Yksiisuuntaiselle kääntyminen

Anonyymi

Hei urpot. Kun käännytte yksisuuntaiselle kaksikaistaiselle tielle, niin se ajokaista valitaan heti kääntyessä - kiitos lakimuutoksen, joka on ollut voimassa jo jonkin ainaa, mutta porukka ei vain tajua. Koska laki kieltää vaihtamasta kaistaa turhaan, on poliisilla täysi oikeus sakottaa niitä, jotka vaihtavat turhaan kaistaa vasta kääntymisen jälkeen. Ansaitusti. Terveisin Liikennetohtori.

65

1773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laki ei edellytä kaistan valintaa jo kääntyessä, vaan mahdollistaa sen. Myöhemminkin saa vaihtaa kaistaa.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Itse asiassa laissa on edelleen sama perussääntö kuin ennen.

        "22 §
        Kääntyminen

        Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

        Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

        Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Tuo viimeinen on "lievennys perussääntöön” mutta siinä pitää ottaa muu liikenne huomioon. Muuten noin ei saa kääntyä.


    • Anonyymi

      Nyt kannattaisi liikennetohtorin varata aika lääketieteen tohtorille!

      • Anonyymi

        Kyllä, olet oikeassa.
        Tohtori sykerö voi auttaa häntä pakoputken liukulaakerin virittämisessä niin hän voi toimia tohtori kaistavahdin tilapäisenä kirjurina.


    • Anonyymi

      Se on totta, että turhasta kaistan vaihtamisesta voi saada sakon. Mutta, onko tiedossa yhtään pippeli sellaista tapausta, jossa olisi sakotettu puheena olevan kaltaisessa tilanteessa?

      • Anonyymi

        Ha ha ha!!! Benis :D


      • Anonyymi

        Pimppisellaiset vaihtavat kaistaa mutta sakot?


    • Eli kehoitat vaihtamaan kaistaa turhaan jo kääntyessä, eikä vasta tarvittaessa myöhemmin... Joo, niin saa tehdä. Varo kuitenkin niitä, jotka ovat mahdollisesti kääntymässä sille kaistalle, johon olet vaihtamassa.

      Mitään haittaa ei pääsääntöisesti ole siitä, että vaihtaa kaistaa myöhemmin. Joissain harvoissa paikoissa voi olla niin lyhyt pätkä, että pitää kääntyä heti "väärälle" kaistalle, mutta silloin se on olisi ollut vanhankin lain mukaan sallittua, joten eipä siitä mitään.

      • Anonyymi

        Kaistan valinta, uuden tieliikennelain mukaan, kääntyessä ei ole turha kaistanvaihto.
        Samaisen uudenlain mukaan, oikenpuoleisen kaistan käyttön voi ymmärtää olevan pakollista vaikka vasemman kaistan käyttö on sallittua ellei se aiheuta vaaraa tai haittaa muille. Mitä sitten on vaara tai haitta , sitä laki ei, edes esitöissään kerro.
        Joten kadun, jossa kaksikaistaa samaan suuntaan on, oikespuoleiselle kaistalle, vasemmalle kääntyessä ei ole "väärälle" kaistalle kääntymistä.
        Näin muistelen Olavi Lempisen TM lehdessä asiaa kysyneelle lukijalle vastanneen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaistan valinta, uuden tieliikennelain mukaan, kääntyessä ei ole turha kaistanvaihto.
        Samaisen uudenlain mukaan, oikenpuoleisen kaistan käyttön voi ymmärtää olevan pakollista vaikka vasemman kaistan käyttö on sallittua ellei se aiheuta vaaraa tai haittaa muille. Mitä sitten on vaara tai haitta , sitä laki ei, edes esitöissään kerro.
        Joten kadun, jossa kaksikaistaa samaan suuntaan on, oikespuoleiselle kaistalle, vasemmalle kääntyessä ei ole "väärälle" kaistalle kääntymistä.
        Näin muistelen Olavi Lempisen TM lehdessä asiaa kysyneelle lukijalle vastanneen.

        Kaistanvaihto ei ole turha. Kaistanvaihto kääntyessä on turha. Tuon saa nykylain mukaan tehdä, mutta miksi pitäisi, kun se vaatii erikoista tarkkaavaisuutta ja on vaarallisempi kuin "oikea" käännös?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kaistanvaihto ei ole turha. Kaistanvaihto kääntyessä on turha. Tuon saa nykylain mukaan tehdä, mutta miksi pitäisi, kun se vaatii erikoista tarkkaavaisuutta ja on vaarallisempi kuin "oikea" käännös?

        Kukaan ei ole vättänyt, että kaistanvaihto suoralla olisi turha. Kääntyessä ei, nykylain mukaan, vaihdeta kaistaa vaan valitaan oikea kaista ellei se aiheuta muille haittaa tai vaaraa.
        Mitähän vaaraa lain noudattaminen, lakia noudattavien toimesta voisi lakia noudattaville aiheuttaa?
        Eikös se "oikea" käännös ole sellainen jonka laki edellyttää/sallii?


      • Anonyymi

        "Joissain harvoissa paikoissa voi olla niin lyhyt pätkä, että pitää kääntyä heti "väärälle" kaistalle, mutta silloin se on olisi ollut vanhankin lain mukaan sallittua, joten eipä siitä mitään."

        -Jos muistan oikein, niin tuo kertomasi oli silloin ennen poikkkeussääntönä ja termillä "lyhyt kortteliväli" ?


    • Anonyymi

      Kolareita odotellessa. Toinen kääntyy vallitsevan käytännön mukaan lähimmälle kaistalle ja yrittää sitten sieltä ryhmittyä toiselle kaistalle. Samaan aikaan takana tuleva auto hyökkää suoraan ulommalle kaistalle ja tööttää ryhmittyvän auton kylkeen.

      • Anonyymi

        Kaistaa vaihtanut maksaa viulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaistaa vaihtanut maksaa viulut.

        Suoraan hyökkäävä maksaa sellot ja huilut, sen pitää tehdä temppunsa "muu liikenne huomioon ottaen", eli tarkoittanee että ei saa törmäillä muihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan hyökkäävä maksaa sellot ja huilut, sen pitää tehdä temppunsa "muu liikenne huomioon ottaen", eli tarkoittanee että ei saa törmäillä muihin.

        Olet oikeassa. Näitä vasemman viiksen voimakasta lisäkavua kärsivien on vaikea hyväksyä vapautta ja vastuuta. Patriootti on parempi kun pussillinen demuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan hyökkäävä maksaa sellot ja huilut, sen pitää tehdä temppunsa "muu liikenne huomioon ottaen", eli tarkoittanee että ei saa törmäillä muihin.

        "Suoraan hyökkäävä maksaa sellot ja huilut,"
        Ei suinkaan, kaistanvaihtajan vastuita ei nykyinen laki ole miksikään muuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suoraan hyökkäävä maksaa sellot ja huilut,"
        Ei suinkaan, kaistanvaihtajan vastuita ei nykyinen laki ole miksikään muuttanut.

        Tieliikennelaissa on edelleen sama perussääntö kääntymiseen liittyen kuin ennenkin. Jos vaihtaa suoraan toiselle kaistalle, niin pitää huomioida ne, jotka toimivat perussäännön mukaan (saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen). Risteyksessä ääntymisen yhteydessä ei siis ole pelkästään kaistanvaihtajan vastuu, vaan suoraan toiselle kaistalle kääntyvä on otettava muu liikenne huomioon.


    • Anonyymi

      Yksille. Yksille sarville. Yksisarvinen yrjösi piiiiiitkän sateenkaaren päähän. Se on yksisarvisen salaisuus ja ilme on kuin paskaa haukanneella kutulla.

    • Anonyymi

      Saa ottaa heti oikean kaistan tai vaihtaa myöhemmin. Jos takaa tulee auto joka heti otti oikean kaistan, sen pitää antaa edellä ajavalle mahdollisuus vaihtaa kaistaa. Moni unohtaa liikenteessä että kaistanvaihdon estäminen on kiellettyä.

      • Anonyymi

        "Moni unohtaa liikenteessä että kaistanvaihdon estäminen on kiellettyä."

        Taas yksi itselle keksitty liikennesääntö. Kaistan vaihtaja on se joka väistää.
        35 §
        Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
        Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Moni unohtaa liikenteessä että kaistanvaihdon estäminen on kiellettyä."

        Taas yksi itselle keksitty liikennesääntö. Kaistan vaihtaja on se joka väistää.
        35 §
        Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
        Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.

        Laissa lukee näin: "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Pitää ottaa se muu liikenne huomioon ja varautua että muut noudattavat "perinteistä" perussääntöä, joka on edelleen ihan voimassa. Muun liikenteen huomioon ottaminen on aika tärkeä pointti tässä kohtaa.


      • Anonyymi

        " sen pitää antaa edellä ajavalle mahdollisuus vaihtaa kaistaa"
        Vastuu on yksinomaan kaistanvaittajalla, niin sen entisen kuin nykyisenkin lain mukaan.
        Kaistan vaihdon estäminen? Mitä se on? Kenellä on vastuu kaistaa vaihtaessaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " sen pitää antaa edellä ajavalle mahdollisuus vaihtaa kaistaa"
        Vastuu on yksinomaan kaistanvaittajalla, niin sen entisen kuin nykyisenkin lain mukaan.
        Kaistan vaihdon estäminen? Mitä se on? Kenellä on vastuu kaistaa vaihtaessaan?

        Tässä keskustellaan risteyksessä kääntymisestä. Ei ole risteyksen kääntymisen yhteydessä yksinomaan kaistanvaihtajalla vastuu.

        Laissa lukee näin: "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Huomaa että "muu liikenne huomioon ottaen" on tässä kohtaa se pointti. Laissa kun on edelleen sama perussääntö kuin ennen, joten jos vaihtaa suoraan toiselle kaistalle, niin pitää huomioida ne, jotka toimivat perussäännön mukaan.


    • Anonyymi

      "Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

      Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

      Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P22

      Perussääntö on edelleen vanha perinteinen, joka selviää 2. momentista.
      Tuo sanamuoto 1. ja 3. momentissa saattaa oikeuden mielestä kattaa senkin, että vasemmalle käännyttäessä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle kääntyvällä on enemmän velvotteita heti käännöksen jälkeen edellä ajavan kaistanvaihdossa oikealle kaistalle.
      1. mom molemmille ja 3. mom poikkeavasti kääntyvälle ( "muu liikenne huomioon ottaen" )

      • Anonyymi

        Juuri näin. "muu liikenne huomioon ottaen" on oleellinen asia tässä yhteydessä.


    • Anonyymi

      Kaikki risteyksien kääntymiset saa edelleenkin tehdä "vanhalla tyylillä" vaikka uusi tieliikennelaki sallii valita kaistan jo kääntyessä. Kaistan saa kääntyessä valita vain JOS liikennetilanne sen sallii.

      • Anonyymi

        Sanottu on teoriaa helngissä, missä kadut ovat niin kapeita keskustassa, että se on ihan yksi ja sama mitä "kaistaa" siinä risteyksen jälkeen ajaa. Sen takia itse ajankin mahdollisimman keskellä katua, ettei kukaan takaa ajava kiireinen ryhdy etuilemaan ja aiheuta vaaratilannetta.


      • Anonyymi

        " Kaistan saa kääntyessä valita vain JOS liikennetilanne sen sallii."
        Mikähän olisi sellainen "liikennetilanne" joka ei sallisi nykylain mukaista kaistanvalintaa kääntyipä sitten vasemmalle tai oikealle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kaistan saa kääntyessä valita vain JOS liikennetilanne sen sallii."
        Mikähän olisi sellainen "liikennetilanne" joka ei sallisi nykylain mukaista kaistanvalintaa kääntyipä sitten vasemmalle tai oikealle?

        Jos estetään tai vaarannetaan se, joka kääntyy perussäännön mukaan.


    • Anonyymi

      Vielä yksi asia, joka vaikuttaa tilanteessa. Tieliikennelaissa lukee seuraavaa:

      "Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen. Ohituskielto ei kuitenkaan koske taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ennakolta ilmenevää risteystä."

      Risteyksessä ei saa lähetä ohittamaan. Jos ensimmäinen kääntyy risteyksessä perussääntöjen mukaan, niin takana tuleva "uuden tavan mukaan" suoraan toiselle kaistalle kääntyvä ei saa rynnätä ohi risteysalueella. Uuden tavan mukaan kääntyvää velvoittaa lisäksi muun liikenteen huomioon ottaminen, eli esim. juuri perussääntöjen mukaan ajavat (ja tietenkin kaikki muutkin tilanteessa).

      • Anonyymi

        Pätee muuten ihan kaikissa risteyksissä, ei pelkästään otsikon mukaisesti yksisuuntaiselle käännyttäessä.


      • Anonyymi

        "vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen"

        Esityksesi ei sovi tähän tilanteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen"

        Esityksesi ei sovi tähän tilanteeseen.

        Pitää ymmärtää mitä lukee. Tämä näyttäisi näillä palstoilla olevan useille haasteellista. Vastaantulevien osuus ei tietenkään sovellu yksisuuntaisen tien kohdalla mutta muu pykälissä lueteltu soveltuu. Yksisuuntaiselle tielle käännyttäessä ei siis ajoneuvolla saa ohittaa suojatien kohdalla eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ymmärtää mitä lukee. Tämä näyttäisi näillä palstoilla olevan useille haasteellista. Vastaantulevien osuus ei tietenkään sovellu yksisuuntaisen tien kohdalla mutta muu pykälissä lueteltu soveltuu. Yksisuuntaiselle tielle käännyttäessä ei siis ajoneuvolla saa ohittaa suojatien kohdalla eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen.

        Pitää oppia ymmärtämään mitä lukee. Olet ilmeisesti lukenut saman pykälän kuin minäkin.
        Lisäksi on hyvä ymmärtää mikä on yksisuuntainen tie.

        Hallituksen esityksessä asiaa on selitetty näin;
        Pykälän 1 momentin mukaan vastaan tulevan liikenteen puolta käyttäen ei saisi ohittaa suojatien kohdalla, risteyksessä tai tasoristeyksessä eikä välittömästi niitä ennen. Ohituskielto ei kuitenkaan koskisi taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ennakolta ilmenevää risteystä.

        Kirjoittamasi "yksisuuntaiselle tielle käännyttäessä ei siis ajoneuvolla saa ohittaa suojatien kohdalla eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen"
        on taas yksi itsekeksitty liikennesääntö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ymmärtää mitä lukee. Tämä näyttäisi näillä palstoilla olevan useille haasteellista. Vastaantulevien osuus ei tietenkään sovellu yksisuuntaisen tien kohdalla mutta muu pykälissä lueteltu soveltuu. Yksisuuntaiselle tielle käännyttäessä ei siis ajoneuvolla saa ohittaa suojatien kohdalla eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen.

        "Vastaantulevien osuus ei tietenkään sovellu yksisuuntaisen tien kohdalla mutta muu pykälissä lueteltu soveltuu"

        ***Mikään laki ei milloinkaan ole laadittu niin, että siitä voidaan valkata ne osiot, jotka itseä miellyttää***.
        Laissa, jossa tilanteen perusedellytys on "vastaantulevien puoli", tarkoitetaan todellakin vain tietä ja tilannetta, jossa on olemassa vastaantulevien puoli. Mitään tästä osiosta ei voi käyttää 1-suuntaisella. Siihen on oltava eri pykälä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vastaantulevien osuus ei tietenkään sovellu yksisuuntaisen tien kohdalla mutta muu pykälissä lueteltu soveltuu"

        ***Mikään laki ei milloinkaan ole laadittu niin, että siitä voidaan valkata ne osiot, jotka itseä miellyttää***.
        Laissa, jossa tilanteen perusedellytys on "vastaantulevien puoli", tarkoitetaan todellakin vain tietä ja tilannetta, jossa on olemassa vastaantulevien puoli. Mitään tästä osiosta ei voi käyttää 1-suuntaisella. Siihen on oltava eri pykälä.

        Kerro ihmeessä minulle mitä pykälää pitää katsoa yksisuuntaisen osalta. Ei ole onnistunut löytämään mitään omaa pykälää yksisuuntaiselle kääntymisestä tai ohituskiellosta yksisuuntaisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää oppia ymmärtämään mitä lukee. Olet ilmeisesti lukenut saman pykälän kuin minäkin.
        Lisäksi on hyvä ymmärtää mikä on yksisuuntainen tie.

        Hallituksen esityksessä asiaa on selitetty näin;
        Pykälän 1 momentin mukaan vastaan tulevan liikenteen puolta käyttäen ei saisi ohittaa suojatien kohdalla, risteyksessä tai tasoristeyksessä eikä välittömästi niitä ennen. Ohituskielto ei kuitenkaan koskisi taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ennakolta ilmenevää risteystä.

        Kirjoittamasi "yksisuuntaiselle tielle käännyttäessä ei siis ajoneuvolla saa ohittaa suojatien kohdalla eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen"
        on taas yksi itsekeksitty liikennesääntö.

        Lakitekstistä voi todellakin saada kuvan, että ohitus risteyksessä on täysin kielletty. Huonosti on muotoiltu tuo asia laissa. Hallituksen esitys selventää asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ihmeessä minulle mitä pykälää pitää katsoa yksisuuntaisen osalta. Ei ole onnistunut löytämään mitään omaa pykälää yksisuuntaiselle kääntymisestä tai ohituskiellosta yksisuuntaisella.

        1-suuntaiselle ei ole omaa pykälää. Tuo sanomasi koskee vain 2-suuntaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1-suuntaiselle ei ole omaa pykälää. Tuo sanomasi koskee vain 2-suuntaista.

        Kääntymisen pykälä koskee siis sekä yksi- että kaksisuuntaisia risteyksiä, eikös vain? Sitten pitää pykälästä poimia ne asiat jotka koskevat yksisuuntaisia risteyksiä, jos kerta kaikkea ei voi siihen yhdistää. Vai olenko väärässä? Jos olen väärässä, niin kerro sitten mikä on se oikea menettelytapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kääntymisen pykälä koskee siis sekä yksi- että kaksisuuntaisia risteyksiä, eikös vain? Sitten pitää pykälästä poimia ne asiat jotka koskevat yksisuuntaisia risteyksiä, jos kerta kaikkea ei voi siihen yhdistää. Vai olenko väärässä? Jos olen väärässä, niin kerro sitten mikä on se oikea menettelytapa.

        Risteyksessä ohituskielto vastaantulevan puolta käyttäen on KÄÄNTYESSÄ kumottu tällä momentilla
        "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P22


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteyksessä ohituskielto vastaantulevan puolta käyttäen on KÄÄNTYESSÄ kumottu tällä momentilla
        "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P22

        "Risteyksessä ohituskielto vastaantulevan puolta käyttäen on KÄÄNTYESSÄ kumottu tällä momentilla
        "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Aina vaan menee paremmaksi noiden omien liikennesääntöjen keksiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Risteyksessä ohituskielto vastaantulevan puolta käyttäen on KÄÄNTYESSÄ kumottu tällä momentilla
        "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Aina vaan menee paremmaksi noiden omien liikennesääntöjen keksiminen.

        Jos et sinä ymmärrä, niin en minä siitä vastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteyksessä ohituskielto vastaantulevan puolta käyttäen on KÄÄNTYESSÄ kumottu tällä momentilla
        "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P22

        Luetun ymmärtäimien taitaa ilmeisesti olla haasteellista.

        Lisäksi se, että mitkään pykälät eivät kumoa toisiaan. Liikennesääntöjen noudattamiselle on olemassa hierarkia, joka kerrotaan 8 §.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtäimien taitaa ilmeisesti olla haasteellista.

        Lisäksi se, että mitkään pykälät eivät kumoa toisiaan. Liikennesääntöjen noudattamiselle on olemassa hierarkia, joka kerrotaan 8 §.

        ”Ohituskielto vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen” on, niinkuin aikaisemmin sanoin, sopimaton tähän kääntymistilanteeseen. Silloin ei käytetä vastapuolta ajamiseen, kun käännytään sen yli/poikki.

        2 autoa peräkkäin ja toinen kääntyy kaistalle A ja toinen kaistalle B ei ole ohittamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ohituskielto vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen” on, niinkuin aikaisemmin sanoin, sopimaton tähän kääntymistilanteeseen. Silloin ei käytetä vastapuolta ajamiseen, kun käännytään sen yli/poikki.

        2 autoa peräkkäin ja toinen kääntyy kaistalle A ja toinen kaistalle B ei ole ohittamista.

        Ei olekaan ohittamista, ellei toiselle kaistalle kääntynyt lähde ohitukseen, mutta se kun ei ole sallittua.

        "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Pitää siis ottaa muu liikenne, kuten esim. vanhan perussäännön mukaan kääntyvät huomioon. Taaempaa ei saa "hyökätä ohi", vaan katsoa rauhassa miten tilanne etenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan ohittamista, ellei toiselle kaistalle kääntynyt lähde ohitukseen, mutta se kun ei ole sallittua.

        "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Pitää siis ottaa muu liikenne, kuten esim. vanhan perussäännön mukaan kääntyvät huomioon. Taaempaa ei saa "hyökätä ohi", vaan katsoa rauhassa miten tilanne etenee.

        Kuten taas sanoin, käännyttäessä ei ajeta vastaantulevan puolta vaan käännytään vastaantulevan puolen poikki/yli. Edelläajavan ohitus tai kaistanvaihto ohitustarkoituksessa ei ole kielletty.

        Tottakai täytyy vahdata ettei itsensä takanatuleva ole änkeemässä samaan rakoon tai tuplakääntyvällä kaistanvaihtajana vahdata mitä viereiset tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten taas sanoin, käännyttäessä ei ajeta vastaantulevan puolta vaan käännytään vastaantulevan puolen poikki/yli. Edelläajavan ohitus tai kaistanvaihto ohitustarkoituksessa ei ole kielletty.

        Tottakai täytyy vahdata ettei itsensä takanatuleva ole änkeemässä samaan rakoon tai tuplakääntyvällä kaistanvaihtajana vahdata mitä viereiset tekee.

        Alun perin keskustelu koski yksisuuntaiselle kääntymistä. Taitaa olla aika vähissä vastaantulevien kaistat yksisuuntaisella muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten taas sanoin, käännyttäessä ei ajeta vastaantulevan puolta vaan käännytään vastaantulevan puolen poikki/yli. Edelläajavan ohitus tai kaistanvaihto ohitustarkoituksessa ei ole kielletty.

        Tottakai täytyy vahdata ettei itsensä takanatuleva ole änkeemässä samaan rakoon tai tuplakääntyvällä kaistanvaihtajana vahdata mitä viereiset tekee.

        Jos käännyt oikealle, niin et ole edes ajanut vastaantulevien kaistan yli. Mieti tilannetta jossa käännyt oikealle kaksikaistaiselle (yksisuuntaiselle) tielle ja valitse heti sen ulomman kaistan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käännyt oikealle, niin et ole edes ajanut vastaantulevien kaistan yli. Mieti tilannetta jossa käännyt oikealle kaksikaistaiselle (yksisuuntaiselle) tielle ja valitse heti sen ulomman kaistan.

        Kiitos, kun ohjeistit minua. En ole koskaan tajunnutkaan, että voi kääntyä oikeallekin.
        Aina tällä palstalla oppii uutta.

        Pst. Tuo vastaanänkkääjä tarkoittaa vastaantulevan puolta ajamista risteyksessä sillä kadulla, josta käännytään vasemmalle. Ei sitä katua, johon käännytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, kun ohjeistit minua. En ole koskaan tajunnutkaan, että voi kääntyä oikeallekin.
        Aina tällä palstalla oppii uutta.

        Pst. Tuo vastaanänkkääjä tarkoittaa vastaantulevan puolta ajamista risteyksessä sillä kadulla, josta käännytään vasemmalle. Ei sitä katua, johon käännytään.

        Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla, risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen, käyttäen vastaantulevan liikenteen puolta. Tuollaista se laki määrää.

        Ei tuossa oteta kantaa, onko kumpi katu kyseessä. Et siis myöskään saa ohittaa luetelluissa tilanteissa sillä toisella kadulla, jonne käännyt, käyttäen vastaantulevan liikenteen puolta. Käännöksissä saa tietenkin ylittää vastaantuleva ajorata, muutenhan vasemmalle ei voisi koskaan kääntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla, risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen, käyttäen vastaantulevan liikenteen puolta. Tuollaista se laki määrää.

        Ei tuossa oteta kantaa, onko kumpi katu kyseessä. Et siis myöskään saa ohittaa luetelluissa tilanteissa sillä toisella kadulla, jonne käännyt, käyttäen vastaantulevan liikenteen puolta. Käännöksissä saa tietenkin ylittää vastaantuleva ajorata, muutenhan vasemmalle ei voisi koskaan kääntyä.

        Kannattaa myös katsoa mitä lain laatijat ovat ajatelleet asian suhteen. Alla on ote lakiesityksestä.

        "32 §.Ohituskiellot. Ohituskieltoja koskeva sääntely vastaisi osittain tieliikennesopimuksen 11 artiklaa. Voimassa olevassa tieliikennelaissa kielloista säädetään 18 §:ssä. Esitettävässä pykälässä ei enää ilmaistaisi sallittuja ohituspaikkoja, koska tällainen sääntelymalli on epätarkoituksenmukainen.

        Pykälän 1 momentin mukaan vastaan tulevan liikenteen puolta käyttäen ei saisi ohittaa suojatien kohdalla, risteyksessä tai tasoristeyksessä eikä välittömästi niitä ennen. Ohituskielto ei kuitenkaan koskisi taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ennakolta ilmenevää risteystä.

        Pykälän 2 momentissa säädettäisiin, että vastaan tulevan liikenteen puolta käyttäen ei myöskään saisi ohittaa, jos:

        - näkyvyys on mäen tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön,

        - ohitukseen käytettävä ajokaista ei ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen,

        - ohittaja ei voi palata takaisin kaistalleen ohituksen jälkeen turvallisuutta vaarantamatta ja muuta liikennettä oleellisesti haittaamatta,

        - edellä ajava osoittaa suuntamerkillä aikovansa ohittaa, tai

        - takaa tuleva on aloittanut ohituksen."


    • Anonyymi

      Lienee edelleen kiellettyä vaihtaa kaistaa risteyksessä jos useampi kaista kääntyy samaan suuntaan? Menisilö se tuohon 'liikennetilanne huomioon ottaen' pykälään.

      • Anonyymi

        Ei taida koskaan edes ollut kiellettyä vaihtaa kaistaa, ellei tiemerkintä tai liikennemerkit muuta kerro.

        Voi verrata liikenneympyrään. Tällä suunnalla on muutama monikaistainen liikenneympyrä. Niissä on katkoviivat kaistojen välissä, paitsi muutamassa kohdassa, jossa on sulkuviivat, jota ei saa ylittää. Katkoviivojen kohdalla saa vaihtaa kaistaa.


      • Anonyymi

        "Lienee edelleen kiellettyä vaihtaa kaistaa risteyksessä jos useampi kaista kääntyy samaan suuntaan?"
        Oikessa olet jos ja kun tie/liikennemerkillä noin kerrotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida koskaan edes ollut kiellettyä vaihtaa kaistaa, ellei tiemerkintä tai liikennemerkit muuta kerro.

        Voi verrata liikenneympyrään. Tällä suunnalla on muutama monikaistainen liikenneympyrä. Niissä on katkoviivat kaistojen välissä, paitsi muutamassa kohdassa, jossa on sulkuviivat, jota ei saa ylittää. Katkoviivojen kohdalla saa vaihtaa kaistaa.

        Eikös kaistanvaihto ollut kiellettyä ryhmitysmerkkien jälkeen? Minkä pisteen jälkeen nyt saat vaihtaa kaistan?

        Kaistan vaihtaja maksaa tietty viulut jos kolahtaa...


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaistanvaihtaminen on aikaisemmin ollut kiellettyä ryhmitysmerkkien vaikutusalueella.

        ”Ajokaistan vaihtaminen on kielletty alueella, jossa merkkejä 412–415 käytetään ajokaistakohtaisina.”
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1982/19820182#L3P18

        Samaa kieltoa ei ole uusissa ryhmitysmerkeissä.

        Saattaa liittyä siihen että nykyisen lain mukaan käännöksen aikana saa valita heti toisen kaistan jo käännöksessä, huomioiden tietenkin muun liikenteen ja "perussäännön" mukaan kääntyvät. Tämä ei olisi mahdollista jos edelleen olisi edellisen lain kielto.

        "22 §
        Kääntyminen

        Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

        Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

        Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Tarkoitan tuota viimeistä momenttia. Kääntymisen perussääntö on, kuten näkyy, edelleen sama kuin aiemmin, mutta tuo viimeinen asia on uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa liittyä siihen että nykyisen lain mukaan käännöksen aikana saa valita heti toisen kaistan jo käännöksessä, huomioiden tietenkin muun liikenteen ja "perussäännön" mukaan kääntyvät. Tämä ei olisi mahdollista jos edelleen olisi edellisen lain kielto.

        "22 §
        Kääntyminen

        Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

        Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

        Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Tarkoitan tuota viimeistä momenttia. Kääntymisen perussääntö on, kuten näkyy, edelleen sama kuin aiemmin, mutta tuo viimeinen asia on uusi.

        Syytä myös huomioida kaistan vaihdon ja ohituksen ero. Ohittaa voi tietyissä tilanteissa ilman, että vaihtaa kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syytä myös huomioida kaistan vaihdon ja ohituksen ero. Ohittaa voi tietyissä tilanteissa ilman, että vaihtaa kaistaa.

        "Syytä myös huomioida kaistan vaihdon ja ohituksen ero. Ohittaa voi tietyissä tilanteissa ilman, että vaihtaa kaistaa."
        Mikähän "viisaus" tuohon liittyy?
        Mm. jos vierekkäisille kaistoille kääntyy autot vastakkaisista suunnista tapahtuu ohitus kaistaa vaihtamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Syytä myös huomioida kaistan vaihdon ja ohituksen ero. Ohittaa voi tietyissä tilanteissa ilman, että vaihtaa kaistaa."
        Mikähän "viisaus" tuohon liittyy?
        Mm. jos vierekkäisille kaistoille kääntyy autot vastakkaisista suunnista tapahtuu ohitus kaistaa vaihtamatta.

        """Mm. jos vierekkäisille kaistoille kääntyy autot vastakkaisista suunnista tapahtuu ohitus kaistaa vaihtamatta."""

        Ohitus??????????????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Mm. jos vierekkäisille kaistoille kääntyy autot vastakkaisista suunnista tapahtuu ohitus kaistaa vaihtamatta."""

        Ohitus??????????????

        Niin, ohitus, jos jompi kumpi liikkuu vähänkin hitaammin tai nopeammin kuin toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ohitus, jos jompi kumpi liikkuu vähänkin hitaammin tai nopeammin kuin toinen.

        Sinähän sanoit ettei risteyksessä saa ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Syytä myös huomioida kaistan vaihdon ja ohituksen ero. Ohittaa voi tietyissä tilanteissa ilman, että vaihtaa kaistaa."
        Mikähän "viisaus" tuohon liittyy?
        Mm. jos vierekkäisille kaistoille kääntyy autot vastakkaisista suunnista tapahtuu ohitus kaistaa vaihtamatta.

        Sitä vaan että jos ei saa vaihtamalla kaistaa, niin kenties on tilanteita/paikkoja jossa ohitus voidaan tehdä kaistaa vaihtamatta. Tällöin ei ole rikottu kaistan vaihtamisen kieltoa. Ohittaminen risteyksessä ei sitä paitsi ole täysin kiellettyä. Esimerkiksi jos toinen on kääntymässä, niin voin ohittaa hänet. Tämän saatan tehdä risteyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä vaan että jos ei saa vaihtamalla kaistaa, niin kenties on tilanteita/paikkoja jossa ohitus voidaan tehdä kaistaa vaihtamatta. Tällöin ei ole rikottu kaistan vaihtamisen kieltoa. Ohittaminen risteyksessä ei sitä paitsi ole täysin kiellettyä. Esimerkiksi jos toinen on kääntymässä, niin voin ohittaa hänet. Tämän saatan tehdä risteyksessä.

        Ylempänä todetaan myös, että nykyään saa vaihtaa kaistaa.

        Nykyisen tieliikennelain 22 § lukee mm. seuraavaa: "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

        Lisäksi kannattaa tutkia hallituksen esitystä, että mitä siellä sanotaan ohituskiellosta. Hae tarkalleen tällä tekstillä, niin löytyy kyseinen informaatio: 32 §.Ohituskiellot.

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe