Suuria kysymyksiä jouluevankeliumista (Luukas luku 2 jakeet 1- 20)

Anonyymi

Miksi siinä Luukkaan jouluevankeliumissa on kolme kuningasta jotka tulevat kumartamaan kuninkaiden kuningasta?
Onko se kolme siinä jouluevankeliumissa jokin merkittävä ja tärkeä luku? Ja miksi ne kolme on juuri kuninkaita, onko silläkin jokin suurempi merkitys siinä Raamatun tekstissä?

24

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Satuahan se on, ikäänkuin Rooma ei olisi tiennyt jos sen alueelle tulisi peräti kolmen vieraan vallan päämiestä.

    • Eihän missään kohtaa Raamatussa sanota, että heitä oli kolme 😼

      • Anonyymi

        Siellä Luukkaan jouluevankeliumissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellä Luukkaan jouluevankeliumissa.

        Ei siellä puhuta mitään heidän lukumäärästään 😺


      • Anonyymi
        aitolainen kirjoitti:

        Ei siellä puhuta mitään heidän lukumäärästään 😺

        Höpsis. Kyllä siellä puhutaan ja sanotaan. Onham se jouluevankeliumi ja niin siellä on aina lukenut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Kyllä siellä puhutaan ja sanotaan. Onham se jouluevankeliumi ja niin siellä on aina lukenut.

        Voitko kopioda sen kohdan minullekin 😺❓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellä Luukkaan jouluevankeliumissa.

        Itämaan tietäjistä ei puhuta missään muussa kuin Matteuksen evankeliumissa. Eikä siinä mainita mitään heidän lukumäärästään.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itämaan_tietäjät


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Itämaan tietäjistä ei puhuta missään muussa kuin Matteuksen evankeliumissa. Eikä siinä mainita mitään heidän lukumäärästään.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itämaan_tietäjät

        Mutta aina on sanottu ja väitetty että kolme kuningasta lahjoineen on jouluevankeliumissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta aina on sanottu ja väitetty että kolme kuningasta lahjoineen on jouluevankeliumissa.

        Älä usko mitä väitetään vaan lue mitä Raamatussa lukee 😺


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta aina on sanottu ja väitetty että kolme kuningasta lahjoineen on jouluevankeliumissa.

        Mä en edes muista juuri koskaan kuulleeni, että heitä olisi sanottu kuninkaiksi. Mun mielestä aina on puhuttu tietäjistä.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mä en edes muista juuri koskaan kuulleeni, että heitä olisi sanottu kuninkaiksi. Mun mielestä aina on puhuttu tietäjistä.

        Itämaan tietäjät (m.kreik. οἱ μάγοι ἀπὸ ἀνατολῶν, hoi magoi apo anatolōn) ovat Uudessa Testamentissa, Matteuksen evankeliumissa mainittuja oppineita, jotka Raamatun mukaan tulivat idästä Betlehemiin osoittamaan kunnioitusta ja tuomaan lahjoja Jeesus-lapselle. Heidät tunnetaan myös nimillä kolme viisasta miestä ja kolme kuningasta, vaikkakaan Raamatussa ei mainita tietäjien lukumäärää.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mä en edes muista juuri koskaan kuulleeni, että heitä olisi sanottu kuninkaiksi. Mun mielestä aina on puhuttu tietäjistä.

        Sehän sanotaan jopa siinä tiernapoikien laulussa ja sitten taulukin jota sanotaan kolmen kuninkaan kummarrukseksi. Oletpa sinä höpsö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itämaan tietäjät (m.kreik. οἱ μάγοι ἀπὸ ἀνατολῶν, hoi magoi apo anatolōn) ovat Uudessa Testamentissa, Matteuksen evankeliumissa mainittuja oppineita, jotka Raamatun mukaan tulivat idästä Betlehemiin osoittamaan kunnioitusta ja tuomaan lahjoja Jeesus-lapselle. Heidät tunnetaan myös nimillä kolme viisasta miestä ja kolme kuningasta, vaikkakaan Raamatussa ei mainita tietäjien lukumäärää.

        Juu, noin siinä sanotaan, en vain itse ole tuota muistanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän sanotaan jopa siinä tiernapoikien laulussa ja sitten taulukin jota sanotaan kolmen kuninkaan kummarrukseksi. Oletpa sinä höpsö.

        Joka tapauksessa Raamatussa heitä ei sanota kuninkaiksi.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Joka tapauksessa Raamatussa heitä ei sanota kuninkaiksi.

        Siitä ei ollutkaan kysymys.


    • Taitavat olla alkukielen mukaan tietäjiä, eräänlaisia persialaisen uskonnon pappeja. Ja luku kolme on lie tullut lahjojen määrästä. Että jokaiselle lahjalle olisi ollut oma antaja. Raamattuhan ei ilmoita tietäjien lukumäärää.

      • Anonyymi

        Eikös se kuninkaiden määrä pitänyt olla sanottuna Luukkaan jouluevankeliumissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se kuninkaiden määrä pitänyt olla sanottuna Luukkaan jouluevankeliumissa?

        Ei ole koskaan ollut. Se on ihmisten keksimää.


    • Anonyymi

      Eikös se yksi niistä: Vaikka olen minä musta ...Jne :)

    • Anonyymi

      Se siitä uskonnollisesta osuudesta. Ulos lähtö tekee kipeintä.

    • Anonyymi

      Minullakin on yksi kysymys: Missä on joulu raamatussa? Itse en ole joulua tai joulun viettoa löytänyt mistään raamatusta.

      • Anonyymi

        Jouluevankeliumi on Luukas luku 2 jakeet 1- 20 ja sisältää matkan Betlehemiin, verollepanon, kolme viisasta miestään, lasten surman sekä paon Egyptiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jouluevankeliumi on Luukas luku 2 jakeet 1- 20 ja sisältää matkan Betlehemiin, verollepanon, kolme viisasta miestään, lasten surman sekä paon Egyptiin.

        Luukkaan evankeliumissa ei puhuta viisaista miehistä, lasten surmasta eikä Egyptiin paosta. Kaikki nämä mainitaan vain Matteuksen evankeliumissa.


    • Anonyymi

      Tietäjät on sittemmin tultu tuntemaan kolmena kuninkaana, jotka olivat Nuubian ja Arabian kuningas Melchior, Tarsiksen kuningas Kasper ja Saaban (joidenkin lähteiden mukaan Etiopian) kuningas Balthasar. Nimet ovat peräsin kreikkalaisesta kertomuksesta, joka on syntynyt vasta vuoden 500 tienoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe