Kuluukos vähemmän öljyy puolessavälissä mittatikkua

Anonyymi

Tuota on joskus sanottu että kun öljytaso on max ja min välissä menis vähemmän...pitääkös paikkansa jollain tavalla;...onhan se selvää jos on liikaa tai max tasolla ainahan paine on kovempi ja jostain se katoaa esim menee palotilaan...
Niin enpä sitten tiedä muka puolvälissä:)))

11

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä keskustelua ei ainakaan Toyotan omistaja avannut....

      • Anonyymi

        Juu, sitä vaan lisätään ilman sen suurempia miettimättä, onhan Toyota viattomuuden esimerkki, hihii!


    • Anonyymi

      No ei vaikuta tasan yhtään mitään. Muutaman millimetrin ero öljynpinnan tasossa aiheuttaa äärimmäisen mitättömän paine-eron.

      Esimerkkinä: Yhden barin ( ilmakehän) paineeseen tarvitaan kymmenen metrin vedenpintojen tasoero. Kymmenen millimetrin tasoero vedessä aiheuttaa ainoastaan 0,001 bar (yksi tuhannesosa) paineron. Öljy on hieman kevyempää kuin vesi.

      Öljynpaineen tekee moottorin öljypumppu. Se ei tiedä mikä öljynpinnan taso on. Se ei tee suurempaa tai pienempää painetta olipa pinnan taso muutamaa milliä ylempänä tai alempana.

    • Anonyymi

      Alpo Rusi on ollut vakoilija!

    • Oman autoni käsikirjassa sanotaan öljyn olevan oikealla korkeudella ollessaan mittatikun asteikon yläpäässä olevalla kapealla kaistalla.

      Ohjeessa ehdotetaan, että jos öljyn taso putoaa asteikon puoliväliin voisi öljyä vaikka lisätä noin puoli litraa etenkin jos aikeissa on tehdä pitempää reissua ja/tai ajetaan raskaalla kuormalla tai vedetään perävaunua.

      Jos öljy on mittatikun alaosassa ohje kehottaa lisäämään litran öljyä ensi tilassa.

      Mitä öljyn kulutukseen tulee, niin öljytaso on pysytellyt siinä asteikon yläosan O.K. tasolla öljynvaihtovälit, joten tuskinpa alemmalla pinnantasolla vähemmänkään voisi öljyä kuluttaa. ; )

      Huom. Aivan kaikki polttomoottorit kuluttavat öljyä, mutta jotkut niin vähän, että kulunut öljy korvautuu kondenssivedellä ja polttoaineella siten, että öljypinnan taso ei laske havaittavasti, vaan pätkäajossa sohjokelillä voi jopa hiukan kohota. Mittatikku ei myös todellakaan ole mikään tarkkuusinstrumentti.

      • Anonyymi

        Vai vedellä öljyt korvaantuu, ihan parasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai vedellä öljyt korvaantuu, ihan parasta.

        Eipä se kyllä hyväksi ole. Aina välillä pitäisi ajaa vähän pitempi lenkki kuin muutaman kilometrin junnaamista työn ja kodin väliä, missä pätkäajossa sitä kondenssivettä kertyy moottoriöljyyn aika paljonkin.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Eipä se kyllä hyväksi ole. Aina välillä pitäisi ajaa vähän pitempi lenkki kuin muutaman kilometrin junnaamista työn ja kodin väliä, missä pätkäajossa sitä kondenssivettä kertyy moottoriöljyyn aika paljonkin.

        Erityisen hyvin öljynpinnan nousun huomaa traktorissa talvella kevyessä piha-ajossa (lue pihan auraus ja polttopuiden teko). Suurin syyllinen lienee palamaton polttoaine jota sekoittuu voiteluöljyyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erityisen hyvin öljynpinnan nousun huomaa traktorissa talvella kevyessä piha-ajossa (lue pihan auraus ja polttopuiden teko). Suurin syyllinen lienee palamaton polttoaine jota sekoittuu voiteluöljyyn.

        Vanhemman teknologian dieseleissä varmasti valtaosa moottoriöljyyn sekoittuvasta tavarasta tosiaan on polttoainetta.

        Eihän sitä kondenssivettä kerry kuin korkeintaan vajaa desi tai jotain, mutta traktorissa voi talven mittaan pätkätöissä tulla naftaa öljyn sekaan todella havaittavasti, niin paljon, että mittatikun mukaan täysillä öljyillä pitemmälle lähdettyä yllättyy perillä öljyt tarkistaessaan, että pinta on vajonnut reilustikin polttoaineen ja veden haihduttua kuumasta kampikammiosta.

        Nykyaikainen tarkasti elektronisesti ohjattu dieseli ei käsittääkseni ohivuoda polttoainetta läheskään sillä tavalla kuin vanhemmat. Toki bensakonekin ohivuotaa, mutta bensa haihtuu niin paljon helpommin, että tämä kertymä tuskin koskaan tulee havaittavaksi määräksi.


    • Anonyymi

      Muistaakseni omassa autossa öljytikun ala ja ylä viivan väliin menee noin puoli litraa öljyä.

      Jos öljytilavuus pienenee ylärajaa kohden niin silloin öljyn väheneminen voisi näkyä yläpäässä nopeammin kuin alempana.

    • Anonyymi

      Sehän riippuu ihan öljytilan muodosta. Yleensä se levenee kun mennään pohjasta ylöspäin. Tämä tarkoittaa että max-tasolla pinta laskee hitaammin, mutta alkaa nopeutumaan kun lähennytään min-tasoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe