Jarruvalot häikii

Anonyymi

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuntuuko-etta-joudut-painamaan-liikenteessa-enemman-jarrua-kuin-kaasua-syy-arsyttavaan-ilmioon-loytyy-todennakoisesti-tasta/7986060

Kyllä näitä jarruvalojen polttajia näkee ihan kesäkelillä ja valoisaan aikaan.
Esimerkiksi jonossa mennään maantiellä ihan ruuhkattomasti ja rauhallisesti.
Kunnes joku vilkuttaa kääntyäkseen sivutielle.
Kiva kattella siinä kymmenentenä jonossa kun 8 välissä olijaa polkee ja vapauttaa raivokkaasti jarrujaan. Eivätkä millää ilveellä löydä yhteistä sujuvaa nopeutta.
Minä vain nostan kaasulta jalan ja väli siihen yhdeksänteen pysyy samana.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus ihmettelee sitä miten paljon jotkut tarvii jarrua. Joku painaa vaikka 10 kertaa jarrua eikä mun ole tarvinnu kertaakaan. Pieni alamäki isommallakin tiellä ettei mene ylinopeutta niin painetaan jarrua, mitä jos vähän vaan keventää kaasua.

      En ole vielä koskaan ajanut ajoneuvoa jossa vauhti ei hidastuisi ja aika paljonkin kun nostaa vaan vähän jalkaa kaasulta. Eikä ole mitään merkitystä onko puurupata vaihteisto vai automaatti.

      • Anonyymi

        Nää on niitä samoja ajotaidottomia, jotka tarvitsevat nastarenkaat talvella pysyäkseen tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nää on niitä samoja ajotaidottomia, jotka tarvitsevat nastarenkaat talvella pysyäkseen tiellä.

        Siis ambulanssit, poliisit, brankkarit, rallikuskit, jne..


      • Anonyymi

        Kaikki eivät turvaväliä osaa pitää, jolloin ajaessa painetaan jarrua ja kaasua vuorotellen. Välillä tuota näkee moottoritien ohituskaistalla, missä useampikin autoilija saattaa hinkata toistensa puskureita ja pippeli valoshow on komea. Hieman kun taidot kehittyy, niin se turvavälikin alkaa muodostua kuin itsestään ja siitä vielä edistyneemmät hoksaavat, miten paljon auton nopeutta voi vaihdella ihan vaan kaasupolkimen asentoa säätämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät turvaväliä osaa pitää, jolloin ajaessa painetaan jarrua ja kaasua vuorotellen. Välillä tuota näkee moottoritien ohituskaistalla, missä useampikin autoilija saattaa hinkata toistensa puskureita ja pippeli valoshow on komea. Hieman kun taidot kehittyy, niin se turvavälikin alkaa muodostua kuin itsestään ja siitä vielä edistyneemmät hoksaavat, miten paljon auton nopeutta voi vaihdella ihan vaan kaasupolkimen asentoa säätämällä.

        Sulla se vaan tuo pippeli tuntuu olevan pääasia, vaikka puheena on jarrupoljinta käyttävät normaalit ihmiset. Mikä ihme se kaltaisesi poikkeavan pakottaa normaalien ihmisten keskusteluun sotkeutumisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät turvaväliä osaa pitää, jolloin ajaessa painetaan jarrua ja kaasua vuorotellen. Välillä tuota näkee moottoritien ohituskaistalla, missä useampikin autoilija saattaa hinkata toistensa puskureita ja pippeli valoshow on komea. Hieman kun taidot kehittyy, niin se turvavälikin alkaa muodostua kuin itsestään ja siitä vielä edistyneemmät hoksaavat, miten paljon auton nopeutta voi vaihdella ihan vaan kaasupolkimen asentoa säätämällä.

        Eikä aina ketään edes edessäkään ja silti tarvitaan JARRUPOLJINTA päätiellä ns ilman mitään syytä jarruttaa. Tästä ja niin monista muista havainnoista voi tehdä vaan sellaisen päätelmän että on mitä kaikkea sitä tuolla rattien takana onkaan, älä luota kovin paljoa muihin liikenteessä, mitä ne osaa ja mitä ei, et voi tietää..


    • Olipas roskaa. Ei tien liukkaus vaikuta turvavälin pituuteen, Se toki vaikuttaa, jos ajoneuvojen pysähtymistehossa on merkittävä ero. Tien liukkaus ja näkyvyys vaikuttavat tilannenopeuteen. Ajoneuvo tulee kyetä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy.

      Toinen ongelma on siinä, että ensin esitetään hirveän monimutkainen tapa määritellä turvaväli. Tapa, joka vaatii laskentaa ja vaikeasti arvioitavien asioiden arviointia. Ja heti perään kerrotaan, että on paljon helpompi arvioida turvaväli sekunneissa. Miksi sotkea metrejä ja ajonopeuksia koko asiaan yli päätänsä?

      Mutta perusidea on oikea. Kun pitää riittävän turvavälin, ei tarvitse pahemmin jarrutella jonossa ajaesa. Ja turvallisuus säilyy...

      • Anonyymi

        "Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy."

        Tämä väiteesi pätee vain, jos liikenne sujuu normaalisti. Silloin edessä ajava jarruttaessaankin hiljentää nopeuttaan ja sinä persässä ehdit myös jarruttamaan ennen kuin tulet kohtaan, jossa edessä ajava oli hetki sitten. Tällöin edessä ajava on jo mennyt kauemmaksi siitä kohtaa.

        Turvavälin pitämisen idea ei kuitenkaan ole kerrotun tilanteen välttäminen. Turvaväliä pidetään, koska edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon, jolloin se pysähtyy kuin seinään. Silloin kahden sekunnin väli ei riitä kuin ehkä siihen, että ehdit aloittamaan jarrutuksen ja törmäys edellä olevaan on tosiasia.

        AJAT LIIAN LÄHELLÄ EDELLÄ AJAVAA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy."

        Tämä väiteesi pätee vain, jos liikenne sujuu normaalisti. Silloin edessä ajava jarruttaessaankin hiljentää nopeuttaan ja sinä persässä ehdit myös jarruttamaan ennen kuin tulet kohtaan, jossa edessä ajava oli hetki sitten. Tällöin edessä ajava on jo mennyt kauemmaksi siitä kohtaa.

        Turvavälin pitämisen idea ei kuitenkaan ole kerrotun tilanteen välttäminen. Turvaväliä pidetään, koska edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon, jolloin se pysähtyy kuin seinään. Silloin kahden sekunnin väli ei riitä kuin ehkä siihen, että ehdit aloittamaan jarrutuksen ja törmäys edellä olevaan on tosiasia.

        AJAT LIIAN LÄHELLÄ EDELLÄ AJAVAA!

        Jaha. Joku tarttui rapalaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy."

        Tämä väiteesi pätee vain, jos liikenne sujuu normaalisti. Silloin edessä ajava jarruttaessaankin hiljentää nopeuttaan ja sinä persässä ehdit myös jarruttamaan ennen kuin tulet kohtaan, jossa edessä ajava oli hetki sitten. Tällöin edessä ajava on jo mennyt kauemmaksi siitä kohtaa.

        Turvavälin pitämisen idea ei kuitenkaan ole kerrotun tilanteen välttäminen. Turvaväliä pidetään, koska edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon, jolloin se pysähtyy kuin seinään. Silloin kahden sekunnin väli ei riitä kuin ehkä siihen, että ehdit aloittamaan jarrutuksen ja törmäys edellä olevaan on tosiasia.

        AJAT LIIAN LÄHELLÄ EDELLÄ AJAVAA!

        > edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon

        Mutta sinä näet tuon ajoneuvon ajoissa, joten ehdit jarruttamaan. Jos et näe, on tilannenopeus liian korkea.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon

        Mutta sinä näet tuon ajoneuvon ajoissa, joten ehdit jarruttamaan. Jos et näe, on tilannenopeus liian korkea.

        Ei kaikkia tilanteita näe ison ajonevuon takaa. Jokainen järkevä ihminen tietää, että tien kunto (liukkaus) vaikuttaa pysähtymismatkaan ja siten myös turvavälin pituuteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia tilanteita näe ison ajonevuon takaa. Jokainen järkevä ihminen tietää, että tien kunto (liukkaus) vaikuttaa pysähtymismatkaan ja siten myös turvavälin pituuteen.

        Jos ei näe, silloin pitää ajaa hitaammin. Näkyvyys vaikuttaa käytettävään nopeuteen, ei turvaväliin. Turvavälin idea on se, että jos edelläoleva tekee jotain tyhmää, kuten lyö jarrut pohjaan, et aja hänen peräänsä. Siinä se.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia tilanteita näe ison ajonevuon takaa. Jokainen järkevä ihminen tietää, että tien kunto (liukkaus) vaikuttaa pysähtymismatkaan ja siten myös turvavälin pituuteen.

        Myös liukkaus muuten vaikuttaa nopeuteen, ei turvaväliin.

        Alan ymmärtämään, miksi meillä on aina niitä kolarikasoja. Joku neropatti kuvittelee, että jos on pitkä turvaväli voi ajella oikeasti liukkaalla 120 km/h nopeuksia. Ja hurauttaa sitten tielle jymähtäneen rekan perään, tms, kun auto ei pysähdykään näkyvällä tien osalla.


    • Jos moottoritien vasemmalla kaistalla näkyy jarruvaloja, luulisi, että jotain poikkeuksellista ja yllättävää on sattunut. Ei ole, mutta jarruvalot vilkkuu tavan takaa.

      • Anonyymi

        Uusissa "paremman luokan autoissa" on osassa sellainen ominaisuus, että moottorijarrutuksella se itse vilauttaa jarruvaloja. Valmistajan logiikka on näyttää takaa tulevalle, että nopeus tarkoituksellisesti hidastuu.

        Uudet autot ovat liian paljon viisaampia kuin kuljettajansa keskimäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusissa "paremman luokan autoissa" on osassa sellainen ominaisuus, että moottorijarrutuksella se itse vilauttaa jarruvaloja. Valmistajan logiikka on näyttää takaa tulevalle, että nopeus tarkoituksellisesti hidastuu.

        Uudet autot ovat liian paljon viisaampia kuin kuljettajansa keskimäärin.

        Miksei niissä ole kiihdyttämisen ja tasaisen nopeuden osoittavia valoja?


    • Anonyymi

      Maantiellä/moottoritiellä ei järkevällä ja tasaisella ajolla tarvitse koskea jarruun lähes ollenkaan. Aika usein kun ajan työmatkan 15 km moottoritiellä, niin jarrutan ensimmäisen kerran vasta kun olen siirtynyt pois moottoritieltä poistumisrampille. Muu nopeuden säätäminen hoituu kaasupolkimesta.

    • Anonyymi

      Odota vain uudistusta tieliikennelakiin joka kieltää moottoriajoneuvon kuljettamisen jos on kykenevä kävelemään, silloin pitää kävellä ja autolla ajaminen on kielletty hirttotuomion uhalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      150
      3206
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      53
      1026
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      224
      907
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      41
      853
    5. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      834
    6. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      830
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      63
      780
    8. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      45
      770
    9. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      249
      767
    10. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      49
      746
    Aihe