Mistä saan elohopeahöyrylamppu valaisimen?

Anonyymi

Minulla on 125W tehoinen ja E27 kantainen elohopeahöyrylamppu ja haluaisin saada sen käyttöön, pihamaan valaistus aikoina 15:00-8:00. Ongelma on se, että en millään löydä siiden oikeanlaista valaisinta, minulla on jo hämärätunnistin, lamppu ja suunniteltu paikka, jossa on jo kaikki johdotukset ja kytkimet kunnossa. Joten mistä löytäisin oikeanlaisen valaisimen, jossa on valmiina sytytin ja kuristin?

52

2575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Myy se antiikkilamppu vaikka museoon ja osta 2000-luvun valaisin.

    • Anonyymi

      Ei elohopeahöyrylamppuvalisimessa ole sytytintä, vain pelkkä kuristin.
      Uutta valaisinta ei kyllä enää mistään saa, käytettyjä kyllä jos osaa kysellä oikeasta paikasta. Tosin yhtä lamppua varten ei valaisinta kannata hankkia tai asentaa.

      • Anonyymi

        Kyllä ne vaatii sytyttimen (sytytin antaa virtapiikin lampulle ja saa sen käynnistymään) ja kuristin rajoittaa virrankäyttöä. Kaikissa valaisimissa (katulamput) jotka olen nähnyt on sytytin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne vaatii sytyttimen (sytytin antaa virtapiikin lampulle ja saa sen käynnistymään) ja kuristin rajoittaa virrankäyttöä. Kaikissa valaisimissa (katulamput) jotka olen nähnyt on sytytin.

        ei ole elohopeavalasimessa sytytintä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne vaatii sytyttimen (sytytin antaa virtapiikin lampulle ja saa sen käynnistymään) ja kuristin rajoittaa virrankäyttöä. Kaikissa valaisimissa (katulamput) jotka olen nähnyt on sytytin.

        Taidat olla sellainen asiantuntija joka on nähnyt katuvaloja vain tien reunaa kävellessään. 🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla sellainen asiantuntija joka on nähnyt katuvaloja vain tien reunaa kävellessään. 🤣🤣

        Ei, olen käynyt tikkaiden kanssa katsomassa yhtä katuvaloa, jossa on elohopeahöyrylamppu. Siinä on kuristin ja sytytin. Oletko sinä tehnyt niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, olen käynyt tikkaiden kanssa katsomassa yhtä katuvaloa, jossa on elohopeahöyrylamppu. Siinä on kuristin ja sytytin. Oletko sinä tehnyt niin?

        En todellakaan tikkailla kuikuillut katuvaloa, mutta olen asentanut sellaisia lukuisia, eikä yhdessäkään elohopeahöyrylamppuvalaisimessa ole ollut sytytintä.


    • Anonyymi

      Mahtava aloitus, mitähän seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Sinun ulinat.


    • Anonyymi

      Aikamoista ulinaa onkin väittää että katulampuista löytyisi sytytin !

      • Anonyymi

        Onhan niissä sytytin, voin todistaa sen ottamalla kuvan katuvalosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niissä sytytin, voin todistaa sen ottamalla kuvan katuvalosta.

        Tätä todistusta saadaan varmaan odottaa hyyyyvin pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä todistusta saadaan varmaan odottaa hyyyyvin pitkään.

        Tähän kommenttiin ei pysty liittämään kuvaa, joten mihin laitan sen. Olen ottanut sen kuvan jo, mutta et selvästi halua nähdä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä todistusta saadaan varmaan odottaa hyyyyvin pitkään.

        Onhan noissa perinteisemmissä katuvaloissa sytytin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noissa perinteisemmissä katuvaloissa sytytin.

        Missä se kuva viipyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä se kuva viipyy?

        Tähän ei pysty laittamaan kuvaa, joten mihin laitan sen? Ja pientä taustatietoa; otin kuvan tänään ja se katuvalo 33 vuotta vanha, sekä olen korostanut kuvasta sytyttimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän ei pysty laittamaan kuvaa, joten mihin laitan sen? Ja pientä taustatietoa; otin kuvan tänään ja se katuvalo 33 vuotta vanha, sekä olen korostanut kuvasta sytyttimen.

        Aiotko trollata pitkäänkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiotko trollata pitkäänkin?

        En löytänyt parempaa tapaa jakaa kuvaa, joten tässä se silti on; i9.ytimg.com/vi_webp/tIONYSKM-Qc/mqdefault.webp?time=1606995300000&sqp=COSao_4F&rs=AOn4CLBQYESmMbB8Dc7MKYaw9JhEq0l2tw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt parempaa tapaa jakaa kuvaa, joten tässä se silti on; i9.ytimg.com/vi_webp/tIONYSKM-Qc/mqdefault.webp?time=1606995300000&sqp=COSao_4F&rs=AOn4CLBQYESmMbB8Dc7MKYaw9JhEq0l2tw

        Harmaa ruutu jossa on kolme pistettä 😏😂🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmaa ruutu jossa on kolme pistettä 😏😂🤣

        Mikä helvetin fetissi sinulla on noihin kuviin sytyttimistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä helvetin fetissi sinulla on noihin kuviin sytyttimistä.

        Siis olemattomiin sytyttimiin vieläpä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hups... Oma vika, mutta tässä on uusi; https://www.youtube.com/watch?v=wD5Ocxbhm3Y.

        Ei se kompensointikonkka sytkäriksi muutu, vaikka kuvaan kirjoittaisi miten monta kertaa tahansa "sytytin".


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kompensointikonkka sytkäriksi muutu, vaikka kuvaan kirjoittaisi miten monta kertaa tahansa "sytytin".

        Kyllä, se on kompensointikondensaattori, mutta ilmeisesti sitä käytetään sytyttimenä. Kävin uudelleen tikkaiden kanssa katsomassa toista elohopeahöyrykatuvaloa ja katsoin vastaavia malleja ja niissä kerrottiin, että sitä käytetään suuriteholamppujen sytyttämiseen. Joten siksi kutsuin sitä "sytyttimeksi", jonka moni kokee virheellisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai ai, kävipä kämmi, otit kuvan sittenkin liian läheltä. Joku tunnisti valaisimen komponentit...

        En käynyt sillä kertaa tikkaiden kanssa katsomassa, koska halusin ottaa kuvan nopeasti, otin uuden kuvan tälle kertaa tikkaiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, se on kompensointikondensaattori, mutta ilmeisesti sitä käytetään sytyttimenä. Kävin uudelleen tikkaiden kanssa katsomassa toista elohopeahöyrykatuvaloa ja katsoin vastaavia malleja ja niissä kerrottiin, että sitä käytetään suuriteholamppujen sytyttämiseen. Joten siksi kutsuin sitä "sytyttimeksi", jonka moni kokee virheellisenä.

        Tuo kokoista kondensaattoria voi käyttää tosi monipuolisesti, jopa sorsan metsästykseen...


    • Anonyymi

      Minulla olisi joutilas 160 watin sekavalolamppu. Osta se!

      • Anonyymi

        "Minulla olisi joutilas 160 watin sekavalolamppu. Osta se!"

        Tuohan on myös elohopeahöyrylamppu, jossa kuristimena toimii hehkulanka.
        Siitä myös nimitys sekaavalolamppu.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        siis lisäys edelliseen:

        "Elohopealamppujen myynti kiellettiin EU:n alueella keväällä 2015 eli kolme vuotta sitten. Tämä tarkoittaa sitä, että viimeisetkin elohopealamppuasennukset alkavat olla vuoden sisällä elinkaarensa päässä.

        Usein myös itse valaisin on jo iäkäs, mutta mikäli uusiin valaisimiin ei heti ole mahdollisuutta investoida, voidaan vanha elohopealamppu korvata nykyaikaisella LED-lampulla."


      • Anonyymi

        Minun asuinalueella käytätään katuvaloissa lähes pelkästään elohopeahöyrylamppuja ja olen asunut koko ikänä samalla alueella, joten pidän erittäin paljon elohopeahöyrylampun kivasta valosta; se paras kylmä sinivihreän valkoinen valo, joka paistaa joka yö. Siksi haluan sellaisen, koska pidän siitä valaisimesta ja se on niin tehokas.


    • Anonyymi

      Hienoa että turha aloitus poikinut näin mukavasti kommentointia

      • Anonyymi

        Elohopealamppujen käyttö kielletty vuosia sitten, niitä sattaa vielä jostain saada, arvo n 5€
        Aikanaan niitä meni romukauppaan vaihtolavakaupalla kun siirryttiin led- valaistukseen.
        Ei kannata niihin sekaantua, lediä vaan kehiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elohopealamppujen käyttö kielletty vuosia sitten, niitä sattaa vielä jostain saada, arvo n 5€
        Aikanaan niitä meni romukauppaan vaihtolavakaupalla kun siirryttiin led- valaistukseen.
        Ei kannata niihin sekaantua, lediä vaan kehiin.

        "Elohopealamppujen käyttö kielletty vuosia sitten, niitä sattaa vielä jostain saada, arvo n 5€"
        Ei niiden käyttöä ole vieläkään kielletty, ainoastaan myynti on kiellettyä.


    • Anonyymi

      Aloitus esimerkki pelkästä palstan aktivoinnista / vedätyksestä; katuvalolamput eivät ole E27- kannalla !!

      • Anonyymi

        "Aloitus esimerkki pelkästä palstan aktivoinnista / vedätyksestä; katuvalolamput eivät ole E27- kannalla !!"
        Sinä olet esimerkki ties mistä. Elohopeahöyrylampuissa 50W, 80W ja 125W on aina ollut
        E27-kanta, 250W:sta ylöspäin kanta E40.


    • Anonyymi

      Lyön vaikka vetoa, että Osramin led-lamput eivät tule kestämään luvattua 50 000 tuntia. Ongelma on aivan sama kuin pienemmissäkin led-lampuissa: liitäntäelektroniikka.

      • Anonyymi

        Kannattaa niitä vetoja lyödä ensin hieman tuntemattomamman merkin lamppujen kanssa.


      • Anonyymi

        Noiden kaikkien Osram-lamppujen kohdalla lukee: Tuote ei ole saatavilla. Että sellaista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kaikkien Osram-lamppujen kohdalla lukee: Tuote ei ole saatavilla. Että sellaista...

        Silloin yleensä vaihdetaan puotia jos tavara lopussa.


    • Anonyymi

      No, en löytänyt sitä elohopeahöyrylamppu valaisinta ja tarvitsin jonkin valonlähteen pihamaalle. Etsin varastosta toista lamppua ja löysin 300W halogeenilampun, oli hyvä, että satuin löytämään sen. Asensin sen oikeaan paikkaan ja se toimii todella hyvin, sen tehokas ja todella kirkas.

      • Anonyymi

        No, on se tosiaan vähän 125 W elohopealamppua kirkkaampi. Ja lyhytikäisempi. Ensi vuonna pääset jo uutta lamppua sovittamaan.


    • Anonyymi

      Hae kaatikselta vanha piirtoheitin saat lampun ja valaisimen samalla, taitaa olla joain 500W elohopealamppuja noissa.... eikä maksa senttiäkään.

      • Anonyymi

        Ei se ole sallittua, mutta oli silti todella hyvä idea.


    • Anonyymi

      Ensiksi ota kuristin ja mahdollinen kondensaattori pois ja osta n 27W maissilamppu led siihen. Tai osta led paneeli valonheitin mutta halvimmalla jokin e27 kantainen normi ledkin käy ja valaisee kuin se 125w elohopealamppu eikä tarvita sytyttimiä noissa hq lampuissa elei se okkin jokin monimetalilamppu? sekin pois ja led tilalle.
      125w lamppu on muinaista ja joutaa jo pois. Himmenevätkin niin kirotun nopeaa.

      • Anonyymi

        Ei ne himmene mitenkään nopeasti, mutta ne ei sammu vanhuuttaan koskaan. Ne vain jatkavat palamistaan, mutta himmenevät kuitenkin, kunnes antavat valoa niin vähän ettei sitä huomaa kuin vasta tosi pimeällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne himmene mitenkään nopeasti, mutta ne ei sammu vanhuuttaan koskaan. Ne vain jatkavat palamistaan, mutta himmenevät kuitenkin, kunnes antavat valoa niin vähän ettei sitä huomaa kuin vasta tosi pimeällä.

        Elohopealamppujen järkevä käyttöikä ei ole kovin pitkä johtuen juurikin siitä, että valotehokkuus laskee kuin lehmän häntä.

        Katuvalaistuksessa niitä on ollut tapana uusia säännöllisesti, mutta taloyhtiöiden pihoilla tosiaan ollut tapana, että mitään ei tehdä niin kauan kuin lamppu vetää vertoja keskimääräiselle kiiltomadolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elohopealamppujen järkevä käyttöikä ei ole kovin pitkä johtuen juurikin siitä, että valotehokkuus laskee kuin lehmän häntä.

        Katuvalaistuksessa niitä on ollut tapana uusia säännöllisesti, mutta taloyhtiöiden pihoilla tosiaan ollut tapana, että mitään ei tehdä niin kauan kuin lamppu vetää vertoja keskimääräiselle kiiltomadolle.

        Tosin taloyhtiöiden valaistuksia ei muutoinkaan ole hoitamassa laatikon terävimmät veitset. Monessa paikassa on himmenneiden elohopealamppujen ongelmaa ratkottu.. ei tietenkään uusimalla himmennyt lamppu, vaan ripustamalla samaan tolppaan ah niin energiatehokas ja pitkäikäinen halogeenivalaisin. Kun halvalla sai.

        Tai sitten on talon räystäälle laitettu pari isokokoista valonheitintä. Mallia epäsymmetrisellä valonjaolla. Valaisimen lasi on suunnattu suoraan valaistavaa aluetta kohti, jolloin valtaosa valotehosta suuntautuu suoraan taivaalle. Näitä on paljon...


    • Anonyymi

      Unohdetaan kaikki muut jutut, sillä löysin itselleni sen elohopeahöyryvalaisimen (käytetty).

    • Anonyymi

      Torissa saatetaan myydä EH-lamppuja.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe