Aihe

Elämä 136 käy kohti uutta, parempaa vuotta

Teinpäs työtä käskettyä. Nyt täyttämään tyhjiä sivuja koronan hiipumista odotellessamme.

522

1601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aloitan itse, saan samalla ketjun ylimmäksi. Ei niin helposti katoa näkyvistä, kun varmaan näin pyhien aikana ihmisillä on jutun juurta ja osalla ajantappopulmiakin, ja uutta otsaketta pukkaa.
      am

• Kiitos amummu uuden aloituksesta ja edsonille entisestä. Kyllä ainakin minulla jonkin verran kirjoitusta pukkaa, kun ei ole niin hektistä tämä elämä, kun sitä vain kotona vietetään ja lähimpiäkin vain pihalla ja skypessä tavataan.

• Meillä on mennyt leperrellessä koko alku ilta ja taitaa itse kullakin olla raukea olo tai ainakin minulla on.

Eikä Arakaan ole mitään itsestään ilmoitellut. Kiva kuitenkin, että uusi ketju valmiina

• Hyi edson, etkös nyt enempää saanut kirjoitettua hyi ... hyi minua

ja niin nousin kylkiasennosta istuinasentoon, kupponen kahvia nenä eteen ja pikkuinen meni jo tuutimaan ... ainakin yhden muutaman tunnin jakson. Ei peljännyt minuakaan yhtään, mikä jo saavutus sinänsä.

En oo ahminut, mutta voisi olla kyllä kevyempikin olo. Mikä olo olisikaan, jos oisin vielä ostanut limsaa ja vedellyt joululimppua joulukinkun tai graavilohen ja kokiksen kanssa.

Telkku ei oo ollut auki kuin hetken. Radio on taustalla ollut koko tämän illan auki, ei huono ei huono.

• edson kirjoitti:

Hyi edson, etkös nyt enempää saanut kirjoitettua hyi ... hyi minua

ja niin nousin kylkiasennosta istuinasentoon, kupponen kahvia nenä eteen ja pikkuinen meni jo tuutimaan ... ainakin yhden muutaman tunnin jakson. Ei peljännyt minuakaan yhtään, mikä jo saavutus sinänsä.

En oo ahminut, mutta voisi olla kyllä kevyempikin olo. Mikä olo olisikaan, jos oisin vielä ostanut limsaa ja vedellyt joululimppua joulukinkun tai graavilohen ja kokiksen kanssa.

Telkku ei oo ollut auki kuin hetken. Radio on taustalla ollut koko tämän illan auki, ei huono ei huono.

Et varmaan huomannut, kysyin jo edellisessä ketjussa, onko tämä pikku tuhisija sieltä Saksasta vai oletko peräti kahden pikkuvauvan isoisä tällä hetkellä?

• Calvados kirjoitti:

Et varmaan huomannut, kysyin jo edellisessä ketjussa, onko tämä pikku tuhisija sieltä Saksasta vai oletko peräti kahden pikkuvauvan isoisä tällä hetkellä?

Tuhisija on juu sieltä Saksasta ja ainoa tuhisija.

• Kumma fiilis. Tavallaan on sellainen ajantappo olotila, mitä amummu tuolla ylempänä jo epäilikin. Näin kait se on aina pyhien aikaan, vaikka hetkestäkin voisi nauttia. Ei oo oikein uutisiakaan, mitä nyt jotain räjähdystä USA:ssa ja Trumpin tuhotoimia ja koronaa tietty.

Joku susifilmi on nauhalla ...

Ei hitto, mehän mennään kovaa vauhtia kohti kevättä

• Saunahan tekevi mieleni. Se alkaa olla kohta lusittu tääkin joulu. Viikonlopun jälkeen pääsee taas onneksi normaaliin päiväjärjestykseen edes alkuviikoksi.

Uusi vuosi herättää meikässä yleensä jonkinlaista haikeutta, melankolista tunnelmaa. Vuosiluku vaihtuu, näkee konkreettisesti miten taas on yksi vuosi elämästä eletty ja lopullisesti pois. Surullista aikaa.

• Sellaista se elämä on. Joka vuosi on taas eletty ja uusi alkaa, eikä tiedä, mitä tuo tullessaan.

• Nonni. Kirjoitin äsekn kohtuullisen lurinan, mutta hävisi johonkin kuin...

No, ajankulua sekin tietysto oli. Ei mitään asiaa. Kuhan kerroin, että tänään olen vain ollut, tehnyt ristikoita, sudokuja, kutonut, lukenut Obaman kirjaa ja: opetellut pikkujuttuja uudesta puhelimesta. Siippa semmoisen minulle hankki, enkä edes ollut pyytänyt. En jaksaisi enää opetella uutta. Tosin tämä on vanhasta puhelimestani paranneltu versio, mutta silti niissä aina on jotain uusia kikkoja. jotka siis pitää oppia. Hermo meni melkein heti, kun yritin pistää sähköpostini toimimaan. Kaiken aikaa vain piti syötellä salasanoja, joita minun sitten piti salasanamuistiostani etsiä. Siihen lopetin. Kerään kärsivällisyyttä ja jatkan huomenna.

Uusi vuosi on minullekin vuoden juhlista ikävin. Emme koskaan sitä vietäkään. Lapsuudesta se juontuu. Silloin loppui joulun ihanuus kuin seinään.

Kun omat poikamme olivat pieniä yritimme vähän vuoden vaihtumista juhlistaa; tinat sentään valettiin ja kun pojat olivat vähän isompia saivat ostaa jotain papatteja ja noitapillejä ja mitä niitä olikaan, pieniä ja poikien mielestä vähän vauvojen juttuja. Pidin aina hirveän saarnan mahdollisista vammoista, mitä niistä voi saada. Luultavasti eivät kuitenkaan traumaa saaneet. Raketteja meille ei koskaan hankittu (eikä hankita vieläkään). Eivät kyllä itsekään raketteihin ole innostuneet aikuisenakaan. Ei kannata euroja ampua taivaalle.

Vaan nytpä lähden Obaman kanssa punkkaan. Kauniita unia!

• Enpä ole koskaan kuullut, että minulle tullaan sanomaan, miten saa huonetta viileämmäksi.

Lämmitin vauvaa varten vissiin liian lämpimäksi. Oli puuhella päällä koko päivän, takka kuuma ja ilmalämpöpumppu varmistamassa. Yläkerrasta ovi auki ulos hetkeksi, niin vauvakin nukahti

Tapanin ajelulla en ole muistaakseni koskaan ollut.

• Miepä luulen että vauva ei kaipaa kovin lämmintä huonelämpöä, 20 on jo paljon.

Vanhetessa on tässä huomannut että palelee herkemmin kuin ennen. Jopa 21 on nykyisin asetettu lämpöpuhisijaan. Toki tänä "talvena" on ilmankosteus ollut koko ajan korkea, joten ilma tuntuu kolealta. Ei myöskään hyvä juttu talon kannalta tämmöinen "trooppinen" ilmanala.

• Meilläkin 22 astetta on mielestäni sopiva lämpö oleskeluun, makkarissa riittää se parikymmentä ja ikkuna aina pienesti raollaan. Kesällä meillä oli 26 ja se tuntui liian kuumalta, ei meillä juuri patterit lämmitä, ovat aina ihan viileät. Lapsena totuin aina viileään. Keittiössä oli aina aamuisin 15 astetta.

Vauvat ovat aina niin täkkien sisällä, että nukkuvat paremmin jos on viileätä. Meidän poikammekin nukkui aina päiväunet talvellakin anopin lasiterassilla vaunuissa niin nukkui aina tosi hyvin sinne vuoden ikään asti. Sen jlkeen en kerrostalon pihalla uskaltanut nukuttaa, koska meillä ei ollut yhteen aikaan parveketta.

• Meilläkin etenkin talvisaikaan makkari on välillä tosi kylmä. Joskus aamulla on jopa 15 graadia (plus) havaittu, kulmakarvat melkein huurteessa. Ikkuna meilläkin on kesät, talvet auki H24. Ei osata nukkua muunlaisessa ilmanalassa. Lisäksi pimeää pitää olla kuin n..:n sielussa. Kesällä sitten untamme avittaa lämpö!pumppu työntämällä jäähdytystä. Aiemmin kärvistelimme kesähelteillä. Kokemuksia on makaamisesta sängyssä selällään silmäkuopatkin vettä täynnä. Ei hyvä. Saimmekin sitten änttiin tuon ilmalämpöpumpun myös tänne kotiin. Mökillä se on ollut jo kauan. Ihan ekojen joukossa hankimme sinne po. vehkeen.

Viileässä on hyvä olla, mutta ei liian. Mökillä meillä on välillä kalsaa, usein semmonen 18C, ja silloin pitää laittaa jopa sukat jalkaan, enkä tykkää, olen lähes aina paljain jaloin. Liika lämpö tekee lötköksi, ja erikoisesti yöllä kiukkuiseksi.

• Hyvää Tapaninpäivää! En muista olleeni ikinä tapaninajelulla, jollei siksi lueta autolla ajelua. Maallahan ne sellaiset ajelut tapahtuivat, joilla oli hevonen. Ja silloin oli aina lunta.

• Tuol vanhassa kaipailtiin puuttuvia kirjoittajia.

Aurora varmaan kavahtaa meikää (?), ens viikolla palannee. Ravun kirjoittamattomuuden syyt ovat jääneet hämärän peittoon, en ole yleensä edes seurannut mitä täällä viikolla arkisin kirjoitellaan. Vai onko jollain muulla käsitystä miksi ei kirjoita?

Puosun myös toivoisi kirjoittelevan enemmän. Kenties kokee olevansa eri genren kirjoittaja, mutta kyllä tässäkin ketjussa voi kirjoittaa mistä tahansa, voip olla että tälläkin joukolla on sananen sanottavana aika monestakin asiasta.
      Emme siis ole (ihan) niin pölvästejä miltä näytämme, meinaan..

• Kävin katsomassa entisessä, mutta en löytänyt Araa tänään enkä eilen kirjoittaneena. Ehkä oli robo vienyt?

• Viimeistä viedään! Siis joulunpyhää. Vaikka eilenkin vain vetelehdin, niin aika on mennyt kuin siivillä. Yöllä ei kyllä mennyt, taas valvoessa. Varttia vaille seitsemän kävin kyökissä juomassa ja ottamassa panadolin, kun koipea juili niin pahasti. Siihen mennessä en ollut vielä nukkunut yhtään. Aamusella sitten sain nukuttua kolmisen tuntia.

Luin illalla Obaman kirjaa yhteen saakka, josko se sitten pisti kierrokset päälle ja hätisti unet. Sataviisikymmentä sivua meni, tänä iltana lisää, on mielenkiintoinen kirja. Iltapäivällä tietysti unettaa. Tosin poika ja lapsensa tulevat syömään myöhemmin iltapäivällä, joten pitkiä päikkäreitä en kerkiä ottaa. On hoidettava jotain ruokahommia, vaikka suurin osa on jo valmiina. Pitää mm. savustaa kala.

Eilen tuli radiosta ohjelma, missä soitettiin kokonainen tunti pelkkää Valkeaa joulua, erilaisia versioita siitä. Toinen toimittajista totesi, että uusia sovituksia ja versioita pitää vanhoista kipaleista tehdä siksi, että nuoretkin tarttuisivat niihin.

Mistähän johtuu, että aikoinaan itse nuorena opin tykkäämään monista silloisista kipaleista alkuperäisessä asussaan. En kaivannut niihin beatles- tai elvis-poljentoa, vaan ne alkuperäiset sopivat korvilleni. Minkähänlaisia nuorisosovituksia olisi voitu tehdä esim. Malmstenin veljesten, Tapio Rautavaaran, Dallapen ym. silloin suosittujen esittäjien kappaleista. - Taisin olla vähän erilainen nuori.

Kohta varmaan alkaa tunto soimata, kun tänään tulee ilmeisesti toinen päivä putkeen, kun en ole nokkaani ulos pistänyt. Pitänee järkätä edes roskiskeikka, joka on n. 360 askelta. Ollaan vielä kaukana 10000:sta! Paitsi, että minä en laske askeleita, ei ole askelmittaria tässä huushollissa. Pitäisiköhän hankkia. Roskismatkan olen joskus laskenut "manuaalisesti".

Just tuli radiossa Arkihuolesi kaikki heitä rytkypolkkaversiona!!

Hyvää Tapania!

• "Eilen tuli radiosta ohjelma, missä soitettiin kokonainen tunti pelkkää Valkeaa joulua"

No jos tuo ei vie yöunia, niin mikä sitten..

Vakavasti puhuen, unettomuus on kauhea vaiva sille joka siitä kärsii. Nuorempana viisastelin, että "se öisin kukkuu joka päivisin nukkuu" ynnä muuta vastaavaa. Jossain tapauksissa pitääkin paikkaansa, mutta kaikenkaikkiaan unettomuus on paljon monimutkaisempi ongelma.

Itselläni stressi, tai pikemminkin jos tietää jotain ikävää olevan odottamassa tulevina päivinä, vie kyllä unet. Pari sellaista yötä, sitten onkin kuin krapulassa. Myös migreenikohtaus on melkein varma.

• DrWhoo kirjoitti:

"Eilen tuli radiosta ohjelma, missä soitettiin kokonainen tunti pelkkää Valkeaa joulua"

No jos tuo ei vie yöunia, niin mikä sitten..

Vakavasti puhuen, unettomuus on kauhea vaiva sille joka siitä kärsii. Nuorempana viisastelin, että "se öisin kukkuu joka päivisin nukkuu" ynnä muuta vastaavaa. Jossain tapauksissa pitääkin paikkaansa, mutta kaikenkaikkiaan unettomuus on paljon monimutkaisempi ongelma.

Itselläni stressi, tai pikemminkin jos tietää jotain ikävää olevan odottamassa tulevina päivinä, vie kyllä unet. Pari sellaista yötä, sitten onkin kuin krapulassa. Myös migreenikohtaus on melkein varma.

Minuakin eräs ystävällinen sielu on neuvonut, että unettoman yön jälkeen ei pidä mennä päikkäreille. Ensteeks, vaikea pysyä hereillä koko päivän jos ei ole yöllä nukkunut. Toiseks, minun uniini ei päikkärit vaikuta. Joinakin öinä valvon vaikken olisi viikkoon nukkunut päikkäreitä, ja toisinaan nukun kuin tapettu mato, vaikka olen päikkäritkin vetänyt.

Minua valvottavat asiat, joita muutamana viime vuonna on ollut aivan liikaa. Yö on siitä pottumaista aikaa, että ikävät asiat kasvavat sellaisiin mittoihin, että niiden hallinta melkein menee käsistä. Hauskojakin asioita elämässä tietysti on, mutta eivät ne paisu yöllä. Mikseivät? Joku vahtii, että ei vain ole liian kivaa.

• amummu kirjoitti:

Minuakin eräs ystävällinen sielu on neuvonut, että unettoman yön jälkeen ei pidä mennä päikkäreille. Ensteeks, vaikea pysyä hereillä koko päivän jos ei ole yöllä nukkunut. Toiseks, minun uniini ei päikkärit vaikuta. Joinakin öinä valvon vaikken olisi viikkoon nukkunut päikkäreitä, ja toisinaan nukun kuin tapettu mato, vaikka olen päikkäritkin vetänyt.

Minua valvottavat asiat, joita muutamana viime vuonna on ollut aivan liikaa. Yö on siitä pottumaista aikaa, että ikävät asiat kasvavat sellaisiin mittoihin, että niiden hallinta melkein menee käsistä. Hauskojakin asioita elämässä tietysti on, mutta eivät ne paisu yöllä. Mikseivät? Joku vahtii, että ei vain ole liian kivaa.

Se on just noin; yöllä sängyssä pyöriessä ikävät asiat pahenevat satakertaisiksi.

Tällainen ominaisuus on huono varsinkin yrittäjälle. Siksi varmaan olen pärjännyt vain kohtalaisen hyvin. Olen aina välttänyt riskien ottamista ja pelannut mahdollisimman varman päälle. Menestyneimmät yrittäjät ovat varmaan niitä jotka eivät pienistä hätkähdä, saattavat olla tietyssä mielessä jopa psykopaatteja.

• DrWhoo kirjoitti:

Se on just noin; yöllä sängyssä pyöriessä ikävät asiat pahenevat satakertaisiksi.

Tällainen ominaisuus on huono varsinkin yrittäjälle. Siksi varmaan olen pärjännyt vain kohtalaisen hyvin. Olen aina välttänyt riskien ottamista ja pelannut mahdollisimman varman päälle. Menestyneimmät yrittäjät ovat varmaan niitä jotka eivät pienistä hätkähdä, saattavat olla tietyssä mielessä jopa psykopaatteja.

Parempi olla kohtalainen yrittäjä kuin suurien riskien ottaja. Säilyy terveyskin parempana, ei ole vatsahaavaa ja burnoutia, kun ei ota suuria riskejä, vähemmälläkin pärjää, ei aina tarvitse laajentaa jne. Trumppi on tuota viimeistä laatua, Sen huomaa nykytoimistaan.

• Ei tosiaankaan ole Arasta havaintoja viime päiviltä. Toivottavasti kinttunsa ei ole heittäytynyt kovin pahaksi. Koiran kanssa on hankalaa, jos ei pääse liikkeelle. Onneksi tyttärensä asuu hollilla, mutta hänelläkin on työnsä ja koiralaumansa, ettei ihan joka kohdassa pääse äitiään avustamaan. Jospa kohta A:kin kertoisi kuulumisiaan. Rapunenhan täällä pikaisesti kävikin. Saisi käydä useamminkin.

• Meillä tulee Teemalta juuri Tanskalainen sinfoniaorkesteri, joka soittaa Ennio Morriconen elokuvamusiikkia, juuri tuli Kill Billistä kipale, huuliharppukostaja ym muut italovesternien musat, nyt tulee Kummisedästä. Mestarillinen säveltäjä tuo Morricone ollut. Kuoli tänä vuonna.

• Nyt korjausta tulee: Kummisetä on Nino Rotaa jne. Eli ihan kaikki Tanskan RSO:n musiikit eivät ole pelkkää Morriconea. Kill Bill on Sonny Bonoa jne. Pitäisihän minun tietää, kun on nuo levylläkin kotona, mutta kun on massu taas täynnä jouluruokaa, niin aivot sumenee.

• Calvados kirjoitti:

Nyt korjausta tulee: Kummisetä on Nino Rotaa jne. Eli ihan kaikki Tanskan RSO:n musiikit eivät ole pelkkää Morriconea. Kill Bill on Sonny Bonoa jne. Pitäisihän minun tietää, kun on nuo levylläkin kotona, mutta kun on massu taas täynnä jouluruokaa, niin aivot sumenee.

Hyvät, pahat ja rumat. Hieno Morriconen tunnari ja omasta mielestäni paras spagettivesternien dollaritrilogiasta.

• Anonyymi

Kirjoitin klo 15 mutta katosi.

Kuten tämäkin varmaan.

m

• Voi harmi, se ainoa poistettu tässä ketjussa oli siis sinulta. Eikä taatusti ollut yhtään sääntöjen vastainen niin kuin tuolla alhaalla lukee. Kokeile uudestaan.

• Anonyymi

Samaa mieltä! Uutta matoa koukkuun vain Lissu! Kyllä se kala vielä nälkiintyy! Eihän leijonakaan pitkään kestä jos sen kärsän edessä heilutellaan sian sian siivua.
        On monelta muultakin kadonnut kommentteja etteriin!

• Paistoin juuri pellillisen joulutorttuja valmiista taikinalevyistä, kyllä on helppoa. Ja hyviä olivat, söimme juuri puoli pellillistä naamariin, minä kaksi ja U kolme. Hyviä olivat.

• Kiva kuullu, että Ara on kuitenkin kunnossa.

Huomenna onkin sitten se monen odottama arki, paitti että on pyhäpäivä.

Meillä jatkuu nämä vauvapäivät vielä muutamat päivät. Pieni oli tänään rattailla tapaninpäiväajelulla. Lapset ne tykkäävät ulkona olosta, kun vaan lämmintä tarpeeksi on päällä.

Juniori oli tehnyt filmin eli leikannut otoksista. Musiikkia mukana ja tekstiä välissä. Serpentiineillä nopeutettuna, pysähdys ja paikkojen kuvaamista. Ei kalvennut otos, vaikka amatööri onkin. 40 min pätkä lapsuuden kavereidensa kanssa Itävallassa yhteisillä kolmekymppisillä viime syksynä - lokakuulla viikon päivät erilaisten houkutusten äärellä. Golfia ja vuoren rinteellä amfiteatterissa katsomassa haukkojen suorittamana metsästystä ja 3800 metristä löytyi laskettelujäätikkö ja lyhythihaisissa paidoissa siellä mentiin. Ilma +25. Paikalliset tuovat naperot sinne ja eikun alas vaan lyhyillä suksilla nämä nelivuotiaat. Ei ihme, että osaavat aikuisinakin.

• En nyt kunnossa mutta elossa kuitenkin.

On sitä teidänkin suvussa sitä luovaa henkeä. Mukavahan sitä on katsoa jälkikasvun tallennuksia. Meillä päin nuo videot ovat vähän yksipuolisempia: koiria jonossa, läjässä, pitkin ja poikin.

Olipa erilainen joulu! Yhtenä päivänä mysliä ja mustikoita, toisena lohkoperunaa majoneesilla, ja joka välissä sitä paistettua kanaa kourasta ahmittuna kuin keskiajan pidoissa.

Telkusta tuli silmän täydeltä jouluista ohjelmaa. Pölösen Omaa maata olin odottanut, mutta mitä ihmettä ne suluissa olleet selitykset tarkoittivat? Kyllähän sen kuuli muutenkin, miten tubipotilas yskii. Kari Väänästä nähtiin vanhana ja nuorena, ensin lakeudella, sitten Lentualla. Pitkistä kotimaisista voiton vei toki Havukka. Kai Lehtinen oli sopivan äkkiväärä korpifilosofin roolissa. Ja Hannu-Pekka Björkman osaa kummasti olla aina sama itsensä, näyttelipä Romanticin stuerttia tai oppinutta lintututkijaa, kauhea melske välillä päällä.

Yksinäisyydestä on taas kirjoiteltu ja säälitty niin että pahaa tekee. Meidän rapussa kaikki viisi sinkkuasukasta viettivät juhlaa (ilmeisesti) yksin, (koska) mistään ei kuulunut tappelun ääniä, tosin ei joululaulujakaan.

Kukahan elämästä selviää niin, ettei joskus tulisi yksinäistäkin joulua? Yksin voi sitä paitsi olla suuren pakkojuhlinnan humussakin.

• LiisaO kirjoitti:

En nyt kunnossa mutta elossa kuitenkin.

On sitä teidänkin suvussa sitä luovaa henkeä. Mukavahan sitä on katsoa jälkikasvun tallennuksia. Meillä päin nuo videot ovat vähän yksipuolisempia: koiria jonossa, läjässä, pitkin ja poikin.

Olipa erilainen joulu! Yhtenä päivänä mysliä ja mustikoita, toisena lohkoperunaa majoneesilla, ja joka välissä sitä paistettua kanaa kourasta ahmittuna kuin keskiajan pidoissa.

Telkusta tuli silmän täydeltä jouluista ohjelmaa. Pölösen Omaa maata olin odottanut, mutta mitä ihmettä ne suluissa olleet selitykset tarkoittivat? Kyllähän sen kuuli muutenkin, miten tubipotilas yskii. Kari Väänästä nähtiin vanhana ja nuorena, ensin lakeudella, sitten Lentualla. Pitkistä kotimaisista voiton vei toki Havukka. Kai Lehtinen oli sopivan äkkiväärä korpifilosofin roolissa. Ja Hannu-Pekka Björkman osaa kummasti olla aina sama itsensä, näyttelipä Romanticin stuerttia tai oppinutta lintututkijaa, kauhea melske välillä päällä.

Yksinäisyydestä on taas kirjoiteltu ja säälitty niin että pahaa tekee. Meidän rapussa kaikki viisi sinkkuasukasta viettivät juhlaa (ilmeisesti) yksin, (koska) mistään ei kuulunut tappelun ääniä, tosin ei joululaulujakaan.

Kukahan elämästä selviää niin, ettei joskus tulisi yksinäistäkin joulua? Yksin voi sitä paitsi olla suuren pakkojuhlinnan humussakin.

Myönnän kuuluvani niihin jotka ovat yksin olipa ympärillä kuinka paljon väkeä tahansa. Pohjimmiltani minä olen minä vain itseni seurassa. Tämä ei tarkoita että haluaisin erakkonakaan elää, vaikka minun kaltaisilleni voisi helposti niinkin elämässä käydä. Yksinäisyys tai yksin oleminen ei siis merkitse minulle lähtökohtaisesti negatiivista olotilaa. Toki myönnän että monille se sitä on.

Ja hitto soikoon, taas tuli syötyä niin runsas aamupala, että tuli melkein ähky. Eilen viimeksi julistin, että parin päivän paasto alkoi ny.

• En saanut otetta tuosta Omasta maasta. Näin käy kyllä minulla tuon Pölösen kanssa. No eihän sitä otetta saa, jos lopettaa katselun liian aikaisin.

Tykkäsin eilen siitä luontokuvauksesta ikimetsistämme. Surkea on metsiemme kohtalo. No pieniä valopilkkuja ne kansallispuistot. Jostain muualta pitäisi saada sitä vientituloa kuin metsistämme. Toisaalta ehkä enenevässä määrin maailmalta ihmiset tulevat ihailemaan maisemiamme ja vesistöjämme ja puhtautta ja kun liikennevälineet saadaan vähemmän saastuttaviksi, niin sitten on kait minunkin vaan hyväksyttävä ns. turismi. Onhan se niinkin, että ei huonoa ollenkaan tavata muiden maiden ihmisiä. Mutta se on minulle käsittämätöntä turhuutta, että Briteistä lennetään pariksi päiväksi kättelemään pukkia.

Aina, kun Aran tytär on postannut, niin katselen ne kuvat. Oikeastaan se on aika hieno paikka se teidän lampenne ympäristö soineen. Katselin myös Peltsin toisen luonnon ja sen koiravaljakko osan, missä Peltsi ja se valjakkomies tulivat itärajaa myöden ihan Lieksaan saakka. Aattelin, josko tapaisivat ...

• Täällä meidän kunnassa on paljon puustoa. Koko paikka on alunperin ollut ikimetsää, josta vieläkin on jäljellä paljon. Tai olisi, mutta muutaman vuoden on ollut menossa outo puunkaatovimma. Kohta ei enää kuuset huoju ja hongat humise näillä mailla. Kunta saa sillä tavalla vähän lisätuloja, mitä sen rinnalla on mokomat näreet? No, onhan puista suuri osa vanhoja, kenties ihan perusteltua kaataa sieltä vanhimmasta päästä. Mutta kun parturoidaan isoja metsiköksi tarkoitettuja alueita kokonaan maan tasalle. Kaamean näköistä. Tehokasta kuitenkin varmaan.

• Kyllä nyt on elokuvatarjontaa joka kanavalta niin, ettei tiedä mitä katsoisi. Nyt tulee neloselta Tintti ja yksisarvinen, suomeksi dupattu ääni, mikä siinä on huonoa, niin äänenvoimakkuus on olematon, töllön volyymi on nostettava peräti 20:een että kuulee muutakin kuin muminaa ja pihinää puheesta, hälyäänet ja ammunnat kyllä kuuluvat ylikorostetusti. Monissa suomalaisissa leffoissa on juuri tuo sama vika.

• Luin pintapuolisesti Hs:n yksinäisyyttä käsittelevän tekstin.

Tuli kyllä mieleen sellainen yksinäisyys, että vaikka haluaisi lähteä "ihmisten ilmoille" niin joko terveys tai rahat eivät riitä. Ja jos ei ole oikein kelle soittaisi ... Ja entäs nuoren syrjäytyneen yksinäisyys? Pitkän suhteen loppuminen oksoviidare Kyllä yksinäisyys voi olla todella rankkaa.

Joskus itsestäni tuntuu siltä, että riittäisi sekin, kun katselee menoa parvekkeelta tai istuu puiston penkillä tai sitten sillä kannolla, niin ei ole yksin.

Minulle kävi jännä juttu yksi päivä kaupassa kassajonossa. Nuori tyttö kääntyi edelläni ja kertoi, että on lähdössä kohta Jämsään kaupoille. Tuli kumma fiilis, sellainen lämpöinenkin fiilis. Hän halusi kertoa ja katsoi suoraan silmiin. Olin hetken hämilläni. Kun lähti kasseineen, niin hihkaisin, että hyvää reissua, moi.

• Ei varmaan voi yleistää, mutta aavistelen. Ihminen, joka on luonnossa liki koko vuorokauden, ei ole yksin. Muistuu mieleen jotkut lyhyehköt telttaretket. Kaikille lapsille pitäisi luoda mahdollisuus olla vaikka metsässä pidempikin aika. Ehkä tämä korona tuo suomalaisen lähemmäs luontoa, mitä onneksi meillä on.

Vaikka asuisi niin kuin mekin täällä, että ei näe vierasta ihmistä tai tuttuakaan vaikka viikkoon, niin se ei ole sama kuin olla vaikkapa nyt sitten teltassa. Metsässä. Tai kanootissa. Ihmisessä soisi olevan tuollaisen olotilan olevan sisällä geeneissä ja ehkä se siellä onkin.

• Talossamme asuu monta yksinäistä naista, joista varsinkin yksi kertoo joka kerta jos näemme rapussa taikka pihalla, että miten yksinäinen hän on kun ei ole ketään, jonka kanssa puhua. Hänen miehensä kuoli kymmenisen vuotta sitten. Tiedän, että hänellä on yksi tytär, mutta en tiedä, ovatko mitenkään yhteydessä toisiinsa ja että missä tytär asuu.

Minäkään en mitenkään valtavan seurallinen ole, viihdyn ihan hyvin yksinkin. Mutta kun on tuo U, niin enhän kovin pitkiä yksinäisyyksiä ole joutunut kokemaan. Viikon tai pari silloin tällöin, yhteen aikaan useinkin kun U oli toisella paikkakunnalla opiskelujen takia.

• Minäpäs "viihdyin" parin kilon hauen kanssa keittiössä. Pää poikki, sisälmykset pois : kymmenen sentin oman lajinsa tyypin oli syönyt ja lisäksi jumalattomat mätipussit sisällä. Maksa oli myös isohko lätyskä. Suomuineen pakkaseen odottamaan savustusta

Oisi voinut ottaa kuvankin

Se on sellanen juttu, että ostoslistalle tuli nyt vihdoin viimein kunnon kalasakset.

• Me ei tulla koskaan saavuttamaan metsäluonnossa monimuotoisuutta laajasti. Niin on vastustusta tuleva ensinnäkin suuremmilta metsänomistajilta, sijoittajilta, kepulaisilta; aivan kuin suokin, metsä nähdään energiana. Näin on näreet ... metsäpellossa. Mutta niin ovat koivut, mänty ja haapakin. Kuin sotilaat rivissä

Ja kun aukkohakattu metsämaa vielä aurataan, niin hyvästit voi jättää metsän marjoille ja sienille ja vaeltamisille.

• En tunne metsäasioita mitenkään, mutta käsitykseni mukaan Suomen metsäala olisi viime vuosina kaikista hakkuista huolimatta kaikenkaikkiaan hieman kasvamaan päin. Metsä on hiilinielu, joka Suomessa nielee liki puolet kaikista hiilidioksidipäästöistä. Kohdelkaamme siis metsiämme syvää kunnioitusta tuntien.

• Anonyymi

Voi jättää hyvästit koko metsälle. Aukkohakkuut ja auraukset rikkovat kaiken, minkä varassa alueelta pois hakattu metsä on kasvanut: kaikki eri kerrokset (pohja-, kenttä-, pensas- ja puukerros) mikroilmasto, valaistusolot.
        am

• Voihan pahkeinen. Jokunen tovi on mennyt uuden puhelimen virityksessä. Melkein kaiken olen jo saanut tehtyä, mutta mobiilipankkien kanssa pientä säätöä, kun kolme kertaa mokasin, niin nyt pääsen yrittämään uudelleen vasta huomenna.¨

Hämäläisyydestä on jotain hyötyä. Jotkut säädöt vaativat kärsivällisyyttä, joka siipalta loppui aika äkkiä. Minulla sitä piisasi. Nyt enää pännii nuo mobiilipankit, mutta kun en niitä tänään tarvitse, niin voin odottaa huomiseen. Silleesti kyllä on, että vaihto vanhasta uuteen ei mene ihan niin keveästi kuin ohjeet sanovat: että vain kopioi kaiken vanhasta uuteen. Erinäisiä muitakin juttuja pitää tehdä.

Keli ulkona on konu. Eilen päätin, että tänään haistelen maa ilmaa, mutta niin vain jäi. Ei yhtään houkuttanut mahdollinen liukastelu hyhmän peittämillä käytävillä. Joten siisteihin sisähommiin keskityin: lukemiseen ja kutomiseen puhelimen säätämisen välissä.
      Illan rauhaa!

• Juu, ohan tuossa uuden luurin käyttöönotossa omat juttunsa, varsinkin kun ihan joka päivä ei tarvihe niitä sovelluksia kuntoon viritellä. Eivät onneksi ole mitään rakettitieteellisiä asioita nuo ihan kuitenkaan, jos asenne on oikea. Siippa tietty vain ovelasti delegoi homman..

Toi mettäjuttu rupes kiinnostamaan. Suomen pinta-alasta lienee edelleen yli 70 prossaa metsää, ja puuston määrä kasvaa, joten ei kai tilanne metsien suhteen ihan toivotonkaan ole. Kuten sanottua, en ole alan tuntija, voi olla että tulkitsen jotenkin väärin tai väärästä näkökulmasta noita tilastoja?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/19/suomi-on-euroopan-metsaisin-maa-tutki-milta-hiilinielumme-nayttaa-numeroina

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Juu, ohan tuossa uuden luurin käyttöönotossa omat juttunsa, varsinkin kun ihan joka päivä ei tarvihe niitä sovelluksia kuntoon viritellä. Eivät onneksi ole mitään rakettitieteellisiä asioita nuo ihan kuitenkaan, jos asenne on oikea. Siippa tietty vain ovelasti delegoi homman..

Toi mettäjuttu rupes kiinnostamaan. Suomen pinta-alasta lienee edelleen yli 70 prossaa metsää, ja puuston määrä kasvaa, joten ei kai tilanne metsien suhteen ihan toivotonkaan ole. Kuten sanottua, en ole alan tuntija, voi olla että tulkitsen jotenkin väärin tai väärästä näkökulmasta noita tilastoja?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/19/suomi-on-euroopan-metsaisin-maa-tutki-milta-hiilinielumme-nayttaa-numeroina

samalla metsäalalla per hehtaari keskieuroopassa kasvaa puuta tuplaten kuutiometrejä verrattuna suomeen. Myös puu kasvaa nopeammin kuin suomessa. Euroopan puut ovat paljolti arvopuuta kuin suomen puut ovat pihkaista mäntyä ja kuusta josta keitetään sellua. ja jatkossa jotain bio?? juttua. Luken kuvaukset ovat sopivasti värittynyttä tarinaa. Et tulkitse esittettyä tilastoa (Luke) väärin vaan oikein. Se vain kannattaa ymmärtää että Luken tilasto on kultalautasella tarjottua ropagandaa meille suomalaisille.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Juu, ohan tuossa uuden luurin käyttöönotossa omat juttunsa, varsinkin kun ihan joka päivä ei tarvihe niitä sovelluksia kuntoon viritellä. Eivät onneksi ole mitään rakettitieteellisiä asioita nuo ihan kuitenkaan, jos asenne on oikea. Siippa tietty vain ovelasti delegoi homman..

Tuohon viralliseen liitteeseen voi heti mätkiä aivan peruskysymyksen perään, että kuinka paljon on Euroopan maiden jäljelle jääneissä talousmetsissä reaalista puusisältöä kiloina per hehtaari?
        Jos joku vaivautuu tuohon yksinkertaiseen peruskysymykseen etsimään vaikkapa Eurostatilta vastauksen ymmärtää välittömästi, että joku on kusettanut kansalaisia rajusti silmään metsien sisältörealismilla.
        Toisaalta myös sen, että jos ei ole hajuakaan asiasta ei juurikaan kannata tulla esiintymään asiantuntijana. No ehkä yleisölle jonka joukossa voi kuvitella olevansa niin suuri kynttilä, että mikä tahansa menee läpi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

samalla metsäalalla per hehtaari keskieuroopassa kasvaa puuta tuplaten kuutiometrejä verrattuna suomeen. Myös puu kasvaa nopeammin kuin suomessa. Euroopan puut ovat paljolti arvopuuta kuin suomen puut ovat pihkaista mäntyä ja kuusta josta keitetään sellua. ja jatkossa jotain bio?? juttua. Luken kuvaukset ovat sopivasti värittynyttä tarinaa. Et tulkitse esittettyä tilastoa (Luke) väärin vaan oikein. Se vain kannattaa ymmärtää että Luken tilasto on kultalautasella tarjottua ropagandaa meille suomalaisille.

Nuopa tiedot kohtalaisen hyvin pitävät paikkansa. Se puunsisältö toki on reippaasti yli kaksinkertainen hehtaaria kohden keski Euroopassa Suomeen verrattuna.
        Myös se pitää paikkansa, että enemmän ja nopeammin kasvaa arvopuuta, eikä sitä juurikaan käytetä kaupalliseen polttamiseen kuten meillä vaan kaikesta tehdään vähintäinkin korkealuokkaisia liimapuulevyjä rimankappaleistakin. Olemassaolevan puun käytön osaaminen ja jalostaninen on merkittävästi meidän sahaamista ja keittämistä korkeamoaa.
        Menkääpä vaikka hakemaan korkealuokkaisia kalustelevyjä Bauhausista. Joukossa löytyy myös kuusesta ja männystä tehtyjä levyjä vaikka nekin on pääosin tuotu Saksasta, Itävallasta, Belgiasta Puolasta, Romaniasta ja jopa Italiasta!

• Anonyymi kirjoitti:

Tuohon viralliseen liitteeseen voi heti mätkiä aivan peruskysymyksen perään, että kuinka paljon on Euroopan maiden jäljelle jääneissä talousmetsissä reaalista puusisältöä kiloina per hehtaari?
        Jos joku vaivautuu tuohon yksinkertaiseen peruskysymykseen etsimään vaikkapa Eurostatilta vastauksen ymmärtää välittömästi, että joku on kusettanut kansalaisia rajusti silmään metsien sisältörealismilla.
        Toisaalta myös sen, että jos ei ole hajuakaan asiasta ei juurikaan kannata tulla esiintymään asiantuntijana. No ehkä yleisölle jonka joukossa voi kuvitella olevansa niin suuri kynttilä, että mikä tahansa menee läpi!

Sinun kynttiläsi taas vuotaa taliaivo

• Puun määrä, metsän määrä jne. eivät kerro kaikkea. Esimerkiksi ikimetsässä on varmaan puun määrä ja runkojen määrä pienempi kuin puupellossa. Näin saadaan helposti ns. viljelty metsä näyttämään erinomaisuutensa.

Mutta sillä kustannuksella, että metsän lajisto ja monimuotoisuus kapenee ratkaisevasti.

• On hyvä ajatella niin, että ei ole minulta pois, jos ruoka-apu jakaa ihmisille ruokaa.

On hyvä ajatella myös niin, että on hyvä ottaa vastaan tarjottua työtä. Enkä nyt tarkoita sitä, että joku haluaa palkata vaikka tunniksi jonkun.

Mutta se on persiistä, jos joku kuvittelee eli keplottelee elämänsä sille pohjalle, ettei mitään edes tarvitse tehdä. Näin korona-aikana luulisi ymmärrettävän, että jotkut ovat käyneet koulunsa, jotta voivat auttaa sairastuneita tai sammuttaa paloja tai suojella poliisina kadulla liikkujia tai korjata vesivuodon tai tai ja tai. Ja ei tartte kuin vilkaista koulujen tarjontaa ja todeta, että ei ole Suomessa rahasta kiinni löytää itselleen mielenkiintoista opiskeltavaa ja sen myötä ansioitakin.

• https://www.facebook.com/sk.aldeen.3

En tiedä, avautuuko linkki, mutta rajavalvonnan resurssit loppuvat siihen, kun nälkää näkevien määrät kasvavat tai ilmastopakolaiset lisääntyvät.

Suomalainen lehdistö on hiljaa, Guardian kyllä kirjoittaa.

Ny polttopuiden sisään rahtaamista

• Hesari näytti löytäneen Venäjästä pelastavan enkelin, kun hakee lapsia leiriltä runsain määrin. Kuinkahan paljon sinne leirille tuli pakolaisia Venäjän ja Syyrian hallituksen moukaroinnin johdosta?

• Ei auennut, koska en ole Facen käyttäjä.

Minua ihmetyttää, miten Euroopassa voi olla paljon parempia metsiä kuin meillä, koska ovat niin tiuhaan asuttuja, ettei paljoa metsille luulisi olevan tilaa. Onhan siellä kyllä lämpötilakin toinen jalopuiden kasvaa verrattuna Suomeen.

• edson kirjoitti:

Hesari näytti löytäneen Venäjästä pelastavan enkelin, kun hakee lapsia leiriltä runsain määrin. Kuinkahan paljon sinne leirille tuli pakolaisia Venäjän ja Syyrian hallituksen moukaroinnin johdosta?

Luin tuon artikkelin ja siinä kerrottiin Venäjän tuoneen aika paljon lapsia sieltä leireiltä, äideistä ei puhuttu mitään. Oli epävarmaa oliko lapsilla äiti vai ei. Koska suomalaiset väittävät ettei sieltä saa lapsia ilman äitejä, niin muut maat siis kenties saavat niin tehdä? Aika sekavaa tietoa. Osa äideistä paennut kuulemma Turkkiin omin avuin ja nyt hakevat lupaa päästä Venäjälle takaisin. Osa paennut maksamalla suuria summia jollekin salakuljetusporukoille. Mistä lie rahansa saaneet?

• Muistelen ItäSuomen yliopiston 1980 luvulla muistaakseni metsän tutkimusta. Silloin ainakin hetken oli Pelkonen jonkun tiedekunnan johdossa ja hänen veljensä valaisi minulle taistelua oikeasta metsän hoidosta ja hakkuista. Erkki Lähde oli sen ajan selluväen haukkuma kommunisti, sillä hän ei hyväksynyt muuta kuin jatkuvan kasvun periaatetta.

Entä nykyään sitten? Selluteollisuus myy itseään uusilla keksinnöillä. Ja kansa huokaa : aatella, metsistämme saadaan jo paitoja ja housuja ja bensaa ja ihan kaikkee. Totuus lienee jossain niillä main, että selluteollisuus haluaa liki ilmaista raaka-ainetta ja tahkoaa itselleen keinolla millä hyvänsä hyvää tuottoa. Etelä-Amerikassa suomalainen selluteollisuus näyttää kyntensä ja ai ai, kun hienoja nopeasti kasvavia puupeltoja viljelevät.

Tukkipuustahan teollisuus joutuu jopa jotain maksamaankin ja eihän se käy ja näin metsämme täyttyvät riukupuista. Samaa lajia samassa kasvuiässä helposti parturoitavissa ja sanooko kukaan mitään? Jos sanoisi, niin he olisivat viherpiipertäjiä tai kommunisteja

• Lukaisin tuon ja koska en ole ehkä katsonut ollenkaan tuota dokumenttia ja jos olen katsonut, en ole katsonut "sillä silmällä" että mitä politiikkaa se kenties noudatti se ohjelmantekijä tuossa Suomen ikimetsät -ohjelmassaan.

• Calvados kirjoitti:

Lukaisin tuon ja koska en ole ehkä katsonut ollenkaan tuota dokumenttia ja jos olen katsonut, en ole katsonut "sillä silmällä" että mitä politiikkaa se kenties noudatti se ohjelmantekijä tuossa Suomen ikimetsät -ohjelmassaan.

Lisään vielä, että en pelkää neuvostoliittoa ja kommunismia, mutta ei tuo Putin yhtään paremmalta ja turvallisemmalta naapurustolta tunnu. Lisää valtaansa koko ajan ja laatii lakeja jossa hänelle ja suvulleen taataan koskemattomuus ikuisiksi ajoiksi syytteeseen joutumatta, tekevät sitten mitä tahansa. Varsinaista tsaarinaikaa laatii.

Jenkkienkin presidentiltä pitäisi valtaa vähentää, eikä lisätä missään nimessä. Sama monessa maassa, mm Unkari ja Valko-Venäjä.

• Calvados kirjoitti:

Lukaisin tuon ja koska en ole ehkä katsonut ollenkaan tuota dokumenttia ja jos olen katsonut, en ole katsonut "sillä silmällä" että mitä politiikkaa se kenties noudatti se ohjelmantekijä tuossa Suomen ikimetsät -ohjelmassaan.

Tässä johtaja Calvadokselle ihan yksityinen tietopläjäys metsien poltosta ja hoidosta Amerikoista, kun täälläkin näytään jo huolestutun ikometsistämme niin että siihen on jo sotekettu persujahti, stalinismi ja adolfismi asiaa hämärtämään.
        Joillakin keittää kynttilätkin yli asiallisesta metsätilan keskustelusta!
        Kielitaitoiset voivat lukea vaikka edes tämän yhden artikkelin amerikasta kun se sopivaan kohtaan on sattunut ilmestymään. Tämä on sitten vaarallista tietoa sillä siinä on faktoja mitkä eivät sovi yhteen idealismin ja uskomusten ja sen kaltaisten ismien kanssa.
        Objektiivista tietoa haluavat saavat rauhassa lueskella:
        https://www.latimes.com/opinion/story/2020-12-28/wood-burning-power-plants-clean-energy

• Röyh kirjoitti:

Tässä johtaja Calvadokselle ihan yksityinen tietopläjäys metsien poltosta ja hoidosta Amerikoista, kun täälläkin näytään jo huolestutun ikometsistämme niin että siihen on jo sotekettu persujahti, stalinismi ja adolfismi asiaa hämärtämään.
        Kielitaitoiset voivat lukea vaikka edes tämän yhden artikkelin amerikasta kun se sopivaan kohtaan on sattunut ilmestymään. Tämä on sitten vaarallista tietoa sillä siinä on faktoja mitkä eivät sovi yhteen idealismin ja uskomusten ja sen kaltaisten ismien kanssa.
        https://www.latimes.com/opinion/story/2020-12-28/wood-burning-power-plants-clean-energy

Tuo liittämäni artikkeli oli siis suuren lehden Los Angeles Timesin ns. Op Ed eli pääkirjoitus. Ne otetaan aina vakavasti Amerikoissa,
        Tällainen tieto tai sen tasolla oleminen ei kuulu kylähullujen käsikirjaan tai tietokantaan.
        Siihen kuuluvat mutut ja muut uskomukset vailla perusteita!

• Anonyymi
        Röyh kirjoitti:

Luin tuon ja Suomi on niin harvaanasuttu maa, että jos täällä poltetan puuta takassa ja saunanuunissa niin se ei maailman ilmaa pilaa. Jenkeissä on 330 miljoonaa asukasta joten siellä on aiheellistakin toppuutella. Trumppihan irrottautui jo ilmastosopimuksestakin, johon Biden taas lupasi liittyä.

Cee

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Lisään vielä, että en pelkää neuvostoliittoa ja kommunismia, mutta ei tuo Putin yhtään paremmalta ja turvallisemmalta naapurustolta tunnu. Lisää valtaansa koko ajan ja laatii lakeja jossa hänelle ja suvulleen taataan koskemattomuus ikuisiksi ajoiksi syytteeseen joutumatta, tekevät sitten mitä tahansa. Varsinaista tsaarinaikaa laatii.

Jenkkienkin presidentiltä pitäisi valtaa vähentää, eikä lisätä missään nimessä. Sama monessa maassa, mm Unkari ja Valko-Venäjä.

Jenkkilässä taas tilanne normalisoituu, jahka saamme Trumpin pois ilman sotien alotuksia tai oman kansansa haittaamista. Hänellä on vielä aikaa tehdä konnuuksia sellaiset 22 päivää. Se on pelottavaa aikaa.
        Se on yhtä pelottavaa kuin metsänomistajat hallitsisivat Suomea ilman rajoitteita.

• Calvados kirjoitti:

Dokumentin tekijä ei tehnyt dokumenttia metsäpolitiikasta, vaan metsästä. MTK ja KesKUSTA ja persut tekivät kyllä heti dokumentista politiikkaa. Näin se meni.

• Aivan kuten arvelinkin robo vei tuosta liittämästäni LA Time3s pääki4rjoitusartikkelista se lainatun tiivistelmän missä koko artikkelin ydin on. Se on google kääntäjästä korjaamanani näin:

"Laskuun (lakialoitteeseen) lisätty määräys, jonka senaattori Susan Collins (R-Maine) vaati, ilmoittaa, että puiden kaataminen ja polttaminen energiaksi on hiilineutraalia.
      Tällä ei tietenkään ole mitään järkeä. Puun polttaminen lisää ilmaston lämpenemistä - vaikka puu korvaisikin hiiltä tai maakaasua, kuten tieteelliset organisaatiot ja sadat tutkijat ovat jo pitkään väittäneet. "

Asiasta ja totuudesta oikeasti kiinnostuneen kannattaa kuitenkin lukea koko artikkeli suoraan alkukielellä kosta siitä, mukaanlukien tuosta tiiviste otteesta pääsee eräiden ilmausten kuten tieteellinen, kohdaltä klikkaamalla eteenpäin laajemmille lähteille.
      Siis suurin virheellinen ja suoraan väärä väite on se että puun polttaminen olisi hiilineutraalia. Juuri siitä lähtee vihreiden tässäkin tapauksessa luoma jatkuva valhe ja illuusio.

Se jatkuu sitten sarjalla missä tuota alkuväärää valetta jatketaan kasvuprosenteilla ja avohakkuuperusteluilla metänhoidollisista syistä.
      Metsää voitaisiin meilläkin hoitaa sekä kestävästi ja oikein ja metsäteollisuutta ylläpitää jopa sellunkeittomuodossa eli tosi matalalla jalostusasteella, mutta ei lisäämällä omien jo lähes loppuunkaluttujen talousmetsiemme käyttöä vaan tuomalla puuta puujalostukseen, ei polttamiseen. Puun teollinen polttaminen on suurin syntimme ja se meidän on ko4jattava ensimmäisenä. Sitten tulevat ne muut varsin helpot oikeat toimenpiteet jotka hetkellisesti käyvät metsän rahastajan jatkuvalla tulonlähteellä kunne tilanne on oikeaasa muodossa tasapainossa.
      Siis metsällä rahastaneet sukupolvet saavat sen lainansa maksaa.

ps. Johtaja Calvados, ei täällä kukaan, kuten ei tuo artikkelikaan kirjoittanut erityisesti takka ja kotitarvekäytöstä vaan teollisen mittakaavan lämpö ja sähkölaitoksista. Ne kuntien lämpölaitokset jotka polttavat puuta ja turvetta ovat ne metsäluonnon ja ilmaston megapilaajat. Ne on osattava erottaa kestävästä ja luonnollisesta puun käytöstä.

• Anonyymi

Se mihinkään ole hiipumassa,
      vaan uusi tappava kolmas aalto on jo alkanut maailmalla ja on tulossa tänne.

• Meillä on melkoisen kova tuuli tällä hetkellä. Kun istun tässä koneellani parvekkeen oven vieressä, kuuluu melkonen vinkuna oven välistä vaikka parveke on lasitettu. On laseissa tosin pieniä rakoja, ei se mikään umpitiivis ole. Vastapäiset laivatkin näkyvät heiluvan laitureissaan koska niiden valoketjut heiluvat aaltojen mukana. Tulevatkohan asukkaat merisairaiksi siellä sisällä. Toisessa laivassahan asuu perhe vakituisesti.

• On se jumal'auta ihmebantu toi röyhtäilijä. Hyvä, jos näkee ikkunastaan puun, niin on jo täysi metsätieteen dosentti. Autolla ajelee kohti Pyhtään kalaravintolaa ja katselee mennessään moottoritieltä näkyviä puita ja kun tulee kotiinsa, niin liimapuulevyt maailmalta kertovat kaiken huonekaluista, jalopuista ja vain siis muualla osataan plus että ihmebantu tietää

• Anonyymi

Onpa tainnut Josefin poika kylähitreli poimia vain parhaat ja itselleen sopivammat muistot siitä missä "ihmebantu" on metsissä liikkunut.
        Mitäpä jos yrittäisit siellä vihreissä hapoissa kiehuessasi joskus vaikka lukea mita ihan asiantuntijat kirjoittavat asioista. Siihenkin sinulla on mahdollisuus, mutta käytät kaiken senkin energiasi yrittäessäsi muistella jotain mielipaikkaani ja yrittää sepittää elämä olevan jonkun taukokahvilan ympärillä.
        Tosin fakta on ominkin silmin kenen tahansa havainnoitavissa kun ajelee sen kahvilaseisakin talousmetsäteillä eli Suomen parhailla metsänkasvatusmailla nii pelkää riukua on enää pystyssä silläkin laajalla itä Uuden maan alueella. Puhumattakaan suurista kotialueeni eli koko Kaakon kaikissa talousmetsissä.
        Mutta eihän stalinistisen ihmisryhmävihaajan ajatuksiin sana todellisuus edes mahdu! Sori siitä, Jori

• Anonyymi kirjoitti:

Onpa tainnut Josefin poika kylähitreli poimia vain parhaat ja itselleen sopivammat muistot siitä missä "ihmebantu" on metsissä liikkunut.
        Mitäpä jos yrittäisit siellä vihreissä hapoissa kiehuessasi joskus vaikka lukea mita ihan asiantuntijat kirjoittavat asioista. Siihenkin sinulla on mahdollisuus, mutta käytät kaiken senkin energiasi yrittäessäsi muistella jotain mielipaikkaani ja yrittää sepittää elämä olevan jonkun taukokahvilan ympärillä.
        Tosin fakta on ominkin silmin kenen tahansa havainnoitavissa kun ajelee sen kahvilaseisakin talousmetsäteillä eli Suomen parhailla metsänkasvatusmailla nii pelkää riukua on enää pystyssä silläkin laajalla itä Uuden maan alueella. Puhumattakaan suurista kotialueeni eli koko Kaakon kaikissa talousmetsissä.
        Mutta eihän stalinistisen ihmisryhmävihaajan ajatuksiin sana todellisuus edes mahdu! Sori siitä, Jori

Sulla pässi ei oo kuin kirjojen tai lehtien kautta "tietoa" puusta tai metsästä. Johan tuolla aiemminkin sanoin, että ihan Erkki Lähteestä saakka olen Pelkosten veljesten kautta metsäpolitiikkaa seurannut. Puusepän koulut käynyt ja jotain itsellekin rakentanut.

Kysy kavereiltasi Hallalta ja noilta muilta vastaavilta, kuinka he metsäänsä hoitavat. Kommunistiksihan Lähdettäkin haukuttiin ja nyt yhden ikimetsäohjelman takia persut ja MTK innostuneet haukkumaan ylen dokkaria. Sä oot täysin kadoksissa liimapalkkipuinesi, pelkkä onneton opistokemisti ja metsädosentti. Päätäs ku raavit, niin tiedät mistä tikut kynsiesi alle saat, dorka mikä dorka.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei noi vajakit ees ole ihmisryhmä

• Anonyymi kirjoitti:

Kuule, kaikille olisi parasta, kun vetäisit sen ruokintaletkusi solmuun dorka.

• Anonyymi kirjoitti:

Taitaa vituttaa röytäilevää sikaa, että minulla sentään on mahdollisuus kasvattaa metsääni. Säilyttää monimuotoisuutta, kaataa vain vanhimmasta päästä ja hyödyntää lisäksi omaa puuta lämmönlähteenä. Ja jopa tehdä itselleni ja kumppanille aivan ite jotain puusta. Tollaisia saatanoita, jotka katselevat ikkunasta ulos ajaen taukopaikan kahvilasta pätkän jotain metsäautotietä ja neuvovat, teitä on ihan tarpeeksi. Tekisit jotain, etkä vaan sanoisi, mitä pitää tehdä. Et siihen ole kyennyt ja nyt etenää kykene ja sitten minun suhteen isket kirvestä kiveen. On siinä meillä mies saatana. Kyllä tämän ketjun ainoata persua, sinua, näyttää närästävän jopa kunnon elämä maaseudulla. Googlaa nyt pässi ekaksi Erkki Lähde ja koeta lueskella. Nää hommelit ovat olleet tiedossani jo kauan ja naurattaa vaan kooMIKON kirjoitukset, että etköhän häivy

• Tervehdys vielä näin loppuvuodesta!

On se hyvä, kun ei ole noita metsänhoito huolia itsellä. Onpahan yksi huoli vähemmän mietittävänä. Tuosta männystäni etupihallani en kuitenkaan helpolla luovu. On se niin komea.

Joulupöydän herkut on nautittu ja mukavasta yhdessäolosta nautittu myöskin, joten nyt taas jaksaa olla aivan yksinkin. Ei kuitenkaan unohdettuna. Kaikenlaista mukavaa pientä on odotettavissa, mikä nyt korona-aikaan voi ilahduttaa.

Hyvää Uutta Vuotta!

Kiitos lopuillaan olevastakin, vaikkei se kaikkein mukavin vuosi ole ollutkaan.

• Anonyymi

Kiva, että "Rapulainen" halusi taas näyttäytyä, vaikkei metsää omistakaan, eikä sentään esiinny poimimalla jonkun hyviä taukopaikkoja hänen koko elämäkseen. Niin toimivat puhtaat trollit puolueissakin. He valitsevat maalittamansa kokonaisuudesta sen kirjaimen tai sanan. Koskaan eivät edes kokonaista lausetta, ja yrittävät muuttaa sen kokoaikaiseksi henkilön toiminnaksi ja historiaksi. Se on niin lapsellista ja läpinäkyvää, ettei sitä todellakaan osta monikaan.
        Ne jotka ostavat ovat jostain toisesta syystä halukkaita väärentämään toisten sanomia ja todellisuutta.
        Calvadosta varottaisin minäkin liikaa kynttilöitä polttamasta. Siitähän tulee parafiinistä savua sisäilmaan ja voi valua talia pöytäliinalle. Se tali taas on yhtä vaikeasti parannettavissa kuin poliittisen trollin aivot.
        Se vaatii tarkkaan poistamiseen ihan silitysrautaa ja toista imukangasta. Puhdistusaineet eivät taliin juurikaan tehoa.
        Itse en ole vielä sytyttänyt yhtään kynttilää tänä loppuvuonna.
        Pidän kuitenkin kynttilöistä ja minulla on niitä erilaisia esillä joko sellaisenaan seisomassa tai hienoissa kynttilänjaloissa
        Hauskoja vuoden viimeisiä hetkiä fiktiivisille Baronessille ja Furstinnille.
        Ihan anonyymisti!

• Metsänhoidon huolia? Häh, mitä tarkoitat?

Tolla sun perseennuolijallahan niitä huolia on, meillä taas, joilla on metsää, ei mitään huolia ole.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiva, että "Rapulainen" halusi taas näyttäytyä, vaikkei metsää omistakaan, eikä sentään esiinny poimimalla jonkun hyviä taukopaikkoja hänen koko elämäkseen. Niin toimivat puhtaat trollit puolueissakin. He valitsevat maalittamansa kokonaisuudesta sen kirjaimen tai sanan. Koskaan eivät edes kokonaista lausetta, ja yrittävät muuttaa sen kokoaikaiseksi henkilön toiminnaksi ja historiaksi. Se on niin lapsellista ja läpinäkyvää, ettei sitä todellakaan osta monikaan.
        Ne jotka ostavat ovat jostain toisesta syystä halukkaita väärentämään toisten sanomia ja todellisuutta.
        Calvadosta varottaisin minäkin liikaa kynttilöitä polttamasta. Siitähän tulee parafiinistä savua sisäilmaan ja voi valua talia pöytäliinalle. Se tali taas on yhtä vaikeasti parannettavissa kuin poliittisen trollin aivot.
        Se vaatii tarkkaan poistamiseen ihan silitysrautaa ja toista imukangasta. Puhdistusaineet eivät taliin juurikaan tehoa.
        Itse en ole vielä sytyttänyt yhtään kynttilää tänä loppuvuonna.
        Pidän kuitenkin kynttilöistä ja minulla on niitä erilaisia esillä joko sellaisenaan seisomassa tai hienoissa kynttilänjaloissa
        Hauskoja vuoden viimeisiä hetkiä fiktiivisille Baronessille ja Furstinnille.
        Ihan anonyymisti!

Kuules nyt ketjun ainut todellinen taliaivo. Kuka täällä kaipaa sinun viisastelujasi, ilmoittautukoot.

Jos joku todella kaipaa Alia täällä kirjoituksineen, voisi kyllä avoimesti sen myöntää. Perustakaa sitten uusia Elämiä ihan rauhassa tämän dosentin kanssa, minulla on muutakin tekemistä kuin lukea tuon dorkan kirjoituksia

• Anonyymi
        edson kirjoitti:

Kuules nyt ketjun ainut todellinen taliaivo. Kuka täällä kaipaa sinun viisastelujasi, ilmoittautukoot.

Jos joku todella kaipaa Alia täällä kirjoituksineen, voisi kyllä avoimesti sen myöntää. Perustakaa sitten uusia Elämiä ihan rauhassa tämän dosentin kanssa, minulla on muutakin tekemistä kuin lukea tuon dorkan kirjoituksia

On aina kiva todeta pienen kylähitlerin olevan täydessä äänessä. Se on hiukan sen Moldovalaisen Mahalagesca bassotorvi orkesterin kuuloista. Kova ääni pienestä!

• Anonyymi kirjoitti:

On aina kiva todeta pienen kylähitlerin olevan täydessä äänessä. Se on hiukan sen Moldovalaisen Mahalagesca bassotorvi orkesterin kuuloista. Kova ääni pienestä!

Kuka ei menetä mitään jos

Kuule, kaikille olisi parasta, kun vetäisit sen ruokintaletkusi solmuun dorka.

• Mukava nähdä Rapukin täällä!

Eipä ole meilläkään metsää, siskon miehellä jonkin verran on, yhden serkkuni miehellä enemmänkin ja on innokas metsänhoitaja.

Siskon mies hakkautti osan metsästään vuosia sitten ja istutti siihen uuden taimikon. Nyt nekin puut ovat jo melko korkeita. Heillä on puilla lämmitettävä leivinuuni ja saunan kiuas, puita on aina ollut omasta takaa.
      Heidän talonsa vierestä kulkee junarata, josta valtio hakkasi muutama vuosi sitten puut hoitotoimenpiteenä, etteivät kaadu myrskyssä radalle, josta saivat viedä puut omiin tarpeisiinsa ja siitäkin riitti poltettavaa pitkäksi aikaa.

Meillä voi polttaa ainoastaan kynttilöitä kotona, sitäkään emme juuri tee, sellaisia paksuja valuvia emme polta koskaan.

• Minäkään en kaipaa tänne ketään anonyymejä enkä Röyh-nimmareita, jos hänellä ei ole muuta sanottavaa kuin haukkua joitain elämäläisiä sekä pilkata kaikkea suomalaista työntekoa, on se sitten metsänhoitoa, maanviljelystä, vihannesten kasvatusta, maataloutta taikka vesireittien rakentamista taikka voimalaitosten käyttöä, kaikki on aina peestä Suomessa kirjoittajan mielestä. En pidä sellaisesta tiedottamisesta ja ylimielisyydestä kotimaatamme kohtaan.

• Anonyymi

Siinähän Baroness hyvin tiivisti, missä kaikessa meillä on parantamisen varaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinähän Baroness hyvin tiivisti, missä kaikessa meillä on parantamisen varaa!

No myönnän, että nyt kyllä Baroness kävi keräämässä kylähitleriltä pinnat. Taitava teko! Kylähitler on tuosta ikuisesti kiitollinen. Ilmeisesti sitten myös kaikki ihmisryhmien jahtaajat. Eipä tuon paremmin olisi voinut kepu, punavihreä ja persujahti myönteistä kantaansa ilmaista. Tuskin tässä mitään tarvitsee lisätä.

• Anonyymi

Pitää koittaa ohittaa tuo Ali kaikin tavoin. Se kaivaa ja kaivaa, ei oo kohillaan miehen mieli.

Vaikka Suomessa on kehiteltävää, niin on kaikkialla. Itse odotan mielenkiinnolla, kestääkö hallitus koossa. Samoin odotan EU:n tiukentavan ympäristö ja ilmastopolitiikkaansa. Ja paljon paljon muuta

• Anonyymi kirjoitti:

Pitää koittaa ohittaa tuo Ali kaikin tavoin. Se kaivaa ja kaivaa, ei oo kohillaan miehen mieli.

Vaikka Suomessa on kehiteltävää, niin on kaikkialla. Itse odotan mielenkiinnolla, kestääkö hallitus koossa. Samoin odotan EU:n tiukentavan ympäristö ja ilmastopolitiikkaansa. Ja paljon paljon muuta

Toi oli minun läpätystäni

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kun selvästi näkyy, että baroness lukee energia asioita vaikkakaan ymmärryksestä jää kysyttävää, niin oheistan tähän ihan huumorintajuani yhden asiakommenttipalstoilla kirjoittamani kommentin:

"En oikein ymmärrä miksi tätäkin, aivan rationaalia asiaa yritetään nähdä puoluevalossa. Valoa tarvitsevat kaikki ja kaikkien olisi kyettävä näkemään ja ymmärtämään rationaalisti mistä suuren mittakaavan lämpöä ja "valoa" voidaan ilman suuria luontojärkytyksiä tuottaa.

Silloinhan asia on kaikilla tilastoillakin aivan selvä.

Sitä on puolueväristä huolimatta tuotettava merkittävästi mahdollisimman modernilla ja sovelletulla ydinvoimalla. Toisaalta kuten suurissa talousmahdeissa etenkin Kaukoidässä, Etelä aasiassa ja Lähi-idässä suurelta osin maakaasulla joko suoraan alueen putkista tai rahdattuna LNG muodossa valtamerien yli edelleenkin taloudellisesti kannattavana. lähes koko Eurooppa käytää maakaasua eri muodoissa ylivoimaisesti enemmän kuin Suomi mikä on valinnut ihan suomalaisen tien eli soiden ja metsien kaupallisen polttamisen.

Onneksi se on soiden polton osalta saatu laskuun. Pitää vielä toimia, että metsän käyttö kaupalliseen energiaan sen kaikissa muodoissa saadaan luontomme nimissä nopeasti loppumaan ja metsän lainausta käytetään johonkin paljon kestävämpään, jalostetumpaan ja hyödyllisempään.
      Siinä todellakin voimme ottaa oppia maailmalta ihan jäljellä olevien talousmetsien hoidossa ja käytössä.

Tuulivoimankaan koko seurauksia ei haluta tunnustaa vaikka ne ovat aivan selviä. Esimerkiksi pakollinen vastaava stabiilivoima niille päiville kun ei tuule ja sen voiman huono talous itse ns. silvottuna sekä sellaisen voiman operointi kaikkein saastuttavimmassa valmiuslämpötilassa juuri tuulivoiman vuoksi.

Ihan polittisesta väristä riippumatta tarvitsemme ihan tilanteen korjaamiseksi heti rakennusohjelmiin noin 5 GW sähköydinvoimaa ja suuriin kaupunkeihimme matalapaineista lämpöydinvoimaa saman verran eli noin 5 GW.
      Kaikki kunnalliset turvetta ja puuta polttavat lämpölaitokset pitäisi ensiapuna muuntaa metaanitoimisiksi kun se on teknisesti ja lähes halvalla heti toteutettavissa. Metaani on sitten hankittava ja sitä varten pitää kehittää maan omaa biokaasutuotantoa ja vihoviimein rakentaa se valtamerikelpoinen LNG vastaanottoterminaali joko oikeana terminaalina tai LNG aluksen terminaalikäytössä kuten Liettuan Klajpedassa.

Nämä kaikki hankkeethan torppasi aikoinaan niitä kehittämään tarkoituksella valittu MTK metsän ja suon polttotsaari Härmälä, jota vielä kaiken pahanteon jälkeenkin toinen luonnon ja metsien pilaaja Tiilikainen Kepusta "palkitsi" aitoon hyvä isäntäveli tapaan! Tällaisetkin pitäisi energian ohella maassamme korjata

• Miksi et ole ehdolla kansanedustajaksi ja pääse sinne näitä ideoitasi ehdottelemaan? Ei se auta että näitä asioista jauhaa vuodesta toiseen jossain suomi24 palstoilla, ei johda yhtään mihinkään.

• Anonyymi

Tuohon voi sitten taas pomppia olkkarissa tasajalkaa ja kiukutella, että en hyväksy minkään epäkohdan kertomista tai parannusehdotusta kun mulle on televisiossa ja paikallis uutisissa kerrottu miten maailman parasta ruokaa meillä on ja miten kaikki muutkin asiamme ovat maailman parhaiten.

Paitsi että meillä ovat maailman kalleimmat asunnot
      Meillä on maailman kallein ruoka
      Meidän metsämme ovat pahasti raiskattu ja väärinkäytetty
      Tuotamme maailman eniten joukossa saastetta per ihminen
      Joudumme tuomaan joka päivä sähköstämme 25%

Kaikki tosiasioita ja ilmiselviä faktoja ja listaa voisi pidentää, mutta ei saa sanoo,
      Kun joku sanoo, niin pompin kyllä olkkarin lattialla vihaisesti!

• Anonyymi

Mutta älä huolestu baroness! Minulla ei ole hajuakaan kuka olet, enkä edes halua tietää kuten en halua tietää yhdenkään muunkaan todellisuutta. Johtopäätöksiä täällä tehdään vain fiktiivisistä nimimerkeistä tai anonyymeistä ja heidän fiktiivisistä persoonallisuuksistaan.
        Niin kuin oikeassakin elämässä jotkut ovat fiktiivisessäkin hanurista ja jotkut eivät.
        Kukaties kun täällä jotkut pitävät historiasta tarkkaa kirjaa niin muista erittäni monta aivan erinomaista Hesarin elämän aikaa, missä sinäkin pystyit vielä ihan normaalisti kommunikoimaan kunnes saapui, saapui, saapui kuka-Who????
        Tuohon kysymykseen jätän vastauksen täysin avoimeksi
        Mutta totean vielä että kyllä on hauska kirjoitella kun pyydätte!

• Tää ei sitten kuulu hevon vittua Alille

Täällä ollaan oltu koko päivä sisällä ja nuoret pakanneet kapsakkinsa valmiiksi huomista varten. Matka jatkuu Tampereelle ja kuulemma siellä katsastetaan hiukka Nokian maisemia ja myös Tampereen lähitienoita. Kuulemma tulevaisuutta varten

Näyttää pysyvän ulkolämpätila ihan mukavissa asteissa eikä luntakaan tule, kiitos siitä, kenelle sitten kuuluukaan. Siis se kiitos.

Ny koneelta huitsin sohvalle ja toivotan Aran ja Amummun kirjoittavan jotain muuta, että pääsis irti ...

• Nyt se pikkuinen sitten huomenna lähtee teiltä, oli tutustumassa isoisään. Ensi kesänä tulevat uudelleen, niin olitte jo alustavasti sopineet, että teette Lapin matkan, näin muistelen.
        Ex-miniäni on muuten nokialainen, muistan kun lapsenlapsemme pieninä puhuivat hiukan nääs-murretta äitinsä mukaisesti Vantaalla, niin nyt puheissaan kuultaa etelä-pohojanmaa lievästi.

Meillä tuuli jatkuu edelleen ja ohut lumikerros nurmikolta ei ole sulanut koko päivänä.

• Anonyymi

No ihan unohdin, että baronesshan oli ikiaikainen enon ihailija. Aina jo vuosia sitten kehui ja vaati minua vaikenemaan enon kilteistä sanomisista. Hiisi vie, olisi minunkin täytynyt pitää jotain kirjaa historiasta niin muistaisi oikein että minuahan osoiteltiin jo Porinoiden aikaan enon syrjimisestä ja vaikenemaan vaatimisesta. Miten sattuikin unohtumaan tuollainenkin seikka. Pyydän kyllä nyt baronessilta anteeksi että porinoissa kauan sitten niin kovasti enoa ihan syyttä arvostelin. Nyt tulee varmasti baronessillekin parempi mieli eikä tarvitse enää pomppia olkkarin lattialla.

• Kyllä, olen aina tykännyt kaikista elämän kirjoittajista, myös aikoinaan yrmeästä körmystä, minne lie kadonnut. Välillä oli pientä kärhämääkin muutamien kanssa, mutta ne on unohdettu jo ajat sitten. Osa jättänyt elämän taakseen, myös se körmy. Jatkamme muut täällä suht sopuisasti. Ja en pompi olkkarin lattialla. En tanssi edes argentiinalaista tangoa. Katselen ja kuuntelen kyllä, silloin tällöin.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Kyllä, olen aina tykännyt kaikista elämän kirjoittajista, myös aikoinaan yrmeästä körmystä, minne lie kadonnut. Välillä oli pientä kärhämääkin muutamien kanssa, mutta ne on unohdettu jo ajat sitten. Osa jättänyt elämän taakseen, myös se körmy. Jatkamme muut täällä suht sopuisasti. Ja en pompi olkkarin lattialla. En tanssi edes argentiinalaista tangoa. Katselen ja kuuntelen kyllä, silloin tällöin.

Voi kuinka ihanaa. Turhaan en ole Baronessissä kaikki nämä menneet vuodet kaipaillut.
        Minä jatkan myös aivan sopuisasti paitsi jos näen jonkun käyvän pikku persiuen kimppuun ilman perusteita ja puolustavan tuulenkaatojaan, niin innostun kyllä kertomaan tosiasiaoita.
        Kukaan ei kykene väittämään tai osoittamaan ettenkö olisi inhoittavastikin kertonut ainoastaan totuutta.
        Totuus ei vaan sovi kaikille ja suurin piirtein tiedämme keille erityisesti totuus on kovin vierasta.
        Yksi sellaisista on nyt mummo apua rukoileva kylähitlerkin.

• Calvados kirjoitti:

Kyllä, olen aina tykännyt kaikista elämän kirjoittajista, myös aikoinaan yrmeästä körmystä, minne lie kadonnut. Välillä oli pientä kärhämääkin muutamien kanssa, mutta ne on unohdettu jo ajat sitten. Osa jättänyt elämän taakseen, myös se körmy. Jatkamme muut täällä suht sopuisasti. Ja en pompi olkkarin lattialla. En tanssi edes argentiinalaista tangoa. Katselen ja kuuntelen kyllä, silloin tällöin.

https://www.youtube.com/watch?v=tir5_m6E4lc

Tässä näyte erittäin taiteellisesta argentiinalaisesta tangosta suuren orkesterin esittämänä ja mestaritanssijoiden tanssimana.

• Täällähän on juttua pukannut. Ison osan näköjään on väsännyt tuo röyhtäilevä amomuumi. Ei mee hällä hyvin. Hirveä tarve olla ihmisten (meidänkin) kanssa tekemisissä, mutta ei osaa tehdä sitä niin, että siitä kukaan, hänkään, saisi jotain positiivista irti. Eivät taida "tieteelliset" kirjoituksensa/kopionsa oikein saada suosiota muillakaan foorumeilla, joilla ne olisivat enemmän omiaan, miksipäs muuten niitä tänne kopioisi. Täällä tietysti pitää osoittaa tuhmalle kansalle ihmeitä ja paremmuuttaan asioissa, missä hän uskoo/uskottelee meitäkin opettavansa. Copy-paste onnistuu kyllä häneltä kiitettävästi. Mutta ihmisen ymmärtäminen on hänellä alkeistasolla.

Minä olen pitänyt koneiden siivoamisrupeamaa. Olen putsannut sekä tietsikan että puhelimet kaikesta turhasta. Ja sitähän on piisannut, etenkin tietsikassa. Siellä oli myös kaikenlaisia netistä taltioituja kirjoituksia, joita joskus olen lukenut ja pitänyt hyvinä ja tallentanut myöhempää tarvetta varten. Ja pah. Kertaakaan niitä sen jälkeen en ole lukenut - saati sitten kopioinut tänne teidän luettavaksenne🤣.

Aina välillä olen täälläkin mäkättänyt liiallisesta digitalisaatiosta, mutta tänään olen sitä vain hämmästellyt. Olen pari vuotta käyttänyt aina silloin tällöin Shazam-nimistä musiikin tunnistussovellusta. Tänään tajusin, että se on näinä kahtena vuotena kehittynyt äpiksi, jota voin vain suu auki ihmetellä. Kaiken se tietää. Tänään huomasin, että siitä löytyy monen, juuri soimassa olevan kappaleen sanatkin. Taidankin aloittaa sen kanssa uudelleen ranskan opinnot. Mahtava keksintö se on.

Täällä on nyt maassa vähän valkoista, ja hissuksiin tiputtelee lisää. Mutta eiköhän se huomenna taas jo muutu vedeksi. Poika on työmatkalla Itä-Suomessa, ja lähetti aamupäivällä Kajaanissa ottamansa kuvan autostaan, joka oli kauttaaltaan jään peitossa: satoi vettä ja pakkasta oli neljä astetta. - Ilmailun hyvin tuntema, ihmisiäkin tappanut ilmiö. - Vähän tätä mutsia alkoi kauhistuttaa. Aikoinaan samoja asioita jännitin, kun siippa Suomea kiersi, ja nyt sitten pojan takia. Ei tule loppua siitäkään piinasta. Näköjään.

Kiva kun Rapunenkin anto kuulua itsestään. Ainakin terveenä kuuluu olevan. Ja hyvä niin. Toivottavasti jatkuu. Myös edes piipahtelunsa täällä. Arakin oli poikennut. Toivottavasti hänkin jo tokenemaan päin ja pääsisi taas normaaleihin toimiinsa.

Hyvää iltaa!

• Kiva että tulit kuitenkin auttamaan syvää ystävääsi kylä hitleriä, kun hän mummo apua pyysi.
        Hädässä ystävä tunnetaan.
        Menet varmaan auttamaan sitten kun hän pyytää apua persujen saunan taakse viemisessäkin!
        Mutta ole rauhassa. Minulla oli tänään vaan kirjoituspäivä ja ihan niiden totuuksien muistelupäivä. Sellainen millaisen olemassaoloa teikäläiset tuskin muistavat

Aion taas pysyä omalla ketjullani minkä katselusuosio kirjoitettuihin kommentteihin nähden on jostain syystä suurempi kuin täällä mitä lukevat vain nenäihmiset eli kommenttien kirjoittaja, mutta ei kai se kuulukaan tämän tasoisten kirjoittajien moista pikkuseikkaa huomata.

Käyn kyllä välillä katsastamassa oletteko keksineet mitään muuta aihetta kuin Ali sitä, Ali tätä ja että pitääkö teitä avustaa elämän piristämisessä!

Siis teen sen jos olen hengissä. Mehän olemme kaikki siinä iässä, että noutaja voi tulla ihan pyytämättä ja omilla avaimilla. Sen takia ehkä joillain onkin niin kiire saada viestinsä valmiiksi ja persut sekä muut pelkän nimikkeen perusteella automaattisesti saunan taakse talutettavat vaiennettua.

Onneksi tulee kohta kunnallisvaalit ja pääsee hyvässä lykyssä äänestämään Sinnemäkeä!

Hyviä tuulia sinullekin taas ensi vuonna. Onhan sinulla ainakin lepakko syötettävänä. Onhan sekin harrastus syöttää "kädettömiä" (teidän omista jutuista tuo siis pääteltynä)

• ps. sen verran vielä piipahdan toteamassa että jos meteorologien koulutukseen ei kuulu osta laskea vierailukerroin ylläpitäjän luvuista, niin ennen tätä käyntiäni se oli teillä 3.23 ja otaksutulla vain minun ketjullani 4.897.
      Se oli kutakuinkin samoissa suhteissa myös edellisissä ketjuissamme. Mutta tämä onkin niitä faktoja jota ei sovi täällä edes mainita!

• On toi onneton, sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ...

Se alijäähtynyt vesi on yksi kurja kummajainen. En tiedä, mitä kaikkea muuta kummajaista lentokoneet kohtaavat, mutta me maan matoset autolla kulkiessa kohtaamme joskus myös hernerokkasumuja, lumipöllyjä ja tietysti perinteistä liukkautta ja synkkää pimeyttä, missä vaanii vaikkapa hirvi. Kesäisin kaatosateita ja kait vuodenajasta riippumattomia kovia myrskytuulia, mitkä saattavat yllättää jopa autolla ajajan.

Eilen poijan kanssa tutkailimme leirintäalueiden mökkitarjontaa ensi kesää varten. Ihan on miniäkin innoissaan, ei ole nähnyt Lappia kuin kuvissa. Aika homma heillä edessä, työpaikkojen etsintää, kodin katsomista ... poika on ihmeen varman oloinen ja miniällähän ei työnsaanti liene ongelma, sen takaavat sairaan/terveydenhoitajan koulutus ja jo tietty duunikokemuskin.

• Mietin näitä uutisarvoja

Mikä arvo on sellaisella uutisella, että 1000 ihmiseltä on kysytty energian hinnasta versus ilmastonmuutoksesta ja tulos on se, että ihmiset kuulemma ovat enemmän huolissaan energian hinnasta. Sitten näytetään sitä, kuinka ihminen laittoi kinkkua uuniin.

HS pohtii perusturvan tasoa. Riittääkö se vai ajaako se leipäjonoihin?

Kyllä yhtä ihmettelen noissa asioissa. Jos vuodesta toiseen jotkut ihan kunnossakin olevat ihmiset eli ns. terveet "eivät löydä töitä" on sitten nousu tai laskukausi, niin ... ei kelpaa muutaman satasen netto kuukausituloihin, koska joutuu joka päivä lähtemään sinne duuniin.

• Saatoin kirjoittaa tylyhkösti Ravulle, joka osallistui omalla tavallaan metsäkeskusteluun. Ei ollut tarkoitus loukata.

Ja kyllä täällä itse kuulisin myös mielelläni Lieksan tapahtumista ja ei aina tartte ees tapahtua.

Who tulee taas ajallaan meitäkin tapaamaan ja Puosu vois kans ilmoittaa hengissäolostaan hieman useammin.

No rokotetta odotellessa sentään kuljemme kohti kevättä. Kakspiippuinen on suhe tällaiseen talveen. Korvien välissähän nämä suhteet ilmaan, säähän, syntyvät. Mutta hei, ei ollut tässä taannoin kivaa sekään, kun liki kuukauden paiskoi niskaan -30. Ja 30 cm kerralla lunta on ... 30 cm. Sais sataa naapurin puolelle.

• https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007657738.html

Yhtä ihmettelen. Suomessa puhutaan koulukseen panostamisesta, tutkimukseen panostamisesta jne. Sitten, kun jotain kehitettävää olisi, niin vedetään rahoitus alas.

Mitä muuta Suomi tulevaisuudessakin ostaa muualta? Eli olemmeko kaikissa muissa kuin selluasioissa alihankkija yrittäjiä? No ei hätiä mitiä, myydään halpaa sähköä ulkomailta tuleville yrityksille, annetaan helposti kaivoslupia ... pääasia siis että Suomeen sijoitetaan. Jospa ne yritykset sitten ottaisivat suomalaisia edes työhön. Pidetään peukkuja. Kunhan yleistyy vielä se, että digitaalisesti voidaan Suomeen ulkomailta tulleen yrityksen työväki palkata siis etänä sieltä jostain, ehkä sieltä jostain tulee myös erikoisosaaminen. Ja suomalainen istuu sorvin äärellä sorvaamassa alihankintakamaa, mitä sitten ostetaan, kun työmarkkinat toimivat muualla virkistyvät. Siihen asti odotellaan. Ja sellua kuskataan ja sahatavaraa kuskataan ja toitotetaan, että Suomi elää metsästä

• Sateista ja tuulista uudenvuoden aatonaattoa. Vähäinenkin lumi nurmikolta sulanut ja maa on märkää. Parvekkeen ovi vinkuu edelleen.

Edsonin poika havittelee siis takaisin Suomeen muuttoa, vaimolleen varmasti löytyy heti työpaikka TAYSista, jos sinne suunnalle muuttavat.

Amummu oli näkevinään eilen täällä Aran kirjoituksen, minun silmiini ei ole osunut. Onkohan taas robo poistanut vaikka aina hän vähintään allekirjoittaa m.

• Juu, en minäkään aran kirjoitusta ole huomannut. Toivotaan, että ilmestyy

Ai ai, kun löytäisi tästä aiheesta enemmän kirjoituksia https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/talous-yhteiskunta/kuka-maksaa-ajattelusta-raha-asettaa-rajat-tieteen-tekemiselle

Olikos se Hawking, joka mustia aukkoja löytäessään ... niin, kun häneltä kysyttiin, mitä hän nyt meinaa tehdä, niin vastaus oli, että kumota oman tutkimuksensa.

Kuulin proffatasoisten ja tohtoritasoisten ihmisten valittelevan käsien sitomisista ja projekteista, mistä ei voi kieltäytyä, jos haluaa saada ansioita. Ja mikä saattaa olla tulos? Välinpitämättömyys ja jopa tieteen vastaisuus. Taistelua omasta tilasta? Valehtelua suorastaan? Mihin tutkimusta suunnataan ja miksi? Kuka määrää suuntaa?

• Stephen Hawking olikin todella mielenkiintoinen persoona kaikkine mustien aukkojen ym tutkimuksiensa perusteella. Olen usein katsonut häntä tv-ohjelmissa, missä hän pitää luentoa sen puhekoneensa avulla. Hän on siinäkin mielessä erikoinen tapaus, että hän sairastui ALS-tautiin jo 21-vuotiaana, joka rapauttaa melko nopeasti liikunta ja puhekyvyn. Aivot pysyivät kirkkaina kaiken aikaa ja hän kuoli vasta 76-vuotiaana, kun siihen kuollaan yleensä muutaman vuoden sisällä sairastumisesta. Hän sairastuikin siihen paljon nuorempana, kun siihen sairastutaan yleensä vasta keski-iässä. Yksi tuttuni kuoli siihen noin 3 vuodessa, oli alle eläkeiän sairastuessaan.

Hawking oli niitä neroja, jotka eivät koulussa nuorina paljoa lukeneet, pärjäsivät niukin naukin hiukan keskitason yläpuolella ja oli tiukkaa päästä arvostettuihin yliopistoihin opiskelemaan.

• Teillä on niin korkealentoisia aiheita etten keksi niihin mitään lisättävää. Kun elää neljän seinän sisällä, mistään tapahtumistakaan ei ole tietoa. Mitä nyt sukulaiselle oli sattunut oudohko kummitusjuttu. Koirareki, joka kolme vuotta sitten kolaroi puun kanssa ja alkoi puoltaa, on itsestään kunnostautunut käyttökelpoiseksi. Kotitonttu vai pakkanenko lie käynyt navetan perukoilla suoristamassa jalaksia.

Ei tainnut tästäkään kukaan hullummaksi tai viisaammaksi tulla.

Vietin iltapäivän Teemalla Fannyn ja Alexanderin seurassa. Ruotsalaisen jouluidyllin keskeltä nousee todella paha tyyppi. Piispa joka on olevinaan totuuden sanansaattaja maan päällä ja ruoskii lähimmäisiään valehtelusta. En tiedä, kehen vertaisi...

• Onkohan noissa jalaksissa osa puuta ja vahvistettu raudoituksella, etteivät kulu niin paljon hankea vasten, niin aikansa navetan perukoilla ollessaan on saattanut vääntynyt puuosa oieta itsestään. Puuhan on aika elävää laatua, rautakin vääntyy lämpötilojen mukaan, ajatellaanpa vaikka ratakiskoja, siksi niihinkin jätetään laajenemisvarat kesähelteille.

Tiedän kehen tuota piispaa voi verrata...

• "Olen pari vuotta käyttänyt aina silloin tällöin Shazam-nimistä musiikin tunnistussovellusta."

Tuo Shazam on alunperin muistaakseni Applen aplikaatio, nykyisin saa anroidiinkin, toimineeko pc:ssäkin. Googlen musiikintunnistus, eli Sounds Search toimii myös erinomaisen hyvin, löytyy anroidista widgettinä tai suoraan puheentunnistuksen kautta.

• Jaahas ja juu, vuosi lähestyy loppuaan ja tänään enää puolikaasulla teen töitä. Parit uudenvuoden nakit pitänee kaupasta hakea. Kuohujuomaksi saa kelvata pullo belgialaista olutta. En ole kerennyt edes ketjua tarkemmin lukemahan, paljon näyttää olevan yhden sun toiselaisia kirjoituksia.

• Mitähän nuo musiikintunnistusaplikaatiot oikein ovat? Täytyipä tarkistaa. Eli kuuntelet jotain kappaletta, avaat sovelluksen ja sovellus tunnistaa sen kappaleen ja kertoo, mikä se on.

Itse en ole musiikki-ihminen henkeen enkä vereen, mutta aina silloin tällöin herää kysymys, että mikä hiton kappale tuo nyt onkaan, mikä juuri soi.

Itselläni on puhelimessa sellainen kasvintunnistusaplikaatio, mutta se vaatii varmistuksen joltain muulta apin käyttäjältä.

• Juurikin noin.

Voinko olettaa ettet ole käyttänyt myöskään Google Lenssiä? Kuuklaa mikä se on, lataa ellei vielä ole luurissa, käytä ja hämmästy.

Ootteko muuten humanneet että tää ketju on nyt tossa sivuston alussa mainittu "trendaavaksi" ketjuksi? Olenkin aina ollut sitä mieltä että täällä trendaa aika peijakkaasti.

• Maalainen bussikuski "Suomi on maalainen" -dokkarissa, mielissään siitä, että muuan haastateltava oli verrannut maalaisia ja hesalaisia bussikuskeja, edellisten eduksi: - Ei ole kohti lentänyt.

Selvä peli, vitsikkäästi sanottu ja riitti voittoon.

• Oon katellut tuota sarjaa myös, mutta bussikuskivertailuja en muista tai en ole huomannut. Oliko kyseessä joku kilpailu, missä jaettiin palkintoja bussikuskin vitsikkyyden perusteella? Siis lande voitti vastaan stadi?

On niin onni ollut saada nähdä Hesaa sentään muutamasta vinkkelistä ja sitten kun vertaa vaikkapa kuhmoislaisia totuuksia muihin totuuksiin, niin voi hiljaa naureskella partaansa. Kun sodan kokeneet ovat jo poistuneet enimmäkseen täällä landellakin keskuudestamme, niin pysäkille jääneet ne ne vaan odottavat ja odottavat

• edson kirjoitti:

Oon katellut tuota sarjaa myös, mutta bussikuskivertailuja en muista tai en ole huomannut. Oliko kyseessä joku kilpailu, missä jaettiin palkintoja bussikuskin vitsikkyyden perusteella? Siis lande voitti vastaan stadi?

On niin onni ollut saada nähdä Hesaa sentään muutamasta vinkkelistä ja sitten kun vertaa vaikkapa kuhmoislaisia totuuksia muihin totuuksiin, niin voi hiljaa naureskella partaansa. Kun sodan kokeneet ovat jo poistuneet enimmäkseen täällä landellakin keskuudestamme, niin pysäkille jääneet ne ne vaan odottavat ja odottavat

Totuuksia on monia, mukaanlukien vaihtoehtoiset totuudet. Sitten on vielä faktat erikseen. Niistä harvemmilla on selkoa.

• edson kirjoitti:

Oon katellut tuota sarjaa myös, mutta bussikuskivertailuja en muista tai en ole huomannut. Oliko kyseessä joku kilpailu, missä jaettiin palkintoja bussikuskin vitsikkyyden perusteella? Siis lande voitti vastaan stadi?

Mulla kosketus maaseutuun on alkanut varsinaisesti 1972 ja sen jälkeen joka vuosi monta kertaa olen saanut tilaisuuden olla maalla. Enemmän aina on kiinnostanut minua pelto ja pellon kasvit kuin se "uho", mitä olen kuullut ns. maalaisten voimainponnistuksista. Ja kaiken tietämisistä. 1800 luvullahan jotkut söivät vielä perunan kukinnon tuottaman "mukulan" eli hedelmän tai maassa ollut siemenperuna keitettiin muiden mukuloiden mukana kalasoppaan.

Uteliaana katselen tanskalaista maajussia kokeiluineen ja tekemisineen kuin suomalaista maaseutu-uhoa, jota yhä esiintyy. Duuri voittaa aina mollin ja jos nyt ei aina strömsössä ollakaan, niin mieluummin sielläkin kuin naamassa voitokas yliote, kun harvesteri kaataa ja rekka vie pois.

• Anonyymi
        edson kirjoitti:

Ei se mikään kilpailu ollut. Minä vain kiinnitin huomiota tuohon hauskaan sanontaan: Ei ole kohti lentänyt. Eli landekuski kai tarkoitti sitä, että häntä ei ole kivitetty tms. matkustajien taholta. Tai niin kuin jos joku nainen ottaa vastaan kohteliaisuuden sanomalla: eivät ole muutkaan haukkuneet.

Mitä enemmän jotain yksityistä hauskuutta selittää, sitä huonommalta se tuntuu. Anteeksi. Koetan pysyä asiassa.

m

• Anonyymi
        edson kirjoitti:

Mulla kosketus maaseutuun on alkanut varsinaisesti 1972 ja sen jälkeen joka vuosi monta kertaa olen saanut tilaisuuden olla maalla. Enemmän aina on kiinnostanut minua pelto ja pellon kasvit kuin se "uho", mitä olen kuullut ns. maalaisten voimainponnistuksista. Ja kaiken tietämisistä. 1800 luvullahan jotkut söivät vielä perunan kukinnon tuottaman "mukulan" eli hedelmän tai maassa ollut siemenperuna keitettiin muiden mukuloiden mukana kalasoppaan.

Uteliaana katselen tanskalaista maajussia kokeiluineen ja tekemisineen kuin suomalaista maaseutu-uhoa, jota yhä esiintyy. Duuri voittaa aina mollin ja jos nyt ei aina strömsössä ollakaan, niin mieluummin sielläkin kuin naamassa voitokas yliote, kun harvesteri kaataa ja rekka vie pois.

Siis sinäkin, Brutukseni. Eli täällä on kaksi miestä, jotka halveeraavat maaseutua.

m

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se mikään kilpailu ollut. Minä vain kiinnitin huomiota tuohon hauskaan sanontaan: Ei ole kohti lentänyt. Eli landekuski kai tarkoitti sitä, että häntä ei ole kivitetty tms. matkustajien taholta. Tai niin kuin jos joku nainen ottaa vastaan kohteliaisuuden sanomalla: eivät ole muutkaan haukkuneet.

Mitä enemmän jotain yksityistä hauskuutta selittää, sitä huonommalta se tuntuu. Anteeksi. Koetan pysyä asiassa.

m

"Tai niin kuin jos joku nainen ottaa vastaan kohteliaisuuden sanomalla: eivät ole muutkaan haukkuneet".

Tuosta sanonnasta tuli mieleeni savolainen tapa kiertää asioita, mitä tekevät myös mm lappilaiset, kun heiltä kysyy, onko talvi tulossa, niin vastaus on että näkyy jänis olevan vaihtamassa väriä, tai että savolaiselta kysyy, onko junan perässä enemmän tilaa, niin kondyktööri vastaa, että kyllä tilaa on, vuan siellä ei ole vaunuja.

• Olenpa tykännyt Tervon haastateltavista ja voi aistia taiteilijuuden ominaispiirteitä. Rohkeus kulkea omaa polkua, vaikka voi aistia myös herkkyyttä, mikä saattaisi viedä aivan muuanne kuin oman taiteen kehittymiseen. Meille pulliaisille ja ainakin minulle tulee joskus mieleen trapetsilla kulkeva ja kuinka pieni horjahdus voisi ... ja millaisia ulkoisia paineita tuntuisi seuraavan joitain, jotka poikkeavat virrastamme.

En edes tiennyt, kuka on Soile Yli-Mäyry ja odotan tämän illan haastateltaa.

• Soile Yli-Mäyry maalaa erittäin värikkäitä tauluja. Eilen haastatteli Rosa Liksomia. Sitä ennen Vesa Vierikkoa. Kaikki eri alojen taiteilijoita.

Seela Sellan haastattelu oli myös mielenkiintoinen siinä sarjassa, missä haastatellaan näitä kuuluisia eri alojen taiteilijoita, kuten Jorma Panulaa hiljattain.

• Minäkin olen huomannut koneessani olevan puhehaun, eli tuon Lenssin ja ihmetellyt, mikä se on. Se ei ole minulla päällä, mutta kun joskus haen jotain niin aukeaa sivu, että puhehaku ei ole päällä ja ihmetellyt että mikä ihmeen puhehaku, en minä sitä tarkoittanut vaan laita se sivu nyt näkyviin kuten ennekin, sanahaulla.

Nyt alkaa TV 1 kreivitär Sofien 90-v päivät! James tarjoilee ja esittää kreivittären jo kuolleita ystäviä.

• Kiitti who, nyt on Lens puhelimessa. Kaiken perkuleen ... ne kehittää.

Täytyy lukea vielä vähän tuosta sovelluksesta. Odotan sitä päivää, kun puhelimella voi lähettää tarkan kuvan lääkärille vaikkapa ihottumasta tai muita tietoja kuin sydämen sykkeen.

Täällä sataa vettä. Ei vielä kertaakaan valmet ole lunta puskenut pois. Katotaan sano ... millaiseksi talvi muodostuu.

• Ja taas viimeistä viedään! Jos on jotain, mikä jäänyt tänä vuonna tekemättä niin nyt pitäisi jo ottaa kiirus käteen, jotta ehtisi sen tehdä vielä vuonna 2020:)

Tuolla ylempänä ihmettelette Aran hävinnyttä kirjoitusta. Minähän sitä kai ensiksi ihmettelin, mutta luulen nyt, että kyseessä oli joku aiempien päivien kirjoitus, joka vain vilahti selatessani viestejä, jotka jääneet minulta lukematta. Eli luultavasti mitään ei ole viety. Mutta nythän LiisaO on kirjoittanut tänne, ja pääasia se, että hän on kyhyllään eikä ole lisää ongelmia kaatumisestaan koitunut.

Tuolla ylempänä Edson luetteli sää- tai säähän liittyviä ilmiöitä, joita autoilija kohtaa. Ne kaikki ovat kyllä myös lentämiseen vaikuttavia, jopa vaarallisia ilmiöitä, niin, että kaikille laadittu toimintaohjeet, mitä tehdä jos niihin joutuu. Kaikki po. ilmiöt ovat olleet ainakin osana kuolemaankin johtavissa onnettomuuksissa, vaikeat tuuliolot listalla ykkösenä.

Huu mainitsi kaksi muutakinmusan tunnistusohjelmaa (itse mainitsemani Shazamin lisäksi). Siippa käyttää usien sitä Googlen omaa, itse en sitä ole ladannut. Tehdessäni uuden puhelimeni asennuksia tuli ruudulle mainos tuosta Lens'istä, mutta sivalsin sen pois. Pitääpä kokeilla, mitä sillä on annettavanaan.

Shazamissa minua ihan äsekttäin tosiaan ilahdutti tuo kappaleiden sanojen lisääminen palveluun. Tuskin kuitenkaan kaikkia sanoja sinne on ympätty, mutta monesta ranskalaisesta kappaleesta niitä löytänyt. Meillä nimittäin kuunnellaan lähes joka päivä Sonosilla ranskalaista Nostalgie-kanavaa, missä tulee usein vanhoja lemppareitani, ja on kiva joskus hoilata mukana, kun on sanat nokan edessä.

MInäkin katselin eilen tuota Tervon ohjelmaa. En tunne Soile Yli-Mäyryn taidetta kovinkaan kummoisesti, mutta tiedän hänet Orimattilassa asuvien siipan sukulaisten kautta ja vähän sen takia aloin ohjelmaa katsellakin. Aikamoinen nainen.

Po ohjelmassa, kuten niin monessa muussakin vanhojen muistelussa korvassani särähtää aina siinä kohdassa, kun muistelija analysoi pikkulapsena kokemiaan tunteita tämän päivän aikuisen tietämyksensä avulla. Eilen olin yhden tuollaisen kokemuksen kuvauksen painavinani mieleeni, mutta nyt se on jo hävinnyt muististani. Juuri kirpparille kuskaamissani Hietamiehen kirjoissa sellaisia kohtia löysin useitakin, enkä tykännyt.

LiisaO mainitsi viettäneensä aikaa Fannyn ja Alexandran kanssa. Huomasin, että se on Areenassa vielä lähes kuukauden katsottavana. Olen elokuvan nähnyt jo monta kertaa, mutta tuntuu että kerta kerralta parantaa. On ehkä paras koskaan näkemäni.

Nyt täytyy vielä siipaista lyhyesti kaupalla. Olemme taas mökillä ja vuoden viimeisellä aterialla syömme poroa ja eikös vain valkosipuli unohtunut. Ilman sitä poroa ei voi syödä. Punaviininkin voi jättää pois, mutta ei valkosipulia. No, samalla ostamme iltapäivälehden, missä todennäköisesti taas paljon ristikoita ja muuta pientä päänvaivaa myöhemmin saunaa odotellessa.

Isäni aikoinaan pruukasi näin uudenvuoden aattona toivottaa kivutonta loppua. Samat sanat, mutta lisäksi hyvää, parempaa alkavaa vuotta!

Ps. Surkea systeemi. Tämän kirjoituksen aikana kirjautuminen jo katosi.

• "Po ohjelmassa, kuten niin monessa muussakin vanhojen muistelussa korvassani särähtää aina siinä kohdassa, kun muistelija analysoi pikkulapsena kokemiaan tunteita tämän päivän aikuisen tietämyksensä avulla".

Olisi kiva, kun muistaisit tuon kohtauksen mikä särähtää korvassasi kun lapsuuden kokemusta muistelee aikuisen tietämyksen avulla. Ajattelen itseäni, kun aika usein täälläkin muistelen jotain lapsuudestani. Soile Yli-Mäyrystä olen lukenut, että saivat kokea häpeää lapsena kun vanhempansa olivat kuuromykkiä.

Monet saavat traumoja lapsuudestaan kuka mistäkin asiasta ja sitten käyvät psykologilla selvittelemässä tuntemuksiaan ja psykologi sitten johdattelee heitä tajuamaan, mistä ne traumat johtuvat. Sitten aikuisen ajattelulla purkavat ne tunteensa.

Itse en ole saanut traumoja mistään, vaikka lapsuuteni oli mitä oli isän varhaisen kuoleman takia. Yksi tätini sanoi, että minä olen looginen tyyppi, joka otan asiat slungisti. Otan vastaan, mitä päivä tuo tullessaan, kyllä asiat aina järjestyvät. Vastuuntuntoinen olen aina ollut, en kulje missään yläpilvissä, luotan ns johdatukseen, vaikka en olekaan uskovainen.

Heh, mikähän avautuminen tämäkin oli? Lievä analyysi itsestäni amummun kirjoituksen innoittamana.

• Oletteko ikinä kuulleet sanaa putto, kun tarkoitetaan enkelilapsi, amoriini, kerubi jne, nyt sekin selvisi ristisanatehtävistä.

U kävi kaupassa ja se oli täynnä kuin nuijalla lyöty. Meillä on viimeinen yksi viipale enää jäljellä joulukinkusta ja kyllä nyt saa sika riittää vähäksi aikaa. nyt syömme pari seuraavaa päivää kalaa, edes nakkeja ei ostanut. Perinteiden uudenvuodennapostelu on nakkeja ja perunasalaattia. Nyt ei.

• Minulla on ollut "mykkäkone", eilisestä iltapäivästä alkaen. Kuvaruutu pysyi yhtä pimeenä, kuin päivä, mitä tulee valon suhteen. Päivä sentään eli, mutta kone ei. Tosin ei se aivan kuollutkaan ollut, koska joku vihreä valo paloi ja kerran tuli nopea ilmoitus: "nou signal."

Aamun olen soitellut S-Lahdelle , mutta ei nyt kukaan sielläkään pystynyt auttamaan. Jatkoin johtojen "vemputtelua", vaikka olin jo tarkistanut kaikki moneen kertaan. Sitten kun ravistelin yhtä johtoa, joka tulee tuohon näyttöön, niin kone heräsi henkiin! Onneksi näinkin voi käydä!

Hyvää uutta vuotta 2021!

Kai niitä Elämän-asioita, mistä haluaa jutella, tapahtuu Uutena Vuotenakin, joten sinne mennään!

• KIva, että sait koneesi toimimaan, siellä oli vain yksi johto vähän löysällä. Ei ole isosta kiinni tämä it-laitteiden elämä! Hyvää vuotta 2021 sinulle, kirjoita useammin jatkossa.❇❇❇

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

KIva, että sait koneesi toimimaan, siellä oli vain yksi johto vähän löysällä. Ei ole isosta kiinni tämä it-laitteiden elämä! Hyvää vuotta 2021 sinulle, kirjoita useammin jatkossa.❇❇❇

Kiitos uuden vuoden toivotuksestasi, Calvados! Samoin sinulle ja perheellesi, kaikki me tarvitsemme joskus aivan vaan pelkkää hyvän onnen apuakin! Niin minäkin "onnistuin" ravistelemalla johtoja, herättämään koneeni eloon, vaikka olin jo luovuttamassa! Jossakin laulussakin lauletaan, että vika on johdossa...

Joskus se johdon/johtojen ravistelu voi sitten auttaakin, olipa kyseessä minkälainen johto tahansa!

Juuri huomasin, että kirjautumiseni on jo pois, enkä nyt jaksa kirjautua uudestaan, joten nyt näin:

Alkuperäinen-Rapu

• "Vastuuntuntoinen olen aina ollut, en kulje missään yläpilvissä, luotan ns johdatukseen, vaikka en olekaan uskovainen."

Mielenkiintoinen aihe olisi tuo ihmisten jumalusko, tai ylipäätään mihin uskoo, vai uskooko mihinkään. Kenties liian sensitiivinen aihe tälle palstalle, ehkä monestakin syystä.

Sanan "johdatus" ymmärrän niin, että asiat ovat ennalta määrättyjä, tai ainakin jostain muualta ohjattuja kuin että asiat tapahtuisivat omien valintojen kautta. Siis syyn ja seurauksen jatkumona, jota hienommin kausaliteetiksi kutsutaan.

Itse olen ateisti. Mutta mistä nää maailmankatsomukselliset asiat sitten yleensä syntyvät, ovatko enemmän kodinperintöä vai omien pohdintojen tulos?

• Täytyy sanoa, etten täysin ateisti ole. Lapsuudenkotini ei ollut muulla tavalla uskonnollinen kuin sen verran, että joka sunnuntai radio oli auki jumalanpalveluksen ajan. Yhden kerran muistan että kävimme jouluaamun kirkossa, silloin oli isämme kuollut hieman aiemmin kesällä ja äidin Helsingin sisko tuli meille ja toi upeat joululahjat meille pennuille, upeat nukenvaunut jokaiselle tytölle, kaikille siskojensa tytöille. Muistan sen kirkon ahtauden ja kuumuuden ja oli tuskaisaa olla parvella ja kuunnella papin karjuntaa saarnastuolista, niin sen muistan.

Jonkinlaiseen jahdatukseen silti uskon. Minusta ne tapahtuvat ilman omaa "johdatusta" mitenkään, ne vaan lutviutuvat jotenkin kohdilleen, ovat ikään kuin muualta johdettuja, kuten arvelitkin.

• Anonyymi

"Kenties liian sensitiivinen aihe tälle palstalle, ehkä monestakin syystä."

Epäilen olevani yksi näistä syistä - sinulle.

Ihmisen luomat järjestelmät toin esille vastakohtana arvostamilleni luonnonuskonnoille, jotka ovat syntyneet ammoin itsestään, eivätkä naulaamalla teesejä kirkon oveen.

m

• Minä en oikein usko mihinkään ihmisen luomiin järjestelmiin. Suhtaudun kuitenkin lempeästi tähän ankaraan luterilaisuuteen, jopa körttiläisten askeesia ymmärrän. Toisaalta taas koristeellinen ortodoksisuus viehättää minua.

Lähinnä jonkinlaisen pyhän hengen kosketuksen olen tuntenut luonnon keskellä. En lakkaa ihmettelemästä vuodenaikojen vaihtelua juuri sellaisena kuin se esiintyy täällä pohjolassa. Olen saanut lapsena viettää kaikki kesäni maalla ja se on vaikuttanut siihen, että sorrun helposti runollisiin tunnelmiin metsässä ja järvien rannoilla. Maaseudun ihmisten käytännöllistä ajattelutapaa en valitettavasti jaa, siinä mielessä olen kaupunkilainen.

• "Minä en oikein usko mihinkään ihmisen luomiin järjestelmiin"

En ole ihan varma mitä tuolla lauseella tarkoitat. Kyllähän ihminen on "luonut" oman kulttuurinsa, johon kuuluu myös uskonnot jumalineen. Ihminen itse on alkujaan kehittynyt täällä kuten muutkin lajit evoluutiivisen luonnonvalinnan kautta.

Ja valinnoista puheenollen, nakit, olut ja sauna. Ei hassumpi valinta sekään.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

"Minä en oikein usko mihinkään ihmisen luomiin järjestelmiin"

En ole ihan varma mitä tuolla lauseella tarkoitat. Kyllähän ihminen on "luonut" oman kulttuurinsa, johon kuuluu myös uskonnot jumalineen. Ihminen itse on alkujaan kehittynyt täällä kuten muutkin lajit evoluutiivisen luonnonvalinnan kautta.

Ja valinnoista puheenollen, nakit, olut ja sauna. Ei hassumpi valinta sekään.

Ei tarvitse käsittääkään. En minäkään käsitä enkä allekirjoita teidän muiden sanomisia.

Ihminen on paskin laji.

m

• En minäkään voi sanoa olevani uskonnollinen, vaikka jollain (lapsellisella) tasolla olen kodin perinnön säilyttänytkin. Uskon kuitenkin vahvasti, että on olemassa jokin ihmistä suurempi vaikuttaja elämässäme. Sitä en hyväksy, että ihminen olisi kaikkivoipainen. Jotkut väittävät, että ihminen voi mennä vaikka läpi harmaan kiven ja rakentaa oman elämänsä itse. Omissa suht pienissäkin ympyröissäni on montakin esimerkkiä, että niin se ei vain mene. Joku puuttuu asioihin, jotka sitten kääntyvätkin ihan muuksi kuin ihminen on tarkoittanut.

Siippani aina sanoo, että tähdet määräävät hänen elämänsä. SIlti olen sitä mieltä, että hänkin voisi hieman paremmin huolehtia terveydestään. Kieltäytyy esim. D-vitamiinista ja tähän elämänsä päivään saakka rokotuksista (armeijassa oli kai pakko jotian ottaa). Olen nyt saanut hänet ylipuhuttua ottamaan koronarokotuksen, kun se on saatavilla. Saas nähdä, miten käy kun asia on ajankohtainen.

Noista lapsen ajatuksista, Cee. En muista tarkkaan sitä kohtaa eilisessä ohjelmassa, mutta se liittyi kuusivuotiaan lapsen ajatuksiin tilanteessa, missä hän oli jollain matkalla tai tapaamisessa kuuromykän isänsä kanssa. Joku siinä tilanteen kuvauksessa kuusivuotiaan ajatuksista pisti minut epäilemään , tokko kuusivuotias vielä noin ajatuksiaan pystyi ruotimaan kuten haastateltava kertoi. Tai jos pystyi, niin on ollut todella smartti lapsi. Siinä oli joku tämän päivän sanallinen ilmaisukin, joka ei varmasti kuulunut sanavarastoon 50-luvulla. No, tämän päivän sanoja tietysti voi käyttää nyt asioista kerrottessa, mutta lapsen havainnointikyky ja havaintojen analysointi oli luultavasti myös silloin lapsenomaista, ei nykypäivän aikuisen kaltaista.

Ehkä tuo edellinen on vain minun käsitykseni. Itse lapsena en muista asioita kovin aikuismaisesti tuumineeni. Esim. kun naapurin setä tarjosi minulle sipulia uskotellen sen olevan omenaa (tiesi, että meillä omena oli harvinainen herkku). Muistan vain, että petyin ihan kamalasti, itketti mutta en kehdannut toisten nähden itkeä. Tänä päivänä sanoisin, että se oli yhden sortin lapsen henkistä pahoinpitelyä ja lapsen täydellistä nolaamista. Silloin harmitti vain se, että en saanutkaan omenaa. En analysoinut saamaani kohtelua, koska en siihen olisi kyennyt. Suunnilleen tätä tarkoitan, kun sanon, että muisteluissa lapsen ajatuksia muistelijakin tulkitsee helposti tämän päivän kriteereiden ja ilmaisujen mukaan. Vastaavia episodeja oli Hietamiehen kirjoissa.

Nyt on käyty saunassa ja syöty maukas poroateria hyvän punkun painelemana. Poroa jäi vieläkin huomiseksi. Tosin muutakin olisi, mutta poro pitää ensin saada syödyksi, ei sitä uudelleen pakkaseen voi laittaa. Lauantainakin tarvitaan ruokaa.

Mukavaa iltaa!

• "on olemassa jokin ihmistä suurempi vaikuttaja elämässäme."

No, (köh) naulan kantaan..

Juu, d-vitamiinista ei kannata kieltäytyä. Vaikka kuinka monta tutkimusta osoittaa että emme saa sitä tarpeeksi. Purkista on syötävä. Sanoppa terveiset et mie käskin kiltisti syödä ja pulinat pois.

• Meidän nurkilla alkoi vajaa tunti sitten paukkua ensimmäiset raketit. Hyvin ovat ihmiset noudattaneet ohjeita, ettei paljoa paukuteltaisi.

• Tääl paukkuu kuin viimeistä päivää. En ihan kyllä ymmärrä miksi nyt ei saisi muutamaa rakettia ampua, ei ne koronaa kauheasti levitä. Toisaalta ylipäätään, en kyllä ite ampuisi rahaa taivaalle.

Toivotan kuitenkin tässä vaiheessa hyvää uutta vuotta 2021 kaikille sukupuoleen, ikään, säätyyn, tai poliittisiin mielipiteisiin katsomatta.

Kuluva vuosikaan ei ole koronasta huolimatta ollut hassumpi, töitä on riittänyt ja terveenä olen ainakin itse pysynyt. Edes räkätauti ei ole päässyt yllättämään.

• DrWhoo kirjoitti:

Tääl paukkuu kuin viimeistä päivää. En ihan kyllä ymmärrä miksi nyt ei saisi muutamaa rakettia ampua, ei ne koronaa kauheasti levitä. Toisaalta ylipäätään, en kyllä ite ampuisi rahaa taivaalle.

Toivotan kuitenkin tässä vaiheessa hyvää uutta vuotta 2021 kaikille sukupuoleen, ikään, säätyyn, tai poliittisiin mielipiteisiin katsomatta.

Kuluva vuosikaan ei ole koronasta huolimatta ollut hassumpi, töitä on riittänyt ja terveenä olen ainakin itse pysynyt. Edes räkätauti ei ole päässyt yllättämään.

Kiitos samoin sinulle ja ihan kaikille minultakin hyvää uutta vuotta 2021. 🎆🎆🎇

• Onnea ja Menestystä vuodelle 2021 ! Kyl hyvä vuosi tulee. Lähetään siitä. En ny ite ammu taivaalle paukkuvia raketei, mutta iso roihupata sentäs loimottaa takapihalla. Illan Vexi/ Irwin G. rallatukset teeveessä oli ihan hyvää katsottavaa. Snt pauli ja reeperbahn.
      tv. puosu http://zr.fi/4EtGR7

• Ilahduin illalla kun näin Puosunkin täällä ja vastsin hänelle, mutta on hävinnyt täältä.

Hyvää vuoden ensimmäistä päivää kaikille! Toivotaan, että jatkuu parempana kuin entinen vuosi vaikka ei korona vielä ole voitettu.

• Noh ni, onnea tarvitaan menestykseen, ja myös kenties toisinpäin?

Nyt täytyy vielä harsia viime vuosi kirjanpidollisesti kasaan ja toimittaa kirjanpitäjälle tilinpäätöstä varten. Näyttää siltä että likimain normaaliin tulokseen on päästy. Ei huonosti tässä tilanteessa.

Meteolookit uhkailee että vielä tulis talvikin, en kyllä kaipaa. Plussalla ollaan ainakin vielä.

• Meillä illalla pauke alkoi 22 ja sitten pieni paussi ja 24 oikein sota-ajan pauketta järven toiselta puolen

Erikoisen voimakasta pauketta se oli. Joku noitui koronaa taivaalta.

Vai on Rentun ruusua katsottu? Töllötin Mauno Koiviston historiaa ja kumppani kutoi.

Valmetti on lämpiämässä, lumi nuoskaa, joka on taas painanut heikompia lehtipuita tien ylikin.

• No ni, nyt sitten kuntalaiset täällä ovat pirkanmaalaisia. Kiva katsoa, millaisia ovat paikallisuutiset nyt sitten, kun vielä eilen olivat Keski-Suomen ja Etelä-Savon uutisia.

Paljon muutakin on kiva katsoa. Luin äsken tämän

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/kolumni-yle-lain-muuttamiseen-verhoutuu-merkittava-viestintapoliittinen-konflikti/?shared=1150208-a50a5872-4&fbclid=IwAR356O5fU9WWAQ79z6N2EatSrGblhq7qdJxpciIwgtdEN8DMvWeztp5HjJI

Kaksi ent. Aamulehden pääjehua ja yksi MTV3:n jehu ovat majoittuneet Ylelle. Saako aiheesta nähdä vaikka jotain tarkoituksellisuutta? Tähän, kun vielä lisätään vajakkien vaatimus yleveron pienentämisestä, niin sitä saa kansa, mitä tilaa.

• Joo, tuo on outo juttu että Yle ei saisi Medialiiton mielestä enää ylläpitää uutissivustoaan muuten kuin siltä osin kuin ne sivuavat tv -tai radio-ohjelmia. Ymmärrän kyllä sen sikäli, että Yle on eri kilpailuasemassa kaupallisten medioiden kanssa. Toisaalta miun mielestäin puolueettoman uutisvälityksen kannalta Ylen uutissivusto on tärkeä juttu. Tai siis mahdollisimman puolueettoman..

• Nyt sitten vain onnittelut kaikille uuden vuoden jjohdosta. Tulkoon siitä monin verroin parempi kuin vasta kuopatusta!

HS:n jutussa (jota en vielä ole lukenut) otsakkeen mukaan kerrotaan, miksi Suomi selvisi koronasta paremmin kuin muut maat. Eihän tässä mistään vielä ole selvitty. Tauti roihuaa edelleen ja monin paikoin on vain kiristänyt otettaan. Pitää lukea juttu het kohta.

Mitä tulee YLEn rahoitukseen, niin rahaa taitaa rutkasti olla, kun lähes kaiken aikaa on kaksi toimittajaa äänessä, juontamassa ohjelmia. Luulisin, että kaksi toimittajaa duunissa maksaa myös kaksinkertaisesti. Olen kuitenkin sitä mieltä, että uutisia pitää ylen saada lähettää. Rahan kanssa silti pitäisi olla tarkka. Ei sen pidä olla mikään automaatti, että n. 500milj indeksikorotuksineen (joka nyt taittiin jäädyttää pariksi vuodeksi) pullahtaa joka vuosi kuin manulle illallinen.

Äsken nauratti, kun juuri nuo radion miehet kertoivat ilotulitusjuttuja. En kuunnnellut sitä ihan tarkalla korvalla, mutta joku kuuntelija oli kertonut nähneensä turistikohteen mainoksessa kerrottavan, että po. paikalla nähdään suunnilleen maailman paras ilotulitus uunna vuonna. Ja kuulemma olikin, kun raketit sytyttivät hotellin lähellä banaanipellon liekkeihin ja putoillessaan parkkipaikalla autojen päälle aiheuttivat kunnon kipinöinnit. Pah. Täällä mökkirannalla illalla ennen puoli yhdeksän uutisia paukahti vain muutama raketti. Ja se siitä. Ihan kivoja katsella. Itse emme raketteja koskaan ammuskele. Olemme vähän niinkuin siivellä siinä asiassa.

Mutta nyt kuohista kuppiin ja telkan eteen katsomaan ja kuuntelemaan mitä pressalla sanottavaa.

• Mie koen saavani riittävästi vastinetta Yle-äyreille radion, areenan, uutissivuston ja tv-tarjonnan kautta. Ja tässä järjestyksessä. Jos tuo uutissivusto poistetaan, mie suutun.

Ja totta totisesti, ei ole koronasta vielä selvitty, ei edes pahinta nähty.

• DrWhoo kirjoitti:

Mie koen saavani riittävästi vastinetta Yle-äyreille radion, areenan, uutissivuston ja tv-tarjonnan kautta. Ja tässä järjestyksessä. Jos tuo uutissivusto poistetaan, mie suutun.

Ja totta totisesti, ei ole koronasta vielä selvitty, ei edes pahinta nähty.

Minäkin saan riittävästi vastinetta YLE-äyreille, koska eläkkeeni on sen verran pieni, etten maksa yle-veroa kun minimaalisen summan, U:lla on se täysi maksu, mikä otetaan korkeintaan, olet sitten miten rikas tahansa tuloiltasi. Sehän otetaan kaikilta taloudessa asuvilta tulojen mukaisesti.

• Meilläkin oli taas ilotulitus yöllä tuossa aallonmurtajalla, kuten joka vuosi, nyt vähän pienempi kuin aiemmin ja emme juuri nähneet kun partsin lasit olivat aivan huurtuneet kun lämpö meni nollaan ja oli tosi kosteaa. No en halunnut avata laseja nähdäkseni ne paremmin, riitti hyvin ja kuuli. Tänään lasit ovat taas ihan kirkkaat. Rannalla ei paukuteltu eilen ollenkaan niin paljon kuin aiempina vuosina. Kerran menimme peräti tuonne vastapäiselle laiturille katsomaan, mutta ei vanhat enää jaksa innostua.

• Minä en osaa laittaa Ylen tarjontaa suosikkijärjestykseeni. Radio on vain automatkoilla käytössä, ikävä kyllä.

On se muuten kumma, kun uutistenlukijakin pitää nähdä. Ja a-studiossa olevat. No se elekielikin on tietysti kannanottoa eri kysymyksiin. Sit, jos Yle alkaa lähettää merisäätä telkussa, niin sitten saatan kapinoida Yleveroakin. En ennen sitä, sillä mainosrahoitteista en kaipaa pätkääkään.

• Meillä sama juttu. Meillä on montakin radiota, mutta ne eivät ole ikinä päällä. U kuuntelee aina autolla ajaessaan, kun minä en ole kyydissä. Ajaa todella harvoin ilman minua. Lähinnä töihin taikka kauppaan. Nyt ei ole juuri töissäkään käynyt. En ole radion kuuntelua häneltä ikinä kotona estänyt. Sieltä hän aina kuulee jonkun suomalaisen kipaleen kuten viime aikoina Esko Rahkosen Jäätynyt lehti. Näki sellaisen jäätyneen lehden parvekkeemme viereisestä puusta ja pyysi soittamaan sen kipaleen. Olen aika ihmeissäni hänen musiikkimaustaan nykyään. on aika lailla muuntunut nuoruudestamme. Tykkää viimeisen päälle mm Yön Rakkaus on lumivalkoinen Lindholmin laulamana jne.

• Kun Jari Leppä ottaa puhelun, niin ei siinä ELY- keskuksella ole mitään virkaa. Ihan on meininki samaa kuin silloin, kun ELY- keskusta vietiin kuin sikaa narussa Talvivaara-aikaan, kun Sipilä soitti ...

Ny ois aivan loistavaa, kun vajakit, kok ja kesKUSTA hoitaisivat hommelit, sillä nää kommarithan aattelee vain omaa pussiaan ja jakelee yritysrahoitustakin ... oho, ny lipes. Kyl Haavisto on kaiken pahan alku ja juuri.

No pakkohan tää oli tänne laittaa, koska ny jaellaan miljoonia sellaisille tieosuuksille joille jo jaettukin olisi pitänyt riittää.

• Anonyymi

Minäkin pääasiassa kuuntelen ja katselen yleä, kaupallisia töllöjä joskus, mutta tosi vähän. Olen siis ylen kannattaja, mutta en kyllä ihan mitä vain halua maksaa. Ja siitä peijoonan urheilusta vähän voisi pihistää ja lisätä oopperaa😆.

Voi, että silmä ja korva taas sai mannaa telkan Wienin konsertin tuottamana. Outoa oli katsella tyhjää salia. Kukkalaitteet sen sijaan taisivat olla vielä upeammat kuin aiempina vuosina. Nautittavaa katseltavaa. Toivottavasti konsertin jälkeen ne pääsevät ilahduttamaan vaikkapa hoitolaitosten asiakkaita. Hauskaa katseltavaa olivat myös musiikkimuseon erilaiset soittokoneet. Vaikka useammankin kerran Wienissä olen käynyt, ei siihen museoon ole tullut eksyttyä, muihin musiikkiin liittyviin kyllä. Jospa sitten seuraavassa elämässä.

Välitin siipalle Dr:n terveiset ruveta napsimaan D-vitamiinia. Sanoi vain, että kyllä tähdet tietävät milloin, jos siihen täytyy ruveta;(

Nyt muuten hokasin vasta, että järvi on jäässä, jonka päällä lunta. Talvi on siis tullut. Luntakin on jokunen sentti. Piti huussipolkukin oikein lapioida, pelkkä harjaaminen ei riittänyt.

Hyvää vuoden ensimmäistä iltaa!
      am

• Tähtien tietämisistä tulee mieleen horoskoopit ja astrologia. Jotkut uskovat niihinkin. Tai siis uskonhan minäkin että tähtiä ja planeettoja on, mutta että niiden radat taivaalla vaikuttaisi kohtaloihimme riippuen siitä mihin vuoden aikaan olemme sattuneet syntymään...
        Ei kai siippakaan nyt sentään noihin juttuihin usko?

• U on aina kiinnostunut tähtitieteestä mutta ei hän astrologiaan usko, että tietyt tähtimerkit sopisivat toisilleen, Ei niitä ole kuin 12. Sitten jotkut ottavat mukaan kaikenmaailman nousevat ja laskevat merkit johonkin tähtikuvioon, jotka vaikuttavat muka parien yhteensopivuuteen. Siihen kytkeytyy jopa kellonaika, milloin kukin on syntynyt. Minä olen skorpioni ja U on jousimies. Olen lukenut, että emme sovi kovinkaan hyvin yhteen, mikäli horoskooppimerkkeihin uskoisi. Silti olemme olleet yhdessä teini-iästä lähtien, emme ole kertaakaan välillä pesäeroa tehneet. Minulla on montakin horoskooppikirjaa, jossa näitä tyyppejä analysoidaan, ovat ihan kivaa ajanvietettä. Kiinalaisessa horoskoopissa olen apina ja U on kukko. Niistäkin meille löytyi vielä alalajit tarkennukseksi.

• Hittovie, olen kiinalaisessa horoskoopissa sika:

"Kiinalaisessa horoskoopissa rehellinen sika symboloi suurta mielenlujuutta. He ovat myös päättäväisiä ja rohkeita, ja vaikka he ulkonaisesti ovatkin ehkä hiomattomia, ovat he uskollisia ja ajattelevaisia. Sosiaaliset siat ovat ytimiltään rehellisiä ja suurisydämisiä nautiskelijoita, jotka ymmärtävät kaiken hyvän päälle. He uskovat myös lapsenomaisesti kohtaloon ja saattavat ripustautua liiaksi toisiin ihmisiin. He tulevat parhaiten toimeen lampaiden ja jänisten kanssa."

Kahta viimeistä lausetta lukuunottamatta täydellinen kuvaus meikästä. Paitti että en ole yhtään sosiaalinen sika.

• DrWhoo kirjoitti:

Hittovie, olen kiinalaisessa horoskoopissa sika:

"Kiinalaisessa horoskoopissa rehellinen sika symboloi suurta mielenlujuutta. He ovat myös päättäväisiä ja rohkeita, ja vaikka he ulkonaisesti ovatkin ehkä hiomattomia, ovat he uskollisia ja ajattelevaisia. Sosiaaliset siat ovat ytimiltään rehellisiä ja suurisydämisiä nautiskelijoita, jotka ymmärtävät kaiken hyvän päälle. He uskovat myös lapsenomaisesti kohtaloon ja saattavat ripustautua liiaksi toisiin ihmisiin. He tulevat parhaiten toimeen lampaiden ja jänisten kanssa."

Kahta viimeistä lausetta lukuunottamatta täydellinen kuvaus meikästä. Paitti että en ole yhtään sosiaalinen sika.

Minulla on kaksi pientä kirjasta apinasta ja kukosta. Siinä näitä merkkejä analysoidaan monelta kantilta, mutta takasivuilla on lyhyt yleismääritelmä:
        Apina on itsenäinen, neuvokas ja seurallinen. Apina sopeutuu uusiin tilanteisiin. Se on viehättävä ja innostuva otus ja rakastava ja kiintynyt kohdattuaan omansa.

Kukko on avoin ja rohkea ja kumppanina verraton. Kukko nauttii elämän hyvistä asioista. Se on viehättävä ja vaikuttava otus ja usein sokeiden ihailijoiden piirittämä.

Mitä lie tarkoittaa tuo sokeat ihailijat.? Olen elämäni aikana huomannut, että U:ta joko rakastaa ja ihailee taikka sitten inhoaa. Hän osaa käyttäytyä todella korrekitisti ja upeasti ketä tahansa, varsinkin naisia kohtaan, mutta osaa olla myös ilkeä, jos kohdalleen osuu ihminen, jonka kanssa ei yhtään synkkaa. Ne tapaukset ovat kyllä harvassa, hän osaa hillitä itsensä täydellisesti. Hän on erittäin sosiaalinen, minä melkein päinvastoin.

Poikamme on kiinalaisessa horoskoopissa hevonen ja vieläpä alalajiltaan tulihevonen, joita on 60 vuoden välein. Ja hän inhoaa jostain syystä hevosia, että mikä sattuma. Hänen tyttärensä taas tykkää hevosista niin paljon, että käy talleilla töissä vapaa-ajallaan ja ratsastaa. Ja sukumme pikkuisin on käynyt viikottain ponilla ratsastamassa. En ole vielä tutkinut mitä ovat kiinalaisessa horoskoopissa. Että natsaako yhtään.

• DrWhoo kirjoitti:

Hittovie, olen kiinalaisessa horoskoopissa sika:

Tuo oli myös kohdallesi osuva, että sovit yrittäjäksi. Sitähän sinä olet.

• No ei usko. Kaikkihan tietää, mihin ingenjööri uskoo;) En usko minäkään mihinkään horoskooppeihin tai planeettojen törmäilyihin. Johonkin muuhun ihmistä viisaampaan kuitenkin.

Hyvä puheen piti taas pressa. Nyt sitten alkaa kova kisa siitä, kuka parhaiten tuon puheen tulkitsee.

Ja nyt on sitten maaru täynnä hyvää kanaa ja salaattia. Ja vähän tietysti laatuvalkkariakin. Eiliseltä jäänyt poron kastike voimakkaine valkosipulin makuineen passasi kanaankin kuin nyrkki silmään. Helpotti minua, kun taas sain yhden ruoka-aineksen pois päiväjärjestyksestä. En halua heittää ruokaa hukkaan, ja täältä mökiltä lähtiessämme tähdenyyttejä on matkassa aina vähintään muutama. Niiden pakkaaminen vain on helkatin tylsää hommaa.

Vaan nyt toivotan itse kullkein rauhaisaa vuoden ensimmäistä iltaa!

• Anonyymi

Kannattaisikohan amummun rajoittaa sen valkosipuliporon syömistä kun jututkin ovat jo niin miesmäisiä!

• Kun en kuunnellut Niinistön puhetta ja vaikka olisinkin kuunnellut, niin mitä nyt yhden ihmisen yhtä puhetta niin kauhiasti olisi aprikoitava

Mutta HS kirjoittaa sellaista, että päästötön bensa voi mullistaa ... poimin sieltä pari lausetta.

Viisinkertaistettava sähkön tuotanto. Suomen pinta-alasta pitäisi ottaa suuri osa käyttöön (tuulivoima) ... Ja sitten ainakin minulle mielenkiintoinen ilmaus. Jotenkin näin : se ei välttämättä ole realistista, mutta siinä onkin kyse politiikkavalinnasta eli halutaanko tarttua mahdollisuuteen ... uusien polttoaineiden "siivellä" halutaan luoda työpaikkoja, vaikka näkymäkään ei ole realistinen.

Niinpä niin. Minulle tällainen kertoo vain siitä, että ihmiskunta on hätää kärsimässä toivoen ja yrittäen vain säilyttää kulutusyhteiskuntaa kaikilla tavoin. Sähköinen bensa se aarrearkku ja ei tarvitse katsoa kuin uutisia, missä vielä pari vuotta sitten lentokentillä koko ajan kone laskee kone nousee ja tiet täynnä autoja ja miljardit ihmiset haluavat kulkea

• Koneet nousee ja laskee ennen näkemättömän kiivaaseen tahtiin kunhan korona hellittää. Ei siinä paina maapallon ekologinen kestokyky mitään kun kyseessä on ihmisten pyhät oikeudet matkustaa huvikseen. Puhumattakaan siitä kuinka iso bisnes lentäminen kaikkinensa on. Turismi sinänsä on niin iso taloudellinen juttu, että harva poliitikko uskaltaa edes ääneen ajatella että pitäisikö sitä ekologisista syistä mitenkään suitsia.

Lentomatkailuhan on Suomessakin kevyemmin verotettua toimintaa kuin mikään muu liikkuminen. Esim lentokoneiden polttoainevero on 0 %. Lentoverosta oli jossain vaiheessa kansalaisaloitekin, tais siinä käydä niin että vasurit ja viheriäiset lopulta eduskunnassa kannattivat, muut eivät. Tuossa lentoverossahan olisi ollut kyseessä muutaman euron tai kympin lisä matkan hintaan. Aivan liian vähän jotta sillä olisi minkäänlaista lentämistä hillitsevää vaikutusta ollut.

• DrWhoo kirjoitti:

Koneet nousee ja laskee ennen näkemättömän kiivaaseen tahtiin kunhan korona hellittää. Ei siinä paina maapallon ekologinen kestokyky mitään kun kyseessä on ihmisten pyhät oikeudet matkustaa huvikseen. Puhumattakaan siitä kuinka iso bisnes lentäminen kaikkinensa on. Turismi sinänsä on niin iso taloudellinen juttu, että harva poliitikko uskaltaa edes ääneen ajatella että pitäisikö sitä ekologisista syistä mitenkään suitsia.

Lentomatkailuhan on Suomessakin kevyemmin verotettua toimintaa kuin mikään muu liikkuminen. Esim lentokoneiden polttoainevero on 0 %. Lentoverosta oli jossain vaiheessa kansalaisaloitekin, tais siinä käydä niin että vasurit ja viheriäiset lopulta eduskunnassa kannattivat, muut eivät. Tuossa lentoverossahan olisi ollut kyseessä muutaman euron tai kympin lisä matkan hintaan. Aivan liian vähän jotta sillä olisi minkäänlaista lentämistä hillitsevää vaikutusta ollut.

Niinpä niin.

Liian monen leipä on kiinni sirkushuveissa. Mutta mediassa on tyhmää väkeä, jos kuvittelee, että ihmiset eivät osaa ajatella. Ja nuoret varsinkin ovat tietoisempia.

Entäs se ahdinko, mikä vallitsee niissä valtioissa, missä turismi on pääasiallinen tulon lähde? Toisaalta muutos saattaapi koskea montaa muutakin toimialaa, kun ihmiset tekevät omia päätöksiään elämänsä tulevaisuudesta.

Kuuntelin joku aika sitten persun valitusta eduskunnassa siitä, että nykyinen hallitus vaikeuttaa omakotiasujan toimeentuloa. Herranjestas sentään, jos öljyllä lämmittäjän vuosienergian hinta nousee 60-100 ekua.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Koneet nousee ja laskee ennen näkemättömän kiivaaseen tahtiin kunhan korona hellittää. Ei siinä paina maapallon ekologinen kestokyky mitään kun kyseessä on ihmisten pyhät oikeudet matkustaa huvikseen. Puhumattakaan siitä kuinka iso bisnes lentäminen kaikkinensa on. Turismi sinänsä on niin iso taloudellinen juttu, että harva poliitikko uskaltaa edes ääneen ajatella että pitäisikö sitä ekologisista syistä mitenkään suitsia.

Toisaalta. Lentoliikenne maksaq melkoisia viranomaismaksuja joka maassa, jonka yli lentää, puhumattakaan maksuista, jotka lankeavat kun kone laskeutuu johonkin maahan.

Silloin kun itse olin alalla niin em. viranomaismaksut tietyllä reitillå olivat suuremmat kuin po. reitillä palaneiden löpöjen verot (jos niitä olisi ollut). Tämän päivän tilanteesta en tiedä. Mutta tuntien valtioden halun verottaa ilmailua,eivät nuo korotukset mitättömiä ole.
        am

• Anonyymi

Kyllä kannattaisi Niinistön puheita aprikoida, jos oma päättelykyky ja halu on Niinistön peräpukaman luokkaa!

• Päästiin jopa uutisiin. Siis Kuhmoinen

Luin viimeisen Kuhmoisten Sanomat ja ihmettelen suuresti ainakin kahta asiaa. Kunnan omilla sivuilla on puh. numero Jämsän sairaalaan, jos oma terkkari on kiinni. Kuhmoisten sanomissa taas kehoitus soittamaan ihan toiseen numeroon. Sen tiedän, että ylivoimaistahan se on omat kunnan sivut pitää ajan tasalla. Tämä siis ensimmäinen asiani

Toinen asia sitten lehden anti. Kuhmoinen siis Pirkanmaata, mutta miksi? Näyttäisi olevan ainoa syy se, että Tampereen suunnalta kiinnostuttaisi enemmän Kuhmoisista ja ostettaisiin kesälomatontteja.

Todellisuuden esimakua sain, kun kaveri soitti ja kertoi, kuinka Jämsän sairaalassa oli häntä "tutkittu" ja lähetetty kotiin lepäämään ja viittomakielellä sanottu, että mitä helevettiä sinä tänne enää tulet. Tämä siis se fiilis eli mene Tampereelle. Ja lisäksi mene millä menet

Sai siten hoidettua sappensa kivet, kun siskonsa kuljetti hänet Tampereelle. Heti joutui leikkauspöydälle.

Sote odottaa ja odotuttaa vielä kauan ja itse saa varautua taisteloihin ihan jo taksikyytienkin suhteen. Samoin on tilanne terveyskeskuksessa, sillä nähtävästi yhä edelleen "säästetään" kaikki mahdollinen jatkotutkimuksiin lähetteitä tehdessä, sillä pieni kunta menee nurin jo yhden vakavan leikkauksen kustannusten paineessa.

No tässä hieman oman kunnan tilanteesta ja minulle on ihan yksi lysti, millainen kyltti on maantien laidassa.

• Hyvää ja ainakin kohtuullisen onnellista vuotta 2021 Elämään!

Sain vaihdettua lakanat ja pyykkikoneen hurraamaan, joten nyt on hengähdyksen aika.

Minua hieman ihmetytti, kun nykynuorison sanotaan olevan kovasti huolissaan ilmaston hyvin-/huonosti voinnista, mutta tänään on tuolla HS:ssa juttu nuorista, joille ei kelpaa vaatteiksi muut kuin jotkut erittäin kalliit merkkituotteet. Jotkut kertovat panevansa "oikeaan" merkkivaatteeseen noin 2 000 euroa kuukaudessa?

Ovat varakkaita nuo nykynuoret, jos noin on? Täytyy olla todella suuret tulot, että tuon hintaisia vaatteita pystyy ostamaan kerran kuukaudessa. Muotihan vaihtuu vauhdilla, joten mukana on pysyttävä.

Minne unohtui ilmastonsuojelu? Ei tuo luxusvaatteiden valmistus sitä ainakaan tue?

No, tyylikäs voi olla vaikka jonkun halpisketjun vaatteissakin, kunhan yrittää etsiä kuitenkin niin hyvin tehtyjä, että niitä voi pestä ja pitää! Juhlavaate voi olla sitten laadukkaampi, koska ei noita juhlia juuri enää harrasteta. Kestää ja kestää...

No tämä oli nyt tätä ja nyt on mentävä ripustamaan pyykit kuivumaan.

Mukavaa viikonloppua!

Toivottelee

Rapu

Rapu

• Kenties jos isukki tai äitykkä on miljonääri, voi joku nuori laittaa vaatteisiin kaks tonnia kuussa. Toisaalta nää jotkut nuoret ICT - alan ammattilaiset saattavat tienata käsittämättömiä summia. Oma poikakin on sellainen.

Ite käytän n 10 vuodessa vaatteisiin kaks tonnia, jos sittenkään. Satsaan yleensä laatuun, en muotiin.

• Anonyymi

Kuten Rapu, yhteiskunnallisista asioista voi keskustella aivan sivistyneesti ja sisällyttävästi, eikä leimaamalla ihmisryhmiä tai puolta kansaa vajakeiksi.
        Jokainen täällä kuitenkin vain yrittää kertoa mitä yksilöllisesti ajattelee asioista, eikä riehua torrakka kainalossa 1918 luvun juoksuhaudoissa.

• Jahas, että on oikein löydetty syy, miksi nykynuoriso ei ole tietoinen ilmastonmuutoksesta. Onneksi HS tietää syyn.

Onneksi valveutuneiden joukko kasvaa kasvamistaan ja kun todelliset haitat alkavat läntistä sivistyneistöäkin riepottaa, niin katsotaan sanoi tohtori

• Anonyymi kirjoitti:

Kuten Rapu, yhteiskunnallisista asioista voi keskustella aivan sivistyneesti ja sisällyttävästi, eikä leimaamalla ihmisryhmiä tai puolta kansaa vajakeiksi.
        Jokainen täällä kuitenkin vain yrittää kertoa mitä yksilöllisesti ajattelee asioista, eikä riehua torrakka kainalossa 1918 luvun juoksuhaudoissa.

Meillähän on vielä hyvin, sillä vain 20 % on vajakkeja ja koskaan eivät pääse isosti vaikuttamaan.

• Kylhän se on niin, että vain kiellot tulevat saamaan aikaan vasta jotain, jos yleensä elinkelpoinen ja monimuotoinen elämä maapallolla halutaan säilyttää. Kyltymätön ihmisen halu tehdä ns. vapaasti melkein mitä vaan on tie tuhoon. Ikävä kyllä.

Ja kun kieltoja ei voi laittaa, niin ainoa mahdollisuus on nostaa kulutuksen hintaa pilviin. Silloin vain rikkaimmilla on tietty vapaus turhuuksiin ja kun heitä on vähän, niin saastuttaminenkin vähenee.

Ja kun tämäkään ei ole mahdollista eli kansa nousee kapinaan, niin sekamelska on taattua tulevaisuutta.

• Noinhan se perimmältään on, vaan kuka keksisi sen viisastenkiven, jolla saataisiin pallon väki tyytymään vähäisempään elintasoon? Tai pitäisi kai asettaa kysymys niin, että miten saisi pallon hyvinvoivan, yli tarpeidensa elävän väestön tyytymään vähempään. Niitä joilla ei nytkään paljon ole, kysymys on turha.

Kulutuksen hinnan nostaminen vähentäisi kulutusta, mutta eikös se johtaisi myös rikkaiden köyhtymiseen, koska rikkaitten vauraus perustuu juurikin kulutukseen – hehän omistavat pääoman ja tuotantovälineet joilla tuotetaan kaikki kulutettava aineellinen tai aineeton.

Valtaosa, ellei kaikki poliittiset päättäjät vannovat jatkuvan talouskasvun nimeen. Ilman sitä heidän käsityksensä mukaan kaikki romahtaa. Voi olla, että nykyisenkaltainen kapitalistinen sekatalousjärjestelmä joka länsimaissa vallitsee romahtaisi ilman sitä. Tai voi olla että ei kuitenkaan. Maapallo ehkä – jos ei enää pelastuisi, saisi kuitenkin jatkoaikaa.

• Meillä ainakin vaatteet kotioloissa on mitä on. U rakastaa olla kotona mitä repaleisempi t-paita sen mukavampi se on, ovat pesuissa kuluneet tosi pehmeiksi.

Ulos mennessämme olemme tottakai säädyllisissä vaatteissa, minäkin jopa kuulemma tyylikäs, U muuten vain näyttävän näköinen, kun on ryhdikäs ja kookas mies. En ede muista milloin olisimme ostaneet uusia vaatteita itsellemme.

Lapsenlapsemme ovat muotitietoisia nuoria, mutta eivät kovin kalliita kuteita osta, pääasia, että kestävät muutaman kuukauden käyttöä. Ei heillä ole varaa kalliisiin tuotteisiin.

Meillä on kumma kyllä, maa muuttunut valkoiseksi tänään.

• Mielipaitani kotioloissa on valkoinen t-paita, joka on ostettu 90-luvulla Unkarista. Siinä lukeekin Unkari. Nyt se alkaa kyllä olla vähän harsomaiseksi sieltä täältä kulunut. Huonoa laatua, ei näköjään kestä enää montaa kymmentäkään vuotta nää kuteet..
        Rva W:n mielestä meikällä on muka vähän tämmöinen Uuno Turhapuro look. Pöh.

• DrWhoo kirjoitti:

Mielipaitani kotioloissa on valkoinen t-paita, joka on ostettu 90-luvulla Unkarista. Siinä lukeekin Unkari. Nyt se alkaa kyllä olla vähän harsomaiseksi sieltä täältä kulunut. Huonoa laatua, ei näköjään kestä enää montaa kymmentäkään vuotta nää kuteet..
        Rva W:n mielestä meikällä on muka vähän tämmöinen Uuno Turhapuro look. Pöh.

Sehän on juuri sitä mukavaa lookia. Meilläkin heitetään U:n t-paidat pois vasta kun eivät harsot pysy enää koossa. Hampaitaan kyllä hoitaa toisin kuin Uuno. Ja tekee jopa töitä, jos kutsutaan. Siis kodin ulkopuolellakin.

• Olen laiska lookin suhteen. Näytän miltä näytän. Ymmärrän siistin pukeutumisen, mutta mutta ... en edes kylille mennessäni juurikaan mieti, mitä laittaisi päälle. Tää ei ole siis mulla mitään luonnonsuojelua, vaan puhdasta viitsimättömyyttä.

Ihan turhaan meikäläinen pohtii noita maailmojen menetyksiä, vaan kun karsealta tuntuu. Ja sikamaiselta tuntuu vajakkien vähättelyt.

Kaamosmasennuskohan minulla?

Koitin tehä ite kalenteria ja onnistuhan se. Kumppani osti kaksi kalenteria, sen almanakan ja toisen isomman ja maksoi kympin. Apteekkikin säästää nykyään eikä anna asiakkaileen vuosittaista kalenteria. Ja minähän en osta kalentereita. Ostolakko on se, millä ite taistelen, mitä taistelen. Ei helekutti, en ees taistele, vaan oon vaan. Ota ny tästäkin selvää?

• Paperinen kalenteri? Voi pyhä jyssäys, mie en oo miesmuistiin käyttänyt muuta kuin digitaalista. Kalenteri onkin todella tärkeä työväline meikälle, ilman sitä en muistais mittää. Googlella on mainio kalenteri(kin), sekin synkronoituu kaikkien pelivälineiden, eli tietsikkojen, tabletin ja luurin välillä.

Labyrintti leffasta en ole kuullutkaan, mutta David Bowie oli yksi suurimpia suosikkejani nuorempana. Ja on vieläkin. Yksi merkittävimmistä pop -musan vaikuttajista. Sääli että kuoli syöpään viitisen vuotta sitten.

• DrWhoo kirjoitti:

Paperinen kalenteri? Voi pyhä jyssäys, mie en oo miesmuistiin käyttänyt muuta kuin digitaalista. Kalenteri onkin todella tärkeä työväline meikälle, ilman sitä en muistais mittää. Googlella on mainio kalenteri(kin), sekin synkronoituu kaikkien pelivälineiden, eli tietsikkojen, tabletin ja luurin välillä.

Labyrintti leffasta en ole kuullutkaan, mutta David Bowie oli yksi suurimpia suosikkejani nuorempana. Ja on vieläkin. Yksi merkittävimmistä pop -musan vaikuttajista. Sääli että kuoli syöpään viitisen vuotta sitten.

Meillä on aina keittiön seinällä kookas paperinen kalenteri, siitä käännetään aina sivua kuukausi kerrallaan. U:lla on joka vuosi aina sellainen taskuun mahtuva kirjamainen kalenteri, jota pitää kylläkin jenkkikaappimme päällä. Säästää nekin aina yhdessä kaapissa, jossa niitä on pitkä rivi. Sieltä voi aina tarkistella tiettyjä merkintöjä, mitä on sinne kirjannut.

Meillä mahtuu seinäkalenteriinkin merkintöjä.

Yhdessä vitsissä nainen sanoi, että näkee, miten olemme tulleet jo vanhoiksi kun kalenterissa ei ole merkittynä juuri muita menoja kuin lääkäri ja labra-aikoja.

• Olipa upeasti tehty leffa, mutta pelottavan näköisiä örkkejä siinä oli. Kuin Pottereissa ja Sormusten herrassa. Siksi kai laitettu niin myöhään, että pikkutytöt jo nukkumassa.

• Kyllä on nyt maisemaa. Uutta lunta 10cm vähintään.

Lainaan Kuhmoisten sivuilta yhsden kirjoituksen

"Ihmiset kertyvät nykyään kaupunkeihin, koska työpaikat ja opiskelupaikat ovat kaupungeissa.
      Se taas ei ole mikään luonnonilmiö. Maataloustuet, noin 2 miljardia euroa vuodessa, on suunnattu maatalouden koneistamiseen. Asumistuet, noin 2 miljardia euroa, on suunnattu pääasiassa kaupunkiasumisen tukemiseen. Suuri osa yritystuista, ehkäpä 4–8 miljardia euroa, on suunnattu kaupungeissa sijaitsevien yritysten tukemiseen. Lisäksi aiemmin maaseudulla sijainneista julkisista palveluista ja niihin sisältyvistä työpaikoista melkoinen osa on siirretty kaupunkeihin.
      Kaupungit on alun perin perustettu hallinnon tarpeita ja veronkannon helpottamista varten.
      Kaupungit eivät sinällään tuota juuri mitään muuta kuin hallintoa; Ruotsi-Suomessakin kuninkaan täytyi kieltää maakauppa, ennen kuin kaupankäyntiä saatiin siirrettyä niin suuressa määrin kaupunkeihin, että kaupungeissa pystyi asumaan muitakin kuin hallintovirkamiehiä. Ja siihen aikaan kaupungeissakin vielä viljeltiin maata, koska mistäpä ihmiset muuten olisivat saaneet riittävästi ruokaa.
      Vielä 1900-luvun alussakin 90 % suomalaisista asui maaseudulla, useimmat käytännöllisesti katsoen omavaraistaloudessa. Tilanne muuttui, kun teollistaminen alkoi.
      Kaupungistuminen on tapahtunut reilussa sadassa vuodessa, ja se on perustunut kokonaan fossiiliseen energiaan.
      Kun fossiilinen energia ilmastokriisin myötä jää pois keinovalikoimasta, tilanne muuttuu oleellisesti.
      Varmaankin jonkun kokoisia kaupunkeja pystytään ylläpitämään uusiutuvallakin energialla. Isoimmat kaupungit tulevat olemaan suurissa ongelmissa, koska niissä asuu paljon ihmisiä kaukana ruuantuotantoon soveltuvista alueista, rakennuksissa, joiden vesihuolto, jätehuolto, lämmitys ja muutkin toiminnot ovat riippuvaisia automatiikasta.
      Nykykaupunkejahan ei ole suunniteltu käveltäviksi tai polkupyörillä liikuttaviksi, vaan niiden huolto ja ihmisten liikkuminen vaativat paljon energiaa.
      Ilmastonmuutoksen hidastaminenhan edellyttää, että esimerkiksi Suomessa ihmiset alentavat ilmastopäästöjään viiteen prosenttiin nykyisistä päästöistä. Siinä on melkoinen tekeminen varsinkin kaupunkialueilla."

Katsokaa ja ihmetelkää ja todetkaa, mikä hätä landella on

• Tuon lainatun kirjoitti Rea Peltola, monen tuntema puutarha-alan ihminen.

Jos nyt hieman valaisen maaseudulla asuvan ihmisen kulutusta. Asun kyllä idyllissä omalla tapaa, mutta mutta, olen myös mielestäni aika kuluttaja verrattuna kaupunkilaiseen. Lähen juuri auraamaan puolen kilometrin pätkää tiestä, jonka varrella vakituisesti asumme me. Toinen vakituinen asuu aivan päätien laidalla. No yhtä hyvin voisin aurata ja kuluttaa dieseliä monen muunkin asujan kulkemisen helpottamiseksi, kuten esim. Hesassa tehdään. Puolen kilometrin matkalle mahtuu monta ihmistä, ehkä pari julkisen liikenteen pysäkkiäkin jne.

Täältä joudun sitten ajamaan yht. 14 km, siis eestaas, vain kaupassa käydäkseni. Sanoisin, että aika harva tuo kerralla kaupasta kuukauden ostokset. Moni ajaa eestaas liki 100 km mennessään töihin ja enemmänkin.

Nyt töihin eli kuluttamaan.

• edson kirjoitti:

Tuon lainatun kirjoitti Rea Peltola, monen tuntema puutarha-alan ihminen.

Jos nyt hieman valaisen maaseudulla asuvan ihmisen kulutusta. Asun kyllä idyllissä omalla tapaa, mutta mutta, olen myös mielestäni aika kuluttaja verrattuna kaupunkilaiseen. Lähen juuri auraamaan puolen kilometrin pätkää tiestä, jonka varrella vakituisesti asumme me. Toinen vakituinen asuu aivan päätien laidalla. No yhtä hyvin voisin aurata ja kuluttaa dieseliä monen muunkin asujan kulkemisen helpottamiseksi, kuten esim. Hesassa tehdään. Puolen kilometrin matkalle mahtuu monta ihmistä, ehkä pari julkisen liikenteen pysäkkiäkin jne.

Täältä joudun sitten ajamaan yht. 14 km, siis eestaas, vain kaupassa käydäkseni. Sanoisin, että aika harva tuo kerralla kaupasta kuukauden ostokset. Moni ajaa eestaas liki 100 km mennessään töihin ja enemmänkin.

Nyt töihin eli kuluttamaan.

Jaa että lunta, näkis vaan. Pari astetta sentään pakastusta täälläkin.

Meitillä on toimitila turussakin, sinne ajelen melkein päivittäin, vaik aika paljon teen töitä kotoa käsin. Eli kauppoja osuu matkan varrelle lukuisia, isoja ja pieniä. Aika usein tulee täydennystä haettua, mikä on aika epätaloudellista myös rahankäytön kannalta.

Miulla ei oo oikein mitään todellista kokemusta tai kosketuspintaa maalaisuuteen, synnyin kaupunkilaispojaksi. Vaikka nyt täällä vähän syrjässä kaupunkien vilskeestä asunkin, olen varmaan pohjimmiltani melkoisen urbaani sielu. Kaupunkilainen toisessa polvessa, isovanhemani olivat vielä maalaisiksi määriteltäviä.

• Meilläkin on maa valkoinen ja lunta sen verran paljon, että pihatiemme on aurattu tänä aamuna. Säätiedotus lupasi, ettei lumi heti häivy. Saa sitten nähdä.

Edson on jo auraamassa, mites Whoon tontilla. A-mummu ja Rapukin jo kevytlapiota joutuneet käyttämään, Ara asuu kerrostalossa, kuten me, entäs Aran tytär? Mahtaa olla isot nietokset jo koirien asuinalueella.

On se jokavuotinen ihme tuo lumentulo tänne etelään.

• Toivottavasti teillä kaikilla on uusi vuosi lähtenyt käyntiin hyvien tähtien alla. Minulla ainakin, etenkin kun juuri nyt kuulen radiosta Mahleria, viidennen sinfonian kauneinta osaa. Lähes jumalaista musiikkia.

Ja siksikin hyvät ovat minun tähteni, kun likaisen harmaa, märkä mätänevä luonto on saanut pehmeän, puhtaan peiton. Ainakin vähäksi aikaa. Jopa täällä kotikulmilla näyttää kauniilta. Mökillä juuri nyt vielä paremmalta, kun katselimme äsken maisemia kameran kuvasta. Yöllä siipan puhelimen hälytin kurahti, kun liiketunnistin havaitsi liikettä. Se liike oli vain lumisadetta, mitään muuta ei näkynyt. Kohta pitää laittaa pihalle kynttilälyhtyihin valkea, nyt lumitaustassa nekin näyttävät joltain.

Teillä ollut muutamakin aihe framilla. On kulutusta, kulunutta t-paitaa, Ilmastoa, kalenteria, landea vs. stadia, jne. En ennen koronaakaan kaupoissa pahemmin juoksennellut, ja nyt koronan aikana vielä vähemmän. Ruokakaupassa, apteekissa ja nyt joulun aikana kukkakaupassa. - Ja käytän puhelimen kalenteria!

Tänään oli HS:ssa Sipilän hyvä kolumni. Siinä hän toi lukijoiden tietoisuuteen mm. sen, että introvertitkin ovat ihmisiä. Extroverttejähän kiitellään joka asiassa, ja vievät kaikki työpaikatkin. Korona-aikana me introt olemme totelleet suosituksia ja rajoituksia, jotka taas extroja ovat rassanneet niin, että ovat viipoittaneet paikasta toiseen kuin hartin hurjat - ja levittäneet tautia. - Ehkä hieman liioittelua.

Mukavaa, ku kohta alkaa härkäviikot. Tai voishan ne aloittaa milloin vaina, vaikka jo ennen joulua, mutta eipä ole sellaista tullut koskaan tehtyä. Hauskoja ilmaisuja netissä po. viikoille löytyy eri murrealueilta. Äsken niitä lueskelin.

Nyt täytyy lähteä tekemään pieni lenkki roskien viennin yhteydessä. Ulkona olen ollutkin tosi vähän. Koirat ovat juuri nyt matkalla Lapista kotiin, joten ensi viikolla viimeistään pääsemme taas normaaliin päiväjäjrestykseen. Se sopii eläkeläisellekin.

Pyhäillan rauhaa toivottelen.

• Noi härkäviikot ovat meikäläiselle vähän vieras käsite, piti ihan kuuklata mitä niillä oikeastaan tarkoitetaan. Selvis.

Ja juu, että me introtkin ollaan siis ihmisiä? Sitä olen vähän epäillytkin. Itse asiassa, ekstrot ovat aika rasittavia pälpättäjiä. Me introt puhumme vähän, mutta kaikki on asiaa.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Noi härkäviikot ovat meikäläiselle vähän vieras käsite, piti ihan kuuklata mitä niillä oikeastaan tarkoitetaan. Selvis.

Ja juu, että me introtkin ollaan siis ihmisiä? Sitä olen vähän epäillytkin. Itse asiassa, ekstrot ovat aika rasittavia pälpättäjiä. Me introt puhumme vähän, mutta kaikki on asiaa.

Äläs muuta virkkaa. Siis silkkaa asiaa. Kaiken aikaa.
        am

• Nyt on nättii tai siis riippuu katsojan näkövinkkelistä.

Kohta on varmaan EU:n vika, ettei saada rokotteita heti tässä ja nyt. Israel hoitanut "tyylikkäästi", samoin Britannia ja USA. Koekaniinit löydetty.

Suomalaiset lähtökuopissa ... aurinkoon. Kiinalaiset kait Lappiin, siis lähtökuopissa. Onneksi puolet suomalaisista ei hötkyile. Siinä ehkä kätkeytyy murunen muutosta, mitä kyllä ilmasto kaipaa.

• Mitä enemmän demokratiaa sitä hitaampi liikkeellelähtö.
        Täydellisessä optimaalisessa demokratiassa ei tapahdu mitään. Vesi seisoo.
        Demokratia on erinomainen asia, kun luodaan oikeudenmukaisuutta myös niille heikommille pitkällä aikajänteellä. Demokratia ja kansalaisyhteiskunta eivät sovi tilanteeseen kun talo on liekeissä ja palaa.
        Kun nyt kaikki haluavat koronalääkkeitä samaan aikaan valtavia määriä heti niin eihän se ole käytännössä mahdollista. Massatuotantokyky täytyy ensin rakentaa. Se ei tapahdu sormia napsauttamalla. Ensimmäisenä liikkeellä olevat isot tilaajat rohmuavat ensimmäisenä päältä. Siinä kaupassa joku saa myös kaupanpäällisenä uuden Lamborghinin ja muita kivoja ystävyydenosoituksia, Isot tilaajat ottavat myös isoa riskiä että saavat epäkuranttia lähes testaamatonta tavaraa. On selkeitä viitteitä että kakkaa tulee jakoon kun valmistajia painostetaan. Toteutuuko "Laadusta tinkimättä" periaate käytännössä. Rokotepulloista imutetaan pohjasakatkin, kun niissä on silmämääräisesti "ylimääräistä" lientä pohjalla. Voisiko lääkettä lantata ja jatkaa suolavedellä . Miten olisi 1 osa rokotetta ja 2 osaa vettä. Jäitä mukaan. "Vaccine On the Rocks"
        Pakkaskeliä pitää, mutta lumi odottaa tuloansa, Lumiukkokin on tekemättä. Siitä haaveilen.
        Puosu

• Puosu kirjoitti:

Mitä enemmän demokratiaa sitä hitaampi liikkeellelähtö.
        Täydellisessä optimaalisessa demokratiassa ei tapahdu mitään. Vesi seisoo.
        Demokratia on erinomainen asia, kun luodaan oikeudenmukaisuutta myös niille heikommille pitkällä aikajänteellä. Demokratia ja kansalaisyhteiskunta eivät sovi tilanteeseen kun talo on liekeissä ja palaa.
        Kun nyt kaikki haluavat koronalääkkeitä samaan aikaan valtavia määriä heti niin eihän se ole käytännössä mahdollista. Massatuotantokyky täytyy ensin rakentaa. Se ei tapahdu sormia napsauttamalla. Ensimmäisenä liikkeellä olevat isot tilaajat rohmuavat ensimmäisenä päältä. Siinä kaupassa joku saa myös kaupanpäällisenä uuden Lamborghinin ja muita kivoja ystävyydenosoituksia, Isot tilaajat ottavat myös isoa riskiä että saavat epäkuranttia lähes testaamatonta tavaraa. On selkeitä viitteitä että kakkaa tulee jakoon kun valmistajia painostetaan. Toteutuuko "Laadusta tinkimättä" periaate käytännössä. Rokotepulloista imutetaan pohjasakatkin, kun niissä on silmämääräisesti "ylimääräistä" lientä pohjalla. Voisiko lääkettä lantata ja jatkaa suolavedellä . Miten olisi 1 osa rokotetta ja 2 osaa vettä. Jäitä mukaan. "Vaccine On the Rocks"
        Pakkaskeliä pitää, mutta lumi odottaa tuloansa, Lumiukkokin on tekemättä. Siitä haaveilen.
        Puosu

Israelilaiset näkyvät olevan nopeita joka asiassa.

U yritti lähteä kauppaan, mutta palasi kotiin ottamaan kuumaa vettä pulloihin, kun ei saanut auton ovia auki. Meillä on vain osalle autoista katospaikka, lämpötolppa meillä kaikilla on.
        Meillä on lumi pysynyt maassa, eilen sitä tuli vielä lisää. Saa nähdä, onko tämä nyt pysyvää.

Kiva havaita Puosu täällä.

• Ja niin käydään vääjäämättä kohti pyhäkauden loppua. Enää jokunen vuorokausi ja sitten alkaa harmaantotinen arki. Toisaalta itse aion kyllä pitää kuusen sisällä Nuuttiin saakka, jos siinä siihen saakka yksikään neulanen pysyy. Yksi ystäväni sanoi, että hän mieluusti kärsii allergista nuhaansakin, kaunista kuusta katselee ihan hyvän mielen takia.

Mutta kun sen kuusen sitten saa jossain vaiheessa heitettyä ulos, niin kummasti vain kämppäänkin tulee lisää neliöitä. Ikäänkuin. Minulle vielä vuosien mittaan on tullut tapa hakea tulppaaneja maljakkoon, mieluiten keltaisia, sinä päivänä kun kuusi häipyy. Siitähän alkaa jo melkein kevät:)

Pitää vielä kehua, minkälaisen herkullisen iltapalan saimme eilen nauttia. Söimme juustoja, keksejä ja keksien päällä naapurilta joulutervehdyksenä saatua tryffelivoita. Tuossa voissa oli mukana meille parikin ihmettä: en koskaan tiennyt, että tryffeleitä kasvaa Suomessakin, ja se, että naapurin koira ne tryffelit on löytänyt, asuntoyhtiömme tontilta!

Olen joutunut syömään omat sanani. Jossain vaiheessa olin sitä mieltä, että en koskaan siirrä pankkihommien hoitoa mobiilipankkiin. Vaan niin vain on käynyt. Äsken juuri hoidin kuukauden maksut. Kätevää ja helppoa (niin kauan kuin numerosarjoja kykenee pitämään mielessään; onhan ne sarjat kyllä salasanavihossani, mutta voihan olla etten vihkoakaan löydä). Helppous on kai etupäässä siinä, ettei tarvitse noiden tunnuslukujen kanssa enää pelleillä.

Mutta nyt on pakko lähteä kauppaan. Jääkaapissa on enää lähinnä vain valo.

Hyvää alkanutta viikkoa!

• Puosuhan se lähestyi yhteiskuntamuodon kautta rokotteita. No noinhan se tietty on, mutta demokratiaa voitaisiin edes koettaa nopeuttaa, paitti EU:ssa, missä ei tunneta kait määräenemmistöä edes. Tai Suomessa, missä ei ees enemmistön asiantuntijoiden ääntä kuunnella. Millainenhan olisi siis virkamieshallitus?

Itse kuuntelen monesti tunettani, kun pitäisi jaksaa ottaa selvää. Mutta koetin kyllä ymmärtää tätäkin :

https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2014/juhan-artikkeli/?fbclid=IwAR3mO0Sg15_zoiR_DETZqS-ZeMkS-DTHQmYdza9w_crrUwsKI7MAw36Dt20

Amummu on syömässä sanansa. Niin minäkin. Nimittäin oliko se eilen, kun selvisi tarkemmin teevee sarjassa sen huostaanoton tarpeellisuus. Tyttö, joka huusi sutta, ulvoi aiheesta. Nyt sitten kaksi viimeistä sarjaa käsittelee läheisriippuvuutta. Miksi nainen jää miehen nyrkkeilysäkiksi?

• Anonyymi

Sinulla siis on tuota tunetta kovasti.
        Kannattaisi varmaan nyt aikuisena opetella myös ajatelemaan!

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulla siis on tuota tunetta kovasti.
        Kannattaisi varmaan nyt aikuisena opetella myös ajatelemaan!

Mitä vitun "tunetta" ???

• Anonyymi

Kun johonkin uskoo niin silloinhan aina jostain löytää uskonhenkisten julkistaman tietosarjan:
      Oleellinen ote tuon hiilidioksidivertailun sisällön totaalisesta ja lähtökohtaisesta virheellisyydestä jollaista esiintyy myös maatalouden sivuvirtojen kuten metsänkasvun laskenta ja vertailuperusteissa.:

"Maaseudulta ei tule enemmän kasvihuonekaasuja
      Kun verrataan taajamissa ja maaseudulla asuvien kotitalouksien päästöjä, on valittava vertailu joko kotitaloutta tai kulutusyksikköä kohti. Jotta vertailu olisi ”reilu” pitää ottaa huomioon, kuinka monta henkeä talouteen kuuluu ja minkä ikäisiä he ovat."

Nyt on kivasti jätetty vertailusta pois maaseudun suurimmat kaasuntuottajat eli tuotantoeläimet joita kaupunkilaisilla ei ole. On täysin selvää, että maatalous päästää rajusti enemmän kuin kaupunkilaiset. Niitä ei vaan voi edes vertailla per kapita systeemillä koska kaupunkilaisilla ei ole sika, hieho tai lypsytiloja eika suurpeltoja joihin ladataan rajun sekä vesistö, että ilma saastuttavaa maalaisen tuotantojätettä.

Tämän havaitseminen ei mitenkään suurta ajattelupanosta vaadi, mutta jos sitä vähääkään ei ole niin silloinhan aina uskomus ja mutu voittaa.

• No voi äitee että kooMIKKO jaksaa naurattaa. Tuosta tilastosta kait puuttuu myös ne suuret kaupunkimetsät, jotka ovat siis kaupunkilaisten hiilinieluja, häh???

KooMIKON kulkiessa kauppahalliinsa, niin älä nyt hitto vaan sitten osta sitä sikaasi, sillä se on kasvanut maaseudulla. Osta mieluummin epsanialaisia tomaatteja tai balttialaisia laardeja, sillä noin viisaan opistokemistin tietoihinhan ei kuulu tietenkään se, mistä laardi on peräisin. Pääasia, että se on kaukaa, häh?

Ja kun lukee tuota tutkimusta, niin se on tehty siis kulutusyksikkökohtaiseksi, missä Suomi jaettu ruutuihin ja niissä asuvien yksilöiden määriin.

KooMIKKO kuuluu juuri siihen porukkaan, joka ei edes käytä julkisia, vaikka nenän edestä niitä jonoksi asti kulkee.

• Anonyymi

Ihan taas sen tiedon sisällä pysyäksemme, Euroopan paras Laardi on kotoisin Latvian Rezeknestä. Suomessahan laardia ei enää edes löydä kaupoista vaan se on lähetetty Honkajoen kautta Nesteen biodieseliksi, ellei joltain osin ole käytetty eläinten kuten koirien ja kissojen kuivamuonaan
        Nesteen biodieselissähän se taas aiheuttaa erittäin suurta ilmastovahinkoa mitä en ala nyt sen tarkemmin yksilöimään tämän lukijakunnan jäädessä kovin selvästi sen tiedon tason vaatimuksen alle.
        No Puosu roolissaan kyllä ymmärtäisi. Samoin muutamat entisen HS elämän tasokkaammat osallistujat ja täydennetään vielä silloin vielä tasokkaammat kirjoittajat.

• Voi vittu tuota "tiedon" tasoa. Yhtäkkiä laardi muuttuikin loistavaksi aineeksi, kun sitä saa jostain ja eihän se kooMIKON mukaan kait ole edes siasta, jota eläintä tämä "tietäjä" ei ole kuulemma kaupungeissa nähnyt. Oot sä iso pelle, et muuta. Nehän on vissiin nauranut sut ulos tiedepalstoilta enkä kyllä yhtään ihmettele.

• KooMIKKO : "Ihan taas sen tiedon sisällä pysyäksemme, Euroopan paras Laardi on kotoisin Latvian Rezeknestä"

Voi vittu, mikä "tieto" toi oli??? Eiks se Laardi ole kotoisin siasta???

Ja lisäksi tämä pelle kutsuu tiedoksi makuasioita.

• Anonyymi

Nyt on joku "löytänyt" uusvanhan sanan uudestaan: "vittu!"

Onko päässyt makuun? Tuo sana on hyvin yleisesti käytössä joillakin ketjuilla, mutta että täälläkin...

• Haista vittu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

ps. Kuhmoisten kylästalin oikeasti luuli haistattelevansa kohteelleen kun ei enää osannut lukea kuka kirjoitti.

• No niin, päivän hyvä työ tehty

Kaikki valokuvat ulkoisella levyllä. Meinaan, että koska yleensä jotain kuvia olen ottanut, niin ne myös säilytän, vaikka ulkoinenkaan kovalevy ei ole tae säilymisille.

Poika lupasi ottaa selvää, minkälaista kalustoa vaatisi VHS nauhojen digitalisointi.

• Muistaakseni joskus kauan sitten oli saatavana USB-VHS adaptereita joilla voi siirtää nauhan sisällön tietsikan muistiin. Sitä kautta sitten sen saattoi vaikka polttaa dvd:lle.
        Eli näin analoginen vhs nauha muuntui digitaaliseen muotoon. Jonkunlaisen oheisohjelman tuo operaatio myös vaati. Sekä tietysti sen toimivan videonauhurin. Toikin on tosiaan kaukaista menneisyyttä. Mahtaneeko mistään saada enää senmoista videoadapteriakaan, toki nykyään levylle polttamisen sijasta voisi materiaalin tallentaa ulkopuoliselle kovalevylle, tai isolle muistitikulle jopa. Pikaisella kuuklauksella E-wille näyttäisi tommosta halpaa ja vanhaa versiota myyvän ilmeisesti vieläkin.

• Ja lohi uunissa lohkoperunoiden ja porkkanoiden kanssa.

Välipäivät ovat monelle totuttelua 1. ehkä työttömyyteen 2. työhön. Maailma on muuttunut. Nyt ravintolaketjut ovat paisuneet mielettömiksi ja pieni ei enää ole kaunista.

Ja entäs suomalainen viihde? Makukysymys, mutta itse annan eilen alkaneelle ja mainostetulle "Sisäilmaa" arvosanan ... käänsin kanavaa

• <