Kuluukos vähemmän öljyy puolessavälissä mittatikkua

Anonyymi

Tuota on joskus sanottu että kun öljytaso on max ja min välissä menis vähemmän...pitääkös paikkansa jollain tavalla;...onhan se selvää jos on liikaa tai max tasolla ainahan paine on kovempi ja jostain se katoaa esim menee palotilaan...
Niin enpä sitten tiedä muka puolvälissä:)))

11

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä keskustelua ei ainakaan Toyotan omistaja avannut....

      • Anonyymi

        Juu, sitä vaan lisätään ilman sen suurempia miettimättä, onhan Toyota viattomuuden esimerkki, hihii!


    • Anonyymi

      No ei vaikuta tasan yhtään mitään. Muutaman millimetrin ero öljynpinnan tasossa aiheuttaa äärimmäisen mitättömän paine-eron.

      Esimerkkinä: Yhden barin ( ilmakehän) paineeseen tarvitaan kymmenen metrin vedenpintojen tasoero. Kymmenen millimetrin tasoero vedessä aiheuttaa ainoastaan 0,001 bar (yksi tuhannesosa) paineron. Öljy on hieman kevyempää kuin vesi.

      Öljynpaineen tekee moottorin öljypumppu. Se ei tiedä mikä öljynpinnan taso on. Se ei tee suurempaa tai pienempää painetta olipa pinnan taso muutamaa milliä ylempänä tai alempana.

    • Anonyymi

      Alpo Rusi on ollut vakoilija!

    • Oman autoni käsikirjassa sanotaan öljyn olevan oikealla korkeudella ollessaan mittatikun asteikon yläpäässä olevalla kapealla kaistalla.

      Ohjeessa ehdotetaan, että jos öljyn taso putoaa asteikon puoliväliin voisi öljyä vaikka lisätä noin puoli litraa etenkin jos aikeissa on tehdä pitempää reissua ja/tai ajetaan raskaalla kuormalla tai vedetään perävaunua.

      Jos öljy on mittatikun alaosassa ohje kehottaa lisäämään litran öljyä ensi tilassa.

      Mitä öljyn kulutukseen tulee, niin öljytaso on pysytellyt siinä asteikon yläosan O.K. tasolla öljynvaihtovälit, joten tuskinpa alemmalla pinnantasolla vähemmänkään voisi öljyä kuluttaa. ; )

      Huom. Aivan kaikki polttomoottorit kuluttavat öljyä, mutta jotkut niin vähän, että kulunut öljy korvautuu kondenssivedellä ja polttoaineella siten, että öljypinnan taso ei laske havaittavasti, vaan pätkäajossa sohjokelillä voi jopa hiukan kohota. Mittatikku ei myös todellakaan ole mikään tarkkuusinstrumentti.

      • Anonyymi

        Vai vedellä öljyt korvaantuu, ihan parasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai vedellä öljyt korvaantuu, ihan parasta.

        Eipä se kyllä hyväksi ole. Aina välillä pitäisi ajaa vähän pitempi lenkki kuin muutaman kilometrin junnaamista työn ja kodin väliä, missä pätkäajossa sitä kondenssivettä kertyy moottoriöljyyn aika paljonkin.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Eipä se kyllä hyväksi ole. Aina välillä pitäisi ajaa vähän pitempi lenkki kuin muutaman kilometrin junnaamista työn ja kodin väliä, missä pätkäajossa sitä kondenssivettä kertyy moottoriöljyyn aika paljonkin.

        Erityisen hyvin öljynpinnan nousun huomaa traktorissa talvella kevyessä piha-ajossa (lue pihan auraus ja polttopuiden teko). Suurin syyllinen lienee palamaton polttoaine jota sekoittuu voiteluöljyyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erityisen hyvin öljynpinnan nousun huomaa traktorissa talvella kevyessä piha-ajossa (lue pihan auraus ja polttopuiden teko). Suurin syyllinen lienee palamaton polttoaine jota sekoittuu voiteluöljyyn.

        Vanhemman teknologian dieseleissä varmasti valtaosa moottoriöljyyn sekoittuvasta tavarasta tosiaan on polttoainetta.

        Eihän sitä kondenssivettä kerry kuin korkeintaan vajaa desi tai jotain, mutta traktorissa voi talven mittaan pätkätöissä tulla naftaa öljyn sekaan todella havaittavasti, niin paljon, että mittatikun mukaan täysillä öljyillä pitemmälle lähdettyä yllättyy perillä öljyt tarkistaessaan, että pinta on vajonnut reilustikin polttoaineen ja veden haihduttua kuumasta kampikammiosta.

        Nykyaikainen tarkasti elektronisesti ohjattu dieseli ei käsittääkseni ohivuoda polttoainetta läheskään sillä tavalla kuin vanhemmat. Toki bensakonekin ohivuotaa, mutta bensa haihtuu niin paljon helpommin, että tämä kertymä tuskin koskaan tulee havaittavaksi määräksi.


    • Anonyymi

      Muistaakseni omassa autossa öljytikun ala ja ylä viivan väliin menee noin puoli litraa öljyä.

      Jos öljytilavuus pienenee ylärajaa kohden niin silloin öljyn väheneminen voisi näkyä yläpäässä nopeammin kuin alempana.

    • Anonyymi

      Sehän riippuu ihan öljytilan muodosta. Yleensä se levenee kun mennään pohjasta ylöspäin. Tämä tarkoittaa että max-tasolla pinta laskee hitaammin, mutta alkaa nopeutumaan kun lähennytään min-tasoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3298
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3057
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2333
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      37
      1945
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1509
    Aihe