalta puolestaan vaaditaan ajan ohella myös lämmintä huoltotilaa ynnä yhteensä muutaman satasen maksavia erikoistyökaluja.

79

1486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla on käytössä kauppamatkoilla mummopyörä koska olen itsekin jo mummoiässä.

    • Anonyymi

      Kaukoviisaana yksilönä tilasin kerralla Saksasta useammat ketjut ja jarrupalat.

      • Anonyymi

        Joo jis ajaa joka päi b ä k e y jut pitää öljytä vähintään kerran b iikossa mielellään joka päivä.
        Minet ei si y ä tee ja rattaat ja ketjut kuluu aikayksikössä.


    • Anonyymi

      Ajoin 2014 kiinanpyörällä n. 3000 kilsaa ja ketjut hieman venyivät. Siinä on 500 W moottori tyypillisen 250 asemesta.
      Sisäkumi poksahti kerran siinä se.
      Ne monet vaihteet on muuten ihan turhat pyörässä- 3 riittää.

    • Anonyymi

      Ostin verkkokuapasta sähköpyörän keväällä 2017 joka maksoi n. 600€. Nyt neljänä kesänä olen ajanut sillä yhteensä n. 1800 km, talvella en aja kun en saanut kulkemaan sitä lumessa suoraan.
      Nyt sykysyllä sitten takarengas alkoi irvistellä ja kangas tuli näkyviin, tilasin Saksasta molemaat ulko- ja sisärenkaat postikuluineen n. 50€:lla. Kun se sähköpyörä on varmaan insinöörin keksimä niin ajattelin että insinööri voisi osata vaihtaa renkaat ja sitten eräs tuttu insinööri vaihtoikin ne, tarjosin palkkaa mutta ei ottanut mutta suklaalevy sentään kelpasi.
      Sähköä tuo "epeli" ei paljoa syö eikä muitakaan kuluja noiden renkaiden lisäksi ole ollut.
      Noita sähkövempaimia alkaa olla jo aika paljon, tavallisten kodin vehkeiden lisäksi on sähkötupakka, sähköhammasharja ja sähköpeitto. Vessapaperia ostin ison kollin syksyllä kun sen sähköistä korvaajaa en ole löytänyt. Kotielimiä ei ole mutta voisin hankkia sähköllä käyvän pässin mutta niitä ei taida olla kun Jaakko Tepon laulussa.

      • Anonyymi

        Renkaan vaihto ei ole monen minuutin homma. Välillä joutuu paikkailemaan alapuoleta tyhjentynyttä kumia. Linkku akselin päästä auki, rengas kainaloon. Sisägummi veks. Paikka reikän päälle. Sisuskumi tagasi. Ilmaa. Pyörä paikalleen ja paanalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renkaan vaihto ei ole monen minuutin homma. Välillä joutuu paikkailemaan alapuoleta tyhjentynyttä kumia. Linkku akselin päästä auki, rengas kainaloon. Sisägummi veks. Paikka reikän päälle. Sisuskumi tagasi. Ilmaa. Pyörä paikalleen ja paanalle.

        Ongelmana vain on, että paikkoja ei saa pitäviksi nykykumeissa. Olen jo pitkään vaihtanut suosiolla sisäkumin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana vain on, että paikkoja ei saa pitäviksi nykykumeissa. Olen jo pitkään vaihtanut suosiolla sisäkumin.

        Kyllä ne paikat on ihan hyvin ainakin minun sisäkumeissa pysyneet, vaikka ovatkin sitä huonompaa mustaa kumia. Vanhasta punaisesta sisärenkaasta sai parhaat ritsat.


      • Anonyymi

        Näist kaikista sähkövempaimista tuli muutes mieleeni, että:
        Kuis se muuten onkin et, vasta reilu 10 vuotta sit kaikki ituhipit uli-ulisi että sähköä pitää säästää, tai maailma tuhoutuu.
        Ja nykyään sit ihan samat ituhipit ulisee, et kaikkien laitteiden pitäis toimia sähköllä, tai maailma tuhoutuu!?

        Ei ymmärtää! :/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näist kaikista sähkövempaimista tuli muutes mieleeni, että:
        Kuis se muuten onkin et, vasta reilu 10 vuotta sit kaikki ituhipit uli-ulisi että sähköä pitää säästää, tai maailma tuhoutuu.
        Ja nykyään sit ihan samat ituhipit ulisee, et kaikkien laitteiden pitäis toimia sähköllä, tai maailma tuhoutuu!?

        Ei ymmärtää! :/

        "Kuis se muuten onkin et, vasta reilu 10 vuotta sit kaikki ituhipit uli-ulisi että sähköä pitää säästää, tai maailma tuhoutuu.
        Ja nykyään sit ihan samat ituhipit ulisee, et kaikkien laitteiden pitäis toimia sähköllä, tai maailma tuhoutuu!?"

        Erona lähinnä vertauskohta. Esim. jos vertaat lämmitystä sähköllä tai kaukolämmöllä, on yleensä jälkimmäinen aina tehokkaampi ja vaatii vähemmän energiaa alunperin saman lämmityksen saamiseksi kotonasi.

        Toisaalta autolla ajaessa, erityisesti kaupungissa on sähköauto (tai vielä suuremmalla erolla, sähköpyörä) paljon taloudellisempi ja tarvitset vähemmän energiaa samaa matkaa varten.


    • Anonyymi

      Satasella ostin kirpparilta nelivaihteisen mummo-Crescentin 10 v. sitten. Köröttelen varmaan 5000 km vuodessa. Vain renkaita olen vaihtanut kirotun piikkisepelin takia, millä tuhotaan kevyen liikenteen väylät ajokelvottomiksi joka keleen talvi. Asiaan kuuluu, että mursketta ei lakaista huolella pois kesäksikään. Pistosuojattukaan rengas ei kestä kivipiikkiä. Akkua latailemalla en rupea kämppääni polttamaan.

      • Anonyymi

        Se on valitettavaa tuo murskesepeli, mutta esimerkiksi Vantaa ei käytä sepeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on valitettavaa tuo murskesepeli, mutta esimerkiksi Vantaa ei käytä sepeliä.

        Uskomatonta edistystä. Murske tärvää muuten kengänpohjatkin. Lattiat säästyvät vain, kun ottaa kengät pois jaloista viimeistään kuraeteisessä. Vihreät saivat tämän aikaiseksi ajettuaan harjut suojelun piiriin. Tavallinen hiekka on nyt kortilla ja hinnoissaan, kun sitä kuskataan pitkien matkojen päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta edistystä. Murske tärvää muuten kengänpohjatkin. Lattiat säästyvät vain, kun ottaa kengät pois jaloista viimeistään kuraeteisessä. Vihreät saivat tämän aikaiseksi ajettuaan harjut suojelun piiriin. Tavallinen hiekka on nyt kortilla ja hinnoissaan, kun sitä kuskataan pitkien matkojen päästä.

        Hiekottaminen on hölmöä, koska se estää potkukelkan käytön. Polkupyörään laitetaan talveksi nastarenkaat. Kenkiinkin saa liukuesteitä. Nastallisia kenkiäkin on olemassa.


      • Anonyymi

        Tuo pisto-ongelma voitaneen välttää "vanhan kansan" pyöräilijöiden konstilla: sisä - ja ulkorenkaan väliin laitetaan (lähinnä tietysti) loppuunkulunut ulkorengas.

        - tämän kerrostuksen låpi tuskin mikään pistopiikki enää tulee.........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on valitettavaa tuo murskesepeli, mutta esimerkiksi Vantaa ei käytä sepeliä.

        Vantaalla ei hiekoiteta ja urata muutenkaan muut kuin bussireitit ja nekin pihakadulle. Ne lumetet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pisto-ongelma voitaneen välttää "vanhan kansan" pyöräilijöiden konstilla: sisä - ja ulkorenkaan väliin laitetaan (lähinnä tietysti) loppuunkulunut ulkorengas.

        - tämän kerrostuksen låpi tuskin mikään pistopiikki enää tulee.........

        Niin tai sit ostaa vaan umpi-”kumiset” urkkurenkaat? Vaikeeta?


    • Anonyymi

      Lihavat sekä laiskat hankkivat sähköpyörät.

      • Anonyymi

        Ne ajaa autoilla.


      • Anonyymi

        Niin kuin se Virheiden Fat1m Diharrea, vaikka sehän sai sen korruptiolahjana Helkamalta.

        En osta mitään Helkamalta enkä äänestä V1hreitä, sen verran miel1sairasta sakkia kun ovat.


      • Anonyymi

        -Lihavat js laiskat hankkivat....oliko sinulla sitten jokin ongelma siinä..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Lihavat js laiskat hankkivat....oliko sinulla sitten jokin ongelma siinä..?

        Sähköpyörä k u llä lisää haluja pyöräilyyn .ämyöskin kunon huono pä b äpäsee kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kuin se Virheiden Fat1m Diharrea, vaikka sehän sai sen korruptiolahjana Helkamalta.

        En osta mitään Helkamalta enkä äänestä V1hreitä, sen verran miel1sairasta sakkia kun ovat.

        Kuis tosta ei muutes saatu aikaseks mitään lahjonta syytettä, koska tää rikastuttaja oli ollu asiassa vielä itse se alotteen tekijä? ... ai koska suojaväri? :) :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ajaa autoilla.

        Siis Bysseliin lentokoneilla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpyörä k u llä lisää haluja pyöräilyyn .ämyöskin kunon huono pä b äpäsee kotiin.

        Kyllä näin on, pyörä houkuttelee ajamaan. Pakko on polkea edes vähän, muuten pyörä ei kulje.


    • Anonyymi

      Perusongelma on se, että sähköpyörä nähdään edelleen tavallisena pyöränä ottamatta huomioon sitä, että keskimääräiset voimat ovat huomattavasti suuremmat kuin perinteisessä rehtipyörässä. Siksi fuskupyörässä ei ketjut, vaihteistot ja jarrupalat kestä kunnolla.

      Ilmeisesti markkinoille ei ole tullut pykälää tanakampaa tavaraa joka kestäisi fuskupyörän väännän. Olisi hieman painavampaa (puhutaan kyllä vain hehtogrammasta) ja jonkun euron kalliimpaa, mutta on lyhytnäköistä säästää moisessa.

      Ehkä tässä opitaan vuosien mittaan. Menihän siinä parikymmentä vuotta ennen kuin esimerkiksi autoon älyttiin laittaa umpinainen kori.

      • "Perusongelma on se, että sähköpyörä nähdään edelleen tavallisena pyöränä ottamatta huomioon sitä, että keskimääräiset voimat ovat huomattavasti suuremmat kuin perinteisessä rehtipyörässä. Siksi fuskupyörässä ei ketjut, vaihteistot ja jarrupalat kestä kunnolla."

        Ei ihan näin, sähköpyörissä on normaalisti vain 250W.
        Itsellä kun mittaan normipyörällä jossa voimamittari saan melko helposti parikymmentä minuuttia pidettyä yllä n. 740W:n polkutehoa ja normaalit hyvät pyöräosat esim. Shimanolta tai SRAM:ilta kestää ihan hyvin.

        Joten kyllä normaaliin 250W sähköpyörään riittää hyvin perusosat ellei ihan välttämättä tahdo ruveta hifistelemään. :)


      • Oudoksuva kirjoitti:

        "Perusongelma on se, että sähköpyörä nähdään edelleen tavallisena pyöränä ottamatta huomioon sitä, että keskimääräiset voimat ovat huomattavasti suuremmat kuin perinteisessä rehtipyörässä. Siksi fuskupyörässä ei ketjut, vaihteistot ja jarrupalat kestä kunnolla."

        Ei ihan näin, sähköpyörissä on normaalisti vain 250W.
        Itsellä kun mittaan normipyörällä jossa voimamittari saan melko helposti parikymmentä minuuttia pidettyä yllä n. 740W:n polkutehoa ja normaalit hyvät pyöräosat esim. Shimanolta tai SRAM:ilta kestää ihan hyvin.

        Joten kyllä normaaliin 250W sähköpyörään riittää hyvin perusosat ellei ihan välttämättä tahdo ruveta hifistelemään. :)

        Pieni korjaus siis. 340W siis pitkäaikaisella :)
        Joskin hetkellisesti pääsee tohon 700 normaalilla pyörällä helposti. Jos joku väittää että sähköpyörä on "liian nopea" ei ilmeisesti ole harrastanut pyöräilyä.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Pieni korjaus siis. 340W siis pitkäaikaisella :)
        Joskin hetkellisesti pääsee tohon 700 normaalilla pyörällä helposti. Jos joku väittää että sähköpyörä on "liian nopea" ei ilmeisesti ole harrastanut pyöräilyä.

        Mitähän paskaa sähköpyörissä oikein käytetään ketjuina ja rattaina? Luulisi, että niillä hintalapuilla siellä pitäisi olla jo Dura-Ace osat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän paskaa sähköpyörissä oikein käytetään ketjuina ja rattaina? Luulisi, että niillä hintalapuilla siellä pitäisi olla jo Dura-Ace osat.

        Tarpeeksi hyviä osia ettei yleensä ole mitään ongelmia kummankaan kanssa. Erityisesti kun se pääetu kun mennään ylöspäin kalliimpaan on että osat on kevyempiä joka ei ole niin tärkeää kun on sähkömoottori avustamassa ja ei ole kilpailemassa.

        Toisaalta uusi Dura-Ace:lla varustettu ei-sähköpyörä todennäköisesti maksaa lähemmäs 6-7k eli n. 3 kertaa enemmän kuin hyvä sähköpyörä joten ei ole ihan vertailukelpoinen. Toisaalta ei siitä olisi hyötyäkään.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Rakensin etumoottorisen sähköpyörän. Kevyt polkea ja ketjut ja rattaat säästyvät.


      • Anonyymi

        Kun autoilija ja raivo p u örä öähestyy risteystä,mi y ä eroa.
        Au y oilija yrittää hiljentää ja väis y ää,raivop u örä lisää nopeutta kotta eht ii alle kun on oikeessa.


    • Anonyymi

      Eikös niissä yleensä ole moottori suoraan vanteessa?

    • Anonyymi

      Keskimoottori kuluttaa pyörän voimansiirtoa ja venyttää ketjua, koska keskimoottori pyörittää ketjuja.
      Takanapa- ja etunapa moottori ei kuluta ketjuja, eikä voimansiirtoa, koska pyörittä pyörän taka/eturengasta.
      Tosin kuormittavat etuhaarukkaa ja takahaarukkaa, niiden kiinnitus kohtia, joihin moottorin rasitus tulee.

      Tavallisessakin pyörässä ketjuja täytyy huoltaa viikottain.
      Ketjut tulee puhdistaa ja öljytä.
      Öljyä ei ketjuissa pitäisi olla koskaan, että ketjut ovat öljystä märät, koska öljyinen ketju kerää pölyä, hiekkaa ja muuta likaa, jota pyräillessä nousee ilmaan.
      Ketjujen öljyämisen jälkeen ketju pyyhitään rätillä kuivaksi.
      Ei öljyä tarvise levittää koko ketjulle, vain nivel kohtiin.

      • Anonyymi

        HHS:ää pari kertaa kesässä ketjuille. Ei muuta huoltoa. Kilometrejä tulee 3–4000. Tavallinen sähkötön maastopyörä kyseessä.


    • Anonyymi

      Sähköpyöräily on todella edullista jos vertaa autoiluun.

      • Anonyymi

        Ainakin siihen asti, kunnes vihreät älyää verottaa sähköpyöriä yhtä rankasti kuin autoilua! :) Vuosikatsastuksineen. Ja millos saatais sähköpyörillekin polttoainevero?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin siihen asti, kunnes vihreät älyää verottaa sähköpyöriä yhtä rankasti kuin autoilua! :) Vuosikatsastuksineen. Ja millos saatais sähköpyörillekin polttoainevero?

        Sähköstä maksetaan jo sähkövero ja silti paljon halvempaa :)


    • Anonyymi

      Käytäpäs aikuiste potkulautaa, jossa on ainoastaan käsijarru, vauhti tulee omalla jalalla potkimalla. Se on melkoinen kunnonkohotuslaite tasaisella maalla ja loivassa ylämäessä! Jyrkempi ylämäki on talutettava, alamäessä jarrut on tarpeen!

    • Anonyymi

      Kunnon kannalta paras on kolmivaiheinen peruspyörä. Kestää kovassakin käytössä ainakin 20 vuotta , tietty kumeja ym. välillä vaihdettava, suosittelen.

      • Anonyymi

        Sähkötön läskipyörä matalilla renkaanpaineilla on kunnolle vielä parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkötön läskipyörä matalilla renkaanpaineilla on kunnolle vielä parempi.

        Ja vanhanajan dynamo painamaan eturenkaaseen niin taas petraantuu...mitä vielä..


      • Anonyymi

        Itsellä tuollainen oli, mutta kyllä siitäkin vaihteisto meni alle 30 000 ajettuna. Paljon ajavalle pararas pyörä on joku cyclocross pyörä kunnon osilla, osat on helppoja vaihtaa ja huolto helppoa. Pääsee melkein maantiepyörän vauhtia, mutta voi mennä huoletta hiekkatielle tai käyttää talvipyöränäkin. Kunhan katsoo, että pyörään sopii kunnon lokasuojat riittävällä raolla renkaseen. Siinä on kyseessä sähköpyörää parempi työmatkakiituri sähköpyörän hinnalla tai allekin. Lisäksi tuollaisella voi lisäksi käydä oikein kunnon kuntoa kohottavalla lenkilläkin, ilman että sähköpyörän tekniikka tuntuu painoa lisäävältä riippakiveltä matkassa mukana.


    • Anonyymi

      Sadan watin teho vastaisi normi työmatkapolkijalle jo melko reipasta voimankäyttöä, joten sadan watin moottorilla jo tuplaisi tavallisen polkijan noin yleensä käyttämän voiman, ja voimansiirto säästyisi ja polkija saisi edes hieman näennäistä tekoliikuntaa.

      • Anonyymi

        Kyllä siinä työtä joutuu isommallakin moottorilla tekemään - ei sähköpyöräily ole jalkojen sätkimistä, kuten joskus luullaan.
        Sitten on vielä pyöräilijän paino. 0n toista ajaa 40-kiloisen neidin kuin 120 kg painavan äijän..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä työtä joutuu isommallakin moottorilla tekemään - ei sähköpyöräily ole jalkojen sätkimistä, kuten joskus luullaan.
        Sitten on vielä pyöräilijän paino. 0n toista ajaa 40-kiloisen neidin kuin 120 kg painavan äijän..

        Ei ole sinultakaan sähköpyörällä läskit lähteneet jalkojesi tyhjänpyörittämisellä, tuntuuhan se työltä jos kunto on olematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sinultakaan sähköpyörällä läskit lähteneet jalkojesi tyhjänpyörittämisellä, tuntuuhan se työltä jos kunto on olematon.

        Ei kai noilla nyt kovakuntoinen ajakaan - mikä on sulla ongelma????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai noilla nyt kovakuntoinen ajakaan - mikä on sulla ongelma????

        Normaalikuntoiselle rauhallinen polkupyöräily tavallisella polkupyörällä ilman sähköavustusta ei ole rasitus. Kovakuntoisuutta sellaiseen ei tarvita.


    • Anonyymi

      Kannattaa taluttaa ylämäet, jolloin ketjut kuluvat vähemmän.

    • Anonyymi

      No niin varmaan justiinsa! :)

      Ja autoissa, joissa nokkaketjuja on käytetty jo kohta sata vuotta, ne kestää vähintäänkin sen 10 vuotta ilman mitään ongelmia! :) Mut siis näissä sähköfillareissa on sit ilmeisesti niin paljon hillittömämmät väännöt, ettei niissä kestä, niinkö? :/ Ehkäpä nois fillareissakin sit kannattais alkaa käyttää samaa ”ihmemateriaalia” kuin autoissa, eikä vaan jotain kiinalais-tinaa?

      ”Problem” solved!

    • Anonyymi

      Sähköpyöräily maksaa 10 senttiä/km pelkästään akkukuluina. Siis saman verran kuin pikkuauton bensakulu.

      • Anonyymi

        Tautisen tyyriitä nuo akut, luokkaa 600 e. Eikä kestä kuin pari vuotta.


      • Anonyymi

        Lataussähkön kustannus on murusia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun hinnalla saa melkein auton https://www.ksml.fi/teemat/3162753 .

        No funtsippas et miten hyvän auton olisit saanu esmes tolla Fatiman sähköfillarin hinnalla wanhassa huonossa Suomessa? ... tässä 25 000 markkaa! :) Ja käsi sydämelle: Kuinka moni teistä olis suostunu maksamaan MINKÄÄNLAISESTA fillarista 25 donaa markka-aikaan?

        (ja mä kerron nykyään eurot markoiks kertoimella 8, koska tän vessapaperivaluutan arvo on kaikkien pyramidikusetusten jälkeen jo paljon alle sen alkuperäisen n. kuuden!)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No funtsippas et miten hyvän auton olisit saanu esmes tolla Fatiman sähköfillarin hinnalla wanhassa huonossa Suomessa? ... tässä 25 000 markkaa! :) Ja käsi sydämelle: Kuinka moni teistä olis suostunu maksamaan MINKÄÄNLAISESTA fillarista 25 donaa markka-aikaan?

        (ja mä kerron nykyään eurot markoiks kertoimella 8, koska tän vessapaperivaluutan arvo on kaikkien pyramidikusetusten jälkeen jo paljon alle sen alkuperäisen n. kuuden!)

        Oma sähköfillarini maksoi 5 500 euroa. Olen ollut tyytyväinen. Käytännössä sillä hoituu kaikki työmatkat ja kaupunkiajot. Henkilöauto on enää lähinnä mökkireissuja ja ulkomaanmatkoja varten. Tosin tänä vuonna ei tarvinnut käydä kuin pari kertaa ulkomailla. Ennen koronahässäkkää Virossa ja loppukesästä Norjassa.


    • Anonyymi

      Ihme juttu, että fillarin ketjua ei laiteta suht tiiviiseen koteloon suojaan pölyltä, hiekalta ja vedeltä.

      Sähköpyörään riittää tavallisessa arkiajossa 2 tai 3-pykäläinen napavaihde. Olisi vain yksi etu- ja yksi takaratas, mikä tekisi ketjun suojaamisen helpommaksi.

      Jossain perinteisissä hollantilaispyörissä muistaakseni olen nähnyt aika hyvin suojaavan kotelon ketjun ympärillä. Hollanti onkin vanha pyöräilymaa, missä pyöräily on tapa siirtyä kahden paikan välillä, eikä mikään kuntoilu- tai pätemissuoritus.

      • Anonyymi

        Koteloimattomat ketjut kestää maastossa ajettavissa crossipyörissä ja enduropyörissä, puhumattakaan katupyöristä. Vielä 70-luvulla ketjuja katkeili tehokkaammissa pyörissä kunnes tuli o-rengasketjut jotka kestää. Mopoissakin kestää avoimet ketjut. Sähköfillareissa vaan liian heikoiksi mitoitetut ketjut.


    • Anonyymi

      Millä kunto kohenee?

      Saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköpyörällä, koska sellaisella tulee ajetua huomattavasti enemmän. Kilometriä kohti rasitus on pienempi, mutta kokeilun aikana sähköpyörillä tuli viikottain ajettua noin 2,5 kertaa enemmän kuin tavallisella pyörällä.

      Kokeessa siis seurattiin ihmisjoukkoa useita kuukausia ja heillä oli välillä käytössään tavallinen, välillä sähköavusteinen pyörä. Tavallisella tekivät keskimäärin 2 reissua viikossa, fuskupyörällä 5.

      • Anonyymi

        On paljon ihmisiä jotka pyöräilee kesät talvet kaikki matkansa. Nuo olleet jotain autolla vuosikymmeniä lihaksensa se surkastuttaneita.


    • Anonyymi

      Hankintahinnan lisäksi arvonalenema väh 10%/vuosi, akun kuluminen ja huollot. Tartti uusia jarruvaijeri, tavallinen Shimano ei käynyt vaan piti olla merkin oma - 75e. Sen lisäksi kaksi huoltoa a 150e kun kilometrejä kertyy. Ketjut osasin itse vaihtaa ja kohta tarkoitus vaihtaa satulakin itse, koska kuluneesta kohdasta vesi menee sisälle ja sitten peppu kastuu. Uutta akkua pohtinut, mutta toistaiseksi vain lataillut usein kun uusi maksaa sen 700e. Ei ihan tyhjätaskulle ole tämä sähköpyöräily.

    • Anonyymi

      tuttava perhe myy auton, ja ostivat kaksi sähköpyörää josta toinen kolmipyöräinen, mutta säästäminen pyöräilen tulikin kalliiksi kun akkujen vaihtoja tulikin toistamiseen,

      • Anonyymi

        Tuskin kuitenkaan enempää kuin autolla? Auton renkaat vastaa yhtä akkua hinnaltaan. Vakuutuksilla ostaa jo enemmänkin. Kohta taas fossiiliset polttoaineet nousee hinnaltaan, niin ei juuri naurata.


    • Anonyymi

      Eikö ihmiset enää jaksa omilla lihaksilla polkea pyörää?
      Kyllä on heikkoa.

      • Anonyymi

        Näin on, perinteinen pyörä on paljon parempi kunnon kannalta. Kestävämpi ja halvempi käyttää. Ihmiset ovat nykyään laumasieluja kaikessa pitää mennä massan mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, perinteinen pyörä on paljon parempi kunnon kannalta. Kestävämpi ja halvempi käyttää. Ihmiset ovat nykyään laumasieluja kaikessa pitää mennä massan mukana.

        Kävely vielä parempi. Kaikki myy pois nyt heti autot ja pyörät ja kävelee vain kaikkialle. Jos ei jaksa kävellä on laiska.


    • Anonyymi

      Tässäkin ketjussa huomaa, ettei monellakaan kommentoijalla ole mitään kosketuspintaa sähköpyöriin.
      Laadukas sähköpyörä on todella järkevä hankinta. Se parantaa kiistattomasti lihaskuntoa ja hapenottokykyä. On myöskin hyvin ekologinen. Harrastukset maksaa ja samoin pyörän huolto. Oikein käytettynä ja huollettuna kustannukset ovat kuitenkin varsin kohtuulliset, esimerkiksi autoon verrattuna.
      Jälleenmyyntihinta säilyy laatumerkeissä hyvänä ja on helppoja myytäviä
      Elämä on valintoja!

      • Anonyymi

        Satulan selässä istuminen ilman mitään vaivannäköä miten tuo mitään kuntoa lisää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satulan selässä istuminen ilman mitään vaivannäköä miten tuo mitään kuntoa lisää?

        E-pyörässä on sähköavustus, eli vähän kuin joku työntäisi lisävauhtia ylämäessä. Pitää silti polkea itse. Kunto kohoaa, koska se on niin kivaa että kilometrejä kertyy. Avustusta voi säätää ihan pienelle tai poiskin, jos haluaa lisätä vastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satulan selässä istuminen ilman mitään vaivannäköä miten tuo mitään kuntoa lisää?

        Ei se sähköavusteinen polkematta kulje. Itse saan lenkeillä keskisykkeen 120 tuntumaan, kun käytän avusteisuutta oikein. Nyt vaan miltei seitsemänkymppinen pappa jaksaa ajaa kympin sijaan kolmekymppiä.


    • Anonyymi

      Miksei ole etuvetoisia sähköpyöriä? Siinähän ei tulisi ketjulle lisärasistusta, jos vääntö tapahtuiisi etupyörän keskiössä olevalla sähkömoottorilla.

      • Anonyymi

        Onhan niitä. Napavetoisia (etu/taka) ja keskivetoisia. Ensinmainotut kuluttaa vähemmän ketjuja ja voimansiirtoa. Keskiöstä toisaalta saa enemmän voimaa, eli kaikki vahvemmat on yleensä näitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä. Napavetoisia (etu/taka) ja keskivetoisia. Ensinmainotut kuluttaa vähemmän ketjuja ja voimansiirtoa. Keskiöstä toisaalta saa enemmän voimaa, eli kaikki vahvemmat on yleensä näitä.

        Keskiövetoiset ovat myös vakaampia. Moottori painaa ja keskiössä olevan moottorin paino on alhaalla. Ajettavuuden kannalta huonoin vaihtoehto on etuveto.


    • Anonyymi

      Juokseminen on kallis harrastus. Pelkät kengät maksaa jo 200€ ja ilman hyviä jalkineita hajoaa jalat ja selkä. Eri alustoille ja vuoden aikoihin pitää olla vielä eri kengät. Lisäksi kaikki muu vaatetus päälle!

    • Anonyymi

      sähköä tarvii vain ompelukoneessa, kun siksak ei tuu hyvä polkiessa.

    • Anonyymi

      Rattaiden hajoamisen syynä on väärä käyttö. Sama taitaa koskea ketjuja.
      Kun vääntöä on vaikka 80 Nm plus reisivääntö ja isolla vaihteella ketju käytännössä 2 - 3 rataan piikin varassa, niin eihän ne kestä. Kuulin, että pyöräkorjaamolle tuodaan parisataa ajettuja sähköpyöriä, joiden takapakka on rikki väärän käytön takia. Iso vaihe ja täysi avustus tappaa sekä ketjut että rattaat.

      Itse kevitän aina ensin mekaanisella vaihteella, enkä käytännössä käytä juuri koskaan viisiportaisesta sähkötehosta kuin korkeintaan kolmosta. Sitäin tarvitse lähinnä maastoajossa. Olen ajanut kapeaketjuisella sähköavusteisella maastopyörällä reilusti toistatuhatta kilometriä ja keväällä tsekatessani pakat ja ketju näyttivät aivan priimoilta.

      Järkeä käyttöön, niin fillari kestää.

    • Anonyymi

      Ajanut taka moottorilla kohta 5000 ja pakka ja ketjut uudenveroset

    • Anonyymi

      kiinalaiset verkko kaupat näyttää kaupaavan uutta, tapaa kun akku ja moottorin pöyrä on samassa paketissa, maksaa noin 140euroa verkko kaupassa,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      89
      7627
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4662
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3382
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2447
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe