Lehdestä poimittua:
"Alle 100 euron kuukausibudjetilla syövät kertovat, mitä ostavat kaupasta: ”Alkuviikolla keitto ja loppuviikolla laatikko”
"Perusruoka on edullista, toteavat ne, joiden ruokabudjetti pysyy pienenä. ”Ei ihminen tarvitse smoothieita, raejuustoja, avokadoja ja mangoja.”
Kyseessä siis yhden hengen talous ja kuukauden ruokakulut.
Mitenkäs teillä muilla, miten budjetoitte ruokataloutta?
Itse käyn kaupassa kerran viikossa ja lasku on noin 30 euroo. Siinä ei ole kuitenkaan kaikki talouskulut mukana, vaan ostan 3 kertaa vuodessa kaapit täyteen muita perustarvikkeita kuten vessapaperit, pesuaineet, hygitarvikkeet.
Syön monipuolisesti lautasmallin mukaan. Voin hyvin. Yhden kuukauden eläke riittää koko vuoden ruoka-talouskuluihin. Asunto on pieni puutalokaksio, pieni suihkukoppi. Saunomisen hoidan uimahallissa. Pyykit hoituu Prisman pesulassa tai ihan vaan nyrkkipyykkinä.
Jätteet lajitellen vuoden sekajäte mahtuu yhteen säkkiin vuodessa.
Auto on vielä.
TARKKA TALOUS (ei sama asia kuin köyhyys, vättämättä)
21
68
Vastaukset
- Anonyymi
Meillä mennään pienellä, mitä ruokatalouteen tulee. Tarjouksista ostetaan ja itse tehdään ruokaa. Keittoja, laatikoita ja pataruokia, perus kotiruoka on halpaa itse tehden. Jo eurolla saa tehtyä ison vuoan jotain laatikkoruokaa, vaikkapa kermaperunoita tai soijaperunasoselaatikkoa.
Oma vanha talo on, puilla lämmitetään ja saunotaan omassa pihasaunassa, joka ilta käydään suihkussa. Auto on kohtuu käytetty halpiainen, ei rasita taloutta.
Kyllä me on pärjätty ihan hyvin.- Anonyymi
No ei auto rasita, jos itseltä onnistuu huollot. Öljyn vaihtoon Öljy sekä suodatin) noin 50€ vuodessa. Katsastus ja vero on varma kulu 100-300€ vuodessa riippuen autosta. Jos menee jarrut tai iskarit vaihtoon, tulee max pari sataa, jos itse tekee työn. Työkalut pitää toki olla, mutta nehän nyt oletuksena TSI-henkilöillä jo onkin...
- Anonyymi
Muutama ruoka-aine, jota en käytä, enkä tule koskaan käyttämään: Soijavalmisteet (poislukien soijakastike), härkikset, kauramaidot, kasvisrasvapohjaiset kermakorvikkeet.
Ihminen tarvitsee lihaa ja maitotuotteita! Kyllä minulla on varaa niihin, tosin käyn töissä ja palkka on ihan hyvä. Mikäli joku päivä ei olisi varaa, niin hirtän itseni!!- Anonyymi
Oletpa viisas....
- Anonyymi
Se on ihan sama, olla tarkka. On ihmisiä jotka ei kehtaa myöntää olevansa käyhä, niin käyttävät "hienompaa nimitystä" käyhyydellensä.
Tarkka on sama kuin pennin venyttäjä, on sama kuin köyhä. - Anonyymi
Taloudenhallinta on se juttu illä pärjää ettei osta mitä sattuu. Vaikka esim, risotto niin aikas kasan saa pienellä rahalla. Sekin jo että suunnittelee mitä syö.
- Anonyymi
Köyhä on sama kuin tarkkana... kyllä on, on katsottava mitä voi ostaa, sillon pitää olla rahasta tarkka että ne riittää.
Mitä hpeetä köyhä sanassa on? Se on hallituksen aikaan saama, sieltä se on tullut, kiusaamista.
Hallitukselle leikkaaminen on sama kuin köyhdyttäminen. Sanoja vaan hoenostellaan ettei tunnu niin pahlata kuin mitä se on. - Anonyymi
Itellä ruoat kuukaudessa 70€ 5-10 eur hygienia jutut.
Ei se ruoka kallista ole, jos osaa tehdä itse ja hyödyntää monenlaisia asioita/tarjouksia. - Anonyymi
Juureksien pilkkominen vaatii aikaa, sitähän on.
Jossain vaiheessa oli näin, kaksi viikkoa tili tyhjä, nykyään hankin kerralla ison määrän ruokatarvikkeita. Mitään jogurtteja ei juustoja osteta kun rahat vähissä.
Säästäminen pienilläkin summilla kannattaa koska se lievittää köyhyyteen liittyvää paniikkia. - Anonyymi
Jännä kun mulla menee ruokaan 10 viikossa joskus 15e ei ole ruoka kallista eihän sitä tarvi paljon ostaa.
Kyllä kympillä pitää selvii viikko joskus kaksikin, en ymmärrä jotka tuhlaa ruokaan monta kymppiä tai sataa. Kyllä seivlii ilman kelan tukiakin, jos ei tuhlaa.- Anonyymi
Itselläni ruokaan menee useita satoja euroja kuukaudessa. Syön kyllä paljon ravintoloissakin yms. Miksi kituutella jos ei ole pakko? Rajalliseen maalliseen elämään pitäisi sisältyä ruokanautintojakin yms.
- Anonyymi
Talouteen kuuluu muutakin kuin ruoka.
Olimme 10:n vuoden aikana maksaneet taloyhtiön muiden vesistä yli 2000€.
Nyt on useita vuosia ollut huoneustokohtainen mittaus ja saamme vuosittain palutuksen ennakkomaksusta.
Sähkössä on vaikea säästää koska valaisimet ja laitteet ovat vähäenegisiä ja perusmaksut menevät joka tapauksessa.
Vaatteet ja varusteet. Kestoikä, uusiminen, laatu, muoti vai todellinen tarve?
Liikkuminen? Harrastukset ja muu vapaa-aika.
Yms.- Anonyymi
Miks sähkössä täytyisi säästää kun itsellä normikulutus ja sähköön menee 20eur kk
- Anonyymi
Köyhyyden tunne tulee siitä kun ei välttämättä saa kaikkea haluamaansa ja vieläpä vertaa olemistaan ympäristön vauraammilta näyttäviin!
- Anonyymi
Minä taas olen kokenut, että kaiken saa mitä tahtoo, vie vain joskus aikaa. Toki köyhyyteen liittyy aina jokin häpeä.
Ehkä ei osaakaan kaivata mitään ylellisyyttä, eipä tuota kellään ollut joita tunsin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas olen kokenut, että kaiken saa mitä tahtoo, vie vain joskus aikaa. Toki köyhyyteen liittyy aina jokin häpeä.
Ehkä ei osaakaan kaivata mitään ylellisyyttä, eipä tuota kellään ollut joita tunsin.Joo! Saa kaiken haluamansa kun mitoittaa halunsa resurssiensa mukaisiksi!
Elämä on hassua. Ollessani sveduissa 60-luvulla, olisi pari vuotta ajettu Amazon ollut toiveiden täyttymys. Resurssit riittivät käytettyyn kuplaan.
Sitten kun muutamien elämän käänteiden jälkeen olisi voinut ostaa vaikkapa tehdasuuden Porshen velkaa tekemättä, niin se ei enää ollutkaan tärkeää.
- Anonyymi
Meitä on vuosikausia ihan valtiojohtoa myöten opetettu kuluttamaan ja ottamaan pikavippejä. Ihmiset eivät enää osaa elää taloudellisesti. Säästämistä ei kannusteta.
Ja kaikki seurausta markkinataloushelvetistä.
Suomi takaisin ja markkojen säästäminen kunniaan.- Anonyymi
Näin on,ja noilla prosessoiduilla ruuilla tappaa vaan itsensä.Söin viime viikonloppu puolella chiavalmistetta,ajattelin eihä mitään tuu,tuli..hiki pukkas,pyörrytti,tajunnanmenetys lähellä,sana on härkäpapu,nyhtökaura.Niin kauan vello kun ne poistuneet elimistöstä.Kunnon kotiruoka mihin lapsuudessa totuttu parasta.Pidän ainakin itse pihiys juttua päällä,aina pitänyt...jää rahaa muuhun tärkeämpään.
- Anonyymi
Vähillä pärjää kun ei tuhlaa.
Itte olen 60v, työmarkkinatuella, siis työmarkkinatuki köyhä, joka ei pääse eläkkeelle, eikä kelpaa töihin palkalla.....niin roikkuu vain köyhyydessä.
Elintavat on oltava säästeliäät, ja terveet, kuin munkilla, tms?
itse en ryyppää, en polta, en autoile, eikä varaa ole edes naisia naurattaa ravintola illallisilla, yms.osto huveilla.
Olis vain luomu sex ja natural man tarjolla ihastuttavalle naiselle. Ja huomannut olen käytännössä, ettei köyhä kiinnosta ja ikäiseni naiset taitaa olla jo eläkkeellä niissä sex hommissa, ikävä kyllä.
Yksinkertaiset ruuat ja paljon vihanneksia, juureksia, viljaa, Juomana vettä. Lihaa, kalaa. ja sieniä, marjoja jne.
Sähköliittymän irtisanoin järjettömien sähkönsiirtomaksujen vuoksi. siksi Talvella on oltava agregaatti akkujen lataukseen, , kesäaika menee aurinkokennolla ja akuilla.
En paljoa sähköä tarvitse. Puulämmitys. Sauna.
Ei puhelinta ei nettiliittymää. Käyn silloin tällöin tuttavalla netissä. Ja teen hänelle halkoja palkkioksi netin käyttö madollisuudesta.
Siis paluu omavaraistaloteen, melkein...
Näin tulee toimeen kun ei juuri kuluta kuin ruokaan.. !!
Kulutus yhteiskunnan ulkopuolinen ja korona linkojen ulkopuolinen olen.- Anonyymi
Aika paljo samoja juttuja.. Työmarkkinatuki-köyhänä minäkin.
Ja nuukasti pitää elää, kuin kehitysmaassa.
Ja meitä työmarkkinatuki köyhiä vanhoja on tosi paljon.
Ei ole eläkeputkia työmarkkinatuelta yms.
On vain työmarkkinatuki köyhyys.
Monenlaisia tuttavia kun on, niin näitä selvitymisjuttuja on kerrottu toisillemme.
Ja tosiaan eletään köyhinä nuhteettomasti ilman maksavia paheita, kuin munkit.
Mutta sitää suurta valaistumista ei nuukuudessa sen enempää tapahdu.
Joku tuttava kyllä myös ryyppää ja on siten vielä enemmän kurjuudessa kun ruokaraha menee viinaan ja kaljaan. Ei se hyvältä näytä, enemmänkin hitaalta itsemurhalta ja tuholta.
Itse nyt yritän säästää, uusiin kenkiin kun talvi tulossa. ja vanhat kengät on kävelty tohjoksi. Pohjat irtoo.
Jotta tässä nyt arjen visiota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljo samoja juttuja.. Työmarkkinatuki-köyhänä minäkin.
Ja nuukasti pitää elää, kuin kehitysmaassa.
Ja meitä työmarkkinatuki köyhiä vanhoja on tosi paljon.
Ei ole eläkeputkia työmarkkinatuelta yms.
On vain työmarkkinatuki köyhyys.
Monenlaisia tuttavia kun on, niin näitä selvitymisjuttuja on kerrottu toisillemme.
Ja tosiaan eletään köyhinä nuhteettomasti ilman maksavia paheita, kuin munkit.
Mutta sitää suurta valaistumista ei nuukuudessa sen enempää tapahdu.
Joku tuttava kyllä myös ryyppää ja on siten vielä enemmän kurjuudessa kun ruokaraha menee viinaan ja kaljaan. Ei se hyvältä näytä, enemmänkin hitaalta itsemurhalta ja tuholta.
Itse nyt yritän säästää, uusiin kenkiin kun talvi tulossa. ja vanhat kengät on kävelty tohjoksi. Pohjat irtoo.
Jotta tässä nyt arjen visiota.Minä kävin ostamassa Tokmannilta vuorelliset saappaat, maksoi alle 20€, näillä menee hyvin talvella, on lämpimät ja kevyet. Myydään näitä muissakin kauppoissa, kuten Motonet.
Vaatteetkin kestää aika hyvin, alusvaatteita joutuu ostelemaan useammin, eilen ostin yhdet lämpimät sukat, maksoi 4,99€ ja näillä pärjää taas. Työsukkia ostin edellisen kerran, ne kestää hyvin. Lidlistä ostin nipun boxerikalsareita 4,90€, käytän niistä yhtä kasvomaskina kauppareissuilla ja pesen välillä.
Ei tämä köyhän elämä mitään kituuttamista ole, koska ei ne rikkaatkaan kuluta sen enempää. En ryyppää ja tupakoi. Yhden saunaoluen saatan ottaa kerran viikossa, tänään tosin juon tarjouksesta ostettua sokeritonta Pepsi Maxia. Naapurilta sain syksyllä 6 pulloa olutta, ne on nyt nautittu saunailtoina tässä syksyn aikana.
Juuri annoin lapsille 55€ ruokaan, kun asuvat poissa kotoa opiskelemassa toisella paikkakunnalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4663664Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152726Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2762114Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4431988Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841344- 1561251
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631108- 791025
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411008- 56999