St, sunnuntaita.

Anonyymi

Miten menee?

Onko vointisi pysynyt hyvänä?


LS

58

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei 😊

      Vointi voisi olla parempi. Istun sohvalla kuunnellen joululauluja.
      Mitä sinun rauhaasi kuuluu?

      ST

      • Anonyymi

        Aloitat aikaisin joululaulujen kuuntelun.

        Voisi mennä paremminkin, mutta eteenpäin on mentävä..

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitat aikaisin joululaulujen kuuntelun.

        Voisi mennä paremminkin, mutta eteenpäin on mentävä..

        LS

        Kävin tuossa kaupassa huulirasvan ja luonnonjogurtin ostossa.
        Niinpä, eteenpäin sanoi mummo lumessa.
        Onko ollut ahdistusta?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin tuossa kaupassa huulirasvan ja luonnonjogurtin ostossa.
        Niinpä, eteenpäin sanoi mummo lumessa.
        Onko ollut ahdistusta?

        ST

        Ei oikeastaan. Huomaan vaan, että on kaikenlaista painetta, niin... ehkäpä on koko ajan taustalla tietynlainen stressitila.

        Onko sinulla jo lapsenlapsia?

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikeastaan. Huomaan vaan, että on kaikenlaista painetta, niin... ehkäpä on koko ajan taustalla tietynlainen stressitila.

        Onko sinulla jo lapsenlapsia?

        LS

        Kyllä on lastenlapsia 8 kpl.
        Nautitko elämästä?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on lastenlapsia 8 kpl.
        Nautitko elämästä?

        ST

        En taida keretä ja jos ehkä kerkeäisi, olen stressitilassa jollain tavalla. En oikeastaan,.mutta älä käsitä väärin, en ole kokenut kyseisenlaista kokemusta, edes oikein lapsenakaan...ehkä jollain tavalla ennen kouluikään luulisin.

        Kuinka vanha olet? Sinulla on paljon lapsenlapsia.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En taida keretä ja jos ehkä kerkeäisi, olen stressitilassa jollain tavalla. En oikeastaan,.mutta älä käsitä väärin, en ole kokenut kyseisenlaista kokemusta, edes oikein lapsenakaan...ehkä jollain tavalla ennen kouluikään luulisin.

        Kuinka vanha olet? Sinulla on paljon lapsenlapsia.

        LS

        Miten määrittelisit nautinnollisen elämän?
        Olen viiskymppinen jo 😊

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten määrittelisit nautinnollisen elämän?
        Olen viiskymppinen jo 😊

        ST

        En tiedä. Jonkinlaisena mielen lepotilana, ilman huolia.

        Onko sinulla monta lasta?

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä. Jonkinlaisena mielen lepotilana, ilman huolia.

        Onko sinulla monta lasta?

        LS

        On useampi lapsi. Emme käyttäneet ehkäisyä. Koin, ettei ehkäiisy ole minun juttu. Entä sinulla, montako lasta sinulla on?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On useampi lapsi. Emme käyttäneet ehkäisyä. Koin, ettei ehkäiisy ole minun juttu. Entä sinulla, montako lasta sinulla on?

        ST

        Toisaalta lapsia voisi olla enemmänkin kun ajattelee ettemme ehkäisseet 🤔

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On useampi lapsi. Emme käyttäneet ehkäisyä. Koin, ettei ehkäiisy ole minun juttu. Entä sinulla, montako lasta sinulla on?

        ST

        Ehken tarvitse kuulla noin tarkkaan.

        Enemmän kuin yksi.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehken tarvitse kuulla noin tarkkaan.

        Enemmän kuin yksi.

        LS

        Ehkä ei tarvitse, mutta kerroin. Kiinnosti mitä vastaat 😆 Arvasin, että jokin liikahtaa.
        Onko sinullla ollut sectioita?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ei tarvitse, mutta kerroin. Kiinnosti mitä vastaat 😆 Arvasin, että jokin liikahtaa.
        Onko sinullla ollut sectioita?

        ST

        On ollut.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehken tarvitse kuulla noin tarkkaan.

        Enemmän kuin yksi.

        LS

        Rakastan lapsia, ne on minun juttu. Jo lukiossa kysyttiin kerran bilsan tunnilla, montako lasta kukin haluaa.
        Vaihtoehtoina taululle opettaja kirjoitti, että ei yhtään lasta, 1-2 lasta, 3-4lasta, 5 tai enemmän.
        Tuolloin vastasin eli nostin käteni ylös, kun opettaja kysyi kuinka moni haluaa 4-5 lasta.
        Muistan että suurin osa halusi 3-4 lasta.
        Yksi ei halunnut ollenkaan lapsia.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakastan lapsia, ne on minun juttu. Jo lukiossa kysyttiin kerran bilsan tunnilla, montako lasta kukin haluaa.
        Vaihtoehtoina taululle opettaja kirjoitti, että ei yhtään lasta, 1-2 lasta, 3-4lasta, 5 tai enemmän.
        Tuolloin vastasin eli nostin käteni ylös, kun opettaja kysyi kuinka moni haluaa 4-5 lasta.
        Muistan että suurin osa halusi 3-4 lasta.
        Yksi ei halunnut ollenkaan lapsia.

        ST

        Miksi opettaja kysyi tuollaisia. Outo opettaja.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi opettaja kysyi tuollaisia. Outo opettaja.

        LS

        Kyse oli siittä kun käsittelimmejotain aiheeseen liittyvää, en muista mitä.
        Muistelisin että perinnöllisyysoppia jajotenkin tuo kysely liittyi siihen.
        Aivan ihana opettaja ja tosi suosittu oppilaiden keskuudessa.


        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ollut.

        LS

        Sama.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi opettaja kysyi tuollaisia. Outo opettaja.

        LS

        Oletko joo ostanut joululahjoja? Minulla ne hakusessa vielä.
        Ahdistaako koronan lisääntyminen sinua tai pelottaako?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli siittä kun käsittelimmejotain aiheeseen liittyvää, en muista mitä.
        Muistelisin että perinnöllisyysoppia jajotenkin tuo kysely liittyi siihen.
        Aivan ihana opettaja ja tosi suosittu oppilaiden keskuudessa.


        ST

        Eikait tuokaan ikäiset halua ajatella lasten tekoa...

        Paljonko yli 50? Mietin, että mitä aikakautta elite 😅 siis kun lapsi kysely oli....

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko joo ostanut joululahjoja? Minulla ne hakusessa vielä.
        Ahdistaako koronan lisääntyminen sinua tai pelottaako?

        ST

        Ei sillä tavoin sisäisenä tunteena...lisää painetta jollain tasolla. Jos jollakin nuhanenä, joutuu stressaamaan ja kuvailemaan heti näytekaistalle... jne jne.. pitäisiköhän olla jotenkin enemmän...hmm...siis, ettei kävisi niin usein kaupassa jne.

        Olen jonkin verran lahjoja ostanut, lapsille.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikait tuokaan ikäiset halua ajatella lasten tekoa...

        Paljonko yli 50? Mietin, että mitä aikakautta elite 😅 siis kun lapsi kysely oli....

        LS

        Lukio ikäisiä olimme. Joko lukion toka tai kolmas luokka. 80 - 90 luvun vaihteessa.
        Samoihun aikoihin ajoin ajokorttia. Tälläsin itseni ajotunnille enkä tajunnut kysyä vanhemmilta lupaa.
        Eivät heedes tienneet että olin autokoulussa ennenkuin sain ajokortin jaoli maksun aika. Ajokorttia ei luovutettu ennenkuin koulu oli maksettu.
        Hirveästi sitten kiirehdin äitiäni että maksa äkkiä niin saan kortin. Inssinkin olin jo ajanut.
        Kyllä kait minä olin ihan höperö jo silloin.
        Tein omin pöin monia asioita ilmoittamatta kotiin
        Rippikoulun kävin leirinä ja sinnekkin vain menin ilmoittamatta kotii.
        Soitin sitten kesken leirin kotiin äidille lankapuhelimella että tuu käymään ja tuo sitä ja sitä jamuistan että lisäsin että älä laita sitä rumaa räikeää kynsilakkaa, ettei tarvi hävetä sua 🤣
        Töissä kivin milloin missäkin jamitäkin pätkiä koulun ohessa. Ei käynyt edes mielessä että kotiinkin voisi ilmoitella jotain kun kotona kuitenkin asuin.
        Tosin kukaan ei kysynytkään 🤔
        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukio ikäisiä olimme. Joko lukion toka tai kolmas luokka. 80 - 90 luvun vaihteessa.
        Samoihun aikoihin ajoin ajokorttia. Tälläsin itseni ajotunnille enkä tajunnut kysyä vanhemmilta lupaa.
        Eivät heedes tienneet että olin autokoulussa ennenkuin sain ajokortin jaoli maksun aika. Ajokorttia ei luovutettu ennenkuin koulu oli maksettu.
        Hirveästi sitten kiirehdin äitiäni että maksa äkkiä niin saan kortin. Inssinkin olin jo ajanut.
        Kyllä kait minä olin ihan höperö jo silloin.
        Tein omin pöin monia asioita ilmoittamatta kotiin
        Rippikoulun kävin leirinä ja sinnekkin vain menin ilmoittamatta kotii.
        Soitin sitten kesken leirin kotiin äidille lankapuhelimella että tuu käymään ja tuo sitä ja sitä jamuistan että lisäsin että älä laita sitä rumaa räikeää kynsilakkaa, ettei tarvi hävetä sua 🤣
        Töissä kivin milloin missäkin jamitäkin pätkiä koulun ohessa. Ei käynyt edes mielessä että kotiinkin voisi ilmoitella jotain kun kotona kuitenkin asuin.
        Tosin kukaan ei kysynytkään 🤔
        ST

        Mitähän on tuntunut olla lukioikäinen kahdeksankymmentä luvulla....🤔 Kauhiaa aikaa

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä tavoin sisäisenä tunteena...lisää painetta jollain tasolla. Jos jollakin nuhanenä, joutuu stressaamaan ja kuvailemaan heti näytekaistalle... jne jne.. pitäisiköhän olla jotenkin enemmän...hmm...siis, ettei kävisi niin usein kaupassa jne.

        Olen jonkin verran lahjoja ostanut, lapsille.

        LS

        Olen miettinyt samaa, että keskittäisi kaupassakäymisiä.
        Niin kyllä sitä on lasten kanssa monenlaista tilannetta ja tilannearviointeja joutuu tekemään. Sanoisin että hektistä on elämä lasten kanssa.
        Minkä ikänin olikaan teidän nuorin lapsi?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän on tuntunut olla lukioikäinen kahdeksankymmentä luvulla....🤔 Kauhiaa aikaa

        LS

        Siis 80 luku oli kauheeta.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen miettinyt samaa, että keskittäisi kaupassakäymisiä.
        Niin kyllä sitä on lasten kanssa monenlaista tilannetta ja tilannearviointeja joutuu tekemään. Sanoisin että hektistä on elämä lasten kanssa.
        Minkä ikänin olikaan teidän nuorin lapsi?

        ST

        Onhan se vielä aika nuori, nuorimmainen, ei kuitenkaan mikään vauva enää.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 80 luku oli kauheeta.

        LS

        Millä tapaa kauheeta?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se vielä aika nuori, nuorimmainen, ei kuitenkaan mikään vauva enää.

        LS

        Ihana mussukka 😘

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukio ikäisiä olimme. Joko lukion toka tai kolmas luokka. 80 - 90 luvun vaihteessa.
        Samoihun aikoihin ajoin ajokorttia. Tälläsin itseni ajotunnille enkä tajunnut kysyä vanhemmilta lupaa.
        Eivät heedes tienneet että olin autokoulussa ennenkuin sain ajokortin jaoli maksun aika. Ajokorttia ei luovutettu ennenkuin koulu oli maksettu.
        Hirveästi sitten kiirehdin äitiäni että maksa äkkiä niin saan kortin. Inssinkin olin jo ajanut.
        Kyllä kait minä olin ihan höperö jo silloin.
        Tein omin pöin monia asioita ilmoittamatta kotiin
        Rippikoulun kävin leirinä ja sinnekkin vain menin ilmoittamatta kotii.
        Soitin sitten kesken leirin kotiin äidille lankapuhelimella että tuu käymään ja tuo sitä ja sitä jamuistan että lisäsin että älä laita sitä rumaa räikeää kynsilakkaa, ettei tarvi hävetä sua 🤣
        Töissä kivin milloin missäkin jamitäkin pätkiä koulun ohessa. Ei käynyt edes mielessä että kotiinkin voisi ilmoitella jotain kun kotona kuitenkin asuin.
        Tosin kukaan ei kysynytkään 🤔
        ST

        Jos voisi filmistä ottaa pois pätkän, niin sieltä kahdeksankymmentä luvun puolen välin jälkeen...ehkä.. pitkästi...sanotaan ehkä jotain 12 vuotta, on ollut elämä ok.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos voisi filmistä ottaa pois pätkän, niin sieltä kahdeksankymmentä luvun puolen välin jälkeen...ehkä.. pitkästi...sanotaan ehkä jotain 12 vuotta, on ollut elämä ok.

        LS

        Mikä siittä teki kauhean?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tapaa kauheeta?

        ST

        Ei elämää oikein.
        Sen väri on harmaa.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei elämää oikein.
        Sen väri on harmaa.

        LS

        Kuulostaa pahalta. Mikä toi värit elämääsi?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siittä teki kauhean?

        ST

        Olin onneton lapsi ja aikuisenakaan en oikein tuntenut itseäni.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin onneton lapsi ja aikuisenakaan en oikein tuntenut itseäni.

        LS

        Koitko olevasi juureton? Ettet kuulu mihinkään?
        Koetko ettei sinua tuettu lapsena, nuorena? Vai miten

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa pahalta. Mikä toi värit elämääsi?

        ST

        Lapset.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset.

        LS

        Niinpä. Koitko että äitiys antoi sinulke identiteetin ja eaamit, kehykset silke kuka ja mikä olet ja minne kuulut ?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitko olevasi juureton? Ettet kuulu mihinkään?
        Koetko ettei sinua tuettu lapsena, nuorena? Vai miten

        ST

        Olin yksinäinen.

        Turrutin itseäni katsomalla televisiota. Joskus siihen pystyi pakenemaan.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin yksinäinen.

        Turrutin itseäni katsomalla televisiota. Joskus siihen pystyi pakenemaan.

        LS

        Olen pahoillani.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitko olevasi juureton? Ettet kuulu mihinkään?
        Koetko ettei sinua tuettu lapsena, nuorena? Vai miten

        ST

        Sellainen tyhjiö, ei mitään.
        Kaikki tunteet voi koteloida.
        Ahdistuksenkin.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin yksinäinen.

        Turrutin itseäni katsomalla televisiota. Joskus siihen pystyi pakenemaan.

        LS

        Oliko äitisi tai isäsi huolissaan yksinäisyydestäsi?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pahoillani.

        ST

        Älä suotta, ei se sinun vikasi ole, ettei minulla ole ollut normaali lapsuus.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen tyhjiö, ei mitään.
        Kaikki tunteet voi koteloida.
        Ahdistuksenkin.

        LS

        Etkö kertonut vanhemmillesi?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen tyhjiö, ei mitään.
        Kaikki tunteet voi koteloida.
        Ahdistuksenkin.

        LS

        Kamalaa, jos lapsena joutuu liuaksi koteloitumaan.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko äitisi tai isäsi huolissaan yksinäisyydestäsi?

        ST

        He eivät tainneet nähdä. Eivätkä näkisi tänäkään päivänä. Onko normaalia, että lapsi käy syömässä kun huudetaan syömään, mutta muuten on omassa huoneessa...olisi ollut vain tiellä ja kaiken olisi tehnyt vain väärin.

        Perkele, kun kerran yritin auttaa tekemään joulutorttujakin, idiootti...niitäkään en osannut vaan olin tiellä. Mikään ei saanut mennä rikki...pyörä jos varastettiin, piti pelätä itse...kaapit jotka ostivat, kymmenen vuoden kuluttuakaan niissä ei saanut olla naarmua...ja olin pettymys, kun sain ysin tai jotain kokeesta, aineesta josta olin saanut enemmän, piilouduin vaatehuoneeseen. Aakkosia yrittivät opettaa, päivää ennen koulun alkua ja olin tyhmä kun en oppinut heti.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö kertonut vanhemmillesi?

        ST

        Ne olisivat sanoneet minussa olevan vian.

        Kerran yritin kertoa kiusaamisesta, olin kuulemma liian herkkä tai jotain sinnepäin. Ei saanut itkeä, se säikäytti enemmänkin vanhemmat, mutta ei käyvästä huolesta...jota olisivat ilmaisseet.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He eivät tainneet nähdä. Eivätkä näkisi tänäkään päivänä. Onko normaalia, että lapsi käy syömässä kun huudetaan syömään, mutta muuten on omassa huoneessa...olisi ollut vain tiellä ja kaiken olisi tehnyt vain väärin.

        Perkele, kun kerran yritin auttaa tekemään joulutorttujakin, idiootti...niitäkään en osannut vaan olin tiellä. Mikään ei saanut mennä rikki...pyörä jos varastettiin, piti pelätä itse...kaapit jotka ostivat, kymmenen vuoden kuluttuakaan niissä ei saanut olla naarmua...ja olin pettymys, kun sain ysin tai jotain kokeesta, aineesta josta olin saanut enemmän, piilouduin vaatehuoneeseen. Aakkosia yrittivät opettaa, päivää ennen koulun alkua ja olin tyhmä kun en oppinut heti.

        LS

        Vanhempia on monenlaisia.Inhottavaa jos tuntee olevansa pettymys. Oletko nyt aikuisena keskustellut tuosta vanhempiesi kanssa?
        Minun vanhempani oluvat työmyyriä ja paljon töissä ta muissa työpuuhissa.
        Mutta rohkaisivat usein meitä lapsia ja kannustivat. Virheistä ei tullut sanomista. . Tosin ketään meistä ei sitten joudettu oaapimaan. Sain melko nuoresta itsenäisesti hommata asiouta ja usein porukalla pidimne susaruksien kesken mökkiä pystyssä.
        Äiti ehti tekemään ruokaa ehkä kerran kuussa, mutta ruokaa oki yllin kyllin ha me laoset teimne jo puenestä pitäen niin ruokaa kuin kaikenlaista muurakin.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhempia on monenlaisia.Inhottavaa jos tuntee olevansa pettymys. Oletko nyt aikuisena keskustellut tuosta vanhempiesi kanssa?
        Minun vanhempani oluvat työmyyriä ja paljon töissä ta muissa työpuuhissa.
        Mutta rohkaisivat usein meitä lapsia ja kannustivat. Virheistä ei tullut sanomista. . Tosin ketään meistä ei sitten joudettu oaapimaan. Sain melko nuoresta itsenäisesti hommata asiouta ja usein porukalla pidimne susaruksien kesken mökkiä pystyssä.
        Äiti ehti tekemään ruokaa ehkä kerran kuussa, mutta ruokaa oki yllin kyllin ha me laoset teimne jo puenestä pitäen niin ruokaa kuin kaikenlaista muurakin.

        ST

        Hyvää yötä st.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne olisivat sanoneet minussa olevan vian.

        Kerran yritin kertoa kiusaamisesta, olin kuulemma liian herkkä tai jotain sinnepäin. Ei saanut itkeä, se säikäytti enemmänkin vanhemmat, mutta ei käyvästä huolesta...jota olisivat ilmaisseet.

        LS

        No jo on perkele!

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää yötä st.

        LS

        Suututtaa. Ja vanhempia pitäisi kunnioitraa. On melko vaikeaa kunnioittaa ihmistä, joka toimii vastoin lapsen parasta.

        Hyvää yötä

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suututtaa. Ja vanhempia pitäisi kunnioitraa. On melko vaikeaa kunnioittaa ihmistä, joka toimii vastoin lapsen parasta.

        Hyvää yötä

        ST

        Apter jaottelee kirjassaan vaikeat äidit viiteen kategoriaan, jotka voivat olla myös päällekkäisiä:

        1. Kontrolloivat äidit
        Äiti ei hyväksy lapsen ystäviä, eikä lapsi saa mennä minnekään. Lapsi on äidin talutusnuorassa.

        Kontrolloiva äiti antaa ymmärtää, että kaikki lapsen omat valinnat ovat huonoja tai vaarallisia.

        2. Narsistiset äidit
        Apter kokee, että hänen oma äitinsä oli narsisti. Hän oli kunnianhimoinen ja menestynyt, mutta erittäin itsekeskeinen ja sisimmältään epävarma. Narsistin itsetunto kaipaa jatkuvaa vahvistamista ja hän odottaa myös lapseltaan alistumista ja palvontaa.


        Apter oppi, että pärjätäkseen äitinsä kanssa hänen täytyy vakuuttaa tälle, kuinka etevä hän oli ja kuinka toiset eivät ymmärtäneet hänen nerokkuuttaan.

        3. Kateelliset äidit
        Kateellinen äiti ei pysty toteuttamaan vanhemmuuden perusasiaa, eli iloitsemaan lapsensa hyvinvoinnista ja onnistumisista. Apterin mukaan tällaiset äidit verhoavat kateutensa syytöksiin: lapsi on itsekeskeinen, mahtailee tai luulee itsestään liikoja.

        Kun lapsi esittelee innoissaan piirrostaan tai hyvää koetulostaan, äiti kieltää tätä leveilemästä. Piirroksia ei laiteta esille, eikä mikään ole kyllin hyvää. Kun tytär varttuu naiseksi, kateellinen äiti vähättelee tämän ulkonäköä ja nitistää vähitellen itsetunnon.

        4. Vihaiset äidit
        Vihainen äiti pitää raivokohtauksillaan koko perhettä pihdeissään. Apter muistelee, että hänen oma äitinsä sai kohtauksen vain noin viisi kertaa kuussa, mutta silti hänestä tuntuu, että äidin viha hallitsi hänen koko elämäänsä.


        5. Etäiset äidit
        Etäinen äiti on paikalla, muttei koskaan läsnä. Hän ei vastaa lapsen tunteisiin eikä tarpeisiin. Lapsi on hukassa, sillä häneltä puuttuu peili, jota vasten heijastella omia tunteitaan ja rakentaa omaa itseään.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suututtaa. Ja vanhempia pitäisi kunnioitraa. On melko vaikeaa kunnioittaa ihmistä, joka toimii vastoin lapsen parasta.

        Hyvää yötä

        ST

        He eivät vain ymmärtäneet.

        Näin aikuisena ymmärtää, että se mikä on ollut vahingollista, on vain ajattelemattomuutta.

        En ymmärtänyt yhtään mitään sävelkorkeuksista jne ja minut ilmoitettiin johonkin musiikkiopiston testiin, jossa muut hakijat oli aikuisia...oli hirveää kun ei edes tajunnut mitään. Olin alta kouluikäinen, en mitään soittanutkaan. 😁 Voi kuvitella mikä trauma.

        Ei ne viisaana minua pitäneet, en olisi kuulemma saanut mennä lukioon, kun jos häpäisen heidät jos en pääse läpi kirjoituksista...häpeä oli ulospäin..suurin huoli.


        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apter jaottelee kirjassaan vaikeat äidit viiteen kategoriaan, jotka voivat olla myös päällekkäisiä:

        1. Kontrolloivat äidit
        Äiti ei hyväksy lapsen ystäviä, eikä lapsi saa mennä minnekään. Lapsi on äidin talutusnuorassa.

        Kontrolloiva äiti antaa ymmärtää, että kaikki lapsen omat valinnat ovat huonoja tai vaarallisia.

        2. Narsistiset äidit
        Apter kokee, että hänen oma äitinsä oli narsisti. Hän oli kunnianhimoinen ja menestynyt, mutta erittäin itsekeskeinen ja sisimmältään epävarma. Narsistin itsetunto kaipaa jatkuvaa vahvistamista ja hän odottaa myös lapseltaan alistumista ja palvontaa.


        Apter oppi, että pärjätäkseen äitinsä kanssa hänen täytyy vakuuttaa tälle, kuinka etevä hän oli ja kuinka toiset eivät ymmärtäneet hänen nerokkuuttaan.

        3. Kateelliset äidit
        Kateellinen äiti ei pysty toteuttamaan vanhemmuuden perusasiaa, eli iloitsemaan lapsensa hyvinvoinnista ja onnistumisista. Apterin mukaan tällaiset äidit verhoavat kateutensa syytöksiin: lapsi on itsekeskeinen, mahtailee tai luulee itsestään liikoja.

        Kun lapsi esittelee innoissaan piirrostaan tai hyvää koetulostaan, äiti kieltää tätä leveilemästä. Piirroksia ei laiteta esille, eikä mikään ole kyllin hyvää. Kun tytär varttuu naiseksi, kateellinen äiti vähättelee tämän ulkonäköä ja nitistää vähitellen itsetunnon.

        4. Vihaiset äidit
        Vihainen äiti pitää raivokohtauksillaan koko perhettä pihdeissään. Apter muistelee, että hänen oma äitinsä sai kohtauksen vain noin viisi kertaa kuussa, mutta silti hänestä tuntuu, että äidin viha hallitsi hänen koko elämäänsä.


        5. Etäiset äidit
        Etäinen äiti on paikalla, muttei koskaan läsnä. Hän ei vastaa lapsen tunteisiin eikä tarpeisiin. Lapsi on hukassa, sillä häneltä puuttuu peili, jota vasten heijastella omia tunteitaan ja rakentaa omaa itseään.

        ST

        Ei tuo jaottelu oikein tunnu...oikealta...he olivat vain ihmisiä, ei jonkin kirjan persoonatyyppejä.

        Kyllä he varmasti parhaansa ovat yrittäneet...se on ollut heidän rakkauttaan...he eivät ole pahoja...

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suututtaa. Ja vanhempia pitäisi kunnioitraa. On melko vaikeaa kunnioittaa ihmistä, joka toimii vastoin lapsen parasta.

        Hyvää yötä

        ST

        Kotonani vallitsi jokin kireä ja vihamielinen tunnelma, heidän kanssaan ei siksi ehkä voinut viettää aikaa...heitä tuntui kiinnostavan joulunakin käydä tädeillä, haudoilla...siivota aattona kello 21:een... jne... Sekään ei.ollut lasten joulu, tosin lahjoja sai...isäni saattoi nolata aika kummallisesti...muistan olleeni aika nuori mutta kouluikäinen ja minulla oli saunan jälkeen kiire katsomaan lahjoja niin, että pyyhe tippui...hän nauroi sitä ja otti kuvan, koska se oli niin huvittavaa...jos ei ottanut niin ainakin aikoi ottaa...ai entä kun olin jotain yksitoista...veljeni haukkui läskiksi ja isäni alkoi ilkkumaan hänen kanssaan...ja siitä päivästä aloitin syömälakon..se koski tosi paljon. Isäni ei ollut itse laiha.

        Onko mielestäsi normaalia?

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suututtaa. Ja vanhempia pitäisi kunnioitraa. On melko vaikeaa kunnioittaa ihmistä, joka toimii vastoin lapsen parasta.

        Hyvää yötä

        ST

        Yhä väitän...että he olivat vain ymmärtämättömiä ihmisiä.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suututtaa. Ja vanhempia pitäisi kunnioitraa. On melko vaikeaa kunnioittaa ihmistä, joka toimii vastoin lapsen parasta.

        Hyvää yötä

        ST

        Usko pois, olen kuullut fraasia, kunnioittaa isää jaitiä ja sen että lopun aikoina lapset käy vanhempiaan vastaan.

        Oma isäni on sanonut piruksi kun en uskonut kuten hän ja äitini...kuulemma saatanako se siellä puhuu...jne. ja silloin on löytynyt yhteisymmärrystä.

        Yhä vain...ymmärtämättömiä...näkeehän sellaista näillä palstoillakin...sellaisia ihmiset vaan on.


        LS


    • Anonyymi

      Voiko joku tehdä ketjusta ilmoituksen poistoon.

      ST, oletko hereillä?

      LS

      • Anonyymi

        Täytyypä näin sivusta sanoa,minä en koskaan olisi saanut purkaa vapaasti traumojani,niin kuin sinä,täällä olisi jo ensimmäisestä kommentistani tullut tuomion sanat,ei armoa,niin on minut revitty,etten uskiksille tuskiani tuo.


      • Anonyymi

        Vanhempia on monenlaisia. Uskon minäkin, että parhaansa ovat tehneet sinunkin vanhempasi ja niin kuin ovat osanneet.
        Heillä ei ole ollut kykyjä muunlaiseen vanhemmuuteen ehkä omista taustoistaan johtuen.

        Halusit tämän ketjun poistoa.En osaa sitä poustella, mutten tämän enempää nyt tähän ketjuun kirjoittele niin sitä nopeammin aloituksesi painuu pois.

        Älä ainakaan tunne huonoa omaatuntoa, että avauduit asioista. Kyllä ihmisen pitää pystyä kertomaan asioustaan, kokemuksistaan ja tuntemuksistaan tuntematta siittä syyllisyyttä.
        Sitäpaitsi, kun kirjoitit lapsuudestasu, se voi jollekkin toiselle herättää ajatuksia omasta lapsuudestaan, joja kamppailee samansuuntaisten ajatuksien kanssa.

        On hyvä että asioista puhutaan. On hyvä että ne tuodaan päivän valoon niin niistä voidaan oppia ja kehittyä.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhempia on monenlaisia. Uskon minäkin, että parhaansa ovat tehneet sinunkin vanhempasi ja niin kuin ovat osanneet.
        Heillä ei ole ollut kykyjä muunlaiseen vanhemmuuteen ehkä omista taustoistaan johtuen.

        Halusit tämän ketjun poistoa.En osaa sitä poustella, mutten tämän enempää nyt tähän ketjuun kirjoittele niin sitä nopeammin aloituksesi painuu pois.

        Älä ainakaan tunne huonoa omaatuntoa, että avauduit asioista. Kyllä ihmisen pitää pystyä kertomaan asioustaan, kokemuksistaan ja tuntemuksistaan tuntematta siittä syyllisyyttä.
        Sitäpaitsi, kun kirjoitit lapsuudestasu, se voi jollekkin toiselle herättää ajatuksia omasta lapsuudestaan, joja kamppailee samansuuntaisten ajatuksien kanssa.

        On hyvä että asioista puhutaan. On hyvä että ne tuodaan päivän valoon niin niistä voidaan oppia ja kehittyä.

        ST

        Just joo,enkeli gabriel taas vauhdissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe