Pakkoruotsin ei-legitiimi asema tulisi nostaa yleiseen keskusteluun.
Suomen perustuslaki ei vaadi pakkoruotsia, itse asiassa pakkoruotsittaminen on jopa perustuslakimme vastaista.
Pakkoruotsi on tasa-arvolain vastaista
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Pakkoruotsi on SDP:n Koiviston ja RKP:n lehmänkauppojen tulos vuodelta 1968.
Opetusministerinä KEPUn Virolainen luotsasi asian eteenpäin ja pakkoruotsi alkoi kaikissa maan peruskouluissa 1970-luvun kuluessa.
Peruskoululaista on hiljattain löytynyt kaksi toisistaan hieman poikkeavaa versiota digitaalisessa muodossa.
Kumpi kulki perustuslakivaliokunnan läpi, molemmat vai eikö kumpikaan? - Anonyymi
Då är också pakkosuomi emot lagen.Mycket bra.
- Anonyymi
Vapaavalintainen ruotsi ja vapaavalintainen suomi!
- Anonyymi
Vuoden 1967 peruskoululain mukaan äidinkieli ja englanti olivat ala-asteella kaikille pakolliset, suomenkielisille ja ruotsinkielisille.
Ruotsinkielisille varattiin kuitenkin oikeus aloittaa englanti vasta yläasteella, jos he mieluummin olisivat lukeneet ala-asteella suomea. Ruotsinkielisille varattiin myös ala-asteella oikeus vapaavalintaiseen lisäaineeseen.
Yläasteella olisi ollut lisäksi valittavissa ranskaa, saksaa, ja venäjä.
Tämä huolella valmisteltu eduskunnan hyväksymä laki ei astunut voimaan, kun RKP ja SDP:n Koivisto tekivät pakkoruotsia koskevat lehmänkaupat vuonna 1968.- Anonyymi
Ruotsinkieliset sössivät vuoden 1968 lehmänkaupoillaan omat ja suomenkielisten asiat.
Ahvenanmaalla hyväksyttiin myöhemmin tuon alkuperäisen vuoden 1967 peruskoululain mukainen vaihtoehto - englanti pakolliseksi ja suomi vapaavalintaiseksi.
Nykyään pakkoruotsittajat ulvovat itselleen S24-palstalla samaisen vuoden 1967 lain mukaisia kieliohjelmia, mutta vaativat suomenkielislle edelleen pakkoruotsia ja jopa englannin lopetusta.
Monet pakkoruotsittajat väittävät englantia suomenkielisille vahingolliseksi.
- Anonyymi
Turhan työn teettäminen ja ongelmien tekeminen ihmisille on aina epäeettistä.
- Anonyymi
Tää on niin syvältä ...
- Anonyymi
Järjetöntä nyt ainakin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 948271
- 403962
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241410
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html361311Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321132Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121070Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29807