Oletko introvertti vai ekstrovertti

229

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puolet kumpaakin.

      En ole aijammin ajatellut asiaa näin ja pitänyt itseäni ekstroverttinä. Kuitenkin noin puolet vastauksistani puolsi introverttiä minässäni, samoin puolet ekstroverttiä.

    • Sama on minun kohdallani. Nuorempana olin suurinpiirtein sekamuotoinen.
      Miltei introvertti olen nykyään. Sen kyllä tiesinkin.
      Näin kun kissani kanssa asustelen, talvisin täällä kerrostalossa, harvemmin näen omaisianikaan. Kesällä useammin.
      En koe minkäänlaista yksinäisyyttä.
      Nämä karanteenisuosituksetkin on ollut ihan se ja sama.
      Kesällä, aina kun porukoita ei ollut mökeillä, saattoi kulua viikkokin, etten nähnyt ketään.

    • Ei minun tarvitse testata, kun tiedän olevani introvertti muutenkin.

    • Anonyymi

      Introssa menen. Kun vaimo vielä eli, minun piti päästä luontoon samoilemaan edes kerran viikossa.
      Vaim'ihminen sanoi; kumpam tietäisi nuokin jokaviikkoiset reissut.

      Kuulin erikoisesta syntymätapahtumastani isosiskolta ja sitten äidiltä kyselemällä.
      Se pikkupiruparka syntyi kotisynnytyksessä happivajeisena. Oli väriltään sininen ja hengitti tuhuttaen alkuviikot.
      Laitossynnytyksessä tietenkin olisi ollut happikaappiasiakas, se penturääpäle, meikä.

      Tuo jätti jälkensä; asperger siitä kehittyi lopunikäiseksi painajaiseksi.

    • Olen pääasiallisesti ekstrovertti, mutta kuten monet muutkin ovat huomanneet, iän lisääntyessä introvertit piirteet vahvistuvat.

      • Eliaana

        Olen kääntynyt sisäänpäin vanhemmiten huomattavasti.
        Varmaan osasyynä se, kun ikänsä on tehnyt työtä ihmisten keskellä, jossa suurin osa ihmisistä myös vaihtui alinomaan.
        Nopeaakin työstä toiseen siirtymistä, aistit hereillä olemista.
        Tosin pystyn kyllä nopeastikin siirtymään tilanteiden tasalle, jos tarve vaatii.


    • Anonyymi

      Olen suurelta osin ekstrovertti mikä vanhetessa vaan lisääntyy. Ja olen tyytyväinen siitä. Mikään ei voisi olla hauskempaa.

      • Anonyymi

        Joo ektrovertti, joka tarvitsee pitkät metsäkävelynsä yksin. Viihdyn yksin mutta kaikki ihmiset ovat ystäviäni. Minulla ei ole ns omaa reviiriä vaan eikä tarvetta turvallisuuteen. Voin hyvin missä vaan.


    • Anonyymi

      Ekstrvertti ilman muuta, mutta huomaan tarvitsevani joskus omaa rauhassakin, olisinko sekalainen.

      Pirre

      • Anonyymi

        Ekstrovertti

        Pirre


    • Anonyymi

      Sekalainen olen nykyisin, ennen enemmän extrovertti. Mielelläni menen joukkoihin, mutta pidempään joukossa olo väsyttää. Ihan kuin tarvitsisi jonkun nollauksen monen tunnin tai päivän seurustelun jälkeen. Ennen tykkäsin haalia väkeä syömään, laitoin ja passasin. Nyt on ristiriitainen olo, toisaalta haluan ja toisaalta haluan olla omissa oloissani. Luulen että tällä tauti-ajalla on vaikutusta, kun säännölliset tapahtumat ja osanotot ovat jääneet. Palaako koskaan enää entiseksi.

    • Olen varsin selkeästi ekstrovertti, testienkin mukaan, äitiini olen tullut eikä ammattinvalintakaan olisi introvertille sopinut. Tasapaino on kuitenkin tärkeä, akkujen lataus ja energian lähteet ovat aina olleet pitkälti luonnon hiljaisuudessa. Viihdyn yksinkin, ison perheen lapsena ja ison suvun ja työyhteisön vastapainona se on ollut tarpeenkin. Mutta tämä korona-aika on osoittanut, miten kaipaan myös totuttuja sidosryhmiäni, muitakin kuin omaa lähisuvun piiriäni. Eikös tämä palstakirjoittelukin ole ekstroverttiyttä osoittavaa. :)

      Ikä hioo särmiä, hidastaa. Esilläolo voi liittyä työelämän vaatimuksiin, ei ehkä niinkään synnynnäinen luonteenpiirre. Sooloilu ei enää niin kiinnosta , tiimissä on mukavampaa. Mustavalkoisuus pehmenee, sävyjä tulee enemmän.

      • Anonyymi

        Tosa äsken pönttöuunia lämmittäissä mulkoilin sanomalehtilööppei. Siinä luki justihin näin; yhellä värillä ei sateenkaarta maalata.


    • Anonyymi

      Introvertti. Ei haittaisi ollenkaan vaikka maailman väkiluku puolettuisi. Silti olisi liikaa sosiaalisia kontakteja.

    • Anonyymi

      En ole mikään vertti enkä pertti. Ottaa päähän tämä nykyajan luokittelu ja lukitseminen jonkunlaiseksi . Sama se on seksuaalisuuden kohdalla: Määritellään johonkin lokeroon. Hetero, homo, bi, aseksuaalinen, metroseksuaalinen jne. Politiikka myös samaa, vaikka jokaisessa puolueessa on jotain hyvää ja huonoa.

      • Anonyymi

        No sanotaan sitten suomeksi. Oletko ulospäin suuntautuva vai sisäänpäin kääntynyt? Siis seurallinen vai ujo vai vähän kumpaakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanotaan sitten suomeksi. Oletko ulospäin suuntautuva vai sisäänpäin kääntynyt? Siis seurallinen vai ujo vai vähän kumpaakin?

        Vastaan kuin Johanna Raunio - Mä oon mikä oon https://www.youtube.com/watch?v=d1NlAiTWNCI
        Ja piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanotaan sitten suomeksi. Oletko ulospäin suuntautuva vai sisäänpäin kääntynyt? Siis seurallinen vai ujo vai vähän kumpaakin?

        Vielä hullumpaa on, kun nuorten juuri murrosiän saavuttaneiden pitää asemoida itsensä seksuaalisesti. Onko hetero vai homo vai bi vai aseksuaalinen. Tiedettävä on, mikä on, vaikka kokemus seksuaalisuudesta puuttuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä hullumpaa on, kun nuorten juuri murrosiän saavuttaneiden pitää asemoida itsensä seksuaalisesti. Onko hetero vai homo vai bi vai aseksuaalinen. Tiedettävä on, mikä on, vaikka kokemus seksuaalisuudesta puuttuu.

        Joku oli erotettu yliopiston ryhmästä kun oli väittänyt että miehellä ei ole kuukautisia. Saanut hirveän paheksunnan aallon ja moni oli pahoittanut mielensä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sanotaan sitten suomeksi. Oletko ulospäin suuntautuva vai sisäänpäin kääntynyt? Siis seurallinen vai ujo vai vähän kumpaakin?

        Ei introvertti välttämättä ole ujo vaikka hänestä helposti voi sellaisen käsityksen saada.
        Toisaalta taas ekstroverttikin saattaa olla ujo joissakin tilanteissa.

        Pystyn olemaan seurallinen tilanteen sitä vaatiessa, mutta väsyn helposti jatkuvaan hälinään ympärilläni ja vetäydyn helposti omiin ajatuksiini sulkien toiset äänineen ulkopuolelle.
        En esim. jaksaisi asua sellaisen kanssa, joka hölöttää nonstoppina aamusta iltaan.


    • Anonyymi

      En tiedä mikä "vertti" olisin, koska en mieti enkä tarkkaile koko ajan itseäni.

      • Anonyymi

        En minäkään ole tarkkaillut itseäni sitten nuoruuden. Mutta kyllä se kävi jo kakarana ilimi, että olen täys ekstrovertti. Silloin vaan käytettiin eri sanoja.


    • Anonyymi

      Vanhetessa impotentti :-(

    • Anonyymi

      En ole kumpikaan. Helppona 'pikavastauksena' voisin kai sanoa olevani jotain siltä väliltä, mutta oikeasti en pohjimmiltani tunne olevani sellainenkaan.

      Bessie

      • Anonyymi

        Ambivertti on se puolivälissä linjaa, se on kumminkin liikkuva skaala eikä mikään ehdoton. Toiset on enemmän tai vähemmän, ja sinä satut vain sopimaan keskilinjoille.


    • Anonyymi

      Elämässä sinä on paljon tärkeämpi sana kuin minä.

      • Anonyymi

        ME on vielä tärkeämpi sana.


    • Anonyymi

      Olkaapa vaikka vit.uverttejä. Ihan sama.

      • Anonyymi

        Ei ole sama, koska itse olen expertti.


      • Anonyymi

        Niin on, kaikenlaiset akka rähjät ja ämmän kulutkin ne luutee olevansa vaikka mitä, eikä ne oon muuta kuin yksiä törppojä vaan - muistatte kai rotestilaulun.


    • Anonyymi

      Minä oon kait per verssi.

    • Introvertti, Ylivoimaisesti. Meidän kirjapirissä kaikki ovat introverttejä. Voisiko siitä päätellä että lukevat ja kirjoittavat ihmiset ovat usein introverttejä ? ..))

      • Anonyymi

        kysy palstan Kirjailijalta, onko hänkin intro ja siten sukulaissielusi!


      • En päättelisi suoralta ihan noinkaan.
        Vanhempi likkani on selvä ekstrovertti, oikein tyypillinen sellainen, mutta ollut lukutoukka nelivuotiaasta saakka ja hyvä kirjoittamaan.

        Kaikki introvertit taas eivät harrasta lukemista eivätkä kirjoittamista.


      • Tellukka kirjoitti:

        En päättelisi suoralta ihan noinkaan.
        Vanhempi likkani on selvä ekstrovertti, oikein tyypillinen sellainen, mutta ollut lukutoukka nelivuotiaasta saakka ja hyvä kirjoittamaan.

        Kaikki introvertit taas eivät harrasta lukemista eivätkä kirjoittamista.

        Kaikista varmaan löytyy molemminpuolisia piirteitä, myös tilanteista riippuen.
        Nykyään elän mielelläni introvertin elämää.
        Tarvittaessa liu´un kitkatta extroverttiuden puolellekin.
        En vaan jaksa isoina annoksina.


      • Eliaana kirjoitti:

        Kaikista varmaan löytyy molemminpuolisia piirteitä, myös tilanteista riippuen.
        Nykyään elän mielelläni introvertin elämää.
        Tarvittaessa liu´un kitkatta extroverttiuden puolellekin.
        En vaan jaksa isoina annoksina.

        Just noin se menee minullakin, Eliaana. Kiva olla seuroissa, mutta ei kovin pitkään..))


      • Anonyymi

        Introvertit elävät vähän omassa maailmassaan ja saavat lukemisesta enemmän iloa kuin ihmisten seurassa olosta. Näin olen tuon antanut itselleni ymmärtää. Minä olen myös introvertti, kai ollut aina. Viihdyn hyvin omissa oloissani ja väsyn liiasta "seurustelusta."

        Onneksi työelämä on ohitse ja saan vapaasti olla oma itseni, eikä tarvitse väkisin yrittää leikkiä sosiaalista ihmistä. Se on vanhuuteni suuri siunaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Introvertit elävät vähän omassa maailmassaan ja saavat lukemisesta enemmän iloa kuin ihmisten seurassa olosta. Näin olen tuon antanut itselleni ymmärtää. Minä olen myös introvertti, kai ollut aina. Viihdyn hyvin omissa oloissani ja väsyn liiasta "seurustelusta."

        Onneksi työelämä on ohitse ja saan vapaasti olla oma itseni, eikä tarvitse väkisin yrittää leikkiä sosiaalista ihmistä. Se on vanhuuteni suuri siunaus.

        Ehkä näin, että eletään "omassa maailmassa", Ano 22.53. Itse olen kyllä kiinnostunut ihmisistä, mutta pinnallisia ihmissuhteita en jaksa, enkä juuri voi samaistua henkeen "me tytöt"..))
        Ja ovatko nuo kaksi tyypistystä: ekstro/intro lopulta toistensa vastakohtia ?
        Ihmisenä olemisesta ja -elämisestä kai tässä kuitenkin on kyse...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Ehkä näin, että eletään "omassa maailmassa", Ano 22.53. Itse olen kyllä kiinnostunut ihmisistä, mutta pinnallisia ihmissuhteita en jaksa, enkä juuri voi samaistua henkeen "me tytöt"..))
        Ja ovatko nuo kaksi tyypistystä: ekstro/intro lopulta toistensa vastakohtia ?
        Ihmisenä olemisesta ja -elämisestä kai tässä kuitenkin on kyse...

        Jokainen elää oman persoonansa sallimissa puitteissa ja yrittää suorittaa esim. työvelvotteensa ilman, että herättäisi kovin paljon eripuraa.

        Vaikea selittää, mitä tarkoitan. Me taidamme olla kaikkien tekijöiden summa, välillä ujoja välillä rohkeita persoonia, riippuen olosuhteista. Menipä itsellekin käsittämättömäksi jutuksi, voi sentään. Joskus ei vaan osaa sanoin kuvata ajatuksiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen elää oman persoonansa sallimissa puitteissa ja yrittää suorittaa esim. työvelvotteensa ilman, että herättäisi kovin paljon eripuraa.

        Vaikea selittää, mitä tarkoitan. Me taidamme olla kaikkien tekijöiden summa, välillä ujoja välillä rohkeita persoonia, riippuen olosuhteista. Menipä itsellekin käsittämättömäksi jutuksi, voi sentään. Joskus ei vaan osaa sanoin kuvata ajatuksiaa.

        Äläs nyt Ano 11.51. Hyvinhän sinä asian ilmaisit, ainakin toiselle introlle meni jakeluun..))

        Olen joskus ajatellut niinkin, että me pelaamme aika tavalla vaistojemme varassa. Jos vaistoamme vihamielisyyttä, sulkeudumme kuoreemme, jos taas myötämieltä ilmaisemme itseämme enemmän. Ehkä oma tutka kertoo, missä "kannattaa" ilmaista itseään, missä jättää ilmaisematta..))
        Oli miten oli, täällä me kuitenkin rahjustamme eteenpäin niillä eväillä mitkä ollaan syntymässä saatu ja matkan varrella hankittu. Ei kai se sen kummempaa ole?


      • demeter1 kirjoitti:

        Ehkä näin, että eletään "omassa maailmassa", Ano 22.53. Itse olen kyllä kiinnostunut ihmisistä, mutta pinnallisia ihmissuhteita en jaksa, enkä juuri voi samaistua henkeen "me tytöt"..))
        Ja ovatko nuo kaksi tyypistystä: ekstro/intro lopulta toistensa vastakohtia ?
        Ihmisenä olemisesta ja -elämisestä kai tässä kuitenkin on kyse...

        En minäkään tuota vastakohtaisuutta näe.
        Tlanteet ja toiset ihmiset voivat saada itse kustakin esiin kummanpuolen vaan, riippumatta siitä, millälailla pääsääntöisesti ´´olemme kotonamme.´´
        Aika usein kuulee julkisten esiintyjien kertovan, miten he jännittävät joka kerta mennessään esiintymään, vaikka olisivat tehneet sitä vuosikausia.
        Monet kertovat, että ovat itseasiassa aika ujoja. Kertovat miten vastapainona ovat mielellään, jossain mökillä saunomassa, yksin tai pienen tutun porukan kanssa.
        Taitaa tuo osaintroverttius kuulua ihan Suomalaiseen luonteenpiirteeseen.


      • demeter1
        Eliaana kirjoitti:

        En minäkään tuota vastakohtaisuutta näe.
        Tlanteet ja toiset ihmiset voivat saada itse kustakin esiin kummanpuolen vaan, riippumatta siitä, millälailla pääsääntöisesti ´´olemme kotonamme.´´
        Aika usein kuulee julkisten esiintyjien kertovan, miten he jännittävät joka kerta mennessään esiintymään, vaikka olisivat tehneet sitä vuosikausia.
        Monet kertovat, että ovat itseasiassa aika ujoja. Kertovat miten vastapainona ovat mielellään, jossain mökillä saunomassa, yksin tai pienen tutun porukan kanssa.
        Taitaa tuo osaintroverttius kuulua ihan Suomalaiseen luonteenpiirteeseen.

        Tuo on hyvä pointti, Eliaana, kansanluonne, tietty "introus"..)) Siksi kai sitä jotenkin vierastaa tätä uutta "avautumisen" kulttuuria...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tuo on hyvä pointti, Eliaana, kansanluonne, tietty "introus"..)) Siksi kai sitä jotenkin vierastaa tätä uutta "avautumisen" kulttuuria...

        Ekstrovertti on siis omia asioitaan hölöttävä suunapäänä kaikkialla ja intro syvällinen mietiskelijä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ekstrovertti on siis omia asioitaan hölöttävä suunapäänä kaikkialla ja intro syvällinen mietiskelijä.

        Vähän karrikoituna voi kai näin nähdä, 13.49..)) Muistetaan kuitenkin, että tulkinta oli sinun ja mielipide vain yhden intron - ei siis minkään "lopullinen totuus"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekstrovertti on siis omia asioitaan hölöttävä suunapäänä kaikkialla ja intro syvällinen mietiskelijä.

        Pieleen meni. Ekstrovertti saattaa olla paljon syvällisempi kuin introvertti.
        Se että on umpimielinen tuppisuu, ei kerro syvällisyydestä mitään.
        Älykkyydestä on kysymys, se ei korreloi pilipalitestien tulosten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieleen meni. Ekstrovertti saattaa olla paljon syvällisempi kuin introvertti.
        Se että on umpimielinen tuppisuu, ei kerro syvällisyydestä mitään.
        Älykkyydestä on kysymys, se ei korreloi pilipalitestien tulosten kanssa.

        Järki on kaiken lähtökohta. Kun järki kulkee, supliikkikin pelaa.
        Sisäänpäinkääntyneellä on ilmeisesti ongelmia tuottaa sanoja, puhetta ja lauseita,
        ei kai silloin järkikään kovin vikkelään pelaa,
        puhumattakaan, että pystyisi syvälliseen ajatteluun,
        mutta on tietysti mieluisaa ajatella, että "olen syvällinen"
        vaikka todellisuudessa on kykenemätön edes tavallisia asioita selkeästi ajattelemaan.

        Ujous ja arkuus on eri piirre, mikä voi tehdä tehdä ihmisestä "hiljaisen".
        Moni ujo ja arka pystyy hyvin tuottamaan kirjallista tekstiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Järki on kaiken lähtökohta. Kun järki kulkee, supliikkikin pelaa.
        Sisäänpäinkääntyneellä on ilmeisesti ongelmia tuottaa sanoja, puhetta ja lauseita,
        ei kai silloin järkikään kovin vikkelään pelaa,
        puhumattakaan, että pystyisi syvälliseen ajatteluun,
        mutta on tietysti mieluisaa ajatella, että "olen syvällinen"
        vaikka todellisuudessa on kykenemätön edes tavallisia asioita selkeästi ajattelemaan.

        Ujous ja arkuus on eri piirre, mikä voi tehdä tehdä ihmisestä "hiljaisen".
        Moni ujo ja arka pystyy hyvin tuottamaan kirjallista tekstiä.

        Nyt olet kyllä ymmärtänyt asian ihan väärin.
        Ei tällä asialla ole mitään tekemistä järjen määrän kanssa.


    • Anonyymi

      Itselleni ei ole yllätys, että täytän useimmat kohdat ekstrovertin piirteistä ja niistä kaikista lopuista huomattavan osan.

    • Anonyymi

      Täällä on näin paljon ulospäinsuuntautuneta ja puheliaita ekstroverttejä, mutta sitä yhteistä laivareissua että ole vuosikymmeniin saaneet silti aikaan ?

      Kyllä tämä introvertti ihmettelee teidän sosiaalista ja seuranhaku seikkailuja, istutte vuosikymmeniä kotona näyttöpäätteen takana, ja olette muka mielestäne suurissa ihmisjoukoissa ? Vai niin ;)

      • En ole intro- en eksrovertti. Olen kuten jo tuolla alussa kirjoitin aikalailla puoleti/puolet. Uskon, suurin osa on samanlaisia. En ole ikinä ollut jyrkän linjan vetäjä.

        Olen tavannut palstalaisia, heitä, jotka ovat olleet halukkaita minua tapaamaan.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        En ole intro- en eksrovertti. Olen kuten jo tuolla alussa kirjoitin aikalailla puoleti/puolet. Uskon, suurin osa on samanlaisia. En ole ikinä ollut jyrkän linjan vetäjä.

        Olen tavannut palstalaisia, heitä, jotka ovat olleet halukkaita minua tapaamaan.

        Niinkö, olet oikein tavannut joitain ?

        Itse en ainoatakaan vaikka joskus 50 palstalla tuli jopa tarjouksia kyläilyyn.
        Silloin tämä suomenkieleni oli huomattavasti rajallisempi kuin tänään.
        Se on näistä S24ä palstoista on ollut parasta antia tällaiselle introverttille.

        Muistan sellaisen jutun kun tuli hiljaiselle 60 palstalle ja niitä ensimmäisiä ketjuja oli maahanmuutosta, tuo ei ole sen kummemmin muuttunut niistä päivistä vaikka aikaa on jo kulunt toistakymmentä vuotta jo siitäkin, samanlaista vääntöä siitä on edelleen, sanoi persut-pertikki mitä haluaa.


    • Anonyymi

      Eikös eturivi Eetlan kuulu olla ekstra ekstrovertti. Viihdyt myös kansainvälisissä taidepiireissä ja pidät upeita suuria juhlia rantapöheik...siis tilallasi. Kyllä ne massaristeilytkin tosi ison joukon paikkoja on. Ja se ura suuren kuppilayrityksen johdossa vaatii myös ekstron luonteen. Ja olet opettanutkin, varmaan suuria joukkoja. Ja ystäviä pilvin pimein kaikkialla maailmassa. Miksi olet alkanut yhtäkkiä introilemaan?

      • Taisin osua söhäisemään Demeteriä, joka aikainaan pyörsi tapaamisemme sukujuhlien ylläessä hänet.

        "Anot" ryntää apuun, eli näin näkyy käyvän kun osuu.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Taisin osua söhäisemään Demeteriä, joka aikainaan pyörsi tapaamisemme sukujuhlien ylläessä hänet.

        "Anot" ryntää apuun, eli näin näkyy käyvän kun osuu.

        Kerroitpa tuonkin. Mitähän kaikkea olisitkaan palstalle kertonut.
        Kateudellesi ei ole näköjään mitään määrää.

        Kaikki jotka ovat peruneet tapaamisenne ovat ehdottomasti tehneet viisaan päätöksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerroitpa tuonkin. Mitähän kaikkea olisitkaan palstalle kertonut.
        Kateudellesi ei ole näköjään mitään määrää.

        Kaikki jotka ovat peruneet tapaamisenne ovat ehdottomasti tehneet viisaan päätöksen.

        Saanen olla eri mieltä. Ne jotka ovat peruneet ovat hävinneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerroitpa tuonkin. Mitähän kaikkea olisitkaan palstalle kertonut.
        Kateudellesi ei ole näköjään mitään määrää.

        Kaikki jotka ovat peruneet tapaamisenne ovat ehdottomasti tehneet viisaan päätöksen.

        Muuten, täällä ei kirjoita yksikään sisäänpäinkääntynyt. Kaikilla on tarve tulla huomatuksi. Kukaan ei tykkää jos ohitetaan et sinäkään. Joten vastaan.

        Kateeelliseksi minua analysoit. Siis olisin kateellinen ilkeälle ihmiselle. Sinä pidät minua ilkeänä olet siis kateellinen minulle, tätä tarkoittanet 😁.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Muuten, täällä ei kirjoita yksikään sisäänpäinkääntynyt. Kaikilla on tarve tulla huomatuksi. Kukaan ei tykkää jos ohitetaan et sinäkään. Joten vastaan.

        Kateeelliseksi minua analysoit. Siis olisin kateellinen ilkeälle ihmiselle. Sinä pidät minua ilkeänä olet siis kateellinen minulle, tätä tarkoittanet 😁.

        Ei minun mielestäni treffinne perunut henkilö ole ilkeä, päinvastoin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Saanen olla eri mieltä. Ne jotka ovat peruneet ovat hävinneet.

        Et sinä, eikä tuo jolle vastasit voi tietää, onko päätös ollut viisas vai ovatko hävinneet.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Saanen olla eri mieltä. Ne jotka ovat peruneet ovat hävinneet.

        Kertatapaamiseen se kai sinullakin jäi.
        Kumpi sillä sitten voitti ja kumpi hävisi. Taisi olla tassapeli.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kertatapaamiseen se kai sinullakin jäi.
        Kumpi sillä sitten voitti ja kumpi hävisi. Taisi olla tassapeli.

        Kyllähän näiltä keskustelupalstoilla ohikulkevia vieraita saisi, joita pitäisi sitten syöttää, juottaa ja majoittaa, vaan kutsuvatko he sitten vastavierailulle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun mielestäni treffinne perunut henkilö ole ilkeä, päinvastoin.

        Ketä tarkoitat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän näiltä keskustelupalstoilla ohikulkevia vieraita saisi, joita pitäisi sitten syöttää, juottaa ja majoittaa, vaan kutsuvatko he sitten vastavierailulle?

        Enpä tosiaankaan ole huomannut korppiksen kertoneen Paloman luona käynnistään vaikka muuten niin avoimesti kertoo kaikki tekemisensä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Enpä tosiaankaan ole huomannut korppiksen kertoneen Paloman luona käynnistään vaikka muuten niin avoimesti kertoo kaikki tekemisensä.

        Paloma on kertonut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma on kertonut.

        Paloma on kertonut korppiksen luona käynnistään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Paloma on kertonut korppiksen luona käynnistään.

        Meitä oli toki useampikin kuin me kaksi 😁


      • Tellukka kirjoitti:

        Kertatapaamiseen se kai sinullakin jäi.
        Kumpi sillä sitten voitti ja kumpi hävisi. Taisi olla tassapeli.

        Taas väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä, eikä tuo jolle vastasit voi tietää, onko päätös ollut viisas vai ovatko hävinneet.

        Kyllä voin tietää. Jos tapaamisen peruuntuminen kismittää vuosien takaa, että siitä pitää tehdä palstalla ilmoitus. Se on peruttajan puolesta viisas teko.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ketä tarkoitat?

        Sinähän kerroit jo nimimerkin, joka perui tapaamisen. Sanoit, että olet kateellinen hänelle, "ilkeälle".


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Taas väärässä.

        Tiina parka.


    • Anonyymi

      Jassoo, puolustusasianajaja ilmaantui " tikkana" työpaikalle.

      • Ketä sinä puolustat? Miksi pilaat tämänkin ketjun?
        Sinulla ei ole puolustajaa, olet yksin.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ketä sinä puolustat? Miksi pilaat tämänkin ketjun?
        Sinulla ei ole puolustajaa, olet yksin.

        Totuudenpuhuja ei tarvitse puolustajaa. Totuus ei pala tulessakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totuudenpuhuja ei tarvitse puolustajaa. Totuus ei pala tulessakaan.

        Olen kanssasi samaa mieltä siltä osin kun asiat noudattavat totuutta eikä muunneltuja totuuksia. Puskasta huudellut totuudet eivät ole vakavasti otettavia.


    • Anonyymi

      Mikä motiivi on puolustaa riidankylväjää ja ilkeilijää ?

      • Kyssäri irti lauseesta 😁


      • korppis kirjoitti:

        Kyssäri irti lauseesta 😁

        Kirjoittaja ei pääse kirjoitustyyleistään irti rekattuna tekee samoja virheitä kuin puskasta. Minua ei varmaan voi tunnistaa puskasta kun aina arvaukset menee pieleen. Tosin ei ole tarvis puskailla.

        Tämän ketjun antia.

        -lukevat ja kirjoittavat ihmiset ovat usein introverttejä ? ..))

        -Täällä on näin paljon ulospäinsuuntautuneta ja puheliaita ekstroverttejä, mutta sitä yhteistä laivareissua että ole vuosikymmeniin saaneet silti aikaan ?

        -Kyllä tämä introvertti ihmettelee teidän sosiaalista ja seuranhaku seikkailuja, istutte vuosikymmeniä kotona näyttöpäätteen takana, ja olette muka mielestäne suurissa ihmisjoukoissa ? Vai niin ;)

        -Niinkö, olet oikein tavannut joitain ?

        -Niin onkin, koska luin juuri tuolta toisaalta tämän luonteen piirteet ja hyvin sopivat "ämpäriin"! ;)).

        -Ketkähän ovat ne itsensä tosissaan ottavat totaalitosikot, jolla ei pienintäkään huumorinpilkahdusta ole ilmennyt koskaan ?

        -Mikä motiivi on puolustaa riidankylväjää ja ilkeilijää ?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kirjoittaja ei pääse kirjoitustyyleistään irti rekattuna tekee samoja virheitä kuin puskasta. Minua ei varmaan voi tunnistaa puskasta kun aina arvaukset menee pieleen. Tosin ei ole tarvis puskailla.

        Tämän ketjun antia.

        -lukevat ja kirjoittavat ihmiset ovat usein introverttejä ? ..))

        -Täällä on näin paljon ulospäinsuuntautuneta ja puheliaita ekstroverttejä, mutta sitä yhteistä laivareissua että ole vuosikymmeniin saaneet silti aikaan ?

        -Kyllä tämä introvertti ihmettelee teidän sosiaalista ja seuranhaku seikkailuja, istutte vuosikymmeniä kotona näyttöpäätteen takana, ja olette muka mielestäne suurissa ihmisjoukoissa ? Vai niin ;)

        -Niinkö, olet oikein tavannut joitain ?

        -Niin onkin, koska luin juuri tuolta toisaalta tämän luonteen piirteet ja hyvin sopivat "ämpäriin"! ;)).

        -Ketkähän ovat ne itsensä tosissaan ottavat totaalitosikot, jolla ei pienintäkään huumorinpilkahdusta ole ilmennyt koskaan ?

        -Mikä motiivi on puolustaa riidankylväjää ja ilkeilijää ?

        Voi Pyhä Pietari sentään ! Minä en ole noita kaikkia kirjoittanut. Kännykkäni tekee automaattisesti välilyönnin sanan jälkeen joissakin tapauksissa enkä viitti poistaa sitä ennen "kyssäriä" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi Pyhä Pietari sentään ! Minä en ole noita kaikkia kirjoittanut. Kännykkäni tekee automaattisesti välilyönnin sanan jälkeen joissakin tapauksissa enkä viitti poistaa sitä ennen "kyssäriä" ?

        Sama minulla. Piste kyllä menee oikeeseen paikkaan, mutta kyssäri ei ?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kirjoittaja ei pääse kirjoitustyyleistään irti rekattuna tekee samoja virheitä kuin puskasta. Minua ei varmaan voi tunnistaa puskasta kun aina arvaukset menee pieleen. Tosin ei ole tarvis puskailla.

        Tämän ketjun antia.

        -lukevat ja kirjoittavat ihmiset ovat usein introverttejä ? ..))

        -Täällä on näin paljon ulospäinsuuntautuneta ja puheliaita ekstroverttejä, mutta sitä yhteistä laivareissua että ole vuosikymmeniin saaneet silti aikaan ?

        -Kyllä tämä introvertti ihmettelee teidän sosiaalista ja seuranhaku seikkailuja, istutte vuosikymmeniä kotona näyttöpäätteen takana, ja olette muka mielestäne suurissa ihmisjoukoissa ? Vai niin ;)

        -Niinkö, olet oikein tavannut joitain ?

        -Niin onkin, koska luin juuri tuolta toisaalta tämän luonteen piirteet ja hyvin sopivat "ämpäriin"! ;)).

        -Ketkähän ovat ne itsensä tosissaan ottavat totaalitosikot, jolla ei pienintäkään huumorinpilkahdusta ole ilmennyt koskaan ?

        -Mikä motiivi on puolustaa riidankylväjää ja ilkeilijää ?

        Harmi vuon sanois Pirrejuuri, mutta en ole ketään noistasinun oletuksistasi.
        Vaan aivan oikea PUSKA kuten jo aikoinaan oli tapana sanoa, näillä palstoilla.

        Ei minulla ole mitään tarvetta puolustaa riidankylväjiä tai ilkeilijöitä, koska olen oikeasti tuollainen introvertti, elän ja asun omissa oloissani, ja jos tulee sanomista niin sekin tapahtuu livessä.

        Tämä S24 ei ole minun elämä, joskus käyn, kuten tänään kun ulkona satoi vettä ja räntää, mutta onneksi seuraavat 9 vrk on lupailtu taas sadettomia vuorokausia , saa nähä kuinka käy ?

        Joten MOI taas !


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kirjoittaja ei pääse kirjoitustyyleistään irti rekattuna tekee samoja virheitä kuin puskasta. Minua ei varmaan voi tunnistaa puskasta kun aina arvaukset menee pieleen. Tosin ei ole tarvis puskailla.

        Tämän ketjun antia.

        -lukevat ja kirjoittavat ihmiset ovat usein introverttejä ? ..))

        -Täällä on näin paljon ulospäinsuuntautuneta ja puheliaita ekstroverttejä, mutta sitä yhteistä laivareissua että ole vuosikymmeniin saaneet silti aikaan ?

        -Kyllä tämä introvertti ihmettelee teidän sosiaalista ja seuranhaku seikkailuja, istutte vuosikymmeniä kotona näyttöpäätteen takana, ja olette muka mielestäne suurissa ihmisjoukoissa ? Vai niin ;)

        -Niinkö, olet oikein tavannut joitain ?

        -Niin onkin, koska luin juuri tuolta toisaalta tämän luonteen piirteet ja hyvin sopivat "ämpäriin"! ;)).

        -Ketkähän ovat ne itsensä tosissaan ottavat totaalitosikot, jolla ei pienintäkään huumorinpilkahdusta ole ilmennyt koskaan ?

        -Mikä motiivi on puolustaa riidankylväjää ja ilkeilijää ?

        Mitä tämän pöljän kirjoituksen oli tarkoitus osoittaa tai sanoa ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tämän pöljän kirjoituksen oli tarkoitus osoittaa tai sanoa ???

        En jummartanut minäkään. Pointti hävyksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jummartanut minäkään. Pointti hävyksissä.

        jummarra on kalkkarokieltä.


    • Anonyymi

      Nyt kun (kai) olette saaneet tarpeeksenne tapella niin ilmoitan että olen introvertti joskaan en ihan "täydellinen".

      Ja ihan oikea tunteva ihminen vaikka en piruuttani mitään nimmaria käytäkään :D)

    • Anonyymi

      Olen anonyymi introvertti. Olen saanut niskaani paljon toisille anonyymeille tarkoitettuja kommentteja. Ne ovat olleet negatiivisia ja enemmät tulleet rekatuilta.
      Jonkun verran saanut positiivisiä kommentteja, pääosin anonyymeiltä.

      Onkohan palautteiden laatu kiinni siitä onko introvertti vai ekstrovertti ?

    • Anonyymi

      Anteeksi, mutta ulkopuolisille nämä teidän keskustelut ei aukea yhtään. Onko teillä kaikilla jotain 10 vuoden kaunoja mitä kannatte vain mukananne plastalla ja jatkatte keskusteluja siitä mihin jäitte viimeksi? Häh?

    • Heh, tulipa merkittävä puolustuspuhe introverteille (Anni Kytömäki/AamuTV)...))
      Arvon mekin ansaitsemme!..))
      Ei Kytömäkikään mitään vastakkainasettua hakenut eikä vahvistanut, tasa-arvoa vain, olemisen ja elämisen oikeutta myös meille, jotka emme ole kotonamme parrasvaloissa, jatkuvassa kontaktissa lajitovereihin.
      Pientä kritiikkiä - vai oliko se vain havainnoitia ? - tuli tietysti koko tälle avoimuuden kulttuurille ja myös kouluopetuksen uudelle suunnalle.
      Sävyisää ja sovinnollista puhetta Finlandia-palkinnon saajalta, joka kertoi myös kärsineensä huijari-syndroomasta..))

      • Katsoin juuri Yle Areenalta Kytömäen haastattelun. Siinä ekstrovertti toimittaja haastatteli introverttiä kirjailijaa ja ajattelin miten hyvä että meitä molempia sortteja ja vielä ambiverttejäkin, koska kaikkia tarvitaan ja jokaiselle paikka löytyy. Siinä haastateltava ei olisi ehkä selviytynyt yhtä hyvin haastattelijan tehtävästä ja päinvastooin :)

        Jäin miettimään, en niinkään kirjan hankkimista, koska sen tilaan paperisena ennemmin tai myöhemmin, ellei sitä ole e-kirjana saatavilla (ainakaan vielä ei ollut) vaan kouluopetuksen uusia tendenssejä, joissa auktoritäärisestä pulpetissa istumisesta ja opettajan kuuntelemisesta ollaan siirrytty avoimiin, dynaamisiin ryhmätyöskentelyihin, jotka varmasti edesauttavat nykyiseen työympäristöön sopeutumista ja tiimityöhön sopeutumista.

        Katselin hiljakkoin telkusta ohjelmaa tukholmalaisesta päiväkodista ja lasten ja opettajien keskinäisestä dynamiikasta ja miten leikin avulla opeteltiin asennoitumaan ja käsittelemään tunteita joita häviäminen kilpailussa herätti lapsissa. Leikkimetodilla kilpailutettiin lapsia, sekä tietokilpailuissa että perinteisissä hiekkapussiviesteissä jne, jotka vaativat tiettyjä fyysisiä ominaisuuksia ja sitten kuvattiin lasten reaktioita. Tuli jotenkin mieleen ajatus, että tulevaisuuden yhteiskuntaa vartenhan siinä kasvatetaan lapsia, voittamaan ja häviämään. Minun aikanani keskityttiin enemmän kasvattamaan lapsia yhteistyöhön, toisten huomioon ottamiseen ja solidaarisuuteen. Vanhanaikaisia asioita nyt.


      • Tuossa juuri lattiaa lakastessani mietin, että ennen vallitsi sellainen kulttuuri, että ns. likapyykki pestään kotona.
        Mitä lienee tämän päivän vanhat ihmiset ajatella, useatkin, kun nuoremmat sukupolvet, kertovat likipitäen koko elämänsä somessa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tuossa juuri lattiaa lakastessani mietin, että ennen vallitsi sellainen kulttuuri, että ns. likapyykki pestään kotona.
        Mitä lienee tämän päivän vanhat ihmiset ajatella, useatkin, kun nuoremmat sukupolvet, kertovat likipitäen koko elämänsä somessa.

        Sanoppas muuta! Mutta kun muutama vanhuskin tilittää joka suupalansa ja tikun ristiin panonsa täällä. Tai jos auto prakaa, se on kaikkien tiedettävä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Katsoin juuri Yle Areenalta Kytömäen haastattelun. Siinä ekstrovertti toimittaja haastatteli introverttiä kirjailijaa ja ajattelin miten hyvä että meitä molempia sortteja ja vielä ambiverttejäkin, koska kaikkia tarvitaan ja jokaiselle paikka löytyy. Siinä haastateltava ei olisi ehkä selviytynyt yhtä hyvin haastattelijan tehtävästä ja päinvastooin :)

        Jäin miettimään, en niinkään kirjan hankkimista, koska sen tilaan paperisena ennemmin tai myöhemmin, ellei sitä ole e-kirjana saatavilla (ainakaan vielä ei ollut) vaan kouluopetuksen uusia tendenssejä, joissa auktoritäärisestä pulpetissa istumisesta ja opettajan kuuntelemisesta ollaan siirrytty avoimiin, dynaamisiin ryhmätyöskentelyihin, jotka varmasti edesauttavat nykyiseen työympäristöön sopeutumista ja tiimityöhön sopeutumista.

        Katselin hiljakkoin telkusta ohjelmaa tukholmalaisesta päiväkodista ja lasten ja opettajien keskinäisestä dynamiikasta ja miten leikin avulla opeteltiin asennoitumaan ja käsittelemään tunteita joita häviäminen kilpailussa herätti lapsissa. Leikkimetodilla kilpailutettiin lapsia, sekä tietokilpailuissa että perinteisissä hiekkapussiviesteissä jne, jotka vaativat tiettyjä fyysisiä ominaisuuksia ja sitten kuvattiin lasten reaktioita. Tuli jotenkin mieleen ajatus, että tulevaisuuden yhteiskuntaa vartenhan siinä kasvatetaan lapsia, voittamaan ja häviämään. Minun aikanani keskityttiin enemmän kasvattamaan lapsia yhteistyöhön, toisten huomioon ottamiseen ja solidaarisuuteen. Vanhanaikaisia asioita nyt.

        """Katselin hiljakkoin telkusta ohjelmaa tukholmalaisesta päiväkodista ja lasten ja opettajien keskinäisestä dynamiikasta ja miten leikin avulla opeteltiin asennoitumaan ja käsittelemään tunteita joita häviäminen kilpailussa herätti lapsissa. Leikkimetodilla kilpailutettiin lapsia, sekä tietokilpailuissa että perinteisissä hiekkapussiviesteissä jne, jotka vaativat tiettyjä fyysisiä ominaisuuksia ja sitten kuvattiin lasten reaktioita.""""

        Olisipa tosiaankin vihdoin viimein petakookienkin aika herätä ymmärtämään se, että lasten pitää jo pieninä oppia vähitellen kokemaan pettymyksiä.
        Liian kauan lässytelty jo sitä, että lapset saavat traumoja pettymyksistä; alakouluista jätetty todistukset pois, etteivät lapset traumatisoidu tuntiessaan olevansa huonompia kuin toiset. Koulujen hiihtokilpailut lakkautettu, etteivät lapsi pety, kun eivät voita ...

        Sitten ne silkkihansikkain kasvatetut lapset nuorina aikuisina, kun kohtaavat ensimmäisen pettymyksensä, joita ihmisellä väistämättä tulee elämässä eteen kuitenkin, eivät osaa itse käsitellä sitä, vaan joutuvat turvautumaan psyykehoitoon.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Katselin hiljakkoin telkusta ohjelmaa tukholmalaisesta päiväkodista ja lasten ja opettajien keskinäisestä dynamiikasta ja miten leikin avulla opeteltiin asennoitumaan ja käsittelemään tunteita joita häviäminen kilpailussa herätti lapsissa. Leikkimetodilla kilpailutettiin lapsia, sekä tietokilpailuissa että perinteisissä hiekkapussiviesteissä jne, jotka vaativat tiettyjä fyysisiä ominaisuuksia ja sitten kuvattiin lasten reaktioita.""""

        Olisipa tosiaankin vihdoin viimein petakookienkin aika herätä ymmärtämään se, että lasten pitää jo pieninä oppia vähitellen kokemaan pettymyksiä.
        Liian kauan lässytelty jo sitä, että lapset saavat traumoja pettymyksistä; alakouluista jätetty todistukset pois, etteivät lapset traumatisoidu tuntiessaan olevansa huonompia kuin toiset. Koulujen hiihtokilpailut lakkautettu, etteivät lapsi pety, kun eivät voita ...

        Sitten ne silkkihansikkain kasvatetut lapset nuorina aikuisina, kun kohtaavat ensimmäisen pettymyksensä, joita ihmisellä väistämättä tulee elämässä eteen kuitenkin, eivät osaa itse käsitellä sitä, vaan joutuvat turvautumaan psyykehoitoon.

        Olin väärässä siinä että ohjelma oli tehty autenttisessa esikoulumiljöössä; se oli kuitenkin täysin lavastettu ja tilanteet ja kilpailuttaminen oli tehty ohjelmaan että psykologit saisivat analysoida ja keskustella lasten reaktioista häviämiseen ja voittamiseen jne. positiivisia ja negatiivisia tunteita herättäviin tilanteisiin. Elikkä kysymys ei ollutkaan esikoulumetodiikasta.
        Valitettavasti sinulla ei ole aavistustakaan mtä pienten lasten kanssa työskentely edellyttää ja mitä se sisältää. Ainoastaan pinttyneitä ennakkoluuloja.
        Koulujen hiihtokilpailut ovat lopetettu lumen puutteen takia.
        Nelivuotias tarvitsee treenausta muiden huomioon ottamisessa, yhteistyössä ja empatiassa. Ei voittamisessa eikä häviämisessä. Ne ne oppii vähän isompina.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Olin väärässä siinä että ohjelma oli tehty autenttisessa esikoulumiljöössä; se oli kuitenkin täysin lavastettu ja tilanteet ja kilpailuttaminen oli tehty ohjelmaan että psykologit saisivat analysoida ja keskustella lasten reaktioista häviämiseen ja voittamiseen jne. positiivisia ja negatiivisia tunteita herättäviin tilanteisiin. Elikkä kysymys ei ollutkaan esikoulumetodiikasta.
        Valitettavasti sinulla ei ole aavistustakaan mtä pienten lasten kanssa työskentely edellyttää ja mitä se sisältää. Ainoastaan pinttyneitä ennakkoluuloja.
        Koulujen hiihtokilpailut ovat lopetettu lumen puutteen takia.
        Nelivuotias tarvitsee treenausta muiden huomioon ottamisessa, yhteistyössä ja empatiassa. Ei voittamisessa eikä häviämisessä. Ne ne oppii vähän isompina.

        Kyllähän minä sen ymmärsin, että se oli lavastettu, eikä oikeassa esikoulussa niin "julmia" olla lapsille näin silkkihansikasaikaan.
        Siksi kirjoitinkin, että "olisi" aika herätä ...

        Ei niitä hiihtokilpailuja poistettu lumen puutteen takia, sillä onhan sitä lunta monin paikoin joka talvi. Se nimenomaan perusteltiin sillä, että koska kaikki eivät voi voittaa, niin se musertaa lasten herkkää itsetuntoa, kun ei pärjää. Vaihtoehtona esitettiin, että kaikkien pitäisi saada samanlainen palkinto, jäipä sitten mille sijalle tahansa, eikä vain parhaitten.

        Katso nyt vaikka Ruotsin juniorien jääkiekkojoukkuetta, kuinka ne pollahtavat itkemään kuin pikkulapset, kun eivät voita, eivätkä ole varhain oppineet sitä, että ei kaikki aina voita, vaan parhaimmat vain.

        Samahan se todistusten kanssa.
        Sitten peruskoulusta (Ruotsin lukiostakin) pääsee läpi melkein luku- ja kirjoitustaidottomia ja ylioppilaslakki hohtaa jokaisen lukiossa housunpersauksiaan kuluttaneen päässä vaikka todistuksessa ei olisi yhtään hyväksyttyä arvosanaa. Mutta pääasia, että "itsetunto säilyy", eikä tunne itseään muita tyhmemmäksi.


    • Anonyymi

      Yhteistyöhön kasvattaminen kuulostaa hyvältä,
      ikävä kyllä voittaminen ja häviäminen on "päivän sana".
      Yhteistyö on kärsinyt inflaation. Elämä on mennyt kilpailuksi.
      Eläkkeellä kilpailu vähenee minimiin. Hoitojonosijoitukseen ei voi vaikuttaa.

    • Minä luulen aika vahvasti.
      Että olen Kverulantti. :)
      -
      https://oikeudenkaynti.fi/2016/02/07/kverulantti-hakee-oikeutta/

      https://www.ksml.fi/paikalliset/2802594
      -
      Koska Koti-Maani Suomi haluaa voimaan oikeutta,joka ei ole mielestäni oikein.
      Sillä minä haluan kansan-äänestyksillä päätettyä laillisuus-valtiota.
      Laillisuutta, jota ei maani ulko-puolelta säädetä.
      Olen sen verran aktiivinen että saa minua kutsua myös Ekstrovertiksi.
      Vaikka sanassa ei olekaan huippu-sivistyneen ylä-luokkaista kirjainta:

      H.

    • Anonyymi

      Kulttuurisidonnaisia asioita. Jos katsoo asiaa Japanista ollaan melkein ekstrovertteja kaikki. Jos taas lähes mistä tahansa muualta ollaan introvertteja. Maan sisällä tietysti eroja, onneksi omat juureni on siellä missä pälpätetään eniten ja on saanut transendoitua lievästä introverttiudesta ekstrovertiuden autuaaksi tekevään voimaan.

    • Alkaakohan jo tympiä tämä aihe ? Tuosta Paloman viestistä vain löytyisi passeli aasinsilta nykykasvatuksen kritiikkiin - tai ihannointiin...))
      Onhan se meidän osalta "myähästä ny" mutta kai tuota muutosta tulee kuitenkin median kautta jonkinverran seurattua.
      Eli en tykkää. Että yhä vain tahdotaan aikaistaa varhaiskasvatuksen alkamista ja sillä tavoin tarjota äideille ja isille mahdollisuudet panostaa työelämään täysipainoisesti ilman pitkiä hoitovapaita ja välivuosia uraputken jatkumolla. Aikuisten ja "yhteiskunnan" tarpeet ovat päällimmäisena, lapsen tarpeet jäävät niiden jalkoihin.

      Muutama aika sitten oli kyllä jokin puheenvuoro, jossa lapsen varhaisvuosien kotikasvatus yritettiin palauttaa entiseen arvoonsa lapsen minuuden vahvistajana ja suojaana, mutta eipä tuosta tainnut isompaa keskustelua syntyä.
      Varhaiskasvatukseen vain haetaan uutta väkeä, että vanhemmuuden puute saataisiin paikattua ja pysyvät, kiinteät tunnesuhteet korvattua "ammatimaisella" kasvatuksella, pinnallislla ja vaihtuvulla aikuissuhteilla.

      • Anonyymi

        Lapsille ei saisi nykypolitiikan mukaan antaa kodin kristillisiä arvoja, siksi painostetaan päivähoitoon.


      • "demeter1"

        Kommenttisi saa minulta vihreän numeron.
        -
        Onneksi näyttää siltä että Kanta-Suomalaisen lapsen ei tarvitse kauaa kärsiä Feminismistä.
        Kanta-Suomalaisia lapsia kun ei kohta enää synny.
        Ainoastaan ilman Aurinkoa ruskettuneita hukkuu uima-rantojen vesiin.
        Ja niin on hyvä.
        Yli-kansoitus vähenee ja maailma pelastuu.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Kommenttisi saa minulta vihreän numeron.
        -
        Onneksi näyttää siltä että Kanta-Suomalaisen lapsen ei tarvitse kauaa kärsiä Feminismistä.
        Kanta-Suomalaisia lapsia kun ei kohta enää synny.
        Ainoastaan ilman Aurinkoa ruskettuneita hukkuu uima-rantojen vesiin.
        Ja niin on hyvä.
        Yli-kansoitus vähenee ja maailma pelastuu.

        H.

        Ketä sinun vihreät numerot kiinnostavat?
        Ei täällä sinun mielipiteiden ja mieltymysten mukaan eletä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsille ei saisi nykypolitiikan mukaan antaa kodin kristillisiä arvoja, siksi painostetaan päivähoitoon.

        Kristilliset arvot taitavat olla tänä päivänä kirosana ja kuitenkin nämä "uudet humaanit arvot" pohjaavat pitkälti niihin, paitsi tietysti niin, että IHMINEN on se ylin auktoriteetti ja kuvittelee ratkaisevansa kaiken...
        Pöyhkeytemme on uskomatonta.


      • huruksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Kommenttisi saa minulta vihreän numeron.
        -
        Onneksi näyttää siltä että Kanta-Suomalaisen lapsen ei tarvitse kauaa kärsiä Feminismistä.
        Kanta-Suomalaisia lapsia kun ei kohta enää synny.
        Ainoastaan ilman Aurinkoa ruskettuneita hukkuu uima-rantojen vesiin.
        Ja niin on hyvä.
        Yli-kansoitus vähenee ja maailma pelastuu.

        H.

        Kiitos vain, huru. Näin se menee. Jossakin pidetään huoli siitä, että lapsia syntyy...
        Ikäänkuin se olisi itseisarvo, tilanteessa jossa tiedetään, että ihmisiä on liikaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketä sinun vihreät numerot kiinnostavat?
        Ei täällä sinun mielipiteiden ja mieltymysten mukaan eletä.

        Mulle kelpaa, vihreä peukku..)) Hurua ei voi syyttää yrittämisen puutteesta kun palstaherruudesta on kyse...


      • Anonyymi

        Lapsi ei saa enää olla lapsi. Lasta aletaan "kouluttaa" ja "kasvattaa" vähän liian aikaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi ei saa enää olla lapsi. Lasta aletaan "kouluttaa" ja "kasvattaa" vähän liian aikaisin.

        Lapsen mielikuvitus on se, joka häntä kehittää ja kasvattaa,
        nykyään se "kahlitaan" jo aikaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsen mielikuvitus on se, joka häntä kehittää ja kasvattaa,
        nykyään se "kahlitaan" jo aikaisin.

        Samaa mieltä Anot 12.55. ja 12.56. Ehkä tämä meidän hiljainen tieto, perinteen ja entisten arvojen kunnioitus, jolla on sentään menty eteenpäin, eletty ihmisiksi ja rakennettu tätä maata, on vielä tallella meissä, meidän ikäpolvellamme, mutta seuraava tai ainakin sitä seuraava onkin jo sitten uuden tarjonnan ja uuden tiedon varassa...
        Miten siinä käy, jää nähtäväksi...


      • demeter1 kirjoitti:

        Kristilliset arvot taitavat olla tänä päivänä kirosana ja kuitenkin nämä "uudet humaanit arvot" pohjaavat pitkälti niihin, paitsi tietysti niin, että IHMINEN on se ylin auktoriteetti ja kuvittelee ratkaisevansa kaiken...
        Pöyhkeytemme on uskomatonta.

        Tässä asiassa mielipiteemme eroavat. Ei se ole pöyhkeyttä vaan äärimmäisen suurta nöyryyttä olettaa että olemme itse vastuussa ja ei ole olemassa mitään korkeampaa porrasta mihin vedota. Länsimaiset, humanistiset arvot ovat periaatteessa aina hyvin lähellä kristillisiä arvoja, oikeastaan samat, mutta siirtävät vastuun yksilölle ja samalla antavat suuremman yksilöllisen vapauden tehdä omia valintojaan ilman uskontojen kiristysmomenttia. Tehdä oikein ja tehdä hyvää, ei sen vuoksi että taivaassa odottaa joku palkinto tai helvetintulissa rangaistus, vaan siksi että haluaa tehdä oikein ja erottaa hyvän pahasta.


      • Tuota mieltä olen minäkin.
        Itse olin kotona lapsen varhaisvuodet. Niin teki myös miniäni, kaikki neljä lasta hoitanut kotona varhaisvuodet, varsinainen emohahmo kun on, niin naapurien lapsia oli kylässä usein. Monesti piti kehoittaa menemään kotiinkin välillä.
        Ennen oli sanonta, että ´´on kun rahaa pankkiin panisi´´ kun lapsensa hoitaa kotona.
        Yhteisyyden tarpeeseen käytiin ennen pari kertaa viikossa päiväkerhoissa.
        Koti oli kuitenkin se kiintopiste.
        Onhan se nähty mihin se on johtanut, kun kaikki perheenjäsenet ovat päivät pitkät eri paikoissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi ei saa enää olla lapsi. Lasta aletaan "kouluttaa" ja "kasvattaa" vähän liian aikaisin.

        Jos ajattelemme niin että lapsen on aina parasta olla kotonaan ja että hän saa parhaimmat sosiaaliset, kognitiiviset ja mottoriset valmiudet omassa kodissaan, äidin tai isän ohjauksessa, niin tiedämmehän toki että se on pelkkää utopiaa.
        Alalla koko elämäntyöni tehneenä tiedän että koti ei läheskään aina ole lapsen paras paikka.
        Alle kolmivuotias jolla on toinen vanhempi kotona ja ellei kodissa ole huume-tai alkoholiongelmia, psyyskisiä sairauksia jne. niin lapsen on yleensä hyvä olla jos vanhemmat tarjoavat lapselle riittävästi sosiaalisia kontakteja lähipiiristä. Siitä eteenpäin jonkinlainen esikoulutoiminta on selkeästi tarpeellinen täydentämään kotikasvatusta. Tutkimusta on paljonkin alalta.
        (En nähtävästi ollut ainoa joka reagoi tuohon tv-ohjelmaan josta kirjoitin. Se ei tosin ollut sittenkään esikoulutoiminnasta vaan tilanteet ja tapahtumat olivat lavastettuja ja lapsipsykologit kommentoivat lasten reaktioita häviämiseen ja voittamiseen. MInä koin nuo lasten kilpailuttamistilanteet lähes perverssinä.
        https://www.svt.se/kultur/barnforskare-kritiserar-svts-vara-barns-hemliga-liv


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsille ei saisi nykypolitiikan mukaan antaa kodin kristillisiä arvoja, siksi painostetaan päivähoitoon.

        Ano 12:13
        Et voi olla tosissasi ? Ei noin tyhmää voi olla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jos ajattelemme niin että lapsen on aina parasta olla kotonaan ja että hän saa parhaimmat sosiaaliset, kognitiiviset ja mottoriset valmiudet omassa kodissaan, äidin tai isän ohjauksessa, niin tiedämmehän toki että se on pelkkää utopiaa.
        Alalla koko elämäntyöni tehneenä tiedän että koti ei läheskään aina ole lapsen paras paikka.
        Alle kolmivuotias jolla on toinen vanhempi kotona ja ellei kodissa ole huume-tai alkoholiongelmia, psyyskisiä sairauksia jne. niin lapsen on yleensä hyvä olla jos vanhemmat tarjoavat lapselle riittävästi sosiaalisia kontakteja lähipiiristä. Siitä eteenpäin jonkinlainen esikoulutoiminta on selkeästi tarpeellinen täydentämään kotikasvatusta. Tutkimusta on paljonkin alalta.
        (En nähtävästi ollut ainoa joka reagoi tuohon tv-ohjelmaan josta kirjoitin. Se ei tosin ollut sittenkään esikoulutoiminnasta vaan tilanteet ja tapahtumat olivat lavastettuja ja lapsipsykologit kommentoivat lasten reaktioita häviämiseen ja voittamiseen. MInä koin nuo lasten kilpailuttamistilanteet lähes perverssinä.
        https://www.svt.se/kultur/barnforskare-kritiserar-svts-vara-barns-hemliga-liv

        Suomessa esikouluun mennään vasta 6-vuotiaana. Kyllä kotihoidossa on lapselle mahdollista antaa aikaa,syliä ja yksilöllistä tarpeiden huomioon ottoa ihan eri tavalla kuin suurissa ryhmissä. Normaali ulkoilu, leikki ja vaikka seurakunnan päiväkerho riittää ennen esikoulua.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tässä asiassa mielipiteemme eroavat. Ei se ole pöyhkeyttä vaan äärimmäisen suurta nöyryyttä olettaa että olemme itse vastuussa ja ei ole olemassa mitään korkeampaa porrasta mihin vedota. Länsimaiset, humanistiset arvot ovat periaatteessa aina hyvin lähellä kristillisiä arvoja, oikeastaan samat, mutta siirtävät vastuun yksilölle ja samalla antavat suuremman yksilöllisen vapauden tehdä omia valintojaan ilman uskontojen kiristysmomenttia. Tehdä oikein ja tehdä hyvää, ei sen vuoksi että taivaassa odottaa joku palkinto tai helvetintulissa rangaistus, vaan siksi että haluaa tehdä oikein ja erottaa hyvän pahasta.

        Uskonnon ja "kristillisten" arvojen sotkeminen kaikkeen on tympäisevää.
        Kristillisyys kun käytännössä ei ole aina niin "hyvää".
        "Kristityt" voivat olla mitä ahdasmielisempiä ihmisiä, joitten
        "kasvatusmetodit"ahdistavat "kasvatettavaa" vielä myöhemmässäkin elämässä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jos ajattelemme niin että lapsen on aina parasta olla kotonaan ja että hän saa parhaimmat sosiaaliset, kognitiiviset ja mottoriset valmiudet omassa kodissaan, äidin tai isän ohjauksessa, niin tiedämmehän toki että se on pelkkää utopiaa.
        Alalla koko elämäntyöni tehneenä tiedän että koti ei läheskään aina ole lapsen paras paikka.
        Alle kolmivuotias jolla on toinen vanhempi kotona ja ellei kodissa ole huume-tai alkoholiongelmia, psyyskisiä sairauksia jne. niin lapsen on yleensä hyvä olla jos vanhemmat tarjoavat lapselle riittävästi sosiaalisia kontakteja lähipiiristä. Siitä eteenpäin jonkinlainen esikoulutoiminta on selkeästi tarpeellinen täydentämään kotikasvatusta. Tutkimusta on paljonkin alalta.
        (En nähtävästi ollut ainoa joka reagoi tuohon tv-ohjelmaan josta kirjoitin. Se ei tosin ollut sittenkään esikoulutoiminnasta vaan tilanteet ja tapahtumat olivat lavastettuja ja lapsipsykologit kommentoivat lasten reaktioita häviämiseen ja voittamiseen. MInä koin nuo lasten kilpailuttamistilanteet lähes perverssinä.
        https://www.svt.se/kultur/barnforskare-kritiserar-svts-vara-barns-hemliga-liv

        Vietiinkö sinutkin 3 vuotiaana varhaiskasvatukseen?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tässä asiassa mielipiteemme eroavat. Ei se ole pöyhkeyttä vaan äärimmäisen suurta nöyryyttä olettaa että olemme itse vastuussa ja ei ole olemassa mitään korkeampaa porrasta mihin vedota. Länsimaiset, humanistiset arvot ovat periaatteessa aina hyvin lähellä kristillisiä arvoja, oikeastaan samat, mutta siirtävät vastuun yksilölle ja samalla antavat suuremman yksilöllisen vapauden tehdä omia valintojaan ilman uskontojen kiristysmomenttia. Tehdä oikein ja tehdä hyvää, ei sen vuoksi että taivaassa odottaa joku palkinto tai helvetintulissa rangaistus, vaan siksi että haluaa tehdä oikein ja erottaa hyvän pahasta.

        Tiesin sen entuudestaan, Paloma, että tässä kohdin olemme eri linjoilla..))
        Koska olet nähnyt, että vapaus ja vastuu kulkevat rinta rinnan, muualla kuin humanistien juhlapuheissa ? Vapaus kyllä kelpaa, mutta vastuunottajat ovat vähissä.

        Uskontojen kiristysmonentti ? En kyllä itse näe sellaista. Ei tämän päivän uskova, sikäli kuin heitä tunnen, elä samanlaisessa Herranpelossa, missä elettiin historian hämärissä, silloin kun kirkolla oli enemmän myös maallista valtaa.
        Kyllä heille, tämän päivän uskoville, on mielestäni ominaista vain jonkinlainen henkinen kilvoittelu ilman palkkion toivoa tai rangaistuksen pelkoa. Ylin tuomari on kyllä heidän omatuntonsa, joka tietysti pohjaa Jumalan sanaan. Eivät ne kymmenen käskyä mielestäni ole mikään pakkopaita vaan eräälainen kompassi. Niiden avulla jos/kun suunnistaa ei pahasti tieltä eksy, jos eksyy, löytää takaisin...))

        "Humanistiset arvot" ovat minulle niin epämääräinen käsite, etten osaisi niiden varaan mitään rakentaa, olen varmasti liian yksinkertainen ja laiskakin niitä etsimäään ja noudattamaan, mutta tuskin niiden omaksumisesta haittakaan on, elleivät ne sitten tule tietyn itsekorostuksen välineeksi, joiden turvin halutaan ohjeistaa muita.

        Sama vaara on tietysti uskovilla, mutta heidän statuksensa on tänä päivänä senverran heikko, ettei sillä pysty pätemään ainakaan älymystön tai tiedeuskovien keskuudessa...


      • Eliaana kirjoitti:

        Tuota mieltä olen minäkin.
        Itse olin kotona lapsen varhaisvuodet. Niin teki myös miniäni, kaikki neljä lasta hoitanut kotona varhaisvuodet, varsinainen emohahmo kun on, niin naapurien lapsia oli kylässä usein. Monesti piti kehoittaa menemään kotiinkin välillä.
        Ennen oli sanonta, että ´´on kun rahaa pankkiin panisi´´ kun lapsensa hoitaa kotona.
        Yhteisyyden tarpeeseen käytiin ennen pari kertaa viikossa päiväkerhoissa.
        Koti oli kuitenkin se kiintopiste.
        Onhan se nähty mihin se on johtanut, kun kaikki perheenjäsenet ovat päivät pitkät eri paikoissa.

        Sama meillä, Eliaana. Nuoret perheet ovat panostaneet lasten varhaisvuosiin ja siitä olen tosi iloinen.
        "Hoida lasta vuosi kaksi tai hoidat kaksikymmentä", Kantelettaresta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnon ja "kristillisten" arvojen sotkeminen kaikkeen on tympäisevää.
        Kristillisyys kun käytännössä ei ole aina niin "hyvää".
        "Kristityt" voivat olla mitä ahdasmielisempiä ihmisiä, joitten
        "kasvatusmetodit"ahdistavat "kasvatettavaa" vielä myöhemmässäkin elämässä.

        Noinkin on koettu, Ano 13.35. Meidänkin ikäpolvessa. Eli hyvä tarkoitus voi kääntyä vastakohdakseen...


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jos ajattelemme niin että lapsen on aina parasta olla kotonaan ja että hän saa parhaimmat sosiaaliset, kognitiiviset ja mottoriset valmiudet omassa kodissaan, äidin tai isän ohjauksessa, niin tiedämmehän toki että se on pelkkää utopiaa.
        Alalla koko elämäntyöni tehneenä tiedän että koti ei läheskään aina ole lapsen paras paikka.
        Alle kolmivuotias jolla on toinen vanhempi kotona ja ellei kodissa ole huume-tai alkoholiongelmia, psyyskisiä sairauksia jne. niin lapsen on yleensä hyvä olla jos vanhemmat tarjoavat lapselle riittävästi sosiaalisia kontakteja lähipiiristä. Siitä eteenpäin jonkinlainen esikoulutoiminta on selkeästi tarpeellinen täydentämään kotikasvatusta. Tutkimusta on paljonkin alalta.
        (En nähtävästi ollut ainoa joka reagoi tuohon tv-ohjelmaan josta kirjoitin. Se ei tosin ollut sittenkään esikoulutoiminnasta vaan tilanteet ja tapahtumat olivat lavastettuja ja lapsipsykologit kommentoivat lasten reaktioita häviämiseen ja voittamiseen. MInä koin nuo lasten kilpailuttamistilanteet lähes perverssinä.
        https://www.svt.se/kultur/barnforskare-kritiserar-svts-vara-barns-hemliga-liv

        Mitähän se "täydentäminen" sitten on?


      • demeter1 kirjoitti:

        Tiesin sen entuudestaan, Paloma, että tässä kohdin olemme eri linjoilla..))
        Koska olet nähnyt, että vapaus ja vastuu kulkevat rinta rinnan, muualla kuin humanistien juhlapuheissa ? Vapaus kyllä kelpaa, mutta vastuunottajat ovat vähissä.

        Uskontojen kiristysmonentti ? En kyllä itse näe sellaista. Ei tämän päivän uskova, sikäli kuin heitä tunnen, elä samanlaisessa Herranpelossa, missä elettiin historian hämärissä, silloin kun kirkolla oli enemmän myös maallista valtaa.
        Kyllä heille, tämän päivän uskoville, on mielestäni ominaista vain jonkinlainen henkinen kilvoittelu ilman palkkion toivoa tai rangaistuksen pelkoa. Ylin tuomari on kyllä heidän omatuntonsa, joka tietysti pohjaa Jumalan sanaan. Eivät ne kymmenen käskyä mielestäni ole mikään pakkopaita vaan eräälainen kompassi. Niiden avulla jos/kun suunnistaa ei pahasti tieltä eksy, jos eksyy, löytää takaisin...))

        "Humanistiset arvot" ovat minulle niin epämääräinen käsite, etten osaisi niiden varaan mitään rakentaa, olen varmasti liian yksinkertainen ja laiskakin niitä etsimäään ja noudattamaan, mutta tuskin niiden omaksumisesta haittakaan on, elleivät ne sitten tule tietyn itsekorostuksen välineeksi, joiden turvin halutaan ohjeistaa muita.

        Sama vaara on tietysti uskovilla, mutta heidän statuksensa on tänä päivänä senverran heikko, ettei sillä pysty pätemään ainakaan älymystön tai tiedeuskovien keskuudessa...

        "demeter1"

        Jokseenkin tutulta tuntuu.
        Kun minulle yritettiin lapsena antaa ev.lut.-kirkossa herätys.
        Otin sen pää märkänä vastaan, ajatellen kuten vieläkin.
        Mitä välii hei!
        -
        Tarkoittaen tällä että minä en ole uskoonkaan sitten yhtään kiihkoinen.
        Älykköisyys seng-kun lisääntyy vain.
        Pian 71v. takana, eikä mikään kaduta.
        Voihan tietenkin olla, että kyllä vielä saan katua.
        Onneksi en ole silloin enää hengissä. :)
        -
        "Älä ole innokas ihminen, älä usko siihen mihin uskot luulottelevasi."

        H.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Jos ajattelemme niin että lapsen on aina parasta olla kotonaan ja että hän saa parhaimmat sosiaaliset, kognitiiviset ja mottoriset valmiudet omassa kodissaan, äidin tai isän ohjauksessa, niin tiedämmehän toki että se on pelkkää utopiaa.
        Alalla koko elämäntyöni tehneenä tiedän että koti ei läheskään aina ole lapsen paras paikka.
        Alle kolmivuotias jolla on toinen vanhempi kotona ja ellei kodissa ole huume-tai alkoholiongelmia, psyyskisiä sairauksia jne. niin lapsen on yleensä hyvä olla jos vanhemmat tarjoavat lapselle riittävästi sosiaalisia kontakteja lähipiiristä. Siitä eteenpäin jonkinlainen esikoulutoiminta on selkeästi tarpeellinen täydentämään kotikasvatusta. Tutkimusta on paljonkin alalta.
        (En nähtävästi ollut ainoa joka reagoi tuohon tv-ohjelmaan josta kirjoitin. Se ei tosin ollut sittenkään esikoulutoiminnasta vaan tilanteet ja tapahtumat olivat lavastettuja ja lapsipsykologit kommentoivat lasten reaktioita häviämiseen ja voittamiseen. MInä koin nuo lasten kilpailuttamistilanteet lähes perverssinä.
        https://www.svt.se/kultur/barnforskare-kritiserar-svts-vara-barns-hemliga-liv

        En voi olla ajttelematta, miksi sitten puhutaan, että vanhemmuus on hukassa.
        Miksi putkahtelee uutisia, kuinka taaperot jätetty sinne tänne, että vanhemmat pääsee kapakkaan.
        Nämä nuoret vanhemmat, joilla on jo ollut esikoulut aikoinaan.
        Ei kuullut koskaan, että omassa ikäluokassani pikkulapset olisi jätetty hoidotta ja vanhemmat meni kapakkaan.
        Nuorisoväkivalta lisääntyy.
        Ennen tapeltiin nyrkein, nyt on kaikenmoisia aseita mukana.
        Onko nyt sitten odotettavissa, että kun varhaiskasvatusta vaan varhennetaan, niin sitten valtakunnassa kasvaa vain erinomaisia nuoria ja nuoria vanhempia.
        No hyvä niin, itse en vain siihen jaksa uskoa.
        Liikaa pannaan painoa varhaiskasvatusidealle. Häivytetään vanhempin vastuuta.
        Tulee mieleen joku vanha valtakunta, jossa ihmiset työskenteli kolhoosissa ja lapset kasvatettiin yhdellä muotilla tiettyyn ideologiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän se "täydentäminen" sitten on?

        "Mitähän se "täydentäminen" sitten on?"

        Etkö todellakaan tiedä tai osaa edes päätellä mitä se on?!

        Lapset ovat jo yksilöinä erilaisia, samoin heidän vanhempansa. Koditkin poikkeavat toisistaan, paitsi 'ilmapiiriltään' myös olosuhteiltaan koskien esim. kodin sijaintia, asunnon kokoa ja sitä kuinka monta ihmistä kodissa asuu ym..
        Hyvin usein on lapsen parhaan edun mukaista päästä päiväkotiin, mutta tietenkin aina on lapsia joille kotihoito on päiväkotia parempi vaihtoehto. Esikoulua kai voidaan suositella kaikille lapsille.
        Ehdottomasti lapsen edun mukaista on se, että hänen vanhemmillaan/vanhemmallaan on mahdollisuus käydä töissä.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitähän se "täydentäminen" sitten on?"

        Etkö todellakaan tiedä tai osaa edes päätellä mitä se on?!

        Lapset ovat jo yksilöinä erilaisia, samoin heidän vanhempansa. Koditkin poikkeavat toisistaan, paitsi 'ilmapiiriltään' myös olosuhteiltaan koskien esim. kodin sijaintia, asunnon kokoa ja sitä kuinka monta ihmistä kodissa asuu ym..
        Hyvin usein on lapsen parhaan edun mukaista päästä päiväkotiin, mutta tietenkin aina on lapsia joille kotihoito on päiväkotia parempi vaihtoehto. Esikoulua kai voidaan suositella kaikille lapsille.
        Ehdottomasti lapsen edun mukaista on se, että hänen vanhemmillaan/vanhemmallaan on mahdollisuus käydä töissä.

        Bessie

        jos kotona on kamalaa, lapselle on parempi olla hoidossa.
        Surettaa ajatella pieniä lapsia, joilla ei ole hyvin.
        Aikuisten kuuluisi suojella lapsia, mutta niitä lapsia ei puolusta kukaan,
        joilla kotona on kamalaa.
        Itkettää pikkuisten puolesta, jotka ansaitsisivat hyvän turvallisen
        normaalin lapsuuden.
        Sydän särkyy niitten lasten takia, joitten sydän on särkynyt.


      • Eliaana kirjoitti:

        En voi olla ajttelematta, miksi sitten puhutaan, että vanhemmuus on hukassa.
        Miksi putkahtelee uutisia, kuinka taaperot jätetty sinne tänne, että vanhemmat pääsee kapakkaan.
        Nämä nuoret vanhemmat, joilla on jo ollut esikoulut aikoinaan.
        Ei kuullut koskaan, että omassa ikäluokassani pikkulapset olisi jätetty hoidotta ja vanhemmat meni kapakkaan.
        Nuorisoväkivalta lisääntyy.
        Ennen tapeltiin nyrkein, nyt on kaikenmoisia aseita mukana.
        Onko nyt sitten odotettavissa, että kun varhaiskasvatusta vaan varhennetaan, niin sitten valtakunnassa kasvaa vain erinomaisia nuoria ja nuoria vanhempia.
        No hyvä niin, itse en vain siihen jaksa uskoa.
        Liikaa pannaan painoa varhaiskasvatusidealle. Häivytetään vanhempin vastuuta.
        Tulee mieleen joku vanha valtakunta, jossa ihmiset työskenteli kolhoosissa ja lapset kasvatettiin yhdellä muotilla tiettyyn ideologiaan.

        Vanhemmuuteen ei ole koulutusta ja mitä epätodennäköisemmät kandidaatit vanhemmuuteen saavat ottaa vastuulleen alkavan nuoren elämän. Äidinvaisto, tuo biologinen DNA:hamme ohjelmoitu ominaisuus, tosin tulee apuun jos oma jatkumo on hengenvaarassa, mutta ei kuitenkaan takaa fyysisesti tai psyykisesti parasta alkua uudelle elämälle. Kaikki kelpaavat vanhemmiksi ja siihen ei ketään kouluteta. Vanhemmista usein katsotaan mallia, mutta sekään ei aina ole edes hyväksi. Alkoholistiäidin lapsi olla alkoholille altistunut jo sikiöasteella.
        Ei vanhemmuus ole hukassa, vaan tietoisuus siitä että ennen ei kaikki ollut paremmin on hukassa, varsinkin ikäpolvessamme. Olemme vain enemmän tietoisia kaikista epäkohdista kaupallisen skandaalilehdistön hehkuttaessa sosiaalipornoa. Kuuluu aikamme ilmiöihin että lapsemme ja varsinkin lapsenlapsemme eivät automaattisesti halua lapsia, vaan keskittyvät oman uransa rakentamiseen, omien yksilöllisten tarpeittensa tyydyttämiseen ja omien unelmiensa toteuttamiseen ensisijaisesti. Lapsiluku vähenee ja varhaiskasvatuksen rooli kasvaa.

        Minun täytyy nyt tässä tehdä selväksi että olen käyttänyt sanaa "esikoulu" kaikesta varhaiskasvatuksesta, kuten täällä on tapana tehdä. Siis Päiväkodista, lastentarhasta ja esikoululuokasta. Aloimme käyttää sanaa esikoulu silloin kun päiväkodit saivat oman opetusohjelmansa.

        Eipä löydy nykyaikaisessa varhaiskasvatuksessa sijaa "vanhan valtakunnan" yhteen muottiin kasvatuksella. Jokainen lapsi on sekä yksilö että yhteisöön kuuluva ja lasten oma luovuus, mielikuvitus ja ajatusprosessit ovat pohjana esikoulumetodiikalle.

        Täällä on ollut esillä etenkin maahanmuuttajalasten huono ruotsin kielen taito, mikä on esteenä koulumenestykselle ja kansallisten normien saavuttamiselle. Onkin esitetty pakollista varhaiskasvatusta viidestä ikävuodesta lähtien etenkin lapsille joiden kotikieli on joku muu kuin ruotsi. Minä laskisin sitä rajaa neljään vuoteen ja samalla satsaisin esikoulujen ja yleensäkin varhaiskasvatuksen henkilökunnan kielitaitoon. Heikosti palkattuna alana esikouluissamme on aivan liian paljon ei-koulutettua henkilökuntaa jotka eivät puhu riittävän hyvää ruotsia.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Vanhemmuuteen ei ole koulutusta ja mitä epätodennäköisemmät kandidaatit vanhemmuuteen saavat ottaa vastuulleen alkavan nuoren elämän. Äidinvaisto, tuo biologinen DNA:hamme ohjelmoitu ominaisuus, tosin tulee apuun jos oma jatkumo on hengenvaarassa, mutta ei kuitenkaan takaa fyysisesti tai psyykisesti parasta alkua uudelle elämälle. Kaikki kelpaavat vanhemmiksi ja siihen ei ketään kouluteta. Vanhemmista usein katsotaan mallia, mutta sekään ei aina ole edes hyväksi. Alkoholistiäidin lapsi olla alkoholille altistunut jo sikiöasteella.
        Ei vanhemmuus ole hukassa, vaan tietoisuus siitä että ennen ei kaikki ollut paremmin on hukassa, varsinkin ikäpolvessamme. Olemme vain enemmän tietoisia kaikista epäkohdista kaupallisen skandaalilehdistön hehkuttaessa sosiaalipornoa. Kuuluu aikamme ilmiöihin että lapsemme ja varsinkin lapsenlapsemme eivät automaattisesti halua lapsia, vaan keskittyvät oman uransa rakentamiseen, omien yksilöllisten tarpeittensa tyydyttämiseen ja omien unelmiensa toteuttamiseen ensisijaisesti. Lapsiluku vähenee ja varhaiskasvatuksen rooli kasvaa.

        Minun täytyy nyt tässä tehdä selväksi että olen käyttänyt sanaa "esikoulu" kaikesta varhaiskasvatuksesta, kuten täällä on tapana tehdä. Siis Päiväkodista, lastentarhasta ja esikoululuokasta. Aloimme käyttää sanaa esikoulu silloin kun päiväkodit saivat oman opetusohjelmansa.

        Eipä löydy nykyaikaisessa varhaiskasvatuksessa sijaa "vanhan valtakunnan" yhteen muottiin kasvatuksella. Jokainen lapsi on sekä yksilö että yhteisöön kuuluva ja lasten oma luovuus, mielikuvitus ja ajatusprosessit ovat pohjana esikoulumetodiikalle.

        Täällä on ollut esillä etenkin maahanmuuttajalasten huono ruotsin kielen taito, mikä on esteenä koulumenestykselle ja kansallisten normien saavuttamiselle. Onkin esitetty pakollista varhaiskasvatusta viidestä ikävuodesta lähtien etenkin lapsille joiden kotikieli on joku muu kuin ruotsi. Minä laskisin sitä rajaa neljään vuoteen ja samalla satsaisin esikoulujen ja yleensäkin varhaiskasvatuksen henkilökunnan kielitaitoon. Heikosti palkattuna alana esikouluissamme on aivan liian paljon ei-koulutettua henkilökuntaa jotka eivät puhu riittävän hyvää ruotsia.

        Ennen puhuttiin yksilöllisyyden ja minuuden löytämisen perustaksi, kun kasvettiin naisiksi ja miehiksi.
        Nyt tasa-arvon nimissä häivytetään mies- ja naissukupuolet.
        Tämä kasvatussuuntahan on nyt versoamassa päiväkodeissakin.
        On ristiriitaista, että muulla lailla sukupuolisesti suuntautuvat ovat pitäneet suurta meteliä erilaisuutensa hyväksymisestä.
        Väliin tuntuu siltä, että ne ovat vanhemmat, jotka sitä ´´esikoulutusta´´ tarvitsivat, kun lapsia hankkivat.


      • Eliaana kirjoitti:

        Ennen puhuttiin yksilöllisyyden ja minuuden löytämisen perustaksi, kun kasvettiin naisiksi ja miehiksi.
        Nyt tasa-arvon nimissä häivytetään mies- ja naissukupuolet.
        Tämä kasvatussuuntahan on nyt versoamassa päiväkodeissakin.
        On ristiriitaista, että muulla lailla sukupuolisesti suuntautuvat ovat pitäneet suurta meteliä erilaisuutensa hyväksymisestä.
        Väliin tuntuu siltä, että ne ovat vanhemmat, jotka sitä ´´esikoulutusta´´ tarvitsivat, kun lapsia hankkivat.

        Kaikkea aikansa sanoi pässi kun päätä leikattiin...tämä sukupuolien häivyttämien on ohimenevä ilmiö. Kunhan tulee taas itsestään selväksi että jokainen on ja saa olla se miksi son syntynyt ja kaikki ovat samanarvoisia niin uutuudenviehätys katoaa ja binäärisyydestä tulee vain yksi variantti lisää biologiseen ryytimaahaamme.
        Ei hätiä :)


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ennen puhuttiin yksilöllisyyden ja minuuden löytämisen perustaksi, kun kasvettiin naisiksi ja miehiksi.
        Nyt tasa-arvon nimissä häivytetään mies- ja naissukupuolet.
        Tämä kasvatussuuntahan on nyt versoamassa päiväkodeissakin.
        On ristiriitaista, että muulla lailla sukupuolisesti suuntautuvat ovat pitäneet suurta meteliä erilaisuutensa hyväksymisestä.
        Väliin tuntuu siltä, että ne ovat vanhemmat, jotka sitä ´´esikoulutusta´´ tarvitsivat, kun lapsia hankkivat.

        Hohhoijaa taas

        Tänä päivänäkin tytöt kasvavat aikuisiksi, useimmiten naisiksi. Päiväkodeissa he ovat (ensisijaisesti) lapsia, lapsia joiden sukupuolta ei todellakaan pyritä "häivyttämään". Sama koskee poikia, heistäkin suurimasta osasta kasvaa aikanaan miehiä, mutta päiväkoti-ikäisinä he tietenkin ovat vielä lapsia ja kukaan ei tietenkään yritä häivyttää heidän sukupuoltaan. Jokaisella lapsella on oikeus tuntea itsensä hyväksytyksi ja mielellään myös rakastetuksi juuri sellaisena kuin hän on.

        Ei kai kukaan tosissaan halua, että meidän päiväkodeissamme lapsista kasvatettaisiin miehiä tai naisia?!

        Bessie


      • Eliaana kirjoitti:

        Ennen puhuttiin yksilöllisyyden ja minuuden löytämisen perustaksi, kun kasvettiin naisiksi ja miehiksi.
        Nyt tasa-arvon nimissä häivytetään mies- ja naissukupuolet.
        Tämä kasvatussuuntahan on nyt versoamassa päiväkodeissakin.
        On ristiriitaista, että muulla lailla sukupuolisesti suuntautuvat ovat pitäneet suurta meteliä erilaisuutensa hyväksymisestä.
        Väliin tuntuu siltä, että ne ovat vanhemmat, jotka sitä ´´esikoulutusta´´ tarvitsivat, kun lapsia hankkivat.

        Pääministerimme kasvoi sateenkaariperheessä. Viisas ja suvaitsevainen nainen.

        Meidän ikäisten lienee vaikea hyväksyä uusia kasvatusmenetelmiä vaikka olemmeko itse kovin häävit elämisen eväät kotoa saaneet tai eläneet tolokusti 😊 siitäkin huolimatta, että useimpien äidit hoitivst meitä pieninä kotona ja odottivat koulun plämpimäisten kanssa kotona. Koulu viimeistään opetti meille elämän eriarvoisuutta.

        Tuohon aikaan kun olin kansakoulussa oli herrain kakarat ja työläisten kakarat. Siellä koulussa oli opittava pitämään puolensa.

        Omat lapseni toinen mummolassa lapsuutensa ennen kouluikää hoidettu, toinen parivuotiaana päiväkodissa päivät kun me vanhemmat kävimme työssä. Ihan ovat eri luontosia olleet jo kehdosta asti eikä kasvatusalustat ole juurikaan kummosta eroa heissä tehnyt.

        Hollannissa lapset aloittavat 5-vuotiaina esikoulun. Hollannissa äidit tekevät pääsääntöisesti osa-aikatyötä. P.n lapsenlapsenlapsi on puoliksi hollantilainen ja puoliksi thai. Hänen kehitykselleen on ollut tärkeää päiväkodissa opitut asiat.

        Lapsen äiti puhuu sisarilleen, äidilleen ja tytölle thain kieltä. Isä ja isovanhemmat hollantia.
        Kehitys kielellisesti oli huikea kun tyttö päätti ensimmäisen esikouluvuoden.

        On varmaan hyväksi, että varsinkin eri kulttuuripohjaisista kodeista tulevat lapset aloittavat viimeistäön 5-vuotiaina esikoulun.

        Liekö oikeaa oppia olemassakaan, mutta masilma muuttuu, meidän on muututtava sen tosiasian edessä. Ei kannata kynsin hampain pitää kiinni vanhasta. Näin on meillä aina tehty ja näin tullaan jatkossakin tekemään, opetti minua ensimmäisessä ravintolatyöpaikassa vanhempi tarjoilija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa taas

        Tänä päivänäkin tytöt kasvavat aikuisiksi, useimmiten naisiksi. Päiväkodeissa he ovat (ensisijaisesti) lapsia, lapsia joiden sukupuolta ei todellakaan pyritä "häivyttämään". Sama koskee poikia, heistäkin suurimasta osasta kasvaa aikanaan miehiä, mutta päiväkoti-ikäisinä he tietenkin ovat vielä lapsia ja kukaan ei tietenkään yritä häivyttää heidän sukupuoltaan. Jokaisella lapsella on oikeus tuntea itsensä hyväksytyksi ja mielellään myös rakastetuksi juuri sellaisena kuin hän on.

        Ei kai kukaan tosissaan halua, että meidän päiväkodeissamme lapsista kasvatettaisiin miehiä tai naisia?!

        Bessie

        Hohhoijaa vaan.
        Olipa kerran eräässä ohjelmassa, kun esiteltiin päiväkotia, jossa ei ollut tyttöjä ja poikia.
        Ei ollut kotonakaan isää ja äitiä, vain vanhemmat/vanhempi.
        Tästä oli kysymys: https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/201711152200534032
        Toivonkin, että kaikki tulisivat hyväksytyksi omana itsenään, eikä väkisin väännettäisi joksikin muuksi.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Kaikkea aikansa sanoi pässi kun päätä leikattiin...tämä sukupuolien häivyttämien on ohimenevä ilmiö. Kunhan tulee taas itsestään selväksi että jokainen on ja saa olla se miksi son syntynyt ja kaikki ovat samanarvoisia niin uutuudenviehätys katoaa ja binäärisyydestä tulee vain yksi variantti lisää biologiseen ryytimaahaamme.
        Ei hätiä :)

        Toivottavasti näin.
        Mahtaa lapsesta tuntua hämmentävältä, kun sanoo naapurin lapselle, että tuo on minun vanhempi ja toinen vastaa, tuohan on sun äitisi.
        Mielestäni kasvavien lasten päätä ei saisi sekoittaa aikuisten keksinnöillä.
        Tajuat varmaan mitä ajan takaa.


      • korppis kirjoitti:

        Pääministerimme kasvoi sateenkaariperheessä. Viisas ja suvaitsevainen nainen.

        Meidän ikäisten lienee vaikea hyväksyä uusia kasvatusmenetelmiä vaikka olemmeko itse kovin häävit elämisen eväät kotoa saaneet tai eläneet tolokusti 😊 siitäkin huolimatta, että useimpien äidit hoitivst meitä pieninä kotona ja odottivat koulun plämpimäisten kanssa kotona. Koulu viimeistään opetti meille elämän eriarvoisuutta.

        Tuohon aikaan kun olin kansakoulussa oli herrain kakarat ja työläisten kakarat. Siellä koulussa oli opittava pitämään puolensa.

        Omat lapseni toinen mummolassa lapsuutensa ennen kouluikää hoidettu, toinen parivuotiaana päiväkodissa päivät kun me vanhemmat kävimme työssä. Ihan ovat eri luontosia olleet jo kehdosta asti eikä kasvatusalustat ole juurikaan kummosta eroa heissä tehnyt.

        Hollannissa lapset aloittavat 5-vuotiaina esikoulun. Hollannissa äidit tekevät pääsääntöisesti osa-aikatyötä. P.n lapsenlapsenlapsi on puoliksi hollantilainen ja puoliksi thai. Hänen kehitykselleen on ollut tärkeää päiväkodissa opitut asiat.

        Lapsen äiti puhuu sisarilleen, äidilleen ja tytölle thain kieltä. Isä ja isovanhemmat hollantia.
        Kehitys kielellisesti oli huikea kun tyttö päätti ensimmäisen esikouluvuoden.

        On varmaan hyväksi, että varsinkin eri kulttuuripohjaisista kodeista tulevat lapset aloittavat viimeistäön 5-vuotiaina esikoulun.

        Liekö oikeaa oppia olemassakaan, mutta masilma muuttuu, meidän on muututtava sen tosiasian edessä. Ei kannata kynsin hampain pitää kiinni vanhasta. Näin on meillä aina tehty ja näin tullaan jatkossakin tekemään, opetti minua ensimmäisessä ravintolatyöpaikassa vanhempi tarjoilija.

        Maailma saakin muuttua. Toivottavasti se muuttuu parempaan suuntaan.
        Mutta lapsen kyllä pitäisi saada olla lapsi ensimmäiset elinvuodet.
        En minä kynsin hampain pidä kiinni mistään vanhasta.
        Yritän vaan tuoda esiin sitä näkemystä, että aikuisten sukupuolivouhotukset tasa-arvon nimissä saattavat vain hämmentää pieniä lapsia.
        Minusta vaan on parempi, että voivat rauhassa kasvaa, siihen mitä ovat.


      • Eliaana kirjoitti:

        Toivottavasti näin.
        Mahtaa lapsesta tuntua hämmentävältä, kun sanoo naapurin lapselle, että tuo on minun vanhempi ja toinen vastaa, tuohan on sun äitisi.
        Mielestäni kasvavien lasten päätä ei saisi sekoittaa aikuisten keksinnöillä.
        Tajuat varmaan mitä ajan takaa.

        Kyllä toki.
        Mutta yhdyn aika pitkälle Bessien kommenttiin alempana.
        Ihmisiähän me ensi sijassa kasvatetaan, ihmislapsia. Lapsille nämä asiat ovat helppoja, samoin kuin erivärinen iho, erilainen vaatetus tai ruokavalio.
        Muuten esim. homoseksuaalisuus, näkyy usein selkeästi jo alle kouluikäisissä lapsissa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Hohhoijaa vaan.
        Olipa kerran eräässä ohjelmassa, kun esiteltiin päiväkotia, jossa ei ollut tyttöjä ja poikia.
        Ei ollut kotonakaan isää ja äitiä, vain vanhemmat/vanhempi.
        Tästä oli kysymys: https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/201711152200534032
        Toivonkin, että kaikki tulisivat hyväksytyksi omana itsenään, eikä väkisin väännettäisi joksikin muuksi.

        Mitä!
        Sellaista päiväkotia, jossa ei ole tyttöjä ja poikia ei ole olemassakaan. Sellaisia päiväkoteja joissa kasvatetaan kaikkia lapsia samalla tavalla ja samoilla vaatimuksilla, tekemättä eroa tyttöjen ja poikien välille, niitä onneksi on. Ja nimenomaan juuri niissä ei "sukupuolivouhoteta".

        No juu, Sinkkonen ja haukotus.

        Lapsen "väkisin vääntäminen joksikin muuksi" kuin mitä hän on, on kyllä sen luokan henkistä väkivaltaa, että jo lakikin sen kieltää. Johan sen järkikin sanoo (tai ainakin pitäisi sanoa), ettei meidän, oikeusvaltion ja demokraattisen hyvinvointivaltion päiväkodeissa sellaista voi tehdä eikä kukaan mieleltään terve ja vastuullinen varhaiskasvattaja tietenkään haluakaan nujertaa ja musertaa lapsen 'omaa itseä'.

        Bessie


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kyllä toki.
        Mutta yhdyn aika pitkälle Bessien kommenttiin alempana.
        Ihmisiähän me ensi sijassa kasvatetaan, ihmislapsia. Lapsille nämä asiat ovat helppoja, samoin kuin erivärinen iho, erilainen vaatetus tai ruokavalio.
        Muuten esim. homoseksuaalisuus, näkyy usein selkeästi jo alle kouluikäisissä lapsissa.

        Miten paloma näit homouden pienissä lapsissa? Miten ilmeni? Olitko äiti vai ope heille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä!
        Sellaista päiväkotia, jossa ei ole tyttöjä ja poikia ei ole olemassakaan. Sellaisia päiväkoteja joissa kasvatetaan kaikkia lapsia samalla tavalla ja samoilla vaatimuksilla, tekemättä eroa tyttöjen ja poikien välille, niitä onneksi on. Ja nimenomaan juuri niissä ei "sukupuolivouhoteta".

        No juu, Sinkkonen ja haukotus.

        Lapsen "väkisin vääntäminen joksikin muuksi" kuin mitä hän on, on kyllä sen luokan henkistä väkivaltaa, että jo lakikin sen kieltää. Johan sen järkikin sanoo (tai ainakin pitäisi sanoa), ettei meidän, oikeusvaltion ja demokraattisen hyvinvointivaltion päiväkodeissa sellaista voi tehdä eikä kukaan mieleltään terve ja vastuullinen varhaiskasvattaja tietenkään haluakaan nujertaa ja musertaa lapsen 'omaa itseä'.

        Bessie

        Paljon melua tyhjästä koko lapsikeskustelu. Onko kellään edes mitään tuntumaa
        tai kokemusta millaista päiväkodeissa ja tarhoissa nykyään on ?

        Ei siellä käytännössä mitään keskustelun pohjana olevaa sukupuolien
        "väkisinmuokkausta" tai muutakaan vastaavaa ole. Turhaa höpinää.

        Kolme suvun lastentarhaopettajaa kertovat, että aika menee leikkimiseen, askarteluun, syömiseen, riisumiseen, kakkaamiseen, pissaamiseen ja pukemiseen.
        Ei nykyresursseilla kerkiä edes ajatella muuta, kun lapsilla on touhu päällä.


      • Eliaana kirjoitti:

        Maailma saakin muuttua. Toivottavasti se muuttuu parempaan suuntaan.
        Mutta lapsen kyllä pitäisi saada olla lapsi ensimmäiset elinvuodet.
        En minä kynsin hampain pidä kiinni mistään vanhasta.
        Yritän vaan tuoda esiin sitä näkemystä, että aikuisten sukupuolivouhotukset tasa-arvon nimissä saattavat vain hämmentää pieniä lapsia.
        Minusta vaan on parempi, että voivat rauhassa kasvaa, siihen mitä ovat.

        Ei kai nyt päiväkodeissa kehoiteta lapsia käyttämään tiettyjä sanoja kotioloissa.
        Kyllä ne pienten kuin isompien lasten vanhemmat ovat äiti ja isä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljon melua tyhjästä koko lapsikeskustelu. Onko kellään edes mitään tuntumaa
        tai kokemusta millaista päiväkodeissa ja tarhoissa nykyään on ?

        Ei siellä käytännössä mitään keskustelun pohjana olevaa sukupuolien
        "väkisinmuokkausta" tai muutakaan vastaavaa ole. Turhaa höpinää.

        Kolme suvun lastentarhaopettajaa kertovat, että aika menee leikkimiseen, askarteluun, syömiseen, riisumiseen, kakkaamiseen, pissaamiseen ja pukemiseen.
        Ei nykyresursseilla kerkiä edes ajatella muuta, kun lapsilla on touhu päällä.

        Juttelen tyttäreni kanssa joka on esikoulunopettaja lähes kerran viikossa hänen työhönsä liittyvistä asioista. Tämä tietenkin täällä Ruotsissa, mutta ei täällä ainakaan ole menossa mitään "väkisinmuokkausta"


      • korppis kirjoitti:

        Ei kai nyt päiväkodeissa kehoiteta lapsia käyttämään tiettyjä sanoja kotioloissa.
        Kyllä ne pienten kuin isompien lasten vanhemmat ovat äiti ja isä.

        Siinä kyseisessä ohjelmassa, (on jo aikaa kun se tuli) oli erään lapsen vanhemmat, jotka sanoivat, ettei heillä käytetä isä ja äiti-sanoja, vaan vanhemmat.
        Se oli tätä sukupuolineutraalia kasvatusta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Juttelen tyttäreni kanssa joka on esikoulunopettaja lähes kerran viikossa hänen työhönsä liittyvistä asioista. Tämä tietenkin täällä Ruotsissa, mutta ei täällä ainakaan ole menossa mitään "väkisinmuokkausta"

        Käytin ehkä voimakasta sanaa.
        Mutta mitä se sitten on, kun ei sanota poika ja tyttö, vaan kaikki on kavereita,
        Eikä kotona käytetä isä ja äiti-sanaa, vaan vanhemmat.
        Ehkäpä se oli vaan joku suunta, muttei yleinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon melua tyhjästä koko lapsikeskustelu. Onko kellään edes mitään tuntumaa
        tai kokemusta millaista päiväkodeissa ja tarhoissa nykyään on ?

        Ei siellä käytännössä mitään keskustelun pohjana olevaa sukupuolien
        "väkisinmuokkausta" tai muutakaan vastaavaa ole. Turhaa höpinää.

        Kolme suvun lastentarhaopettajaa kertovat, että aika menee leikkimiseen, askarteluun, syömiseen, riisumiseen, kakkaamiseen, pissaamiseen ja pukemiseen.
        Ei nykyresursseilla kerkiä edes ajatella muuta, kun lapsilla on touhu päällä.

        Todellakin, paljon melua tyhjästä, mutta saipa muutama viisaampi
        eli "opettaja" nostaa omaa egoaan turhilla höpinöillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin, paljon melua tyhjästä, mutta saipa muutama viisaampi
        eli "opettaja" nostaa omaa egoaan turhilla höpinöillään.

        Minusta taas on mukava lukea täällä fiksua keskustelua ja mietiskelyä Paloman, Korppiksen, Bessien ja Eliaanan jne. välillä. Vaihtelua siihen huuteluun mitä täällä yleensä näkee kun tulee käymään. Kohta kumminkin joku valittaa kun kenestäkään ei saa täällä sanoa mitään positiivista. Sanon silti. Hyvää keskustelua, jota olisi hyvä käydä syvemminkin läpi, mutta tiedän tasan, ettei tämä ole sille keskustelulle sopiva paikka. Enkä halua kenenkään elämää vahingossa järkyttää sillä.
        Tulin aluksi ihmettelemään puhuuko ketään aloituksen aiheesta. Kiva oli silti lukea, vaikka meni jo alkuperäisen aiheen ohitse.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ei kai nyt päiväkodeissa kehoiteta lapsia käyttämään tiettyjä sanoja kotioloissa.
        Kyllä ne pienten kuin isompien lasten vanhemmat ovat äiti ja isä.

        Itse olet korppis kertonut, että lapsesi ovat kutsuneet sinua etunimellä. Olet varmaan niin samaa ikäluokkaa heidän kanssaan, ollut sellainen kaveriäiti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olet korppis kertonut, että lapsesi ovat kutsuneet sinua etunimellä. Olet varmaan niin samaa ikäluokkaa heidän kanssaan, ollut sellainen kaveriäiti.

        Mitä nyt pientä luokkaeroa:
        Toinen on Esikoinen, toinen taas Kuopus.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Jokseenkin tutulta tuntuu.
        Kun minulle yritettiin lapsena antaa ev.lut.-kirkossa herätys.
        Otin sen pää märkänä vastaan, ajatellen kuten vieläkin.
        Mitä välii hei!
        -
        Tarkoittaen tällä että minä en ole uskoonkaan sitten yhtään kiihkoinen.
        Älykköisyys seng-kun lisääntyy vain.
        Pian 71v. takana, eikä mikään kaduta.
        Voihan tietenkin olla, että kyllä vielä saan katua.
        Onneksi en ole silloin enää hengissä. :)
        -
        "Älä ole innokas ihminen, älä usko siihen mihin uskot luulottelevasi."

        H.

        "Onneksi en ole silloin enää hengissä. :)"

        Mutta aivot uusien tutkimustenkin mukaan toimii vielä senkin jälkeen.

        Tosin tuo tieto ei ollut minulle uutinen, olenkin sitä eniten ihmetellyt että, miksi ihmisellä on oltava niin erikokoisia ruumiin kokoja noiden aivojen lisäksi, jolla eniten päätöksiä kuitenkin teemme ?

        Lisäksi syntyy aivan älytön määrä sekundaa , mihinkähän sekin perustuu ?
        En vielä ole itse keksinyt sen tarkoitusta.


    • Anonyymi

      Lyhyt vastaus: Olen

    • Anonyymi

      korppis 25.11.2020 19:14 "Sinulla ei ole puolustajaa, olet yksin."

      Tyypillistä kiusaajan puhetta. Yksinäisen kimppuun käy ja hänet haluaa nujertaa.
      Kuinka paljon onkaan pahuutta, kun sitä riittåä jaettavaksi vuodesta vuoteen,

      • Anonyymi

        Just niin, täytyy olla vakava mielenterveydenhäiriö, kun tuollaistakin kirjoitti.
        Miksi ihmisellä on noin sairas tarve nuijia muita maahan vuodesta toiseen ?


      • Anonyymi

        L u u l o a vain, että joku on yksin. Eihän se mitään tiedä siitä kuka täällä on yksin,
        mutta käyttää taatusti joka tilaisuuden yrittää nitistää ja väheksyä toisia,
        kun luonne on pahansuopa.


      • Anonyymi

        Omaa pahaa oloaan ja yksinäisyyttään se purkaa. Sääli ihmispoloa, kun sen pitää palstalle rakentaa kuviteltua perhe-elämää. Jaxuhalit sinne vuotavan patterin juurelle👍


    • Anonyymi

      Kateellinen ihminen on itse yksin. Siitähän se ilkeys muita kohtaan juontaa.

    • Anonyymi

      Introvertti. Ainoa kohta mikä poikkesi on se, että pystyn ryhmätyöhön mukavien työkaverien kanssa.

    • Jouduin eilen muihin tehtäviin ja jäi vastaamatta tuohon Paloman pitempään viestiin 18.09 eilen.
      Tuskin siinä kukaan mitään menetti, mutta vastaan nyt "joutessani". .))

      Useampien keskustelijoiden näkemys taisi nyt olla se, "että kaikki EI ollut ennen paremmin"?..))
      Paloma katsoi myös. että ne, jotka toisin näkevät pohjaavat näkemyksensä "skandaalilehdistön välittämään sosiaalipornoon..)) Ei kai nyt sentään ! Kyllä meidän valtamediat ovat välittäneet ihan tutkittua tietoa vanhemmuuden puuttumisesta, curling-vanhemmuudesta jo useiden vuosien ajan.

      Ja eikä kai Eliaanan - tai minun - koska olen pitkälti Eliaanan linjoilla - tarkoitus ollut pitää kiinni vanhasta vaan nähdä ja tuoda esille se, mikä siinä oli hyvää ja säilyttämisen arvoista.
      Esimerkkinä vaikka nuo lapsen varhaisvuodet ja vakaiden olojen, pysyvien kiintymyssuhteiden luominen siinä vaiheessa.
      Uskon toki, ettei hyvää tahtoa puutu ammattikasvattajilta mutta työn tekemisen reunaehdot estävät monesti noiden Palomankin listaamien tavoitteiden saavuttamisen.
      On niistä puhuttukin: (liian) isot lapsiryhmät, henkilökunnan vaihtuvuus ja sairastelu, sijaisten saamisen vaikeus, melu, joka saattaa ylittää aikuisenkin sietokyvyn, pienten lasten melunsietokyky ei ole tainnut tulla edes puheeksi, vai onko ?

      Nämä ajan trendit, kuten sukupuolineutraalius, eivät tietenkään näy konkreettisesti opetusohjelmissa, mutta onhan niillä heijastuvaikutus, mitä liikkuu ajassa, vaikuttaa meihin, ja uskoisin että pieneen lapseen vielä enemmän kuin kriittiseen aikuiseen.
      Ja samaa mieltä olen tässäkin Eliaanan kanssa: aikuisten suosima "moniarvoisuus" saattaa vain hämmentää lasta...

      Eli en kyllä varauksettomasti hehkuta tätä "kasvatuksen uutta linjaa", mihin nuo puheena olleet aiheet nähdäkseni sisältyvät.
      Keskustelun siirtyminen introverttiydestä kasvatukseen lähti tuosta Anni Kytömäen puheesta, jossa hän, introvertti, totesi, että hänelle ei tuo linja sopisi. Ja kuten on aikaisemmin todettu, introverttejä on sittenkin aika paljon ja ellei muuta niin kai meillä ainakin on sanomisen oikeus vaikka sitä tasa-arvoa ei olisikaan..))

      • Anonyymi

        "Kyllä meidän valtamediat ovat välittäneet ihan tutkittua tietoa vanhemmuuden puuttumisesta, curling-vanhemmuudesta jo useiden vuosien ajan."
        Varmaankin näin, mutta paljon on myös tutkittua, myönteistä tietoa tämän päivän vanhemmuudesta. Ja päivähoidostakin.

        "Ja eikä kai Eliaanan - tai minun - koska olen pitkälti Eliaanan linjoilla - tarkoitus ollut pitää kiinni vanhasta vaan nähdä ja tuoda esille se, mikä siinä oli hyvää ja säilyttämisen arvoista."
        Uskon että voimme huoletta pitää oletusarvona sitä, että kaikki päättävät tahot, yksittäiset päiväkodit ja niissä työskentelevät henkilöt haluavat säilyttää ja pikemminkin korostaa ja vahvistaa kaikkea mikä meidän kulttuurissamme on hyvää ja säilyttämisen arvoista? Kuinka muuten asia edes voisi olla?

        "Nämä ajan trendit, kuten sukupuolineutraalius, eivät tietenkään näy konkreettisesti opetusohjelmissa, mutta onhan niillä heijastuvaikutus, mitä liikkuu ajassa, vaikuttaa meihin, ja uskoisin että pieneen lapseen vielä enemmän kuin kriittiseen aikuiseen."
        No mutta hyvänen aika, totta kai niillä on "heijastusvaikutus" ja tottakai tarkoitus on "vaikuttaa" lapseen. Se aika, jolloin lapsista/lapsille puhuttiin eri tavalla riippuen heidän sukupuolestaan tai että heitä kohdeltiin eri tavalla ja eri odotuksin jo pienestä pitäen, se aika on jo aikoja sitten mennyt. "Pojat nyt on poikia" tapaista 'ymmärtämistä' tai puheenparsien käyttämistä ei enää harrasteta, tämä nyt vain yhtenä pienenä esimerkkinä siitä mistä tässä käytännössä on kysymys.
        Lapset ovat jo luonnostaan "moniarvoisia", ei ole olemassa mitään perusteltua ja lapsen edun mukaista syytä "hämmentää" lasta opettamalla häntä eriarvoistamaan ihmisiä ympärillään. Se ei ole myöskään meidän yhteisen etumme mukaista.

        "Keskustelun siirtyminen introverttiydestä kasvatukseen lähti tuosta Anni Kytömäen puheesta, jossa hän, introvertti, totesi, että hänelle ei tuo linja sopisi. Ja kuten on aikaisemmin todettu, introverttejä on sittenkin aika paljon ja ellei muuta niin kai meillä ainakin on sanomisen oikeus vaikka sitä tasa-arvoa ei olisikaan..))"
        Sanomisen oikeus on meillä kaikilla.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä meidän valtamediat ovat välittäneet ihan tutkittua tietoa vanhemmuuden puuttumisesta, curling-vanhemmuudesta jo useiden vuosien ajan."
        Varmaankin näin, mutta paljon on myös tutkittua, myönteistä tietoa tämän päivän vanhemmuudesta. Ja päivähoidostakin.

        "Ja eikä kai Eliaanan - tai minun - koska olen pitkälti Eliaanan linjoilla - tarkoitus ollut pitää kiinni vanhasta vaan nähdä ja tuoda esille se, mikä siinä oli hyvää ja säilyttämisen arvoista."
        Uskon että voimme huoletta pitää oletusarvona sitä, että kaikki päättävät tahot, yksittäiset päiväkodit ja niissä työskentelevät henkilöt haluavat säilyttää ja pikemminkin korostaa ja vahvistaa kaikkea mikä meidän kulttuurissamme on hyvää ja säilyttämisen arvoista? Kuinka muuten asia edes voisi olla?

        "Nämä ajan trendit, kuten sukupuolineutraalius, eivät tietenkään näy konkreettisesti opetusohjelmissa, mutta onhan niillä heijastuvaikutus, mitä liikkuu ajassa, vaikuttaa meihin, ja uskoisin että pieneen lapseen vielä enemmän kuin kriittiseen aikuiseen."
        No mutta hyvänen aika, totta kai niillä on "heijastusvaikutus" ja tottakai tarkoitus on "vaikuttaa" lapseen. Se aika, jolloin lapsista/lapsille puhuttiin eri tavalla riippuen heidän sukupuolestaan tai että heitä kohdeltiin eri tavalla ja eri odotuksin jo pienestä pitäen, se aika on jo aikoja sitten mennyt. "Pojat nyt on poikia" tapaista 'ymmärtämistä' tai puheenparsien käyttämistä ei enää harrasteta, tämä nyt vain yhtenä pienenä esimerkkinä siitä mistä tässä käytännössä on kysymys.
        Lapset ovat jo luonnostaan "moniarvoisia", ei ole olemassa mitään perusteltua ja lapsen edun mukaista syytä "hämmentää" lasta opettamalla häntä eriarvoistamaan ihmisiä ympärillään. Se ei ole myöskään meidän yhteisen etumme mukaista.

        "Keskustelun siirtyminen introverttiydestä kasvatukseen lähti tuosta Anni Kytömäen puheesta, jossa hän, introvertti, totesi, että hänelle ei tuo linja sopisi. Ja kuten on aikaisemmin todettu, introverttejä on sittenkin aika paljon ja ellei muuta niin kai meillä ainakin on sanomisen oikeus vaikka sitä tasa-arvoa ei olisikaan..))"
        Sanomisen oikeus on meillä kaikilla.

        Bessie

        Hohoijaa taas. Kiitos tarkistuksesta ja oikaisuista, Bessie. On tämä keskustelu niin avartavaa kun saa oppia, miten asiat ovat. Jää turha luulottelu pois..)) Ja että lopulta myönnetään se sanomisen oikeuskin. Tai muistutetaan, että se on introillakin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hohoijaa taas. Kiitos tarkistuksesta ja oikaisuista, Bessie. On tämä keskustelu niin avartavaa kun saa oppia, miten asiat ovat. Jää turha luulottelu pois..)) Ja että lopulta myönnetään se sanomisen oikeuskin. Tai muistutetaan, että se on introillakin.

        Ole hyvä vain, mutta mistä ihmeen "tarkistuksesta ja oikaisuista", Demeter?

        Yritin vain keskustella kertomalla "miten asiat ovat" MINUN MIELESTÄNI. Ei todellakaan ollut tarkoitukseni antaa sinulle "oppia, miten asiat ovat.
        Mitä tulee tuohon "sanomisen oikeuteen", niin ehkäpä tällä kertaa tarkoitinkin lähinnä itseäni...

        Kuten varmaan aivan hyvin tiedätkin, meillä (oikeusvaltiossa) varhaiskasvatus(kin) ja sen toteuttaminen perustuu lakeihin ja asetuksiin. Kaiken ytimenä näissä on lapsen oikeudet, lapsen etu. Kuten itsekin totesit; "Nämä ajan trendit, kuten sukupuolineutraalius, eivät tietenkään näy konkreettisesti opetusohjelmissa". Eivät näy, eikä ole mitään syytä näkyäkään, vähän epäilen olisiko sellainen, ainakaan äärimmilleen vietynä edes lakiemme mukaista, siinähän ei mitenkään voi lapsen etu toteutua.
        Koska käytit sanaa "heijastusvaikutus, niin minäkin sitten laiskuuttani sitä käytin. En kuitenkaan tarkoittanut nimenomaan sukupuolineutraalin asenteen heijastumista lapsiin, vaan opettajan tasa-arvoisuutta korostavan ja lapset yksilöinä hyväksyvän jne. asenteen heijastumista lapsiin.
        Lapsien sukupuolta ei todellakaan pyritä häivyttämään ja asioista, kehon eri osat (ja niiden toiminnot) mukaan lukien puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Sukupuolten välisiä biologisia eroja opetetaan, ei suinkaan häivytetä. Vaikkapa niinkin pienessä, mutta tuiki tärkeässä opetettavassa asiassa kuin wc-hygienia ja vaikkapa takapuolen pyyhkiminen ihan itse, jo siinä saatetaan opetettaessa huomioida sukupuoli.

        Ja, taaskaan ei ollut tarkoitus opettaa, vaan vain osallistua keskusteluun, vastata sinulle.
        Myöskään en pyrkinyt "sanomaan viimeistä sanaa" tai olemaan "kaikkitietävä".

        Bessie


    • "Paloma katsoi myös. että ne, jotka toisin näkevät pohjaavat näkemyksensä "skandaalilehdistön välittämään sosiaalipornoon..))"
      Ei toki, mutta monet reagoivat iltalehtien ja roskamedian lööppeihin jotka mielellään raportoivat yksityisten kotitragedioita, kun vauva on jätetty maitokauppaan tai autoon lukkojen taakse tai muuta sen tyyppistä. Mietin vain kuinkahan paljon olisi lööppeihin päässyt pikku otokset meidän lapsuudestamme, jos medialla olisi ollut yhtä paljon valtaa ihmisten mielipidemuodostuksessa.

      Jokainen sukupolvi kasvattaa lapsensa ajan hengen ja periaatteiden mukaan ja asiaan kuuluu, että edellinen sukupolvi näkee että ennen oliparemmin. Joskus ne olivat, tietyissä asioissa, joskus ei.

      Tutkimuksia on tehty ja väitöskirjoja kirjoitettu ja vanhemmuus on siitä kiitollinen aihe että lähes kaikki tietävät siitä jotain ja että se on lähellä jokaista. Mitä parametrejä sitten tutkijat käyttävät riippu usein siitä kuka tutkimuksen on tilannut. Sitten tietenkin meille jää parhaoiten mieleen tutkimukset ja niiden tulokset jotka jo vahvistavat ennakkokäsitystämme. Minä en ole aikoihin lukenut mitään kattavaa tutkimusta asiasta ja lööppeihin en ihan paljaaltaan usko, mutta empiiristä kokemusta on paljon ja keskustelen paljon asiasta tyttären kanssa, mm.

      Jos vertaan omaa lapsuuttani ja senaikaista lastenkasvatusta nykyiseen niin olisin valitsisin mieluummin nykyisen, demokraattisen, avoimen, lasta enemmän huomioonottavan, lapselle enemmän aikaa antavan kasvatuksen, jossa yhteiskunta tulee vastaan ja lapsien parissa viihtyvät, koulutetut varhaiskasvatuksen ammattilaiset täydentävät ja tukevat kodin kasvatusta.

      Minä olen onneksi jo "curlannut" omani aikuiseksi ja totean vain että tyttäreni on huomattavasti tiukempi kasvatusperiaatteissaan.

      • Anonyymi

        Ehkä olisikin ollut parempi tarhatätien hoivissa kuin metsässä oman isän pyssyn kanssa jahtaamana. Siitä olisi saanut kyllä lööpin lisäksi linnareissun nykyaikana.
        Vanhemmat ovat takuulla ainakin yhtä päteviä kasvattamaan lapsiaan esikouluikään asti kuin ammattilaiset. Virikkeitä riittää kotonakin. Se yksi esikouluvuosi antaa sosiaalisia valmiuksia, koulu sitten opettaa tietosisällöt. Aika säälittävää vakuutella oman ja tyttärensä ammattia noin tärkeäksi. Ei se ole tarpeen kuin päivähoidon antamiseksi, kun vanhemmat on töissä. Lapsi tarvitsee aikaa, läheisyyttä ja rakkautta, rajojakin. Vanhemmat niitä pystyvät parhaiten antamaan.


      • Jatkan vielä hiukan tuota edellistä, ennen aamuaskareilleni lähtöä.

        "On niistä puhuttukin: (liian) isot lapsiryhmät, henkilökunnan vaihtuvuus ja sairastelu, sijaisten saamisen vaikeus, melu, joka saattaa ylittää aikuisenkin sietokyvyn, pienten lasten melunsietokyky ei ole tainnut tulla edes puheeksi, vai onko ?"

        Eihän varhaiskasvatus (esikoulu, päiväkoti jne.) ole ongelmattomia ratkaisuja, mutta suurin ongelma on se että ne tyypillisinä naisvaltaisina aloina kärsivät huonosta palkkauksesta, huonosta statuksesta ja katsotaan että kuka tahansa kelpaa siihen työhön, osaamatta edes kunnolla kantaväestön kieltä periaatteella yksi käsipari lisää. Tämä on törkeää varhaiskasvatuksen ja lastenkasvatuksen aliarvioimista ja sillä on kauaskantoiset seuraukset. Päättäjämme eivät ole aina ajan tasalla vaan kunnat yrittävät usein tarjota peruspalveluja lapsille mahdollisimman halvalla ja tulos nähdään sitten ajan mittaan yhteiskunnallisina ongelmina: huumeidein käyttönä, jengirikollisuutena, nuorten psyyksisinä ongelmina ja kuten täällä sanotaan kansanomaisesti "man blir mörkrädd" Päättäjämme ja poliitikkomme tähtäävät vain suraaviin vaaleihin ja miten esittää statistikkaa miten "hyvin" juuri he ovat huolehtineet lastenhoidon, varhaiskasvatuksen ja perhekeskeiset asiat juuri heidän vaalipiirissään.


      • Kun olen maalta kotoisin.
        Aina oli ainakin toinen vanhempi saatavilla. Myös yhdessä tekemistä riitti ja myös sisarusten ja naapurin lasten kanssa.
        Kyllä huomiota ja aikaa tuli suunnalta, jos toiselta.
        Eikä sen tarvetta kukaan vähättelekään.
        Se mitä minä en nykyajassa allekirjoita on se, että aikuisten päällä mietittynä, pienet lapset muka tarvitsee jotain sukupuoli sitä ja tätä.
        Sukupuolta tai sukupuolettomuutta ei mielestäni tarvitse pikkulapsille esitellä.
        Näinkö se sitten tulevaisuudessa menee.
        Lapsi kysyy oletko sinä äitini. - En, minä olen vanhempi. Lapsi kysyy, olenko minä tyttö vai poika. - Sinä olet henkilö.
        Oppiiko lapsi sanomaan, -minä olen vanhemman henkilö.
        No esimerkkini tietysti vähän kärjellään, mutta ehkä ajatukseni tuli selvitetyksi.
        Sitten toinen asia, antaisin lasten luonnollisesti, käyttää sanoja minkä mieltävät asioiden nimiksi.
        Myös oman mielenkiinnon mukaan valitsevan lelunsa, leikkinsä ja leikkikaverinsa.
        Ilman mitään vouhotuksia.
        Minäkin olen aina ollut kiinnostunut autoista ja kaikenmaailman vehkeistä. Nukkeja minulla oli 13 (onnen luku).
        Aikuisena käteeni on sopinut yhtä hyvin niin soppakauha, kun moottorisahakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olisikin ollut parempi tarhatätien hoivissa kuin metsässä oman isän pyssyn kanssa jahtaamana. Siitä olisi saanut kyllä lööpin lisäksi linnareissun nykyaikana.
        Vanhemmat ovat takuulla ainakin yhtä päteviä kasvattamaan lapsiaan esikouluikään asti kuin ammattilaiset. Virikkeitä riittää kotonakin. Se yksi esikouluvuosi antaa sosiaalisia valmiuksia, koulu sitten opettaa tietosisällöt. Aika säälittävää vakuutella oman ja tyttärensä ammattia noin tärkeäksi. Ei se ole tarpeen kuin päivähoidon antamiseksi, kun vanhemmat on töissä. Lapsi tarvitsee aikaa, läheisyyttä ja rakkautta, rajojakin. Vanhemmat niitä pystyvät parhaiten antamaan.

        No huomioitiinhan hänet edes sen kerran, ettei ihan huomiota vaille jäänyt lapsena.

        Tuota olen hänestä epäillytkin, että tuo huomionhakuisuus aikuisena menee sitten yli äyräitten, kun ei lapsena ole huomioitu tarpeeksi.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Jatkan vielä hiukan tuota edellistä, ennen aamuaskareilleni lähtöä.

        "On niistä puhuttukin: (liian) isot lapsiryhmät, henkilökunnan vaihtuvuus ja sairastelu, sijaisten saamisen vaikeus, melu, joka saattaa ylittää aikuisenkin sietokyvyn, pienten lasten melunsietokyky ei ole tainnut tulla edes puheeksi, vai onko ?"

        Eihän varhaiskasvatus (esikoulu, päiväkoti jne.) ole ongelmattomia ratkaisuja, mutta suurin ongelma on se että ne tyypillisinä naisvaltaisina aloina kärsivät huonosta palkkauksesta, huonosta statuksesta ja katsotaan että kuka tahansa kelpaa siihen työhön, osaamatta edes kunnolla kantaväestön kieltä periaatteella yksi käsipari lisää. Tämä on törkeää varhaiskasvatuksen ja lastenkasvatuksen aliarvioimista ja sillä on kauaskantoiset seuraukset. Päättäjämme eivät ole aina ajan tasalla vaan kunnat yrittävät usein tarjota peruspalveluja lapsille mahdollisimman halvalla ja tulos nähdään sitten ajan mittaan yhteiskunnallisina ongelmina: huumeidein käyttönä, jengirikollisuutena, nuorten psyyksisinä ongelmina ja kuten täällä sanotaan kansanomaisesti "man blir mörkrädd" Päättäjämme ja poliitikkomme tähtäävät vain suraaviin vaaleihin ja miten esittää statistikkaa miten "hyvin" juuri he ovat huolehtineet lastenhoidon, varhaiskasvatuksen ja perhekeskeiset asiat juuri heidän vaalipiirissään.

        Mites se nyt noin?
        Aina aikaisemmin olet hehkuttanut kuinka tarhatädit ovat korkeasti koulutettuja ja asiantuntevia petakookeja verrattuina perhepäivähoitajiin.

        Nyt tunnustat, että """ne tyypillisinä naisvaltaisina aloina kärsivät huonosta palkkauksesta, huonosta statuksesta ja katsotaan että kuka tahansa kelpaa siihen työhön, osaamatta edes kunnolla kantaväestön kieltä periaatteella yksi käsipari lisää""".

        Mutta eipä tuo ollut ensimmäinen pyörähdyksesi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mites se nyt noin?
        Aina aikaisemmin olet hehkuttanut kuinka tarhatädit ovat korkeasti koulutettuja ja asiantuntevia petakookeja verrattuina perhepäivähoitajiin.

        Nyt tunnustat, että """ne tyypillisinä naisvaltaisina aloina kärsivät huonosta palkkauksesta, huonosta statuksesta ja katsotaan että kuka tahansa kelpaa siihen työhön, osaamatta edes kunnolla kantaväestön kieltä periaatteella yksi käsipari lisää""".

        Mutta eipä tuo ollut ensimmäinen pyörähdyksesi.

        Lastenhoitoalalla täällä meillä ainakin on yksi hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen esikoulunopettaja joka johtaa ryhmää. Minä viittasin lastenhoitajiin, joilla on useimmin vain lukiopohjainen lastenhoitolinjan koulutus ja hyvin vähän teoriittista tietoa. Edellisessä kunnassani oli erittäin paljon kouluttamatonta henkilökuntaa esikouluissa (sijaisia. lastenhoitajia, avustajia)ja monia maahanmuuttajia oli opastettu alalle enne kuin heillä oli riittävän hyvä ruotsinkielen taito.
        Ei se ole mikään pyörähdys muuten kuin sinun päässäsi. Valotin vain asiaa laajemmalti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olisikin ollut parempi tarhatätien hoivissa kuin metsässä oman isän pyssyn kanssa jahtaamana. Siitä olisi saanut kyllä lööpin lisäksi linnareissun nykyaikana.
        Vanhemmat ovat takuulla ainakin yhtä päteviä kasvattamaan lapsiaan esikouluikään asti kuin ammattilaiset. Virikkeitä riittää kotonakin. Se yksi esikouluvuosi antaa sosiaalisia valmiuksia, koulu sitten opettaa tietosisällöt. Aika säälittävää vakuutella oman ja tyttärensä ammattia noin tärkeäksi. Ei se ole tarpeen kuin päivähoidon antamiseksi, kun vanhemmat on töissä. Lapsi tarvitsee aikaa, läheisyyttä ja rakkautta, rajojakin. Vanhemmat niitä pystyvät parhaiten antamaan.

        Kaikki tutkimukset osoittavat päinvastaista. Lapset jotka ovat saaneet osallistua varhaiskasvatukseen menestyvät nykymaailmassa paremmin sekä koulussa että aikuisena elämässä yleensäkin.
        Yhteistyössä vanhempien kanssa esikoulu (3-7 vuotiaille) valmistaa lapset sekä sosiaalisesti että kognitiivisesti huomattavasti paremmin kuin pelkästään kotona vanhempien kasvattamana.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mites se nyt noin?
        Aina aikaisemmin olet hehkuttanut kuinka tarhatädit ovat korkeasti koulutettuja ja asiantuntevia petakookeja verrattuina perhepäivähoitajiin.

        Nyt tunnustat, että """ne tyypillisinä naisvaltaisina aloina kärsivät huonosta palkkauksesta, huonosta statuksesta ja katsotaan että kuka tahansa kelpaa siihen työhön, osaamatta edes kunnolla kantaväestön kieltä periaatteella yksi käsipari lisää""".

        Mutta eipä tuo ollut ensimmäinen pyörähdyksesi.

        Sinä et ymmärrä eroa, paloma kirjoittaa esiopetuksen tärkeydestä, opettajien ammattitaidosta ja työn arvostuksesta.

        Yhteiskunra ja moni tähänkin ketjuun puumerkkinsä pistänyt halveeraa esiopetusta, ei arvosta varhaiskasvattajien työtä. Monille he ovat vain "tarhatätejä". Äiti tekee parempaa kasvatustyötä kotona, eli sellaista arvostusta.

        Nämä Paloman kommentit ymmärtää jos kykenee sisäistää lapsen kasvatustyön kokonaisuuksia.

        Korppis lepotauolla selkää oikomassa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Kaikki tutkimukset osoittavat päinvastaista. Lapset jotka ovat saaneet osallistua varhaiskasvatukseen menestyvät nykymaailmassa paremmin sekä koulussa että aikuisena elämässä yleensäkin.
        Yhteistyössä vanhempien kanssa esikoulu (3-7 vuotiaille) valmistaa lapset sekä sosiaalisesti että kognitiivisesti huomattavasti paremmin kuin pelkästään kotona vanhempien kasvattamana.

        Kaikki lapsethan saavat varhaiskasvatusta.

        Voihan siihen huonoon koulumenestykseesi ja huonoon menestykseesi elämässä olla joku muukin syy kuin se, ettei sinua tarhattu 3-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kaikki tutkimukset osoittavat päinvastaista. Lapset jotka ovat saaneet osallistua varhaiskasvatukseen menestyvät nykymaailmassa paremmin sekä koulussa että aikuisena elämässä yleensäkin.
        Yhteistyössä vanhempien kanssa esikoulu (3-7 vuotiaille) valmistaa lapset sekä sosiaalisesti että kognitiivisesti huomattavasti paremmin kuin pelkästään kotona vanhempien kasvattamana.

        Mihin olisivatkaan sitten peruskouluikään saakka kotona olleet lapsemme päässeet kun nytkin olemme tyytyväisiä heidän menestymiseensä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Lastenhoitoalalla täällä meillä ainakin on yksi hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen esikoulunopettaja joka johtaa ryhmää. Minä viittasin lastenhoitajiin, joilla on useimmin vain lukiopohjainen lastenhoitolinjan koulutus ja hyvin vähän teoriittista tietoa. Edellisessä kunnassani oli erittäin paljon kouluttamatonta henkilökuntaa esikouluissa (sijaisia. lastenhoitajia, avustajia)ja monia maahanmuuttajia oli opastettu alalle enne kuin heillä oli riittävän hyvä ruotsinkielen taito.
        Ei se ole mikään pyörähdys muuten kuin sinun päässäsi. Valotin vain asiaa laajemmalti.

        """Lastenhoitoalalla täällä meillä ainakin on yksi hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen esikoulunopettaja joka johtaa ryhmää."""

        Niin, nyt vain yksi (tyttäresi?), kun sinäkin olet jo eläkkeellä.
        Ja montako lasta ja lastentarhaa Ruotsissa onkaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä eroa, paloma kirjoittaa esiopetuksen tärkeydestä, opettajien ammattitaidosta ja työn arvostuksesta.

        Yhteiskunra ja moni tähänkin ketjuun puumerkkinsä pistänyt halveeraa esiopetusta, ei arvosta varhaiskasvattajien työtä. Monille he ovat vain "tarhatätejä". Äiti tekee parempaa kasvatustyötä kotona, eli sellaista arvostusta.

        Nämä Paloman kommentit ymmärtää jos kykenee sisäistää lapsen kasvatustyön kokonaisuuksia.

        Korppis lepotauolla selkää oikomassa.

        """Yhteiskunra ja moni tähänkin ketjuun puumerkkinsä pistänyt halveeraa esiopetusta, ei arvosta varhaiskasvattajien työtä."""

        Eihän toki.
        Silloinhan minä halveeraisin itseäni ja kaikkia muitakin lasten vanhempia lastensa esiopettajina ja varhaiskasvattajina.
        En minä, eikä omat lapsenikaan eläneet kuin pellossa ilman lastentarhaa.
        Miten teillä?


      • Tellukka kirjoitti:

        """Lastenhoitoalalla täällä meillä ainakin on yksi hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen esikoulunopettaja joka johtaa ryhmää."""

        Niin, nyt vain yksi (tyttäresi?), kun sinäkin olet jo eläkkeellä.
        Ja montako lasta ja lastentarhaa Ruotsissa onkaan?

        Sinähän luet kommenttejani kuin piru raamattua.
        Ymmärsit hyvin että tarkoitin yleisesti, en puhunut itsestäni enkä tyttärestäni. Siin normi on ainakin yksi koulutettu esikoulunopettaja per ryhmä. Kaikissa esikouluissa .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin olisivatkaan sitten peruskouluikään saakka kotona olleet lapsemme päässeet kun nytkin olemme tyytyväisiä heidän menestymiseensä.

        Maailma on muuttunut sitten siitä kun koulutimme omia lapsiamme. Minäkään en käynyt esikoulua jota ei edes meillä silloin ollut kun olin lapsi ja olen menestynyt hyvin, mitä tulee opiskeluun ainakin. Vanhempani tosin halusivat että olisin aloittanut 6-vuotiaana koulun, kun olin jo lukenut monta vuotta , mutta opettajani mielestä se olisi aiheuttanut kateutta muissa kylän vanhemmissa joilla oli samanikäisiä lapsia.
        Olisin varmasti hyötynyt varhaiskasvatuksesta monessakin asiassa, jos sellaista olisi lapsuudessani ollut.
        Mitä tulee omiin lapsiimme, niin omani olivat mukana esikoulutoiminnassa heti kun alkoivat kävelemään. Omistimme Miehelläni ja minulla oli kaksikielinen esikoulu ja varhaiskasvatuskeskus Kolumbiassa, kotimme naapurissa ja lapset saivat olla mukana pienestä pitäen, kunnes sitten 3-4 vuoden iässä siisrsimme heidät muualle varhaiskasvatukseen. Hyvä koulumestys on ollut molemmilla ja kielitaitoakin löytyy.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Yhteiskunra ja moni tähänkin ketjuun puumerkkinsä pistänyt halveeraa esiopetusta, ei arvosta varhaiskasvattajien työtä."""

        Eihän toki.
        Silloinhan minä halveeraisin itseäni ja kaikkia muitakin lasten vanhempia lastensa esiopettajina ja varhaiskasvattajina.
        En minä, eikä omat lapsenikaan eläneet kuin pellossa ilman lastentarhaa.
        Miten teillä?

        Vanhemmat ovat harvoin ammattilaisia varhaiskasvattajina. Toki heidän osuutensa lapsen kasvattamisesta on aivan olennainen mitä tulee tunne-elämän ja lähipiiriin sosialisoitumisen kannalta. Kyllä monet vanhemmat pystyvät antamaan lapselleen paljon varhaiskasvatukseen liittyviä kognitiivisiäkin virikkeitä ja auttamaan heitä lapsen kehityksessä kokonaisvaltaisesti, mutta harva nykyajan kiireinen, stressattu, omaa uraa kehittävä vanhempi ehtii tai jaksaa antaa lapselle niin paljon aikaa kuin hän tarvitsee. Meidän lapsuudessamme ja puhun nyt lähinnä omasta lapsuudestani, (vertaan Eliaanaan joka on myös kasvanut maalla) äidit yleensä olivat kotona, mutta oli heillä aika paljontekemistä huushollin hoidossa, karjanhoidossa jne. ja ja muistan oikein niin äitini istui kyllä enemmän kangaspuiden ääressä tai kutoi sukkia ja lapasia kuin opetti meille lapsille kirjaimia tai laskemaan. Käden taidot olivat tärkeitä ja meitä tyttöjä koulutettiin äidin apulaisiksi ja ottamaan osaa talon töihin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Yhteiskunra ja moni tähänkin ketjuun puumerkkinsä pistänyt halveeraa esiopetusta, ei arvosta varhaiskasvattajien työtä."""

        Eihän toki.
        Silloinhan minä halveeraisin itseäni ja kaikkia muitakin lasten vanhempia lastensa esiopettajina ja varhaiskasvattajina.
        En minä, eikä omat lapsenikaan eläneet kuin pellossa ilman lastentarhaa.
        Miten teillä?

        No nyt!

        Korppis siirtyi taas ammattitaitoisesta laminaattilattia-asentajasta lastenkasvattajien parhaaseen A-ryhmään.
        Jos tulee pian aloitus Finnairin lentokapteenien pätevyydestä, niin saamme lukea muorin suunnattomasta osaamisesta ja tietämyksestä matkustajakoneen ohjaamisessa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Maailma on muuttunut sitten siitä kun koulutimme omia lapsiamme. Minäkään en käynyt esikoulua jota ei edes meillä silloin ollut kun olin lapsi ja olen menestynyt hyvin, mitä tulee opiskeluun ainakin. Vanhempani tosin halusivat että olisin aloittanut 6-vuotiaana koulun, kun olin jo lukenut monta vuotta , mutta opettajani mielestä se olisi aiheuttanut kateutta muissa kylän vanhemmissa joilla oli samanikäisiä lapsia.
        Olisin varmasti hyötynyt varhaiskasvatuksesta monessakin asiassa, jos sellaista olisi lapsuudessani ollut.
        Mitä tulee omiin lapsiimme, niin omani olivat mukana esikoulutoiminnassa heti kun alkoivat kävelemään. Omistimme Miehelläni ja minulla oli kaksikielinen esikoulu ja varhaiskasvatuskeskus Kolumbiassa, kotimme naapurissa ja lapset saivat olla mukana pienestä pitäen, kunnes sitten 3-4 vuoden iässä siisrsimme heidät muualle varhaiskasvatukseen. Hyvä koulumestys on ollut molemmilla ja kielitaitoakin löytyy.

        Meillä on lastenhoitajat lähihoitajia, jotka ovat suuntautuneet lastenhoitoon. Koulutus on 3 vuotta. Ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.
        Sitten on lastenohjaajia, koulutustaso vastaava, mutta sisältö erilainen.
        Lapsen ohjaus- ja henkisen kehityksen kasvu alueenaan.
        Sitten lastentarhanopettajat, joille käsittääkseni kuuluu opetustyö ja vetovastuu.
        Koulutuksissa ei siis mitään vikaa, aina asiat tietysti riippuu myös yksilöistä, ihan niinkuin vanhemmissakin.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Maailma on muuttunut sitten siitä kun koulutimme omia lapsiamme. Minäkään en käynyt esikoulua jota ei edes meillä silloin ollut kun olin lapsi ja olen menestynyt hyvin, mitä tulee opiskeluun ainakin. Vanhempani tosin halusivat että olisin aloittanut 6-vuotiaana koulun, kun olin jo lukenut monta vuotta , mutta opettajani mielestä se olisi aiheuttanut kateutta muissa kylän vanhemmissa joilla oli samanikäisiä lapsia.
        Olisin varmasti hyötynyt varhaiskasvatuksesta monessakin asiassa, jos sellaista olisi lapsuudessani ollut.
        Mitä tulee omiin lapsiimme, niin omani olivat mukana esikoulutoiminnassa heti kun alkoivat kävelemään. Omistimme Miehelläni ja minulla oli kaksikielinen esikoulu ja varhaiskasvatuskeskus Kolumbiassa, kotimme naapurissa ja lapset saivat olla mukana pienestä pitäen, kunnes sitten 3-4 vuoden iässä siisrsimme heidät muualle varhaiskasvatukseen. Hyvä koulumestys on ollut molemmilla ja kielitaitoakin löytyy.

        Nonnii.
        Ei siis mitään eroa sinun ja lastesi koulumenestyksellä vaikka itse oli vanhempiesi kasvattama ja lapsesi yhteiskunnan kasvatteja.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Yhteiskunra ja moni tähänkin ketjuun puumerkkinsä pistänyt halveeraa esiopetusta, ei arvosta varhaiskasvattajien työtä."""

        Eihän toki.
        Silloinhan minä halveeraisin itseäni ja kaikkia muitakin lasten vanhempia lastensa esiopettajina ja varhaiskasvattajina.
        En minä, eikä omat lapsenikaan eläneet kuin pellossa ilman lastentarhaa.
        Miten teillä?

        Miksi junnaat Paloman perässä vääntelemässä hänen kirjoituksiaan. Tekemisen puutettako? Samoin kuin hällä, joka näkee minut puskissa, aloitusten teossa ja nappaa helmasta kiinni kun kirjoitan.

        Yleisesti kirjoitettu väännetään väkisin yksityiseksi.

        Korppis


      • Paloma01 kirjoitti:

        Sinähän luet kommenttejani kuin piru raamattua.
        Ymmärsit hyvin että tarkoitin yleisesti, en puhunut itsestäni enkä tyttärestäni. Siin normi on ainakin yksi koulutettu esikoulunopettaja per ryhmä. Kaikissa esikouluissa .

        Minä ymmärrän vain sen, mitä on kirjoitettu ja mitä siinä lukee:
        """Lastenhoitoalalla täällä meillä ainakin on yksi hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen esikoulunopettaja joka johtaa ryhmää."""

        En osaa lukea rivien välistä, enkä työntyä aivoihisi.


      • Anonyymi

        Tuosta olen tietysti samaa mieltä, Paloma, että tutkimusta riittää joka lähtöön ja me voimme sieltä valita mieleisemme, tietysti sen, mikä tukee omaa käsitystämme..))
        Ja se oma käsityskin on yleensä sidoksissa omaan historiaamme joten varovasti kai näitä arvioita sopisi heittää.

        Jokin yhteinen linja pitää ammattisessa kasvatuksessa tietysti valita ja voisi kai ajatella, että oli se mikä hyvänsä, niin rajoittunut se ei voi olla, että se tekisi mahdottomaksi lapsen kohtaamisen, hänestä välittämisen tietojen ja taitojen opettamisen ohella. Jos vain aikaa ja tilaa sille löytyy.

        Tuo Paloman toinen viesti lastentarhan opettajan työstä ja alan ongelmista ansaitsi minusta erityistä huomiota. Alahan kärsii työvoimapulasta eikä sinne haluta edes kouluttautua. Uskon että juuri noista syistä mitä Paloma mainitsi.
        Ja jos itse tuntee työstä ammattiylpeyttä, sitäkään ei saisi tuntea, kun on vain se se "tarhatäti"..))
        Kuitenkin yliopistokoulutusta takana tai vähintäinkin ammattikorkeakoulu ja ymmärtääkseni myös korkeat pääsyvaatimukset koulutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta olen tietysti samaa mieltä, Paloma, että tutkimusta riittää joka lähtöön ja me voimme sieltä valita mieleisemme, tietysti sen, mikä tukee omaa käsitystämme..))
        Ja se oma käsityskin on yleensä sidoksissa omaan historiaamme joten varovasti kai näitä arvioita sopisi heittää.

        Jokin yhteinen linja pitää ammattisessa kasvatuksessa tietysti valita ja voisi kai ajatella, että oli se mikä hyvänsä, niin rajoittunut se ei voi olla, että se tekisi mahdottomaksi lapsen kohtaamisen, hänestä välittämisen tietojen ja taitojen opettamisen ohella. Jos vain aikaa ja tilaa sille löytyy.

        Tuo Paloman toinen viesti lastentarhan opettajan työstä ja alan ongelmista ansaitsi minusta erityistä huomiota. Alahan kärsii työvoimapulasta eikä sinne haluta edes kouluttautua. Uskon että juuri noista syistä mitä Paloma mainitsi.
        Ja jos itse tuntee työstä ammattiylpeyttä, sitäkään ei saisi tuntea, kun on vain se se "tarhatäti"..))
        Kuitenkin yliopistokoulutusta takana tai vähintäinkin ammattikorkeakoulu ja ymmärtääkseni myös korkeat pääsyvaatimukset koulutukseen.

        No niin taas. Demeter1 oli tuon äskeisen viestin kirjoittaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi junnaat Paloman perässä vääntelemässä hänen kirjoituksiaan. Tekemisen puutettako? Samoin kuin hällä, joka näkee minut puskissa, aloitusten teossa ja nappaa helmasta kiinni kun kirjoitan.

        Yleisesti kirjoitettu väännetään väkisin yksityiseksi.

        Korppis

        Yhtälailla hän junnaa minun perässäni, etkö huomaa.
        Sitä sanotaan keskusteluksi.
        Eihän tämä mikään blogi ole.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Nonnii.
        Ei siis mitään eroa sinun ja lastesi koulumenestyksellä vaikka itse oli vanhempiesi kasvattama ja lapsesi yhteiskunnan kasvatteja.

        Tämä kommenttisi olkoon esimerkki yleisen keskustelun vaikeudesta sinulla. Menet henkilökohtaisuuksiin. Eihän tämä ole blogi kuten mainitsit.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommenttisi olkoon esimerkki yleisen keskustelun vaikeudesta sinulla. Menet henkilökohtaisuuksiin. Eihän tämä ole blogi kuten mainitsit.

        Korppis

        Nyt ymmärrän selkäkipujesi syyn:
        Eihän sellaisen vanhan, ylipainoisen ihmisen selkä millään kestä jatkuvaa itsensä toisten yläpuolelle nostamista.
        Varsinkin, kun näyttää työpäivät venyvän 25 tuntisiksi.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kun olen maalta kotoisin.
        Aina oli ainakin toinen vanhempi saatavilla. Myös yhdessä tekemistä riitti ja myös sisarusten ja naapurin lasten kanssa.
        Kyllä huomiota ja aikaa tuli suunnalta, jos toiselta.
        Eikä sen tarvetta kukaan vähättelekään.
        Se mitä minä en nykyajassa allekirjoita on se, että aikuisten päällä mietittynä, pienet lapset muka tarvitsee jotain sukupuoli sitä ja tätä.
        Sukupuolta tai sukupuolettomuutta ei mielestäni tarvitse pikkulapsille esitellä.
        Näinkö se sitten tulevaisuudessa menee.
        Lapsi kysyy oletko sinä äitini. - En, minä olen vanhempi. Lapsi kysyy, olenko minä tyttö vai poika. - Sinä olet henkilö.
        Oppiiko lapsi sanomaan, -minä olen vanhemman henkilö.
        No esimerkkini tietysti vähän kärjellään, mutta ehkä ajatukseni tuli selvitetyksi.
        Sitten toinen asia, antaisin lasten luonnollisesti, käyttää sanoja minkä mieltävät asioiden nimiksi.
        Myös oman mielenkiinnon mukaan valitsevan lelunsa, leikkinsä ja leikkikaverinsa.
        Ilman mitään vouhotuksia.
        Minäkin olen aina ollut kiinnostunut autoista ja kaikenmaailman vehkeistä. Nukkeja minulla oli 13 (onnen luku).
        Aikuisena käteeni on sopinut yhtä hyvin niin soppakauha, kun moottorisahakin.

        "Se mitä minä en nykyajassa allekirjoita on se, että aikuisten päällä mietittynä, pienet lapset muka tarvitsee jotain sukupuoli sitä ja tätä."
        No, aika perverssi olisikin se, joka "aikuisen päällä miettii", että "pienet lapset tarvitsee jotain sukupuoli sitä ja tätä". Vähintäänkin omituista on myös päntiönään uskotella, että päiväkodeissa pienille lapsille opetetaan (vieläpä väkisin) "jotain sukupuoli sitä ja tätä".

        "Sitten toinen asia, antaisin lasten luonnollisesti, käyttää sanoja minkä mieltävät asioiden nimiksi."
        Itsestäänselvyys, että lapset käyttävät niitä sanoja joita ovat "luonnollisesti" kotonaan oppineet. Useimmat ovat oppineet sanomaan äitiä äidiksi jne.. Kenellekään ei johtuisi mieleenkään kieltää lasta sanomasta äitiään äidiksi tai isäänsä isäksi! Tai, jos lapsella on kaksi äitiä ja hän sanoo molempia äideiksi niin kukaan päiväkodin aikuisista ei tietenkään kiellä sitäkään. Ja päiväkodin aikuiset tietenkin puhuvat lasten vanhemmista ihan tavallisella, normaalilla puhekielellä. Esim. 'tarvitaan vanhempien lupa', Ellin isä kysyi sitä ja sitä (ei siis vanhempi, vaan nimenomaan isä), Arvi, tulepas nyt jo sieltä, äiti odottaa!' jne..
        Kirjoitit, että "esimerkkini tietysti vähän kärjellään". Ei tosiaan ole vain "vähän kärjellään", vaan se on aivan mieletön, sinun oman jo lähtökohdaltaan täysin virheellisen olettamuksesi päälle rakennettu 'esimerkki'.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommenttisi olkoon esimerkki yleisen keskustelun vaikeudesta sinulla. Menet henkilökohtaisuuksiin. Eihän tämä ole blogi kuten mainitsit.

        Korppis

        Minulleko nyt tarkoitit tuon henkilökohtaisuuksiin menevän kommenttisi, vai "yleisesti".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi junnaat Paloman perässä vääntelemässä hänen kirjoituksiaan. Tekemisen puutettako? Samoin kuin hällä, joka näkee minut puskissa, aloitusten teossa ja nappaa helmasta kiinni kun kirjoitan.

        Yleisesti kirjoitettu väännetään väkisin yksityiseksi.

        Korppis

        Sinä nimenomaan et itse kirjoita yleisesti, vaan aina on poikaystävä P ja varsinkin esikoinen viesteissä. Ja tietysti syömiset ja niiden sulamisjätteet milloin huussin alla milloin divertikkeleissä. Nyt on monta päivää pakkoseurattu lattian paikkausta paikkausta sinne poikaystävän kämppään. Selkävaivoja valitat, onko niin köyhää ettei voi palkata ketään lattiaa korjaamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nimenomaan et itse kirjoita yleisesti, vaan aina on poikaystävä P ja varsinkin esikoinen viesteissä. Ja tietysti syömiset ja niiden sulamisjätteet milloin huussin alla milloin divertikkeleissä. Nyt on monta päivää pakkoseurattu lattian paikkausta paikkausta sinne poikaystävän kämppään. Selkävaivoja valitat, onko niin köyhää ettei voi palkata ketään lattiaa korjaamaan?

        Menikö sinulla keskustelu varhaiskasvatuksesta ohi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt!

        Korppis siirtyi taas ammattitaitoisesta laminaattilattia-asentajasta lastenkasvattajien parhaaseen A-ryhmään.
        Jos tulee pian aloitus Finnairin lentokapteenien pätevyydestä, niin saamme lukea muorin suunnattomasta osaamisesta ja tietämyksestä matkustajakoneen ohjaamisessa.

        Hän on ollut matkustajana lentokoneessa monta kertaa, kyllä se antaa ilmailualan asiantuntemusta. Ja eikö se työpaikkakin ollut lentokentän kuppilassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi junnaat Paloman perässä vääntelemässä hänen kirjoituksiaan. Tekemisen puutettako? Samoin kuin hällä, joka näkee minut puskissa, aloitusten teossa ja nappaa helmasta kiinni kun kirjoitan.

        Yleisesti kirjoitettu väännetään väkisin yksityiseksi.

        Korppis

        "Kaksoset" puolustelevat toinen toisiaan vuoronperään kuin pikkulapset.
        Toisella paranoia pahenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ymmärrän selkäkipujesi syyn:
        Eihän sellaisen vanhan, ylipainoisen ihmisen selkä millään kestä jatkuvaa itsensä toisten yläpuolelle nostamista.
        Varsinkin, kun näyttää työpäivät venyvän 25 tuntisiksi.

        No, ei sinun pidä ymmärtäkään minua, enhän minäkään ymmärrä sinua.

        Tänään olin joulumielellä, pääsin vihdoin nousemaan lattianjajasta tikkaille sellaisille turvatikkaille, jotta olisin yläpuolellasi.

        Asettelin keramiikkativolini kirjahyllyn ylimmille hyllyille. Jouluseimenkin kokoamisen aloitin. Että on sievää lämpimiä värejä jauniita esineitä.

        Mutta myt päivällisen jälkeen taas oilaisen selkää ennenkuin lähden kauppaan.

        Ylipainoisen unelmia olisi saavuttaa minun mittani 😁

        Korppis


      • Tellukka kirjoitti:

        Yhtälailla hän junnaa minun perässäni, etkö huomaa.
        Sitä sanotaan keskusteluksi.
        Eihän tämä mikään blogi ole.

        Tämä ketju onkin tyyppiesimerkki Tellukan ja Paloman välisestä "keskustelusta".

        1-Minä kommentoin jotain aihetta josta on puhe, noin yleensä.
        2_ hetken päästä T. ilmaantuu paikalle kääntäen keskustelun minun henkilööni, ammattiini, perheeseeni jne. väheksyvästi, loukkaavasti. Samalla hän vääntelee ja kääntelee asioita ja asettaa sanoja suuhuni ja tekee niistä omia tulkintojaan.
        3- Yritän, usein vastoin parempaa tietoani, vastata ja selventää tai oikaista asiaa.
        4_ T. löytää uusia aseita vastauksestani että pääsee uudelleen minua loukkaamaan.
        Jne, ad nauseam.

        On mahdotonta keskustella ihmisen kanssa jolla on jotain hampaankolossa sinua vastaan.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tämä ketju onkin tyyppiesimerkki Tellukan ja Paloman välisestä "keskustelusta".

        1-Minä kommentoin jotain aihetta josta on puhe, noin yleensä.
        2_ hetken päästä T. ilmaantuu paikalle kääntäen keskustelun minun henkilööni, ammattiini, perheeseeni jne. väheksyvästi, loukkaavasti. Samalla hän vääntelee ja kääntelee asioita ja asettaa sanoja suuhuni ja tekee niistä omia tulkintojaan.
        3- Yritän, usein vastoin parempaa tietoani, vastata ja selventää tai oikaista asiaa.
        4_ T. löytää uusia aseita vastauksestani että pääsee uudelleen minua loukkaamaan.
        Jne, ad nauseam.

        On mahdotonta keskustella ihmisen kanssa jolla on jotain hampaankolossa sinua vastaan.

        Noin "yleisesti" aloitukseen liittyen tietysti kommenttisi, sillä ethän sinä henkilökohtaisuuksiin mene tai toisen kommentoijan arvostelemiseen (ja itsesi kehumiseen) sorru.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menikö sinulla keskustelu varhaiskasvatuksesta ohi?

        Eihän ketjun aihe ollut varhaiskasvatus.


      • Eliaana kirjoitti:

        Meillä on lastenhoitajat lähihoitajia, jotka ovat suuntautuneet lastenhoitoon. Koulutus on 3 vuotta. Ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.
        Sitten on lastenohjaajia, koulutustaso vastaava, mutta sisältö erilainen.
        Lapsen ohjaus- ja henkisen kehityksen kasvu alueenaan.
        Sitten lastentarhanopettajat, joille käsittääkseni kuuluu opetustyö ja vetovastuu.
        Koulutuksissa ei siis mitään vikaa, aina asiat tietysti riippuu myös yksilöistä, ihan niinkuin vanhemmissakin.

        "Lastenhoitajat" on varmaankin harhaanjohtava nimitys, käytän sitä suorana käännöksenä ruotsin sanasta "barnskötare". Koulutus on ammattiinjohtava lukiolinja, 3-vuotinen, joka kouluttaa suurimman osan varhaiskasvatuksen henkilökunnasta. Olisiko se sitten vastaava kuin "lastenohjaaja" Suomessa, koska se ei ole hoitoalan ammatti, vaan nimenomaan lasten kanssa työskentelevien?
        Käytännössä ja koska lastentarhanopettajista (pedagogeista) on ollut jatkuva pula, niin monet varhaiskasvatuksen opettajanvirat on muutettu lastenohjaajanviroiksi. Lisäksi tyypillisessä esikoulussa, sanotaan vaikka siinä missä tyttäreni työskentelee, on jokaisella osastolla yksi esikoulunopettaja ja ryhmän suuruudesta ja lasten iästä riippuen, 2-3 lastenohjaajan virkaa. Usein on myös uusi opettajankandidaatti harjoittelemassa. Paperilla tämä kaikki näyttää hyvältä ja että koulustaso pitäisi olla kohdallaan, mutta henkilökunta sairastelee usein ja mitä sijaisia sinne hankitaan, niin heidän koulustasonsa ja usein kielen osaaminen ei ole aina parhaasta päästä.
        Minun henkilökohtainen mielipiteeni on edelleen se että kunta yrittää päästä mahdollisimman halvalla ja palkkaa henkilökuntaa vastuullisiin lastenohjaajavirkoihin joilla ei ole edellytyksiä hoitaa työtään, osaltaan koska heiltä puuttuu koulutusta, osaksi koska he eivät hallitse ruotsia riittävän hyvin voidakseen olla kielellisesti avuksi lasten kehitykselle.
        ***
        Nyt vielä pari sanaa tuosta lasten sukupuolikasvatuksesta päiväkodeissa ja esikouluissa. Ymmärrän toki huolesi, mutta en katso tuon tendenssin olevan kovinkaan yleistä tai laajalle levinnyttä. Ehkä Suomessa eri juttu, mutta kyllä ainakin täällä lapsilla on isät ja äidit ja lapset puhuvat heistä juuri noilla nimillä. Noin yleisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaksoset" puolustelevat toinen toisiaan vuoronperään kuin pikkulapset.
        Toisella paranoia pahenee.

        Lirita ja Pirita.
        Internetin vesipäiset kaksoistytöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ei sinun pidä ymmärtäkään minua, enhän minäkään ymmärrä sinua.

        Tänään olin joulumielellä, pääsin vihdoin nousemaan lattianjajasta tikkaille sellaisille turvatikkaille, jotta olisin yläpuolellasi.

        Asettelin keramiikkativolini kirjahyllyn ylimmille hyllyille. Jouluseimenkin kokoamisen aloitin. Että on sievää lämpimiä värejä jauniita esineitä.

        Mutta myt päivällisen jälkeen taas oilaisen selkää ennenkuin lähden kauppaan.

        Ylipainoisen unelmia olisi saavuttaa minun mittani 😁

        Korppis

        Miten sinun mitat auttaa sinua ? Tyhmästä päästä saa koko kroppa kärsiä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        "Lastenhoitajat" on varmaankin harhaanjohtava nimitys, käytän sitä suorana käännöksenä ruotsin sanasta "barnskötare". Koulutus on ammattiinjohtava lukiolinja, 3-vuotinen, joka kouluttaa suurimman osan varhaiskasvatuksen henkilökunnasta. Olisiko se sitten vastaava kuin "lastenohjaaja" Suomessa, koska se ei ole hoitoalan ammatti, vaan nimenomaan lasten kanssa työskentelevien?
        Käytännössä ja koska lastentarhanopettajista (pedagogeista) on ollut jatkuva pula, niin monet varhaiskasvatuksen opettajanvirat on muutettu lastenohjaajanviroiksi. Lisäksi tyypillisessä esikoulussa, sanotaan vaikka siinä missä tyttäreni työskentelee, on jokaisella osastolla yksi esikoulunopettaja ja ryhmän suuruudesta ja lasten iästä riippuen, 2-3 lastenohjaajan virkaa. Usein on myös uusi opettajankandidaatti harjoittelemassa. Paperilla tämä kaikki näyttää hyvältä ja että koulustaso pitäisi olla kohdallaan, mutta henkilökunta sairastelee usein ja mitä sijaisia sinne hankitaan, niin heidän koulustasonsa ja usein kielen osaaminen ei ole aina parhaasta päästä.
        Minun henkilökohtainen mielipiteeni on edelleen se että kunta yrittää päästä mahdollisimman halvalla ja palkkaa henkilökuntaa vastuullisiin lastenohjaajavirkoihin joilla ei ole edellytyksiä hoitaa työtään, osaltaan koska heiltä puuttuu koulutusta, osaksi koska he eivät hallitse ruotsia riittävän hyvin voidakseen olla kielellisesti avuksi lasten kehitykselle.
        ***
        Nyt vielä pari sanaa tuosta lasten sukupuolikasvatuksesta päiväkodeissa ja esikouluissa. Ymmärrän toki huolesi, mutta en katso tuon tendenssin olevan kovinkaan yleistä tai laajalle levinnyttä. Ehkä Suomessa eri juttu, mutta kyllä ainakin täällä lapsilla on isät ja äidit ja lapset puhuvat heistä juuri noilla nimillä. Noin yleisesti.

        Laitan tähän linkin, uskon, että se kiinnostaa tästä asiasta yleensä kiinnostuneita.
        https://yle.fi/uutiset/3-10657061


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tämä ketju onkin tyyppiesimerkki Tellukan ja Paloman välisestä "keskustelusta".

        1-Minä kommentoin jotain aihetta josta on puhe, noin yleensä.
        2_ hetken päästä T. ilmaantuu paikalle kääntäen keskustelun minun henkilööni, ammattiini, perheeseeni jne. väheksyvästi, loukkaavasti. Samalla hän vääntelee ja kääntelee asioita ja asettaa sanoja suuhuni ja tekee niistä omia tulkintojaan.
        3- Yritän, usein vastoin parempaa tietoani, vastata ja selventää tai oikaista asiaa.
        4_ T. löytää uusia aseita vastauksestani että pääsee uudelleen minua loukkaamaan.
        Jne, ad nauseam.

        On mahdotonta keskustella ihmisen kanssa jolla on jotain hampaankolossa sinua vastaan.

        Joku toinen voi olla tyyppiesimerkki siitä, miten vaikeaa on keskustella kaikentietävän kanssa.


      • Eliaana kirjoitti:

        Laitan tähän linkin, uskon, että se kiinnostaa tästä asiasta yleensä kiinnostuneita.
        https://yle.fi/uutiset/3-10657061

        Luin artikkelin ja muistan että noista parista HBT-sertifikaatin saaneista esikouluista Tukholmassa oli jotain juttua täällä myös, noin vuosi sitten. En ole perillä miten paljon tämä tendenssi on levinnyt Tukholmassa, mutta ei ole kuulunut sen jälkeen mitään uutta kehitystä asiassa. Ainakaan tyttären työpaikassa (4 osastoa, Sigtunan kunnassa Tukholman läänin pohjoisosassa) kyllä lapsia kutsutaan edelleenkin tytöiksi ja pojiksi ja vanhemmat ovat erikseen isä ja äiti, yhteisnimitykseltään vanhemmat, aivan kuin ennenkin. "Hen" on jonkinverran yleistynyt sukupuyolineutraaliina pronomininä, mutta lähinnä nuoremman polven keskuudessa.
        Uskon että sukupuolineutraali trendi tulee voimistumaan jonkin verran vastaisuudessa, mutta se tulee ottamaan paljon aikaa. Lapsenlapsemme suhtautuvat aika luonnollisesti siihen, ovat kasvaneet siihen että biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti voivat olla kaksi eri asiaa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Luin artikkelin ja muistan että noista parista HBT-sertifikaatin saaneista esikouluista Tukholmassa oli jotain juttua täällä myös, noin vuosi sitten. En ole perillä miten paljon tämä tendenssi on levinnyt Tukholmassa, mutta ei ole kuulunut sen jälkeen mitään uutta kehitystä asiassa. Ainakaan tyttären työpaikassa (4 osastoa, Sigtunan kunnassa Tukholman läänin pohjoisosassa) kyllä lapsia kutsutaan edelleenkin tytöiksi ja pojiksi ja vanhemmat ovat erikseen isä ja äiti, yhteisnimitykseltään vanhemmat, aivan kuin ennenkin. "Hen" on jonkinverran yleistynyt sukupuyolineutraaliina pronomininä, mutta lähinnä nuoremman polven keskuudessa.
        Uskon että sukupuolineutraali trendi tulee voimistumaan jonkin verran vastaisuudessa, mutta se tulee ottamaan paljon aikaa. Lapsenlapsemme suhtautuvat aika luonnollisesti siihen, ovat kasvaneet siihen että biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti voivat olla kaksi eri asiaa.

        Tapanani on ajatella asioita käytännön visioinnin kautta.
        Kun sitten lapsille sanotaan, ettei ole mitään eroa, no pippeli ja pimppi.
        Kuitenkin jossain vaiheessa lapset ihan luonnostaan alkavat kysymään, mistä vauvat tulee.
        Jos totuus kerrotaan selviää jo ensimmäinen ero.
        Sitten ´´pimpillä´´ alkaa kuukautiset, mutta pippelillä ei. Pippelillä alkaa parta kasvaa, pimpillä ei. Ja se rintavarustuskin, kun kasvaa eri tavalla.
        Käyttääkö ´´pippeli´´ hametta kaupungilla kulkiessaan.
        Ajattelevatko he kenties, kun oma ymmärrys kasvaa, että heille on valehdeltu.
        Tässä puhutaan tasa-arvosta, mutta minä en näe, että biologisten ominaisuuksien häivyttäminen arjesta, mitenkään lisäisi tasa-arvoa.
        Mielestäni ihmisen todellinen tasa-arvon hyväksyminen lähtee ihan muista asioista.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tapanani on ajatella asioita käytännön visioinnin kautta.
        Kun sitten lapsille sanotaan, ettei ole mitään eroa, no pippeli ja pimppi.
        Kuitenkin jossain vaiheessa lapset ihan luonnostaan alkavat kysymään, mistä vauvat tulee.
        Jos totuus kerrotaan selviää jo ensimmäinen ero.
        Sitten ´´pimpillä´´ alkaa kuukautiset, mutta pippelillä ei. Pippelillä alkaa parta kasvaa, pimpillä ei. Ja se rintavarustuskin, kun kasvaa eri tavalla.
        Käyttääkö ´´pippeli´´ hametta kaupungilla kulkiessaan.
        Ajattelevatko he kenties, kun oma ymmärrys kasvaa, että heille on valehdeltu.
        Tässä puhutaan tasa-arvosta, mutta minä en näe, että biologisten ominaisuuksien häivyttäminen arjesta, mitenkään lisäisi tasa-arvoa.
        Mielestäni ihmisen todellinen tasa-arvon hyväksyminen lähtee ihan muista asioista.

        Mites ihmiset jotka syntyy intersukupuolisena? Ei biologiakaan niin selkeä ole. Eikä kukaan biologisia ominaisuuksia ole häivyttämässä minnekään vaan päin vastoin. Siksi on vahva tarve päästä leikkaukseen jos on varma siitä, että on syntynyt esim. mieheksi vaikka on nainen. Tottakai tähän vaikuttaa vahvasti myös sosiaaliset roolit, mitkä on yleensä niin vahvat, että niistä ei pääse eroon kuin olemalla juuri se oikea sukupuoli myös biologisesti.

        Mitä jos pidettäisiin biologiset osuudet biologisinä ja sosiaaliset osuudet erikseen? Paljon ei niitä biologisia jää jäljelle ihan luonnostaan, koska moni on sosiaalisia sääntöjä ja oletuksia. Se ei silti meinaa, että biologia olisi kokonaan unohdettu. Ennen se oli enemmän unohdettu, koska kaikki sairaudetkin tutkittiin ja diagnosoitiin mihillä. Monet naiset kärsii edelleen siitä kuin vain miesten biologia ja oirehtiminen on otettu tutkimuksissa huomioon. Se näkyy yhä testeissä ja opetuksissa, naisiin liittyviä sairauksia diagnosoidaan ja tutkitaan yhä huonommin. Varsinkin jos ne on neurologisia asioita, eikä näy niin selkeästi saman tien.

        Tällainen virhe johtuu nimenomaan sosiaalisesta sukupuolittamisesta eikä biologisesta. Se on harmillista. Pahimmillaan naisen sydäntä ei voinut kuunnella, koska mies lääkäri joutui koskettamaan naisen rintoja! Kaikki naiset olivat aina myös hysteerisia kun miehillä oli oikeita sairauksia. Hitaasti me ollaan päästy sosiaalisten sukupuolioletuksien ylitse, mutta silti on vielä matkaa jäljellä.
        Lääketiedekin alkoi kehittymään niin paljon parempaan suuntaan biologian ja muun huomioimisessa, koska ollaan alettu irroittamaan sosiaalisia sukupuolioletuksia ja -sääntöjä biologisesta. Eihän mennä taakse päin ja palata takaisin keskiajalle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mites ihmiset jotka syntyy intersukupuolisena? Ei biologiakaan niin selkeä ole. Eikä kukaan biologisia ominaisuuksia ole häivyttämässä minnekään vaan päin vastoin. Siksi on vahva tarve päästä leikkaukseen jos on varma siitä, että on syntynyt esim. mieheksi vaikka on nainen. Tottakai tähän vaikuttaa vahvasti myös sosiaaliset roolit, mitkä on yleensä niin vahvat, että niistä ei pääse eroon kuin olemalla juuri se oikea sukupuoli myös biologisesti.

        Mitä jos pidettäisiin biologiset osuudet biologisinä ja sosiaaliset osuudet erikseen? Paljon ei niitä biologisia jää jäljelle ihan luonnostaan, koska moni on sosiaalisia sääntöjä ja oletuksia. Se ei silti meinaa, että biologia olisi kokonaan unohdettu. Ennen se oli enemmän unohdettu, koska kaikki sairaudetkin tutkittiin ja diagnosoitiin mihillä. Monet naiset kärsii edelleen siitä kuin vain miesten biologia ja oirehtiminen on otettu tutkimuksissa huomioon. Se näkyy yhä testeissä ja opetuksissa, naisiin liittyviä sairauksia diagnosoidaan ja tutkitaan yhä huonommin. Varsinkin jos ne on neurologisia asioita, eikä näy niin selkeästi saman tien.

        Tällainen virhe johtuu nimenomaan sosiaalisesta sukupuolittamisesta eikä biologisesta. Se on harmillista. Pahimmillaan naisen sydäntä ei voinut kuunnella, koska mies lääkäri joutui koskettamaan naisen rintoja! Kaikki naiset olivat aina myös hysteerisia kun miehillä oli oikeita sairauksia. Hitaasti me ollaan päästy sosiaalisten sukupuolioletuksien ylitse, mutta silti on vielä matkaa jäljellä.
        Lääketiedekin alkoi kehittymään niin paljon parempaan suuntaan biologian ja muun huomioimisessa, koska ollaan alettu irroittamaan sosiaalisia sukupuolioletuksia ja -sääntöjä biologisesta. Eihän mennä taakse päin ja palata takaisin keskiajalle?

        Et tainnut lukea laittamaani linkkiä.
        Siinä nimenomaan sanotaan ´´sukupuoliroolien häivyttämisestä.´´
        Miksi ne pitää häivyttää, on se sukupuolikokemus mikä hyvänsä.
        Ihminen on kyllä kokonaisuus, miten ne sosiaaliset ja biologiset roolit sitten omiin lokeroihinsa pannaan.
        ´´Monet naiset kärsii edelleen siitä, kun vain miesten biologia ja oirehtiminen on otettu tutkimuksissa huomioon. Se näkyy yhä testeissä ja opetuksissa, naisiin liittyviä sairauksia
        diagnosoidaan ja tutkitaan yhä huonommin.´´
        Mihin ihmeeseen perustat väitteesi. Laitahan jotain luotettavaa linkkiä asiaan.
        ´´Kaikki naiset olivat aina myös hysteerisia, kun miehillä oli oikeita sairauksia.´´
        Täyttä pötyä.
        Ei tarvita mitään sukupuolioletuksia vaan jokainen kasvakoon ilman, ´´ei puhuta tytöistä ja pojista´´.kikkailuja, ihan omaksi itsekseen.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Et tainnut lukea laittamaani linkkiä.
        Siinä nimenomaan sanotaan ´´sukupuoliroolien häivyttämisestä.´´
        Miksi ne pitää häivyttää, on se sukupuolikokemus mikä hyvänsä.
        Ihminen on kyllä kokonaisuus, miten ne sosiaaliset ja biologiset roolit sitten omiin lokeroihinsa pannaan.
        ´´Monet naiset kärsii edelleen siitä, kun vain miesten biologia ja oirehtiminen on otettu tutkimuksissa huomioon. Se näkyy yhä testeissä ja opetuksissa, naisiin liittyviä sairauksia
        diagnosoidaan ja tutkitaan yhä huonommin.´´
        Mihin ihmeeseen perustat väitteesi. Laitahan jotain luotettavaa linkkiä asiaan.
        ´´Kaikki naiset olivat aina myös hysteerisia, kun miehillä oli oikeita sairauksia.´´
        Täyttä pötyä.
        Ei tarvita mitään sukupuolioletuksia vaan jokainen kasvakoon ilman, ´´ei puhuta tytöistä ja pojista´´.kikkailuja, ihan omaksi itsekseen.

        Mitä.. Täyttä pötyä? Etkö tiedä historiasta mitään? Ei ole edes niin kaukaista historiaa kuinka naisten asioita käsiteltiin. Käsitin, että on yleistietoa?
        Sen ymmärrän kyllä jos on itse ollut onnekas ja terve niin ei ole kokemusta ja tietoa kuinka huonosti naisia diagnosoidaan, varsinkin kun Suomessa siitä ei puhuta yleisesti tai kirjoiteta materiaalia riittävästi. Suomi on niin paljon jäljessä terveydenhuollossa.

        Tässä on yksi helppo artikkeli aiheesta Suomeksi.

        erityisvoimia.fi/tuen-saanti/tyttojen-mielenterveysongelmien-taustalta-loytyy-usein-autisminkirjo-jos-osaa-katsoa-pintaa-syvemmalle/

        Tuossa on aiheena nyt autismi, mutta sama asia ADHD:n kanssa sekä monissa fyysissä sairauksissa. Koska ihan samoilla pohjilla ja periaatteeilla ollaan pojista ja miehistä opeteltu. Mm. Fibromyalgia on naisilla enemmän kuin miehillä, mutta koska se on ns. naisten sairaus niin sitä tutkitaan huonommin ja monesti annettaan psykiatrinen diagnoosi oikean sijaan. Jota edelleen tapahtuu enemmän naisten kohdalla, kuin miesten, että hysterian leima on yhä olemassa.

        Tällä ei ole enää kyllä mitään tekemistä intro- tai extrovertteyden kanssa. Ollaan niin kaukana jo aloittajan aiheesta. Jos te aloittaisitte teidän aiheisiin liittyvän oman aloituksen? Se voi olla täällä tai jollain sopivammalla ryhmä palstalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä.. Täyttä pötyä? Etkö tiedä historiasta mitään? Ei ole edes niin kaukaista historiaa kuinka naisten asioita käsiteltiin. Käsitin, että on yleistietoa?
        Sen ymmärrän kyllä jos on itse ollut onnekas ja terve niin ei ole kokemusta ja tietoa kuinka huonosti naisia diagnosoidaan, varsinkin kun Suomessa siitä ei puhuta yleisesti tai kirjoiteta materiaalia riittävästi. Suomi on niin paljon jäljessä terveydenhuollossa.

        Tässä on yksi helppo artikkeli aiheesta Suomeksi.

        erityisvoimia.fi/tuen-saanti/tyttojen-mielenterveysongelmien-taustalta-loytyy-usein-autisminkirjo-jos-osaa-katsoa-pintaa-syvemmalle/

        Tuossa on aiheena nyt autismi, mutta sama asia ADHD:n kanssa sekä monissa fyysissä sairauksissa. Koska ihan samoilla pohjilla ja periaatteeilla ollaan pojista ja miehistä opeteltu. Mm. Fibromyalgia on naisilla enemmän kuin miehillä, mutta koska se on ns. naisten sairaus niin sitä tutkitaan huonommin ja monesti annettaan psykiatrinen diagnoosi oikean sijaan. Jota edelleen tapahtuu enemmän naisten kohdalla, kuin miesten, että hysterian leima on yhä olemassa.

        Tällä ei ole enää kyllä mitään tekemistä intro- tai extrovertteyden kanssa. Ollaan niin kaukana jo aloittajan aiheesta. Jos te aloittaisitte teidän aiheisiin liittyvän oman aloituksen? Se voi olla täällä tai jollain sopivammalla ryhmä palstalla?

        Sanon edelleen, että tuo lause ´´kaikki naiset olivat aina myös hysteerisia, kun miehillä oli oikeita sairauksia.´´ on pötyä.
        Missä on ollut sellainen yhteiskunta missä KAIKKI naiset naiset olivat hysteerisia, kun miehillä oli oikeita sairauksia.
        En ole ennen kuullut, että miesten oikeat sairaudet ovat aiheuttaneet naisissa hysteriaa.
        Hysteria sanaa käytettiin, kun ei mielenterveysasioista tiedetty mitään.
        Sitäkin väärinkäytettiin naisten sortamiseksi.
        Suomi ei ole jäljessä terveydenhoidossa.
        Terveydenhuollossa 35 vuotta työskennelleenä, en allekirjoita väitteitäsi naisten huonommasta diagnostisoimisesta ja hoidosta.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Sanon edelleen, että tuo lause ´´kaikki naiset olivat aina myös hysteerisia, kun miehillä oli oikeita sairauksia.´´ on pötyä.
        Missä on ollut sellainen yhteiskunta missä KAIKKI naiset naiset olivat hysteerisia, kun miehillä oli oikeita sairauksia.
        En ole ennen kuullut, että miesten oikeat sairaudet ovat aiheuttaneet naisissa hysteriaa.
        Hysteria sanaa käytettiin, kun ei mielenterveysasioista tiedetty mitään.
        Sitäkin väärinkäytettiin naisten sortamiseksi.
        Suomi ei ole jäljessä terveydenhoidossa.
        Terveydenhuollossa 35 vuotta työskennelleenä, en allekirjoita väitteitäsi naisten huonommasta diagnostisoimisesta ja hoidosta.

        Eihän terveydenhuollon henkilökunta sitä itse tiedä, että kehitys jäi 80 luvulle vaan menee yleisohjeiden mukaan. Uudet tiedot tulee vasta koulutuksessa paremmin tai jos erikoistuu alan sisällä uudestaan. Epäilen, että nykypäivänä olet vielä siellä töissä ja tiedät ajankohtaisesta tilanteesta muutenkaan.


    • Anonyymi

      Kalkkaronkin pitää tulla vielä myrkkysoppaansa keittelemään.

      • Mutä sinä omasta mielestäsi teet?

        Tuonne aikaisempaan heittoosi vastaan, pysym mieluusti tyhmänä jos luoja suo, että en tule tässä vanhetessani samanlaiseksi kun sinä.

        No niin ja nyt sauna päälle 😁


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Mutä sinä omasta mielestäsi teet?

        Tuonne aikaisempaan heittoosi vastaan, pysym mieluusti tyhmänä jos luoja suo, että en tule tässä vanhetessani samanlaiseksi kun sinä.

        No niin ja nyt sauna päälle 😁

        Ei sinua pysty nostamaan luojakaan tyhmyydestäsi, voit olla varma siitä.


    • Anonyymi

      Kuinka alas kalkkaro antaa itsensä vajota ?

    • Anonyymi

      Kuka se kirjoittikaan:
      "Minä manipuloin tätä palstaa, siinähän itkette ja rukoilette armoa,
      minä jatkan jyräämistäni taukoamatta" ?

      • Anonyymi

        Oisko ollut hy a sintti . . .. .. ?


      • Anonyymi

        Tuo jyrääjä on äärimmäisen onneton. Olkaamme ymmärtäväisiä. Jaxuhalit jyrälle👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo jyrääjä on äärimmäisen onneton. Olkaamme ymmärtäväisiä. Jaxuhalit jyrälle👍

        Vuosikausien jyräämistä ei tarvitse ymmärtää, kun ihminen ei vielä eläkeiässäkään
        ole oppinut ihmiseksi vaan on jäänyt kehityksessä jonnekin uhmaikäisen
        tasolle.


    • Anonyymi

      Eikös nuo ole ihmiseen geeneihin perustuvia asioita, mikä vertti kustakin tulee.

    • Mietin tuossa.
      Näinkö se tuli esiin tuo vähemmistöosuus itsestäni, ikäänkuin extrovertti, kun heittäydyin rönsyilyyn mukaan.
      No hyvää asiaahan siinäkin oli.
      Toivottavasti liekko et kovin pahaa tykkää näistä harharetkistä.

      • Anonyymi

        Ehkä olet vain "vietävissä", et niin extrovertti ?
        En muuten usko tuohon kahtiajakoon. Kuulostaa yhtä vähän uskottavalta kuin horoskoopit.
        Meissä itse kussakin on kaikenlaisia puolia tilanteesta ja seurasta riippuen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olet vain "vietävissä", et niin extrovertti ?
        En muuten usko tuohon kahtiajakoon. Kuulostaa yhtä vähän uskottavalta kuin horoskoopit.
        Meissä itse kussakin on kaikenlaisia puolia tilanteesta ja seurasta riippuen.

        Eihän meistä kukaan ole pelkästään joko tai.
        Taisin tuolla aiemmin jo jotain sensuuntaista mainitakin.
        Vuodetkin hiovat ihmistä suuntaan tai toiseen.
        Kun arvostukset muuttuvat.


    • En ole edes lukenut kaikkia.
      Tämä on introvertille hyvä paikka olla ekstroverttikin, sosiaalisten suhteiden ylläpitämistä edes näin.
      Viime viikko meni kissan kans kahden, en käynyt edes kaupassa, nyt on kaveri käymässä, alkoi jo tuntua yksinäiseltä mökillä kun on niin pimeää ja märkää.
      Saivat maakaapelit vedettyä joten voin lähteä ihmisten ilmoille. Vaihtavat sähkölinjoja sellaisiksi että ei kelit vaikuta.

    • Anonyymi

      Olen

      • Anonyymi

        Samoin


    • Testin mukaan minä olen todellinen introvertti. Viimeistä (12) lukuun ottamatta kaikki kohdat osuvat täydellisesti

    • Anonyymi

      Mielestäni ortsikko olisi parempi näin,
      Oletko kovapäinen huutaja vaiko hiljainen hissukka ajatteliaja?

      Viihdytko meluisassa ympäristössä vaiko kaipaat hiljaisuutta?

      Hakeudutko Rokkikonsertteihin vaiko viihdyt metsässä puiden huminaa ja lintujen laulua kuunnellen?

    • Anonyymi

      Mitä välii hei !

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      66
      2446
    2. Rippileirillä ahdistelua - jälleen kerran

      Lyhyen ajan sisällä monia tapauksia jotka todistavat, että lapsenne eivät ole turvassa rippileirillä. Leirin yövalvoja
      Luterilaisuus
      74
      1125
    3. Mikä on toivomuksesi

      Tällä hetkellä
      Ikävä
      110
      1005
    4. Olen tyytyväinen Tinderiin

      Deittailu on pitkän parisuhteen jälkeen ollut pääosin virkistävää ja kiva sosiaalinen harrastus, josta on saanut seuraa,
      Sinkut
      140
      952
    5. Nimesi nainen

      On koko päivän ollut ajatusteni ykkönen. Jotenkin kaipaan sinua nyt entistä enemmän ja se on saanut minut miettimään tos
      Ikävä
      52
      947
    6. Tunnen intohimoa.

      Jokaiselle naiselle sanon että panisin.
      Ikävä
      174
      931
    7. Tavio toi uudet tuulet ministeriöön: Rukoushetkiä kabinetissa, vähemmistöpuheet pannaan

      Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio on ilmoittanut, ettei hänen puheisiinsa saa kirjoittaa mitään seksuaali-
      Ateismi
      117
      843
    8. Vaikka olet nainen

      Tunteellinen ja suhtaudut asioihin hyvin syvällisesti ( mikä on hyvä asia). Mutta kai sua nyt joskus huvittaa tämä meid
      Ikävä
      34
      778
    9. Eihän nyt mikään

      Sitten varmasti jäänyt hiertämään meidän välejä. Meillähän ei ole varsinaisesti edes koskaan mitään ollut ja siksi itse
      Ikävä
      51
      753
    10. Yritän toipua siitä, etten sinua saanut nainen

      Niin oli varmaan tarkoitettu. Oli nähty, että me emme kuulu yhteen ja teiden täytyy kulkea eri suuntaan. Yritän toipua m
      Ikävä
      38
      749
    Aihe