Kukaan vanhempi ei jättäisi lapsiaan ilman englannin taitoa

Anonyymi

Englannin vähättely ja demonisointi ei johda mihinkään hyvään. Lingua francalle ei ole vaihtoehtoja ennen kuin kääntäjäkoneet kääntävät sulavasti kieleltä toiselle. Ylimitoitettuja kieliopintoja ei kaipaa monikaan.

28

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Englanti tulee olemaan sukupolvia se kieli, jolla kommunikoidaan kansainvälisesti, tieteessä, tekniikassa, peleissä,...

      • Anonyymi

        Rooman valtakunta jakautui lopullisesti 395 ja Länsi-Rooma lakkasi olemasta vuonna 476.

        Latinan kieli oli silti sivistyksen ja korkeamman koulutuksen kieli Euroopassa 1800-luvulle saakka eikä sen merkitys ole vieläkään täysin hävinnyt.

        Englanti on valtakieli Iso-Britaniassa, Maltalla, USA:ssa , Kanadassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Englantia puhutaan laajalti myös mm. Intiassa ja kohtalaisen paljon Egyptissä.

        Englanti on kouluissa pakollinen kaikissa Pohjoismaissa Manner-Suomea lukuun ottamatta. Sitä opiskellaan myös Venäjällä, Kiinassa, Japanissa kaikkialla Euroopassa ja monin paikoin muuallakin, myös Afrikassa ja Väli- ja Etelä-Amerikan maissa.

        Englannin kielen maantieteellinen kattavuus on laajempi kuin Rooman valtakunnan konsanaan. Englannin asema kansainvälisessä kommunikoinnissa, tieteessä, tekniikassa, taiteessa tulee jatkumaan sukupolvien ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rooman valtakunta jakautui lopullisesti 395 ja Länsi-Rooma lakkasi olemasta vuonna 476.

        Latinan kieli oli silti sivistyksen ja korkeamman koulutuksen kieli Euroopassa 1800-luvulle saakka eikä sen merkitys ole vieläkään täysin hävinnyt.

        Englanti on valtakieli Iso-Britaniassa, Maltalla, USA:ssa , Kanadassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Englantia puhutaan laajalti myös mm. Intiassa ja kohtalaisen paljon Egyptissä.

        Englanti on kouluissa pakollinen kaikissa Pohjoismaissa Manner-Suomea lukuun ottamatta. Sitä opiskellaan myös Venäjällä, Kiinassa, Japanissa kaikkialla Euroopassa ja monin paikoin muuallakin, myös Afrikassa ja Väli- ja Etelä-Amerikan maissa.

        Englannin kielen maantieteellinen kattavuus on laajempi kuin Rooman valtakunnan konsanaan. Englannin asema kansainvälisessä kommunikoinnissa, tieteessä, tekniikassa, taiteessa tulee jatkumaan sukupolvien ajan.

        Tyypillistä pakkoenglannittajan propagandaa.


    • Anonyymi

      Oppilaiden ja heidän vanhempiensa valinnat näyttävät suunnan: englanti on tärkein vieras kielemme.

      • Anonyymi

        Oppilailla ja heidän vanhemmilllaan ei ole ollut valinnan vapautta, tarjolla kun on ollut vain pakkoenglantia.


    • Anonyymi

      Englana tarvitaan, ruotsia ei

    • Anonyymi

      Sen sijaan ruotsia ei ilman pakkoa valittaisi.

    • Anonyymi

      Totta, niin totta.

    • Anonyymi

      Kieliaktiivi laittaa tämän viestin olkiukkona palstalle kerran viikossa. Hän tietää varsin hyvin, että kukaan ei ole jättämässä englantia pois tai demonisoimassa sitä, vaan haluaa vain valita englannin tilalle muitakin kieliä. Tämän kieliaktiivi haluaa estää, koska monipuolinen kielitaito on tietenkin iso miinus ihmiselle.

      • Anonyymi

        Aktiivi pelkää sitä, että muut oppivat englannin lisäksi muitakin kieliä, esim. ruotsia. Se pitää tietenkin estää.


    • Anonyymi

      RKP veisi lapsiltamme englannin

      • Anonyymi

        Miten RKP voi 'viedä englannin', jota opiskellaan 12 vuotta Suomessa?

        Missä olet käynyt koulusi, kun et ole englantia oppinut?


    • Anonyymi

      Et siis todellisuudessa arvosta muita kieliä etkä valinnanvapautta, olet vain surkea pakkoenglannittaja.

    • Anonyymi

      Niin, tuha haukkua englantia, englanti toimii

    • Anonyymi

      Luonnollisesti, englanti toimii.

      • Anonyymi

        Hyvin!


    • Englanti sisältää lähtökohtaisesti "ylimitoitetun kieliopinnon". Niin vaikeaa se on kuunnella puhuttuna, ja niin paljon sen kirjoitus poikkeaa puhutusta.
      Kansainväliseen "lingua franca" käyttöön tarvittaisiin kieli, joka on lähtökohdiltaan helppo kaikille.
      Sellainen on jo olemassa, nimittäin Esperanto. Ääntäminen säännöllistä. Kirjoitetaan kuten äännetään. Kielioppi ilman ainuttakaan poikkeusta!
      Ja parasta on, että vaikka missä vaiheessa olisi muiden kielten opinnot, siinä ei haaskaannu aikaa, vaan pääsee nopeasti täyteen käyttövalmiuteen.

      • Anonyymi

        Hyvä näkökulma. Englanti on äänne/kirjoitusasultaan epäsäännöllisin kaikista kielistä. Sille ei voida kirjoittaa yhtä selkeitä ääntämissääntöjä kuin vaikkapa ranskalle, joka sekin on vaikea tässä suhteessa.


      • Anonyymi

        Esperanton juna meni jo.

        Lingua franca englannin ääntämys ei muodostu ongelmaksi, koska se omaksutaan sekä koulussa että arjessa.

        Molemmat oleellisia oppimiselle.

        Vahva englanti on lastemme oikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esperanton juna meni jo.

        Lingua franca englannin ääntämys ei muodostu ongelmaksi, koska se omaksutaan sekä koulussa että arjessa.

        Molemmat oleellisia oppimiselle.

        Vahva englanti on lastemme oikeus.

        Mink tahansa kielen oppii matkimalla. Kielen äänneasu ei kuitenkaan ole sama asia kuin sen kirjoitusasu.


    • Anonyymi

      Kouluhallituksen päällikkö vasemmistolainen Jouko Ahonen vaati aikoinaan englannin opetuksen kieltämisen suomen kouluissa koska se oli kapitalistien kieli.

    • Anonyymi

      "Ylimitoitettuja kieliopintoja ei kaipaa monikaan."

      Englantia luetaan nykykoulussa 12 vuotta, mutta tämä ei riitä kieliaktiiville.

      Kuinka "ylimitoitetun" englannin kieliaktiivi haluaa, jotta hän oppii kielen?

      • Anonyymi

        Englantia ei tarvitse opiskella päivääkään.

        Pakkoruotsia on luettava alakoulusta yliopistoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englantia ei tarvitse opiskella päivääkään.

        Pakkoruotsia on luettava alakoulusta yliopistoon.

        Jo isäni opiskeli englannin, minä opiskelin englannin, ja nyt lapseni opiskelee englannin.

        Opiskele sinäkin, niin lakkaat valittamasta tyhjistä.


    • Anonyymi

      Suomi englanti ja hyvin pärjää.

      Pakkoruotsi jätteisiin.

      • Anonyymi

        Ok, mutta miksi haluat estää muita valitsemasta kieliä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, mutta miksi haluat estää muita valitsemasta kieliä?

        Pakkoruotsi estää


    • Anonyymi

      Luonnollisesti

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe