Dementia ja pelastus?

Anonyymi

Tällä palstalla on tullut selväksi se että vain uskomalla voi pelastus. Että jopa Jammu Siltavuori pääsee taivaaseen kunhan hän vain on kääntynyt viime hetkillään uskoon. Plus Stalin, Hitler ja muut diktaattorit voivat olla taivaassa kunhan vain ovat viime sekunnillaan uskoneet kristittyyn jumalaan.

No miten sitten käy dementtiaa sairastaville ihmiselle? Kun hän ei oikein ymmärrä enää loppuvaiheessa maailman menosta yhtään mitään. Kuinka hän voi päästä taivaaseen kun ei saa enää edes housujaan jalkaansa? Lisäksi hän voi äityä kovasti väkivaltaiseksi eli tehdä syntiä. Pääseekö hän tästä huolimatta taivaaseen vaikka on kaikesta täysin ”pihalla”?

46

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Stalin, Hitler ja muut diktaattorit voivat olla taivaassa kunhan vain ovat viime sekunnillaan uskoneet kristittyyn jumalaan."

      Sinulla olisi paljon tärkeämpääkin mietittävää siinä että miten ITSE pääisit kerran sinne taivaasen! Vai pidätkö itseäsi parempana ja kelvollisempana kuin Stalin taiHitler?

      Jos pidät niin siinä tapauksessa joudun pudottamaan sinut pyhimys-jalustaltasi: Olet siinä tapauksessa heitä PAHEMPI!!

      • Anonyymi

        Eli otatte mielivaltaisesti ihmisten omaisuuksia haltuunne ja jaatte keskenänne.


    • Anonyymi

      Eihän se dementikko tietenkään pääse taivaaseen, kun ei edes muista jumalasta ja jeesuksesta kerrotun. Miten silloin voi uskoa?
      On kuitenki hyvä, että pedofiilit, raiskaajat, murhaajat ja avionrikkojat uskoessaan ja kaatuessaan pääsevät taivaan iloon.

      • Anonyymi

        No onpa teillä ateisteilla nyt suuri huoli etteivät vaan "stalin ja Hitler pääsisi taivaaseen", ja vielä suurempi huoli esiitä "eivätkö dementikot pääse"?

        Outoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpa teillä ateisteilla nyt suuri huoli etteivät vaan "stalin ja Hitler pääsisi taivaaseen", ja vielä suurempi huoli esiitä "eivätkö dementikot pääse"?

        Outoa...

        Onneksi minä en maksa kirkollisveroa, sillä tiedän kuolemaan kaiken päättyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi minä en maksa kirkollisveroa, sillä tiedän kuolemaan kaiken päättyvän.

        Siinä toiveunessa sinä tulet pettymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä toiveunessa sinä tulet pettymään.

        Tiedätkö miksi väitän kaiken päättyvän kuolemaan, minulla on kokemusta, onko sinulla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpa teillä ateisteilla nyt suuri huoli etteivät vaan "stalin ja Hitler pääsisi taivaaseen", ja vielä suurempi huoli esiitä "eivätkö dementikot pääse"?

        Outoa...

        Ei siinä mitään outoa ole - tietävät vain sinua paremmin, ettei koko uskonnossa edes ole mitään taivasta tai sinne pääsemistä, kun odotetaan vaan haudassa sitä viimeistä maailman päivää, kun Jeesus tulee tuomitsemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi minä en maksa kirkollisveroa, sillä tiedän kuolemaan kaiken päättyvän.

        Ha ha,usko vaan satuja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ha ha,usko vaan satuja

        Etkö lukenut jälkimmäistä, minä tiedän kuolemaan päättyvän kokemukseni perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö lukenut jälkimmäistä, minä tiedän kuolemaan päättyvän kokemukseni perusteella.

        Kerro kokemuksesi.


    • Luettelemasi henkilöt ovat toki marginaalisia, heidän loppuhetkistään ja ajatuksistaan emme tiedä mitään eli arvailujen asteelle jää heidän iäisyyskysymys.
      Mutta toki sitä se armo on, elämänsä viime hetkelläkin voi ottaa Jeesuksen vastaan ja pelastua.
      Dementiaa sairastavien kohdalla uskon että myös heillä on tai on ollut mahdollisuus valita uskoa tai olla uskomatta. Se taas että sorrumme välillä syntiin ei vie pelastusta. Tässä ajassa niin sanotusti "liha ja henki" nahisevat keskenään loppuun asti. Näin se vaan on. Mutta aina voi ja saa turvata Jeesukseen elämänsä kaikissa asioissa.

      • Anonyymi

        Ihanasti sanottu! Kiitos!


      • Anonyymi

        Hihhulin tyhjää markkinointipuhetta. Kuolemanpelkoisen viimehetken katumiset ja kääntymykset eivät taivaspaikkaa tuo.


      • Anonyymi

        Entäpä psyykkisesti sairaat, jotka välillä kiroavat ja välillä kiittävät Jumalaa ja joskus luulevat olevansa itse Jumala?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä psyykkisesti sairaat, jotka välillä kiroavat ja välillä kiittävät Jumalaa ja joskus luulevat olevansa itse Jumala?

        Kyllä Jumala on niin suuri Jumala että Hän näkee sairauden taakse ja ymmärtää sairauksia. Eihän ihminen ole sama kuin potemansa sairaus. Sairaus saattaa laittaa herjamaan ja kiroamaan. Paavalikin valitteli "lihan heikkoutta". Jeesuksen armo kattaa myös sairaudet ja niiden vaikutukset, siihen voi ja saa luottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hihhulin tyhjää markkinointipuhetta. Kuolemanpelkoisen viimehetken katumiset ja kääntymykset eivät taivaspaikkaa tuo.

        Raamatun mukaan tuovat. Kun uskot Jeesukseen ja otat Hänet vastaan se riittää. Teit sen sitten minä hetkenä elämääsi hyvänsä. Viime hetkellä pelastui myös Jeesuksen kanssa ristillä ollut ryöväri. Myös "ryövärin armo" on pätevää ja takaa pelastuksen. Jeesus itse tämän totesi. Voiko parempaa "takuumiestä" tässä asiassa olla olemassa.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Raamatun mukaan tuovat. Kun uskot Jeesukseen ja otat Hänet vastaan se riittää. Teit sen sitten minä hetkenä elämääsi hyvänsä. Viime hetkellä pelastui myös Jeesuksen kanssa ristillä ollut ryöväri. Myös "ryövärin armo" on pätevää ja takaa pelastuksen. Jeesus itse tämän totesi. Voiko parempaa "takuumiestä" tässä asiassa olla olemassa.

        Ei vain mene tasan tuo pelastumisen mahdollisuus ihmisillä. Kristilliseen kulttuuriin syntyneellä ovat nuo mahdollisuudet tietenkin paljon suuremmat kuin ei-kristilliseen kulttuuriin syntyneellä. Tämä jakaa pelastuvia ja pelastumattomia voimakkaasti, todennäköisyydet nyt vain ovat toisten puolella ja toisia vastaa.

        Ja kristillisen kulttuurin sisälläkin on onnekkaita ja vähemmän onnekkaita, ei tässäkään suhteessa samalla viivalla kaikki ihmiset ole.

        Pitäisi herättää kysymyksiä, kun todetaan, että usko Jeesukseen riittää ja sillä selvä. Ei se ole ihan sillä selvä kuitenkaan ole. Toki noin on helppo lausua. Näin kristillisen kulttuurin sisältä.

        Käytännössä esimerkiksi vahvasti yhteiskuntaa ja arvomaailmaa hallitsevaan islamilaiseen kulttuuriin syntyneen pelastumisen mahdolliset ovat hyvin heikot verrattuna hyvin uskonnolliseen kristilliseen perheeseen syntyneen ja kristillisen kasvatuksen saaneen mahdollisuuksiin lunastaa se taivaspaikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä psyykkisesti sairaat, jotka välillä kiroavat ja välillä kiittävät Jumalaa ja joskus luulevat olevansa itse Jumala?

        Jumala katsoo sydämeen ja erottaa sairaan ihmisen terveestä 😸 sairaus ei ole synti.


      • Anonyymi
        aito.Iainen kirjoitti:

        Jumala katsoo sydämeen ja erottaa sairaan ihmisen terveestä 😸 sairaus ei ole synti.

        Heh heh hee. Aikanaan katsottiin että mielisairauden syynä oli se että pahat henget olivat vallanneet ihmisen. Niistä päästiin eroon kun pahojen henkien uhriksi joutunutta hakattiin oikein kunnolla. Miksi se sen jumalasi ei silloin "nähnyt" saiuden taakse...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh hee. Aikanaan katsottiin että mielisairauden syynä oli se että pahat henget olivat vallanneet ihmisen. Niistä päästiin eroon kun pahojen henkien uhriksi joutunutta hakattiin oikein kunnolla. Miksi se sen jumalasi ei silloin "nähnyt" saiuden taakse...

        Onhan paljon mielisairauksia joita ei vieläkään pystytä selittämään saatika parantamaan 😼


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh hee. Aikanaan katsottiin että mielisairauden syynä oli se että pahat henget olivat vallanneet ihmisen. Niistä päästiin eroon kun pahojen henkien uhriksi joutunutta hakattiin oikein kunnolla. Miksi se sen jumalasi ei silloin "nähnyt" saiuden taakse...

        Ihmisen teot ja Jumalan tahto eivät aina käy yksiin. Kyllä Jumala sairasta ihmistä ymmärtää, armahtaa ja lohduttaa, toiset ihmiset eivät aina niinkään, kuten valitettavan osuvasti kerroit.


      • a-teisti kirjoitti:

        Ei vain mene tasan tuo pelastumisen mahdollisuus ihmisillä. Kristilliseen kulttuuriin syntyneellä ovat nuo mahdollisuudet tietenkin paljon suuremmat kuin ei-kristilliseen kulttuuriin syntyneellä. Tämä jakaa pelastuvia ja pelastumattomia voimakkaasti, todennäköisyydet nyt vain ovat toisten puolella ja toisia vastaa.

        Ja kristillisen kulttuurin sisälläkin on onnekkaita ja vähemmän onnekkaita, ei tässäkään suhteessa samalla viivalla kaikki ihmiset ole.

        Pitäisi herättää kysymyksiä, kun todetaan, että usko Jeesukseen riittää ja sillä selvä. Ei se ole ihan sillä selvä kuitenkaan ole. Toki noin on helppo lausua. Näin kristillisen kulttuurin sisältä.

        Käytännössä esimerkiksi vahvasti yhteiskuntaa ja arvomaailmaa hallitsevaan islamilaiseen kulttuuriin syntyneen pelastumisen mahdolliset ovat hyvin heikot verrattuna hyvin uskonnolliseen kristilliseen perheeseen syntyneen ja kristillisen kasvatuksen saaneen mahdollisuuksiin lunastaa se taivaspaikka.

        Tämä oli varmaan yksi syy miksi Jeesus kehotti tekemään lähetystyötä ja antoi lähetyskäskyn. Sen tärkeyttä ei edelleenkään voi aliarvioida. Toisaalta nykyinen globaalinen informaatiotulva tavoittaa yhä enemmän ja enemmän ihmisiä, myös uskontojen sanomaa.
        Toisaalta Jumalalle on kaikki mahdollista, Hän voi myös ilmestyä uniin tai muuten ilmoittaa itsensä eri uskontojen piirissä oleville ihmisille. Tämän kaltaista on myös tapahtunut esim. islamilaisissa maissa.
        Ja kolikon toinen puoli on että vaikka olisit kasvanut kristillisessä maassa ja kulttuurissa et välttämättä valitse kristinuskoa. Suomessakin on (tutkimuksista hivenen riippuen) 8-10% uudestisyntyneitä kristittyjä. Itse puolestani olen ateistisen kodin kasvatti ja kuitenkin minusta tuli kristitty.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Tämä oli varmaan yksi syy miksi Jeesus kehotti tekemään lähetystyötä ja antoi lähetyskäskyn. Sen tärkeyttä ei edelleenkään voi aliarvioida. Toisaalta nykyinen globaalinen informaatiotulva tavoittaa yhä enemmän ja enemmän ihmisiä, myös uskontojen sanomaa.
        Toisaalta Jumalalle on kaikki mahdollista, Hän voi myös ilmestyä uniin tai muuten ilmoittaa itsensä eri uskontojen piirissä oleville ihmisille. Tämän kaltaista on myös tapahtunut esim. islamilaisissa maissa.
        Ja kolikon toinen puoli on että vaikka olisit kasvanut kristillisessä maassa ja kulttuurissa et välttämättä valitse kristinuskoa. Suomessakin on (tutkimuksista hivenen riippuen) 8-10% uudestisyntyneitä kristittyjä. Itse puolestani olen ateistisen kodin kasvatti ja kuitenkin minusta tuli kristitty.

        Tuostakin huolimatta mitä kirjoitit ovat ihmiset mm. kulttuuriympäristöstään riippuen varsin eriarvoisessa asemassa pelastumisen mahdollisuuksien suhteen. Tilastot senkin kertovat, jos Suomessa uudestisyntyneitä on nyt vaikka tuo 8-10%, niin paljonko heitä on tuolla jyrkkää islamia tunnustavissa maissa?

        Olkoon kuinka vain tiedonvälityksen suhteen maailma ilman rajoja (ei muuten tosiasiassa ole), niin kulttuuriympäristön vaikutus jos mikä on suuri. Siksi meilläkin uudestisynnytään kristityiksi mutta islaminuskoisiksi vain harvoin. Sama pätee tosinkin päin, kristinusko on islamilaisessa kulttuurissa vieras uskonto ja se uskonto mihin kasvetaan, kannustetaan ja mitä koko ympäröivä kulttuuri kaikin muodoin tukee on islam.

        Millään laskuopilla ei saada tulokseksi, että todennäköisyys lunastaa taivaspaikkansa kristityssä kulttuurissa vs. ei-kristilllinen kulttuuri olisi fifty-fifty. Se ei ole lähellekään sitä. Eli ihan jo lähtökohtaisesti asetelma on pelastumisen suhteen epäreilu. No, islamilaisessa kulttuurissa syntynyt voi ajatella tietenkin aivan samoin meistä. 😂


      • Anonyymi
        juhani1965 kirjoitti:

        Tämä oli varmaan yksi syy miksi Jeesus kehotti tekemään lähetystyötä ja antoi lähetyskäskyn. Sen tärkeyttä ei edelleenkään voi aliarvioida. Toisaalta nykyinen globaalinen informaatiotulva tavoittaa yhä enemmän ja enemmän ihmisiä, myös uskontojen sanomaa.
        Toisaalta Jumalalle on kaikki mahdollista, Hän voi myös ilmestyä uniin tai muuten ilmoittaa itsensä eri uskontojen piirissä oleville ihmisille. Tämän kaltaista on myös tapahtunut esim. islamilaisissa maissa.
        Ja kolikon toinen puoli on että vaikka olisit kasvanut kristillisessä maassa ja kulttuurissa et välttämättä valitse kristinuskoa. Suomessakin on (tutkimuksista hivenen riippuen) 8-10% uudestisyntyneitä kristittyjä. Itse puolestani olen ateistisen kodin kasvatti ja kuitenkin minusta tuli kristitty.

        "Itse puolestani olen ateistisen kodin kasvatti ja kuitenkin minusta tuli kristitty."

        Samoin mutta kristittyä ei minusta tullut. Kuitenkin, ateistisesta kodista huolimatta oli kristillinen kulttuuri vahvasti lapsuudessani läsnä. Koulussa se oli arkipäivää ruokarukouksineen, aamunavauksineen ja tunnustuksellisine uskonnonopetuksineen ja kirkossa käymisineen. Ja kaiken maailman helluntailaista ja Gideonia ramppasi koulussa julistamassa.

        Harrastusmahdollisuuksia ei hirveästi ollut, urheiluseurat ja NMKY sekä seurakunnan kerhot. Lennokkikerhokin oli seurakunnan järjestämä. Siinäpä ne.

        Minunkin lapsuudessani siis kristillisyys näkyi ja kuului, nykyisin se näkyy yhteiskunnassa toki vähemmän mutta millaisen arvelet tilanteen olevan nykyisin islamilaisissa kulttuureissa? Niissäkin kulttuureissa joissa siihen ei suoranaisesti pakoteta, siihen kuitenkin voimakkaasti ohjataan. Indoktrinaatiostahan tässä on kyse.

        Voimme olettaa, että kristinuskon Jumala on olemassa ja oppi pelastuksen suhteen oikea. Ja voimme olettaa, etteivät ne pelastumisen mahdollisuudet ole kaikilla kansakunnilla ja yksilöillä likimainkaan samat. Itseasiassa voimme varmasti sanoa, että ne eivät sitä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse puolestani olen ateistisen kodin kasvatti ja kuitenkin minusta tuli kristitty."

        Samoin mutta kristittyä ei minusta tullut. Kuitenkin, ateistisesta kodista huolimatta oli kristillinen kulttuuri vahvasti lapsuudessani läsnä. Koulussa se oli arkipäivää ruokarukouksineen, aamunavauksineen ja tunnustuksellisine uskonnonopetuksineen ja kirkossa käymisineen. Ja kaiken maailman helluntailaista ja Gideonia ramppasi koulussa julistamassa.

        Harrastusmahdollisuuksia ei hirveästi ollut, urheiluseurat ja NMKY sekä seurakunnan kerhot. Lennokkikerhokin oli seurakunnan järjestämä. Siinäpä ne.

        Minunkin lapsuudessani siis kristillisyys näkyi ja kuului, nykyisin se näkyy yhteiskunnassa toki vähemmän mutta millaisen arvelet tilanteen olevan nykyisin islamilaisissa kulttuureissa? Niissäkin kulttuureissa joissa siihen ei suoranaisesti pakoteta, siihen kuitenkin voimakkaasti ohjataan. Indoktrinaatiostahan tässä on kyse.

        Voimme olettaa, että kristinuskon Jumala on olemassa ja oppi pelastuksen suhteen oikea. Ja voimme olettaa, etteivät ne pelastumisen mahdollisuudet ole kaikilla kansakunnilla ja yksilöillä likimainkaan samat. Itseasiassa voimme varmasti sanoa, että ne eivät sitä ole.

        Ed. a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Itse puolestani olen ateistisen kodin kasvatti ja kuitenkin minusta tuli kristitty."

        Samoin mutta kristittyä ei minusta tullut. Kuitenkin, ateistisesta kodista huolimatta oli kristillinen kulttuuri vahvasti lapsuudessani läsnä. Koulussa se oli arkipäivää ruokarukouksineen, aamunavauksineen ja tunnustuksellisine uskonnonopetuksineen ja kirkossa käymisineen. Ja kaiken maailman helluntailaista ja Gideonia ramppasi koulussa julistamassa.

        Harrastusmahdollisuuksia ei hirveästi ollut, urheiluseurat ja NMKY sekä seurakunnan kerhot. Lennokkikerhokin oli seurakunnan järjestämä. Siinäpä ne.

        Minunkin lapsuudessani siis kristillisyys näkyi ja kuului, nykyisin se näkyy yhteiskunnassa toki vähemmän mutta millaisen arvelet tilanteen olevan nykyisin islamilaisissa kulttuureissa? Niissäkin kulttuureissa joissa siihen ei suoranaisesti pakoteta, siihen kuitenkin voimakkaasti ohjataan. Indoktrinaatiostahan tässä on kyse.

        Voimme olettaa, että kristinuskon Jumala on olemassa ja oppi pelastuksen suhteen oikea. Ja voimme olettaa, etteivät ne pelastumisen mahdollisuudet ole kaikilla kansakunnilla ja yksilöillä likimainkaan samat. Itseasiassa voimme varmasti sanoa, että ne eivät sitä ole.

        Kristillisyys ja sen näkyminen maassamme on vähenemässä, se on ihan totta. Toisaalta maassamme on vieraillut Sanan julistajia Afrikasta asti. Onko suunta hiljalleen muuttumassa?

        Näkisin, että tilanne islamilaisissa maissakin on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut ja edelleen muuttuu. Yhä suurempi määrä ihmisiä pääsee erilaisten mediamuotojen piiriin. Näin tieto lisääntyy, myös uskontojen suhteen.
        Hyvä ja pohtimisen arvoinen kysymyshän tämä on. Itse uskon tämänkin asian suhteen oikeudenmukaiseen Jumalaan, joka suo jokaiselle yhtäläisen mahdollisuuden kuulla evankeliumi ja usko siihen tai olla uskomatta, Jumala tekee tämän tavalla tai toisella.


      • Anonyymi
        juhani1965 kirjoitti:

        Kristillisyys ja sen näkyminen maassamme on vähenemässä, se on ihan totta. Toisaalta maassamme on vieraillut Sanan julistajia Afrikasta asti. Onko suunta hiljalleen muuttumassa?

        Näkisin, että tilanne islamilaisissa maissakin on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut ja edelleen muuttuu. Yhä suurempi määrä ihmisiä pääsee erilaisten mediamuotojen piiriin. Näin tieto lisääntyy, myös uskontojen suhteen.
        Hyvä ja pohtimisen arvoinen kysymyshän tämä on. Itse uskon tämänkin asian suhteen oikeudenmukaiseen Jumalaan, joka suo jokaiselle yhtäläisen mahdollisuuden kuulla evankeliumi ja usko siihen tai olla uskomatta, Jumala tekee tämän tavalla tai toisella.

        "Näkisin, että tilanne islamilaisissa maissakin on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut ja edelleen muuttuu."

        Tämä tarkoittaa islamin maallistumista, ei islamin katoamista. Uskonnot ovat erittäin kulttuurisidonnaisia, ei kyse ole siitä, että vaihdettaisiin vain jumalaa vaan kokonaisesta kulttuurin ja identiteetin muutoksesta.

        Ajatellaanpa Afrikan maita joissa evankelinen kristillisyys leviää voimakkaasti. Se ei kuitenkaan ole kyennyt ainakaan toistaiseksi murtamaan perinteisiä uskonnollisia käsityksiä, jotka ovat synkretismisiä. Jeesus tulee usein vain yhdeksi jumalaksi muiden lukuisten jumalien joukkoon. Tämä on yksi syy onnistuneeseen evankelisen kristillisyyden levittämiseen ja valitettavasti myös menestysteologia, uppoaa köyhiin ihmisiin lupauksineen vauraudesta ja terveydestä.

        Näissä kulttuureissa monijumaluus on kuitenkin luonnollista uskonnollista perintöä, eikä yhden uuden jumaluuden liittäminen osaksi kokoelmaa ole siis ongelmallista vaan luonnollista.

        Moni suomalainen on voinut havaita saman ilmiön Thaimaassa käydessään, ei heille ole ongelma istuttaa Jeesus-patsasta kotialttarille Buddhan ja luonnonuskontojen talismaanien oheen.

        Mutta islam on yksijumalainen uskonto, opinkappaleidensa mukaan aivan yhtä jyrkästi kuin kristinusko.

        Ajatellaanpa alkuperäiskulttuureita. Ne, jotka niistä ovat kyenneet säilyttämään kulttuurinsa ovat säilyttäneet myös uskontonsa. Kristinusko ei ole vain uskoa Jumalaan vaan konstruktio, joka tuo mukanaan kokonaan uuden kulttuurin.

        Se, että kristinusko voisi vallata islamilaisen maailman tulisi sen vallata myös vuosituhansia vanha kulttuuri. Nielaista se.

        Islamin maallistuminen ei tarkoita siis sen katoamista, maallistuminen on vain vastaus islamiin kohdistuviin muutospaineisiin. Maallistuminen siis takaa islaminuskon vetovoimaisuuden islamilaisissa kulttuureissa jatkossakin ja tämä on joissakin islamilaisissa maissa jopa ymmärretty.

        Mutta näinhän se on meilläkin, kristillisen kulttuurin säilymisen ehto on ollut sen sopeutumiskyky. Uskontojen on sopeuduttava muutoksiin. Elleivät sopeudu jäävät ne yhteiskunnan marginaaliin.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näkisin, että tilanne islamilaisissa maissakin on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut ja edelleen muuttuu."

        Tämä tarkoittaa islamin maallistumista, ei islamin katoamista. Uskonnot ovat erittäin kulttuurisidonnaisia, ei kyse ole siitä, että vaihdettaisiin vain jumalaa vaan kokonaisesta kulttuurin ja identiteetin muutoksesta.

        Ajatellaanpa Afrikan maita joissa evankelinen kristillisyys leviää voimakkaasti. Se ei kuitenkaan ole kyennyt ainakaan toistaiseksi murtamaan perinteisiä uskonnollisia käsityksiä, jotka ovat synkretismisiä. Jeesus tulee usein vain yhdeksi jumalaksi muiden lukuisten jumalien joukkoon. Tämä on yksi syy onnistuneeseen evankelisen kristillisyyden levittämiseen ja valitettavasti myös menestysteologia, uppoaa köyhiin ihmisiin lupauksineen vauraudesta ja terveydestä.

        Näissä kulttuureissa monijumaluus on kuitenkin luonnollista uskonnollista perintöä, eikä yhden uuden jumaluuden liittäminen osaksi kokoelmaa ole siis ongelmallista vaan luonnollista.

        Moni suomalainen on voinut havaita saman ilmiön Thaimaassa käydessään, ei heille ole ongelma istuttaa Jeesus-patsasta kotialttarille Buddhan ja luonnonuskontojen talismaanien oheen.

        Mutta islam on yksijumalainen uskonto, opinkappaleidensa mukaan aivan yhtä jyrkästi kuin kristinusko.

        Ajatellaanpa alkuperäiskulttuureita. Ne, jotka niistä ovat kyenneet säilyttämään kulttuurinsa ovat säilyttäneet myös uskontonsa. Kristinusko ei ole vain uskoa Jumalaan vaan konstruktio, joka tuo mukanaan kokonaan uuden kulttuurin.

        Se, että kristinusko voisi vallata islamilaisen maailman tulisi sen vallata myös vuosituhansia vanha kulttuuri. Nielaista se.

        Islamin maallistuminen ei tarkoita siis sen katoamista, maallistuminen on vain vastaus islamiin kohdistuviin muutospaineisiin. Maallistuminen siis takaa islaminuskon vetovoimaisuuden islamilaisissa kulttuureissa jatkossakin ja tämä on joissakin islamilaisissa maissa jopa ymmärretty.

        Mutta näinhän se on meilläkin, kristillisen kulttuurin säilymisen ehto on ollut sen sopeutumiskyky. Uskontojen on sopeuduttava muutoksiin. Elleivät sopeudu jäävät ne yhteiskunnan marginaaliin.

        -a-teisti-

        Hyviä ajatuksia esität. Samaa mieltä olen kulttuurisidonnaisuudesta uskontojen suhteen. En välttämättä siinä näe ongelmaa, kunhan esim. kristinuskossa se ydin, oppi säilyy. Paavalikin puhui ns. ehdonvallan asioista Room.14.luvussa. Itse näen esim. musiikin juuri tällaisenä asiana.
        Afrikkalaisten kristinusko on eläväisempää, heillä Jumalan palveluksessa on musiikki ja ylistys olennaista, meillä taas luterilaisuus on rauhallisempaa ja suoraviivaisempaa. Ja molemmat palvelevat samaa Jumalaa.
        Menestysteologiasta olen samaa mieltä, se on vahingoittava harhaoppi, josta kristittyjen on sanouduttava irti.


    • Anonyymi

      <<kunhan vain ovat viime sekunnillaan uskoneet kristittyyn jumalaan.<<

      Ei ole kristittyä Jumalaa, se kuoli ristille Jeesuksen hahmossa uskonnon opin mukaan. On vain Jahve-Jumala VT:stä, jonka kanssa Paavali teki liiton Jeesuksen verellä, ja sehän nyt ei ole tuollaisista jammujutuista moksiskaan, vaan käskee tyttölapset säästämään itselleen, kun istraelilaiset ottivat vankeja, ja jättivät jopa naiset henkiin. Käski nämä naiset, kuten poikalapsetkin tappaa, mutta jättää tytöt itselle.

      • Anonyymi

        Tiesittekö muuten, että Jammu oli uskovainen ja poliisin pojan kasvatti-isä? Myös hyvin rikas. Sitä en tiedä, että mistä oli omaisuutensa hankkinut, mutta kovin erilainen kuva hänestä on mediassa luotu. Ja kun olen miettinyt tuota Paltamon lapsivankilaa, jossa oli pieniä sellejä ja vessanpyttyjä ja uunia epäiltiin käytetyn kreamatorioon ja tila poltettiin tutkimatta välittömästi, kun Jammu jäi kiinni, että kyllä tuossa Jammu-piikissä taisi olla jotakin muutakin kuin vain yksin Jammu Siltavuori...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesittekö muuten, että Jammu oli uskovainen ja poliisin pojan kasvatti-isä? Myös hyvin rikas. Sitä en tiedä, että mistä oli omaisuutensa hankkinut, mutta kovin erilainen kuva hänestä on mediassa luotu. Ja kun olen miettinyt tuota Paltamon lapsivankilaa, jossa oli pieniä sellejä ja vessanpyttyjä ja uunia epäiltiin käytetyn kreamatorioon ja tila poltettiin tutkimatta välittömästi, kun Jammu jäi kiinni, että kyllä tuossa Jammu-piikissä taisi olla jotakin muutakin kuin vain yksin Jammu Siltavuori...

        Sekin oli hyvin erikoista, että Suomen valtion päätöksellä Jammu eristettiin, eikä kukaan saanut tietää hänen olinpaikkaansa. Iltalehti yritty tuota selvitellä, ja hämmästyi juuri näitä valtion päätöksiä.

        <<Missä on Jammu?
        14.07.2008, Iltalehti

        Suomen pahamaineisin lapsisurmaaja määrättiin uudelleen pakkohoitoon viime lokakuussa. Siihen jäljet loppuvat. IL pyrki selvittämään, onko tahdosta riippumattomassa hoidossa vuodesta 2000 asti olleen Siltavuoren hoitoa jatkettu tähän päivään asti. Hallinto-oikeus kieltäytyi antamasta asiasta tietoa viime lokakuussa voimaan tulleeseen lakiin vedoten.

        Viimeisin julkiseksi katsottu tieto on, että Kuopion hallinto-oikeus vahvisti Siltavuorta hoitavien lääkäreiden päätöksen jatkaa tämän pakkohoitoa 1. lokakuuta 2007. Sen jälkeinen tieto on salattu.<<

        Pelkäsivätkö Jammun dementiaa, jos vaikka ryhtyisi lavertelemaan?!


    • Anonyymi

      Pitäisi nyt alkaa jo ajattelemaan uudella tavalla. Siitä on jo vuosia, kun paavi antoi alustavan tiedon uskonnon muuttumisesta, jonka jälkeen se ei enää perustu uskoon, vaan ihmisen omantunnon mukaan toimimiseen. Tällaiseen ei myöhempi dementia millään tavalla vaikuta. Samoin mitään syntiä ei ole, ei helvettiä, ei tuomiota.

      • Anonyymi

        Nonni ny meni mun uskonnolta pohja keksin jonkun muun aatteen missä olen koko universumin kuninkaan valittu miljardien taivaankappaleiden ja miljardien elollisten joukosta ja tämä paappoo minua ikuisuuden ja kiduttaa tietysti muita taas tuntuu hyvältä ...minäkö?ei en ole narsisti olen vain ihminen joka etsii uskontoa joka nostaa itsetuntoani ja tekee minusta erityisen muiden joukossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nonni ny meni mun uskonnolta pohja keksin jonkun muun aatteen missä olen koko universumin kuninkaan valittu miljardien taivaankappaleiden ja miljardien elollisten joukosta ja tämä paappoo minua ikuisuuden ja kiduttaa tietysti muita taas tuntuu hyvältä ...minäkö?ei en ole narsisti olen vain ihminen joka etsii uskontoa joka nostaa itsetuntoani ja tekee minusta erityisen muiden joukossa

        Sorry, jos pilasin nyt sun unelman! Mutta varmasti paavin uudet uskontosuunnat tehoaa huonommin vielä kansaan kuin koronavirus (70 pros. olleet oireettomia, joista on saatu positiivinen näyte), julistaudu johtaksi ja lupaa kansalle mammonaa, kun uskovat sinuun (huom. ei sinua)!


    • Anonyymi

      No niin kukaan fundis ei vastannut siihen mitä kysyttiin vaan tuli heti hirveä kiire siirrellä maalitolppia eli vaihtaa puheenaihetta. Sehän on luonnollista tällä palstalla. Kun tulee vastaa liian vaikea kysymys, niin sitä juostaa karkuun etsimällä toinen puheenaihe. Näin siksi että jos itse aiheeseen vastattaisiin, niin paljastuisi monta reikää fundiksen hampaista...

    • Anonyymi

      Eihän taivaaseen pääse kuin pieni joukko,esim Pyhän hengen pilkkaa ei saa ollenkaan anteeksi,lukemattomat ovat sen tehneet.

      • Anonyymi

        Kerro nyt miten tätä "pyhää henkeä" pilkataan? Kun se ei ole oikein avautunut minulle. Mitä pitää tehdä että pilkka toteutuu? Paneppas selittäen...kiitos.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt miten tätä "pyhää henkeä" pilkataan? Kun se ei ole oikein avautunut minulle. Mitä pitää tehdä että pilkka toteutuu? Paneppas selittäen...kiitos.....

        Pilkkaat Häntä koko ajan pelkäällä olemassaolollasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilkkaat Häntä koko ajan pelkäällä olemassaolollasi.

        Ai jaa miten se tapahtuu? Ja sinäkö olet se oikea henkilö päättämään kuka on "pilkkaaja" ja kuka ei ole pilkkaaja? Niin ja enkös se minäkin ole sinun "logiikasi" mukaan jumalasi luoma? Miten ihmeessä hän on mennyt luomaan "pilkkaajan"...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt miten tätä "pyhää henkeä" pilkataan? Kun se ei ole oikein avautunut minulle. Mitä pitää tehdä että pilkka toteutuu? Paneppas selittäen...kiitos.....

        Jos pikkusen avais,juutalaiset olivat syypäitä Jeesuksen kuolemaan,he tekivät siinä Pyhän hengen pilkkaa,elä koske minun profetoihini sanoo Jumala,Jeesuksen tappamisesta koitui juutalaisille Pyhän hengen pilkan jälkiseuraukset,toinen maailmansota näytti sen,kaasukammioihin vaan vaikka elävänä,Jumalan kosto tulee ajallaan kuin luonnon ,elämän mukana,he he


    • Anonyymi

      Jos tarkkoja ollaan, lähes kuka tahansa voi saada anteeksi synnit. Mutta ikuinen elämä on vanhurskaille. Anteeksiannosta ei ole hyötyä, jos henkilö ei ole vanhurskas.

      "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

      " Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
      Room. 6:23

      • Anonyymi

        Ihminen elää hulluna, kuolee hulluna niin ikuinen hulluus ja vielä lapsetkin perii hulluuden.


    • Anonyymi

      Ei meillä ole mitään huolta siitä pelastummeko vai pelastuuko joku muu, vaan meillä on huoli siitä, elämmekö tässä ajassa tuntien Jumalan Hengen ja voiman. Ellei niin ole, on turha jahkailla pelastuksesta. Sen Hengen mukaan meidät tunnetaan Jumalan lapsiksi.

      Se on aivan käytännöllinen asia ihmisen elämässä miten hän kokee elämän, mitä rauhaa, iloa ja rakkautta tuntee elämässään. Se on suurin juttu mitä ihminen voi elämässään kokea. Ja se on armo Henki, se tulee armosta eikä mistään ansioista tai tietävyydestä.

      • Anonyymi

        Aloittaja voi kaikessa rauhassa nukkua yönsä, sillä Raamattuun on kirjoitettu:
        "Heidät tuomitaan tekojensa mukaan."


    • Anonyymi

      Minä kuitenkin luulen että uskovaisten helvetti on täynnä dementiapotilaita ja muita muistisairaita sekä onnettomuuksien kautta tai muuten vajavaisiksi jääneitä sillä sanoohan herrakin seuraavaa

      3. Moos. 21:16-23 Vammaiset, lyhytkasvuiset, lättänenäiset, sokeat ym. eivät saa tulla alttarille.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe