Mistä teidän mielestä Taivas sylissäni -laulu kertoo?

Anonyymi

Hautuumaareissulla autossa tuli puheeksi Teräsniskan joululaulu Taivas sylissäni. Minusta se kertoo Jeesuksesta, koska alussa lauletaan paimenista ja viimeisessä säkeistössä Betlehemin tähdestä sekä Jeesus toi toivon maailmaan.

Toisen mielestä laulu kertoo jokaisesta lapsesta, koska hänen mielestään jokainen ihminen "tuo toivon maailmaan" kuten laulussa sanotaan. Minusta jokainen ihminen ei tuo toivoa maailmaan, vaan vain Jeesus toi.

Laulun voi kukin tulkita miten haluaa, koska siinä ei sanota nimeä Jeesus.

Jos Teräsniska teki laulun Jeesuksesta, miksei hän mainitse siinä kertaakaan Jeesusta nimeltä? Miksi nykyään pelätään sanoa nimi Jeesus? Siksikö että pelätään huonoa menestystä valtavirran radiossa ja levymyynnissä? Surullista.

4

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Kuka poisti synkeyden yöstä paimenten?"
      "Viisaat kuka johti luokse rakkaan lapseni?"

Joten tottakai se kertoo Jeesus-lapsesta ikään kuin Marian ajatuksin.

Tässä se on kuitenkin miehen esittämänä:
      https://www.youtube.com/watch?v=WllFguu1OFs

• Anonyymi

Taivas sylissäni (Himlen i min famn) on Carola Häggkvistin säveltämä ja Erik Hillestadin sanoittama joululaulu. Laulu julkaistiin vuonna 1999 Carola Häggkvistin esittämänä hänen LP-levyllään Jul i Betlehem.

Laulun suomenkielisen version on sanoittanut Pia Perkiö ja se ilmestyi Maria Laakson tulkitsemana Suomen Lähetysseuran Taivas sylissäni -nimisellä joululevyllä vuonna 2001.

Laulun ovat Suomessa levyttäneet myös mm. Arja Koriseva, Saara Aalto, Suvi Teräsniska, Diandra & Katri Helena. Katri Helenan vuonna 2006 levyttämän laulun sanoitus on Maija Kalaojan käsialaa.

Laulu kertoo Jeesuksen äidin Marian ajatuksista ja kysymyksistä, kun hän joutuu yllättäen keskelle mysteeriä ja tapahtumia joiden laajuudesta hän saattoi vain aavistella.

Laulussa Marian ajatukset liikkuvat enkelin sanoissa, itämaan tietäjien vierailussa ja Betlehemin tähdessä. Laulu päättyy sanoihin: "Olet toisten kaltainen, lapsi lupauksien. Tuotko lapseni, nyt toivon maailmaan? Olet aarre sydänten, miten sinut suojelen? Helmassani kantaa itse taivastako saan?"

• Anonyymi

Kukaanhan ei tiedä oman lapsensa tehtävää, vaikkei enkeli ole sitä ilmoittanut, joten jokainen äiti ja vanhempi voi miettiä laulujen sanojen tapaan kuten vaikkapa Yön Ihmisen poika kappaleen kohdalla.

"Jo poika kiskoo pojan unta vuoteessaan
      Ennen kuin loppuun iltasadun saan
      Mä istun hetken ja mietin maailmaa
      Ihmisenpoikaa se odottaa."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe