HUS: Ottakaa D-vitamiinia

Anonyymi

Hus suosittelee D-vitamiinilisää ikääntyneille ja erityisryhmille koronavirusepidemian aikana.

D-vitamiini vaikuttaa ihmisen immuunipuolustukseen tehostamalla vastustuskykyä. D-vitamiinin puutoksen ja koronaviruksen aiheuttaman vakavan keuhkoinfektion yhteydestä on saatu Husin mukaan lisää tietoa.

Helsingin Uutiset kertoi joulukuun alussa lääketieteen professori Juhani Knuutin arviosta, että D-vitamiinilisää olisi hyvä ottaa kansallista suositusta enemmän nyt koronaepidemian vallitessa.

Itse olen ottanut talviaikaan 50 mikrogrammaa viimeiset 5-6 vuotta, eikä ole edes perusflunssa iskenyt.

117

5736

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja D-vitamiini ravintolisän hinta pompasi heti ja valmistavan yrityksen osakekurssit voittivat koronalaman..

• Anonyymi

Lidl:ssä 50 μg D-vitamiini 200 kpl purkki maksaa 5€. Nouseeko sen hinta?
        Itse olen ottanut yhden tabletin / vrk aiemmin, nyt kaksi.
        Ohjeissa lukee että suositeltu määrä on vain 1 tabletti/vrk. Pitäisikö palata siihen yhteen tablettiin?
        Tarkoittaako purutabletti sitä, että tablettia pitää pureskella? Olen niellyt sen kurkusta pienen määrän rypsiöljyä kera.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ohjeissa lukee että suositeltu määrä on vain 1 tabletti/vrk. Pitäisikö palata siihen yhteen tablettiin?
        Tarkoittaako purutabletti sitä, että tablettia pitää pureskella? Olen niellyt sen kurkusta pienen määrän rypsiöljyä kera.

Itse otan sen 1×50. En uskalla ottaa tupla-annosta, joska se varastoituu elimistöön.

• Anonyymi

D-vitamiini riippumatta lähteestä hyppäsi sylille jo aikoja sitten.

ongelma on se että onko niissä oikeasti sitä D:tä minkä voi absurboida...
        ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

50 μg päivässä on turvallinen, 100 μg rasittaa jo maksaa ja on turhaa. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joten se pitää syödä ruuan kanssa jossa on hieman jotain rasvaa, muuten se ei imeydy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

minä huudon sen alas konjakin kera

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

50 μg päivässä on turvallinen, 100 μg rasittaa jo maksaa ja on turhaa. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joten se pitää syödä ruuan kanssa jossa on hieman jotain rasvaa, muuten se ei imeydy.

Eipä tuo D-vitamiini maksaa rasita.
        Erittäin korkea vitamiinipitoisuus veressä sekoittaa kalsiomaineenvaihduntaa ja tämä häiriö näkyy pikemminkin munuaisissa.
        Se erittäin korkea pitoisuus tarkoittaa lukemaa joka on jossain >300 nmol/l lukemassa ja sekin edellyttää usean kuukauden kestoa, että jotain yliannostuksen saa aikaiseksi.
        Jotta riittävän haitallisen pitoisuuden saisi aikaiseksi, tulisi D-vitamiinia nauttia vähintää 300 - 400 µg/vrk, todennäjöisesti vielä suurempia annoksia.

90 - 150 nmol/l taso veressä olisi varsinkin näin korona-aikaan tavoiteltava taso, sillä D-vitamiini tehostaa ja normalisoi immuniteettiä. Tämä tarkoittaa, että todennäköisyys sairastua koronaan, tai mihinkä tahansa hengitystie sairauteen vähenee ja ne koronassa hengen vievät immuniteetin häiriöt estyvät.
        Teho-osastolle joutuneista >98% on alhaisempi kuin 75 nmol/l veren D-vitamiinitaso ja heistä lisäksi monella on vieläpä hyvin alhainen taso (<30 nmol/l)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa ottaa öljykapseleissa niin ei aina tarvitse syömisiä miettiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse otan sen 1×50. En uskalla ottaa tupla-annosta, joska se varastoituu elimistöön.

Palasin yhden 50 mikrogramman käytäntöön. Rasvalisukkeena ryyppään kasvisöljyä ihan vähän, eli otan ruokalusikallisen verran rypsiöljyä hörpyt litran pullosta. Lidl:n ruokaöljyä tuokin. Joku sanoi, että jos syö rasvaista kalaa kunnon palan, niin silloin voi jättää sen D-vitamiinitabletin ottamatta tuona päivänä. D-vitamiinissahan on ongelmana se, että sitä ei saa imeytymään kuin osittain tuosta pillerin määrästä.
        Nyt olen pureskellut tuon tabletin ihan hienoksi, siihenhän tuo nimitys purutabletti purkin etiketissä viittaa. Sitten nieleminen ja perään huikka pieni määrä kasvisöljyä, kuten tuossa jo kerroin.

• Anonyymi

• Anonyymi

Kalanmaksaöljyä tässä lusikoidaan vajaa ruokalusikallinen päivässä. Ei koronan takia, vaan tämän pirun pimeyden takia, joka masentaa koronaakin enemmän. Liiallinen D vitamiinikin saattaa tuoda ongelmia.

• Anonyymi

Itse otan 5-6 ruokalusikallista päivässä 3x500 ml pullon satsin talvisin. Tulee myös A ja E plus tietysti rasvahapot.

• Anonyymi

Kun lopetat pirujen viljelemisen sanoistasi, niin ruumiisikin voisi olla terveempi.

• Anonyymi

mä haluun coronan! yhyy! mix mulla ei oo coronaa?!?!?!?

• Anonyymi

Minulla on Corolla ja se riittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on Corolla ja se riittää.

Ja mulla on toyota corona mark 2

• Anonyymi

Viinakaupasta saa Coronaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viinakaupasta saa Coronaa.

mullapa on peeämvee ja olen vähän parempi kuin muut !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mulla on toyota corona mark 2

Vieläkö sellaset pelittää?

• Anonyymi

Knuuti hurahtanut hömppään?
      Vai onko oikein tutkimusperäistä tietoa asiasta?

• Anonyymi

Suomen D-vitamiinisuositukset ovat liian alhaiset.
      Itse olen ottanut talviaikaan jo vuosikaudet 125 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin, ja ennen jokatalviset flunssat ovat pysyneet poissa.

• Anonyymi

Aivan liian suuri annostus. Se voi viedä maksasi, haimasi, sappesi ja kaikki sisäelimesi murkytystilaan. Löytyykö teholla enää paikkaa itsensä myrkyttäjälle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan liian suuri annostus. Se voi viedä maksasi, haimasi, sappesi ja kaikki sisäelimesi murkytystilaan. Löytyykö teholla enää paikkaa itsensä myrkyttäjälle?

Itsellä löi D vitamiinin lisäys kasvoihin kuivia
        Ja hilseilevä alueita.Ei sovi kaikkien lääkityksen
        Kanssa.Jätin pois ja rasvailin naamavärkkiä vko
        Ja kunnossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä löi D vitamiinin lisäys kasvoihin kuivia
        Ja hilseilevä alueita.Ei sovi kaikkien lääkityksen
        Kanssa.Jätin pois ja rasvailin naamavärkkiä vko
        Ja kunnossa.

mulla taas talvella meni naama kuivaksi ja hilseili mutta d-vitamiinilisää kun olen ottanut niin naama pysyn ok aina. mulla todettiin kyllä tosi matalat d-arvot sitä ennen.

• Anonyymi

Ei mitään järkeä kuormittaa maksaa älyttömillä D-vitamiiannksilla, kun maksa kuormittuu suurimmalla osalla kansaa liikaa jo muutenkin muista syömisistä ja juomisista. 50 μg päivässä max ja ruokailun yhteydessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mitään järkeä kuormittaa maksaa älyttömillä D-vitamiiannksilla, kun maksa kuormittuu suurimmalla osalla kansaa liikaa jo muutenkin muista syömisistä ja juomisista. 50 μg päivässä max ja ruokailun yhteydessä.

Pitkäaikaisesta D-vitamiinin liikakäytöstä saa munuaiskiviä, ja se nostaa veren kalsiumpitoisuuden liialliseksi, rasittaa sydäntä ja sisäelimiä. Kannattaa syödä D-vitamiinia, mutta ei liikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitkäaikaisesta D-vitamiinin liikakäytöstä saa munuaiskiviä, ja se nostaa veren kalsiumpitoisuuden liialliseksi, rasittaa sydäntä ja sisäelimiä. Kannattaa syödä D-vitamiinia, mutta ei liikaa.

D:n kanssa K2 vitamiinia, joka kertoo kalsiumille, että takaisin luihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yli 2 kk olen nyt ottanut 50 μg päivässä, mutta jossain vaiheessa tuplasti tuon eli kaksi tabua. Nyt olen alkanut pureskella sitä tablettia kunnolla. Lisäksi litran pullosta suoraan otan sen jälkeen Lidl:n rypsiöljyä, ehkä 1 rkl verran. Lidl:n 200 kpl 50 μg purkki on riittoisa, hinta on n. 5€. Toivottavasti kasviöljy ajaa saman asian kuin esim. kalanmaksaöljy. Siinä saattaa olla jo valmiina D-vitamiinitkin.

• Anonyymi

Eikö yksi isoimmista ongelmista ole juuri liian aktiivisesti, voimakkaasti toimiva immuunijärjestelmä SARS-CoV-2-virusta vastaan?

• Anonyymi

Sama muuten täällä
      Jirkut väittää et y ä vero ohene ja veren vuoto aivoissa euåi tyrehdy

• Anonyymi

Sulla siis on verenkierto tyrehtynyt? ainakin käsialasta päätellen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käsialasta... 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Android kännykkä muuntelee tekstiä, ja kirjoittajalla voi olla paksut näpitkin. Ehdotan PC;n käyttöä. Joku läppärikin on parempi kuin kännykkä. Paras näppäimistö on vanhanaikainen iso pöytä-pc:n näppäimistö. Sitä käytän nyt. Lisäksi ei saa koheltaa, ja pitää vähän oikolukea ja korjata tekstiään ennen kuin painaa lähetä-kohtaa ruudulla.

• Anonyymi

D-vitamiinilisän nauttiminen talvisin on Suomessa perusteltua ihan riippumatta koronasta. Se, vähentääkö D-vitamiinin nauttiminen todennäköisyyttä saada juuri koronatartunta on eri asia eikä siitä ole näyttöä.

Yleensä ihmisen immuunipuolustus toimii niin hyvin kuin se voi toimia, kun vitamineja saa riittävästi. Kun riittvävä saanti on taattu, niin lisävitamiinit eivät enää paranna immuniteettia. D-vitamiinin suhteen pitää muistaa, että rasvaliukoisena vitamiinina se kertyy elimistöön ja sitä voi saada myös liikaa.

Kannattaa myös muistaa, että vastustuskykyyn vaikuttaa myös mm. riittävä uni.

• Anonyymi

Minulle lääkäri määräsi jo vuosia sitten D-vitamiinia ja B-vitamiinia. On diabetes, lievä osteoporoosi ja useita muita sairauksia jotka huonontavat ravintoaineiden imeytymistä. Olen pysytellyt lääkärin suosittelemissa määrissä. Olo on ollut hyvä.

• Anonyymi

AAMEN

• Anonyymi

Itse koen hyötyneeni D-vitamiinilisästä.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Virus on elävä olento joka aloittelee suurhyökkäystään ihmiskuntaa vastaan.
      Torjuntaan ei auta muu kuin neljän seinän sisälle linnouttautuminen sadaksi vuodeksi.

Monikohan on huumepöhnässä tai humalassa kotonaan etätöissä?

• Anonyymi

Sarvipää shamaaniko se siellä kirjoittelee?

• Anonyymi

Virus ei ole elävä olento, kuolee ilman isäntää.

• Anonyymi

UK:ssa suositeltiin jo 2020 toukokuuussa D-vitamiinilisää riskiryhmille, joihin kuuluu vanhusten lisäksi mm värilliset. Suositusta otsikolla "D-vitamiini ja SARS-CoV-2-virus / COVID-19-tauti"käsitellään täällä: https://nutrition.bmj.com/content/early/2020/05/13/bmjnph-2020-000089

Alla on joitakin otteita, ne ovat yhtenäinen joukko ohjeita, eivät irrallisia kohtia. Oleellista on ymmärtää että D-vitamiini ei ole suojaava lääke, vaan D-vitamiinin puute on hengitystie-infektioille altistava tila, ja liiallinen D-vitamiinin saanti varmuudella sairastuttaa.

Yleisohjeet ovat seuraavat:

(1) D-vitamiini on välttämätöntä hyvän terveyden kannalta.

(2) Monilla ihmisillä, etenkin pohjoisilla leveysasteilla (kuten Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Irlannissa, Pohjois-Euroopassa, Kanadassa ja Yhdysvaltojen pohjoisosissa, Pohjois-Intiassa ja Kiinassa), on huono D-vitamiinin tila, etenkin talvella tai jos he ovat rajoitettuja sisällä.

(3) D-vitamiinin matala tila voi pahentua tämän COVID-19-kriisin aikana (esim. Sisätiloissa asumisen ja siten vähentyneen auringonvalon vuoksi), ja kaikkia, jotka ovat itseeritetynä ja jotka saavat rajoitetusti auringonvaloa, kehotetaan ottamaan D-vitamiinilisä hallitusten suosituksen mukaan väestölle

... Nykyisiä, näyttöön perustuvia, neuvoja D-vitamiinipuutoksen ehkäisemiseksi hallitusten ohjeiden mukaisesti:
      - 10 µg/vrk Isossa-Britanniassa
      - 15 µg/vrk USA:ssa.
      - 20 µg/vrk yli 70 vuoden ikäisille Euroopassa.

... ei ole vahvaa tieteellistä näyttöä siitä, että erittäin suuret D-vitamiinin saannit (eli megalääkkeet) olisivat hyödyllisiä COVID-19: n ehkäisyssä tai hoidossa. Liiallisen D-vitamiinin saannilla on todistettu terveysriski erityisesti niille, joilla on muita terveysongelmia, kuten munuaisten vajaatoiminta.

... Iso-Britanniassa SACN, Yhdysvalloissa IOM ja EU:ssa Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto suosittelevat, että D-vitamiinin saanti (sekä elintarvikkeista että ravintolisistä yhteensä) rajoitetaan aikuisilla määrään 100 µg/vrk, ja vallitsee laaja kansainvälinen yksimielisyys siitä, että suuren yleisön tulisi välttää tätä suurempaa kokonaissaanti-annosta.

• Anonyymi

Niin d vitamiinia hallituksen suosituksen mukaan muuta nykyinen hallitus ei aikaan saakaan kuin suosituksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin d vitamiinia hallituksen suosituksen mukaan muuta nykyinen hallitus ei aikaan saakaan kuin suosituksia.

50 Deetä ja kalanmaksaöljyä iso ruokalusikallinen. Ei vuoteen lunssaa, anteeks koronaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai niinkö? Minusta nykyinen hallitus on tehnyt vaikka mitä. Rajoituksia liikkumiseen ja alkoholin myymiseen, valistusta, rokotteiden tilaamista, yritysten ja kuntien tukemista. En keksi paljon muuta mitä olisi voinut tehdä.

Aina voi sivusta huudella, että olisi pitänyt tehdä enemmän ja nopeammin, mutta arvostelijat eivät ole osanneet sanoa miten.

• Anonyymi

Kannatan ajatusta missä D-vitamiinia lisätään vesilaitosten jakamaan kraanaveteen sitä mukaa kun virustilanne etenee. Ehkä se koronarokotekin voitaisiin sekoittaa juomaveteen ja kas, yhdessä päivässä koko kansa saisi huomaamattaan vettä sakeampaa vahvistusta :D

• Anonyymi

Itekkin on ilma flunssi olut sipulii ja kalaöljyy.
      Tuttu hoitsu väittää että veri ei hyydy jis otta akanmaksaöljy.

Etse hän e i ota ja kuulemma aivoverenvui y o ei hyydy.

Onko klåellään tieteelistä faktaa

Ryyppy päivässä

• Anonyymi

Ottakaa, vaan älkää liikaa. Se on vielä pahempi asia kuin ettei ottaisi lainkaan. Kaikkea kohtuudella. Etenkin D:tä.

Sain lapsena pitkään liikaa D:tä ja se aiheutti elinikäisen aknen jonka jäljiltä ei ilman paitaa voi missään näyttäytyä. Esim. uimarannat, ei koskaan.

• Anonyymi

Totta puhut. Lapsille oli Vitolia jota tipoittain piti antaa ja sitä saattoi tullakin liikaa. No sen haitat oli mm pienikasvuisuus.. Ikää ottako liikaa destä, laskekaa paljonko saatte ruoastanne.

• Anonyymi

Samoin, liika D aiheuttaa myös ruusufinniä, tutkimusten mukaan ainakin korrelaatio löydetty korkean d pitoisuuden ja ruusufinnin puhkeamisen välillä. Itselle kävi näin ja ruusufinnin on todella ikävä vaiva. Liika D liittyy moniin iho-ongelmiin.

• Anonyymi

muutaman keppanan oon ottanu joka päivä koko korona ajan. voi olla että korona ollu jo parikin kertaa mutta keppana auttanut siihen että kuivan yskän oireet olivat melko lieviä ja korona meni ohi parissa viikossa ilman sen kummmempaa ongelmaa. kolmatta aaltoa odotellessa lissää keppanaa, se auttaa kaikkeen koska oluthiiva sisältää suuret määrät kaikkia vitamiineja. minä suosittelen, testattua on

• Anonyymi

ottakaa keppanaa, noi vitamiinit on tyhjiä pillereitä tuutte vaan kipeäksi niistä, mitä lie kananpaskaa laittavat niihin

• Anonyymi

Ite otan 600 mikrogrammaa /vk, näin menty muutama kk, sitä ennen 700 /vk, 1.5 v ja siinä kohtaa mitattiin ja D-vitamiini taso hyvällä tolalla, näin erittäin pätevän gynen määräyksestä. En kyllä mäkään oo tänä aikana sairastellut ja kynnet super vahvat, ennen liuskottui ym.

• Anonyymi

Porukat tunkee suuhun vaikka sitä ihteään, jos joku keksii suositella/määrätä/ olettaa..

En ole ottanut ylimääräistä ainakaan 50vuoteen.pitäiskö.. Sairastavuus liki 0.

Oma tekemä ruoka ja ulkoilu - Nythän tuo aurinkokin jo pilkistelee. - Mikä maksaa? Kalliit 'neuvot',,

• Anonyymi

HUS ja muu suomen lääkemyönteiset päättäjät antakaa jo arvo suomen

URAAUURTAVILLE LÄÄKÄREILLE
      ANTTI HEIKKILÄ
      MATTI TOLONEN
      QMEDIA
      VILLE PÖNTYNEN
      ON VARMAAN MUITAKIN
      Jotka ovat auttaneet parantumaan sairauksista ja RAHALLISESTI TULEE HALVEMMAKSI yhteiskunnalle miljardien säästöt.

JOS MAA ON VAPAA YHDESSÄ TULEE PAREMPI TULOS.
      Kutsukaa heidät kotiin ja PYYTÄKÄÄ ANTEEKSI
      on viety luvat ja ammatti

• Anonyymi

Ei mitään tukea noille luettelemillesi huijarilääkäreille, jotka yrittävät kahmia rahaa herkkäuskoisilta.

• Anonyymi

Paljonko se HUSin ja Knuutin D-vitamiinisuositus on päivässä ?

Lukekaas muuten Knuutin blogia tai mikä se nyt on.
      Kaiken on perustuttava tutkittuun tietoon, on toistuva teema Knuutin kirjoituksissa.

Nyt kaipaisin vahvaa tutkimusnäyttöä tähän D-vitamiinisuositukseen.

• Anonyymi

höpsistä näille tieteellisille tutkimuksille. onko vihreä peruna terveellistä vai myrkyllistä, mikä onkaan tutkimustilanne juuri nyt

• Anonyymi

Oisko lipsahtanut mutu-juttua?

• Anonyymi

Tämä on asiaa. Ainoa mitä HUS nyt oikeasti on sanonut jotain asiaa.

• Anonyymi

Juuu, melkein en usko, että ne vihdoin sanoo sen ääneen. Tosin en ole vielä kuullut muualta kuin täältä. - Nm. Liekö uskottavaa

• Anonyymi

Onko HUS Helsingin ulkohuussiseura?

• Anonyymi

joku semmonen. sama kun syö c-vitamiiniä niin estää flunssan. ei estä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joku semmonen. sama kun syö c-vitamiiniä niin estää flunssan. ei estä

Minkä tutkimuksen tulos tuo on? Eikä se tietysti yksinään estäkään, koska täytyy tietää, mitä muuta pitää elimistössä olla, jotta C-vitamiini imeytyy. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkä tutkimuksen tulos tuo on? Eikä se tietysti yksinään estäkään, koska täytyy tietää, mitä muuta pitää elimistössä olla, jotta C-vitamiini imeytyy. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

C-vitamiini ei imeydy mutta se on happo. jos sitä ottaa liikaa se reagoi muiden kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

C-vitamiini ei imeydy mutta se on happo. jos sitä ottaa liikaa se reagoi muiden kanssa.

lopputulos voi olla kiviä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lopputulos voi olla kiviä.

söin ennen ohjeiden mukaan terveellisesti. vitamiinipillereitäkin. munuaiset täynnä kiviä sano lääkäri.voi taas kohta joku tulla ulos, se on taas laseretti reissu, toivottavasti ei tarvi leikata, viimeks jäi puolesta tunnista kiinni

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

söin ennen ohjeiden mukaan terveellisesti. vitamiinipillereitäkin. munuaiset täynnä kiviä sano lääkäri.voi taas kohta joku tulla ulos, se on taas laseretti reissu, toivottavasti ei tarvi leikata, viimeks jäi puolesta tunnista kiinni

Minkä ikäisenä munuaiskiviä alkaa tulla? Itse täytän 6 viikon päästä 65, olen mies jolla aika paljon ylipainoa. Mittani: 180cm/118kg. Lukiossa jo 2. luokalla taisi olla 81 kg painoa. 32-vuotiaana painoni oli 90 kg. Silloin vaihdoin työpaikkaa.

Munuaiskivethän ovat varmasti joku ruoansulatukseen liittyvä ongelma.

• Anonyymi

ruualla paranee tulehdusperäiset sairaudet ja koska ne on syy sairauksille.
      eipä mittää moni on tullut terveeksi kun karsii e.koodit pois.

• Anonyymi

HUS varmaan seuraavaksi ohjeistaa syömään terveellisesti.

Kun muuta ei keksitä C vit B vit D vit mitä muuta.

• Anonyymi

Ainiin kaurapuuroa syödä ettei maha oireile pillereiden takia :)

• Anonyymi

Iso G jää kakkoseksi.

• Anonyymi

Moikkuli. D-vitamiinilisä on tarpeen Suomessa yhdeksänä kuukautena kahdestatoista.

• Anonyymi

Oletko tosissani? Itse ajattelin lopettaa viimeistään huhtikuussa, silloin on pitkät valoisat päivät. Pitäisi olla vain paljon ulkona. Ennen lokakuuta tai marraskuun alkua en ajatellut aloittaa D-vitamiinin nappailua.

m64vHKI

• Anonyymi

Danny ja Helmi nauttivat D-vitamiinia päivittäin.

• Anonyymi

Niin ja myös hunajaa kahvin kanssa voisivat nauttia päivittäin.

• Anonyymi

Jos verenkierto tyrehtyy, ota koronaa ja taas kiertää veret!

• Anonyymi

Antti Heikkilä on suomen paras lääkäri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Antti Heikkilä on suomen paras lääkäri.

Antti Heikkilä on pseudotieteilijä. Urallaan sivuraiteille eksynyt lääkäri.

• Anonyymi

Etelän elementtikennostoissa asuva väki ei marjasta, ei kalasta joten tarvinneeko ihmetellä jos pizzaa ja hamppareita kokiksen kanssa vetävä möhömahasakki potee D-vitamiinivajetta?

• Anonyymi

ihminen ei usko kuulemaansa ennenkuin pää kolahtaa seinään.
      terveys sanoo sopimuksensa irti siiheen ei auta lääkkeet vaan miksi sairaus on tullut.
      VHH ruokavaliolla oikenee tulehdukset ja ja paino laskee.
      jos omistaa ison vatsan siiheen menee aikaa jonkunverran jos on kasvanut 20v menee
      vuosi korjaukseen.

JA kaikesta Jokaisesta päivästä Kiittää Jumalaa Hänen kädessä on elämämme päivät.

• Anonyymi

Mihin voi valittaa Madridista???? Että ei päästäneet johonkin rappuun? Tai kodin nurkkaan asunnotonta?

• Anonyymi

Asunnoton ei jaksa sitä että rapussa epäluuloisia
      Pitää vaan avata kun koputtaa ja ollavieraspatja .
      Saa nukkua rapussa.

• Anonyymi

50 um deetä sekä multitabsista jokin määrä.
      Keskiarvona menee varmaankin 5 kertaa viikossa otettuna. Ei joka päivä tule otettua. Jos deetä saa vaikka lohesta niin silloin jää pilleri ottamatta.

Olen lohen ystävä.

Ja Nieriän.Joka on lohta parempaa maultaan.

Commandohauis

• Anonyymi

Mä syön C-vitamiinia, eli kaalia, perunaa ja lanttua. eikö terveellinen ruokavalio oo myös hyväksi sairauksien estoon.

• Anonyymi

c-vitamiini tekee elimmistössä lähinnä sitä että osa ihon osasta pysyy koossa. eikä itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

c-vitamiini tekee elimmistössä lähinnä sitä että osa ihon osasta pysyy koossa. eikä itse.

Kantsisko nukkua yöllä, että saisi kasaan edes kunnollisen virkkeen. - Nm. Uni putsaa aivoja

• Anonyymi

Muistakaa, kohtuus kaikessa. Jos otat kalaölyä , niin vain teelusikallinen/ pv. Jos syöt tänään lohta n 120g , ei silloin d vitamiinia. Muuten 50migrog / pv.

• Anonyymi

jos ihminen syö liikaa c-vitamiiniä tulos on munuais kivet... koska happo.

• Anonyymi

otin taas joo. ja nyt haen toisenkin lasillisen. ai kun tekee hyvää

• Anonyymi

Olen ottanut säännöllisesti d-vitamiinia.

• Anonyymi

D-vitamiini varastoituu.

ei enempää kuin 50 per päivä... jos juot maitoa päälle niin se on jo liikaa.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Eij voi johtua d-vitamiinista kun kartalta katsoo niin korona etenee hyvin D-vitamiini rikkaista /aurinkoa saavista maista huolimatta.... että esittäkää edes jokin tieteellinen väite tuonkin tueksi...

• Anonyymi

D-vitamiinia tulisi saada jo muutenkin... mutta ei liikaa.... kyseessä on rasvaan kertyvä

• Anonyymi

Joissain aurinkoisissa maissa perinteisesti pukeudutaan varsin peittäviin vaatteisiin. Ällistyttävästi joissain aurinkoisissa maissa kärsitäänkin D-vitamiinin puutteesta.

https://www.is.fi/terveys/art-2000006668293.html

" ... D-vitamiinin muodostuminen iholla on vähentynyt. Ruokavalio ja peittävä pukeutuminen selittävät nekin eroa."

• Anonyymi

Hus hus..! Äkkiä nyt siitä kaikki D-Vitamiinia ottamaan. Se lisää Vastustuskykyä. Suomalaisethan eivät tunnetusti vastustakkaan mitään, muutoksia, uudistuksia tms. ;)

• Anonyymi

Lemmikkieläimet levittävät tuota virusta ne pitää tappaa, toimivat viruksen isäntinä, kun koirakin haukahtaa, niin lähtee virus lentoon kuin aivastus.

• Anonyymi

Joo nyt jo San Diegon eläintarhassa gorilloihin tarttunut virus niilläkin on nuha, hohhoijaa.

• Anonyymi

Holkeri sanoi aikoinaan, että syökää silakkaa.
      Kyllä Harri tiesi oikein. Sillä se kuppa lähtee.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi myös yrittää välttää kupan.
        Saksassa määräsivät Baijerissa ffp2-maskit pakollisiksi kaupoissa ja julkisessa liikenteessä. Täälläkin auttaisi kummasti jos sellaiset olisi. Näyttää kaupassa olevan melkein kaikilla kirurginmaski joka ei virusta paljoa suodata.
        https://www.rtl.de/cms/ffp2-maskenpflicht-in-bayern-was-muss-ich-jetzt-wissen-4683074.html

Maaliskuusta lähtien maskipakkoa Baijerissa ja tämä ffp-2 enemmänkin hengityksen estin kuin suojain. Paljon raskaampi hengittää kuin kangasrätin läpi. Hyvä ettei taju lähde kauppareissulla. Vaikka maski jotain auttaisi niin maskeista tarpeekseen saaneiden muu hygienia kuitenkin pettää ja hyöty on mitätön. Lisäksi tämä maski maksaa muutaman euron kappale ja on periaatteessa kertakäyttöinen eli maksa joka kerta ulos astuessa muutama euro. Tulee mieleen 40-luku, mutta nyt hiha- ja rintamerkit ovat vaihtuneet kuonokoppiin, joista puuttu tähti. Kohta varmaan alkavat pakkorokotukset. On nimittäin sellaiselta vaikuttava tämä Baijerin minsteripresidentti.

• Anonyymi

Olen syönyt D3-vitamiinia 100 mikrogrammaa yli kymmenen vuotta. Tuo annos oli aikoinaan Arvo Ylpön suosittelema. Tuote tilattu jenkeistä, hintaa kertyy vuodeon annoksille noin 10 euroa. Verikoe huhtikuun alussa näytti 125 nmol/l. Vastaa suunnilleen päiväntasaajalla asuvien arvoja. Suomessa on kova lääkebisnes, joten D-vitamiinisuositukset ovat reilusti alakanttiin. En ole sairastanut vuosiin edes flunssaa.

• Anonyymi

Täysin totta. Tuo 100ug on hyvä määrä. Ei mene maksat eikä mitkään rikki. Ihminen saa 250ug d vitksua kun on ulkona 15 minuuttia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täysin totta. Tuo 100ug on hyvä määrä. Ei mene maksat eikä mitkään rikki. Ihminen saa 250ug d vitksua kun on ulkona 15 minuuttia.

Mutta ei esimerkiksi nyt, kun lumi myräköi. - Nm. "Ulkona" auringossa

• Anonyymi

Missä mittautit tuon 125 nmol/l? Paljonko tutkimus/"tutkimus" maksoi? Mittautitko samalla kalsiumtaseesi, jos on kalsum puutos, niin D-vitamiinitaseen mittaus on vakavasti virheellinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on täysin huuhaata.

Kaikkialla maailmaassa ammattilaisilla asiantuntijoilla on vahva ymmärrys siitä että D-vitamiini -hormonin saanti joka ylittää 100µg/vrk on terveyttä vaarantavaa, ja siinä huomioidaan kaikki D-vitamiini -hormonin lähteet (ruoka, auringossa olo sekä vitamiinimönjät).

Ihminen ei saa aurinngon valon ansiosta (lähinnä UV-B säteilyn johdosta) D-vitamiini -hormonin yliannostusta, koska elimistön muu hormonitoiminta (se miten elimistö säätelee melaniinin tuotantoa) rajoittaa muunnoksen D-vitamiini -hormoniksi terveelliselle tasolle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on täysin huuhaata.

Kaikkialla maailmaassa ammattilaisilla asiantuntijoilla on vahva ymmärrys siitä että D-vitamiini -hormonin saanti joka ylittää 100µg/vrk on terveyttä vaarantavaa, ja siinä huomioidaan kaikki D-vitamiini -hormonin lähteet (ruoka, auringossa olo sekä vitamiinimönjät).

Ihminen ei saa aurinngon valon ansiosta (lähinnä UV-B säteilyn johdosta) D-vitamiini -hormonin yliannostusta, koska elimistön muu hormonitoiminta (se miten elimistö säätelee melaniinin tuotantoa) rajoittaa muunnoksen D-vitamiini -hormoniksi terveelliselle tasolle.

Se sata mikrogrammaa taitaa olla yleissuositus enimmäismäärästä. Pienikokoinenkin voi sen verta syödä. Isompi sitten enemmän, muttei taida hyötyä olla enää enemmästä. Taitaa viisikymmentäkin riittää keskikokoiselle. Osassa artikkeleja ollut että magnesiumia ja sinkkiä tarvisi myös, mutta joissain sanotaan että sinkki enempi haitaksi jne. niin ota näistä nyt sitten selvää.

Josko saisivat rokotukset valmiiksi jossain vaiheessa, harmittavasti eivät alkaneet täällä rokotteita valmistamaan vaikka oli artikkeleita joissa kerrottiin että tuotantokapasiteettia olisi ja valtio olisi saattanut kyetä ostamaan lisenssit joitten mukaan olisi voitu valmistaa. Parempi varmasti olisi ollut Uuden-Seelannin malliin olla päästämättä rajalta virusta maahan mutta linnutkin lentää jne.

https://yle.fi/uutiset/3-11469034
        "Kuopiossa toimiva Finvector voisi helposti valmistaa suomalaisten tarvitseman rokotemäärän niin sanottuun vektoriteknologiaan perustuen."

"Yhden rokotteen tuotantokustannus olisi "senttejä tai euroja"."
        "– Juuri tällaisten vektorirokotteiden tuotantoon meillä on ensiluokkainen valmius. Meillä on jo tuotantokapasiteettia varattuna, ei koko maailman, mutta Suomen tarpeisiin kyllä."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se sata mikrogrammaa taitaa olla yleissuositus enimmäismäärästä. Pienikokoinenkin voi sen verta syödä. Isompi sitten enemmän, muttei taida hyötyä olla enää enemmästä. Taitaa viisikymmentäkin riittää keskikokoiselle. Osassa artikkeleja ollut että magnesiumia ja sinkkiä tarvisi myös, mutta joissain sanotaan että sinkki enempi haitaksi jne. niin ota näistä nyt sitten selvää.

Josko saisivat rokotukset valmiiksi jossain vaiheessa, harmittavasti eivät alkaneet täällä rokotteita valmistamaan vaikka oli artikkeleita joissa kerrottiin että tuotantokapasiteettia olisi ja valtio olisi saattanut kyetä ostamaan lisenssit joitten mukaan olisi voitu valmistaa. Parempi varmasti olisi ollut Uuden-Seelannin malliin olla päästämättä rajalta virusta maahan mutta linnutkin lentää jne.

https://yle.fi/uutiset/3-11469034
        "Kuopiossa toimiva Finvector voisi helposti valmistaa suomalaisten tarvitseman rokotemäärän niin sanottuun vektoriteknologiaan perustuen."

"Yhden rokotteen tuotantokustannus olisi "senttejä tai euroja"."
        "– Juuri tällaisten vektorirokotteiden tuotantoon meillä on ensiluokkainen valmius. Meillä on jo tuotantokapasiteettia varattuna, ei koko maailman, mutta Suomen tarpeisiin kyllä."

https://yle.fi/uutiset/3-11728454
        "FinVectorilla on Kuopion Savilahdessa neljä puhdasta laboratoriotilaa. Pelkästään yhdessä niistä pystyttäisiin valmistamaan koronarokote kaikille suomalaisille parissa kuukaudessa."

Tämähän tarkoittanee jotta jopa neljän eri valmistajan rokotetta olisi voitu alkaa valmistaa samanaikaisesti mikäli neljää labraa olisi ollut käytössä ja sitä mukaa kun ne olisi hyväksytty, olisi voitu alkaa rokottaa. Tai samanaikaisesti kaikissa labroissa valmistaa yhtä rokotetta nopeammin, uutisia ollut elokuussa että tilat valmiina niin lokakuussa olisi olleet valmiina hyväksyntää odottamassa rokotteet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11728454
        "FinVectorilla on Kuopion Savilahdessa neljä puhdasta laboratoriotilaa. Pelkästään yhdessä niistä pystyttäisiin valmistamaan koronarokote kaikille suomalaisille parissa kuukaudessa."

Tämähän tarkoittanee jotta jopa neljän eri valmistajan rokotetta olisi voitu alkaa valmistaa samanaikaisesti mikäli neljää labraa olisi ollut käytössä ja sitä mukaa kun ne olisi hyväksytty, olisi voitu alkaa rokottaa. Tai samanaikaisesti kaikissa labroissa valmistaa yhtä rokotetta nopeammin, uutisia ollut elokuussa että tilat valmiina niin lokakuussa olisi olleet valmiina hyväksyntää odottamassa rokotteet.

https://www.verkkouutiset.fi/suomalainen-rokotehanke-yhtio-hakemaan-valmistusrahoitusta/
        "Realistisena uhkakuvana on, että kun koronaan vihdoin saadaan maailmalla rokote, Suomi voi joutua sivuraiteelle ja odottelemaan jonossa muiden maiden jälkeen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006625146.html
        "IS vieraili kuopiolaisyhtiössä, joka voisi valmistaa virusvektorirokotetta vaikka koko Pohjoismaiden tarpeisiin."
        Video sekä artikkeli linkissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on täysin huuhaata.

Tunnetko ja tiedätkö tosiaan kaikki maailmaan ammattilaiset ja asiantuntijat? - Nm. Oletan, ettet yhtäkään

• Anonyymi

Suomessa on muuten paljon elintarvikkeita joihin lisätään D-vitamiinia, erityiseti maitoja, mutta myös jogurtteja, yms.

• Anonyymi

Mää otan 50 joka päivä läpi vuoden.

• Anonyymi

Silti rokote on tehokkaampi.

• Anonyymi

D-vitamiini kannattaa nauttia syömällä rasvaista kalaa. Pillereinä syötynä on mahdollisuus, että verisuonet kalkkeutuvat.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe