Aihe

Joulun perintöä ei sovi unohtaa!

Joulu, Yule, on muinainen perinteikäs germaaninen ja pohjoismaalainen talvijuhla, jota vietetään talvipäivänseisauksen kunniaksi. Siihen on liittyvät tuohiset vuohipukit ja himmelit, mitkä muistuttavat meidän iso-isiemme maanviljelyskulttuurista. Pukki symboloi myös hedelmällisyyttä ja mikä sopiikaan paremmin vuoden pimeimpään aikaan, kun kodin koristeleminen vihreällä kuusella, jonka oksille laitetaan valoja.

Kuusen kaataminen koristeeksi on vanha suomalainen tapa, mutta sen tuominen sisälle jouluna on itse asiassa varsin tuore keksintö. Joulukuuseen on yritetty rinnastaa erilaisia kristillisiä tarinoita, mutta ne ovat sepitettä. Kirkko vastusti alunperin koko joulukuusta sen pakanallisen symboliikan takia. Ensimmäiset viitteet joulukuusiin löytyvät Länsi-Saksasta: Joukko leipurin kisällejä näki omenilla, leivoksilla ja kimalteella koristellun joulukuusen Freiburgin kaupungin majatalossa 1419. Sittemmin joulukuusi on syrjäyttänyt useissa kodeissa kristinuskon seimi-asetelmat. Suomeen joulukuusi tuli vasta 1800-luvun puolivälissä.

Tontut ovat myös keskeinen osa suomalaista Yule-perinnettä ja niitä voi ripustella ympäri kotia muistuttamaan vanhoista pakanauskomuksista - jos haluaa muistaa myös uudempia uskomuksia, niin kaipa muutaman enkelinkin voi laittaa tonttujen sekaan.

Suomalaiseen jouluun kuuluu tietenkin joulupuuro, sauna ja joulupukki. Perinteinen joulu- tai nuuttipukki puki pukin sarvet päähänsä muuttuakseen shamanistisen perinteen mukaan hedelmällisyyden symboliksi - pukiksi. Asuun kuuluivat myös tuohinaamari ja nurinkäännettu lammasnahkaturkki.

Joulu sana tarkoittaa juhlaa. Olikin varsinaista luksusta kerätä jouluna kaikki herkut pöytään ja mässäillä yhdessä ystävien ja perheen kanssa. Tätähän se joulu on edelleenkin - suurta juhlaa ja lepoa keskitalven pimeimpänä aikana.

Hyvää perinteikäistä Joulua Kaikille!

45

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole ikinä kuulunut jeesus minun jouluun.

      • Anonyymi

        Ja Raamatussa sanotaan että Jeesus olisi syntynyt joskus syksyn aikoihin vaikka ei anneta tarkkaa päivämäärää ja kellonaikaa milloin. Se on kuitenkin laskettavissa Abian osaston pappisvuoron päättymisestä, niin että Elisabeth oli kuudennella kuulla raskaana ja ihmisenä raskaus kestää 14-16 kuukautta. Eli sen laskee Abian pappisvuoron päättymisestä ja päätyy syksyyn.


    • Friendlyatheist

      Joulu on kyllä jännä juhla jos verrataan sitä Välimeren alueen juhliin. Välimeren alueella juhlittiin pääsiäsistä eli sitä aikaa, jolloin edellisen vuoden viljasato loppui ja uusi sato (ensimmäinen ohrasato) korjattiin. Pohjolan joulusta oli vähintään puoli vuotta uuteen satoon. Ehkä jouluun selviytyminen kertoi jo paljon talon menestyksestä ja siinä vaiheessa voitiin ennustaa jo selviytymineen seuraavaan kesään. Tästä lienee johtunut ennustus siitä, että "mitä enemmän humalassa isäntä oli jouluaattona, sen parempi sato seuraavana vuonna." Talo, jossa oli vara käyttää viljaa olueksi ja polttaa sitä paloviinaksi, oli yleensä menestyvä.

    • Anonyymi

      Suomalainen joulu on reliikki eli jäänne muinaisaikaisesta kekristä joka aikoinaan siirrettiin kristinuskoa turvaan syksystä jouluun ja samalla monet keksin tavat ja perinteet siirtyivät joulun ja uudenvuoden viettoon. Kekri oli aikoinaan merkittävin suomalainen juhla joka kesti kaksi kuukautta ja jossa juhlan keskeisimmät osat oli juominen, syöminen, juominen, satokauden päättyminen, juominen, tulevan ennustaminen, juominen, keppostelu, juominen, vuodenvaihteessa vaihtuminen ja tietty vielä juominen.

      • Anonyymi

        Kekrin alla teurastettiin sikoja lampaita jne. ja suolattiin tiinuun. Säilyivät hyvin kun ilmat olivat jo viileitä. Meillä Savossa tehtiin aina mykyrokkaa kekriksi, tai keeriksi, kuten sitä täällä kutsutaan. Jakaa mielipiteitä ulkopaikkakuntalaisten joukossa, mutta vahvaa hyvää ruokaa, on oma kantani.


    • Anonyymi

      "Ensimmäiset viitteet joulukuusiin löytyvät Länsi-Saksasta: Joukko leipurin kisällejä näki omenilla, leivoksilla ja kimalteella koristellun joulukuusen Freiburgin kaupungin majatalossa 1419."

      Höpsistä. Tallinna ja Riika kinastelee siitä kummalle kaupungille kuuluu kunnia maailman ensimmäisestä joulukuusesta ja titteli on kummallekin kaupungille tärkeä koska se toisi lisää turisteja ja kassatuloja. Räävelissä kuusi nähtiin 1441 ja Riiassa 1510. Kuusen pystyttäminen oli alunperin hansakauppiaiden, erityisesti mustapäiden killan, tapa ja siten se myös levisi Saksaan. Myöhemmin kirkko kuitenkin kielsi kuuset, joten ihmiset veivät sen salaa sisälle ja pystyttivät ne keskelle ruokapöytää.

      https://yle.fi/uutiset/3-8551062

    • Anonyymi

      Ugrilaisille kuusi on maailman puu jonka varassa takorautainen taivaankansi pyörii ja tähdet on sen kuusen oksille ripustettuja tulia, kertoo vuosia itämeren suomalais-ugrilaista mytologiaa tutkinut ja taltioinut Lennart Meri. Meri myös aprikoi, että Mustapäiden vuotuinen tapa kantaa oljilla, tähdillä ja auringoilla koristeltu kuusi keskelle toria ja polttaa se on peräisin jostain vanhemmasta perinteestä. Minusta se muistaa kettien ja germaanien tapaa polttaa kepin nokkaan nostettu puinen aurinkopyörä.

    • Anonyymi

      ATEISTINEN . AURINKORAUHAN . JULISTUS

      Täten julistetaan, että Talvipäivän seisauksesta vuoden loppuun vietämme
      Aurinkorauhan juhlaa.
      Joka tätä juhlaa metelöimällä, viinapäissään räyhäämällä tai muulla sopimattomalla käytöksellä häiritsee, tuomitaan Suomi24 Ateismi-palstalla karanteeniin ensi tammikuun ajaksi viettämään "ateistitonta tammikuuta".

    • Anonyymi

      Kinkkusiivun alle pääsee piiloon kuunpaisteeltakin.

      • Anonyymi

        Hassua että kinkusta puhutaan yleensä vanhinpana jouluruokana vaikka oikeasti se on vasta vähän päälle satavuotias nuori tulokas joulupöytään ja yleistyi suomalaisissa kodeissa vasta joulun jälkeen. Aiemmin jouluaterian kuului lammas. Rikkaissakodeissa se oli paistettua karitsan koipea, mutta köyhemmissä taloissa tyydyttiin kuivattuun lampaanlihaan jos lihaa oli ollenkaan.


    • Anonyymi

      Jeesus pitää ehdottomasti unohtaa jouluisin, koska se vain pilaa koko joulutunnelman. Uskovaisten mielestä pitäisi aina vaan, jopa jouluisin, tuntea itsensä syntiseksi ja huonoa omatuntoa, koska eiväthän he muuta osaa tehdä kuin syntiä. Parantaisivat tapansa mokomat pirut.

    • Anonyymi

      Jumalatonta joulunaikaa kaikille tasapuolisesti!

      LippuHelvettiinKiitos

    • Anonyymi

      Minkä pakanauskonnon ja taikauskoisuuden mukaisesti vietät siis joulua?

      -DeadManWalks

      • Joulu on minulle perheen ja lähisukulaisten parissa vietetty juhla. Siihen ei liity kirkkoa tai muita uskonnollisia menoja. Lapsia voidaan jekuttaa joulupukilla, mutta omat lapset ovat jo oppineet, ettei kaikkea pidä uskoa.


    • Anonyymi

      No onhan se tavallaan tragikoomista että esimerkiksi kristityt ovat ottaneet suurimmaksi juhlakseen pakanajuhlan

      • Anonyymi

        Välttämättä ei... Kristityt kyllä kristillistivät pakanallisia juhlatapoja, pyyhkien vanhan pakanallisen kuvauksen menemään ja korvaten sen omallaan. Mutta joulu on kaksipiippuinen - onko joulua kristityt sittenkin viettäneet jo varhaisessa vaiheessa joulukuun 25. päivä? Vai onko se ollut aiemmin loppiaisena?

        Muistaakseni juutalaisten ajattelu antiikin aikana oli se, että suurmies syntyy ja kuolee samana päivänä. Jeesuksen kuolinpäivä tiedetään, joka sattuu olemaan meikäläisten kalenterissa maaliskuun 25. päivä. Syntyminen ymmärretään siis sikiämiseksi. Eli maaliskuusta on yhdeksän kuukautta joulukuuhun.

        Kristittyjen suurin juhla on pääsiäinen, joulu on kakkosena. Kolmanneksi tärkein on helluntai eli Pyhän Hengen vuodattamisen päivä.

        -DeadManWalks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välttämättä ei... Kristityt kyllä kristillistivät pakanallisia juhlatapoja, pyyhkien vanhan pakanallisen kuvauksen menemään ja korvaten sen omallaan. Mutta joulu on kaksipiippuinen - onko joulua kristityt sittenkin viettäneet jo varhaisessa vaiheessa joulukuun 25. päivä? Vai onko se ollut aiemmin loppiaisena?

        Muistaakseni juutalaisten ajattelu antiikin aikana oli se, että suurmies syntyy ja kuolee samana päivänä. Jeesuksen kuolinpäivä tiedetään, joka sattuu olemaan meikäläisten kalenterissa maaliskuun 25. päivä. Syntyminen ymmärretään siis sikiämiseksi. Eli maaliskuusta on yhdeksän kuukautta joulukuuhun.

        Kristittyjen suurin juhla on pääsiäinen, joulu on kakkosena. Kolmanneksi tärkein on helluntai eli Pyhän Hengen vuodattamisen päivä.

        -DeadManWalks

        Millonkas vietät omaa sikiämispäivääsi itse en omastani kyllä totuuden nimessä tiedä .

        Käsittääkseni syntymä on hetki kun ihminen parkaisee ensimmäisiä kertoja tässä maailmassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millonkas vietät omaa sikiämispäivääsi itse en omastani kyllä totuuden nimessä tiedä .

        Käsittääkseni syntymä on hetki kun ihminen parkaisee ensimmäisiä kertoja tässä maailmassa

        Antiikin aikainen ajattelutapa oli toisenlainen kuin nykyään. Tuolloin juuri "syntyminen" ymmärrettiin myös sikiämisenä.

        -DeadManWalks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antiikin aikainen ajattelutapa oli toisenlainen kuin nykyään. Tuolloin juuri "syntyminen" ymmärrettiin myös sikiämisenä.

        -DeadManWalks

        Silloin kumoat tuon oman aiemman teoriasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kumoat tuon oman aiemman teoriasi

        Ilmaisin asian väärin: Antiikin aikana syntyminen ymmärrettiin myös sikiämiseksi, "tulemiseksi olemassaolevaksi". Joten syntyminen/sikiäminen olisi silloin maaliskuun 25. päivä, joka juutalaisessa kalenterissa on myös pääsiäisen ajankohta. Tästä joulukuun 25. päivä on yhdeksän kuukauden kuluttua.

        -DeadManWalks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmaisin asian väärin: Antiikin aikana syntyminen ymmärrettiin myös sikiämiseksi, "tulemiseksi olemassaolevaksi". Joten syntyminen/sikiäminen olisi silloin maaliskuun 25. päivä, joka juutalaisessa kalenterissa on myös pääsiäisen ajankohta. Tästä joulukuun 25. päivä on yhdeksän kuukauden kuluttua.

        -DeadManWalks

        Aivan mutta tämä tarkoittaisi valtavaa muutosta kristillisten joulu traditioiden suhteen seimi ja kaikki muu olisi vaihdettava paremmin kuvaamaan sikiämishetkeä eikä syntymävaihetta sekä koko syntyminen siirrettävä toiseen ajankohtaan .

        Sikiämishetken kuvaus voisi olla lapsille sopimatonta ja veisi kristillisen joulun sanoman johonkin muuhun enkeli taivaan laulut kertoisi sikiämisestä kuin myös Joosefin sen hetkinen tilanne missä hän oli kun Mariaa siitettiin Joosef todennäköisesti menettäisi koko roolinsa jeesus lapsen sikiämisjuhlassa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ilmaisin asian väärin: Antiikin aikana syntyminen ymmärrettiin myös sikiämiseksi, "tulemiseksi olemassaolevaksi". Joten syntyminen/sikiäminen olisi silloin maaliskuun 25. päivä, joka juutalaisessa kalenterissa on myös pääsiäisen ajankohta. Tästä joulukuun 25. päivä on yhdeksän kuukauden kuluttua.

        -DeadManWalks

        Jos Jeesus syntyi maaliskuussa, niin miksi juhlia tuota 9 kuukauden viiveellä???

        Ainut logiikka olisi, että sikiäminen tarkoittaisi raskaaksi tulemista - eikä syntymää.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Jos Jeesus syntyi maaliskuussa, niin miksi juhlia tuota 9 kuukauden viiveellä???

        Ainut logiikka olisi, että sikiäminen tarkoittaisi raskaaksi tulemista - eikä syntymää.

        Tarkensin jo edellä, mitä "syntyminen" tuossa tarkoittaa, eli sikiämistä = raskaaksi tulemista.

        Suosittelen tutustumaan tähän artikkeliin.

        https://www.areiopagi.fi/2013/12/onko-joulu-sittenkin-alunperin-kristillinen-juhla/

        -DeadManWalks


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkensin jo edellä, mitä "syntyminen" tuossa tarkoittaa, eli sikiämistä = raskaaksi tulemista.

        Suosittelen tutustumaan tähän artikkeliin.

        https://www.areiopagi.fi/2013/12/onko-joulu-sittenkin-alunperin-kristillinen-juhla/

        -DeadManWalks

        Ah.. Ymmärsin ensimmäisellä kerralla oikein, mutta oikaisusi jälkeen väärin päin.

        Roomassa oli jo varhain Saturnalia juhla, jota juhlittiin joulun aikoihin 17.12-25.12. Tämä päättyi talvipäivän seisauksen juhlintaan ja lahjojen vaihtoon 24-25.12 (eri lähteissä on eri päiviä). Osa Rooman ylimystöstä juhli 25.12 myös Mithra jumalan syntymisen päivää, mikä oli osalle roomalaisista vuoden pyhin päivä.

        Paavi Pyhä Julius I vakiinnutti joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi vuonna 345. Enemmistö historijoitsijoista katsoo, että päivän valinta oli todennäköinen yritys saada kristinusko yhdistettyä vuoden tärkeimpään juhlaan pakanallisten riittien tilalle. Kukaan ei tiennyt milloin Jeesus oikeasti syntyi eikä sitä oltu perinteisesti juhlittu lainkaan varhaiskristittyjen parissa.

        Kristittyjen toimesta on esitetty useitakin erilaisia selityksiä, miksi joulukuun 25. olisi Jeesuksen syntymäpäivä. Selitykset ovat kuitenkin varsin keinotekoisia. Kuten tuo esitetty: Jeesus kuoli 25.3. (päivä revitty hatusta) —> Siispä Maria tuli raskaaksi myös 25.3. (siittäminen ja kuoleminenhan menevät suurmiehillä käsi kädessä) —> +9 kuukautta (normaali raskausaika) —> siispä Jeesus syntyi tarkalleen talvipäivän seisauksen juhlapäivänä 25.12. Tälläinen on vähän turhan ad-hoc selitys, jotta minä voisin uskoa moiseen...

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Saturnalia
        https://www.history.com/this-day-in-history/christ-is-born


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Ah.. Ymmärsin ensimmäisellä kerralla oikein, mutta oikaisusi jälkeen väärin päin.

        Roomassa oli jo varhain Saturnalia juhla, jota juhlittiin joulun aikoihin 17.12-25.12. Tämä päättyi talvipäivän seisauksen juhlintaan ja lahjojen vaihtoon 24-25.12 (eri lähteissä on eri päiviä). Osa Rooman ylimystöstä juhli 25.12 myös Mithra jumalan syntymisen päivää, mikä oli osalle roomalaisista vuoden pyhin päivä.

        Paavi Pyhä Julius I vakiinnutti joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi vuonna 345. Enemmistö historijoitsijoista katsoo, että päivän valinta oli todennäköinen yritys saada kristinusko yhdistettyä vuoden tärkeimpään juhlaan pakanallisten riittien tilalle. Kukaan ei tiennyt milloin Jeesus oikeasti syntyi eikä sitä oltu perinteisesti juhlittu lainkaan varhaiskristittyjen parissa.

        Kristittyjen toimesta on esitetty useitakin erilaisia selityksiä, miksi joulukuun 25. olisi Jeesuksen syntymäpäivä. Selitykset ovat kuitenkin varsin keinotekoisia. Kuten tuo esitetty: Jeesus kuoli 25.3. (päivä revitty hatusta) —> Siispä Maria tuli raskaaksi myös 25.3. (siittäminen ja kuoleminenhan menevät suurmiehillä käsi kädessä) —> +9 kuukautta (normaali raskausaika) —> siispä Jeesus syntyi tarkalleen talvipäivän seisauksen juhlapäivänä 25.12. Tälläinen on vähän turhan ad-hoc selitys, jotta minä voisin uskoa moiseen...

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Saturnalia
        https://www.history.com/this-day-in-history/christ-is-born

        Juutalainen kalenteri menee eri tavalla kuin roomalaisajan kalenterit, mutta johonkin päivään se saadaan mahtumaan. Juutalaiset siltivät viettävät pääsiäistään tiettynä ajankohtana, kristityillä se on nykyään liikkuva. Mutta, mikäli se juutalaisten pääsiäinen on kiinteä, silloin tuo kyseinen päivää lienee ollut tuo perjantai juutalaisten kalenterissa. Siitä yhdeksän kuukautta eteenpäin... No, aikakautensa ajattelutapa. Tapa varmistua on lukea Niirasen lähdekirjallisuus. Mitä tutkimus väittää? Historiantutkijoilla on tässä vääntöä ja tulkintaa, ja Niiranen tiivistää artikkeliinsa yhden tulkinnan tutkimuksesta. Voiko sitä kieltää?

        -DeadManWalks


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Ah.. Ymmärsin ensimmäisellä kerralla oikein, mutta oikaisusi jälkeen väärin päin.

        Roomassa oli jo varhain Saturnalia juhla, jota juhlittiin joulun aikoihin 17.12-25.12. Tämä päättyi talvipäivän seisauksen juhlintaan ja lahjojen vaihtoon 24-25.12 (eri lähteissä on eri päiviä). Osa Rooman ylimystöstä juhli 25.12 myös Mithra jumalan syntymisen päivää, mikä oli osalle roomalaisista vuoden pyhin päivä.

        Paavi Pyhä Julius I vakiinnutti joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi vuonna 345. Enemmistö historijoitsijoista katsoo, että päivän valinta oli todennäköinen yritys saada kristinusko yhdistettyä vuoden tärkeimpään juhlaan pakanallisten riittien tilalle. Kukaan ei tiennyt milloin Jeesus oikeasti syntyi eikä sitä oltu perinteisesti juhlittu lainkaan varhaiskristittyjen parissa.

        Kristittyjen toimesta on esitetty useitakin erilaisia selityksiä, miksi joulukuun 25. olisi Jeesuksen syntymäpäivä. Selitykset ovat kuitenkin varsin keinotekoisia. Kuten tuo esitetty: Jeesus kuoli 25.3. (päivä revitty hatusta) —> Siispä Maria tuli raskaaksi myös 25.3. (siittäminen ja kuoleminenhan menevät suurmiehillä käsi kädessä) —> +9 kuukautta (normaali raskausaika) —> siispä Jeesus syntyi tarkalleen talvipäivän seisauksen juhlapäivänä 25.12. Tälläinen on vähän turhan ad-hoc selitys, jotta minä voisin uskoa moiseen...

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Saturnalia
        https://www.history.com/this-day-in-history/christ-is-born

        Ajatusta voi myös jatkaa? Missä määrin pakanauskonnollisuus olisi lainannut piirteitä varhaisesta kristillisyydestä? Se joka tapauksessa koettiin haastajaksi ja vaaralliseksi (jossain määrin) Rooman valtakunnalle, joten siksi pakkovaltaiset toimet kristittyjä kohtaan toteutettiin useita kertoja keisarien toimesta. Joten, eivätkö myös pakanauskonnot olisi imeneet vaikutteita kristityiltä eikä vain anneta ymmärtää, että toimi vain toisinpäin?

        Pientä spekulointia, ja kenties ihan aiheellinen tutkimuskysymys historiantutkijoille.

        -DeadManWalks


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juutalainen kalenteri menee eri tavalla kuin roomalaisajan kalenterit, mutta johonkin päivään se saadaan mahtumaan. Juutalaiset siltivät viettävät pääsiäistään tiettynä ajankohtana, kristityillä se on nykyään liikkuva. Mutta, mikäli se juutalaisten pääsiäinen on kiinteä, silloin tuo kyseinen päivää lienee ollut tuo perjantai juutalaisten kalenterissa. Siitä yhdeksän kuukautta eteenpäin... No, aikakautensa ajattelutapa. Tapa varmistua on lukea Niirasen lähdekirjallisuus. Mitä tutkimus väittää? Historiantutkijoilla on tässä vääntöä ja tulkintaa, ja Niiranen tiivistää artikkeliinsa yhden tulkinnan tutkimuksesta. Voiko sitä kieltää?

        -DeadManWalks

        ”Juutalaiset siltivät viettävät pääsiäistään tiettynä ajankohtana,”

        Mutta eihän juutalaisten pääsiäisen juhlinta liity mitenkään Jeesuksen siittämiseen tai teloitukseen! He juhlivat Egyptistä vapautumista ja sana pääsiäinen eli pesah viittaa ”ohi kulkemiseen”, millä viitattiin Jumalan viimeiseen vitsaukseen, missä tarun mukaan Jumala kulki tappaen Egyptiläisten lapsia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajatusta voi myös jatkaa? Missä määrin pakanauskonnollisuus olisi lainannut piirteitä varhaisesta kristillisyydestä? Se joka tapauksessa koettiin haastajaksi ja vaaralliseksi (jossain määrin) Rooman valtakunnalle, joten siksi pakkovaltaiset toimet kristittyjä kohtaan toteutettiin useita kertoja keisarien toimesta. Joten, eivätkö myös pakanauskonnot olisi imeneet vaikutteita kristityiltä eikä vain anneta ymmärtää, että toimi vain toisinpäin?

        Pientä spekulointia, ja kenties ihan aiheellinen tutkimuskysymys historiantutkijoille.

        -DeadManWalks

        ”Missä määrin pakanauskonnollisuus olisi lainannut piirteitä varhaisesta kristillisyydestä?”

        Monet pakanalliset jouluperinteet ovat paljon kristinuskoa vanhempia. Esimerkiksi Saturnalia alettiin juhlimaan ilmeisesti jo 400 eaa. Talvipäivän seisaus jonka jälkeen valoisuus lähti lisääntymään oli monien pakanallisten etenkin Aurinko-jumalien juhla. Ei liene sattumaa, että Auringon päivästä ”Sunday” tuli kristillinen pyhä.

        Vaikea nyt heti lähteä pohtimaan millaisia kristillisiä perinteitä pakanauskonnollisuus olisi lainannut kristityiltä? Onko sinulla jokin tietty pakana-uskonto mielessä?

        Katsoin omaa kotiani enkä löytänyt ainuttakaan joulu-asiaa, mikä liittyisi kristilliseen perinteeseen. Toki moneen asiaan on myöhemmin selitetty kristillistä symboliikkaa. Pakanallista symboliikkaa löysin paljon kuten vuohipukki, tontut, joulukuusi tähtineen jne. Enkeleitä, krusifiksejä tai seimi-asetelmia meillä ei ole.


      • Friendlyatheist
        Järkisyitä kirjoitti:

        ”Juutalaiset siltivät viettävät pääsiäistään tiettynä ajankohtana,”

        Mutta eihän juutalaisten pääsiäisen juhlinta liity mitenkään Jeesuksen siittämiseen tai teloitukseen! He juhlivat Egyptistä vapautumista ja sana pääsiäinen eli pesah viittaa ”ohi kulkemiseen”, millä viitattiin Jumalan viimeiseen vitsaukseen, missä tarun mukaan Jumala kulki tappaen Egyptiläisten lapsia.

        "He juhlivat Egyptistä vapautumista ja sana pääsiäinen eli pesah viittaa ”ohi kulkemiseen”, millä viitattiin Jumalan viimeiseen vitsaukseen, missä tarun mukaan Jumala kulki tappaen Egyptiläisten lapsia."

        Egyptistä vapautuminen on hyvin sepitetty tarina kahden ikivanhan riitin ympärille. Viljan viljelyyn perustuvissa kulttuureissa eli esimerkiksi Israelin kuningaskunnassa pääsiäinen oli ensimmäisen ohrasadon juhla. Tähän liittyy edellisen vuoden viljavarastojen täydellinen tyhjeneminen ennen uutta satoa. Varastojen tyhjeneminen ilmeni mm. siitä, että vanhat (villihiivaa sisältävät) jauhot käytettiin viimeisiä rippeitä myöten loppuun. Uusi vilja syötiin nälkään tuoreena ja happamattomana (toki ohra happanee muutenkin heikosti).

        Toinen pääsiäisperinne oli pahalta suojaava ohitusriitti. Paimentolaisille syntyi lammaslaumojen karitsat keväisin suunnilleen samaan aikaan. Vuodenkiertoon nähden ihmisvauvat taisivat syntyä samoihin aikoihin. Vastasyntyneillä on suuri riski kuolla mm. kätkytkuolemiin. Pahojen demonien uskottiin aiheuttavan nämä kuolemat. Demonia vastaan suojauduttiin uhrikaritsan verellä. Verellä oli niin vahva voima, että ovenpieliin sudittuna demoni ohitti talon ja säästi vastasyntyneen. Samalla uhrikaritsa syötiin juhla-aterialla ja sitä jätettiin esi-isille, jotta nämä pysyisivät tyytyväisinä vastasyntyneiden itkusta huolimatta ja näin suojaisivat taloa demoneilta.

        Tämä kommentti ei liity juurikaan jouluun, mutta jos Jeesus olisi elänyt 2000 -vuotta sitten Israelissa, hän olisi todennäköisimmin syntynyt pääsiäisenä eikä jouluna.

        https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach


      • Friendlyatheist
        Friendlyatheist kirjoitti:

        "He juhlivat Egyptistä vapautumista ja sana pääsiäinen eli pesah viittaa ”ohi kulkemiseen”, millä viitattiin Jumalan viimeiseen vitsaukseen, missä tarun mukaan Jumala kulki tappaen Egyptiläisten lapsia."

        Egyptistä vapautuminen on hyvin sepitetty tarina kahden ikivanhan riitin ympärille. Viljan viljelyyn perustuvissa kulttuureissa eli esimerkiksi Israelin kuningaskunnassa pääsiäinen oli ensimmäisen ohrasadon juhla. Tähän liittyy edellisen vuoden viljavarastojen täydellinen tyhjeneminen ennen uutta satoa. Varastojen tyhjeneminen ilmeni mm. siitä, että vanhat (villihiivaa sisältävät) jauhot käytettiin viimeisiä rippeitä myöten loppuun. Uusi vilja syötiin nälkään tuoreena ja happamattomana (toki ohra happanee muutenkin heikosti).

        Toinen pääsiäisperinne oli pahalta suojaava ohitusriitti. Paimentolaisille syntyi lammaslaumojen karitsat keväisin suunnilleen samaan aikaan. Vuodenkiertoon nähden ihmisvauvat taisivat syntyä samoihin aikoihin. Vastasyntyneillä on suuri riski kuolla mm. kätkytkuolemiin. Pahojen demonien uskottiin aiheuttavan nämä kuolemat. Demonia vastaan suojauduttiin uhrikaritsan verellä. Verellä oli niin vahva voima, että ovenpieliin sudittuna demoni ohitti talon ja säästi vastasyntyneen. Samalla uhrikaritsa syötiin juhla-aterialla ja sitä jätettiin esi-isille, jotta nämä pysyisivät tyytyväisinä vastasyntyneiden itkusta huolimatta ja näin suojaisivat taloa demoneilta.

        Tämä kommentti ei liity juurikaan jouluun, mutta jos Jeesus olisi elänyt 2000 -vuotta sitten Israelissa, hän olisi todennäköisimmin syntynyt pääsiäisenä eikä jouluna.

        https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach

        Tohtori Kristine Garrowayn johtopäätökset artikkelin lopusta.

        Ovenpielien maalaminen verella on voinut olla (esi)israelilainen tapa torjua vauvoja sieppaava Lamastu [joka myöhemmin tunnetaan Lilithinä], juuri samalla tavalla kuin mesopotamialaiset torjuivat sitä rituaalisilla kehtolauluilla.

        Israelilaiset perivät nämä pakanalliset riitit paimentolaisesi-isiltään ja myöhemmin tulkitsivat ne uudelleen meille kaikille tutussa tarinassa, jossa Ohitusriitti muistuttaa Egyptistä pakenemisesta ja 10. vitsauksesta.

        The ritual of painting the blood on the door then could be the (pre-)Israelite way to deal with the baby-snatching night demon Lamashtu [later identified as Lilith], just as the Mesopotamians ritually used lullabies to ward her off.

        In this reconstruction, the Israelites inherited these pagan rites from their semi-nomadic ancestors and later historicized and reinterpreted them into the story we are familiar with—Pesach commemorates the flight from Egypt which happened on the heels of the 10th plague, the killing of the firstborn children (Exod 12:25-32).

        https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        ”Juutalaiset siltivät viettävät pääsiäistään tiettynä ajankohtana,”

        Mutta eihän juutalaisten pääsiäisen juhlinta liity mitenkään Jeesuksen siittämiseen tai teloitukseen! He juhlivat Egyptistä vapautumista ja sana pääsiäinen eli pesah viittaa ”ohi kulkemiseen”, millä viitattiin Jumalan viimeiseen vitsaukseen, missä tarun mukaan Jumala kulki tappaen Egyptiläisten lapsia.

        Jeesus juutalaisena osallistui pääsiäisjuhlille Jerusalemissa ja yhden juhlan aikana hänet teloitettiin sapattia edeltävänä päivänä, perjantaina ennen klo kuutta illasta, jolloin vuorokausi juutalaisessa laskennassa vaihtuu seuraavaksi.

        -DeadManWalks


    • Anonyymi

      Jeesuksen sikiämisjuhla kuulostaa kyllä aika kornilta vaan saattaahan tuohonkin tottua

      • Anonyymi

        "Jeesuksen sikiämisjuhla" tunnetaan kristillisissä kirkoissa Marian ilmestyspäivänä.

        -DeadManWalks


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kuten nikissä lukee, kundi on hyypiö.
        Karmaiseva kielikuva.


      • Friendlyatheist

        Professori Talleyn (vai onko pelkästään blogin kirjoittajan) päättely menee metsään. Levantin alueella on synnytty pääsiäisen aikaan. Tämä johtuu maatalousyhteiskunnan vuoden kierrosta. Ensimmäinen sato (ohra) korjattiin pääsiäsen aikaan. Sitä ennen oli ollut tyypillisesti puutteellinen ravinto kun edellisen vuoden viljasato on loppunut. Uuden sadon jälkeen nälästä ja puutostiloista on toivuttu niin, että keskikesällä naiset ovat olleet valmiita hedelmöittymään uudelleen...ja tästä yhdeksän kuukauden kuluttua uudet vauvat ovat syntyneet optimaaliseen aikaan juuri kun ihmiset ovat olleet nälkäkuoleman partaalla mutta uusi sato jo valmistumassa.

        Mielestäni tämä on uskottavaa tuossa Areiopagi -blogissa, mutta pääsiäinen Jeesuksen siittämisjuhlana on täysin naurettava.

        "Esimerkki tällaisesta uskomuksesta on säilynyt Babylonialaisessa Talmudissa (kokoelma juutalaisten oppineiden kirjoituksia), joka kertoo meille kahden rabbin väittelyssä toisen sanovan: ”Maailma luotiin Nisan-kuussa, patriarkat syntyivät Nisanissa, Iisak syntyi Nisan-kuussa, Nisanissa esi-isämme lunastetaan.” (Rosh Hashana, 10b-11a)"


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        Professori Talleyn (vai onko pelkästään blogin kirjoittajan) päättely menee metsään. Levantin alueella on synnytty pääsiäisen aikaan. Tämä johtuu maatalousyhteiskunnan vuoden kierrosta. Ensimmäinen sato (ohra) korjattiin pääsiäsen aikaan. Sitä ennen oli ollut tyypillisesti puutteellinen ravinto kun edellisen vuoden viljasato on loppunut. Uuden sadon jälkeen nälästä ja puutostiloista on toivuttu niin, että keskikesällä naiset ovat olleet valmiita hedelmöittymään uudelleen...ja tästä yhdeksän kuukauden kuluttua uudet vauvat ovat syntyneet optimaaliseen aikaan juuri kun ihmiset ovat olleet nälkäkuoleman partaalla mutta uusi sato jo valmistumassa.

        Mielestäni tämä on uskottavaa tuossa Areiopagi -blogissa, mutta pääsiäinen Jeesuksen siittämisjuhlana on täysin naurettava.

        "Esimerkki tällaisesta uskomuksesta on säilynyt Babylonialaisessa Talmudissa (kokoelma juutalaisten oppineiden kirjoituksia), joka kertoo meille kahden rabbin väittelyssä toisen sanovan: ”Maailma luotiin Nisan-kuussa, patriarkat syntyivät Nisanissa, Iisak syntyi Nisan-kuussa, Nisanissa esi-isämme lunastetaan.” (Rosh Hashana, 10b-11a)"

        Pääsiäistä kristityt viettävät Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana. Maaliskuun 25. päivää kutsutaan kirkollisessa vuodenkierrossa Marian ilmestyspäiväksi.

        -DeadManWalks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäistä kristityt viettävät Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana. Maaliskuun 25. päivää kutsutaan kirkollisessa vuodenkierrossa Marian ilmestyspäiväksi.

        -DeadManWalks

        Itse totesit aikaisemmin, että 25.3 on Jeesuksen syntymä/siittämispäivä joten se on oikea Jeesuksen syntymäpäivä.


      • Friendlyatheist
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäistä kristityt viettävät Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana. Maaliskuun 25. päivää kutsutaan kirkollisessa vuodenkierrossa Marian ilmestyspäiväksi.

        -DeadManWalks

        "Maaliskuun 25. päivää kutsutaan kirkollisessa vuodenkierrossa Marian ilmestyspäiväksi."

        Raamattu eikä mikään muukaan historiallinen lähde pysty ajoittamaan tätä päivää (=Jeesuksen sikiämispäivä?). Jeesuksen syntymäpäiväksi on valittu joulu vasta 400 -luvun puolivälissä. Jos jotain merkkejä vuodenajasta pitäisi päätellä niin jouluevankeliumin paimenet kedolla viittaa kevääseen ja karitsoimisaikaan, ei keskitalven kylmään sadekauteen.

        Lisäksi Talmudin mukaan maailma luotiin Nisan -kuussa. Tähän liittyy tietysti vuoden ensimmäinen viljasato ja kasvun alku keväällä. Lisäksi Talmudissa todetaan, että patriarkat syntyivät keväällä kuten jo totesin aiemmin - tämä liittyy kaikki Lähi-idän maatalousyhteiskunnan vuoden kiertoon. Uuden sadon jälkeen ihmiset keräsivät voimia ja naiset olivat valmiita tulemaan raskaaksi keskikesällä - ei keväällä, jolloin oltiin vielä nälkäkuoleman partaalla. Samoin keväällä lunastettiin vastasyntyneet eli käytännössä se oli vastasyntyneen elämän kannalta riskialttein aika. Tuon ajan ihmiset kuvittelivat pahojen demonien tappavan vastasyntyneitä ja niiltä suojauduttiin pääsiäisriiteillä. Uhrilampaalla siis lunastettiin vastasyntyneen elämä kun Lamastu/Lilit ohitti talon.


    • Anonyymi

      Jumalattoman hyvää Joulua!

    • Anonyymi

      >...Yule, on muinainen perinteikäs germaaninen ja pohjoismaalainen talvijuhla...

      Entä jos pidän tuota koko juttua ateistien sepitteenä? Mitä syitä olisi uskoa tuo juttusi? Ihmeellistä, että ateistit niin herkästi uskovat omat tarinansa.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse uskoa minua. Löydät Yule:n eli joulun historiasta tietoa kirjastosta tai netistä.

        Tässä yksi artikkeli aiheesta, jos uskot toimittajiin enemmän kuin minun aloituksessa linkkaamiin lähteisiin:
        https://www.etlehti.fi/artikkeli/koti_ruoka/hyvaa_pakanoiden_juhlaa

        > Tässä yksi artikkeli aiheesta, jos uskot toimittajiin enemmän kuin minun aloituksessa linkkaamiin lähteisiin:
        https://www.etlehti.fi/artikkeli/koti_ruoka/hyvaa_pakanoiden_juhlaa

        En näe syytä uskoa tuota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      105
      4750