'Kunnari on jo lyöty' - sähköautoilun täysin mullistavat 1 000km latausvälin pikalatausakut tulossa

Anonyymi

"Kunnari on jo lyöty" – sähköautoilun täysin mullistavat uudet akut ovat valmiita käyttöön lähivuosina
https://www.ksml.fi/teemat/3201544

"Kiinteäelektrolyyttisen akkujen elektrolyytti on nimensä mukaisesti kiinteä. Siksi sen energiatiheys ja kapasiteetti ovat aivan toista luokkaa kuin nykyisissä litiumioniakuissa, joissa akkukennojen massa on hyytelömäistä tai nestemäistä.

QuantumScape on myös julkisesti kertonut, että sen uusi akku menettää 240 000 mailin (= 384 000 kilometriä) ajon jälkeen toimintakyvystään korkeintaan 10–15 prosenttia.

Yhtiön uusi akku saavuttaa tuhannen kilometrin toimintamatkan ja latautuu nollasta 80 prosenttiin "helposti" noin 15 minuutissa.

QuantumScapen mukaan teholataus erillisellä kiinteällä tasavirtalaturilla (DC) sujuu noin kahdessa minuutissa eli sähköauton akkujen lataaminen olisi jokseenkin yhtä nopea toimitus kuin bensatankin täyttäminen.

Litiumioniakut myös vaativat kalliita järjestelmiä kuumenemisen estämiseksi. Kiinteäelektrolyyttisissä akuissa ei vastaavaa tarvita, mikä pienentää QuantumScapen mukaan olennaisesti sekä akun kokoa että valmistuskustannuksia."

Pian se on puhdasta sähköistä menoa. Koska tekniikan ylivertaisuuden lisäksi myös merkkikilpailu ja sarjatuotanto lisääntyvät hintakin halpenee nopeasti jokamiesluokkaan. Tuulivoimatuotannolla silloin kun tuulee paljon, ladataan nämä pitkän kantaman tehoakut sähköautoissa ja muissa sähköhyötyajoneuvoissa superedulliseen pörssihintaan puhtaasti.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uudesta akkuteknologiasta on puhuttu jo vuosia. Saattaa se jonain vuonna tulla markkinoille.

      • Anonyymi

        Älä Hättäile, kyllä se sieltä tulee kunhan annetaan kehitystyön tehdä tehtävänsä.

        Sähköauto on muuten aika valmista kauraa, mutta tämä akkuteknologia on jäänyt 1900 luvun vaihteeseen. Kehitystyö on käytännössä aloitettu vasta 2000 luvun kahtapuolta eikä se ole kehityksen ja tutkimuksen kannalta kovinkaan pitkä aika.


    • Anonyymi

      Hyvä homma. Sitten kun tuo on todellisuutta ja kohtuuhintaista, niin sähköauto alkaa kiinnostaa oikeasti. Vuosiahan tuollaisesta on jo puhuttukin, mutta ei vain ole näkynyt.

      • Anonyymi

        Samat sanat. Sitä odotellessa ajan dieselillä...


    • Anonyymi

      Suomi tarvitsee pääkaupunkiseudelle toimivan pienlentokentän: Malmilla on sellainen - palvelee KOKO Suomea ja Europpaa.

      Nyt sitä tuhotaan.

      • Anonyymi

        "Malmin lentokenttäriidassa käräjäoikeuden tuomio – häädön uhka ja maksettavaksi yli 90 000 euron sopimussakko"

        https://www.paivanlehti.fi/malmin-lentokenttariidassa-karajaoikeuden-tuomio-haadon-uhka-ja-maksettavaksi-yli-90-000-euron-sopimussakko/


    • Anonyymi

      Kyllä tässä varmaan silti 10 vuotta menee ennen kuin sähköautoilu kunnolla yleistyy jokamiehen harrastukseksi

      • Anonyymi

        Pienlentokoneet ilmestyvät - ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienlentokoneet ilmestyvät - ..

        Tuo on aivan totta! Solid state-akkujen massavalmistus on ainakin vielä vaikeaa, kun kokoonpanossa jo hengitysilman ja hikoilun aiheuttama kosteus on liikaa.

        Mutta yksittäisten isojen akkujen valmistus lentokoneisiin kyllä onnistuu. Uudet akut ei kestä montaakaan lataussykliä, joten menee vielä tovi ennenkuin sopivat materiaaalit löytyvät. Hyvin lähellä ongelman ratkaisua jo ollaan.


    • Anonyymi

      alkuvuodesta lupailivat että austraaliasta tulee n. 1500 kilometriin yltävä akku tässä vuodenvaihteessa,,,,,, no, ootellaan vielä hetki

    • Anonyymi

      Alkaa vaatimukset täyttymään kun pystyy ajamaan sähköautolla lähes tauotta 24/7.
      Meinasitteko päästellä jatkuvalla syötöllä Suomea päästä päähän, vai mikä oli ajatus?

      • Anonyymi

        Ensi vuonna se jo onnistuu. Utsjoella voi sitten tankata sähköä 2 minuutissa ja ajaa yhtäsoittoa takaisin Hankoon.


    • Anonyymi

      Toyota lupasi esitellä solid state -akulla varustettua täyssähköautoa Tokion olympialaisten alla, mutta korona muutti suunnitelmat. Ensi vuonna niitä voi jo ostaa, joten Toyota löi kunnarin ja tyhjensi koko kentän. Japanissa niitä jo ajetaan ja testataan. Ensimmäiset autot on varmaan kalliita Lexuksia ja kansanautot tulee vähitellen uusien vusimallien myötä. Tämä vuosikymmen on ilman muuta sähköautojen läpilyöntiaikaa. 1000 km ajomatka ja 2 min. latausaika tekee sähköautosta lyömättömän ajopelin.

      • Anonyymi

        Kun vielä hallitus pakottaisi taloyhtiöt rakentamaan lataukseen kelpaavat parkkipaikat. Tällä nykymenolla siitä ei tule mitään, aina löytyy yhtiökokouksiin vastustavat änkyrät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vielä hallitus pakottaisi taloyhtiöt rakentamaan lataukseen kelpaavat parkkipaikat. Tällä nykymenolla siitä ei tule mitään, aina löytyy yhtiökokouksiin vastustavat änkyrät.

        Lataussysteemit kannattaa asentaa samalla kun tehdään putki-, sähkökeskus- ja laajakaistaremonttia. Silloin se hukkuu miljoonien eurojen kokonaiskuluihin. Niin tehtiin meidän taloyhtiössä jo muutema vuosi sitten. Ainuttakaan sähköautoa tai lataushybridiä ei ole autopaikoilla näkynyt, mutta jonotuslistalla ne ovat etusijalla kun autopaikkoja vapautuu. Latauspaikat myös nostavat asuntojen arvoa ihan samalla tavoin kuin tehdyt remontit.


    • Anonyymi

      Olen nähnyt jo pelkästään viimeisen 20 vuoden aikana tällaisia "...tulevat käyttöön lähivuosina..." akkutekniikan lupauksia ainakin kymmenen eri kertaa.

      Ei ole vaan koskaan lupaukset toteutuneet, vaikka ihan kuukausista on ollut kuulemma kiinni, että täysin valmista olisi. Ei silti ole niitä superakkuja tullut.

      • Anonyymi

        Yliopistojen tutkimuslaitokset lupailevat usein liikoja lisärahoituksn toivossa.

        Toyota ja Panasonic näyttävät olevan tosissaan. Uusi akkutehdas on rakenteilla Osakaan ja se käynnistyy 2022 ja tuottaa akut 500.000 sähköautoon

        Toyotalla on jo toimiva sähköauto solid state akuilla, jota piti esitellä viime kesänä. Ongelmana on akkujen lyhyt kestoikä eli ne eivät kestä toistuvia latauksia. Samsung taistelee saman ongelman kanssa. Eli menee vielä muutema vuosi, ennenkuin näitä akkuja nähdään tuotannossa.


    • Anonyymi

      saksa ja kiina tuo sen saastuttavan
      tehtaan Suomeen ja
      ne
      HUUTONAURAA TYHMILLE SUOMALAISILLE
      ETTÄ NE ANTAA PILATA OMAN MAAPERÄNSÄ

      pekkarinen nauraa taas audin takapenkillä
      ja joku.... haluaa lisää tavivaaroja

    • Anonyymi

      näitä surullisia talvivaaroja tulee sitten lisää,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe