Jo toinen hylätty ajokokeesta

Anonyymi

Moi, johonkin piti vaan päästä purkamaan ahdistusta ja pahaa oloa. Tänään tuli nimittäin napattua jo toinen hylsy ajokokeesta. Syynä kääntyminen yksisuuntaiselle tielle väärin eli vasemmalle kääntyessä käännyin vaistomaisesti tien oikeaan reunaan. Ensimmäisessä ajokokeessa taas ajoin toisen auton perässä kääntyessäni vastaantulevan kaistan yli. Oman arvion mukaan vastaantulevat autot olivat riittävän kaukana ja he tulivat hidasteiden ja suojatien takaa eli ei siis mikään 60 alue. Tutva alkoi kuitenkin painamaan jarrua kaasuani vastaan ilman sen kummempaa varoitusta ja helpostihan siitä saa kiusallisen tilanteen.

Olo ei siis voisi olla tällä hetkellä yhtään paskempi ja ajovarman ajat on bookattu pitkälle Tammikuuhun saakka. Rahaa palaa satojen eurojen edestä, eikä vanhemmille enää riitä rehelliset kertomukseni. "Ajotaitojen täytyy olla paskat jos inssistä ottaa peräkkäiset hylsyt" Faija joka on ollut innoissaan mukana opetuslupa opettajana ja kiirehtimässä että saadaan kortti nopeasti taskuun sanoi että nyt on aika ottaa taukoa. Olo on suorastaan nöyryytetty, eikä elämässä asiat muutenkaan ole turhan hyvin. Kuvittelin itseni jo "raidaamassa" ja nauttimassa vapaudesta, suunniteltiin kaverin kanssa mökkiviikonloppua jos vain saan kortin ja nyt joudun perumaan kaiken. Ei helvetti.

Miten olen sitten niin onneton kuski? Ei hajuakaan. Olen ajanut satoja tunteja mopolla ja A1 kortilla, sekä lukemattomia kertoja Helsingin keskustassa ja lähes kaikki ajo taajamassa. Opetuslupa tunteja on kertynyt kahden vuoden sisään lähes sata omat ajelut mökillä. Sen lisäksi ostin vielä autokoulu paketin simulaattoriajoja, riskikoulutusta ja ajokokeen autoa varten, koska opetuslupa autoon ei ole talvirenkaita.

Ja ennen kun tuomitsette että olen asennevikainen teini, niin ei, en todellakaan. Ajoin inssit todella varovasti ja tiedän, että ajamisessani on puutteita. Itselle vain tuntuisi ajokortin saaminen siltä luonnolliselta jatkumolta jolloin varsinainen oppiminen vasta alkaa. Miten voi tulla täydelliseksi kuskiksi ennen kun saan kortin?

Nyt saa kirjoittaminen riittää tälle istumalle, tulkaa ihmeessä juttelemaan omista kokemuksistanne ja jaan mielelläni yksityiskohtia!

25

948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä sinulle sanottiin rtk koulutuksessa ajotaidoistasi, millaisen palautteen sait

      • Anonyymi

        Minulle sanottiin vain nopeudesta ja pään kääntelystä. Opettaja sanoi että varaa ajokoe mahdollisimman nopeasti ja suorita vain simulaattorit ja riskit alta pois.


    • Anonyymi

      Tuo kääntyessä tapahtuva kaistan valinta jätössä on muuttunut uudessa tieliikennelaissa. Asiaa pitäisi varmaankin selvitellä autokoulujen ja Ajovarman kesken, miten ajokokeessa tuo kohta tultaisiin jatkossa arvioimaan. Siihen saakka kannattaa noudattaa vanhoja jättösääntöjä.

    • Anonyymi

      Ota ulkopuolisia ajotunteja! Faijasi opettanut säännöt päin persikkaa ja nyt ei mene siksi ajokoe läpi.

      Turhaan se inssi ei paina jarrua ajokokeessa. Eikä kokeita hylätä!

      • Anonyymi

        Lisää simulaattoriopetusta niin hyvä tulee...


    • Anonyymi

      Autoa, siis faijan tai mutsin, ei siis "lainattua", pitäisi saada kokeilla jo 11-12-vuotiaana jossain suljetulla alueella. Siinä iässä oppi tarttuu selkäytimeen ja auton käsittely ei sitten ole kompastuskivenä myöhemmin autokoulussa. Voi keskittyä liikenteeseen.

    • Anonyymi

      Olen opettanut molemmat lapset ajannut itse 2 korttia m pyörä ja kuorma auto opetin molemmet lapset ja kumpikin sain kortin ensi yrittämällä its e olen ajanut yli miljona kilometriä ja vain toisten aiheuttamia pikku kolareita

      • Anonyymi

        Laitahan korkki kiinni jo. Tarinasi alkavat olemaan liiankin lennokkaita eikä oikeinkirjoituksessakaan ole hurraamisen aihetta.


    • Anonyymi

      Tuo viimeisen ajokokeen hylky ei ole nykyisen 1.6.2020 voimaan tullen tieliikennelain mukainen, joten vasemmalle käätyessäsi et, voimassa olevan lain mukaan, tehnyt mitään virhettä.
      Tosin tutvo on paripykälää jumalan yläpuolella noissa ajokoe asioissa vaika väärässä olisikin, joten eikun leuka vasten rintaa ja kohti uusia pettymyksiä.
      Kyllä se vielä päiväpaistaa risukasankin joten eikun nollaa menneet ja uudella tarmolla eteenpäin.

      • Anonyymi

        Onko näin? Voitko linjata mitään? En ole enää katkera mutta on tullut mietittyä tuota tilannetta pariin kertaan, silloin jo todettiin etten käytännön liikenteessä tehnyt mitään virhettä koska tielle oli pysäköity autoja molemmin puolin ja olisin joutunut muutenkin valitsemaan saman ajolinjan. Säännöt on kuitenkin sääntöjä, mutta olisi ihan loogista jos tuohon olisi tullut jokin muutos.

        Lupaan kyllä laittaa valitusta jos linkkaat minulle jonkin tarkan lakipykälän. Ehdin jo itse katsella mutta vaikutti siltä että kaikki oli kirjoitettu tulkinnanvaraisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko näin? Voitko linjata mitään? En ole enää katkera mutta on tullut mietittyä tuota tilannetta pariin kertaan, silloin jo todettiin etten käytännön liikenteessä tehnyt mitään virhettä koska tielle oli pysäköity autoja molemmin puolin ja olisin joutunut muutenkin valitsemaan saman ajolinjan. Säännöt on kuitenkin sääntöjä, mutta olisi ihan loogista jos tuohon olisi tullut jokin muutos.

        Lupaan kyllä laittaa valitusta jos linkkaat minulle jonkin tarkan lakipykälän. Ehdin jo itse katsella mutta vaikutti siltä että kaikki oli kirjoitettu tulkinnanvaraisesti.

        ***linkata


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko näin? Voitko linjata mitään? En ole enää katkera mutta on tullut mietittyä tuota tilannetta pariin kertaan, silloin jo todettiin etten käytännön liikenteessä tehnyt mitään virhettä koska tielle oli pysäköity autoja molemmin puolin ja olisin joutunut muutenkin valitsemaan saman ajolinjan. Säännöt on kuitenkin sääntöjä, mutta olisi ihan loogista jos tuohon olisi tullut jokin muutos.

        Lupaan kyllä laittaa valitusta jos linkkaat minulle jonkin tarkan lakipykälän. Ehdin jo itse katsella mutta vaikutti siltä että kaikki oli kirjoitettu tulkinnanvaraisesti.

        Eikä tutvolla ollut mitään muuta valitettavaa. Sanoi vain minulle ja ajo-opettajalleen että ”yksisuuntaiset” ja luikki karkuun. Ehti myös jossain vaiheessa selitellä että ”Helsingissä on kaikenlaisia ylimääräisiä opasteita” ja tuli kyllä sellainen maku suuhun että halusi näyttää minulle kun kerroin etten ole ennen täälläpäin ajanut.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä tutvolla ollut mitään muuta valitettavaa. Sanoi vain minulle ja ajo-opettajalleen että ”yksisuuntaiset” ja luikki karkuun. Ehti myös jossain vaiheessa selitellä että ”Helsingissä on kaikenlaisia ylimääräisiä opasteita” ja tuli kyllä sellainen maku suuhun että halusi näyttää minulle kun kerroin etten ole ennen täälläpäin ajanut.

        Onneksi tutvolla on järkeviä tyyppejä, toivottavasti eivät anna ajokorttia kaikille osaamattomille kuljettajille, ajele potkulaudalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi tutvolla on järkeviä tyyppejä, toivottavasti eivät anna ajokorttia kaikille osaamattomille kuljettajille, ajele potkulaudalla.

        Kaveri oli kyllä asiallisen oloinen. Sanoi vielä että antoi minulle toisen mahdollisuuden kääntyä yksisuuntaiselle oikein, mutta koska virhe oli toistuva, ei voinut päästää läpi. Nyt jos käykin ilmi että virhettä ei tullut, koska tilanteet menivät sulavasti ja muu liikenne huomioiden, voi olla että turva on halukas muuttamaan päätöksen. Harmi että ajovarman valitus on niin vaikea tehdä, ajateltiin soittaa hänelle ensin.


    • Anonyymi

      Lakiteksti löytyy kätevästi googlaamalla "finlex tieliikennelaki". Kääntymisestä siellä sanotaan näin.

      22 §Kääntyminen

      Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

      Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

      Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen.

      • Anonyymi

        Ja katsoin yhden autoliiton videon jossa oikealle yksisuuntaiselle tielle kääntyvä auto sai valita vasemman puoleisen kaistan.


      • Anonyymi

        Itse nyt autokoulussa ja otin tämän pykälän esiin ajotunnilla. Mulle opettaja tämän selvensi niin, että voit mennä oikealle, jos se on tarkoituksen mukaista. Eli jos on lyhyt pätkä ennen seuraavaa risteystä josta käännyt oikealle, on OK, kunhan varmistaa ettei ole muulle liikenteelle vaaraksi. Muussa tapauksessa kannattaa valita se vasemman puoleisin kaista. Itse olen möhlinyt nyt inssin myös kahdesti, hävettää ja ketuttaa. Periaatteessa osaa, mutta sitten kuitenkin säheltää, koska jännittää ihan liikaa. Jälkikäteen soimaa itseään tyhmäksi ja kykenemättömäksi... Ja mikä mukavinta niin tämä säheltäminen maksaa ihan sairaasti... Näillä hinnoilla ei monenkaan muksu autokoulussa tunteja ota..


    • Anonyymi

      Mitä ihmettä? Kyllähän saat vasemmalle kääntyessä yksisuuntaiselle, kääntyä sinne tien oikeaan reunaan. Nykyään ainakin on sallittua. Saat valita käännyttäessä sopivimman ajokaistan, muu liikenne huomioiden. Tutkinnon vastaanottajan olisi syytä opetella liikennesäännöt uudelleen.

      • Anonyymi

        Se on sallittua jos se on PERUSTELTUA, esimerkiksi aikoo heti kääntyä oikealle. Huvikseen ei edelleenkään saa valita kauempana olevaa kaistaa koska se aiheuttaa turhan liikenneriskin. Ihan perusteltua moittia tätä ajokokeessa jos ei olla sanottu että heti vasemmalle käännöksen jälkeen käännytään oikealle.


    • Anonyymi

      Älä ota lisää simulaattoriopetusta, niin kuin yksi kommentoijista neuvoi. Ajosimulaattori on käytännössä ihan pelleilyä eikä se oikeastaan yhtään hyödytä autolla ajamisen oppimista.

      • Anonyymi

        Höpö höpö, simulaattori on tehokas ja ympäristöystävällinen laite. Ja saa kalliit ( 12 € / tunti) opettajat potkittua pihalle kun sihteeripissis ( 8 € / tunti ) voi hoitaa simulaattoriopetuksen.


    • Anonyymi

      Itsellä on kokemusta simulaattorista, mutta onko sinulla? Ihan täyttä paskaa koko simulaattori. Niin pelleilyä kun vaan voi olla. Ei siinä ole sama tuntuma kuin oikealla autolla ajaessa. Simulaattori on turha.

    • Anonyymi

      Ja väitätkö 12 € / tunti kalliiksi, vielä jos on kyse oikealla autolla ajamisesta? Missä muka noin edulliset ajotunnin? 12 euroa ajotunnista on vitun edullinen hinta. Oletko ihan sekaisin? Taidat olla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      262
      2541
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1632
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1424
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1149
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      220
      1008
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      719
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    Aihe