Suomi on hieno maa...

...ja useimmat suomalaiset ovat hyviä ihmisiä. Täällä on hyvä elintaso ja toimiva eläkejärjestelmä jonka asiakas olen ollut n.vuoden päivät.

Eläköitymiseni jälkeen olen opetellut eläkkeellä olemista. Vaikka se toisinaan vaikeaa onkin. Elämään tulee löytää uusia asioita. Olen vuoden aikana opiskellut uutta kieltä. Portugalia. Alkaa olemaan aika lailla hallussa.

Täysin en ole vapaaherrana ollut vaan muutamia konsultointeja olen tehnyt vanhaan alaani liittyen. Sydäntalven olen viettänyt etelä-Portugalissa ja Madeiralla mutta verot olen kuitenkin maksanut Suomeen enkä ole hakenut verottomuus-etuutta koska en pysyvästi ole muuttanut Portugaliin. Nytkin tulin kuukaudeksi Suomeen koska Lahdessa on MM-kisat joissa olen käynyt aina kun ne ovat Suomessa olleet ja lapissakin on päästävä aina käymään keväthangilla.

Madeira. Siinä on saari minun makuuni. Saari jolla on asukkaita n.300 tuhatta on Portugalin hallinnon alainen mutta saa itse päättää asioistaan puolustukseen liittyviä asioita lukuun ottamatta. Elintaso on hyvä. Ihmiset ovat työteliäitä ja ahkeria. Saarella ei ole raskasta teollisuutta juuri lainkaan ja ilmasto on erittäin raikas ja helppo hengittää. Ilmasto on muutenkin ihmeellisen tasa-laatuista, suuria lämpötilaeroja ei ole kesä- ja talvikausien välillä. Asunnot ovat vielä suhteellisen edullisia, myös vuokrat.

Politiikka on kuin Suomessa. Madeiralla oli ihan oma kekkonenkin, Alberto João Jardim, joka oli saaren presidentti 37 vuotta kunnes luopui vallasta toissa vuonna. Hieman meininki oli myös sipilämäistä. Saarelle investoitiin runsaasti EU-varoja infrastruktuurin kunnostamiseksi ja uuden rakentamiseksi ja Jardimin suku ja lähipiiri "kostutti nokkaansa" tehokkaasti erilaisissa rakennusprojekteissa. Minulla on asunto Funchalissa ja keskustelin usein politiikasta naapurieni kanssa. He pitivät Jardimin toimintaa maan tapaan kuuluvana. Kaikki tekevät niin jos on mahdollista sillä suku on tärkein. Suomessa ei ilmeisesti Sipilää ymmärretä samalla tavalla.

Uusi presidentti Albuquerque on luvannut panostaa enemmän sosiaaliseen hyvinvointiin. Saas nähdä kuinka äijän käy. Toissa vuonna kun lähi-idästä, etenkin Syyriasta saapuneiden pakolaisten tulva Eurooppaan oli suurimmillaan ja Suomeenkin heitä saapui rapiat 30 tuhatta heltyi Madeiran hallintokin ja suostui vastaanottamaan pakolaisia. Heitä saapui peräti kaksi perhettä.

Keskusta politiikkaa vielä sen verran, että kuulin, että naapurini täällä Suomessa on tulevissa kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana. Sellaista.

44

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JustEläkkeellä

      Onko elämä kallista Madeiralla? Onko ruoka halvempaa? Taksi? Bussi? Voitko valaista hieman?

      T. Eläkkeelle jäänyt joka miettii kumpi olisi parempi eläkeläiselle. Espanja vai Portugali.

    • HuolissanOleva

      Suomi on paras. Sunkin koulutuksen on suomi maksanut.

    • kepulainen.minäkin

      "naapurini täällä Suomessa on tulevissa kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana".

      Sinulla on nyt helppoa. Voit äänestää tuttua miestä.

      • mökki.kepukunnassa

        kuntatasolta se kepulainen kähmintä jo alkaa. kokemusta on.


    • AivanTosiOn

      Suomi on hieno maa. Miksi sitten sinä olet mennyt Portugaliin? Vai konsultoit vielä entiselle työnantajallesi. Tämän palstan serifinäkö? Näyttää kyllä siltä että ei täällä enää ole mitään valvontaa.

    • porttopelto

      Puhupa portugalia. Kirjoita vaikka avuksesi portugalin kielelellä.

    • Suomi on hieno maa, nyt entistäkin hienompi, kun Krista Pärmäkoski toi hopeamitalin Suomelle! Valitettavasti miehistämme ei ollut samaan. Matti Heikkinen oli paha pettymys. Ilmeisesti olet Lahdessa paikanpäällä seuraamassa kisoja, minä niitä seuraan vain kotitelevisiosta.

      Hieno maa omalla tavallaan on Portugalikin, jonka menneisyys tosin on maailmanmitassa sen nykyisyyttä suurempi. Läpi maan etelästä pohjoiseen ulottuneen kiertomatkan olen sielläkin tehnyt. Portugalissa on nyt vain vähän yli 10 miljoonaa asukasta, mutta Brasiliassa, Etelä-Amerikan suurimmassa maassa on yli 200 miljoonaa asukasta, ja portugalin kieli on maan kieli. Kertoo maan historiallisesta vaikutuksesta.

      Madeira on todella viehättävä saari. Olen siellä minäkin monet kerrat käynyt, kesäisin ja talvisin. Siellä vietin myös joulun ja uuden vuoden pyhät vuosien 2007-2008 vaihteessa ja siellä vietin 75-vuotispäivänikin kesällä 2010. Madeiran erikoisen viehättäväksi tekee sen luonnon monimuotoisuus; rannikolla kasvillisuus subtrooppista ja saaren keskusylängöllä melkein tundramaista. Fuchalin tekee erityisen viehättäväksi kesällä sen katujen varsilla lavendelinsinisinä kukkivat jakarandapuut ja joulunpyhien aikana kaupungin jouluvalaistus, jossa on kuulemma satojatuhansia erilaisia lamppuja.

      Vai opettelet nyt eläkeläisen elämää. Olisikohan kuitenkin mahdollista, että voisit vielä ottaa luotsataksesi tämän palstan, joka on mennyt sellaiseen tilaan, että en ainakaan minä täällä enää viitsi paljon visitoida. No, toisaalta kohta jo 20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että kyllä siitä eläkeläisenkin elämästä alkaa pitää niin, että ei enää työelämään kaipaa;))

      • Mitä.tuo.tarkoittaa

        Keskustele Suomen Keskustasta ja puolueen harjoittamasta politiikasta.
        Puoluerajat ylittävää poliittista debattia löydät Iltakoulusta.

        Palstalla olisi kurinpalautuksen paikka, kuin Ylessä vähän ollut.
        Nyt mielenkiinnolla katson, poistuuko tuo.


      • Odotetaan
        Mitä.tuo.tarkoittaa kirjoitti:

        Keskustele Suomen Keskustasta ja puolueen harjoittamasta politiikasta.
        Puoluerajat ylittävää poliittista debattia löydät Iltakoulusta.

        Palstalla olisi kurinpalautuksen paikka, kuin Ylessä vähän ollut.
        Nyt mielenkiinnolla katson, poistuuko tuo.

        Tarkoittaa Kapin kirjoitusta ja aloitusta.


      • EiSyytäPoistaa
        Mitä.tuo.tarkoittaa kirjoitti:

        Keskustele Suomen Keskustasta ja puolueen harjoittamasta politiikasta.
        Puoluerajat ylittävää poliittista debattia löydät Iltakoulusta.

        Palstalla olisi kurinpalautuksen paikka, kuin Ylessä vähän ollut.
        Nyt mielenkiinnolla katson, poistuuko tuo.

        Olihan tuossa aloituksessa kepupolitiikkaa.

        "Keskusta politiikkaa vielä sen verran, että kuulin, että naapurini täällä Suomessa on tulevissa kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana."

        Eli ei mitään syytä poistaa.

        Tosin jos arska on edelleen sheriffinä ylläpidossa niin tuskinpa poistuisi muutenkaan.


      • NäinOnOnOn
        EiSyytäPoistaa kirjoitti:

        Olihan tuossa aloituksessa kepupolitiikkaa.

        "Keskusta politiikkaa vielä sen verran, että kuulin, että naapurini täällä Suomessa on tulevissa kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana."

        Eli ei mitään syytä poistaa.

        Tosin jos arska on edelleen sheriffinä ylläpidossa niin tuskinpa poistuisi muutenkaan.

        Ei täällä ole enää sheriffejä eikä luotseja. Jokainen voi puhua mitä sylki suuhun tuo.


    • "Ilmeisesti olet Lahdessa paikanpäällä seuraamassa kisoja, minä niitä seuraan vain kotitelevisiosta."

      Intiaanikukkulan liepeillä seurasin kisoja hyvän ystäväni, erään lahtelaisen historian lehtorin, hänkin yk-veteraaneja, kanssa. Olipas molemmat, sekä naisten, että miesten lähdöt tavattoman jännittäviä. Vielä iltakisana mäkihyppyä niin siitähän se kunnon urheilulauantai koostui. Ystäväni kertoi hieman intiaanikukkulan historiasta. Sillä onkin varsin värikäs ja verinen sellainen.
      "http://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/2016/02/03/tuomiopaivaa-intiaanikukkulalla-ei-pida-unohtaa"

      "Jo portilta havaitsee kivipaaden, jonka päälle alaston mieshahmo on kyykistynyt sotilaskypärä kainalossaan. Jos katsoo tarkasti, kivestä erottuu haalistunut teksti ”Sankareina kaatuneille saksalaisille”. Ja sama saksaksi.

      Vielä haalistuneempia ovat kiveen lähes sata vuotta sitten hakatut kuutisenkymmentä nimeä. Heistä kolmasosa kohtasi matkansa pään samana huhtikuun 29. päivänä 1918 Intiaanikukkulana nykyään tunnetulla kenttävartio n:o 3:lla puolustaessaan asemiaan sodan jo käytännössä hävinneiltä punaisilta, jotka yrittivät Lahdessa läpimurtoa itään Venäjän puolelle.

      Maailmansodan karaisemat saksalaissotilaat eivät sinä Lahden taistelujen verisimpänä päivänä pärjänneet suomalaisille urheilijanuorukaisille. Vanhan raviradan suunnasta rynnäköinyt Helsingin Jyryn nuorisokomppania niitti kukkulaa puolustaneet 255. reservijalkaväkirykmentin jermut lähes viimeiseen mieheen.

      Seuraavana päivinä saksalaiset ottivat vahingon takaisin. Punaiset antautuivat, ja sotakin päättyi. Saksalaiset kaatuneet saivat Vanhalta hautausmaalta leposijan ja nimensä muistomerkkiin. Punaisten aaltoset, miettiset ja romppaiset kuopattiin tuntemattomina vainajina kuka minnekin hätäisesti kaivettuihin joukkohautoihin"

      Madeirasta vielä sen verran, että siellähän asuu vakituisesti kymmeniä suomalaisia nykyään. Useimmat eläkeläisiä. Samoin manner-Portugalissa jonne suuntaan muutaman viikon kuluttua on runsaasti eläköityneitä suomalaisia. Portugalilaisessa on paljon samaa kuin suomalaisessa. Mareiralla varsinkin ollaan melko pidättyväisiä ja vähäeleisiä, vähäsanaisiakin. Heiltä ilmeisesti puuttuu se espanjalaistyylinen vilkkaus-geeni.

      • KomppaanKapia

        Nyt on pakko kompata kapia. Kuten tässäkin ketjussa, tuo munakarvajohtaja heittää rääkäisyjään ja aloittanut näköjään tyypilliseen tapaansa jo aamuyöllä häiriköinnin ja näiden kapiin liittyvien paranoidisten pakkomielteidensä purkamisen. Voisitko tehdä palstan x-sheriffinä jotain, että vaikkapa hänen käyttämänsä IP-osoitteet bannattaisiin?


      • DicipliiniäTänne
        KomppaanKapia kirjoitti:

        Nyt on pakko kompata kapia. Kuten tässäkin ketjussa, tuo munakarvajohtaja heittää rääkäisyjään ja aloittanut näköjään tyypilliseen tapaansa jo aamuyöllä häiriköinnin ja näiden kapiin liittyvien paranoidisten pakkomielteidensä purkamisen. Voisitko tehdä palstan x-sheriffinä jotain, että vaikkapa hänen käyttämänsä IP-osoitteet bannattaisiin?

        Eikö noille trolleille saa mitään kuria? Tämäkin munakarvaääliö on postaillut tänne jo monta vuotta vain yhteen kirjoittajaan, kahdeksankymppiseen eläkeläiseen kohdistuvaa vikakirjoitusta. Näköjään suurimman osan uusista mongerruksistaan on ylläpito poistanut mutta nyt tämä idiootti nostelee yli puoli vuottakin vanhoja räkäisyjään palstalle. Banniin vain moinen törkymöykky.


      • BörjeBroms
        DicipliiniäTänne kirjoitti:

        Eikö noille trolleille saa mitään kuria? Tämäkin munakarvaääliö on postaillut tänne jo monta vuotta vain yhteen kirjoittajaan, kahdeksankymppiseen eläkeläiseen kohdistuvaa vikakirjoitusta. Näköjään suurimman osan uusista mongerruksistaan on ylläpito poistanut mutta nyt tämä idiootti nostelee yli puoli vuottakin vanhoja räkäisyjään palstalle. Banniin vain moinen törkymöykky.

        Ei saa olla vihainen ihmisille. Minä en osaakaan olla vihainen vaan lempeä ja rakastan saitin ylintä upseeria yli kaiken.


    • suomi.oli.hieno.maa

      kauas on suomi eksynyt "hieno maa" ajoista.
      sipilä on vienyt kepun poliitikkojen röyhkeyden omalle perhekeskeiselle tasolle. siitä ei saanut lehdistö kirjoittaa rehellisellä journalismilla vaan emaileja alkoi sinkoilla toimittajille, jotka kepulainenpäätoimittaja hiljensi tunnetuin seurauksin.
      kokoomuksen katainen varasti kansalta yrittäjille pyramidihuijauksillaan ja nosti sen omalle härskille tasolleen. siitä ei porvarilehdistö kirjoittanut halaistua sanaakaan, ei tietenkään.

    • PuoluetonHavainnoitsija

      Hyvä kertomus tuosta Lahden taistelusta. Sata-vuotis-synttäreiden kunniaksi voisi vanhoja taistelupaikkoja kunnostaa ja pitää aiheesta seminaareja ja luentoja. Ei kuten täällä pari tolvanaa päästelevät tyyliin "punikkikommarihyihyi" vaan kiihkottomasti ja puolueettomasti aikalaisten tarkoituksia aprikoiden. Molemmilla osapuolilla oli hyviä ja pahoja ihmisiä tässä hirveässä tapahtumassa. Kuten aina aiemminkin voittaja saneli rauhan ja häviäjän kohtalo oli karu mikä ei poista punaisten syyllisyyttä omalta osaltaan hirmutekoihin.

      • PunikinLapsenLapsenLapsi

        Lahti oli risteyspaikka ja tärkeä liikenteen solmukohta jossa hävityn Tampereen taistelun jälkeen itään perääntyvät punaiset kohtasivat etelästä ja kaakosta tulevat saksalaisjoukot. Muitakin verisiä taisteluja käytiin ennen tätä Lahden taistelua kuten Syrjäntaan taistelu:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Syrjäntaan_taistelu

        ja Alvettulan taistelu

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Syrjäntaan_taistelu

        Kaikki nämä taistelut olivat täysin turhia, turhaan menetettiin satoja ihmishenkiä sillä lännestä asti lähteneiden punaisten pakolaisten joukko oli tukittu jo aiemmin.


    • On varmaan ollut hieman kaksijakoiset tunteet siellä Lahdessa, kuten oli täällä kotonakin. Tarkoitan sitä parisprintin pronssimitalia. Mitalistahan pitäisi iloita, mutta nyt se on vähän vaikeaa, kun olisi tullut kultakin, jollei ystävällismielisen pohjoisen naapurimme edustaja olisi sitä estänyt. En ole kai kovin hyvä lukemaan huulilta, mutta ei voinut erehtyä siitä sanasta, jonka Iivo Niskanen päästi huuliltaan maaliin tullessaan!

      Näitköhän vanhan faitterina, että siellä eräs faitteritoverimme siellä oli kukittamassa naisten parisprintin palkittuja? Ministeri, reservin vääpeli Mika Lintilä siellä kukkapuskia naisille jakoi. Missähän ominaisuudessa? Päijät-Hämeen rauhanturvaajathan siellä toimivat monissakin vapaaehtoistehtävissä, mutta ei kai Lintilä kuulune niihin, kun on Keski-Pohjanmaalta. Lintilä on palvellut Golanilla, jossa minäkin olin kolmesta faitteriseissusta viimeiseksi, tosin jo lähes 10 vuotta Lintilää aikaisemmin.

      Nykyisissä kansanedustajissamme on muuten Lintilän lisäksi ainakin kaksi muuta vanhaa faitteria, persujen Mika Raatikainen ja Sampo Terho. Raatikainen palvellut sotilaspoliisien ylemmissä portaissa lähes 10 vuotta, ja niiltä reissuilta hän on saanut libanonilaisen vaimonsakin - oikein fiksu, korkealle koulutettu ja kauniskin nainen. Terho ei tosin ole sinibaretti, kun on palvellut Nato-johtoisessa Kosovon operaatiossa, siis vihreää barettia kantaen. Tiedätkö Sinä, olisiko kansanedustajissa meitä vanhoja faittereita useampiakin?

      Huomennahan siellä Lahdessa on välipäivä noista kisoista, mutta tiistaina ja keskiviikkona on taas paljon jännitettävää; tiistaina naisten 10 km ja keskiviikkona miesten 15 km. Sinä jännittänet niitä paikanpäällä, mutta minä taidan kuitenkin tyytyä jännittämään niitä vain täällä kotona tv:n välityksellä.

      Kuinka ollakaan, että soljuin noihin faitteriasioihin! No, tulihan tässä sentään palstan aihepiiriinkin kuuluvaa asiaa, kun otin esille tuon keskustalaisen ministeri Lintilän!

      • ex.yk.major

        Tuli..tuli..aihepiiriinkin hyvin sopii..
        Ja mukava kun asioita osataan noin kertoa. Hienoja nuo matkakertomukset, kun paikanapäältä kuullaan, tai nähdään. "TÄÄLLÄ AARNE TANNINEN..." TYYLIIN.
        Ja mukava kun olet tutkinut taustojaan. Itse en ole perehtynyt noin heidän mandaatteihinsa. Itse olin viimeksi Kosovassa 3 kuukautta, jo eläkeläisenä.
        Sitä ennen oli vuoden, ja sieltä tuotu mersu on edelleen käytössä, poika sai sen lahjaksi, kun hankin itselle toisen menopelin. Itse käytin sen lain vaatiman ajan ja vähän ylikkin. Siinain kaverit toi jotkut ajamalla ajopelinsä, melkein kaksiviikkoa tulomatka kesti. Oli se hienoa aikaa, tuntuu kuin aika nyt olisi ihan eriä ! maailmanpoliittisesti. Varmaan osansa median liikuvuudellakin. Lähi-itä niin sotki kuvioit takavuosina.

        Sepä siitä.
        Nyt uinumaan.
        Hyvää Yötä.

        Huomenissa ollaan taas metsuri.
        Kelit metsässä mitä parhaat, konemiehillä käyttää kun ei lumi ole
        esteenä. Vaikka entinen Sodankylän sanonta " lumi ei ole mikään
        este, se vain vuoden aikainen ilmiö" pitää kyllä kutinsa. Täällä nyt lunta oli alkuun, suli pois, ja nyt vähän taas on, juuri sopivasti.


      • ex.yk.major kirjoitti:

        Tuli..tuli..aihepiiriinkin hyvin sopii..
        Ja mukava kun asioita osataan noin kertoa. Hienoja nuo matkakertomukset, kun paikanapäältä kuullaan, tai nähdään. "TÄÄLLÄ AARNE TANNINEN..." TYYLIIN.
        Ja mukava kun olet tutkinut taustojaan. Itse en ole perehtynyt noin heidän mandaatteihinsa. Itse olin viimeksi Kosovassa 3 kuukautta, jo eläkeläisenä.
        Sitä ennen oli vuoden, ja sieltä tuotu mersu on edelleen käytössä, poika sai sen lahjaksi, kun hankin itselle toisen menopelin. Itse käytin sen lain vaatiman ajan ja vähän ylikkin. Siinain kaverit toi jotkut ajamalla ajopelinsä, melkein kaksiviikkoa tulomatka kesti. Oli se hienoa aikaa, tuntuu kuin aika nyt olisi ihan eriä ! maailmanpoliittisesti. Varmaan osansa median liikuvuudellakin. Lähi-itä niin sotki kuvioit takavuosina.

        Sepä siitä.
        Nyt uinumaan.
        Hyvää Yötä.

        Huomenissa ollaan taas metsuri.
        Kelit metsässä mitä parhaat, konemiehillä käyttää kun ei lumi ole
        esteenä. Vaikka entinen Sodankylän sanonta " lumi ei ole mikään
        este, se vain vuoden aikainen ilmiö" pitää kyllä kutinsa. Täällä nyt lunta oli alkuun, suli pois, ja nyt vähän taas on, juuri sopivasti.

        Tulin vielä vilkaisemaan odottaen mahdollista vastausta avaajalta, joka on meitä ”vanhoja faittereita” - sen tiedän jo yli kymmenen vuoden takaisista yhteyksistämme näillä palstoilla, silloin tosin historian palstalla. Kun häneltä ei ole tullut vastausta, vastaan nyt sinulle, joka olet viestiini tarttunut.

        Sanot palvelleesi kolme kuukautta Kosovossa - sinun nimeämänäsi tosin Kosovassa. Mistä syystä palveluksesi keskeytettiin kolmen kuukauden jälkeen? Perussitoumushan oli aina kuusi kuukautta, jota jatkettiin aina kolmella kuukaudella, jos faitteri niin halusi ja jos esimiehet näkivät faitterin kelvolliseksi jatkamaan. Itse olin Kyproksella vain yhdeksän kuukautta, kun en halunnut jatkaa pitempään, sillä silloin minulla oli kaksi alle 10-vuotiasta poikaa ja vaimoni oli sitä mieltä, että isää tarvitaan jo kotona. 12 vuotta myöhemmin Siinailla olin sitten 1,5 vuotta, kun oli jo tullut ero ensimmäisestä avioliitostani ja pojatkin olivat kasvaneet jo ”omilleen”. Pari vuotta myöhemmin Golanilla olin sitten 15 kk, mutta en halunnut jatkaa kauemmin, kun minua tänne jo odotettiin - jääköön syy kertomatta.

        Vähintään vuosihan täytyi siellä olla saadakseen auton tulli- ja verovapaana. Minä toin sellaisen vain Siinain reissultani. Ei sekään ollut Mersu, vaan ainoastaan Audi 100. Suomesta sen ostin ja Haifan satamasta Israelissa sen lunastin ja Jerusalemissa sen rekisteröin. 1,5 vuotta myöhemmin sen Siinain ja Israelin läpi ajaen jälleen Haifassa laivasin ja Kreikan Pireuksessa maihin saaden läpi Euroopan ajaen sen sitten kotiin toin. Golanin reissuni ajan se oli täällä erään kaverini tallissa, mutta vuotta myöhemmin sen myin, kun tarvitsin rahaa uuden kotimme hankkimiseen - olin mennyt taas naimisiin - ja kun työni puolesta sain työsuhdeauton.

        Tässäpä tuli vastineeksi kertomusta aihepiiristä, jonka otit esille, joten lienet tyytyväinen! Hyvää yötä!


      • HOHHOHHOO
        ex.yk.major kirjoitti:

        Tuli..tuli..aihepiiriinkin hyvin sopii..
        Ja mukava kun asioita osataan noin kertoa. Hienoja nuo matkakertomukset, kun paikanapäältä kuullaan, tai nähdään. "TÄÄLLÄ AARNE TANNINEN..." TYYLIIN.
        Ja mukava kun olet tutkinut taustojaan. Itse en ole perehtynyt noin heidän mandaatteihinsa. Itse olin viimeksi Kosovassa 3 kuukautta, jo eläkeläisenä.
        Sitä ennen oli vuoden, ja sieltä tuotu mersu on edelleen käytössä, poika sai sen lahjaksi, kun hankin itselle toisen menopelin. Itse käytin sen lain vaatiman ajan ja vähän ylikkin. Siinain kaverit toi jotkut ajamalla ajopelinsä, melkein kaksiviikkoa tulomatka kesti. Oli se hienoa aikaa, tuntuu kuin aika nyt olisi ihan eriä ! maailmanpoliittisesti. Varmaan osansa median liikuvuudellakin. Lähi-itä niin sotki kuvioit takavuosina.

        Sepä siitä.
        Nyt uinumaan.
        Hyvää Yötä.

        Huomenissa ollaan taas metsuri.
        Kelit metsässä mitä parhaat, konemiehillä käyttää kun ei lumi ole
        esteenä. Vaikka entinen Sodankylän sanonta " lumi ei ole mikään
        este, se vain vuoden aikainen ilmiö" pitää kyllä kutinsa. Täällä nyt lunta oli alkuun, suli pois, ja nyt vähän taas on, juuri sopivasti.

        HOHHOHHOH. Kylläpä pankkomajurin tarina oli taas niin täynnä pankkolängvitsiä ja omasta päästä keksittyä tarinaa. Samanlaista fuulaa kuin jokin aika sitten kun tarinoi valheellisia näkemyksiään kutsunnoista joita Pystyyn_kuollut ystävällisesti oikoi.


      • HaHHAHAA
        HOHHOHHOO kirjoitti:

        HOHHOHHOH. Kylläpä pankkomajurin tarina oli taas niin täynnä pankkolängvitsiä ja omasta päästä keksittyä tarinaa. Samanlaista fuulaa kuin jokin aika sitten kun tarinoi valheellisia näkemyksiään kutsunnoista joita Pystyyn_kuollut ystävällisesti oikoi.

        Et ole väärässä. Pankkomajuri on aina helppo tunnistaa koska kirjoittaa niin omintakeisella tavalla väärin. Yrittäisit pankkis käyttää edes oikolukuohjelmia niin ei silmä kärsisi noista virheistäsi, "paikanapäältä","Kosovassa", "ylikkin", "kaksiviikkoa", "eriä", "kuvioit", ".


      • "Ministeri, reservin vääpeli Mika Lintilä siellä kukkapuskia naisille jakoi. Missähän ominaisuudessa? "

        Lintilä taisi olla valtiovallan edustajana paikalla, tuskin nyt yksinomaan elinkeinoministeriyskään häntä paikalle toi. Tosin onhan se kisojen järjestäminenkin elinkeino joillekin.

        Olisi minulla vielä yksi ehdokas eduskunnan rauhanturvaamiskäiväröihin näiden kolmen mainitsemasi, Lintilän, Terhon ja Raatikaisen lisäksi. Markku Pakkanen joka aikanaan osallistui UNTAG:n, olinhan siellä minäkin jonkin aikaa, itseasiassa viimeinen reissu jonka tein. Tiedän miehen, pätevä kaveri, muistaakseni oli jokin vuosi sitten ehdolla Keskustan varapj:ksi muttei saanut riittävästi kannatusta.

        Lintilä ollut nosteessa, pääsihän tämä elinkeinoministeriksi keskustan sisäisissä kisoissa päihittäen loppusuoralla niukasti itsensä Maurin. Siinä saattaa olla tapahtuma joka myöhemmässä vaiheessa aiheuttaa katkeruuksia koska ovat taustoiltaan niin eri piireistä.

        Täällä joo holjaillaan kisat loppuun, hiihtolomilla olevien jälkikasvun jälkikasvujen kanssa, ei tuo välimatka runsaat 140 kilometriä ole esteenä vaikka nämä pahat ruuhkat kisapäivinä hieman yllättivät. Suomen talvi on näyttänyt jälleen parhaat puolensa.


      • majuri.evp
        kapi_ kirjoitti:

        Tulin vielä vilkaisemaan odottaen mahdollista vastausta avaajalta, joka on meitä ”vanhoja faittereita” - sen tiedän jo yli kymmenen vuoden takaisista yhteyksistämme näillä palstoilla, silloin tosin historian palstalla. Kun häneltä ei ole tullut vastausta, vastaan nyt sinulle, joka olet viestiini tarttunut.

        Sanot palvelleesi kolme kuukautta Kosovossa - sinun nimeämänäsi tosin Kosovassa. Mistä syystä palveluksesi keskeytettiin kolmen kuukauden jälkeen? Perussitoumushan oli aina kuusi kuukautta, jota jatkettiin aina kolmella kuukaudella, jos faitteri niin halusi ja jos esimiehet näkivät faitterin kelvolliseksi jatkamaan. Itse olin Kyproksella vain yhdeksän kuukautta, kun en halunnut jatkaa pitempään, sillä silloin minulla oli kaksi alle 10-vuotiasta poikaa ja vaimoni oli sitä mieltä, että isää tarvitaan jo kotona. 12 vuotta myöhemmin Siinailla olin sitten 1,5 vuotta, kun oli jo tullut ero ensimmäisestä avioliitostani ja pojatkin olivat kasvaneet jo ”omilleen”. Pari vuotta myöhemmin Golanilla olin sitten 15 kk, mutta en halunnut jatkaa kauemmin, kun minua tänne jo odotettiin - jääköön syy kertomatta.

        Vähintään vuosihan täytyi siellä olla saadakseen auton tulli- ja verovapaana. Minä toin sellaisen vain Siinain reissultani. Ei sekään ollut Mersu, vaan ainoastaan Audi 100. Suomesta sen ostin ja Haifan satamasta Israelissa sen lunastin ja Jerusalemissa sen rekisteröin. 1,5 vuotta myöhemmin sen Siinain ja Israelin läpi ajaen jälleen Haifassa laivasin ja Kreikan Pireuksessa maihin saaden läpi Euroopan ajaen sen sitten kotiin toin. Golanin reissuni ajan se oli täällä erään kaverini tallissa, mutta vuotta myöhemmin sen myin, kun tarvitsin rahaa uuden kotimme hankkimiseen - olin mennyt taas naimisiin - ja kun työni puolesta sain työsuhdeauton.

        Tässäpä tuli vastineeksi kertomusta aihepiiristä, jonka otit esille, joten lienet tyytyväinen! Hyvää yötä!

        >Sanot palvelleesi kolme kuukautta Kosovossa - sinun nimeämänäsi tosin Kosovassa. Mistä syystä palveluksesi keskeytettiin kolmen kuukauden jälkeen?<
        -niin sanoin, ja niin olin. Meillä on erilaista kuin esim teillä toimiupseereilla ja esim jääkäreillä, te ette noita paikkoja täyttä, johon vaatimuksena meidän koulutuksemme.
        Me esiupseerit toimimme esikunta- ja yhteysupseereina KFOR:n esikunnassa ja yhteysupseeriryhmässä. Mitä teimme siitä olisi paljonkin kerrottavaa, jääkööt se lyhyeen toteamukseen "yhteysupseeriryhmien tarkoituksena oli pitää yhteyttä , YK:n ja eri avustusjärjestöjen välillä, ja myös paikallishallintoon."
        Kauteni kesti 3 kk, se jo oli lähtiessä selvä.
        Sepä siitä !

        PUUTTUSIN VIELÄ EPÄSELVÄÄN:
        "Minä toin sellaisen vain Siinain reissultani. Ei sekään ollut Mersu, vaan ainoastaan Audi 100. Suomesta sen ostin ja Haifan satamasta Israelissa sen lunastin ja Jerusalemissa sen rekisteröin. 1,5 vuotta myöhemmin sen Siinain ja Israelin läpi ajaen jälleen Haifassa laivasin ja Kreikan Pireuksessa maihin saaden läpi Euroopan ajaen sen sitten kotiin toin. Golanin reissuni ajan se oli täällä erään kaverini tallissa, mutta vuotta myöhemmin sen myin"

        TARKENNAN VIELÄ EHTOJA JOITA OLI VEROVAPAUTEEN AUTOLLA:
        Komennus ulkomailla piti kestää vähintään vuoden, ja auton hinta piti tienata niillä rahoilla. Muistan parikin tapausta (ei juuri silloin) KUN HANKITTU RAHA EI YLTÄNYT HANKITTUUN AUTOON, HE JOUTUI JÄÄMNÄÄN TÖIHIN, SAADAKSEEN SEN VAJAUDEN KIINNI. Hän toinen jäi johonkin Israelin hedelmätarhalle, ja toinen tapaus jäi Ruotsiin.
        Verotta hankittu auto piti pitää 3 vuotta käytössään/omistuksessaan, ennen kuin sai myödä. mm oli tarkoin rajattu kuka saa ajaa, koski perheenjäseniä vain. Eukko ja kotona olevat lapset. Jos lapsi oli jo lentänyt kotoa pois, hänellä ei ollut ajooikeutta, kuten meilläkin osalla oli. Hän edelleen, poika, on auton "onnellinen" omistaja.
        Sepä siitäkin !

        Oli niin hieno metsäpäivä, kuin olla voi. Ihan urheilupuolen lääkärin neuvo palautumiseen keholla, maitokaakao, ja banaani, vastaa mukaansa urheilujuomia. Kaakaota oli termospuollossa lämpimänä myös. Sitä voi käyttää sisälläkin jos päivät on pääosin sitä. Mikroon rapea puolilasillista maitoa, lämpimäksi ja kaakao siihen, banaanin voi syödä milloin tahansa. Kaakaossa sanovat olevan hyvia ainesosia. Banaani nyt ollut iät`ajat rasitus syömisenä.

        Ja kuudelta saunaan, ei "viideltä" Irvinin tapaan.
        Sauna tekee kutaa metsätöiden jälkeen.
        (kutaa kuin kulli mäkelän lampaalle) jokin koiranleuka sanoi.
        Hakkuut edistyy ihan suunnitelmissa, koneet urakoitsijalla toimineet moitteetta. Myös omani rankakoneet preerassa.

        Sepä siitä.


      • PankkiksenKouluttaja
        majuri.evp kirjoitti:

        >Sanot palvelleesi kolme kuukautta Kosovossa - sinun nimeämänäsi tosin Kosovassa. Mistä syystä palveluksesi keskeytettiin kolmen kuukauden jälkeen?<
        -niin sanoin, ja niin olin. Meillä on erilaista kuin esim teillä toimiupseereilla ja esim jääkäreillä, te ette noita paikkoja täyttä, johon vaatimuksena meidän koulutuksemme.
        Me esiupseerit toimimme esikunta- ja yhteysupseereina KFOR:n esikunnassa ja yhteysupseeriryhmässä. Mitä teimme siitä olisi paljonkin kerrottavaa, jääkööt se lyhyeen toteamukseen "yhteysupseeriryhmien tarkoituksena oli pitää yhteyttä , YK:n ja eri avustusjärjestöjen välillä, ja myös paikallishallintoon."
        Kauteni kesti 3 kk, se jo oli lähtiessä selvä.
        Sepä siitä !

        PUUTTUSIN VIELÄ EPÄSELVÄÄN:
        "Minä toin sellaisen vain Siinain reissultani. Ei sekään ollut Mersu, vaan ainoastaan Audi 100. Suomesta sen ostin ja Haifan satamasta Israelissa sen lunastin ja Jerusalemissa sen rekisteröin. 1,5 vuotta myöhemmin sen Siinain ja Israelin läpi ajaen jälleen Haifassa laivasin ja Kreikan Pireuksessa maihin saaden läpi Euroopan ajaen sen sitten kotiin toin. Golanin reissuni ajan se oli täällä erään kaverini tallissa, mutta vuotta myöhemmin sen myin"

        TARKENNAN VIELÄ EHTOJA JOITA OLI VEROVAPAUTEEN AUTOLLA:
        Komennus ulkomailla piti kestää vähintään vuoden, ja auton hinta piti tienata niillä rahoilla. Muistan parikin tapausta (ei juuri silloin) KUN HANKITTU RAHA EI YLTÄNYT HANKITTUUN AUTOON, HE JOUTUI JÄÄMNÄÄN TÖIHIN, SAADAKSEEN SEN VAJAUDEN KIINNI. Hän toinen jäi johonkin Israelin hedelmätarhalle, ja toinen tapaus jäi Ruotsiin.
        Verotta hankittu auto piti pitää 3 vuotta käytössään/omistuksessaan, ennen kuin sai myödä. mm oli tarkoin rajattu kuka saa ajaa, koski perheenjäseniä vain. Eukko ja kotona olevat lapset. Jos lapsi oli jo lentänyt kotoa pois, hänellä ei ollut ajooikeutta, kuten meilläkin osalla oli. Hän edelleen, poika, on auton "onnellinen" omistaja.
        Sepä siitäkin !

        Oli niin hieno metsäpäivä, kuin olla voi. Ihan urheilupuolen lääkärin neuvo palautumiseen keholla, maitokaakao, ja banaani, vastaa mukaansa urheilujuomia. Kaakaota oli termospuollossa lämpimänä myös. Sitä voi käyttää sisälläkin jos päivät on pääosin sitä. Mikroon rapea puolilasillista maitoa, lämpimäksi ja kaakao siihen, banaanin voi syödä milloin tahansa. Kaakaossa sanovat olevan hyvia ainesosia. Banaani nyt ollut iät`ajat rasitus syömisenä.

        Ja kuudelta saunaan, ei "viideltä" Irvinin tapaan.
        Sauna tekee kutaa metsätöiden jälkeen.
        (kutaa kuin kulli mäkelän lampaalle) jokin koiranleuka sanoi.
        Hakkuut edistyy ihan suunnitelmissa, koneet urakoitsijalla toimineet moitteetta. Myös omani rankakoneet preerassa.

        Sepä siitä.

        Tuolla ylempänä sinun satujasi on jo kommentoitukin: "HOHHOHHOH. Kylläpä pankkomajurin tarina oli taas niin täynnä pankkolängvitsiä ja omasta päästä keksittyä tarinaa. Samanlaista fuulaa kuin jokin aika sitten kun tarinoi valheellisia näkemyksiään kutsunnoista joita Pystyyn_kuollut ystävällisesti oikoi. "

        Koitappas nyt pankkis uskoa, ettei sinua kukaan täällä usko. Noin onnettomalla kieli-, ja kirjoitustaidolla oleva ei aikuisten oikeasti voi olla muuta kuin sotamies.


      • majuri.evp kirjoitti:

        >Sanot palvelleesi kolme kuukautta Kosovossa - sinun nimeämänäsi tosin Kosovassa. Mistä syystä palveluksesi keskeytettiin kolmen kuukauden jälkeen?<
        -niin sanoin, ja niin olin. Meillä on erilaista kuin esim teillä toimiupseereilla ja esim jääkäreillä, te ette noita paikkoja täyttä, johon vaatimuksena meidän koulutuksemme.
        Me esiupseerit toimimme esikunta- ja yhteysupseereina KFOR:n esikunnassa ja yhteysupseeriryhmässä. Mitä teimme siitä olisi paljonkin kerrottavaa, jääkööt se lyhyeen toteamukseen "yhteysupseeriryhmien tarkoituksena oli pitää yhteyttä , YK:n ja eri avustusjärjestöjen välillä, ja myös paikallishallintoon."
        Kauteni kesti 3 kk, se jo oli lähtiessä selvä.
        Sepä siitä !

        PUUTTUSIN VIELÄ EPÄSELVÄÄN:
        "Minä toin sellaisen vain Siinain reissultani. Ei sekään ollut Mersu, vaan ainoastaan Audi 100. Suomesta sen ostin ja Haifan satamasta Israelissa sen lunastin ja Jerusalemissa sen rekisteröin. 1,5 vuotta myöhemmin sen Siinain ja Israelin läpi ajaen jälleen Haifassa laivasin ja Kreikan Pireuksessa maihin saaden läpi Euroopan ajaen sen sitten kotiin toin. Golanin reissuni ajan se oli täällä erään kaverini tallissa, mutta vuotta myöhemmin sen myin"

        TARKENNAN VIELÄ EHTOJA JOITA OLI VEROVAPAUTEEN AUTOLLA:
        Komennus ulkomailla piti kestää vähintään vuoden, ja auton hinta piti tienata niillä rahoilla. Muistan parikin tapausta (ei juuri silloin) KUN HANKITTU RAHA EI YLTÄNYT HANKITTUUN AUTOON, HE JOUTUI JÄÄMNÄÄN TÖIHIN, SAADAKSEEN SEN VAJAUDEN KIINNI. Hän toinen jäi johonkin Israelin hedelmätarhalle, ja toinen tapaus jäi Ruotsiin.
        Verotta hankittu auto piti pitää 3 vuotta käytössään/omistuksessaan, ennen kuin sai myödä. mm oli tarkoin rajattu kuka saa ajaa, koski perheenjäseniä vain. Eukko ja kotona olevat lapset. Jos lapsi oli jo lentänyt kotoa pois, hänellä ei ollut ajooikeutta, kuten meilläkin osalla oli. Hän edelleen, poika, on auton "onnellinen" omistaja.
        Sepä siitäkin !

        Oli niin hieno metsäpäivä, kuin olla voi. Ihan urheilupuolen lääkärin neuvo palautumiseen keholla, maitokaakao, ja banaani, vastaa mukaansa urheilujuomia. Kaakaota oli termospuollossa lämpimänä myös. Sitä voi käyttää sisälläkin jos päivät on pääosin sitä. Mikroon rapea puolilasillista maitoa, lämpimäksi ja kaakao siihen, banaanin voi syödä milloin tahansa. Kaakaossa sanovat olevan hyvia ainesosia. Banaani nyt ollut iät`ajat rasitus syömisenä.

        Ja kuudelta saunaan, ei "viideltä" Irvinin tapaan.
        Sauna tekee kutaa metsätöiden jälkeen.
        (kutaa kuin kulli mäkelän lampaalle) jokin koiranleuka sanoi.
        Hakkuut edistyy ihan suunnitelmissa, koneet urakoitsijalla toimineet moitteetta. Myös omani rankakoneet preerassa.

        Sepä siitä.

        Voi Hyvä Luoja! En paremmin sano, sillä on tuo sinun esittämäsi niin hauskaa lukea! Komentotoimiston toimistoupseerina ja samalla rotaatioupseerina niin Siinailla kuin Golanillakin palvelleena tiedän tasan tarkkaan, millaiset palvelusjaksoja koskevat vaatimukset olivat niin upseereilla kuin muillakin olivat.

        Ja tiedän, millaisia nuo mainitsemasi yhteysupseerien tehtävät olivat, sillä paljon olin yhteistoiminnassa heidänkin kanssansa. Oli niin kuin sanot, eli yhteysupseerien tehtävänä oli pitää yhteyttä YK:n ja eri avustusjärjestöjen ja myös paikallishallinnon välillä. Tuosta voi jo päätellä, millaisia kielellisiäkin vaatimuksia niissä palvelleilla täytyi olla, sekä suomeksi ja englanniksi, suullisesti ja kirjallisesti.

        En voi olla huvittumatta, kun ajattelen sinua niissä tehtävissä! No, ”kielesi” ja kirjoitustaitosi on kyllä symbioosissa. Toisenkin myönteisen puolen sinusta vielä haluan mainita: on sinulla todella vilkas mielikuvitus! Niin vilkas, että olisit sillä hyvin voinut ylentää itsesi everstiksi ja kertoa olleesi vähintään Suomen pataljoonan komentajana ellet kaikkien rauhanturvajoukkojen komentajana, sillä onhan siinäkin tehtävässä ollut ainakin yksi suomalainen upseeri, Ensio Siilasvuo.

        Noita autoja koskevia tulli- ja verovapaussääntöjä näyt tuntevan niin hyvin, että ehkäpä sittenkin olet palvellut niissä rauhanturvajoukoissa. Ehkä jopa majurina, mutta vaatimattomana miehenä jätät sen arvon edestä pois tärkeän etuliitteen, ei kuitenkaan puolisavu;))

        Sepä siitä.


      • Aika.muuttunut
        kapi_ kirjoitti:

        Voi Hyvä Luoja! En paremmin sano, sillä on tuo sinun esittämäsi niin hauskaa lukea! Komentotoimiston toimistoupseerina ja samalla rotaatioupseerina niin Siinailla kuin Golanillakin palvelleena tiedän tasan tarkkaan, millaiset palvelusjaksoja koskevat vaatimukset olivat niin upseereilla kuin muillakin olivat.

        Ja tiedän, millaisia nuo mainitsemasi yhteysupseerien tehtävät olivat, sillä paljon olin yhteistoiminnassa heidänkin kanssansa. Oli niin kuin sanot, eli yhteysupseerien tehtävänä oli pitää yhteyttä YK:n ja eri avustusjärjestöjen ja myös paikallishallinnon välillä. Tuosta voi jo päätellä, millaisia kielellisiäkin vaatimuksia niissä palvelleilla täytyi olla, sekä suomeksi ja englanniksi, suullisesti ja kirjallisesti.

        En voi olla huvittumatta, kun ajattelen sinua niissä tehtävissä! No, ”kielesi” ja kirjoitustaitosi on kyllä symbioosissa. Toisenkin myönteisen puolen sinusta vielä haluan mainita: on sinulla todella vilkas mielikuvitus! Niin vilkas, että olisit sillä hyvin voinut ylentää itsesi everstiksi ja kertoa olleesi vähintään Suomen pataljoonan komentajana ellet kaikkien rauhanturvajoukkojen komentajana, sillä onhan siinäkin tehtävässä ollut ainakin yksi suomalainen upseeri, Ensio Siilasvuo.

        Noita autoja koskevia tulli- ja verovapaussääntöjä näyt tuntevan niin hyvin, että ehkäpä sittenkin olet palvellut niissä rauhanturvajoukoissa. Ehkä jopa majurina, mutta vaatimattomana miehenä jätät sen arvon edestä pois tärkeän etuliitteen, ei kuitenkaan puolisavu;))

        Sepä siitä.

        Kapille terapiaa.Hyvä niin.
        Lienet jo niin aikaasi elävänä jäänyt nykyaikaisesta.Jos olit mainitsemassasi 50 vuotta sitten.Melkein sukupolvi sitten.


      • Aika.muuttunut kirjoitti:

        Kapille terapiaa.Hyvä niin.
        Lienet jo niin aikaasi elävänä jäänyt nykyaikaisesta.Jos olit mainitsemassasi 50 vuotta sitten.Melkein sukupolvi sitten.

        Totta on, että kaukaisia ovat jo nuo ajat, jolloin noissa rauhanturvatehtävissä olin. Kyproksella vv. 1965-66, Siinailla 1978-79 ja Golanilla jo reserviläisenä eli evp-kapteenina 1981-82. Eli aikaa ensimmäisestä reissustani on jo yli 50 vuotta ja viimeisestäkin jo 35 vuotta. Mutta miksi nyt tuo asenne, kun yleensä teille menneisyyteni on tätä päivää?

        En kuitenkaan usko, että noissa tehtävissä myöhemmin palvelleiden vaatimustaso olisi ollut juuri matalampi kuin aikoinani. Sitä se ei ole tarvinnut eikä voinutkaan olla ainakaan kielellisissä vaatimuksissa. Tuon ”majurimme” osoittamat taidot sillä alueella ovat tasoa, jolla olisi pärjätty korkeintaan saunamajurina. Mutta jatkakoon toki, jos nuo hänen muita huvittavat juttunsa ovat hänelle itselleen jonkinlaista terapiaa.

        Lienen sanonut tarvittavan sanottavani tästä asiasta.


      • Kyllä.Kapi.tietää
        kapi_ kirjoitti:

        Totta on, että kaukaisia ovat jo nuo ajat, jolloin noissa rauhanturvatehtävissä olin. Kyproksella vv. 1965-66, Siinailla 1978-79 ja Golanilla jo reserviläisenä eli evp-kapteenina 1981-82. Eli aikaa ensimmäisestä reissustani on jo yli 50 vuotta ja viimeisestäkin jo 35 vuotta. Mutta miksi nyt tuo asenne, kun yleensä teille menneisyyteni on tätä päivää?

        En kuitenkaan usko, että noissa tehtävissä myöhemmin palvelleiden vaatimustaso olisi ollut juuri matalampi kuin aikoinani. Sitä se ei ole tarvinnut eikä voinutkaan olla ainakaan kielellisissä vaatimuksissa. Tuon ”majurimme” osoittamat taidot sillä alueella ovat tasoa, jolla olisi pärjätty korkeintaan saunamajurina. Mutta jatkakoon toki, jos nuo hänen muita huvittavat juttunsa ovat hänelle itselleen jonkinlaista terapiaa.

        Lienen sanonut tarvittavan sanottavani tästä asiasta.

        Saunamajurina 7 kieltä osaavana.
        Äidinkielinä Suomi Ruotsi ja Englanti.


      • ihmettelevä.kysymys
        Kyllä.Kapi.tietää kirjoitti:

        Saunamajurina 7 kieltä osaavana.
        Äidinkielinä Suomi Ruotsi ja Englanti.

        Miksi majuri yrittää suomeksi? Kirjoittaisi noista jollakin muulla paremmin osaamallaan kielellä. Tekisi vaikutuksen kapiinkin. Kai hän niitä kieliä jonkin verran taitaa.


      • aito-arska kirjoitti:

        "Ministeri, reservin vääpeli Mika Lintilä siellä kukkapuskia naisille jakoi. Missähän ominaisuudessa? "

        Lintilä taisi olla valtiovallan edustajana paikalla, tuskin nyt yksinomaan elinkeinoministeriyskään häntä paikalle toi. Tosin onhan se kisojen järjestäminenkin elinkeino joillekin.

        Olisi minulla vielä yksi ehdokas eduskunnan rauhanturvaamiskäiväröihin näiden kolmen mainitsemasi, Lintilän, Terhon ja Raatikaisen lisäksi. Markku Pakkanen joka aikanaan osallistui UNTAG:n, olinhan siellä minäkin jonkin aikaa, itseasiassa viimeinen reissu jonka tein. Tiedän miehen, pätevä kaveri, muistaakseni oli jokin vuosi sitten ehdolla Keskustan varapj:ksi muttei saanut riittävästi kannatusta.

        Lintilä ollut nosteessa, pääsihän tämä elinkeinoministeriksi keskustan sisäisissä kisoissa päihittäen loppusuoralla niukasti itsensä Maurin. Siinä saattaa olla tapahtuma joka myöhemmässä vaiheessa aiheuttaa katkeruuksia koska ovat taustoiltaan niin eri piireistä.

        Täällä joo holjaillaan kisat loppuun, hiihtolomilla olevien jälkikasvun jälkikasvujen kanssa, ei tuo välimatka runsaat 140 kilometriä ole esteenä vaikka nämä pahat ruuhkat kisapäivinä hieman yllättivät. Suomen talvi on näyttänyt jälleen parhaat puolensa.

        Oikea on tietosi, näkyy myös tuo kepun Markku Pakkanen olevan vanha faitteri, tarkistin Wikipedian kautta. Onkohan niin, että ei kokoomuksen enempää kuin demarienkaan tai minkään muun puolueen kansanedustajissa olisi meitä vanhoja faittereita?

        No, demarien puheenjohtajan Antti Rinteen vaimo on sentään sellainen. Reservin ylikersantti Heta Ravolainen-Rinne on ollut myös rauhanturvaajana, Bosniassa. Siitä oli aikoinaan juttua myös Rauhanturvaaja-lehdessä. Heta on siis suorittanut varusmiespalveluksen ja silloin käynyt myös aliupseerikoulun. Näkyy muuten olevan myös Mensan jäsen, näin nyt Wikipedian kautta, eli ei ole ihan tyhmä typykkä.

        Eipä muuta kuin jännittävää seurattavaa sinne Lahteen, minä jännitän vain täällä kotonani!


    • Itselläkin on käynyt välillä mielessä muuttaa Portugaliin asumaan osaksi vuotta eli niiden ikävimpien talvikuukausien ajaksi. Algarve lienee nyt taas kovassa huudossa ja siellä voisi opetella vaikka golfin peluun. Esteenä on ollut rakas ja nuorekas vaimoni, joka viihtyy aina vaan työelämässä enkä ole ajatellut muuttaa asumuseroon. Säiden puolesta pikkasen varmempi valinta voisi olla Espanjan Kanarian saaret. Kylmä ja kostea ilma on alkanut Suomessa kolottamaan eli se se suurin syy, miksi etelän maat kiehtovat. Eikä kaamosaika kaiken synkeyden päälle oloa paljon kohenna. Kesä on kyllä sitten taas Suomessa paras, samoin kuin alkusyksy.

      Olen myös käynyt Madeiralla ja hieno paikkahan se on. Tosin en silloin erityisemmin pitänyt Funchalin keskustasta, koska siellä on silloin vahva pakokaasun tuoksu vilkkaan liikenteen takia. Muualla Madeiralla ilma oli kyllä erittäin raikasta, kun meri on kaikkialla ympärillä. Varmaan Funchalkin tuulettuu, kun tuulet puhaltavat. Vuokrasimme auton ja kiersimme silloin koko saaren ympäri. Tosin jossain kohdin meren rannalla kulkeva tie taisi olla poikki, kun tuuli puski merivettä liiaksi tielle ja piti kiertää jostain vuoren ympäri pikuteitä tämä paikka. Samanlaisia ongelmia mulla on ollut mm. Islannissa.

      Portugalilaiset samoin espanjalaiset ovat jonkin verran sisäänpäin lämpivää porukkaa ja muistuttavat siinä suomalaisia. Tosin temparamentti on vähän erilainen. Mulla oli akoinaan portugalilainen kaveri, jonka kanssa urheiltiin yhdessä ja se tuppasi välillä suuttumaan, jos ymmärsi mun englanninkielellä ja suomalaishuumorilla kertomani tapaukset väärin. Siinä oli aina selittämistä että päästiin yhteiseen säveleen. Italiaanot ovat sitten ihan toista maata eli niiden ero espanjalaisiin on vähän sama kuin savolaisten ero pohjalaisiin. Italiiaanot pitävät hirveää mekkalaa aina siellä missä joukolla ovat, samoin kyllä tekevät savolaisetkin. Kun on päässyt vähän lähempää tutustumaan noihin italiailaisten bisnesmaailmoihin, niin välillä kyllä herää ihmetys, että kummassa voivat edes jollain lailla pärjätä, kun logiikka on välillä todella omintakeista ja outoa. En kyllä itse hinkuaisu työntekijäksi iltalialaisyritykseen mistään hinnasta.

      Hiihtourheilu nyt vähän piristää. Ehkä olisivat voineet kyllä jättää tuon Sarasvuon kotiin, kun siitä ja Isometsästä tulevat väkisin mieleen se Lahti 2001 katastrofi. Ruottalaisethan ovat tätä kovasti ihmetelleet ja sanoneet, että eikö Suomessa osata tuntea mitään häpeää. Siinäkin on sitä kepulaista mentaliteettia samoin kuin näissä ministerien vastuunotoissa. Eli ero on selvä.

      • "Kesä on kyllä sitten taas Suomessa paras, samoin kuin alkusyksy."

        Olen samaa mieltä. Suomen kesää en lähde karkuun minnekään. Mutta jo syyskuun kosteus alkaa olla liian epämukavaa. Mutta on harhaa luulla, etteikö Espanjassa tai Portugalissa olisi koleaa ja kosteaa talvisin. Siellä ei useinkaan ole kunnollista lämmitystä varsinkaan vanhemmissa asumuksissa.

        Minulla on teoria, että mitä lämpimämpää on maan ilmasto, sitä liukkaammin myös suu ja elehdintä käy. Mutta tämä teoria pätee vain eurooppalaisiin.

        Esimerkiksi thaimaalaiset ovat paljon vilkkaampia kuin vietnamilaiset. Mutta kummassakin maassa on liian lämmintä minun makuuni.

        Minä ja vaimoni olemme varsin yksituumaisia tässäkin asiassa. Tämä elämäntapa sopii nyt meille. Aprillipäivästä lokakuun loppuun Suomessa, muun ajan sitten Portugalissa pääsääntöisesti olisi aikomus.


      • Halpaa.majoitusta
        aito-arska kirjoitti:

        "Kesä on kyllä sitten taas Suomessa paras, samoin kuin alkusyksy."

        Olen samaa mieltä. Suomen kesää en lähde karkuun minnekään. Mutta jo syyskuun kosteus alkaa olla liian epämukavaa. Mutta on harhaa luulla, etteikö Espanjassa tai Portugalissa olisi koleaa ja kosteaa talvisin. Siellä ei useinkaan ole kunnollista lämmitystä varsinkaan vanhemmissa asumuksissa.

        Minulla on teoria, että mitä lämpimämpää on maan ilmasto, sitä liukkaammin myös suu ja elehdintä käy. Mutta tämä teoria pätee vain eurooppalaisiin.

        Esimerkiksi thaimaalaiset ovat paljon vilkkaampia kuin vietnamilaiset. Mutta kummassakin maassa on liian lämmintä minun makuuni.

        Minä ja vaimoni olemme varsin yksituumaisia tässäkin asiassa. Tämä elämäntapa sopii nyt meille. Aprillipäivästä lokakuun loppuun Suomessa, muun ajan sitten Portugalissa pääsääntöisesti olisi aikomus.

        Yöllä nollassa Espanjassa, ja lämmittämätön vaatimaton mökki, jossa yksi ohut viltti vain peittona. Tietenkin omaa heikkoutta jos ei peittoja hanki lisää.
        Sekin nähty.


    • kokemustamolemmista

      Aurinkorannikko / Suomalaisille tuttu Fuengirolan seutu on todella paljon Portugalin etelärannikkoa lämpimämpi talvella.
      Lisäksi vuokrat, polttoaineet, ruoka ja vaatteet ovat edullisempia Espanjan puolella.

    • Tästä ketjusta muutamia kirjoituksiani joku keksi sitten postata vaikkei lähdettä muistanutkaan ilmoittaa.

    • Itse asiassa kun nyt luin läpi tämän vanhan aloitukseni ja koko ketjun niin täytyypä todeta, että on se maailma muuttunut.

      Aloituksen kirjoittamisen aikaan ei ollut korona-viruksesta ollut tietoakaan, Sipilä oli pääministeri, Trump vastavalittu USA:n presidentti ja suomessa kovasti tunteita nostatti kiky.sopimus jonka palkansaajapuoli koki raippana ja joka sittemmin kostautui Keskustalle veret seisauttavana vaalitappiona. Matkustella sai mielensä mukaan jos oli passi ja rahaa. Itselläni oli vielä terveyteeni liittyvät koettelemukset edessä.

      • Anonyymi

        Kepu oli vielä 20 prossan puolue. Nyt on hyvä jos 10prossaa.


      • Anonyymi

        6 -minuutin päivä korortus työaolaam, jonka Ay-liike teki.

        Sekö unohtunut josta lakkoiltiin miljardien edestä ja tuhansista työpaikoista jotka lähti lakkojen takia. Kun yksi työpaikka lähti paperitehtaastakin se x3.


    • Anonyymi

      Miksi tämmöinen vanha kirjoitus on tullut tänne?

    • Anonyymi

      "Olen vuoden aikana opiskellut uutta kieltä. Portugalia. Alkaa olemaan aika lailla hallussa."

      Vielä kun oppisit oikeinkirjoitusta kielten osalta. Terveisin pankkomajuri, se hapsumattolentäjä.

      • Anonyymi

        Hapsumattolentäjällä (=pankkomajuri="DI"="Majuri") on kiirettä pitänyt. Käynyt amerikassa kommentoimassa sikäläistä meininkiä ja sitten oitis takaisin kotiin lohta ja siikaa syömään. Onkohan malttanut käydä metsätilallaan hiihtämässä kuntoradalla jonka muutama vuosi sitten tekaisi kaikille kuntalaisille avoimeksi.


    • Anonyymi

      "Virkamiehet kiiruuset
      Noon salrovapailla, Pekkasilla, etätöissä, nokosilla
      Paikalla aavetaloossa ( ei näy ketään )
      vain kuolleet kunnanjohtajat
      Seinillä tauluussa"

      "Maanantaki ehtoona valtuustosalis on säpinää, kun väitellään
      Tunteet lämpiää ” Saatanan puupää ”
      Lavittat on lujilla, nuijanvarsi kovilla, kun esitetään, käsitellään
      äänestetään Kunnianloukkausesta syytellään"

      "Haahuuulen tyhyjää käytävää
      Rakennuslupahakemukset nahkasalakussa
      Täälei kuulu näy ketää ei ei ei
      Infopisteenklasis lukoo : notta koulutuksessa"

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe