Säästääkö autovalmistaja väärässä paikassa ?

Anonyymi

Auton huoltomanuaali kertoo englanniksi näin: "Do not quick-charge a battery unless the battery ground cable has been disconnected, otherwise you will damage the alternator diodes".

Lidlissä oli juuri myynnissä akkulaturi, joka osaa antaa latausvirtaa valinnan mukaan
3A / 5A / 10 A (12 V sähköjärjestelmällä varustetut ajoneuvot)

tai

1.5A / 2.5A / 5A (24V sähköjärjestelmällä varustetut ajoneuvot).

Lidlin laturissa on paljon hyvää, mutta mainittakoon myös 2 huonoa puolta tuosta:

1) Laturi ei aloita latausta automaattisesti kun se alkaa saada verkkovirtaa, vaan ensin pitää painaa MODE -nappia N kertaa ja sitten odottaa muutama sekunti, jotta lataus alkaa. Estää siis käyttämästä esim. kerrostalon parkkipaikalla sähkötolpan ajastimen perässä muutoin kuin siten, että käyttäjän on painettava MODE -nappia sen jälkeen, kun laite jo saa verkkovirtaa.

2) Käyttöohje ei kerro, missä akun lämpötilassa laitteen pakkassymbolilla ( * ) merkittyjä latausohjelmia saa käyttää. Nuo tähdellä merkityt ohjelmat nostavat latausjännitteen 14,4 V -> 14,7 V ja ovat tarkoitettu "lataukseen kylmissä olosuhteissa", mutta mitään tarkkaa lämpötilaa Lidl ei kuitenkaan käyttöohjeessa kerro.

Mutta siis korkeimmillaankaan Lidlin laturi ei anna enempää kuin 14,7 V, ja Duracell kieltää AGM -akkujensa lataamisen yli 14,8 V jännitteillä.

Käyttääkö autonvalmistaja todella niin huonoja diodeja vaihtovirtalaturiensa yhteydessä, että jo vajaa 15V jännite riittäisi rikkomaan em. diodit ?

JOS käyttää, niin kyllä tässä säästetään väärässä paikassa !
Autojen omat laturit (joita polttomoottori pyörittää aina käydessään) toki antavat ulos virtaa huomattavan määrän. Mutta silti se, että auton oman laturin tasasuuntausdiodit kestäisivät ehjänä edes 15V ulkoisen latausjännitteen, ei ole kohtuuton vaatimus !

Kannattaa toki ottaa huomioon, että auton muukaan sähköjärjestelmä ei tykkää yli 14,8 V jännitteistä, joten ylijännite voi aiheuttaa vahinkoa auton sähköjärjestelmälle.

Ja siltä varalta, että autonvalmistaja todella käyttäisi niin huonoja diodeja vaihtovirtalaturiensa yhteydessä, että jo vajaa 15V ulkoisen latausjännitteen käyttö riittäisi rikkomaan em. diodit, niin saako ko. diodit jotenkin erikseen vaihdettua kunnollisiin, vai onko pakko vaihtaa koko laturi samalla (jos siis laturi on niin ikävällä tavalla tehty, ettei ko. tasasuuntausdiodeja voi vaihtaa erikseen) ?

26

12566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "1) Laturi ei aloita latausta automaattisesti kun se alkaa saada verkkovirtaa,..........."

      Eikös tuo ole peräisin vakuutusyhtiön vaatimuksista, eli hyvä juttu jos haluaa vakuutuksia täysmääräisenä.

    • Anonyymi

      Tuo ei koske laatuautoja, joten huolet pois.

    • Anonyymi

      Tuo Lidlin laturi on ihan tavallinen eikä mikään pikalaturi.

      Pikalataus tehdään reilulla ylijännitteellä n. 17-25 V, joten parempi irrottaa akusta piuha, ettei kärähdä satojen eurojen tietokonebokseja..

      • Anonyymi

        "Tuo Lidlin laturi on ihan tavallinen eikä mikään pikalaturi"

        Missähän menee ns. pikalaturin raja ?

        Tuo Lidlin AUTON AKKULATURI Ultimate Speed ULGD 10 A1 antaa siis 12V järjestelmiin max. 10 A, mikä on selvästi enemmän kuin tyypilliset 4A laturit.

        "Eikös tuo ole peräisin vakuutusyhtiön vaatimuksista" - Ainakin Bosch KL 1206E (Type no: SGA4D) on sellainen 4A laturi 12V akuille, että jos kytket laturin ensin akkuun, niin alkaa lataamisen heti, kun alkaa saada verkkovirtaa; laitteessa ei edes ole mitään nappeja, joita voisi painaa. Joko väitteesi vakuutusyhtiön vaatimuksista on tekaistu, tai sitten se koskee vain latutreita, joiden antovirta ylittää jonkin rajan.

        Tuo, että lataus käynnistyisi heti, kun alkaa saada verkkovirtaa, olisi hyvä ominaisuus; silloin voisi kytkeä laturin ja moottorilämmittimen molemmat saman johdon perään parkkipaikalla olevaan ajastinohjattuun sähkötolppaan, jolloin kun ajastin napsauttaa virran päälle (2h ennen suunniteltua lähtöhetkeä), niin samalla, kun lohkolämmitin alkaa lämmittää moottoria, jotta kylmäkäynnistykseltä vältytään, samalla myös akkulaturi alkaisi ladata akkua, jolloin akku ei pääse vajumaan lähelle tyhjää esim, jos autolla toistuvasti ajetaan lyhyitä matkoja.


        "Vanhemmissa vehkeissä kondensaattorit hajoaa yleensä ensimmäisenä"

        Yksi standardiarvo kondensaattorien jännitekestolla on 16 V, ja seuraava 25 V.

        Jos auton sähköjärjestelmän jännite olisi koko ajan tasainen (mitä se ei todellisuudessa ole), niin 16V olisi juuri ja juuri riittävä 12V järjestelmiin, ja ainakaan tuo Lidlin 10A laturi ei ehjänä anna ikinä edes 16V jännitettä, vaan maksimin antojännitteen pitäisi olla joko 14,3 V (normaaliohjelmalla) tai 14,7V (pakkasohjelmalla).

        MUTTA: Todellisuudessa 16V, tai edes 25V jännitekestolla tehdyn kondensaattorin asentaminen auton sähköjärjestelmään olisi typerää riskinottoa ja johtaisi pian vaurioon:

        Esim. sillä hetkellä, kun starttimoottorin pyörittäminen sähköllä lopetetaan, niin epäilenpä, että kun sinne starttimoottoriin on hetkeä aikaisemmin virranut jopa usean sadan ampeerin virta, niin sillä hetkellä, kun starttimoottorin pyörittäminen sähköllä lopetetaan, tuo virta saattaa aiheuttaa hetkellisen ylijännitetilanteen. Kuinka korkealle jännite sitten hetkellisesti nousee, sitä en tiedä.

        Yleistä elektroniikan liittämisestä auton sähköjärjestelmään:

        https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=kyt08.sis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo Lidlin laturi on ihan tavallinen eikä mikään pikalaturi"

        Missähän menee ns. pikalaturin raja ?

        Tuo Lidlin AUTON AKKULATURI Ultimate Speed ULGD 10 A1 antaa siis 12V järjestelmiin max. 10 A, mikä on selvästi enemmän kuin tyypilliset 4A laturit.

        "Eikös tuo ole peräisin vakuutusyhtiön vaatimuksista" - Ainakin Bosch KL 1206E (Type no: SGA4D) on sellainen 4A laturi 12V akuille, että jos kytket laturin ensin akkuun, niin alkaa lataamisen heti, kun alkaa saada verkkovirtaa; laitteessa ei edes ole mitään nappeja, joita voisi painaa. Joko väitteesi vakuutusyhtiön vaatimuksista on tekaistu, tai sitten se koskee vain latutreita, joiden antovirta ylittää jonkin rajan.

        Tuo, että lataus käynnistyisi heti, kun alkaa saada verkkovirtaa, olisi hyvä ominaisuus; silloin voisi kytkeä laturin ja moottorilämmittimen molemmat saman johdon perään parkkipaikalla olevaan ajastinohjattuun sähkötolppaan, jolloin kun ajastin napsauttaa virran päälle (2h ennen suunniteltua lähtöhetkeä), niin samalla, kun lohkolämmitin alkaa lämmittää moottoria, jotta kylmäkäynnistykseltä vältytään, samalla myös akkulaturi alkaisi ladata akkua, jolloin akku ei pääse vajumaan lähelle tyhjää esim, jos autolla toistuvasti ajetaan lyhyitä matkoja.


