Onko kohtalosi ennaltamäärätty tai edes ennaltanähty? Vai itsekö valitset osasi?

Anonyymi

Varsinkin Paavali käyttää paljon sanaa edeltä. Se esiintyy myös evankeliumeissa.

Katsokaapa vaikka seuraavia tekstejä:
Matt14:22 Heti sen jälkeen Jeesus käski oppilaat veneeseen ja käski heidän mennä edeltä toiselle puolelle järveä Mennä edeltä= pro-agein

Matt.17:25 Kyllä maksaa», Pietari sanoi. Kun hän meni sisään, Jeesus ehti ottaa asian puheeksi ennen häntä . pro-eftasen = sanoi ensiksi

Matt, 21:9 Kansanjoukko, joka meni Hänen edellään.... Pro-agontes = edellämenijät

Matt.21:31 Publikaanit ja portot menevä ennen teitä... pro-agousin= menevät edellä

Matt.24:25 Olen sen jo edeltä sanonut... Edeltä sanonut =pro-eireka

Room.8:29 Jotka Hän on edeltä tuntenut (pro-egno =tiennyt edeltä) Hän on edeltämäärännyt (pro-orisen=edeltämäärännyt)

Näemme siis että riittää muutama sekuntti, jotta voi sanoa että jotakin on tehty tai tiedetty edeltä.

Siksi edeltämäärääminen ei välttämättä merkitse muuta kuin että Jumala sanoo jotakin hiukan ennen kuin se tapahtuu.

Usko edeltämääräämiseen jo aikojen alusta ei saa tukea Raamatusta.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

      Jumala OLI Kristuksessa ja SOVITTI maailman itsensä kanssa.

      Jumala on määrännyt KAIKKI tottelemattomuuteen, jotta Hän KAIKKIA armahtaisi.

    • Anonyymi

      Ennaltamäärääminen ei ole sama asia kuin ennaltanäkeminen. Jumala voi nähdä useitakin eri vaihtoehtoja tulevaisuuden tapahtumille, jotka voivat tapahtua sen mukaan eri tavalla, miten ihmiset itse päättävät toimia. Tämä näkyy myös Raamatussa, jossa on useita kohtia, joissa mainitaan Jumalan kertoneen asioiden menevän tietyllä tavalla mutta asiat eivät olekaan menneet tuolla tietyllä tavalla, vaan ihan toisella tavalla.

      Joten mitä yrität sanoa?

      Mihin perustuu ennakko-oletuksesi, että jonkun "kohtalo" olisi ennalta määrätty?

    • Anonyymi

      ISLAM ja AA-liike opettaa suurinpiirtein näin "Vallitseva todellisuus on Jumalan tai allahin tahto" eli tapahtuipa mitä tahansa se on Jumalan masinoimaa.. eli jumalaton on jumalaton siksi koska on enaltamäärätty jumalattomaksi , jotta se sitten voitaisiin käristää Pätsissä läpi ikuisuuksien.. murhaajat,pedarit,sadistit ovat niitä myös siksi että heitä voitaisiin kiduttaa Pätsissä läpi ikuisuuksien eivätkä he voi itse sille mitään vaan kohtalo on ennaltamäärätty jos joku tulee ja varastaa autosi tai vetää sua nyrkillä päin näköä keskellä katua, se oli "jumalan tahto"..NÄIN opettaa ISLAM ja AA-liike..

    • Anonyymi

      Vai että islam ja aa liike. Kyllä kai islam opettaa pikemminkin kostoa ja raivoa kaikkia vihollisia kohtaan, keinoja kaihtamatta. Vihulaisia on omissa ja niitä on vääräuskoisissa, ja eritoten ateisteissa.

      • Anonyymi

        Todistit juuri, että sinulla ei ole hajuakaan siitä mitä islam opettaa.


    • Anonyymi

      Jos Jumala näkee ennalta monia vaihtoehtoja, se tarkoittaa, ettei Hän näe edeltä, minkä vaihtoehdon valitsemme.

      Joten valinta ensin, muutoin näkee vain elämän yleisen suunnan.

      Siksi Hän varoittaa pois väärään johtavalta tieltä.

    • Anonyymi

      2Moos.32:33 Mutta Herra vastasi Moosekselle: Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani. 5Moos.9:13-14 Ja Herra puhui minulle sanoen: Minä olen nähnyt, että tämä kansa on niskurikansa. Anna minun olla, minä tuhoan heidät ja pyyhin pois heidän nimensä taivaan alta. Mutta sinusta minä teen väkevämmän ja lukuisamman kansan, kuin se on.

      • Anonyymi

        Tämän mukaan nimet ovat elämän kirjassa, kunnes jotkut niistä pyyhitään pois. Ei ennaltamääräämistä.


    • Vaikea aihe ihmisen näkökulmasta ,mutta miten ajatellaan asia Jumalan näkökulmasta.
      Siinä on 2 aivan eria asiaa.

    • Anonyymi

      Biblia (1776)
      Room. 8:29 Sillä jotka hän on katsonut edes, ne hän on Poikansa kuvan kaltaiseksi säätänyt, että hän olis esikoinen monen veljen keskellä.

      Raamattua on muokattu viimeisten satojen vuosien aikana siihen suuntaan, että se näyttäisi puhuvan ennaltamääräämisestä. Raamattu ei puhu ennaltamääräämisestä.

      Paavalin teksteissä on eräs ominaisuus, jota ihmiset eivät yleensä osaa ottaa huomioon. Nimittäin Paavali puhuu teksteissään sekaisin nykyajasta (tai maanpäällisestä ajasta) ja siitä ajasta, kun uskovaiset ovat taivaassa. Monet tulikitsevat Paavalin tekstejä niinkuin taivasaikaan viittaavat tekstit olisivat totta jo nyt. Siitä se ennaltamäärämisharha on syntynyt.

      Esim. tuo alussa mainittu jae Room. 8:29, siinä Paavali puhuu siitä, että taivaassa meistä tulee Kristuksen kaltaisia, mutta jotkut käsittävät sen niin, että me olisimme jo nyt Kristuksen kaltaisia.

    • Anonyymi

      Ilm.17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva. Ilm.21:27 Eikä sinne pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistuksen tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.

    • Anonyymi

      Ilm.20:12 Biblia (1776) Ja minä näen kuolleet, sekä pienet että suuret, seisovan Jumalan kasvoin edessä, ja kirjat avattiin, joka oli elämän, ja kuolleet tuomittiin niistä, mitkä kirjoissa kirjoitetut olivat, töittensä jälkeen. Ps.62:13 Ja sinun, Herra, on armo; sinä maksat kullekin hänen tekojensa mukaan. Job.34:11

    • Anonyymi

      Kaikesta ei tule parempaa on parempi tapa. Tulevaisuuden toivo tulee ankkuroida yksin Vapahtajaan. Tänään on pelastuksen ilta, loput on tekosyitä.

    • Anonyymi

      Ap.t.13:22-23 Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni. Tämän jälkeläisistä on Jumala lupauksensa mukaan antanut tulla Jeesuksen Israelille Vapahtajaksi. Ps.132:12.

    • Anonyymi

      Albert Einsteinilla oli näkemys asiasta.

      https://youtu.be/1eW06VeSi-8

      Everything is determined.

      Onko vain määrätty vai ennaltamäärätty, lienee vain pieni tai käytännössä olematon ero.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe