Onko tietoo?

Anonyymi

Onko teille opetettu/oletteko huomanneet, että Raamatussa on kohtia, joissa Jumala kutsuu enkeliä Jumalaksi? Siellä on monia kohtia, joissa samassa kohtauksessa esiintyy enkeli, jota sitten joko Jumala tai kirjoittaja kutsuu Jumalaksi tai siellä esiintyy Jumala, jota kutsutaankin myöhemmin enkeliksi.

Mitä tämä tarkoittaa?

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäisen kerran
      tällainen tapahtuu tilanteessa,
      jossa Haagarille puhui
      HERRAN (Jahven) enkeli:

      "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun niin suureksi,
      ettei heitä voida lukea heidän paljoutensa tähden".

      Enkeli ei voi tällaista lupausta täyttää.
      Kysymyksessä onkin Jumalan Poika,
      joka tämän lupauksen Sanan antoi.

      "Ja Haagar nimitti Herraa,
      joka oli häntä puhutellut, nimellä:
      'Sinä olet ilmestyksen Jumala'.
      Sillä hän sanoi:
      'Olenko minä tässä vilaukselta saanut nähdä
      hänet, joka minut näkee?'"

      Hagar oli siis nähnyt ...

      Jahven enkelin /
      Jahven /
      Ilmestyksen Jumalan /
      Hänet, joka minut näkee.

      • Anonyymi

        "Enkeli ei voi tällaista lupausta täyttää.
        Kysymyksessä onkin Jumalan Poika,
        joka tämän lupauksen Sanan antoi."

        Mistä ihmeestä sen pystyy päättelemään, että kyseessä oli Jeesus ikä itse Jumala?

        Onko siis niin että kun Jumala kutsuu enkeliä Jumalaksi, Jumala on väärässä?


      • Anonyymi

        Kyseessä ei voi olla Jeesus, koska Jeesusta ei tässä mainita. Tässä on kyse siitä, mistä Jeesuskin puhui:

        Johannes 10:34-36
        "34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? 35. Jos HÄN SANOO JUMALIKSI NIITÄ, JOILLE JUMALAN SANA TULI – eikä Raamattu voi raueta tyhjiin – 36. kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Pilkkaat Jumalaa', sen tähden että sanoin: 'Olen Jumalan Poika'? "

        Tämä jae 34 viittaa Vanhan testamentin kohtaan, jossa sanotaan kuolevaisia jumaliksi:

        Psalmit 82:1-7

        1. Aasafin psalmi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä: 2. "Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomien puolta?" Sela. 3. "Auttakaa oikeuteensa alhainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteessa olevalle oikeus. 4. Vapauttakaa alhainen ja köyhä. Pelastakaa hänet jumalattomien käsistä. 5. Heillä ei ole älyä eikä ymmärrystä. He vaeltavat pimeydessä, niin että kaikki maan perustukset horjuvat. 6. Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia. 7. Kuitenkin te kuolette, niin kuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte kuin kuka ruhtinas tahansa."

        Jos ihmistä sanotaan jumalaksi, miksei enkeliäkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Enkeli ei voi tällaista lupausta täyttää.
        Kysymyksessä onkin Jumalan Poika,
        joka tämän lupauksen Sanan antoi."

        Mistä ihmeestä sen pystyy päättelemään, että kyseessä oli Jeesus ikä itse Jumala?

        Onko siis niin että kun Jumala kutsuu enkeliä Jumalaksi, Jumala on väärässä?

        Kyseessä ei voinut olla Isä Jumala,
        koska yksikään ihminen ei ole
        Häntä nähnyt.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Kyseessä ei voinut olla Isä Jumala,
        koska yksikään ihminen ei ole
        Häntä nähnyt.

        Eli kyseessä oli todellakin enkeli, joka esiintyi Jumalana. Näitä kohtia on Raamatussa useita eikä Jeesus sovi niistä kaikkiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli kyseessä oli todellakin enkeli, joka esiintyi Jumalana. Näitä kohtia on Raamatussa useita eikä Jeesus sovi niistä kaikkiin.

        "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun
        niin suureksi,
        ettei heitä voida lukea
        heidän paljoutensa tähden".

        Enkeli ei voi tällaista lupausta täyttää.
        Kysymyksessä täytyy siis olla
        Jumalan Poika,
        joka tämän lupauksen Sanan antoi.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun
        niin suureksi,
        ettei heitä voida lukea
        heidän paljoutensa tähden".

        Enkeli ei voi tällaista lupausta täyttää.
        Kysymyksessä täytyy siis olla
        Jumalan Poika,
        joka tämän lupauksen Sanan antoi.

        Okei. Tuo on siis sinun omassa lihassasi keksimäsi kuvitelma. Kukaan muu ei netissä ole vahvistanut moista todeksi.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Kyseessä ei voinut olla Isä Jumala,
        koska yksikään ihminen ei ole
        Häntä nähnyt.

        2. Moos. 24:
        9 Ja Mooses ja Aaron, Naadab ja Abihu ynnä seitsemänkymmentä Israelin vanhinta nousivat vuorelle.
        10 Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas.
        11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.
        12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi".
        13 Silloin Mooses ja hänen palvelijansa Joosua lähtivät; ja Mooses nousi Jumalan vuorelle.
        14 Mutta vanhimmille hän sanoi: "Odottakaa meitä täällä, kunnes palaamme teidän tykönne. Ja katso, Aaron ja Huur ovat teidän kanssanne; jolla on jotakin asiaa, kääntyköön heidän puoleensa."

        Tässä ASIAYHTEYDESSÄ käytetään:
        sanaa: Strong's H430 - 'elohiym
        sekä: Strong's H3068 - Yehovah

        Nyt sen lisäksi että tutkit itse niin tutki samalla, mitä on ja merkitsee, kuolema !

        ja tietysti muistat, ellei niin muistutan:

        Jes. 30:
        18 Sentähden Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen, sentähden hän nousee armahtaaksensa teitä; sillä Herra on oikeuden Jumala. Autuaita kaikki, jotka häntä odottavat!
        19 Sinä kansa, joka asut Siionissa, Jerusalemissa, älä itke! Hän on sinulle totisesti armollinen, kun apua huudat; sen kuullessaan hän vastaa sinulle kohta.
        20 Vaikka Herra antaa teille hädän leipää ja ahdistuksen vettä, niin ei sinun opettajasi sitten enää kätkeydy, vaan sinun silmäsi saavat nähdä sinun opettajasi.
        21 Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: "Tässä on tie, sitä käykää".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2. Moos. 24:
        9 Ja Mooses ja Aaron, Naadab ja Abihu ynnä seitsemänkymmentä Israelin vanhinta nousivat vuorelle.
        10 Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas.
        11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.
        12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi".
        13 Silloin Mooses ja hänen palvelijansa Joosua lähtivät; ja Mooses nousi Jumalan vuorelle.
        14 Mutta vanhimmille hän sanoi: "Odottakaa meitä täällä, kunnes palaamme teidän tykönne. Ja katso, Aaron ja Huur ovat teidän kanssanne; jolla on jotakin asiaa, kääntyköön heidän puoleensa."

        Tässä ASIAYHTEYDESSÄ käytetään:
        sanaa: Strong's H430 - 'elohiym
        sekä: Strong's H3068 - Yehovah

        Nyt sen lisäksi että tutkit itse niin tutki samalla, mitä on ja merkitsee, kuolema !

        ja tietysti muistat, ellei niin muistutan:

        Jes. 30:
        18 Sentähden Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen, sentähden hän nousee armahtaaksensa teitä; sillä Herra on oikeuden Jumala. Autuaita kaikki, jotka häntä odottavat!
        19 Sinä kansa, joka asut Siionissa, Jerusalemissa, älä itke! Hän on sinulle totisesti armollinen, kun apua huudat; sen kuullessaan hän vastaa sinulle kohta.
        20 Vaikka Herra antaa teille hädän leipää ja ahdistuksen vettä, niin ei sinun opettajasi sitten enää kätkeydy, vaan sinun silmäsi saavat nähdä sinun opettajasi.
        21 Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: "Tässä on tie, sitä käykää".

        Ei tuosta tällainen tavallinen helluntailainen tajua tuon "taivaallista".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Tuo on siis sinun omassa lihassasi keksimäsi kuvitelma. Kukaan muu ei netissä ole vahvistanut moista todeksi.

        "Ei kukaan ole Jumalaa
        milloinkaan nähnyt;
        ainokainen Poika,
        joka on Isän helmassa,
        on hänet ilmoittanut."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuosta tällainen tavallinen helluntailainen tajua tuon "taivaallista".

        11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja
        - he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.

        Istuivat vuorella, mahdollisesti kivellä, kun Suomen kalliolla istutaan, ja söivät ja joivat, suurella todenäköisyydellä leipää ja vettä.

        sekä: Strong's H3068 - Yehovah

        http://raamattuajassamme.fi/jumalan-nimet/

        JUMALAN YLEISET NIMET RAAMATUSSA



        Elohim

        ”Voima, Suuruus ja suunnattomuus, Kaikkivaltias” (1 Moos 1:1)

        Tämä hyvin yleisesti käytetty Jumalan nimi. Se on osuva nimi erityisesti luomisen kohdalla, joka julistaa Jumalan voimaa, kaikkivaltiutta ja äärettömyyttä. Sana on monikkomuotoinen, joka viittaa Jumalan sisäiseen moninaisuuteen. Sana on käännetty suomeksi ”Jumala”.



        JHWH, Jahveh

        ”Minä Olen” (1 Moos 2:4)

        Tämä on tärkein Jumalan nimistä. Se kertoo, että Jumala on kaiken olemassaolon ikuinen perusta. Jumala on ja siksi mekin olemme olemassa. Tällä nimellä Jumala ilmaisi itsensä mm. Moosekselle palavassa pensaassa (2 Moos 3:14). Ytimekkäästi ja tarkasti nimi on Minä Olen (1992 käännös), vaikka se on käännetty myös ”Minä olen se, joka minä olen” (1933/38 käännös).

        Sen oikea lausumismuoto on Jahveh. Etenkin jehovantodistajien käyttämä muoto Jehova perustuu tulkintavirheeseen, koska hepreankielen kirjoitusasussa ei varsinaisesti käytetty vokaaleja.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun
        niin suureksi,
        ettei heitä voida lukea
        heidän paljoutensa tähden".

        Enkeli ei voi tällaista lupausta täyttää.
        Kysymyksessä täytyy siis olla
        Jumalan Poika,
        joka tämän lupauksen Sanan antoi.

        Etkö ole huomannut, että enkeli puhuu Jumalan asioita, samoin kuin profeetatkin puhuivat Jumalan asioita. Enkelille tuli Jumalan sana, joka tähden häntä kutsuttiin jumalaksi. Enkeli puhui kaiken, minkä Jumala sille ilmoitti. Ei ollut mitään Jeesusta tässä kohtaa.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        "Ei kukaan ole Jumalaa
        milloinkaan nähnyt;
        ainokainen Poika,
        joka on Isän helmassa,
        on hänet ilmoittanut."

        Siksi enkeli tarvittiinkin, ettei kukaan voi nähdä Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja
        - he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.

        Istuivat vuorella, mahdollisesti kivellä, kun Suomen kalliolla istutaan, ja söivät ja joivat, suurella todenäköisyydellä leipää ja vettä.

        sekä: Strong's H3068 - Yehovah

        http://raamattuajassamme.fi/jumalan-nimet/

        JUMALAN YLEISET NIMET RAAMATUSSA



        Elohim

        ”Voima, Suuruus ja suunnattomuus, Kaikkivaltias” (1 Moos 1:1)

        Tämä hyvin yleisesti käytetty Jumalan nimi. Se on osuva nimi erityisesti luomisen kohdalla, joka julistaa Jumalan voimaa, kaikkivaltiutta ja äärettömyyttä. Sana on monikkomuotoinen, joka viittaa Jumalan sisäiseen moninaisuuteen. Sana on käännetty suomeksi ”Jumala”.



        JHWH, Jahveh

        ”Minä Olen” (1 Moos 2:4)

        Tämä on tärkein Jumalan nimistä. Se kertoo, että Jumala on kaiken olemassaolon ikuinen perusta. Jumala on ja siksi mekin olemme olemassa. Tällä nimellä Jumala ilmaisi itsensä mm. Moosekselle palavassa pensaassa (2 Moos 3:14). Ytimekkäästi ja tarkasti nimi on Minä Olen (1992 käännös), vaikka se on käännetty myös ”Minä olen se, joka minä olen” (1933/38 käännös).

        Sen oikea lausumismuoto on Jahveh. Etenkin jehovantodistajien käyttämä muoto Jehova perustuu tulkintavirheeseen, koska hepreankielen kirjoitusasussa ei varsinaisesti käytetty vokaaleja.

        Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim ja kuten kirjassasi mainitset elohimia käytetään muistakin kuin jumalista. On siis runsaasti esimerkkejä siitä, että Elohim on muutakin kuin Jumala. Oletko tutkinut mitä tämä merkitsee?

        Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.

        Jumala. Muut jumalat.
        Psalmit 82:1
        "Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "

        Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
        Psalmit 82:6-7
        "6. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’” "

        Kansojen jumalia, epäjumalia.
        1. Kuninkaiden kirja 11:33
        "Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."

        Muut jumalat kuin Jumala
        5. Mooseksen kirja 32:17
        "He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·w·ha). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·hîm) , joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."

        Vainajahengistä:
        1. Samuelin kirja 28:13-14
        "13. Kuningas sanoi hänelle: ”Älä pelkää vaan sano, mitä näet.” Nainen vastasi Saulille: ”Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.” 14. Saul kysyi naiselta: ”Minkä näköinen hän on?” Nainen vastasi: ”Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena.” Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."


        Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana. Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.

        Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti:

        "Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."

        Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jahve mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta. Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohim mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi. Miksi näinkin selvästi Vanhassa testamentissa sanottu asia, kuin että vain Isä Jumala on yksin luonut maailman, on muuttunut Uuden testamentin kirjoittajien silmissä niin paljon?

        Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:

        - Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
        - neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
        - serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
        - kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
        -valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
        - Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
        - Pyhiä

        Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.

        Toki myös ihmisiä kutsuttiin jumaliksi Vanhassa testamentissa ja niin tehtiin myöskin Uudessa testamentissa, sillä niitä, joille tuli Jumalan sana, kutsuttiin jumaliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja
        - he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.

        Istuivat vuorella, mahdollisesti kivellä, kun Suomen kalliolla istutaan, ja söivät ja joivat, suurella todenäköisyydellä leipää ja vettä.

        sekä: Strong's H3068 - Yehovah

        http://raamattuajassamme.fi/jumalan-nimet/

        JUMALAN YLEISET NIMET RAAMATUSSA



        Elohim

        ”Voima, Suuruus ja suunnattomuus, Kaikkivaltias” (1 Moos 1:1)

        Tämä hyvin yleisesti käytetty Jumalan nimi. Se on osuva nimi erityisesti luomisen kohdalla, joka julistaa Jumalan voimaa, kaikkivaltiutta ja äärettömyyttä. Sana on monikkomuotoinen, joka viittaa Jumalan sisäiseen moninaisuuteen. Sana on käännetty suomeksi ”Jumala”.



        JHWH, Jahveh

        ”Minä Olen” (1 Moos 2:4)

        Tämä on tärkein Jumalan nimistä. Se kertoo, että Jumala on kaiken olemassaolon ikuinen perusta. Jumala on ja siksi mekin olemme olemassa. Tällä nimellä Jumala ilmaisi itsensä mm. Moosekselle palavassa pensaassa (2 Moos 3:14). Ytimekkäästi ja tarkasti nimi on Minä Olen (1992 käännös), vaikka se on käännetty myös ”Minä olen se, joka minä olen” (1933/38 käännös).

        Sen oikea lausumismuoto on Jahveh. Etenkin jehovantodistajien käyttämä muoto Jehova perustuu tulkintavirheeseen, koska hepreankielen kirjoitusasussa ei varsinaisesti käytetty vokaaleja.

        "Sen oikea lausumismuoto on Jahveh. "

        Sen OIKEA lausumismuoto on Ehjee. Jahveh käännetään: Hän on. Jumala itse sanoi, että hänen nimensä on Ehjee = Minä olen.


    • Anonyymi

      Tuom.13:6 Niin vaimo meni ja sanoi miehelleen näin: Jumalan mies tuli minun luokseni; hän oli näöltään niin kuin Jumalan enkeli, hyvin peljättävä. En kysynyt häneltä, mistä hän oli, eikä hän ilmaissut minulle nimeänsä. Tuom.13:17-18 Niin Maanoah sanoi Herran enkelille: Mikä on sinun nimesi, kunnioittaaksemme sinua, kun sinun sanasi käy toteen? Herran enkeli vastasi hänelle: Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen. Jes.9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hän nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Biblia (1776) Ihmeellinen, ....

    • Anonyymi

      1Joh. 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

      • Anonyymi

        Miten tämä selittää sitä, että enkeliä kutsutaan Jumalaksi? En ymmärrä.


    • Anonyymi

      2Moos.13:21 Ja Herra kulki heidän edellänsä, päivällä pilvenpatsaassa johdattaaksensa heitä tietä myöten ja yöllä tulenpatsaassa valaistaksensa heidän kulkunsa, niin että he voivat vaeltaa sekä päivällä että yöllä. 2Moos.14:19 Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa. Kyllä univelkaa tuli.

    • Anonyymi

      5Moos.8:4 Sinun vaatteesi eivät kuluneet yltäsi, eivätkä sinun jalkasi ajettuneet näinä neljänkymmenenä vuotena. 5Moos.29:5 Ja minä kuljetin heitä erämaassa neljäkymmentä vuotta; teidän vaatteenne eivät kuluneet yltänne, eivätkä kenkäsi kuluneet jalastasi. Neh.9:21 Neljäkymmentä vuotta sinä elätit heitä erämaassa, niin ettei heiltä mitään puuttunut, eivät heidän vaatteensa kuluneet, eivätkä heidän jalkansa ajettuneet. Kyllä on uskomatonta.

    • Anonyymi

      Galatalaiskirje 3:19

      Mitä varten sitten on laki? Se on rikosten tähden perästäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu. Se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

    • Anonyymi

      Voi lukea Antti Laaton Vanhantestamentin selityskirjallisuutta, ja opetustahan näkyy olevan netissäkin ääneen puhuttuna. Enkelit selitetään saansaattajat, Jumala jne.
      Kirjoja on ainakin kolme yli 1000 sivun ooppuksia.

      • Anonyymi

        No olisiko siellä tietoa tästä asiasta?


    • Anonyymi

      Onko, sen te tiedätte ja jos ette, niin itse tutkitte:

      Hebrealainen sana: 'elohim'
      Myös titteli, Presidentti, Kuninkas, tahi Keisari.

      jos on myös titteli, se saattaa muuttaa, ilmoitusta tahi paremminkin kuinka sen ymmärtää ja tulkitsee.

      Mooses, oli Aaronin jumala!
      2. Moos. 4:
      15 Ja puhu sinä hänelle ja pane sanat hänen suuhunsa. Ja minä olen sinun suusi apuna ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä.
      16 Ja hän on puhuva sinun puolestasi kansalle; niin hän on oleva sinulla suuna, ja sinä olet oleva hänellä jumalana.

      ja vielä "enemän":
      2. Moos. 7:
      1 Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi.

      • Anonyymi

        Ehkei sentään presidentti.

        Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim ja elohimia tosiaan käytetään muistakin kuin jumalista. On siis runsaasti esimerkkejä siitä, että Elohim on muutakin kuin Jumala.

        Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.

        Jumala. Muut jumalat.
        Psalmit 82:1
        "Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "

        Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
        Psalmit 82:6-7
        "6. Minä sanoin: ’Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista.’” "

        Kansojen jumalia, epäjumalia.
        1. Kuninkaiden kirja 11:33
        "Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."

        Muut jumalat kuin Jumala
        5. Mooseksen kirja 32:17
        "He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·w·ha). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·hîm) , joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."

        Vainajahengistä:
        1. Samuelin kirja 28:13-14
        "13. Kuningas sanoi hänelle: ”Älä pelkää vaan sano, mitä näet.” Nainen vastasi Saulille: ”Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.” 14. Saul kysyi naiselta: ”Minkä näköinen hän on?” Nainen vastasi: ”Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena.” Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."


        Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana. Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.

        Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti:

        "Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."

        Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jahve mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta. Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohim mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit.

        Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:

        - Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
        - neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
        - serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
        - kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
        -valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
        - Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
        - Pyhiä

        Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.


    • Anonyymi

      Nyt enkeli voi olla, "normaali" enkeli, mutta myös
      sanan saattaja, lähetti tahi uskova, eli yksi uskova tahi koko Seurakunta tahi osa Seurakuntaa.

      Joten on hyvä lukea laajalti ja oikeaa eli 33/38 käännöstä :)

      Sitten tulee samaa asiayhteyteen myös tähti, tähdet ja jopa aurinko ja kuu.

      AsiaYHTEYS on tärkeä suuntaa antava tekijä.

      • Anonyymi

        Sana enkeli on toimenkuva, ei yleisnimi. Toimenkuvan nimi on sanansattaja. Ei ole muuta enkeleitä kuin sanansattajat. Muut ovat taivaallista joukkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe