Kun poraa alettiin tampereelle pygään oli puheet kauniita ja visiot kultaisia.
Pikaraitiotie joka kulkee kuiskaten säästäen veromarkkoja ja kaikkialle pääsee nopeasti.
Pehmeitä oli puheet. Totuus toista.
Kukaan ei puhunut esimerkiksi tampereen pääkadun sulkemisesta henkilöautoilta.
Tai koko keskustan liikenteen sulkemista henkilöautoilta.
Tai että näsijärven kauniit maisemat pilataan tekosaarella. Puhumattakaan sen aiheuttamista ympäristövahingoista. Järven vesi pilaantuu pohjasta pintaan nousevien jätteiden vuoksi sadoiksi vuosiksi.
Tai miten keskussairaalan pääoven vieressä on vanhuksien ja vaivaisien liikkumista vaarantava kulkutie.
Äly hoi, älä jätä!
Jos asiaoista olisi kerruttu todenmukaisesti koko hanke olisi jäänyt taukokahvipuheeksi.
Totuus on Tampereen raitiotien uhri nro1
50
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Hämeenkadun itäpää suljettiin yksityisautoilta jo vuonna 2014, kolme vuotta ennen ratikkapäätöstä. Tekosaaresta olen samaa mieltä kanssasi. P-Hämppi avattiin marraskuussa 2012 ja sillä varmistettiin, että henkilöautoherrat pääsevät autolla keskustaan.
- Anonyymi
Tampereen matkailuvetovoima meni pilalle jo siinä, että myytiin Ranta-Tampellan tontit asuntorakentamiseen. Koko kaunis järvimaisema menetettiin, eikä ne punatiilitalot Ratinassa ole yhtään parempia, oikeastaan rumemmin peittävät vesistönäkymän. Ja Santalahdessa meluaita vei loput järvinäköalasta. No, nyt Tampere on palannut juurilleen ja näyttää karmealta teollisuuskaupungilta niin kuin sopiikin.
- Anonyymi
P-hämppi on gryndereiden omistama rysä johon autoilijat yritetään ohjata että kiinteistöhuijarit saa lisää liksaa. P-hämppi on pelkkä rahantekone. Mutta huono sellainen kun maksavat asiakkaat ei sellaisia käytä.
Itse yritän välttää keskustassa käymistä yhtä paljon kuin koronaa.
Ja niin näkyy tekevän muutkin.- Anonyymi
Kun ratikka on valmis paljon ennen määräaikaa, voidaan tienuu aloittaa. Se ei tule valmiiksi koskaan. Ei muuta kuin ratikka töihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ratikka on valmis paljon ennen määräaikaa, voidaan tienuu aloittaa. Se ei tule valmiiksi koskaan. Ei muuta kuin ratikka töihin.
"Ratikka on kannattava kaikilla mittareilla mitattuna" Heh
- Anonyymi
Se on ilman muuta selvää, että P-Hämpissä pysäköinti on maksullista. Olishan se järjetöntä tehdä 64 miljoonan euron rakennelmaa ja sitten pysäköinti olisi ilmaista. Pitäisikö sekin laittaa veronmaksajien kustannettavaksi?
- Anonyymi
Ei kai siitä ny vaan tullut suttasekundaa ja rahat meni hukkaputkeen?
- Anonyymi
Sehän jo tiedetään, että varsinkin nuoria tulee jäämään ratikan alle ja kuolemaan paljon. Onko se hinta mikä pitää maksaa ihmiskarjan kuljettamisesta?
- Anonyymi
Asia voidaan korjata laittamalla puomit raitiotien ylityskohtiin.
- Anonyymi
Vähemmän kuin auto-onnettomuuksissa.
- Anonyymi
Tehkää ratikalle oma palsta, alkaa jankuttaminen riittää kaikille , pakkomielteisille oma palsta.
HOHHOIJAAAA.........- Anonyymi
Älä roiku täällä pakkomielteisesti. Sivuuta, ei ole pakko lukea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä roiku täällä pakkomielteisesti. Sivuuta, ei ole pakko lukea.
ÄLÄ kirjoittele täällä pakkomielteisesti. Suurin osa aloituksista taitaa olla sinun aloittamiasi neuroottisia kirjoituksia.
- Anonyymi
Tuo järven pilaantuminen on kyllä tosi kamalaa. Mistä olet saanut tietää, että niin tapahtuu?
- Anonyymi
jos sanna marin teki tän tampereel,miettikää mitä se tekee suomelle täl hetkel.....
tykkäsin olla turistina tampereel ,nyt tampere pilattu vituttaa. tamperelaiset mukavia ihmisiä mun mielestä.- Anonyymi
Ei Sanna Marin ole pormestarina ollut vaan Anna-Kaisa Ikonen, jonka kaudella päätökset on tehty.
- Anonyymi
Kyseessä on virheiden, kokkareiden ja sossujen epäpyhä allianssi, jolla saatiin poliitikoille mahtipontisuutta ja voitelurahaa, gryndereille muuten vaan rahaa, ikoselle, marinille yms:lle poliittisia tai muuten vaan asemia. Kaupungin rahat tuhlattiin ja erityisesti ja veronmaksajat joutuivat maksumiehiksi. Kaupunki sai 40 miljoonaa euroa korona rahaa eli velkarahaa jolla ens v budjetti tasapainossa kunnallisvaaleja.
Voi halvattu, sanon. Valehtelijoita, korruptoituneita paskiaisia koko allianssi porukka.
Tehkääpä tutkimus: Mistä kaupungista halutaan mieluiten pois. Minä ainakin muutan täältä haljenneitten ja kuoppaisten katujen alueelt lähikuntiin. Eikä tule ikävä Tamperetta.- Anonyymi
Ottaa kyllä päähän. Pitää muistaa vielä, että on aika vaativa tehtävä ja sitten on taas täällä oli turhaa työtä. Ei kai kukaan muu kuin fiksut ihmiset jotka puhuvat sen puolesta että joku tulee muistuttamaan ja jos se on ihan sama mitä se tarkoittaa. Lahjontaa on ollut mukana lähes kaikille muille paitsi jos toisin sovitaan.
- Anonyymi
Persuppoottori, kiitän analyysistäsi. Se on huomioitu. Mihinkähän kuntaan muutat? Ratikka on aika monen kunnan listalla.
- Anonyymi
" Koirat haukkuu ja karavaani kulkee"
Joku jolla ei ole omaa elämää jaksaa jankuttaa päivästä toiseen, sääli............ - Anonyymi
Puhutaan Rantatunnelin nopeusrajoituksen nostosta, e hei sittenhän autoliikenne alkaisi sujumaan. Kolmeenkymppiin rajoitus joka paikkaan eli väkisin ihmiset Ratikkaan jos ei muuten.
- Anonyymi
Demokratia toimii. Enemmistö on autottomia tamperelaisista. Ratikka tulee tarpeeseen. Yksi vastustaa ratikkaa enään. Kuinka paljon tunnelin ajonopeuden nosto 80 km:riin nopeuttaa kokonaismatkaa ajallisesti? 250 km, olisiko nopeuttava vaikutus?
- Anonyymi
Kirjoitustaitosi on täysin verrattavissa älykkyyteesi.
- Anonyymi
Jos sama euromäärä mikä laitettiin ratikkaan olis laitettu katuverkostoon ja ostettu sähköbusseja niin päästäis hervuudista paljon pisemmälle kuin pyynikin torille . nokialle ylöjärvelle lempäälään lielahden joka kolkkaan ym...
- Anonyymi
Ei kai sen tarvitse nopeuttaa hirveästi, mutta sujuvoittaa ajamista siellä isolla kaksikaistaisella valtatiellä. On todella turhauttavaa ajaa 60 kun alla on kaksikaistainen moottoritie. Meno on semmoista pumppaavaa kyttäämistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai sen tarvitse nopeuttaa hirveästi, mutta sujuvoittaa ajamista siellä isolla kaksikaistaisella valtatiellä. On todella turhauttavaa ajaa 60 kun alla on kaksikaistainen moottoritie. Meno on semmoista pumppaavaa kyttäämistä.
Päinvastoin, kiihdyttely ja ohittelu kasvaisi. Vaaratilanteet samoiten, vakavat onnettomuudet varsinkin. Hoito kuormittaisi yhteiskunnan voimavaroja. Sujuvuus ei parantuisi. Korjatkaa asennetta, se sujuvoittaa oikeasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sama euromäärä mikä laitettiin ratikkaan olis laitettu katuverkostoon ja ostettu sähköbusseja niin päästäis hervuudista paljon pisemmälle kuin pyynikin torille . nokialle ylöjärvelle lempäälään lielahden joka kolkkaan ym...
Et siis ole käsittänyt mitä on suunniteltu yhteistoiminnasta kuntien kesken.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitustaitosi on täysin verrattavissa älykkyyteesi.
Asia ratkaisee, ei oikeinkirjoitus. Persukoopeilla asia loppuu alkaa räyhääminen. Ottaako pattiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis ole käsittänyt mitä on suunniteltu yhteistoiminnasta kuntien kesken.
Niin meinaatkos tosissaan että Nokiallekkin suunniteltas raitsikan kulkua, voi jesus ja mistähän kolkasta se liikennöis. Bussi kumminkin helppoja halpa muuttaa kulkemaan sieltä missä ihmisiä ja tarve .Mutta nämä on poliittisia päätöksiä kuin nopeuksien valvonta eli ei sinne missä ne mahdollisesti parantais liikenneturvallisuutta vaan sinne mistä rahaa saadaan kerättyä paremmin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia ratkaisee, ei oikeinkirjoitus. Persukoopeilla asia loppuu alkaa räyhääminen. Ottaako pattiin.
Ymmärsit yhden sanan, et lauseen sisältöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin meinaatkos tosissaan että Nokiallekkin suunniteltas raitsikan kulkua, voi jesus ja mistähän kolkasta se liikennöis. Bussi kumminkin helppoja halpa muuttaa kulkemaan sieltä missä ihmisiä ja tarve .Mutta nämä on poliittisia päätöksiä kuin nopeuksien valvonta eli ei sinne missä ne mahdollisesti parantais liikenneturvallisuutta vaan sinne mistä rahaa saadaan kerättyä paremmin
Se on senverrän syrjässä, että se panostaa kiskoliikenteeseen valmiin verkoston avulla. Luuletko , että Lähijuna lahjoitetaan Nokialaisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärsit yhden sanan, et lauseen sisältöä.
Ai kun olet tietävinäsit kaiken, eikö ole kiva olla kaikessa kuitenkin väärässä. Ymmärrys on tai ei, sinulla on väärinymmärtämisen taito. Kirjoita joulupukille, se on uskottavampi kuin sinun sepustukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai kun olet tietävinäsit kaiken, eikö ole kiva olla kaikessa kuitenkin väärässä. Ymmärrys on tai ei, sinulla on väärinymmärtämisen taito. Kirjoita joulupukille, se on uskottavampi kuin sinun sepustukset.
Esim lielahteen tarvittais useampi raide sen verran laaja alue, ja tietysti betonia 20cm kiskojen alle siinä on ekolokisuutta ja edullisuutta. Kannattaisko tehdä oikotie lietsun perälle kun kivenjärkälettä on niin korkea kukkula
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim lielahteen tarvittais useampi raide sen verran laaja alue, ja tietysti betonia 20cm kiskojen alle siinä on ekolokisuutta ja edullisuutta. Kannattaisko tehdä oikotie lietsun perälle kun kivenjärkälettä on niin korkea kukkula
Voisit tutustua toteutuneisiin ratikkakaupunkeihin. Asunnot, työpaikat, teollisuus,kulttuuri,ulkoilumaastot miten ne on sijoittuneet. Saat osviittaa kuinka Tampere muuttuu lähikuntineen seuraavina vuosikymmeninä. Samalla voit tutkia millaisia ovat ratikat ja niiden asiakaskunta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisit tutustua toteutuneisiin ratikkakaupunkeihin. Asunnot, työpaikat, teollisuus,kulttuuri,ulkoilumaastot miten ne on sijoittuneet. Saat osviittaa kuinka Tampere muuttuu lähikuntineen seuraavina vuosikymmeninä. Samalla voit tutkia millaisia ovat ratikat ja niiden asiakaskunta.
Juu Turussa on tullut käytyä eikös ne poistanut ratikan jokin aika sitten, ja hyvät ellei parhaat jalkapallokentät ym. muu urheilupaikat. No hesassa on ratikka ja siellä ne nuoret ja vähän vanhemmatkaan ei liiku niillä urheilu eikä kulttuuripaikoille vaan rautatieasemalle häiriköimään joka on melkonen ongelma pääkaupunkiseudulla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu Turussa on tullut käytyä eikös ne poistanut ratikan jokin aika sitten, ja hyvät ellei parhaat jalkapallokentät ym. muu urheilupaikat. No hesassa on ratikka ja siellä ne nuoret ja vähän vanhemmatkaan ei liiku niillä urheilu eikä kulttuuripaikoille vaan rautatieasemalle häiriköimään joka on melkonen ongelma pääkaupunkiseudulla
Turun raitiovaunuliikenteen lakkautus oli tutkimukseni valossa huonosti hoidettu
poliittinen päätös. Päätöksen teko vietiin läpi huonon pohjantyön alustamana, ilman
objektiivista ja perusteellista selvitystä koko joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Itse
päätöksen toimeenpanoa leimasivat samankaltaiset ongelmat, sillä missään vaiheessa ei
tehty kokonaisvaltaisia selvityksiä lakkautuksen aikataulusta ja hoidettavista asioista.
Koko raitiovaunuliikenteen lakkautuksen taustalla näen yleiset teknistä kehitystä
ihannoivat aatteet, joiden nousu oli alkanut maailmalla jo ennen toista maailmansotaa.
Turkuun nämä aatteet saapuivat 1950-luvulla. Lehdistö osallistui raitiovaunuliikenteen
lakkautukseen aktiivisen kirjoittelun muodossa. Toimittajien artikkelit kulkivat
pääasiassa samassa rintamassa kaupungin päättäjien mielipiteiden kanssa, mutta 1970-
luvun alussa alkoi esiintyä myös kritiikkiä raitiovaunuliikenteen lakkautusta kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turun raitiovaunuliikenteen lakkautus oli tutkimukseni valossa huonosti hoidettu
poliittinen päätös. Päätöksen teko vietiin läpi huonon pohjantyön alustamana, ilman
objektiivista ja perusteellista selvitystä koko joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Itse
päätöksen toimeenpanoa leimasivat samankaltaiset ongelmat, sillä missään vaiheessa ei
tehty kokonaisvaltaisia selvityksiä lakkautuksen aikataulusta ja hoidettavista asioista.
Koko raitiovaunuliikenteen lakkautuksen taustalla näen yleiset teknistä kehitystä
ihannoivat aatteet, joiden nousu oli alkanut maailmalla jo ennen toista maailmansotaa.
Turkuun nämä aatteet saapuivat 1950-luvulla. Lehdistö osallistui raitiovaunuliikenteen
lakkautukseen aktiivisen kirjoittelun muodossa. Toimittajien artikkelit kulkivat
pääasiassa samassa rintamassa kaupungin päättäjien mielipiteiden kanssa, mutta 1970-
luvun alussa alkoi esiintyä myös kritiikkiä raitiovaunuliikenteen lakkautusta kohtaan.Höpöjuttuja Turusta. Siellä kylmästi laskettiin että Turun kokoisessa kaupungissa ratikka on kallis ja tarpeeton.
Tampereella grynderit sai pähkähullun idean läpi viherhöösääjien takia.
Ratikka tullaan purkamaan parinkymmenen vuoden kuluttua kun huomataan sen haitat.
Kallis, epävarma ja nykyään koronalinko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöjuttuja Turusta. Siellä kylmästi laskettiin että Turun kokoisessa kaupungissa ratikka on kallis ja tarpeeton.
Tampereella grynderit sai pähkähullun idean läpi viherhöösääjien takia.
Ratikka tullaan purkamaan parinkymmenen vuoden kuluttua kun huomataan sen haitat.
Kallis, epävarma ja nykyään koronalinko.Kertoisitko jotain niistä haitoista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoisitko jotain niistä haitoista?
Piti vielä lisätä, että Helsinki on tilannut yli 40 uutta raitiovaunua Skoda Transtechilta.
"Vuonna 2018 uusia vaunuja on jo katukuvassa yhteensä 40"
https://www.hel.fi/hel2/hkl/uusi_raitiovaunu/#:~:text=Uusi vaunu on ensimmäinen varta,myös menneiden vuosikymmenten helsinkiläisille raitiovaunuille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu Turussa on tullut käytyä eikös ne poistanut ratikan jokin aika sitten, ja hyvät ellei parhaat jalkapallokentät ym. muu urheilupaikat. No hesassa on ratikka ja siellä ne nuoret ja vähän vanhemmatkaan ei liiku niillä urheilu eikä kulttuuripaikoille vaan rautatieasemalle häiriköimään joka on melkonen ongelma pääkaupunkiseudulla
Tampereella rayhäjengi jää ratikkareittien ulkopuolelle. Linjat on vedetty vain sivistystyneitten ja kultivoutuneitten asutusten kautta.Ainoastaan nettiräyhärit ovat jäljellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu Turussa on tullut käytyä eikös ne poistanut ratikan jokin aika sitten, ja hyvät ellei parhaat jalkapallokentät ym. muu urheilupaikat. No hesassa on ratikka ja siellä ne nuoret ja vähän vanhemmatkaan ei liiku niillä urheilu eikä kulttuuripaikoille vaan rautatieasemalle häiriköimään joka on melkonen ongelma pääkaupunkiseudulla
Epäilen, että Helsingin rautatieasemalle porukka kyllä tulee metrolla.
- Anonyymi
Vantaalle suunnitellaan Hakunilan , lue ongelmalähiön kautta kulkeva rata MAKSAISI NOIN 40 MILJOONAA, SIIS NELJÄKYMMENTÄ MILJOONAA mistä tämmöset rahat
- Anonyymi
Mitähän tämä Tampereen ratikka maksaa noin () euroa huh huh
- Anonyymi
Tampereen pravdasta ei ratikan oikeaa hintaa löydy. Nyrkkisääntö näissä projekteissa on että kerro virallinen hinta kymmenellä että saat oikean hinnan.
Mitään hintaa ei sille voi laskea että näsijärven vesi pilataan tekosaarella sekä tuhotaan kansallis maisemaa.
Ymäristörikos joka on vihreiden suojeluksessa.
- Anonyymi
aloudelliset syyt eivät toki näytelleet ainoaa roolia raitiovaunuliikenteen tulevaisuuden
pohtimisessa. Jo ennen toista maailmansotaa alkoi maailmalla autoistumiseksi kutsuttu
kehitys, jossa henkilöautot sekä bussit korvasivat raitiovaunut useiden kaupunkien lii-
kennöintivälineinä.13 Sama suuntaus jatkui sodan jälkeen ja 1950- sekä 60-luvuista tuli
oikeita raitioteiden hävityksen vuosikymmeniä.14 Autoistuminen oli alkanut ja vanhan-
aikaiset raitiovaunut joutivat pois kehittyvän tekniikan tieltä. Turun päättäjätkään eivät
voineet välttyä näiltä uusilta ajatuksilta, ja raitiovaunujen heikot puolet saivat koroste-
tun aseman poliittisessa päätöksenteossa.- Anonyymi
Ne Turun päättäjät 60 vuotta sitten...
Samaan aikaan Helsingissä pontevat raitiotieihmiset seurasivat aikaansa ja katsoivat tulevaisuuteen. Alettiin merkitä katuihin raitiotiekaistoja, tehtiin ratikoille omat liikennevalot, rakennettiin modernia varikkotilaa, tilattiin Tampereelta aiempaa isompia vaunuja, luovuttiin rahastajista....
Metrohuuman alettua moni epäili, että raitiotien lakkautukset alkavat metrolinjan varrelta.
Toisin kävi. Tänä päivänä metron takia Helsingistä on purettu 0 metriä raitiotierataa. Päin vastoin, kun metro on ollut jostain syystä kiinni [suunniteltu korjaus, vesivahinko tms], nimenomaan raitiotie on korvannut metroa keskustassa koko matkalla Sörnäinen -- Ruoholahti.
Lisää kiskoja rakennetaan Helsinkiin monessa paikassa, koska ratikka on järkipeli.
- Anonyymi
Raitoivaunu ei tuo mitään lisäarvoa tavalliselle veronmaksajalle. Vain liike-elämä korjaa hyödyt. Asunnot kallistuu ja työmatka aika kasinkertaistuu monilla.
Palkansaajalle jää tässä pelissä musta pekka käteen.- Anonyymi
Tavallinen veronmaksaja asuu syrjemmälle. Voi voi.
- Anonyymi
Raitiovaunu on hyvä peli, mutta vain jos siihen on riittävä määrä matkustajia. Vaatis pikkuriikkisen enemmän väkee kun mitä hervannasta irtoo
- Anonyymi
Asuntoja rakennetaan tungokseen asti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 271888
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1191858Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231838Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851620Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?601442Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201256Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371153Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381150- 111148
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101127