Jarruvalot häikii

Anonyymi

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuntuuko-etta-joudut-painamaan-liikenteessa-enemman-jarrua-kuin-kaasua-syy-arsyttavaan-ilmioon-loytyy-todennakoisesti-tasta/7986060

Kyllä näitä jarruvalojen polttajia näkee ihan kesäkelillä ja valoisaan aikaan.
Esimerkiksi jonossa mennään maantiellä ihan ruuhkattomasti ja rauhallisesti.
Kunnes joku vilkuttaa kääntyäkseen sivutielle.
Kiva kattella siinä kymmenentenä jonossa kun 8 välissä olijaa polkee ja vapauttaa raivokkaasti jarrujaan. Eivätkä millää ilveellä löydä yhteistä sujuvaa nopeutta.
Minä vain nostan kaasulta jalan ja väli siihen yhdeksänteen pysyy samana.

18

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus ihmettelee sitä miten paljon jotkut tarvii jarrua. Joku painaa vaikka 10 kertaa jarrua eikä mun ole tarvinnu kertaakaan. Pieni alamäki isommallakin tiellä ettei mene ylinopeutta niin painetaan jarrua, mitä jos vähän vaan keventää kaasua.

      En ole vielä koskaan ajanut ajoneuvoa jossa vauhti ei hidastuisi ja aika paljonkin kun nostaa vaan vähän jalkaa kaasulta. Eikä ole mitään merkitystä onko puurupata vaihteisto vai automaatti.

      • Anonyymi

        Nää on niitä samoja ajotaidottomia, jotka tarvitsevat nastarenkaat talvella pysyäkseen tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nää on niitä samoja ajotaidottomia, jotka tarvitsevat nastarenkaat talvella pysyäkseen tiellä.

        Siis ambulanssit, poliisit, brankkarit, rallikuskit, jne..


      • Anonyymi

        Kaikki eivät turvaväliä osaa pitää, jolloin ajaessa painetaan jarrua ja kaasua vuorotellen. Välillä tuota näkee moottoritien ohituskaistalla, missä useampikin autoilija saattaa hinkata toistensa puskureita ja pippeli valoshow on komea. Hieman kun taidot kehittyy, niin se turvavälikin alkaa muodostua kuin itsestään ja siitä vielä edistyneemmät hoksaavat, miten paljon auton nopeutta voi vaihdella ihan vaan kaasupolkimen asentoa säätämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät turvaväliä osaa pitää, jolloin ajaessa painetaan jarrua ja kaasua vuorotellen. Välillä tuota näkee moottoritien ohituskaistalla, missä useampikin autoilija saattaa hinkata toistensa puskureita ja pippeli valoshow on komea. Hieman kun taidot kehittyy, niin se turvavälikin alkaa muodostua kuin itsestään ja siitä vielä edistyneemmät hoksaavat, miten paljon auton nopeutta voi vaihdella ihan vaan kaasupolkimen asentoa säätämällä.

        Sulla se vaan tuo pippeli tuntuu olevan pääasia, vaikka puheena on jarrupoljinta käyttävät normaalit ihmiset. Mikä ihme se kaltaisesi poikkeavan pakottaa normaalien ihmisten keskusteluun sotkeutumisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät turvaväliä osaa pitää, jolloin ajaessa painetaan jarrua ja kaasua vuorotellen. Välillä tuota näkee moottoritien ohituskaistalla, missä useampikin autoilija saattaa hinkata toistensa puskureita ja pippeli valoshow on komea. Hieman kun taidot kehittyy, niin se turvavälikin alkaa muodostua kuin itsestään ja siitä vielä edistyneemmät hoksaavat, miten paljon auton nopeutta voi vaihdella ihan vaan kaasupolkimen asentoa säätämällä.

        Eikä aina ketään edes edessäkään ja silti tarvitaan JARRUPOLJINTA päätiellä ns ilman mitään syytä jarruttaa. Tästä ja niin monista muista havainnoista voi tehdä vaan sellaisen päätelmän että on mitä kaikkea sitä tuolla rattien takana onkaan, älä luota kovin paljoa muihin liikenteessä, mitä ne osaa ja mitä ei, et voi tietää..


    • Olipas roskaa. Ei tien liukkaus vaikuta turvavälin pituuteen, Se toki vaikuttaa, jos ajoneuvojen pysähtymistehossa on merkittävä ero. Tien liukkaus ja näkyvyys vaikuttavat tilannenopeuteen. Ajoneuvo tulee kyetä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy.

      Toinen ongelma on siinä, että ensin esitetään hirveän monimutkainen tapa määritellä turvaväli. Tapa, joka vaatii laskentaa ja vaikeasti arvioitavien asioiden arviointia. Ja heti perään kerrotaan, että on paljon helpompi arvioida turvaväli sekunneissa. Miksi sotkea metrejä ja ajonopeuksia koko asiaan yli päätänsä?

      Mutta perusidea on oikea. Kun pitää riittävän turvavälin, ei tarvitse pahemmin jarrutella jonossa ajaesa. Ja turvallisuus säilyy...

      • Anonyymi

        "Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy."

        Tämä väiteesi pätee vain, jos liikenne sujuu normaalisti. Silloin edessä ajava jarruttaessaankin hiljentää nopeuttaan ja sinä persässä ehdit myös jarruttamaan ennen kuin tulet kohtaan, jossa edessä ajava oli hetki sitten. Tällöin edessä ajava on jo mennyt kauemmaksi siitä kohtaa.

        Turvavälin pitämisen idea ei kuitenkaan ole kerrotun tilanteen välttäminen. Turvaväliä pidetään, koska edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon, jolloin se pysähtyy kuin seinään. Silloin kahden sekunnin väli ei riitä kuin ehkä siihen, että ehdit aloittamaan jarrutuksen ja törmäys edellä olevaan on tosiasia.

        AJAT LIIAN LÄHELLÄ EDELLÄ AJAVAA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy."

        Tämä väiteesi pätee vain, jos liikenne sujuu normaalisti. Silloin edessä ajava jarruttaessaankin hiljentää nopeuttaan ja sinä persässä ehdit myös jarruttamaan ennen kuin tulet kohtaan, jossa edessä ajava oli hetki sitten. Tällöin edessä ajava on jo mennyt kauemmaksi siitä kohtaa.

        Turvavälin pitämisen idea ei kuitenkaan ole kerrotun tilanteen välttäminen. Turvaväliä pidetään, koska edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon, jolloin se pysähtyy kuin seinään. Silloin kahden sekunnin väli ei riitä kuin ehkä siihen, että ehdit aloittamaan jarrutuksen ja törmäys edellä olevaan on tosiasia.

        AJAT LIIAN LÄHELLÄ EDELLÄ AJAVAA!

        Jaha. Joku tarttui rapalaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se haittaa, jos edessä menee joku parin sekunnin päässä. Ei sinun tarvitse kyetä pysähtymään ennen sitä kohtaa, jossa hän on n.y.t., vaan ennen sitä kohtaa jossa hän pysähtyy."

        Tämä väiteesi pätee vain, jos liikenne sujuu normaalisti. Silloin edessä ajava jarruttaessaankin hiljentää nopeuttaan ja sinä persässä ehdit myös jarruttamaan ennen kuin tulet kohtaan, jossa edessä ajava oli hetki sitten. Tällöin edessä ajava on jo mennyt kauemmaksi siitä kohtaa.

        Turvavälin pitämisen idea ei kuitenkaan ole kerrotun tilanteen välttäminen. Turvaväliä pidetään, koska edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon, jolloin se pysähtyy kuin seinään. Silloin kahden sekunnin väli ei riitä kuin ehkä siihen, että ehdit aloittamaan jarrutuksen ja törmäys edellä olevaan on tosiasia.

        AJAT LIIAN LÄHELLÄ EDELLÄ AJAVAA!

        > edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon

        Mutta sinä näet tuon ajoneuvon ajoissa, joten ehdit jarruttamaan. Jos et näe, on tilannenopeus liian korkea.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > edessä oleva ajoneuvo voi törmätä vaikka toiseen ajoneuvoon

        Mutta sinä näet tuon ajoneuvon ajoissa, joten ehdit jarruttamaan. Jos et näe, on tilannenopeus liian korkea.

        Ei kaikkia tilanteita näe ison ajonevuon takaa. Jokainen järkevä ihminen tietää, että tien kunto (liukkaus) vaikuttaa pysähtymismatkaan ja siten myös turvavälin pituuteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia tilanteita näe ison ajonevuon takaa. Jokainen järkevä ihminen tietää, että tien kunto (liukkaus) vaikuttaa pysähtymismatkaan ja siten myös turvavälin pituuteen.

        Jos ei näe, silloin pitää ajaa hitaammin. Näkyvyys vaikuttaa käytettävään nopeuteen, ei turvaväliin. Turvavälin idea on se, että jos edelläoleva tekee jotain tyhmää, kuten lyö jarrut pohjaan, et aja hänen peräänsä. Siinä se.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikkia tilanteita näe ison ajonevuon takaa. Jokainen järkevä ihminen tietää, että tien kunto (liukkaus) vaikuttaa pysähtymismatkaan ja siten myös turvavälin pituuteen.

        Myös liukkaus muuten vaikuttaa nopeuteen, ei turvaväliin.

        Alan ymmärtämään, miksi meillä on aina niitä kolarikasoja. Joku neropatti kuvittelee, että jos on pitkä turvaväli voi ajella oikeasti liukkaalla 120 km/h nopeuksia. Ja hurauttaa sitten tielle jymähtäneen rekan perään, tms, kun auto ei pysähdykään näkyvällä tien osalla.


    • Jos moottoritien vasemmalla kaistalla näkyy jarruvaloja, luulisi, että jotain poikkeuksellista ja yllättävää on sattunut. Ei ole, mutta jarruvalot vilkkuu tavan takaa.

      • Anonyymi

        Uusissa "paremman luokan autoissa" on osassa sellainen ominaisuus, että moottorijarrutuksella se itse vilauttaa jarruvaloja. Valmistajan logiikka on näyttää takaa tulevalle, että nopeus tarkoituksellisesti hidastuu.

        Uudet autot ovat liian paljon viisaampia kuin kuljettajansa keskimäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusissa "paremman luokan autoissa" on osassa sellainen ominaisuus, että moottorijarrutuksella se itse vilauttaa jarruvaloja. Valmistajan logiikka on näyttää takaa tulevalle, että nopeus tarkoituksellisesti hidastuu.

        Uudet autot ovat liian paljon viisaampia kuin kuljettajansa keskimäärin.

        Miksei niissä ole kiihdyttämisen ja tasaisen nopeuden osoittavia valoja?


    • Anonyymi

      Maantiellä/moottoritiellä ei järkevällä ja tasaisella ajolla tarvitse koskea jarruun lähes ollenkaan. Aika usein kun ajan työmatkan 15 km moottoritiellä, niin jarrutan ensimmäisen kerran vasta kun olen siirtynyt pois moottoritieltä poistumisrampille. Muu nopeuden säätäminen hoituu kaasupolkimesta.

    • Anonyymi

      Odota vain uudistusta tieliikennelakiin joka kieltää moottoriajoneuvon kuljettamisen jos on kykenevä kävelemään, silloin pitää kävellä ja autolla ajaminen on kielletty hirttotuomion uhalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe