Hän kohteli minua kuin narkomaania

Anonyymi

IS:n juttu amerikkalaisesta mustasta potilaasta joka kuoli koronaan:

----

"Yhdysvalloissa koronatartunnan saaneen mustan lääkärin kohtelu herättänyt keskustelua rasismista terveydenhuollossa, kirjoittavat useat maan mediat. Indianalainen sairaala on aikeissa teettää ulkopuolisen selvityksen lääkäri Susan Mooren, 52, kohtelusta.

Moore kuoli noin viikko sitten koronaviruksen seurauksena. Tätä ennen hän oli jakanut Facebookissa videon, jossa hän kertoi Indiana University Health North (IU North) -sairaalan lääkärin jättäneen huomiotta hänen kipunsa ja tarpeen lääkkeille, kirjoittaa uutiskanava CNN.

Guardian-lehti kertoo, että Moorella oli todettu koronavirustartunta marraskuussa, jonka jälkeen hänet otettiin sisään IU North -sairaalaan.

Videolla sairaalasängyssä makaava Moore kertoo lääkärin muun muassa väittäneen, että Moore ei tarvitsisi uutta remdesiviirilääkeannosta, sillä lääkärin mielestä Moore ei ollut edes hengästynyt. Moore kertoo videolla saaneensa viruksen hoitoon käytettävää lääkettä kahdesti.

- Sanoin, että kyllä minä olen (hengästynyt), Moore sanoi videolla.

– Hän kohteli minua kuin narkomaania, vaikka hän tiesi minun olevan lääkäri. En käytä huumeita.

Lääkäri päätti lähettää Mooren kotiin. Mediat kertovat, että 12 tuntia myöhemmin Mooren tila heikkeni ja hänet otettiin koronan takia sairaalahoitoon toisessa sairaalassa, jossa hän sai parempaa hoitoa. Myöhemmin Moore joutui hengityskoneeseen. Hänen poikansa kertoi medioille Mooren kuolleen 20. joulukuuta."

----

Kumpi tuossa jutussa on rasismia: sekö miten musta potilas koki joutuneensa kohdelluksi, vaiko se, että hänen mielestään narkomaanipotilasta on lupa kohdella huonosti?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä.

      Tuo on tyypillistä nykyään Yhdysvalloissa ja muissakin länsimaissa. Eli jos sattuu olemaan mustaihoinen, niin aina syynä on muka rasismi!? Vaikka rodulla ei ole tapauksen kanssa mitään tekemistä.

      Sama muuten koskee mustien lisäksi naisia varsinkin jenkkiyliopistoissa. Jos opiskelija ei menesty, niin syynä on rasismi tai naisviha?

      Joten musta nainen on tietysti tuplasyrjinnän kohde! 😉

      • Anonyymi

        Mutta aivan ilmeistä on että päihderiippuvaisia saa syrjiä. Päihderiippuvaisten syrjintä nähtävästi on niin normaalia kautta maailman ettei edes rasismin uhri itse tajua itse harjoittamaansa syrjintää.

        Tuli mieleen Martina Aitolehden siskon kuolemaan liittynyt lehtiartikkeli. Aitolehden sisko oli päihderiippuvainen ja kuoli henkirikoksen uhrina. Artikkelissa joku totesi että henkirikoksen uhrina kuoleminen "kuuluu elämäntyyliin".

        On aika raaka asenne ajatella että olisi olemassa joku "elämäntyyli" johon normaalina osana kuuluisi henkirikoksen uhrina kuoleminen. Ehkä vielä ajatus yliannostukseen kuolemisesta normaalina osana elämäntapaa voisi olla perusteltua. Mutta että väkivaltainen kuolemakin on normalisoitu kun puhutaan päihderiippuvaisista.


    • Anonyymi

      Ei mitään tekemistä rasismin kanssa. Ymmärrän että omaiset etsivät aina 'syyllistä' kun läheinen kuolee. Tämä potilas oli itse hyvin hierarkiatietoinen. Hänestä lääkärillä
      oli suurempi ihmisarvo kuin narkkarilla.
      Ilmeisesti myös mustalla olisi pitänyt olla suurempi kuin valkoisella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7714
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4586
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3231
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1488
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe