Yleista keskustalaista jorinaa. Näin ennen vuodenvaihdetta.

Maakunnat tekee tuloaan jota keskusta ajanut voimakkaasti, jotka jo oli hyvin pitkällä suunnitelmat odottamassa toteutuksiaan, mutta politiikka vei kärjen siltä. Jota nyt samat vastustajat on ajamassa kuin "käärmettä pulloon" -eli Sipilän hallituksen malli olikin hyvä jota nyt seuraillaan. Kun isoja asioita uudestetaan, myös niitä voidaan uudistaa, siksi eduskunta, joka voi muuttaa lakeja ja asetuksia aina tilanteisiin sopiviksi.

Hallituksen valmistelemassa sote-uudistuksessa pelastuslaitokset ovat siirtymässä maakuntien vastuulle.
Sote-keskustelussa unohtuu se, että sote-uudistus on vahvasti myös pelastusuudistus.
– Sen toteutuessa on tietysti keskeistä, että linkki kuntien ja maakuntien pelastuksen ja varautumisen osaamisen välillä säilyisi vahvana. Maakuntien pelastustoimen pitää jatkuvasti tarjota osaamistaan kunnille. Maakunta vastaisi hallintopuolesta.

Jo nykyään toiminta on käytännössä maakunnallista, vaikka rahoitus pelastuslaitoksille tulee kunnilta. Uudistus ei heikentäisi pelastustoimintaa kunnissa, koska yksittäisen heikon pienen kunnan tukena ovat sitten ne kuuluisat leveämmät hartiat eli enemmän maksajia.
On tärkeää, että kun maakuntiin siirtyy vastuu pelastustoimesta, pelastustoimen pitää olla samalla tavoin erillinen kuin sote.
– Lisäksi pelastustoimella pitää olla vahva oma rahoitus, joka ei siis saa olla sidoksissa soteen. Voi olla muuten vaarana, että jos sote syö rahaa, leikataan pelastustoimelta.

Kuntien turvallisuudeMMssa keskeistä on moniviranomaistyö, jossa myös esimerkiksi kouluilla pitää varautumissuunnitelmat. Myös meille kaikille on tehty varautumissuunnitelmat -esim. meillä on tietty paikka, johon kokoontua "torvien soidessa". mm OSAKEYHTIÖ MUOTOISTEN ASUNTOJEN SÄÄNTÖIHIN KUULUU ASIASTA JAKAA TIETOA, johon aikanaan olin mukana asiaa jakamassa, kun meillä oli Helsingissä asunto-osakeyhtiön osake. Helsingissä on paljon ns " pommisuojia" -maanalaista tilaa.
– Kaikilla pitää olla oma vastuu tiedossa eli jos jotain tapahtuu, pitää tietää, mitä kukin tekee. Voitte ihan hyvin kysyä, jos ette tiedä että missä on paikkani, jos hälytys tulee, että pitää siirtyä väestöpaikkaan. Näitä on pitänyt olla esillä mm taloyhtiöiden kokouksissa, sisäministeriö sen niin päättänyt -pelastusosasto.
Jotta jokainen tuntee asian kohdallaan. Suunnitelmat pitää olla valmiina, ettei käy kuin koronan alkuaikoina, päättävät ministeritkään tieneet että missä mennään, ja pallottelivat vastuitaan toisille. Oli todella surkuhupaisaa kuunnella selityksiään, joissa ei itse asiaan mitään auennut.

On muistettava myös yksilöiden merkitys turvallisuudessa.
– Ihan siitä alkaen, että ihmiset huolehtivat vaikkapa kynttilöiden turvallisesta polttamisesta tai keittiössä lieden ympäristöstä. Pieniä asioita, jotka voivat johtaa arjen vaaratilanteisiin.

Hyvää loppuvuoden viimmeistä edeltävää päivää, kuin koko loppuvuotta -huommista !..
Lounas aikaa pukkaa päälle, lähteä katsomaan mitä hallitus tänään loihtinut pöytään.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin on näreet.

    • Anonyymi

      Joko on hapsumatto lennättänyt takaisin Suomeen?

      • Anonyymi

        Eläköitymiseni jälkeen olen opetellut eläkkeellä olemista. Vaikka se toisinaan vaikeaa onkin. Elämään tulee löytää uusia asioita. Olen vuoden aikana opiskellut uutta kieltä. Portugalia. Alkaa olemaan aika lailla hallussa.

        Täysin en ole vapaaherrana ollut vaan muutamia konsultointeja olen tehnyt vanhaan alaani liittyen. Sydäntalven olen viettänyt etelä-Portugalissa ja Madeiralla mutta verot olen kuitenkin maksanut Suomeen enkä ole hakenut verottomuus-etuutta koska en pysyvästi ole muuttanut Portugaliin. Nytkin tulin kuukaudeksi Suomeen ja lapissakin on päästävä aina käymään hangilla.

        Madeira. Siinä on saari minun makuuni. Saari jolla on asukkaita n.300 tuhatta on Portugalin hallinnon alainen mutta saa itse päättää asioistaan puolustukseen liittyviä asioita lukuun ottamatta. Elintaso on hyvä. Ihmiset ovat työteliäitä ja ahkeria. Saarella ei ole raskasta teollisuutta juuri lainkaan ja ilmasto on erittäin raikas ja helppo hengittää. Ilmasto on muutenkin ihmeellisen tasa-laatuista, suuria lämpötilaeroja ei ole kesä- ja talvikausien välillä. Asunnot ovat vielä suhteellisen edullisia, myös vuokrat.

        Politiikka on kuin Suomessa. Alberto João Jardim, joka oli saaren presidentti 37 vuotta kunnes luopui vallasta toissa vuonna. Hieman meininki oli myös sipilämäistä. Saarelle investoitiin runsaasti EU-varoja infrastruktuurin kunnostamiseksi ja uuden rakentamiseksi ja Jardimin suku ja lähipiiri "kostutti nokkaansa" tehokkaasti erilaisissa rakennusprojekteissa. Minulla on asunto Funchalissa ja keskustelin usein politiikasta naapurieni kanssa. He pitivät Jardimin toimintaa maan tapaan kuuluvana. Kaikki tekevät niin jos on mahdollista sillä suku on tärkein. Suomessa ei ilmeisesti Sipilää ymmärretä samalla tavalla.

        Uusi presidentti Albuquerque on luvannut panostaa enemmän sosiaaliseen hyvinvointiin. Saas nähdä kuinka äijän käy. Toissa vuonna kun lähi-idästä, etenkin Syyriasta saapuneiden pakolaisten tulva Eurooppaan oli suurimmillaan ja Suomeenkin heitä saapui rapiat 30 tuhatta heltyi Madeiran hallintokin ja suostui vastaanottamaan pakolaisia. Heitä saapui peräti kaksi perhettä.

        Keskusta politiikkaa vielä sen verran, että kuulin, että naapurini täällä Suomessa on tulevissa kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana. Sellaista.


      • Anonyymi

        "Jo portilta havaitsee kivipaaden, jonka päälle alaston mieshahmo on kyykistynyt sotilaskypärä kainalossaan. Jos katsoo tarkasti, kivestä erottuu haalistunut teksti ”Sankareina kaatuneille saksalaisille”. Ja sama saksaksi.

        Vielä haalistuneempia ovat kiveen lähes sata vuotta sitten hakatut kuutisenkymmentä nimeä. Heistä kolmasosa kohtasi matkansa pään samana huhtikuun 29. päivänä 1918 Intiaanikukkulana nykyään tunnetulla kenttävartio n:o 3:lla puolustaessaan asemiaan sodan jo käytännössä hävinneiltä punaisilta, jotka yrittivät Lahdessa läpimurtoa itään Venäjän puolelle.

        Maailmansodan karaisemat saksalaissotilaat eivät sinä Lahden taistelujen verisimpänä päivänä pärjänneet suomalaisille urheilijanuorukaisille. Vanhan raviradan suunnasta rynnäköinyt Helsingin Jyryn nuorisokomppania niitti kukkulaa puolustaneet 255. reservijalkaväkirykmentin jermut lähes viimeiseen mieheen.

        Seuraavana päivinä saksalaiset ottivat vahingon takaisin. Punaiset antautuivat, ja sotakin päättyi. Saksalaiset kaatuneet saivat Vanhalta hautausmaalta leposijan ja nimensä muistomerkkiin. Punaisten aaltoset, miettiset ja romppaiset kuopattiin tuntemattomina vainajina kuka minnekin hätäisesti kaivettuihin joukkohautoihin"

        Madeirasta vielä sen verran, että siellähän asuu vakituisesti kymmeniä suomalaisia nykyään. Useimmat eläkeläisiä. Samoin manner-Portugalissa jonne suuntaan muutaman viikon kuluttua on runsaasti eläköityneitä suomalaisia. Portugalilaisessa on paljon samaa kuin suomalaisessa. Mareiralla varsinkin ollaan melko pidättyväisiä ja vähäeleisiä, vähäsanaisiakin. Heiltä ilmeisesti puuttuu se espanjalaistyylinen vilkkaus-geeni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jo portilta havaitsee kivipaaden, jonka päälle alaston mieshahmo on kyykistynyt sotilaskypärä kainalossaan. Jos katsoo tarkasti, kivestä erottuu haalistunut teksti ”Sankareina kaatuneille saksalaisille”. Ja sama saksaksi.

        Vielä haalistuneempia ovat kiveen lähes sata vuotta sitten hakatut kuutisenkymmentä nimeä. Heistä kolmasosa kohtasi matkansa pään samana huhtikuun 29. päivänä 1918 Intiaanikukkulana nykyään tunnetulla kenttävartio n:o 3:lla puolustaessaan asemiaan sodan jo käytännössä hävinneiltä punaisilta, jotka yrittivät Lahdessa läpimurtoa itään Venäjän puolelle.

        Maailmansodan karaisemat saksalaissotilaat eivät sinä Lahden taistelujen verisimpänä päivänä pärjänneet suomalaisille urheilijanuorukaisille. Vanhan raviradan suunnasta rynnäköinyt Helsingin Jyryn nuorisokomppania niitti kukkulaa puolustaneet 255. reservijalkaväkirykmentin jermut lähes viimeiseen mieheen.

        Seuraavana päivinä saksalaiset ottivat vahingon takaisin. Punaiset antautuivat, ja sotakin päättyi. Saksalaiset kaatuneet saivat Vanhalta hautausmaalta leposijan ja nimensä muistomerkkiin. Punaisten aaltoset, miettiset ja romppaiset kuopattiin tuntemattomina vainajina kuka minnekin hätäisesti kaivettuihin joukkohautoihin"

        Madeirasta vielä sen verran, että siellähän asuu vakituisesti kymmeniä suomalaisia nykyään. Useimmat eläkeläisiä. Samoin manner-Portugalissa jonne suuntaan muutaman viikon kuluttua on runsaasti eläköityneitä suomalaisia. Portugalilaisessa on paljon samaa kuin suomalaisessa. Mareiralla varsinkin ollaan melko pidättyväisiä ja vähäeleisiä, vähäsanaisiakin. Heiltä ilmeisesti puuttuu se espanjalaistyylinen vilkkaus-geeni.

        Katselin, että olipa hienoa tekstiä ja hieman tutun oloista ja sitten huomasin, että minun tekstiänihän se tämä ja alempi tämän anonyymin postaamana olikin miltei neljän vuoden takaa. Joku tehnyt oikein työtä etsiäkseen ne.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14742920/suomi-on-hieno-maa---

        Toki lähde olisi soveliasta aina ilmoittaa, varsinkin kun teksti on selkeää ja sujuvaa ja informatiivista.


      • Anonyymi
        aito-arska kirjoitti:

        Katselin, että olipa hienoa tekstiä ja hieman tutun oloista ja sitten huomasin, että minun tekstiänihän se tämä ja alempi tämän anonyymin postaamana olikin miltei neljän vuoden takaa. Joku tehnyt oikein työtä etsiäkseen ne.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14742920/suomi-on-hieno-maa---

        Toki lähde olisi soveliasta aina ilmoittaa, varsinkin kun teksti on selkeää ja sujuvaa ja informatiivista.

        Aloituksen sulta kopioinut ! tuskin osaisit noin kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen sulta kopioinut ! tuskin osaisit noin kirjoittaa.

        Mitänää höpäjät. No arskan tekstiähän tuo joku on kopioinut. Linkin mukaan näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläköitymiseni jälkeen olen opetellut eläkkeellä olemista. Vaikka se toisinaan vaikeaa onkin. Elämään tulee löytää uusia asioita. Olen vuoden aikana opiskellut uutta kieltä. Portugalia. Alkaa olemaan aika lailla hallussa.

        Täysin en ole vapaaherrana ollut vaan muutamia konsultointeja olen tehnyt vanhaan alaani liittyen. Sydäntalven olen viettänyt etelä-Portugalissa ja Madeiralla mutta verot olen kuitenkin maksanut Suomeen enkä ole hakenut verottomuus-etuutta koska en pysyvästi ole muuttanut Portugaliin. Nytkin tulin kuukaudeksi Suomeen ja lapissakin on päästävä aina käymään hangilla.

        Madeira. Siinä on saari minun makuuni. Saari jolla on asukkaita n.300 tuhatta on Portugalin hallinnon alainen mutta saa itse päättää asioistaan puolustukseen liittyviä asioita lukuun ottamatta. Elintaso on hyvä. Ihmiset ovat työteliäitä ja ahkeria. Saarella ei ole raskasta teollisuutta juuri lainkaan ja ilmasto on erittäin raikas ja helppo hengittää. Ilmasto on muutenkin ihmeellisen tasa-laatuista, suuria lämpötilaeroja ei ole kesä- ja talvikausien välillä. Asunnot ovat vielä suhteellisen edullisia, myös vuokrat.

        Politiikka on kuin Suomessa. Alberto João Jardim, joka oli saaren presidentti 37 vuotta kunnes luopui vallasta toissa vuonna. Hieman meininki oli myös sipilämäistä. Saarelle investoitiin runsaasti EU-varoja infrastruktuurin kunnostamiseksi ja uuden rakentamiseksi ja Jardimin suku ja lähipiiri "kostutti nokkaansa" tehokkaasti erilaisissa rakennusprojekteissa. Minulla on asunto Funchalissa ja keskustelin usein politiikasta naapurieni kanssa. He pitivät Jardimin toimintaa maan tapaan kuuluvana. Kaikki tekevät niin jos on mahdollista sillä suku on tärkein. Suomessa ei ilmeisesti Sipilää ymmärretä samalla tavalla.

        Uusi presidentti Albuquerque on luvannut panostaa enemmän sosiaaliseen hyvinvointiin. Saas nähdä kuinka äijän käy. Toissa vuonna kun lähi-idästä, etenkin Syyriasta saapuneiden pakolaisten tulva Eurooppaan oli suurimmillaan ja Suomeenkin heitä saapui rapiat 30 tuhatta heltyi Madeiran hallintokin ja suostui vastaanottamaan pakolaisia. Heitä saapui peräti kaksi perhettä.

        Keskusta politiikkaa vielä sen verran, että kuulin, että naapurini täällä Suomessa on tulevissa kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana. Sellaista.

        "Olen vuoden aikana opiskellut uutta kieltä. Portugalia. Alkaa olemaan aika lailla hallussa."

        Vielä kun oppisit oikeinkirjoitusta kielten osalta 😝


    • Anonyymi

      maaaakuntahallinnon virkamiesten ylläpidon maksat veroissa ja jäät ilman
      palveluita

      • Anonyymi

        Iletko ollut maakuntahallinnossa kun noin tiedät ?
        Vaan sama kansakoulua käymätön noin aprikoi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iletko ollut maakuntahallinnossa kun noin tiedät ?
        Vaan sama kansakoulua käymätön noin aprikoi ?

        Pankkolängvitsillä on Niuvanniemessä komea maakuntahallinto lakkikin, kuin piispalla, se käytävllä päässä kulkee ja huutaa Sipilän vastaista.


      • Anonyymi

        Tuskin veroja maksat, joista voisi pidättää. Tuet on vain verosummaa vähemmän.


    • Anonyymi

      Pankkolängvitsi sanoi olevansa sairaseläkkeellä.

    • Anonyymi

      Kapi sanoi arskan olevan lakimies, kuin trukkikuski Mieipidepankin myös.

    • Anonyymi

      Kaikki mihin keskusta koskee, muuttuu lopulta paskaksi.

      • Anonyymi

        Parhaat ministerit, toki myös sontivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat ministerit, toki myös sontivat.

        Jopa housuihinsa vieläpä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe