Maailma on mieletön, osa 2: ihme

Anonyymi

Maailman olemassaoloa ei voida tietää, minkä todistin osassa 1 "Maailman olemassaolo on mieletöntä".

Tästä mielettömästä asiantilasta, ettemme tiedä, olemmeko ylipäänsä olemassa ja onko mitään ylipäänsä lainkaan olemassa, ei seuraa nihilismiä. Kaikki ei suinkaan ole merkityksetöntä. Sen sijaan suuri epävarmuus vallitsee tietämyksessämme olemassaolosta.

Koska (kuten osassa 1 totesin) olemassaolo on loogisesti välttämätöntä, maailman olemassaolo on itse asiassa aito ihme. Emme voi sitä lainkaan ymmärtää, mutta voimme sitäkin enemmän ihmetellä, mitä se on.

Näyttää siltä, että havaitsemamme maailma paljastaa itsensä. Meidän ei tarvitse ponnistella havaintoja vastaanottaessamme, vaan oleva maailmassa näyttää ilmeiseltä. Teknologian kehittyminen on toki tehnyt havaintokykymme monessa suhteessa laajemmaksi kuin kehittymättömämpinä aikoina. Maailman ihmeellisyyttä se ei ole kuitenkaan kyennyt valottamaan. Olemassaolomme on jäänyt perimmältään mysteeriksi.

Onkin mielettömän (!) innostavaa elää ihmeellisessä maailmassa ja ihmetellä sitä!

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinä et todistanut yhtään mitään ensimmäisessä osassa.

      Me tiedämme, että me olemme olemassa, tai tarkemmin sanoen, jokainen meistä yksittäin tietää itse olevansa olemassa. Se on ainoa asia, josta voimme olla täysin varmoja. Kaikki muu riippuu aisteistamme, joten on täysin mahdollista, ettei universumi oikeasti näytä lainkaan siltä, miltä luulemme sen näyttävän.

      Olemassaolo ei ole loogisesti välttämätöntä. Esimerkiksi minun kaksosveljeni ei ole olemassa, eikä siitä aiheudu mitään loogista ongelmaa. Samoin se universumi, jossa kaikki muu on samoin paitsi että minulla on kaksosveli, ei ole olemassa, eikä siitäkään aiheudu mitään loogista ongelmaa.

      Olemassaolo ei ole looginen välttämättömyys vaan havaittu tosiasia. Jos mitään ei olisi olemassa (kuten asia onkin siinä universumissa, jossa minulla on kaksosveli), täällä ei toki olisi ketään havainnoimassa olemattomuutta, mutta se olisi silti täysin mahdollinen asiain tila (kysy vaikka kaksosveljeltäni).

      Siinä olet oikeassa, että on mielettömän innostavaa elää maailmassa ja ihmetellä sitä, ja samoin siinä, että kaikki ei ole merkityksetöntä. Me itse luomme elämämme merkityksen. Joiltain osin voimme sitä ohjailla omilla päätöksillämme, mutta enimmäkseen se syntyy tiedostamattomana seurauksena siitä, miten me elämme elämäämme.

      • Anonyymi

        Enhän toki ole kirjoittanut kaksoiveljesi olemassaolosta mitään. Looginen välttämättömyys koskee esim sinua itseäsi, kun kirjoitat tänne. Kommentoidessasi olet loogisella välttämättömyydellä jollakin tavalla olemassa. MOT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän toki ole kirjoittanut kaksoiveljesi olemassaolosta mitään. Looginen välttämättömyys koskee esim sinua itseäsi, kun kirjoitat tänne. Kommentoidessasi olet loogisella välttämättömyydellä jollakin tavalla olemassa. MOT

        En minä ole looginen välttämättömyys. Maailma tulisi vallan mainiosti ja loogisesti toimeen ilman minua. Minä olen vain havaittu tosiasia. Ei se, että havaitsemme jonkin asian olevan olemassa, tee siitä asiasta loogista välttämättömyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ole looginen välttämättömyys. Maailma tulisi vallan mainiosti ja loogisesti toimeen ilman minua. Minä olen vain havaittu tosiasia. Ei se, että havaitsemme jonkin asian olevan olemassa, tee siitä asiasta loogista välttämättömyyttä.

        Päin vastoin. Et ole välttämättä havaittu, vaan voit olla jokin erehdys tms. Siten et ole välttämättä tosi ensinkään.

        Mutta kommentoidessasi tänne olet välttämättä olemassa jollakin tavalla, sillä muuten kommentointisi olisi mahdottomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päin vastoin. Et ole välttämättä havaittu, vaan voit olla jokin erehdys tms. Siten et ole välttämättä tosi ensinkään.

        Mutta kommentoidessasi tänne olet välttämättä olemassa jollakin tavalla, sillä muuten kommentointisi olisi mahdottomuus.

        Sinä yrität nyt vierittää melko suuren vastuun minun harteilleni kun väität, että koko universumin olemassaolo olisi loogisesti mahdotonta jos minä en olisikaan olemassa. Maailma ei kuitenkaan toimi noin. Minun kaksosveljeni kyllä keskustelisi täällä myös kanssamme tästä aiheesta jos olisi olemassa, mutta hän ei ole. Ja silti me keskustelemme täällä ilman loogisten ongelmien häivääkään. Ainoa ero minun ja kaksosveljeni välillä on se, että minä olen olemassa ja hän ei. Kummankaan olemassaolo ei ole looginen välttämättömyys.

        Mutta vakavammin puhuen, olenko ymmärtänyt sinut oikein kun tulkitsen, että sinä argumentoit deterministisen universumin puolesta? Universumissa tapahtuu täsmälleen ne asiat, jotka voivat tapahtua?
        Tuossakin tapauksessa olen eri mieltä kanssasi siitä, mikä tuollaisessa universumissa on loogisesti välttämätöntä ja mikä ei, mutta keskustelua ainakin helpottaisi jos tiedän mikä on se lähtökohta, josta argumenttisi olisi tarkoitus lähteä rakentumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä yrität nyt vierittää melko suuren vastuun minun harteilleni kun väität, että koko universumin olemassaolo olisi loogisesti mahdotonta jos minä en olisikaan olemassa. Maailma ei kuitenkaan toimi noin. Minun kaksosveljeni kyllä keskustelisi täällä myös kanssamme tästä aiheesta jos olisi olemassa, mutta hän ei ole. Ja silti me keskustelemme täällä ilman loogisten ongelmien häivääkään. Ainoa ero minun ja kaksosveljeni välillä on se, että minä olen olemassa ja hän ei. Kummankaan olemassaolo ei ole looginen välttämättömyys.

        Mutta vakavammin puhuen, olenko ymmärtänyt sinut oikein kun tulkitsen, että sinä argumentoit deterministisen universumin puolesta? Universumissa tapahtuu täsmälleen ne asiat, jotka voivat tapahtua?
        Tuossakin tapauksessa olen eri mieltä kanssasi siitä, mikä tuollaisessa universumissa on loogisesti välttämätöntä ja mikä ei, mutta keskustelua ainakin helpottaisi jos tiedän mikä on se lähtökohta, josta argumenttisi olisi tarkoitus lähteä rakentumaan.

        "Sinä yrität nyt vierittää melko suuren vastuun minun harteilleni kun väität, että koko universumin olemassaolo olisi loogisesti mahdotonta jos minä en olisikaan olemassa."

        Vaikutat hakkaavan olkiukkoa ja saat toki tehdä niin, jos se sinusta hyvältä tuntuu!

        Determinismi ei kuulu tähän keskusteluun mitenkään.

        "Me tiedämme, että me olemme olemassa, tai tarkemmin sanoen, jokainen meistä yksittäin tietää itse olevansa olemassa. Se on ainoa asia, josta voimme olla täysin varmoja."

        Lähtökohtasi on Descartesin tekemä virhe, joka ilmeisesti vie ajatuksesi johonkin sellaiseen, jolla ei ole mitään tekemistä kirjoittamani kanssa. Kukaan ei voi olla varma siitä, onko olemassa. Descartesin virhe on siinä, ettei hän todistanut cogitollaan kuin sen, että JOTAKIN on varmasti olemassa.


    • Universumi on olemassa. Mutta se on olemassa eri tavoin kuin äärelliset asiat ja kappaleet. Se ei ole missään suuremmassa tilassa, paikassa. Sen avaruus on erilainen kuin minkään pienemmän tilan. Se on suurin mahdollinen tila, ja sen aineet ja voimat ym. ovat siinä, eivät ulkopuolella, koska ulkopuolta ei ole, ja sitä on vain yksi kappale elikkä yksi ainutlaatuinen entiteetti. Sen aika on erilainen. Se ei kokonaisuudessaan liiku eikä muutu eikä laajene eikä supistu. Vain sen osat liikkuvat. Itse sillä on jokin tuntematon ikuinen perustila ja se perustila on olemassa ja tämä kokonaisuus on olemassa.

      Ja se on ihmeellinen ja tuntematon. Ja sen osat ovat ihmeellisiä ja tuntemattomia.

      Ihminen ei vielä sitä ymmärrä. Ei filosofiallaan, ei uskonnollaan, ei tieteellään. Hybris monella tieteen teorialla, teologialla ja filosofialla on, että luulee sen ymmärtävänsä.

      • Anonyymi

        Kirjoituksesi on väärinkästyksiä täynnä, jos tarkoituksesi on kommentoida kirjoittamaani avausta. En ole väittänyt universumin olemassaolosta mitään. Väitin vain, ettemme voi tietää, onko universumi olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi on väärinkästyksiä täynnä, jos tarkoituksesi on kommentoida kirjoittamaani avausta. En ole väittänyt universumin olemassaolosta mitään. Väitin vain, ettemme voi tietää, onko universumi olemassa.

        Se juuri on toinen varma tieto Descartesin Cogiton lisäksi, että kaiken kokonaisuus on myös olemassa. Kun kerran jotain on, on myös kaikki se mitä on, vaikkemme tiedä mitä kaikkea on.

        Muuten ollaan solipsismissa. Joka haluaa valita sen valitkoon sitten. Järjetöntä se on.

        En minä mitään väärinkäsittänyt, kerroin vaan oman käsitykseni samoista asioista. Sellainen kommentti.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Se juuri on toinen varma tieto Descartesin Cogiton lisäksi, että kaiken kokonaisuus on myös olemassa. Kun kerran jotain on, on myös kaikki se mitä on, vaikkemme tiedä mitä kaikkea on.

        Muuten ollaan solipsismissa. Joka haluaa valita sen valitkoon sitten. Järjetöntä se on.

        En minä mitään väärinkäsittänyt, kerroin vaan oman käsitykseni samoista asioista. Sellainen kommentti.

        Se, että emme voi tietää (kuten väitän) olemmeko olemassa ja onko universumi, ei johda siihen, että joutuisimme solipsismiin. Sehän väittää, ettei muuta ole kuin ajattelija itse.

        Kysymys on vain siitä, että maailman olemassaoloa koskevaa tieto on epävarmaa. Sanottu ei millään tavalla kumoa maailman olemassaoloa tai tee merkityksettömäksi maailmaa koskevia kokemuksia.

        Joten alkuperäinen kommenttisi meni ohi aiheen, mutta jälkimmäinen korjasi tilanteen, vaikka olemmekin erimieltä tiedon varmuudesta.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Se juuri on toinen varma tieto Descartesin Cogiton lisäksi, että kaiken kokonaisuus on myös olemassa. Kun kerran jotain on, on myös kaikki se mitä on, vaikkemme tiedä mitä kaikkea on.

        Muuten ollaan solipsismissa. Joka haluaa valita sen valitkoon sitten. Järjetöntä se on.

        En minä mitään väärinkäsittänyt, kerroin vaan oman käsitykseni samoista asioista. Sellainen kommentti.

        Nyt on niin harvinainen tilaisuus, että en kyllä jätä sitä käyttämättä, kun kerrankin pääsen sanomaan:
        Olen samaa mieltä Ollin kanssa.

        Ainoa asia, josta meillä on täysi varmuus sekä asian olemassaolosta että sen luonteesta, on oma tietoisuutemme.
        Sen lisäksi meillä on varmuus siitä, että on olemassa jokin, mitä me aisteillamme havainnoimme, vaikka emme voikaan olla varmoja siitä, mitä se jokin on. Se näyttää olevan valtava universumi täynnä tähtiä, planeettoja, säteilyä jne., mutta on myös täysin mahdollista että se on vain tietokonesimulaatio, jota meidän tietoisuuteemme syötetään jostain ulkopuolelta, tai voi olla että se on täysin oman tietoisuutemme kuvitelmaa. Emme siis tiedä mitään maailmankaikkeuden luonteesta, mutta tiedämme että se on olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se, että emme voi tietää (kuten väitän) olemmeko olemassa ja onko universumi, ei johda siihen, että joutuisimme solipsismiin. Sehän väittää, ettei muuta ole kuin ajattelija itse.

        Kysymys on vain siitä, että maailman olemassaoloa koskevaa tieto on epävarmaa. Sanottu ei millään tavalla kumoa maailman olemassaoloa tai tee merkityksettömäksi maailmaa koskevia kokemuksia.

        Joten alkuperäinen kommenttisi meni ohi aiheen, mutta jälkimmäinen korjasi tilanteen, vaikka olemmekin erimieltä tiedon varmuudesta.

        Niin, olen vaan kehittänyt tuota. Jos on varmaa, että jotain on, ja varmaa, että kaikkeus on, niin silloin on myös maailma ja minä ja kaikki. Voi tietysti olla olemattomiakin asioita ja asiat voivat olla erilaisia kuin luulemme, mutta ettei olisi mitään, sen voi sulkea pois.

        Minä olen olemassa ja ulkomaailma on olemassa. Sen mietiskely on tarkoitettu vaan skeptisismin rajojen mietiskelylle, loogisten ja empiiristen tietojen erittelylle, todistamisperiaatteiden erittelylle.

        Ylipäätänsä filosofisen ajattelun terävöittämiseen. Tietoteoreettinen realismi ja korrespondenssiteoria totuudesta pitävät silti täysin paikkansa. Normaalit asiat ovat ihan normaalisti olemassa, henkimaailma ja ihmeet voivat myös olla todellisia, toisenlaiset asiat.

        Kvanttiteoria puolestaan vaan muuttaa todellisuuden käsityksemme.


    • Anonyymi

      Olet valinnut oikean palstan, kirjoittamasi asiat ovat filosofiaan kuuluvia. Se, että olisit todistanut jotain, on myös ihan oikea lause filosofisessa mielessä.
      Tieteen kanssa kirjoituksillasi ei ole mitään tekemistä.

      • Anonyymi

        Et ole tainnut kauheasti harrastaa filosofiaa? Ei satunnaisten väitteiden heittely ole mitään todistamista filosofiassakaan, vaan väitteisiin tulisi päätyä loogisten argumenttien kautta yhteisesti hyväksytystä alkupisteestä, jonka kaikki suostuvat oletettamaan todeksi.


      • Anonyymi

        Avaaja kiittää kommentoijaa! Mukava kuulla sinun kokevan pohdintani filosofiaksi. Mutta ymmärrän toisaalta pelkosi niitä lukiessasi. Lukemasi saattaa lisätä ymmärrystäsi ja se taas voi jopa muuttaa sitä, miten ajattelit asiasta aiemmin. Onhan se pelottavaa!


    • Anonyymi

      Mitä olemassaolo tarkoittaa? Mikä on sen merkitys? Ja jos sillä ei ole olemassa täsmällistä merkitystä, kuten luulen, mutta korostan, en tiedä, se on olematon käsite, jolla itsessään ei ole yhtään olemassaoloa, koska se ei merkitse mitään. Ja jos se ei kerran merkitse mitään, kuten näin luullessani väitän, ja tätä en kyllä epäile, mitä tällöin tarkoitetaan, kun puhutaan mielettömiä?

      Descarteskin puhui mitä sattui. Oli kuulemma olemassa siitäkin huolimatta, vaikkei osannut ajatella. Vai liittyikö se olemassaolo sittenkään ajatteluun, kuten Descartes ajatellessaan mitä sattui väitti epäilemättä, vaikka toisaalta korosti epäilyn tärkeyttä väitteissään.

      Onko olemassaolo sama asia kuin oleminen? Voiko kaksi eri sanaa tarkoittaa samaa asiaa ja mitä tarkoitus merkitsee?

      Tyhjä joukkokin on loogisesti aina olemassa, vaikka se on ei-yhtään-mitään eli olematon olio.

      • Anonyymi

        Olemassaoloa ei voida määritellä, joten se ei ole täsmällinen käsite siinä mielessä kuin puhutaan jostakin konkreettisesta 'olevasta'. Vaikkapa pöytä on konkreettinen ja se voi olla subjektille oleva esine, jota voi käyttää monella tavalla hyödyksi.

        Näin siis voidaan todeta, että vaikka olemassaolo on käsitteenä "tyhjä", se ei ole merkityksetön, koska se luo suhteen subjektin ja objektin välille.

        Descartesin filosofia on ongelma tässä ontologisessa teemassa, koska hän on sotkenut aihetta niin, ettei sitä saada helposti korjattua. Länsimainen ajattelu on pudonnut menneinä aikoina johonkin dualismin luuppiin, mistä sitä ei yleisesti hyväksyttävällä tavalla voida noin vain nostaa ylös.

        "Onko olemassaolo sama asia kuin oleminen? Voiko kaksi eri sanaa tarkoittaa samaa asiaa ja mitä tarkoitus merkitsee?"

        Olemassaolo voi tarkoittaa eri asiaa kuin oleminen. Paljon riippuu siitä, miten käsitteitä halutaan käyttää. 'Olemisen' voi ajatella esim. olevan lähellä käsitettä eksistenssi, joka on vain sellaista olemista, mikä itsestään tietoisella subjektilla voi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemassaoloa ei voida määritellä, joten se ei ole täsmällinen käsite siinä mielessä kuin puhutaan jostakin konkreettisesta 'olevasta'. Vaikkapa pöytä on konkreettinen ja se voi olla subjektille oleva esine, jota voi käyttää monella tavalla hyödyksi.

        Näin siis voidaan todeta, että vaikka olemassaolo on käsitteenä "tyhjä", se ei ole merkityksetön, koska se luo suhteen subjektin ja objektin välille.

        Descartesin filosofia on ongelma tässä ontologisessa teemassa, koska hän on sotkenut aihetta niin, ettei sitä saada helposti korjattua. Länsimainen ajattelu on pudonnut menneinä aikoina johonkin dualismin luuppiin, mistä sitä ei yleisesti hyväksyttävällä tavalla voida noin vain nostaa ylös.

        "Onko olemassaolo sama asia kuin oleminen? Voiko kaksi eri sanaa tarkoittaa samaa asiaa ja mitä tarkoitus merkitsee?"

        Olemassaolo voi tarkoittaa eri asiaa kuin oleminen. Paljon riippuu siitä, miten käsitteitä halutaan käyttää. 'Olemisen' voi ajatella esim. olevan lähellä käsitettä eksistenssi, joka on vain sellaista olemista, mikä itsestään tietoisella subjektilla voi olla.

        Olemassaolo voidaan kyllä määritellä epätieteellisesti (esim. Max Tegmarkin taso IV on ihan eksakti ja hyvä määritelmä olemassaololle ja mahdollisesti paikkaansapitävä), mutta toistaiseksi kukaan ei ole esittänyt empiirisesti tutkittavissa olevaa määritelmää olemassaololle, joka olisi tieteellinen hypoteesi. Eri koulukuntien kannattajat syyttelevät toistensa määritelmiä virheellisiksi, mutta kenelläkään heistä ei ole tieteellistä määritelmää olemassaololle.

        Tämä ei tarkoita etteikö empiirisesti tutkittavaa hypoteesia olemassaolon määritelmästä pystyttäisi lähitulevaisuudessa kehittämään, kun kvanttimekaniikka kehittyy ja onnistutaan kehittämään myös kvanttigravitaatio/yleisesti hyväksytty TOE, mutta toistaiseksi ei kannata vaivautua jos ei halua tuhlata aikaansa merkityksettömiin spekulaatioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemassaoloa ei voida määritellä, joten se ei ole täsmällinen käsite siinä mielessä kuin puhutaan jostakin konkreettisesta 'olevasta'. Vaikkapa pöytä on konkreettinen ja se voi olla subjektille oleva esine, jota voi käyttää monella tavalla hyödyksi.

        Näin siis voidaan todeta, että vaikka olemassaolo on käsitteenä "tyhjä", se ei ole merkityksetön, koska se luo suhteen subjektin ja objektin välille.

        Descartesin filosofia on ongelma tässä ontologisessa teemassa, koska hän on sotkenut aihetta niin, ettei sitä saada helposti korjattua. Länsimainen ajattelu on pudonnut menneinä aikoina johonkin dualismin luuppiin, mistä sitä ei yleisesti hyväksyttävällä tavalla voida noin vain nostaa ylös.

        "Onko olemassaolo sama asia kuin oleminen? Voiko kaksi eri sanaa tarkoittaa samaa asiaa ja mitä tarkoitus merkitsee?"

        Olemassaolo voi tarkoittaa eri asiaa kuin oleminen. Paljon riippuu siitä, miten käsitteitä halutaan käyttää. 'Olemisen' voi ajatella esim. olevan lähellä käsitettä eksistenssi, joka on vain sellaista olemista, mikä itsestään tietoisella subjektilla voi olla.

        " 'Olemisen' voi ajatella esim. olevan lähellä käsitettä eksistenssi, joka on vain sellaista olemista, mikä itsestään tietoisella subjektilla voi olla."

        Tarkoitatko, että ainoastaan ihmisen tietoisuus on olemassa, mutta aivosolut eivät ole olemassa? Yksittäisellä aivosolulla ei ole tietoisuutta, joten sitä ei ole ollenkaan olemassa.

        Järkevämpää on ajatella, että atomit ovat olemassa, ja aivosolut syntyvät emergenttinä ilmiönä atomeista, ja tietoisuus syntyy emergenttinä ilmiönä aivosolujen toiminnasta. Aivosolujen ja tietoisuuden olemassaolo on emergenttiä ja ne ovat olemassa, vaikka eivät olekaan perimmäistä todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " 'Olemisen' voi ajatella esim. olevan lähellä käsitettä eksistenssi, joka on vain sellaista olemista, mikä itsestään tietoisella subjektilla voi olla."

        Tarkoitatko, että ainoastaan ihmisen tietoisuus on olemassa, mutta aivosolut eivät ole olemassa? Yksittäisellä aivosolulla ei ole tietoisuutta, joten sitä ei ole ollenkaan olemassa.

        Järkevämpää on ajatella, että atomit ovat olemassa, ja aivosolut syntyvät emergenttinä ilmiönä atomeista, ja tietoisuus syntyy emergenttinä ilmiönä aivosolujen toiminnasta. Aivosolujen ja tietoisuuden olemassaolo on emergenttiä ja ne ovat olemassa, vaikka eivät olekaan perimmäistä todellisuutta.

        Fysikalismin mukaan tietoisuus emergoituu aineellisesta, eli juuri aivosolujen toiminnan seurauksena niissä ilmenevän sähkökemiallisen prosessin lopputuloksena. Tällainen tarkastelu varmastikin antaa jotakin tietoa toiminnallisesti aivoista ja sen perusteella voidaan ymmärtää toetoisuutta jollakin tavalla. Tämä tarkastelutapa ei kuitenkaan voi tavoittaa tietoisuuden kvaliaa, eli sitä miltä tietoisesta subjektista tuntuu olla tietoinen.

        Eksistenssi viittaa tähän subjektin tuntemukseen olemisestaan ja se voi olla vain sillä itsellään. Aivosoluilla ei ole omia tuntemuksia eikä tietoisuus ilmene niissä itsessään solutasolla.

        "Yksittäisellä aivosolulla ei ole tietoisuutta, joten sitä ei ole ollenkaan olemassa."

        Aivosolu voi olla tietoisen subjektin tarkkailun kohteena esim. kirurgin leikellessä aivoja. Solu on silloin tarkkailun objektina olemassa, mutta ei samassa mielessä kuin eksistenssi on olemisessaan 'itsetietoinen'. Voidaan puhua olemisen erilaisista asteista.


    • Anonyymi

      sen kokeminen?

      sen ajattelu?

      siinä toimiminen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe