Yamaha 20, laiminlöin huollon

Anonyymi

Nykäsin tuossa yamaha20 kaksitahtisen talvisäilöön.
*Kuminen siipipyörä pitäisi vaihtaa - en vaihtanut. Sen sijaan öljysin siipipyörän suojakoteloa avaamatta silikoniöljyllä. Nyt neljäs kesä menossa näin, samalla kumipyörällä. Siivet ehjiä.
*Sytytystulpat pitäisi vaihtaa - en vaihtanut. Nyt 2 kesää ajettu samoilla. Putsattu ja kärkiväli tarkistettu vuosittain.
*Peräöljyt vaihdettava. Ne vaihdoin nyt, 2 kesää ajettiin samoilla. Oli muuttuneet vähän sinapinvärisiksi jo.
*2tahtiöljyä en tietenkään vaihtanut tuorevoitelusäiliöön vaan ajan vanhoilla.
*Keväällä käynnistän vanhoilla bensoilla enkä heitä vanhaa bensaa pois.
Olenko raikulipoika kun en tee huoltoja oppikirjan mukaan?
Huom. tein kyllä yhden lisähuollon huolto-oppaan mukaan: laitoin 1/2 teelusikkaa 2tahti öljyä sytytystulpan reiästä moottoriin sisään.

14

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kauhee duuni noi pärinäkoneiden huoltohommat.

      Ite teen jammun 20 hepan nelariin joka syksy makeavesihuuhtelun ja irrotan potkurin. Ennen sitä ajan tankin tyhjäksi ja ajan viimeiset ajelut pienkonebensalla. Öljyt vaihdan joka toinen tai kolmas vuosi miten jaksan, ehdin ja muistan. Tulppaa en irrota ellei ole mitään oireita eikä ole yhdeksään vuoteen ollut. Akun pistän lataukseen jos muistan tai vaihdan viiden vuoden välein suunnilleen. Kippihydrauliikasta pitäis kait öljyt vaihtaa kun ei se enää kesähelteellä oikeen jaksa kannatella yläasennossa pidempään. Tai olkoot.

      14 vuotta vanhasta ruohonleikkurista katsoin viimeksi viisi tai kuusi vuotta sitten onko siinä vielä alkuperäistä öljyä. Oli siinä. Ei muuta kuin kovaa ajoa, viimeinen tankillinen 4t pienkonebensalla ja puutarhavajaan talvehtimaan. Aina on alkukesästä käynnistynyt viimeistään kolmannella nykäisyllä.

      Siimaleikkuriin ja raivaussahaan en ole ikinä tehnyt mitään huoltotoimia enkä tee jos käynnistyy.

      Purkkarin apumoottorin ( 2t Mercuryn) olen aina vaan nostanut sellaisenaan talliin ja aina on käynnistynyt ensimmäisillä nykäisyillä paitsi kun moottorin viisivuotissynttärin kunniaksi tarjosin sille merkkihuollon eikä se sitten seuraavana keväänä enää meinannut millään käynnistyä. Käynnistyttyään savutti ja tyhjäkäynti hukassa. Ruuvasin sitten kaasaria että sain käymään nätisti enkä ole sen jälkeen huollattanut. Yli 10v ikää sillä nyt.

      Uuden 130 heppaisen jammun huollatin merkkihuollossa syksyllä ensimmäisen ajokauden jälkeen. Seuraavana keväänä se sitten käynnistyi vaan vikasietotilaan eikä ottanut kierroksia. Meni veneilykauden avaus piloille. No se leima huoltokirjassa kuulemma ylläpitää jälleenmyyntiarvoa. Että silleen.

      • Anonyymi

        Itse kun tekee niin tietää mitä on tehnyt.


    • Anonyymi

      Minulla on 2-tahti 20 Hp Yamaha Autolube, luultavasti samantyyppinen kuin aloittajalla, ollut aika vähäisessä vuosittaisessa käytössä n. 15 v .

      Olen toiminut jokseenkin samalla tavalla oikoen kuten aloittaja, seuraavilla eroilla: Tulppia en ole vaihtanut lainkaan. Siipipyörän vaihdoin ensimmäistä kertaa viime vuonna, oli jo hapertumisen merkkejä. Tässä joudun kyllä ryhdistäytymään, kun nykykumit ovat laadultaan heikommat.

      Peräöljyä olen vaihtanut muutaman vuoden välein, mutta vuosittain tarkistanut ettei alaruuvin kautta tule vettä ja että öljy on kirkasta. Toistaiseksi näin on ollut.

      Talvisäilönnässä olen aikaisemmin ajanut makeavedellä konetta ja tukahduttanut sen ruiskuttmalla Fogging oil - öljyä kaasariin. Tänä vuonna ajoin bensansyötön tyhjäksi alkylaattibensalla eli pienkonebensalla siten, että irrotin bensaletkun liittimestä koneen käydessä, liitin jäi paikalleen koneeseen, jolloin kone käytti valtaosan järjestelmään jääneestä bensasta ennen kuin sammui. Jos liittimen vain irroittaa niin kone tukehtuu alipaineen takia ja järjestelmään jää bensaa vanhenemaan - ja pahimmassa tapauksessa kasvattamaan mömmöä järjestelmään . ( Tästä on omakohtista kokemusta toisen koneen - nelarin - osalta ja oppirahat on siitä maksettu - ja bensa oli 95:ttä, 98:lla riski on pienempi ).

      Sitten vielä n. teelusikallinen 2-T öljyä tulpareijistä ja vähän pyöritystä jotta öljy leviää ja tulpat kiinni.

      Keväällä olen aina käyttänyt polttoainetankissa vähintään puolet tuorebensaa ja loput edellisen vuoden, ja aina 98 tällä koneella.

    • Anonyymi

      2T-koneen pysäytys syksyllä korkeilta kieroksilla ryypyn avulla. Vaihteiston öljynvaihto syksyllä tai keväällä. Keväällä käynnistäminen vanhoilla bensoilla on onnistunut yli 30 vuotta.

      • Anonyymi

        Toivottavasti kukaan ei ota tuota vanhoilla bensoilla käynnistämistä omiin käytäntöihinsä.
        On tunnettu tosiasia että jotkut moottorit ottavat sen todella raskaasti vastaan.
        Kun niitä kalvoja ja tiehyeitä on tuntikaupalla liotellut, niin itsepäisinkin änkyrä kyllä oppii oikean tavan toimia syksyllä.
        Nykyisin ei enää tarvitse sekoitella säilytysaineita kun on nuo pienkonebensat käytössä.
        Tyhjennetään tankki ja sen jälkeen ajetaan pienkonebensa sisään.
        Ei tarvitse sitten keväällä stressata.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei ota tuota vanhoilla bensoilla käynnistämistä omiin käytäntöihinsä.
        On tunnettu tosiasia että jotkut moottorit ottavat sen todella raskaasti vastaan.
        Kun niitä kalvoja ja tiehyeitä on tuntikaupalla liotellut, niin itsepäisinkin änkyrä kyllä oppii oikean tavan toimia syksyllä.
        Nykyisin ei enää tarvitse sekoitella säilytysaineita kun on nuo pienkonebensat käytössä.
        Tyhjennetään tankki ja sen jälkeen ajetaan pienkonebensa sisään.
        Ei tarvitse sitten keväällä stressata.
        Bootmann

        Auto kun seisoo 6kk niin hörähtää vanhoilla bensoilla käymään kunhan akussa on virtaa. Mikä tekee venemoottorit erilaisiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto kun seisoo 6kk niin hörähtää vanhoilla bensoilla käymään kunhan akussa on virtaa. Mikä tekee venemoottorit erilaisiksi?

        Yleisesti tunnettu tosiasia on että joillekin moottoreille vanhan bensan haihtumisesta ja vanhentumisesta jää jäljelle selvästi erottuvaa kiinteätä törkyä, joka tukkii paikkoja.
        Minullakin on tuosta omaa kokemusta erään puutarhajyrsijän osalta.
        Oli kova työ saada sen kaasari puhtaaksi.

        Miksi sitten on olemassa bensiinin säilytysaineita, jos kaikkien moottorit pärähtävät pitkän säilytyksen jälkeen helposti käyntiin.
        Nykyisin on saatavissa tuota pienkonebensaa, joka tekee säilytyksestä helppoa.

        Tutkipa asiaa laajemmin niin saat paremman kuvan asiasta.
        Minulle tuo bensan parasta ennen päiväys tuli selväksi jo 40 vuotta sitten kun meille kerrottiin, ettei lentokonebensaa (100LL) saanut säilyttää 6 kk pitempää aikaa.
        Ilmajäähdytteisessä, ajoittain hyvin kuumana käyvässä moottorissa on tärkeää, että kaikki lisäaineet toimivat oikein.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti tunnettu tosiasia on että joillekin moottoreille vanhan bensan haihtumisesta ja vanhentumisesta jää jäljelle selvästi erottuvaa kiinteätä törkyä, joka tukkii paikkoja.
        Minullakin on tuosta omaa kokemusta erään puutarhajyrsijän osalta.
        Oli kova työ saada sen kaasari puhtaaksi.

        Miksi sitten on olemassa bensiinin säilytysaineita, jos kaikkien moottorit pärähtävät pitkän säilytyksen jälkeen helposti käyntiin.
        Nykyisin on saatavissa tuota pienkonebensaa, joka tekee säilytyksestä helppoa.

        Tutkipa asiaa laajemmin niin saat paremman kuvan asiasta.
        Minulle tuo bensan parasta ennen päiväys tuli selväksi jo 40 vuotta sitten kun meille kerrottiin, ettei lentokonebensaa (100LL) saanut säilyttää 6 kk pitempää aikaa.
        Ilmajäähdytteisessä, ajoittain hyvin kuumana käyvässä moottorissa on tärkeää, että kaikki lisäaineet toimivat oikein.
        AD31

        Kysymys kuului miksi jotkut moottorit ottavat nokkiinsa ja toiset eivät. Miten säilytysaine ongelman ratkaisee? Kaikenlaista lisäainetta ja snakeoilia on myynnissä. Toiset ratkaisee ongelmia ja toiset aiheuttavat tai ylläpitävät niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei ota tuota vanhoilla bensoilla käynnistämistä omiin käytäntöihinsä.
        On tunnettu tosiasia että jotkut moottorit ottavat sen todella raskaasti vastaan.
        Kun niitä kalvoja ja tiehyeitä on tuntikaupalla liotellut, niin itsepäisinkin änkyrä kyllä oppii oikean tavan toimia syksyllä.
        Nykyisin ei enää tarvitse sekoitella säilytysaineita kun on nuo pienkonebensat käytössä.
        Tyhjennetään tankki ja sen jälkeen ajetaan pienkonebensa sisään.
        Ei tarvitse sitten keväällä stressata.
        Bootmann

        Ihmetyttää kaasuttimien puhdistus?
        Ei ole tarvinnut tehdä 40 vuoden aikana.
        Tänäänkin ajoin yli 30 vuotta vanhalla Suzukilla (-3 C).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kuului miksi jotkut moottorit ottavat nokkiinsa ja toiset eivät. Miten säilytysaine ongelman ratkaisee? Kaikenlaista lisäainetta ja snakeoilia on myynnissä. Toiset ratkaisee ongelmia ja toiset aiheuttavat tai ylläpitävät niitä.

        Mitä tuohon enää muuta voisi lisätä kuin Aamen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti tunnettu tosiasia on että joillekin moottoreille vanhan bensan haihtumisesta ja vanhentumisesta jää jäljelle selvästi erottuvaa kiinteätä törkyä, joka tukkii paikkoja.
        Minullakin on tuosta omaa kokemusta erään puutarhajyrsijän osalta.
        Oli kova työ saada sen kaasari puhtaaksi.

        Miksi sitten on olemassa bensiinin säilytysaineita, jos kaikkien moottorit pärähtävät pitkän säilytyksen jälkeen helposti käyntiin.
        Nykyisin on saatavissa tuota pienkonebensaa, joka tekee säilytyksestä helppoa.

        Tutkipa asiaa laajemmin niin saat paremman kuvan asiasta.
        Minulle tuo bensan parasta ennen päiväys tuli selväksi jo 40 vuotta sitten kun meille kerrottiin, ettei lentokonebensaa (100LL) saanut säilyttää 6 kk pitempää aikaa.
        Ilmajäähdytteisessä, ajoittain hyvin kuumana käyvässä moottorissa on tärkeää, että kaikki lisäaineet toimivat oikein.
        AD31

        Ilmajäähdytteiset venemoottorit alkaa olla aika harvinaisia kun jäähdytysnestettä on hyvin saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmajäähdytteiset venemoottorit alkaa olla aika harvinaisia kun jäähdytysnestettä on hyvin saatavilla.

        Minulla on Honda perämoottori, jossa on ilmajäädytys.
        Mainittakoon että en jätä bensaa sisään talven ajaksi. Hyvin on selvitty tuolla strategialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Honda perämoottori, jossa on ilmajäädytys.
        Mainittakoon että en jätä bensaa sisään talven ajaksi. Hyvin on selvitty tuolla strategialla.

        Minulla yös tuommoinen jo Honda ja olen aina jättänyt bensat sisään. Ei ikinä mitään ongelmia. Eli toimiva strategia tämäkin. Kone muistaakseni - 07


    • Anonyymi

      Mie lopetin veneilyn 2004, ei tartte tehdä mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      97
      5050
    2. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      177
      4388
    3. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      166
      4294
    4. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      89
      3495
    5. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      16
      3234
    6. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      14
      2942
    7. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      37
      2933
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      3
      2796
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      54
      2658
    10. Nuoret pois politiikasta!

      Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!
      Maailman menoa
      29
      1864
    Aihe