        "Vanhemmissa vehkeissä kondensaattorit hajoaa yleensä ensimmäisenä"

        Yksi standardiarvo kondensaattorien jännitekestolla on 16 V, ja seuraava 25 V.

        Jos auton sähköjärjestelmän jännite olisi koko ajan tasainen (mitä se ei todellisuudessa ole), niin 16V olisi juuri ja juuri riittävä 12V järjestelmiin, ja ainakaan tuo Lidlin 10A laturi ei ehjänä anna ikinä edes 16V jännitettä, vaan maksimin antojännitteen pitäisi olla joko 14,3 V (normaaliohjelmalla) tai 14,7V (pakkasohjelmalla).

        MUTTA: Todellisuudessa 16V, tai edes 25V jännitekestolla tehdyn kondensaattorin asentaminen auton sähköjärjestelmään olisi typerää riskinottoa ja johtaisi pian vaurioon:

        Esim. sillä hetkellä, kun starttimoottorin pyörittäminen sähköllä lopetetaan, niin epäilenpä, että kun sinne starttimoottoriin on hetkeä aikaisemmin virranut jopa usean sadan ampeerin virta, niin sillä hetkellä, kun starttimoottorin pyörittäminen sähköllä lopetetaan, tuo virta saattaa aiheuttaa hetkellisen ylijännitetilanteen. Kuinka korkealle jännite sitten hetkellisesti nousee, sitä en tiedä.

        Yleistä elektroniikan liittämisestä auton sähköjärjestelmään:

        https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=kyt08.sis

        Sanoisin pikalaturiksi sellaista, minkä latausjännite on 20 V tai enemmän ja ampeereita vähintään 25.

        Tässä malliksi 40 A -pikalaturi (tosin mukana on myös starttiboosteri):
        https://www.netrauta.fi/akkulaturi-promaster-12-24v-boost-250a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin pikalaturiksi sellaista, minkä latausjännite on 20 V tai enemmän ja ampeereita vähintään 25.

        Tässä malliksi 40 A -pikalaturi (tosin mukana on myös starttiboosteri):
        https://www.netrauta.fi/akkulaturi-promaster-12-24v-boost-250a

        Kannattaa lukea ohjeita huolella, kun on noin tehokas laturi. Ohjeissa batt. min 120 Ah.
        Sen 25 A:n sijasta keinukytkimellä saa myös min eli kohtuulliset 16 A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo Lidlin laturi on ihan tavallinen eikä mikään pikalaturi"

        Missähän menee ns. pikalaturin raja ?

        Tuo Lidlin AUTON AKKULATURI Ultimate Speed ULGD 10 A1 antaa siis 12V järjestelmiin max. 10 A, mikä on selvästi enemmän kuin tyypilliset 4A laturit.

        "Eikös tuo ole peräisin vakuutusyhtiön vaatimuksista" - Ainakin Bosch KL 1206E (Type no: SGA4D) on sellainen 4A laturi 12V akuille, että jos kytket laturin ensin akkuun, niin alkaa lataamisen heti, kun alkaa saada verkkovirtaa; laitteessa ei edes ole mitään nappeja, joita voisi painaa. Joko väitteesi vakuutusyhtiön vaatimuksista on tekaistu, tai sitten se koskee vain latutreita, joiden antovirta ylittää jonkin rajan.

        Tuo, että lataus käynnistyisi heti, kun alkaa saada verkkovirtaa, olisi hyvä ominaisuus; silloin voisi kytkeä laturin ja moottorilämmittimen molemmat saman johdon perään parkkipaikalla olevaan ajastinohjattuun sähkötolppaan, jolloin kun ajastin napsauttaa virran päälle (2h ennen suunniteltua lähtöhetkeä), niin samalla, kun lohkolämmitin alkaa lämmittää moottoria, jotta kylmäkäynnistykseltä vältytään, samalla myös akkulaturi alkaisi ladata akkua, jolloin akku ei pääse vajumaan lähelle tyhjää esim, jos autolla toistuvasti ajetaan lyhyitä matkoja.


        "Vanhemmissa vehkeissä kondensaattorit hajoaa yleensä ensimmäisenä"

        Yksi standardiarvo kondensaattorien jännitekestolla on 16 V, ja seuraava 25 V.

        Jos auton sähköjärjestelmän jännite olisi koko ajan tasainen (mitä se ei todellisuudessa ole), niin 16V olisi juuri ja juuri riittävä 12V järjestelmiin, ja ainakaan tuo Lidlin 10A laturi ei ehjänä anna ikinä edes 16V jännitettä, vaan maksimin antojännitteen pitäisi olla joko 14,3 V (normaaliohjelmalla) tai 14,7V (pakkasohjelmalla).

        MUTTA: Todellisuudessa 16V, tai edes 25V jännitekestolla tehdyn kondensaattorin asentaminen auton sähköjärjestelmään olisi typerää riskinottoa ja johtaisi pian vaurioon:

        Esim. sillä hetkellä, kun starttimoottorin pyörittäminen sähköllä lopetetaan, niin epäilenpä, että kun sinne starttimoottoriin on hetkeä aikaisemmin virranut jopa usean sadan ampeerin virta, niin sillä hetkellä, kun starttimoottorin pyörittäminen sähköllä lopetetaan, tuo virta saattaa aiheuttaa hetkellisen ylijännitetilanteen. Kuinka korkealle jännite sitten hetkellisesti nousee, sitä en tiedä.

        Yleistä elektroniikan liittämisestä auton sähköjärjestelmään:

        https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=kyt08.sis

        >Satojen amppeerien virta
        >12 V järjestelmä
        >Ylijännite virrankulutuksen loppuessa
        Nyt on valinnan paikka


    • Anonyymi

      AGM akuthan vaativat älyä akkulaturilta, ei käy wanhan liiton akkulaturit näihin vehkeisiin.
      Tietokoneboksithan kaiketi toimivat itseasiassa 5v jännitteellä, joten jonkinlaisia muuntajia täytyy niissä olla jotka muuttavat sen 12v, tai latausjännitteen 14,4v viideksi voltiksi. Voisi kuvitella, että ylijännite rikkoisi ne muuntajat tms. virrankäsittelylaitteet bokseista ensimmäisenä.
      Muussakin elektroniikassa virtalähde on monesti syypää, ei niinkään varsinaisen laitteen elektroniikka, jos laite on siis kokonaan pimeänä. Vanhemmissa vehkeissä kondensaattorit hajoaa yleensä ensimmäisenä, joka voi aiheuttaa satunnaisia toimintahäiriöitä alkuvaiheessa.

    • Anonyymi

      Olisiko tuo varoitus peruja siltä ajalta, kun autoissa ei ollut muuta elektroniikkaa kuin laturin diodit.

    • Anonyymi

      Latasin autoni akun (92Ah) lidl myymällä Ultimate Speed ULGD 10 A1 akkulaturilla.
      Rehellisesti sanoen ei tullut edes katsottua mitä vaatimuksia auton valmistajalla on akkulaturin suhteen. Akku on AGM tyyppinen. Ainut moite tuosta laitteesta on tuo ohjelman valinta. Ei ole ohjelmanumeroita näytöllä. Neljä kertaa mode näppäintä painamalla sai halutun 10A/14,7V AGM latausohjelman käyttöön.

      Kannattaa katsoa ohjekirjasta vaadittavat kuvakkeet ( lumihiutale auto 2 12V) Jos valitset väärin, pidä MODE nappia pohjassa monta sekuntia. Laite siirtyy aloitustilaan.
      5h kesti lataus 8 asteen pakkasella, aloitti n.13.2V ja siitä pikkuhiljaa 14.7V. Latasin konehuoneen apuvirta liittimien kautta. Akku verhoilujen alla takaluukussa. Laturissa myös virtasyöttö mahdollisuus akun vaihdon ajaksi. Hyvä laite 35e hintaiseksi. Takuu 3V.

      • Anonyymi

        Juu, muuten hyvä laite, mutta ei sovellu sille, jolla on aikaisia aamulähtöjä.

        Näin siksi, että jos kerrostalon parkkipaikalla kytket auton sähkötolppaan, jossa integroitu (yleensä 2 tunnin, joissain malleissa 3h päälläoloaika) ajastin, siis siten, että saman liitäntäjohdon kautta saavat virtaa niin moottorinlämmitin kuin akkulaturikin, niin siinä vaiheessa kun tuo Ultimate Speed ULGD 10 A1 akkulaturi alkaa ajastimen ohjaamana saada verkkovirtaa, niin se EI OSAA aloittaa akun latausta ilman että käyttäjä painelee nappia ja siten valitsee haluamansa latausohjelman.

        Ketjussa joku väitti tuon johtuvan vakuutusyhtiöiden vaatimuksista, mutta ainakin vanhempia 4 A virralla lataavia latureita on sellaisia malleja, joissa ei edes ole mitään nappia tai kytkintä jota voisi painaa / kääntää eri asentoon, vaan noissa laturimalleissa lataus alkaa, kun vanhempi 4 A akkulaturi alkaa saada verkkovirtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, muuten hyvä laite, mutta ei sovellu sille, jolla on aikaisia aamulähtöjä.

        Näin siksi, että jos kerrostalon parkkipaikalla kytket auton sähkötolppaan, jossa integroitu (yleensä 2 tunnin, joissain malleissa 3h päälläoloaika) ajastin, siis siten, että saman liitäntäjohdon kautta saavat virtaa niin moottorinlämmitin kuin akkulaturikin, niin siinä vaiheessa kun tuo Ultimate Speed ULGD 10 A1 akkulaturi alkaa ajastimen ohjaamana saada verkkovirtaa, niin se EI OSAA aloittaa akun latausta ilman että käyttäjä painelee nappia ja siten valitsee haluamansa latausohjelman.

        Ketjussa joku väitti tuon johtuvan vakuutusyhtiöiden vaatimuksista, mutta ainakin vanhempia 4 A virralla lataavia latureita on sellaisia malleja, joissa ei edes ole mitään nappia tai kytkintä jota voisi painaa / kääntää eri asentoon, vaan noissa laturimalleissa lataus alkaa, kun vanhempi 4 A akkulaturi alkaa saada verkkovirtaa.

        Nuukapetteri räpeltää konepellin alle jotain tilapäiseen käyttöön tarkoitettua laturia.

        Mikä ei todellakaan ole pikalaturi. Yleensä pikalatauksella tarkoitetaan latausta virralla, jolla akku saataisiin tyhjästä täyteen tunnissa, enintään kahdessa. Eli 80 Ah akkua pitäisi ladata 40-80 A virralla (C = 0,5-1)

        4 A latausvirralla latausaika on >10 h joten kyseessä on hidaslataus.

        Kiinteästi asennettavat ylläpitolaturit, ainakin paremmat mallit, mittaavat lämpötilaa ja säätävät latausjännitteen automaattisesti oikeaksi. Ilman, että pitää käydä painelemassa lumihiutalenappeja.


    • Anonyymi

      "Mikä ei todellakaan ole pikalaturi. Yleensä pikalatauksella tarkoitetaan latausta virralla, jolla akku saataisiin tyhjästä täyteen tunnissa, enintään kahdessa. Eli 80 Ah akkua pitäisi ladata 40-80 A virralla (C = 0,5-1)"

      Yli 20 asteen pakkasella lyijyakku ottaa erittäin huonosti virtaa vastaan. Tehokaan ei välttämättä auta. Liiterin laturissakin lämpötila anturi.

      • Anonyymi

        Mutta -20 C pakkasella on kiva käydä aukomassa konepeltiä ja painelemassa lumihiutaleenkuvaa!


      • Anonyymi

        >Yli 20 asteen pakkasella lyijyakku ottaa erittäin huonosti virtaa vastaan. Tehokaan ei välttämättä auta. Liiterin laturissakin lämpötila anturi.

        Lyijyakku on täysin ladattavissa pakkasessakin, mutta latausjännitettä pitää nostaa. Muistaakseni jopa 17 V lukemiin kovalla pakkasella. Auton muu elektroniikka ei tietenkään tätä kestä -> ei ole mahdollista käyttää tarpeeksi korkeaa jännitettä pakkasella. Sama lopputulos, mutta eri syy kuin essonbaarissa kerrottiin.


      • Anonyymi

        "Lidlin laturissakin lämpötila anturi."

        Mitähän se lämpötila-anturi siellä tekee, eli miten vaikuttaa laitteen toimintaan ?

        Tuossa Ultimate Speed ULGD 10 A1 laturissa kun on erikseen normaalilataustila (14,4 V) ja pakkaslataustila (14,7 V), ja ne valitaan painamalla laitteen ainoaa käyttöpainiketta N kertaa.

        Ja mitä vaikuttaa tuon lämpötila-anturin kanssa se, että laturi on auton sisätilassa, mutta akku moottoritilassa, ja sisätilassa sisätilanlämmitin, tosin vain 600W teholla, taloyhtiön parkkipaikkasähkö koskevan tehorajoituksen takia.

        Eli pakkasella ladatessa latauksen alkuhetkellä lämpötila on moottoritilassa ja auton sisällä sama kuin ulkonakin, mutta kun aikaa kuluu, sisätilanlämmitin nostaa auton sisätilan lämpötilaa, vaikka moottoritila ei todennäköisesti paljoa pysty lämpenemään, vaikka moottorilämmitinkin on käytössä.


    • Anonyymi

      Kun C-TEK kytketään pelkästään akkuun, niin valot syttyy laturiin ja voit tehdä tarpeelliset valinnat sekä näet akun varaustilan eli ½ tai täysi .
      Lataus alkaa vasta kun tuikkaa pistokkeen tolppaan tai ajastinkello antaa virtaa.

      • Anonyymi

        Eli sulla kolisee tilapäiskäyttöön tarkoitettu laturi konepellin alla ajossakin? Vai käyt sen viskaamassa paikoilleen joka ajoreissun jälkeen?


    • Anonyymi

      DefaSmart Charger 12 V 4 A. Helppokäyttöinen eikä aiheuta ongelmia. Exiditin edustajan mukaan akku tykkää siitä, että sitä ladataan hitaasti. Henkilöauton akkuja ei liene hyvä ladata 10 A tai edes 8 A latureilla. Asia on tietysti toinen mikäli laturia ei pysty pitämään päällä yön yli vaan vaivaiset 2 h. Pikalataukset isolla teholla lyhentävät akun ikää.

      • Anonyymi

        Uudemmissa autoissa isoja latureita. Ne lataavat isolla virralla auton käydessä. Välttämätöntä koska sähkölaitteiden määrä/kulutus kasvanut merkittävästi. 200A laturi ei enää harvinaisuus.


      • Anonyymi

        "Henkilöauton akkuja ei liene hyvä ladata 10 A tai edes 8 A latureilla."

        Eikös vanha sääntö ollut se, että Ah -lukemasta 10% ampeereina, eli 60 Ah akulle max. 6A latausvirtaa.

        Mutta kun akku on EFB -tyyppiä, niin sillehän luvataan kaksinkertainen virranottokyky tavalliseen lyijyakkuun verrattuna, eli 6A sijasta 12A, joten tuo 10A jää vielä tämän rajan alle.

        Lisäksi: jos lataa kovalla pakkasella, niin olettaisin, että lataus 10A virralla lämmittää akkua paremmin kuin lataus 5A virralla, ja pakkasella olettaisin lämpenemisen olevan hyvä asia, koska se taas parantaa akun virranottokykyä.

        Ja tilanne kerrostalon parkkipaikalla tosiaan se, että sitä latausvirtaa tulee se 2 tuntia.
        Normaalitilanteessä tämä riittääkin. Jos jossain erityistilanteessa (vaikkapa, jos olisi unohtanut auton valot päälle ja akku siksi tyhjentynyt) ei riittäisi, niin sitten pitäisi varmaan 2h välein käydä parkkipaikalla kääntelemässä sitä kellokytkintä.

        Tosin, jos talvipakkasella unohtaisi valot päälle, niin menisikö akku lopullisesti pilalle moisen unohduksen takia ?


    • Anonyymi

      Kuluttaja säästää väärässä paikassa, kun latailee vanhaa akkua. Uusi akku ei maksa enempää kuin kunnon talvikengät. Pikahuollossa vaihtavat akun odottaessa.

      • Anonyymi

        Nyt alkaa kaikki polttikset olla vähintään ns. Mild Hybrid malleja. Akun vaihto on päälle tonnin ja ne kuluu nopeasti.

        Tojotin ehkä poikkeus. Sen hybridien akut kestää 10v.


    • Anonyymi

      Miksi 12V akkua pitäisi erikseen ladata?

      Ei ole ollut tarpeen viimeisen 30v aikana.

      • Anonyymi

        Asia avautuu sitten, kun saat hankittua auton, jossa on muitakin sähkölaitteita kuin ajovalot ja käynnistysmoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia avautuu sitten, kun saat hankittua auton, jossa on muitakin sähkölaitteita kuin ajovalot ja käynnistysmoottori.

        Paitsi jos osaat käyttää autoa, silloin todennäköisesti ei tule vieläkään avautumaan sillä älykkäät ihmiset eivät käytä paljon sähköä kuluttavia asioita ilman moottoria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe