KAVAKU 44 2021

Kuka muu haki Kavakulle tällä kertaa?

258

23271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä! Haen nyt kolmatta kertaa, ja tämä taitaa jäädä viimeiseksi koska ikä alkaa painaa =[

      • Anonyymi

        Minkä ikäinen sitten olet?


    • Anonyymi

      Hain. Milloinkohan tuolta kuuluu jos kuluu?

      • Veikkaan että helmikuun puolelle menee, että kuuluu mitään. Oonko ymmärtänyt oikein, että seuraavassa vaiheessa alkuhaastattelu & aineistokoe, ja pyydetään todistukset tähän vaiheeseen päässeiltä?


      • Anonyymi
        eal kirjoitti:

        Veikkaan että helmikuun puolelle menee, että kuuluu mitään. Oonko ymmärtänyt oikein, että seuraavassa vaiheessa alkuhaastattelu & aineistokoe, ja pyydetään todistukset tähän vaiheeseen päässeiltä?

        Okei, kiitos :) haen ekaa kertaa eikä hajua yhtään, että miten nää aikataulut menee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, kiitos :) haen ekaa kertaa eikä hajua yhtään, että miten nää aikataulut menee

        En tosiaan tiedä, että miten nuo todistusasiat myöskään menee, mutta kai he sitten ilmoittelee mikäli pääsee jatkoon.


      • Anonyymi

        Oikeinkirjoitus saattaisi avittaa asiaa...


    • Anonyymi

      Hakijamäärät ovat viime vuosina moninkertaistuneet. Onhan se kiva, että kiinnostusta riittää. Valinnat ovat joskus mysteeri. Kurssille hakee moni jo UM:ssa määräaikaisia avustajan hommia tehnyt. Jotkut heistä kuin luotuja uralle, mutta eivät vaan pääse Kavakulle.

      • Mikähän siinä on, etteivät pääse... Onko sitten persoonasta kiinni jos kerran kokemuksesta ei jää kiinni. Oon ymmärtänyt, että aika tietyn tyyppisiä henkilöitä haetaan


      • Anonyymi
        eal kirjoitti:

        Mikähän siinä on, etteivät pääse... Onko sitten persoonasta kiinni jos kerran kokemuksesta ei jää kiinni. Oon ymmärtänyt, että aika tietyn tyyppisiä henkilöitä haetaan

        Ei ollut kiinni persoonasta. Se huomioitiin jo siinä vaiheessa kun heidät rekrytoitiin projektiavustajiksi. Ehkä hakijoita vain oli niin paljon. UM:öön sopii sellainen intro- ja ekstrovertin yhdistelmä. Sillä työ vaatii toisaalta analyyttisyyttä, toisaalta sosiaalista lahjakkuutta ja ennen kaikkea joustavuutta. Diplomaatin ura on elämän mittainen opintomatka. Toivon teille onnea haussa. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kiinni persoonasta. Se huomioitiin jo siinä vaiheessa kun heidät rekrytoitiin projektiavustajiksi. Ehkä hakijoita vain oli niin paljon. UM:öön sopii sellainen intro- ja ekstrovertin yhdistelmä. Sillä työ vaatii toisaalta analyyttisyyttä, toisaalta sosiaalista lahjakkuutta ja ennen kaikkea joustavuutta. Diplomaatin ura on elämän mittainen opintomatka. Toivon teille onnea haussa. :)

        Kiitos samoin, mikäli olet hakemassa ☺️ tuosta persoonasta vielä, niin tuskin muihin tehtäviin on ihan niin tiukkaa seulaa kun kavakulle. Onhan se luonteeltaan eri kun erityisvirkamiehillä kun pitää vaihtaa aihetta ja maata säännöllisesti, eli voihan olla sitten siinäkin yksi syy että ei vain ole diplomaattityyppiä vaikka ulkoministeriössä olisikin jo ollut pitkään töissä ja työkokemus natsaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos samoin, mikäli olet hakemassa ☺️ tuosta persoonasta vielä, niin tuskin muihin tehtäviin on ihan niin tiukkaa seulaa kun kavakulle. Onhan se luonteeltaan eri kun erityisvirkamiehillä kun pitää vaihtaa aihetta ja maata säännöllisesti, eli voihan olla sitten siinäkin yksi syy että ei vain ole diplomaattityyppiä vaikka ulkoministeriössä olisikin jo ollut pitkään töissä ja työkokemus natsaisi

        Minulla on jo urasta kokemusta.:) Seula on tosiaan tiukka, mutta siihen on syynsä. Eikä se liity vain ulkomaille siirtymisvelvollisuuteen, joka ei toki kaikille sovi. Työ voi vaihdella tylsistä rutiineista joskus vähän liikaankin jännitykseen. Helsingissä kirjoittelet valtionjohdolle taustoja ja puheohjeita. Ja seuraavaksi voit ehkä päätyä paikkaan, jossa alkaa sota, on terrori-iskuja tai tapahtuu luonnonkatastrofi. Kaikille ei toki käy koskaan niin.:) Kaikki eivät myöskään tykkää työhön liittyvästä edustamisesta. Mutta eihän sitä tiedä, ellei kokeile. Itse viihdyin, koska olen kiinnostunut kansainvälisestä politiikasta, ja uusista kokemuksista. Työkaverit olivat myös pääsääntöisesti kivoja.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aika monenlaisia tyyppejä löytyy diplomaattien joukosta. On intro- ja ekstroverttiä, mutta äärilaidat karsiutuvat molemmista hakuvaiheessa. Tietyt piirteet yhdistävät suurta osaa; teräviä, helppoja jututtaa, joustavia, tietynlainen vilpittömyys/rehellisyys, kiinnostuneita monesta. Punaisia lippuja: ehdottomuus, (aggressiivinen) väittely, liian voimakkaasti esiin tuodut näkemykset, heikko esiintyminen.

      Diplomaatin ura on kiinnostava. Vaatii seikkailunhalua ja omistautumista. Enemmän kuin vain työpaikka. Tämä on alussa hienoa. Myöhemmin uralla asiat mutkistuvat usein, eikä kaikki olekaan enää niin hienoa. Hyvä ja ainutlaatuinen ura silti.

      Onnea matkaan!

      • Anonyymi

        Kiitos kommenteistasi ja kun jaat tietojasi ☺️ mitä tarkoitat, että myöhemmin asiat voivat mutkistua? Viittaattko kenties perhesuhteisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommenteistasi ja kun jaat tietojasi ☺️ mitä tarkoitat, että myöhemmin asiat voivat mutkistua? Viittaattko kenties perhesuhteisiin?

        Perhesyyt rajoittavat lähtemismahdollisuuksia ja -haluja. Puolison ura, lasten koulutus. Muutenkin kotimaa alkaa vetää puoleensa ja kaukomaiden kutsu vähentyä. Elämä tapahtuu, esim. avioero ja lasten yhteishuoltajuus, omien vanhempien ikääntyminen. Mikään pakko ei ole lähteä ulos, mutta kyllä se minusta on diplomaatintyön suola. Sekä kotimaassa että ulkomailla todellisia etenemis-/ylenemismahdollisuuksia on rajallisesti ja niiden saavuttaminen kestää hyvin kauan.


    • Anonyymi

      Täällä hakija! Haen nyt toista kertaa. Ikä 31v, maantieteilijä ja työkokemus julkiselta sektorilta (valtio, tutkimuslaitos ja kunnat). Millainen tausta sinulla (ja muilla!) on? :)

      • Anonyymi

        Miten sulla sujui ensimmäinen hakukerta ? Missä vaiheessa tipahdit "kisasta" ja tiedätkö syyn?

        Haen ekaa kertaa, oon kolmekymppinen perheellinen humanisti ja työkokemus aika rikkonainen osin perhekuvioistakin johtuen. Opiskelu- ja työkokemusta myös ulkomailta, mut mietin että miten suuri painoarvo aiemmalla uralla on todellisuudessa? Eli onko ns. tavistaustalla mahdotonta päästä sisään? Tiedän muutaman viime vuosina sisään päässeen, joilla aiempi kv-työkokemus varmaankin vaikuttanut suotuisasti sisäänpääsyyn. Mut olisi mielenkiintoista kuulla, millaisista muista taustoista on päästy sisään.


      • Anonyymi

        Itse alle kolmekymppinen juristi, työkokemus täysin sinänsä irrelevanteista tehtävistä, tällä hetkellä julkisella puolella. Kv-kokemusta ainoastaan opintojen ajalta vaihdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sulla sujui ensimmäinen hakukerta ? Missä vaiheessa tipahdit "kisasta" ja tiedätkö syyn?

        Haen ekaa kertaa, oon kolmekymppinen perheellinen humanisti ja työkokemus aika rikkonainen osin perhekuvioistakin johtuen. Opiskelu- ja työkokemusta myös ulkomailta, mut mietin että miten suuri painoarvo aiemmalla uralla on todellisuudessa? Eli onko ns. tavistaustalla mahdotonta päästä sisään? Tiedän muutaman viime vuosina sisään päässeen, joilla aiempi kv-työkokemus varmaankin vaikuttanut suotuisasti sisäänpääsyyn. Mut olisi mielenkiintoista kuulla, millaisista muista taustoista on päästy sisään.

        Hei! Tipahdin silloin heti kättelyssä, eli en tiedä syytä. Hakukriteerit vaihtelevat ymmärtääkseni paljon joka kerta.


    • Anonyymi

      Täällä yksi hakija! Ikää 33v, maisteri kansainvälisestä politiikasta ja viimeiset kolme vuotta olen asunut ja tehnyt töitä EU politiikan parissa ulkomailla :) Katotaan jos natsat riittää, mutta olen ymmärtänyt että monien alojen osaajia kaivataan ja mitään yhtä profiilia ei ole.

      Itseäni jännittää eniten mahdollinen aineistokoe ja ne kielikokeet :I

    • Anonyymi

      Täällä myös yksi hakija! Kyselin tammikuussa hakuaikataulusta rekrytiimiltä ja tammikuun loppuun mennessä pitäisi tulla tieto seuraavasta vaiheesta eli tulevalla viikolla selvinnee, miten käy :)

      Haen ensimmäistä kertaa eikä isompia paineita siksi ole. Motivaatio on kuitenkin erittäin suuri, sillä rakastin opinnoissani olevaa harjoittelua suurlähetystössä. Olin aina ajatellut, että diplomaatin tehtävät voisivat kiinnostaa minua ja harkka totisesti vei mennessään. Tsemppiä kaikille!

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta ja tsemppiä sinnekin :) toivottavasti natsaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta ja tsemppiä sinnekin :) toivottavasti natsaa!

        Just tuli sähköposti että jatkoon paperivalinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tuli sähköposti että jatkoon paperivalinnasta.

        Onnea! Mulle ei ole tullut mitään, joten se oli kai siinä sitten. Ainakin yritin ;) jossain vaiheessa tulee sitten varmaan "kiitos mutta ei kiitos" meili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tuli sähköposti että jatkoon paperivalinnasta.

        Loistavaa! onnittelut!! :) Mulla ei oo tullut vielä mitään. Voi siis olla, että ei tällä kertaa natsannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistavaa! onnittelut!! :) Mulla ei oo tullut vielä mitään. Voi siis olla, että ei tällä kertaa natsannut.

        Ei kannata lannistua jos tällä kertaa ei pääse jatkoon. Hakijoiden joukossa tänä vuonna poikkeuksellisen paljon tavallista kokeneempaa joukkoa, jotka koronan vuoksi palanneet väliaikaisesti Suomeen. Ensi vuonna vain uusi hakemus sisään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta ja tsemppiä sinnekin :) toivottavasti natsaa!

        onnea!! iteskin jäin tällä kertaa rannalle, harmi sinällään mut ensi vuonna uudelleen :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onnea!! iteskin jäin tällä kertaa rannalle, harmi sinällään mut ensi vuonna uudelleen :)

        Tuliko sulla spostia hylsystä? Mua ihmetyttää, kun tuolla rekryportaalissa näkyy mulla tila "valinta on käynnissä". Niin mietin, että näkyykö se kaikille niin vai missä tässä oikeen mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko sulla spostia hylsystä? Mua ihmetyttää, kun tuolla rekryportaalissa näkyy mulla tila "valinta on käynnissä". Niin mietin, että näkyykö se kaikille niin vai missä tässä oikeen mennään.

        Mullakin näkyy noin, mutta luulen sen pysyvän tollasena sinne asti kun lopulliset valinnat on tehty, eli loppukevääseen... mitä oon tota kohtaa muiden valtion virkojen hakuprosesseissa katsonut, niin aika kirjavasti tossa lukee mitä sattuu siihen asti että virka on täytetty


    • Anonyymi

      Kind of memory lane: hakijan, ja myöhemmin virkamiehen on ymmärrettävä että ensimmäiset vuodet kuluvat lähinnä kopio- ja kahvikoneen käyttäjänä, rankingissa pahnanpohjimmaisena. Silloin tarvitaan realismia ja kärsivällisyyttä, jälkimmäistä varsinkin suhteessa esimiehiin/naisiin (ja heidän puolisoihinsa jotka usein ovat varsin ongelmallisia). Sana "diplomaatti" viehättää varmaan edelleenkin, mutta oikea ilmaus on UM:n virkamies, nimenomaan silloin kun ollaan Suomessa. Monille saattaa myös tulla yllätyksenä että työpaikka on sekä esimies/naisvaltainen (lähes kuin armeijassa) että huomattavan kilpailuhenkinen/epälojaali, silloin kun tikapuilla pyritään kiipeämään ylöspäin. Uskoisinpa että sana "glamour" on syytä poistaa sanavarastosta viimeistään tässä yhteydessä. Kiitos.

      • Anonyymi

        Kopio- ja kahvikoneenkäyttäjän nimitys UMn nuorista virkamiehistä ei kyllä pidä lainkaan enää paikkansa. Töitä riittää enemmän kuin ehtii tehdä, ja työt ovat täyttä substanssia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kopio- ja kahvikoneenkäyttäjän nimitys UMn nuorista virkamiehistä ei kyllä pidä lainkaan enää paikkansa. Töitä riittää enemmän kuin ehtii tehdä, ja työt ovat täyttä substanssia.

        ootteko jo saaneet niitä "kiitos mutta ei tällä kertaa" -meilejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kopio- ja kahvikoneenkäyttäjän nimitys UMn nuorista virkamiehistä ei kyllä pidä lainkaan enää paikkansa. Töitä riittää enemmän kuin ehtii tehdä, ja työt ovat täyttä substanssia.

        Ylläolevat muistelmat olivat pikkuisen historian havinaa.:) Muistan kyllä nuokin ajat. Nykyään nuori virkamies joutuu heti tositoimiin. Hierarkia ministeriössä toki on, mutta ei sitä arkipäivässä korosteta. Kaukana ollaan myös niistä ajoista, jolloin esimiehen puoliso piti suurlähetystön väen ruodussa.:D Diplomatiassa on vähän glamouria. Suurin osa duunista on varsin arkipäiväistä. Kiinnostus substanssiin ja vaihtelevat työympäristöt pitävät vireänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ootteko jo saaneet niitä "kiitos mutta ei tällä kertaa" -meilejä?

        Ei ole kuulunut mitään vielä


    • Anonyymi

      Täällä myös yksi hakija! Olen alle kolmikymppinen vastavalmistunut VTM, muutama ulkomaan harjoittelukokemus taustalla. Hain ekaa kertaa ja sain kutsun toiselle kierrokselle! Miten ajattelitte valmistautua alkuhaastatteluihin ja aineistokokeeseen?

    • Anonyymi

      Viesti tuli, että tällä kertaa ei valittu jatkoon. Olen hakenut aikaisemmin kaksi kertaa. Minulla on kaksi maisteritutkintoa (VTM/SM) ja ulkomaan kokemusta löytyy harjoitteluiden sekä töiden kautta. Ensi kerralla ehkä sitten. Onnea jatkoon päässeille!

      • Anonyymi

        Minulle myös tuli viesti, etten päässyt jatkoon. Olen VTM, minulla on kokemusta UM:stä ja asiantuntijatehtävistä yksityiseltä sektorilta.

        Ajattelin ensin, että ehkä kv-kokemukseni ei ole riittävä, mutta eräs entinen työkaveri ei myöskään päässyt ja hänellä on monen vuoden ulkomaankokemus EU-tehtävistä ja uskomaton kielitaito. Kiinnostaisi kyllä tietää millä kriteereillä ovat jatkoonpäässeet valinneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle myös tuli viesti, etten päässyt jatkoon. Olen VTM, minulla on kokemusta UM:stä ja asiantuntijatehtävistä yksityiseltä sektorilta.

        Ajattelin ensin, että ehkä kv-kokemukseni ei ole riittävä, mutta eräs entinen työkaveri ei myöskään päässyt ja hänellä on monen vuoden ulkomaankokemus EU-tehtävistä ja uskomaton kielitaito. Kiinnostaisi kyllä tietää millä kriteereillä ovat jatkoonpäässeet valinneet.

        Tuntemattomat ovat henkilöstöyksikön tiet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntemattomat ovat henkilöstöyksikön tiet.

        Valtavasti päteviä hakijoita. Kaikkia ei voi valita.


    • Anonyymi

      Mitä mieltä olitte aineestokokeesta?
      Ja tietääkö kukaan kuinka paljon hakijoita oli tällä kertaa?

      • Anonyymi

        Aika meinasi loppua kesken. Tunnissa ei kummoista puhetta tai muistiota ehdi kirjoittaa, mutta sama se oli tietysti kaikille. Vaikea sanoa menikö hyvin vai huonosti, kun ei tiedä, mitä teksteissä painotetaan. Oikolukeminen nyt ainakin jäi tekemättä, toivottavasti siitä ei paljoa rokoteta?

        Mitä mieltä itse olit?

        Montakohan tänä vuonna oli muuten tarkoitus ottaa sisään, muistanko aivan väärin että vain 10?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika meinasi loppua kesken. Tunnissa ei kummoista puhetta tai muistiota ehdi kirjoittaa, mutta sama se oli tietysti kaikille. Vaikea sanoa menikö hyvin vai huonosti, kun ei tiedä, mitä teksteissä painotetaan. Oikolukeminen nyt ainakin jäi tekemättä, toivottavasti siitä ei paljoa rokoteta?

        Mitä mieltä itse olit?

        Montakohan tänä vuonna oli muuten tarkoitus ottaa sisään, muistanko aivan väärin että vain 10?

        Juu ei ehdi.. ja siihen ekaan puheeseen mulla ei ollut omaa tuntumaa juuri ollenkaan joten täytyi yrittää etsiä ideaa aineistosta selaamalla sitä läpi ja silloin puheesta ei kovin pitkä tai syvällinen ehtinyt tulla. Toinen kysymys tuntui helpommalta vastata vaikka sitten ilman aineistoa. Joten testissä varmaan pärjää parhaiten jos sattuu itselle tuttu aihe vaikka tosiaan vaikeaa tietää miten tehtävät pisteytetään.

        Juu 10 minullakin oli mielessä, vähemmän kuin monena aikaisempana vuotena :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika meinasi loppua kesken. Tunnissa ei kummoista puhetta tai muistiota ehdi kirjoittaa, mutta sama se oli tietysti kaikille. Vaikea sanoa menikö hyvin vai huonosti, kun ei tiedä, mitä teksteissä painotetaan. Oikolukeminen nyt ainakin jäi tekemättä, toivottavasti siitä ei paljoa rokoteta?

        Mitä mieltä itse olit?

        Montakohan tänä vuonna oli muuten tarkoitus ottaa sisään, muistanko aivan väärin että vain 10?

        Noin 10 taisi lukea työpaikkailmoituksessa.

        Aineistokoe oli tosiaan haastava, ehkä jopa vaikeampi kuin odotin! Pelkäänpä, että käytin liikaa aikaa aineiston selaamiseen etenkin toisessa kysymyksessä ja vastaus jäi sen vuoksi liian lyhyeksi ja kovin pintapuoliseksi.

        Miten alkuhaastattelunne ovat menneet?


    • Anonyymi

      Katala katala koe, eihän kenenkään unelmissa niitä aineistoja pystynyt muuta kun avaamaan, puhumattakaan sisällön aidosta analysoinnista. Aika nopeesti piti käyttää päällimmäisiä ajatuksia ja vaan kirjoittaa.

      • Anonyymi

        Hyvää harjoitusta. Tosielämässä sinua voi odottaa aamulla parisataa sivua tekstiä. Ja puolen tunnin kuluttua on EU-kokous, johon mennessä sinun pitää tekstiä kommentoida.:)


    • Anonyymi

      Osaatteko sanoa milloin saadaan tietoa mahdollisesta jatkosta?

      • Anonyymi

        Haastattelija sanoi, että saattaa mennä maaliskuun alkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haastattelija sanoi, että saattaa mennä maaliskuun alkuun.

        Onko tietoa, että pitääkö soveltuvuustestejä varten tulla edelleen Suomeen vai pystyykö tänä vuonna myös ne suorittamaan etänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietoa, että pitääkö soveltuvuustestejä varten tulla edelleen Suomeen vai pystyykö tänä vuonna myös ne suorittamaan etänä?

        Ne on etänä tänä vuonna!


    • Anonyymi

      Sattuisiko täällä olemaan keskustelemassa myös Halkulle hakeneita? Miten teillä prosessi on edistynyt?

      Itselläni oli alkuhaastattelu maanantaina ja jäi tunne että hyvin meni. Jatkosta ilmoittelevat kuulemma parin viikon päästä.

      Halkun hakuprosessista yleisesti on vähemmän tietoa saatavilla kuin kavakusta ja UM:n sivuilla todetaan vain että hakuprosessiin kuuluu "muun muassa haastattelut ja soveltuvuusarvioinnit". Tietääkö täällä kukaan kattaako prosessi myös Halkun puolella erilliset kielikokeet? Tästä kun ei hakemustekstissä eikä UM:n sivuilla ole mitään mainintaa.

      • Anonyymi

        "Tietääkö täällä kukaan kattaako prosessi myös Halkun puolella erilliset kielikokeet?"

        " Kielitaito tulee osoittaa ensisijaisesti asetuksessa 481/2003 mainitulla tavalla (esim. valtionhallinnon kielitutkinnot, kielitaidon osoittaminen yleisillä kielitutkinnoilla tai kielitaidon osoittaminen opintojen yhteydessä)."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tietääkö täällä kukaan kattaako prosessi myös Halkun puolella erilliset kielikokeet?"

        " Kielitaito tulee osoittaa ensisijaisesti asetuksessa 481/2003 mainitulla tavalla (esim. valtionhallinnon kielitutkinnot, kielitaidon osoittaminen yleisillä kielitutkinnoilla tai kielitaidon osoittaminen opintojen yhteydessä)."

        Juu tämä on tiedossa, todisteet kieliopinnoista pitikin lähettää jo ennen alkuhaastattelua, ml. nk. virkamiesruotsin suoritus. Mutta sen lisäksi pohdin onko halkun puolellakin kielikokeita muiden soveltuvuustestien yhteydessä? Onhan käytännön kielitaito ihan eri asia kun paperilla todistettu.


    • Anonyymi

      Onko tietoa, että millaisia hakijamääriä on tänä vuonna ollut ja kuinka paljon hakijoita otetaan eri vaiheisiin?

      • Anonyymi

        Halkun puolella hakijoita oli lähes 500, alkuhaastatteluihin valittiin 90 ja jatkoon seuraavaan vaiheeseen otetaan n. 30. Lopulta valitaan n. 10. Olisi mukava kuulla mitkä luvut ovat kavakun puolella?


    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut jo tietoa jatkosta?

      • Anonyymi

        Juuri tuli sähköposti jatkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuli sähköposti jatkosta.

        Tänne myös!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänne myös!

        Tänne ei. Harmi.


      • Anonyymi

        Ei tännekään, harmi! Mutta aineistokokeen toinen osio menikin huonosti. Onnea jatkoon päässeille! Kertokaahan, kuinka prosessi etenee (erikoinen vuosi kun paljon etänä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tännekään, harmi! Mutta aineistokokeen toinen osio menikin huonosti. Onnea jatkoon päässeille! Kertokaahan, kuinka prosessi etenee (erikoinen vuosi kun paljon etänä).

        Onkohan tämä foorumi se, mistä saadaan tietää, ettei olla jatkossa päättelemällä? Vai tuleekohan siitä oma meili?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tämä foorumi se, mistä saadaan tietää, ettei olla jatkossa päättelemällä? Vai tuleekohan siitä oma meili?

        Varmasti tulee sähköposti UM:stä, mutta ensimmäisessä vaiheessa se ”ei kiitos” -viesti taisi tulla viikon myöhemmin. Eli vahvistusta joutuu ehkä odottelemaan useamman päivän. Toki tässä pieni toivon jyvänen vielä voisi olla, jos vaikka osa viesteistä lähetettäisiin huomenna (mutta miksi?) tai jos ylempänä olevat anonyymit jatkoon päässeet ovatkin trolleja (pahoittelut epäilystä!).


    • Anonyymi

      Te jotka pääsitte jatkoon: Ehdittekö hyvin kirjoittamaan molempiin aineistotehtäviin jollakin tavalla järkevät sisällöt?

      • Anonyymi

        Kirjoitin, mutta hirveän vaikea arvioida. Kiire oli, mutta kyllä minä molempiin tekstin sain raavittua kokoon, jossa jonkin näköinen punainen lanka.


      • Anonyymi

        Ekaan tehtävään paremmin (ehdin jopa oikolukea viimeisen minuutin), toisessa ei kirjoituksen pituudella juhlittu mutta ottamalla kriittisen näkökulman sain mielestäni yllättävänkin hyvin kommentoitua sitä mitä piti. Hämäsi kyllä hetken kun siinä pyydettiin "arviotaSI", eikä esim referaattia aineistosta.


    • Anonyymi

      Millaisia soveltuvuusarvioinnit ja kielikokeet ovat aikaisemmin olleet?

    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut vielä lisätietoja kielikokeista? Pitäisi olla ensi viikolla alkuperäisen viestin mukaan, mutta mitään lisäinfoa ei ole kuulunut.

    • Anonyymi

      Miten on soveltuvuustestit ja haastattelut menneet?

      Onko kellään tietoa kavakun hakijamääristä eri vaiheissa?

      • Anonyymi

        Mielestäni soveltuvuuskokeet ihan OK. Haatis UMn henkilökunnan kanssa olisi omasta mielestä voinut mennä paremminkin. Lyhyt aika vastata moneen kysymykseen. Luin toisaalta, että tälle kierrokselle olisi edennyt 64 henkilöä, mutta en ole tätä tietoa henk koht saanut. Mitkä fiilikset sinulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni soveltuvuuskokeet ihan OK. Haatis UMn henkilökunnan kanssa olisi omasta mielestä voinut mennä paremminkin. Lyhyt aika vastata moneen kysymykseen. Luin toisaalta, että tälle kierrokselle olisi edennyt 64 henkilöä, mutta en ole tätä tietoa henk koht saanut. Mitkä fiilikset sinulla?

        Joo, paremminkin se UM:n haastattelu olisi kyllä kieltämättä voinut mennä. Ryhmätehtävä on myös sinällään hankala, kun kaikki hakevat ns. hyvää roolia.

        Kuulemma n. 15 pyritään palkkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, paremminkin se UM:n haastattelu olisi kyllä kieltämättä voinut mennä. Ryhmätehtävä on myös sinällään hankala, kun kaikki hakevat ns. hyvää roolia.

        Kuulemma n. 15 pyritään palkkaamaan.

        Toisaalta en luule, että se ryhmätehtävä on yksinään ratkaiseva. Ehkä siinä nousee esiin se, jos joku ei ollenkaan ole soveltuva. Mutta nyt sitten taas odotellaan ja katsotaan miten käy.


    • Anonyymi

      Mitä ryhmätehtävässä piti tehdä? Entä minkälaisia asioita UM:n haastattelussa kysyttiin?

    • Anonyymi

      Onko hyvä vai huono juttu, jos soveltuvuusarvion psykologiset tulokset selvästi keskiarvon yläpuolella?

      • Anonyymi

        Nyt en ymmärrä, miksi olisi huono juttu jos on keskiarvoa parempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä, miksi olisi huono juttu jos on keskiarvoa parempi?

        Ajatuksena että diplomaatiksi soveltuisi paremmin keskikäyrän edustajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatuksena että diplomaatiksi soveltuisi paremmin keskikäyrän edustajat.

        Soveltuvuustestin avulla pyritään etsimään juuri tähän urapolkuun soveltuvat henkilöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatuksena että diplomaatiksi soveltuisi paremmin keskikäyrän edustajat.

        Voitko vielä vähän avata tätä ajatusta enemmän? En millään saa kiinni että miksi diplomaatiksi soveltuisi paremmin keskikäyrän edustajat? Mitä paremmin soveltuu sitä paremmin soveltuu, eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko vielä vähän avata tätä ajatusta enemmän? En millään saa kiinni että miksi diplomaatiksi soveltuisi paremmin keskikäyrän edustajat? Mitä paremmin soveltuu sitä paremmin soveltuu, eikö?

        Koska itsekin ajattelin niin. Sitten toisaalta kuulin, että ei välttämättä näin. Siksi ihmettelin. Ei sitä toisaalta tiedä mistä ihmiset kuulee niitä väitteitä, joten ehkä siinä ei mitään perää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska itsekin ajattelin niin. Sitten toisaalta kuulin, että ei välttämättä näin. Siksi ihmettelin. Ei sitä toisaalta tiedä mistä ihmiset kuulee niitä väitteitä, joten ehkä siinä ei mitään perää.

        Joo mutta siis miksi ajattelit näin? Miksi parempi ei olisi parempi? Miksi diplomaattiuralle soveltuisi paremmin joku ei saa soveltuvuustesteistä parempia arvioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta siis miksi ajattelit näin? Miksi parempi ei olisi parempi? Miksi diplomaattiuralle soveltuisi paremmin joku ei saa soveltuvuustesteistä parempia arvioita?

        Tämä alkuperäinen kysymys oli jo sen luokan humble brag että nauroin valehtelematta ääneen. :D Toivottavasti oli haussa apua siitä että meni ”selvästi keskiarvon yläpuolelle”. :D


    • Anonyymi

      Jokohan sitä kohta alkais kuulumaan että pääsikö loppuhaastatteluihin...

      • Anonyymi

        Toivottavasti ei mene vapun yli. Vaikka tyypillistä näille hauille tuntuu olevan, että jos on ilmoitettu tulosten tulevan kuun vaihteessa, ne tulevat kuun vaihteen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti ei mene vapun yli. Vaikka tyypillistä näille hauille tuntuu olevan, että jos on ilmoitettu tulosten tulevan kuun vaihteessa, ne tulevat kuun vaihteen jälkeen.

        Ilmeisesti tänään jatkoonpäässeet sai tiedon. En siis nähtävästi päässy jatkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tänään jatkoonpäässeet sai tiedon. En siis nähtävästi päässy jatkoon

        Joo, tänään tuli tieto. Olisipa kiva tietää kuinka monta otetaan loppuhaastatteluun.


    • Anonyymi

      Myös kiinnostaisi, että montako haki kaiken kaikkiaan.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna hakijoita oli n. 890, heistä n. 160 pääsi aineistokokeseen, soveltuvuuspäivälle ja kielikokeeseen n. 60 ja nyt loppuhaastatteluun meitä oli tasan 30. Noin 15 palkataan tulevan syksyn kurssille.

        Onko ketjussa vielä mukana hakijoita jotka odottelee loppuhaastattelun tuloksia? Miten teillä meni loppuhaastattelu? Itsellä meni ihan hyvin, mutta mietin että riittääköhän rahkeet kun olen sen verran nuori vielä ja valmistumisestakin on vain reilu vuosi. Toki minulla on erittäin laaja työkokemus joka nimenomaan valmistaa hyvin diplomaattiuralle, mutta silti pelottaa että joukossa on pidemmän uran tehneitä hakijoita joiden kanssa olen tasa-vahva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna hakijoita oli n. 890, heistä n. 160 pääsi aineistokokeseen, soveltuvuuspäivälle ja kielikokeeseen n. 60 ja nyt loppuhaastatteluun meitä oli tasan 30. Noin 15 palkataan tulevan syksyn kurssille.

        Onko ketjussa vielä mukana hakijoita jotka odottelee loppuhaastattelun tuloksia? Miten teillä meni loppuhaastattelu? Itsellä meni ihan hyvin, mutta mietin että riittääköhän rahkeet kun olen sen verran nuori vielä ja valmistumisestakin on vain reilu vuosi. Toki minulla on erittäin laaja työkokemus joka nimenomaan valmistaa hyvin diplomaattiuralle, mutta silti pelottaa että joukossa on pidemmän uran tehneitä hakijoita joiden kanssa olen tasa-vahva.

        Täällä myös toinen joka odottelee loppuhaastattelun tuloksia edelleen! Koskakohan tulevat…


    • Anonyymi

      Ilmeisesti huhu on ollut että vielä tällä viikolla ennen juhannusta tulisi tulokset. Oletko hakenut aikaisemmin? Ja mikä fiilis jäi loppuhaastattelusta?

    • Anonyymi

      Moikka!

      Onnea kaikille sisäänpäässeille.

      Puolisoni haaveilee diplomaatin urasta. Ura on minulle vieras, mitä nyt kuullut välillä puolisoltani jotakin tähän liittyvää. Tulevaisuutta ajatellen haluaisin kuitenkin tietää, kuinka paljon diplomaatin työ sisältää matkustelua? Olen sellaisessa käsityksessä, että komennus kestäisi sen noin 4 vuotta. Montako kommennusta työuran aikana yleensä tehdään? Onko diplomaatilla mahdollisuutta vaikuttaa tähän kuinka paljon?

      En itse ole järin innostunut muuttamaan ulkomaille, sillä olen oman urani takia hyvin sidottu Suomeen. Mietinkin tässä tosissaan miten parisuhteemme käy, mikäli puolison haave tästä urasta toteutuu. Tämän taki haluaisin kuulla hieman tietoa/kokemuksia aiheesta, ennen kun teen hätiköityjä päätöksiä.

      Kiitos jo etukäteen jos joku asioista enemmän tietävää kerkeää vastailemaan. Oikein mukavaa syksyä kaikille!

      • Anonyymi

        Diplomaatin työhön liittyvät matkustaminen ja ulkomaankomennukset. Virkamies on siirtymisvelvollinen. Avoimiin paikkoihin haetaan kerran vuodessa, jolloin saa esittää toivomuksiaan. Ne eivät välttämättä toteudu.

        Komennukset kestävät vähintään 2 vuotta ja yhdestä maasta siirrytään usein toiseen. Ulkomailla ollaan keskimäärin 4-6 vuotta putkeen. Sen jälkeen pari vuotta Suomessa ja uusi kierros ulkomailla. Uraan mahtuu pääsääntöisesti enemmän ulkomaan kuin Suomen vuosia.

        UM:n virkamiehen ura voi olla haastava perheelle. Puoliso ei voi pääsääntöisesti tehdä asemamaassa työtä, ellei hän ole freelancer. Elämän mielekkääksi kokeminen näillä ehdoilla on aina yksilöllistä. Jotkut pariskunnat elävät eri maissa ja vierailevat toistensa luona, toisille se ei ole vaihtoehto.

        Diplomaatin puolison elämä vaatii kieltämättä sovittelua ja tiettyjä uhrauksiakin. Virkamiehet päivät kuluvat toimistossa ja iltaisin on edustustilaisuuksia. Puolison odotetaan osallistuvan edustamiseen. Diplomaatti ja puoliso ovat tiimi, vaikka puoliso ei saa siitä palkkaa. Toivottavasti tästä oli sinulle vähän apua.


      • Anonyymi

        En nyt ehkä itse lähtisi kuvailemaan diplomaatin puolison arkea ihan noin karuksi kun yllä. Omat kokemukseni perustuvat paikalta palkattuna työskentelyyn kolmessa eri maassa.

        Diplomaattiuran virkamies todella on siirtymävelvollinen, mutta minne päin maailmaa hakeutuu on täysin sinun valittavissa eli avoimia paikkoja haetaan ihan 'omasta tahdosta'. Toki et voi kieltäytyä hakemasta useampaa vuotta putkeen ja vain odotella sitä yhtä täydellistä tehtävää.

        Ulkomailla työskennellään se 2-4 vuotta, jonka jälkeen tekee itse päätöksen siitä palaako Suomeen vai jatkaako kiertoa vielä ulkomailla. 8 vuotta on nk. maksimiaika poissa Suomesta. Mulla oli useampia kolleegoita jotka olivat olleet Suomessa 5-8 vuotta yhteen putkeen nimenomaan perheen tms muun syyn takia. UM joustaa nykypäivänä yllättävän hyvin, onhan se heidänkin edun mukaista pitää kouluttamansa virkamies talossa vaikka se sitten olisikin pidempi pätkä Suomessa.

        Nykypäivänä moni puoliso tekee osittain etänä Suomeen töitä, työllistyy vastaaviin tehtäviin uudessa kotimaassa, tai tekee konsulttina oman yrityksen kautta pitkälti samoja tehtäviä vanhoille asiakkailleen. Toki osa lähtee mukaan ihan vaan koti-isäksi tai äidiksi, enkä nyt näe sitäkään niin pahana vaihtoehtona että saisi viettää 2-3 vuotta kotona lasten kanssa tai vaikka lisäkouluttautua samalla kun puoliso tuo leivän ja katon pään päälle. Edustamistehtävien määrä vaihtelee todella paljon, se kuinka paljon työtunteja puolisosi pistää töiden tekoon on täysin sitä riippuvainen kuinka työnarkomaani hän on. Minulla on ollut työkavereita jotka pitivät työajoista todella tiukasti kiinni ja riensivät kotia perheen luo sekä niitä joilla ei vaikuttanut olevan turhan kiire. Näitä vastaavia skenaarioita on varmasti ihan Suomessakin työskentelevillä.

        Keskustele kuitenkin tästä puolisosi kanssa, häneltä tullaan rekrytointi vaiheessa kyselemään paljon siitä kuinka realistinen kuva hänellä on perheen ja työn yhdistämisestä eli on hänenki edun mukaista tietää a) realiteetit b) mahdollisuudet c) mihin väliin teidän parisuhde tässä yhtälössä osuu.


    • Anonyymi

      Moikka, Kavakulle tänä vuonna hakevansa haluaisin kysyä kielikokeista: testattiinko niissä myös ruotsi ja oliko kokeissa sekä kirjallinen että suullinen osuus? Kiitos jo etukäteen, jos joku voi avata asiaa!

      • Anonyymi

        Miten meni? Pääsitkö jatkoon?


    • Anonyymi

      Minä hain. Kolmatta kertaa.

    • Anonyymi

      Hei, onkohan kukaan hakenut KAVAKU 45:lle (hakuaika päättyi 8.10.)? Onko mitään tietoa missä vaiheessa tieto toiselle kierrokselle pääsystä (zoom-haastattelu?) tulee?

      • Anonyymi

        Hakuajan päätyttyä tuli maili, jossa kerrottiin, että "Olemme yhteydessä rekrytoinnin seuraavasta vaiheesta joulukuun aikana." Käytännössä saa varmaan ennen joulua tietää pääsikö jatkoon.


      • Anonyymi

        Onko kukaan saanut tietoa jatkoon pääsystä jo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan saanut tietoa jatkoon pääsystä jo?

        En itse ainakaan ole kuullut mitään (enkä ole kuullut että hakeneet tututkaan olisivat vielä saaneet mitään tietoa). Luulisi, että tässä viikolla tulisi viestiä, jos siis on lykästänyt ja seuraavaan vaiheeseen pääsisi! Pidetään peukkuja :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan saanut tietoa jatkoon pääsystä jo?

        Juuri äsken tuli maili, että pääsin jatkoon :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan saanut tietoa jatkoon pääsystä jo?

        Jatkossa myös!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkossa myös!

        Hei, oletko jo saanut siinä ensimmäisessä viestissä mainittuja yhteydenottoja? Itse odottelen edelleen että voisin lähettää liitteet.


    • Anonyymi

      Täälläkin jatkossa!

      • Anonyymi

        Oletteko jo saaneet kutsut haastatteluihin?
        Onnittelu-viestin jälkeen ei ole kuulunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko jo saaneet kutsut haastatteluihin?
        Onnittelu-viestin jälkeen ei ole kuulunut.

        En ole minäkään saanut kutsua! Olin jo huolissani, mutta ilmeisesti tekevät sen sitten vasta joulun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko jo saaneet kutsut haastatteluihin?
        Onnittelu-viestin jälkeen ei ole kuulunut.

        22.12. oli tullut haastattelukutsu roskapostikansioon!


    • Anonyymi

      Millaisella taustalla nyt suurin piirtein pääsi tänä vuonna jatkoon? Mitä kielikokeita olette tekemässä?

      • Anonyymi

        Mulla juristin ja VTM:n papereita vastaava ulkomainen tutkinto, aiempaa työkokemusta edustustossa, YK:lla ja nykyisin UM:ssä, kielikokeissa teen englannin ja venäjän.

        Eilen tuli viesti, jolla voi lähettää liitteet, mutta alkuhaastattelun kutsua odotan edelleen.


      • Anonyymi

        En ohjeista ihan saanut selvää, että pitääkö nykyisestä työsuhteesta laittaa jotain todistusta? Sitähän on vähän kiusallista pyytää... Työsoppari taas tuntuu oudolta lähettää kun siinä on mm. palkkatiedot. Yleensähän nykyisestä paikasta lähetetään todistus vasta kun uusi soppari on solmittu ja on jo irtisanouduttu. Laitoin kyselyn sinne annettuun osoitteeseen, mutten saanut vielä mitään vastausta.


      • Anonyymi

        Täällä ulkomaiset juristin paperit ja LLM in international human rights law. Jonkin verran työkokemusta ulkomailta, mutta vain alle 2 vuotta yhteensä, eli luulisin olevani juniorimmasta päästä. Kielissä teen englannin ja saksan. Lykkyä tykö kaikille muille jatkoon päässeille!


    • Anonyymi

      Onko kellään käsitystä aineistokokeen ajankohdasta 12.1? Outoa ettei voida ilmiottaa kellonaikaa, ihmisillähän saattaa olla nykyisiä velvoitteita..

      Itse laitoin nykyisestä työsuhteesta todistuksen, ymmärtääkseni mitään mistä ei ole todistusta ei huomioida.

      • Anonyymi

        Tätä minäkin mietin ja sitä kauankohan sen on ajateltu kestää. Noiden aiempien vastausten perusteella vaikuttaa että ei olisi kauhean pitkä mutta olisi tärkeä tietää millon ja miten kauan. En ole kyllä saanut koko kutsua vielä, vain viestin että kutsu tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä minäkin mietin ja sitä kauankohan sen on ajateltu kestää. Noiden aiempien vastausten perusteella vaikuttaa että ei olisi kauhean pitkä mutta olisi tärkeä tietää millon ja miten kauan. En ole kyllä saanut koko kutsua vielä, vain viestin että kutsu tulee.

        Aiempien vuosien aineisto koe on ollut pari tuntia mutta joo todella ajankohta olisi kiva tietää ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä minäkin mietin ja sitä kauankohan sen on ajateltu kestää. Noiden aiempien vastausten perusteella vaikuttaa että ei olisi kauhean pitkä mutta olisi tärkeä tietää millon ja miten kauan. En ole kyllä saanut koko kutsua vielä, vain viestin että kutsu tulee.

        Juu, todella erikoista, ettei aineistokokeesta ole mitään tarkempaa tietoa viikkoa ennen päivämäärää... Kaikki eivät todellakaan työskentele joustavasti kotitoimistossa vaan voivat olla tien päällä myyntihommissa tai kiinni opetushommissa.


      • Anonyymi

        Aiemmin tänään tuli viesti että testi on 12.1. 15:00-17:15 suomen aikaa Moodlen kautta. Lisätietoja ja access tiedot kuulemma seuraavassa viestissä. Tsemppiä kaikille sen kirjoittaville!


    • Anonyymi

      Huh, olipa tiukka aineistokoe! Mulla kaatui ensimmäisen kokeen kohdalla ohjelma ja pääsin aloittamaan vasta 4 minuuttia myöhässä. Molemmissa tapauksissa painoin "Lopeta koe" kellon jo näyttäessä nollaa. Ymmärsinkö oikein, että kun aika loppuu, niin ohjelma tallentaa sen version tekstistä mikä sillä hetkellä on ruudussa? Eli, esim. minuutin tai 30 sekuntia myöhässä painettu "lopeta koe" ei johda tekniseen hylsyyn? Molemmilla kerroilla ehdin näpyttää viimeisen sanan juuri viimeisten sekuntien aikana enkä ehtinyt lukea kuin 25 % materiaaleista. Kyllä tuo aika vaan on lyhyt!!

      • Anonyymi

        Moi! Oli aikamoista joo! Tokassa mulla loppui aika vähän kesken...En kerinnyt oikolukemaan ja 1 lausekin jäi kesken : S
        Ja kyllä joo, ohjelma tallensi automaattisesti ruudulla kokeen päättymisen kellonlyömällä olleen tekstin. Mutta ihan mielenkiintoiset aiheet oli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi! Oli aikamoista joo! Tokassa mulla loppui aika vähän kesken...En kerinnyt oikolukemaan ja 1 lausekin jäi kesken : S
        Ja kyllä joo, ohjelma tallensi automaattisesti ruudulla kokeen päättymisen kellonlyömällä olleen tekstin. Mutta ihan mielenkiintoiset aiheet oli!

        Joo, oli ihan hyvät aiheet kyllä. Hyvä fiilis jäi kaiken kaikkeaan - tärkeintä oli pitää hermot koossa ja arvioida ajan kulkua tarkkaan.

        Onko kellään jo jotain jaettavaa alkuhaastattelusta? Oliko ihan miellyttävää keskustelua vai kaameaa tykitystä?


      • Anonyymi

        Minusta oli ihan kivat aiheet eikä aineistoissa ollut mitään yllättävää, joten selasin ne aika nopsaan. Kiire meinasi kirjoittaessa silti tulla ja sain palautettua vasta joitakin sekunteja ennen määräaikaa. Vähän oli tosiaan epäselvää, pitikö teksti palauttaa aktiivisesti painamalla "lopeta koe" vai tallentuiko se automaattisesti, ohjeet olisivat voineet olla selvemmät.


      • Anonyymi

        Oli kyllä intensiivinen aineistokoe! Mä en ehtinyt edes painaa mitään "lopeta koe"-nappia, koe vain sulkeutui itsestään molemmissa osioissa.. Puheesta tuli tosi ympäripyöreetä lätinää, kun aika loppui kesken enkä ehtinyt edes oikolukea tekstiä. Osa pointeista jäi laittamatta. Muistiotehtävä meni kyllä huomattavasti paremmin. Alkuhaastattelusta sanoisin, että aika helppoja kysymyksiä, ei ollut mikään piinapenkki.


      • Anonyymi

        No oli kyllä aika jännää näin ekakertalaisena! Ensimmäinen meni selvästi helpommin koska oli paljon tutumpi aihe ja oon itse niin tottunut asumaan ulkomailla ja kirjoittamaan ja tekemään hommia englanniksi, mutta kyllä sinne paperiin nyt jotain toiseenkin osaan jäi. Tuntui että vähän jouduin keksimään niitä turvallisuuspoliittisia merkityksiä, kun en nopsaan oikein löytänyt mitään fiksua materiaaleista tai osannut ajatella oikein.

        Mulla ainakin tallentui automaattisesti nappia painamatta, niin eiköhän se kaikilla tallentunut ihan fine.


      • Anonyymi

        En valitettavasti. Varmaan siihen puheeseen kaatui..


    • Anonyymi

      Julkisella sektorilla työskentelee jo 550 000 henkilöä, joka on 2,2 miljoonasta työllisestä 25%, se riittäköön, koska jokaisen palkka on maksettava verovaroista, joita ei ole riittävästi.

    • Anonyymi

      Täällä myös aineistokoelainen. Olin aika paniikissa, koska en ole koskaan aikaisemmin mitään puheita tai muistioita kirjoitellut. Aineistoahan ei ehtinyt kuin vain silmäillä tuossa ajassa!

    • Anonyymi

      Sanottiinko teillekin, että tähän vaiheeseen oli päässyt 900:sta hakijasta 200? Ja että soveltuvuuskokeisiin jatkaa enää 50? Aika raju pudotus? Sen perusteella voisi olettaa, että ottavat tänä vuonna tosi vähän sisään - ehkä 10?

      • Anonyymi

        En kysynyt noita määriä, mutta kiinnostavat kyllä. Jotain tuon suuntaista olen kuitenkin itsekin ymmärtänyt. Onko kenelläkään tietoa, millä aikataululla soveltuvuuskokeisiin kutsutaan?


      • Anonyymi

        Hakijoita oli noin 800 ja tähän vaiheeseen otettiin neljännes yhden niistä sähköposteista mukaan. Olen kuullut vähän eri lähteistä että 50-70 otetaan seuraavaan vaiheeseen (kutsu helmikuun puolessa välissä ja kokeet maaliskuussa). Hakuilmoituksessa oli että 20 otetaan sisään.


      • Anonyymi

        Yritin vähän kysellä että montakohan olisi menossa seuraavaan vaiheeseen, mutta haastattelija ei osannut/halunnut oikeen sanoa, kuulemma riippuu tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritin vähän kysellä että montakohan olisi menossa seuraavaan vaiheeseen, mutta haastattelija ei osannut/halunnut oikeen sanoa, kuulemma riippuu tilanteesta.

        Mulle taas sanottiin suoraan ettei asiaa oltu haluttu kertoa eteenpäin hakijoille tässä vaiheessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle taas sanottiin suoraan ettei asiaa oltu haluttu kertoa eteenpäin hakijoille tässä vaiheessa

        Aika yllättävää! Mulle haastattelija avasi nuo luvut kyllä ihan pyytämättä ja oma-aloitteisesti. Onkohan se huono juttu? Tyyliin ”don’t get your hopes up” :D?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika yllättävää! Mulle haastattelija avasi nuo luvut kyllä ihan pyytämättä ja oma-aloitteisesti. Onkohan se huono juttu? Tyyliin ”don’t get your hopes up” :D?

        Luultavasti vaan eri haastattelijoilla eri tulkinta että kertoako vai eikö. Mitä lukuja se sano sulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti vaan eri haastattelijoilla eri tulkinta että kertoako vai eikö. Mitä lukuja se sano sulle?

        Eikö se sama, miespuolinen E haastatellut kaikki? Mulle sanottiin, että noin 900 hakemusta tullut sisään, 200 pääsi haastatteluun ja 50 jatkaa seuraavaan vaiheeseen. Ja että jos yksi osuus on mennyt huonosti ja toinen loistavasti ei ole mahdollisuuksia jatkoon. Molemmissa pitää olla hyvä suoritus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se sama, miespuolinen E haastatellut kaikki? Mulle sanottiin, että noin 900 hakemusta tullut sisään, 200 pääsi haastatteluun ja 50 jatkaa seuraavaan vaiheeseen. Ja että jos yksi osuus on mennyt huonosti ja toinen loistavasti ei ole mahdollisuuksia jatkoon. Molemmissa pitää olla hyvä suoritus.

        Ei toki yksi haastatellut kaikkia. Itselläni oli miespuolinen J. Ainakin kaksi eri naispuolistakin oli haastattelijoissa. Sinänsä myös hassuja lukuja sulle sanonut kun esim. oikeasti hakemuksia tuli tasan 804. En myös millään jaksa uskoa että tänä vuonna pääsisi seuraavaan vaiheeseen vähemmän kuin viime vuonna.


    • Anonyymi

      Mulla on huomenna se haastattelu.. jännittää!!

      • Anonyymi

        Miten meni, noin niin kuin omasta mielestä ;)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten meni, noin niin kuin omasta mielestä ;)?

        Mulla oli kyllä jo aiemmin se haastattelu, mutta mun mielestä niitä on aika vaikea arvioida itse, varsinkin kun haastattelija ei ole tuleva pomo vaan rekry-henkilö, joka ei välttämättä edes kauhean syvällisesti tiedä mihin hän on tyyppejä valkkaamassa.

        Ekakertalaisena en myöskään oikeen osaa sanoa mitä ne siinä haastattelussa hakee, mutta kaipa se nähdään jos jatkoon päästään.

        Mutta ei se nyt ainakaan ihan sohvan alle mennyt, jos jotain niin ehkä olin tapani mukaan vähän turhankin rehellinen :D


    • Anonyymi

      Koska tulee tieto siitä, että pääsikö seuraavaan vaiheeseen?

      • Anonyymi

        Mulle sanottiin että helmikuun aikana, luultavasti kuun puolenvälin jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle sanottiin että helmikuun aikana, luultavasti kuun puolenvälin jälkeen.

        Sanottiinko että puolenvälin jälkeen vai oma arvio? Kestäis siis huomattavasti kauemmin kuin viime vuonna. Jos olis sama aikataulu niin tulis ihan helmikuun alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanottiinko että puolenvälin jälkeen vai oma arvio? Kestäis siis huomattavasti kauemmin kuin viime vuonna. Jos olis sama aikataulu niin tulis ihan helmikuun alussa.

        Siellä sähköpostissa luki että helmikuun puolessa välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä sähköpostissa luki että helmikuun puolessa välissä.

        Ai hitsi, no niinpä sanottiinkin. Olinpa lukenut huonosti. Kiitos!


    • Anonyymi

      Onto kukaan saanut kutsua soveltuvuuskokeisiin??

      • Anonyymi

        Juuri 15 min sitten tuli kutsu eli jatkossa ollaan!

        Osaako joku joka on jo prosessissa ollut sanoa millainen tämä soveltuvuusarviointi luonteeltaan on ja mitä odottaa kielikokeilta? Kielet perus koulu/ylioppilaskokeiden tyyliin, vai onko niissä jotain spesiaalia? Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri 15 min sitten tuli kutsu eli jatkossa ollaan!

        Osaako joku joka on jo prosessissa ollut sanoa millainen tämä soveltuvuusarviointi luonteeltaan on ja mitä odottaa kielikokeilta? Kielet perus koulu/ylioppilaskokeiden tyyliin, vai onko niissä jotain spesiaalia? Kiitos!

        Ovatko soveltuvuuskokeet etänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri 15 min sitten tuli kutsu eli jatkossa ollaan!

        Osaako joku joka on jo prosessissa ollut sanoa millainen tämä soveltuvuusarviointi luonteeltaan on ja mitä odottaa kielikokeilta? Kielet perus koulu/ylioppilaskokeiden tyyliin, vai onko niissä jotain spesiaalia? Kiitos!

        Sama täällä - jatkossa! Nyt tuleekin se tiukin seula sitten.. :D mitkä kielet aiot testauttaa? Mulla englanti/espanja. Saakohan enkusta vähemmän pisteitä vai mitenköhän tuo menee? Mulla olisi ranskakin vaihtoehto, toki enkku paljon parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä - jatkossa! Nyt tuleekin se tiukin seula sitten.. :D mitkä kielet aiot testauttaa? Mulla englanti/espanja. Saakohan enkusta vähemmän pisteitä vai mitenköhän tuo menee? Mulla olisi ranskakin vaihtoehto, toki enkku paljon parempi.

        Soveltuvuuskokeet tehdään etänä ja kirjallinen kielikoe Espoossa tai jos asuu ulkomailla niin ulkomaan edustustossa.

        Mulla englanti ja saksa ensisijaisesti. Voisin tehdä myös ranskan, mutta kyllä noi kaksi on kuitenkin selvästi vahvempia, niin kaipa mä niillä meen ellen satu kuulemaan että ranska olisi jotenkin extrapriima olla kielenä :)


    • Anonyymi

      Millainen haastattelu on? Mitä siinä kysytään?

    • Anonyymi

      Onnea jatkoon päässeille! Oma tie pysähtyi tällä kertaa tähän, mutta haetaan joskus uudestaan. Saakohan noista aineistokokeen tuloksista tarkempaa palautetta ja pitääkö se haastispalaute kysyä erikseen siltä haastattelijalta?

      • Anonyymi

        Mullakin pysähtyi jälleen kerran tähän (hain jo kolmatta kertaa). Jollain aiemmalla kerralla sain tietää haastattelussa ja aineistokokeessa saamani pisteet ja kuinka monta pistettä vaadittiin, että olisi päässyt jatkoon, kun kysyin asiaa. Nyt laitoin taas sinne rekryyn sähköpostia ja utelin pisteitä. Kysyin myös haastispalautteesta. Vastausta odotellessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin pysähtyi jälleen kerran tähän (hain jo kolmatta kertaa). Jollain aiemmalla kerralla sain tietää haastattelussa ja aineistokokeessa saamani pisteet ja kuinka monta pistettä vaadittiin, että olisi päässyt jatkoon, kun kysyin asiaa. Nyt laitoin taas sinne rekryyn sähköpostia ja utelin pisteitä. Kysyin myös haastispalautteesta. Vastausta odotellessa!

        Tähän ohjelmaan on niin tiukka seula että en itse kyllä viitsisi tivata mitään pisterajoja, se on rekrytoijista vain rasittavaa. Jos ei pääse ensimmäisestä vaiheesta kolmannellakaan kerralla läpi niin kyllä se karu totuus vain on se, ettei ole sopiva uralle. Aineistokoe ja alkuhaastattelu olivat todella peruskauraa molemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän ohjelmaan on niin tiukka seula että en itse kyllä viitsisi tivata mitään pisterajoja, se on rekrytoijista vain rasittavaa. Jos ei pääse ensimmäisestä vaiheesta kolmannellakaan kerralla läpi niin kyllä se karu totuus vain on se, ettei ole sopiva uralle. Aineistokoe ja alkuhaastattelu olivat todella peruskauraa molemmat.

        Tiedän henkilöitä, jotka ovat hakeneet useita kertoja Kavakulle ja lopulta päässeet. Monet hakevat neljäkin kertaa. Itselläni aineistokokeessa on ollut ongelmana lähinnä ajan käyttö, eivät sisällölliset kysymykset. Haastattelusta sain silloin kysyessäni erittäin hyvät pisteet, eikä se todella ole ollut mitenkään vaativa tilanne. Ehkä silloin vasta miettisin, kannattaako enää hakea, jos homma tyssää soveltuvuuskokeisiin.. Mielestäni alkuvaiheeseen päässeiden ei ole syytä vetää vielä mitään johtopäätöksiä uralle sopivuudestaan, aika masentavaa, jos se määräytyy yhden haastattelun ja parin tunnin koerutistuksen perusteella. Ja mitä pisteiden kyselyyn tulee, ihan mielellään ja ystävällisesti rekryssä viimeksi minulle vastattiin ja kerrottiin, miten oli mennyt. Ymmärrän kyllä toki, että kyselyjä tulee paljon.


    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut jo yhteydenottoa soveltuvuuskoeajan sopimiseksi?

      • Anonyymi

        En minä ainakaan! Jännittää kyllä, ekaa kertaa pääsin paperikarsinnasta läpi (kerran hakenut aiemmin heti valmistumisen jälkeen).


      • Anonyymi

        Mulle soitettiin ja sain ajan mutta ennakkotehtäviä ja lisätietoja kielikokeeseen liittyen odottelen edelleen.


    • Anonyymi

      Tipahdin tälle palstalle sattumien oikusta. Osallistuin Kavakulle v. 1979, kurssin numeroa en muista, mutta olisin todella kiinnostunut tietämään kuinka nykyään hakuprosessi menee. Kiitos jos joku vaivautuisi kertomaan. Siis A:sta O:hon. Eli missä kurssista ilmoitettiin, kuinka ilmoittaudutaan, mitä vaaditaan (tai edellytetään) jne. Kiitos vaivannäöstä.

    • Anonyymi

      Oletteko pyytäneet alkuhaastatteluista palautetta? Jos niin, niin keneltä? Suoraanko haastattelijalta?

      • Anonyymi

        Suoraan haastattelijalta saa, ne jotka eivät päässeet jatkoon (jatkoon päässeet vasta jos tippuvat myöhemmin).


    • Anonyymi

      Osaako kukaan sanoa mitään soveltuvuuskokeeseen liittyen yleisesti tai ulkoministeriön tekemään haastatteluun liittyen? Tyyliin millaisia kysymyksiä siinä saattaisi olla (esim. perus haastattelukyssäreitä vai enemmän competency based interview tyylisiä)?

    • Anonyymi

      Apua, tuo soveltuvuuskokeen matemaattis-looginen osuus oli ihan järkyttävän vaikea! En ehtinyt vastata ensimmäisessä osiossa kuin 2/3 ja toisessa vedin lonkalta yli puolet. Onko kukaan päässyt KAVAKU:lle niin, että tästä osuudesta olisi tullut tosi keskinkertaiset pisteet (esim. 30 % oikein?)? Mikä mahtaa olla alaraja?

      • Anonyymi

        Haha, samat fiilikset! Olin aivan lannistunut sen ekan osion (päättely, ei palikka) jälkeen. Mutta sitten mietin että jos on 18 todella hankalaa päättelykysymystä ja aikaa on 20 minuuttia niin ei varmasti voida odottaa että niihin kaikkiin ehtisi vastata. Taisin itse saada vastattua 75 % mutta mikä niistä oli oikein, sitä en tiedä. Siinä palikkatestissä sain vastattua kaikkiin ja se meni ehkä paremmin. Lonkalta kyllä heitin varmaan kolmasosan.

        Uskon että tässä on ennemmin tarkoitus saada ns. kiinni aivan alisuoriutujat ja jotenkin todella epäloogisesti ajattelevat henkilöt :) ja kannattaa muistaa että kaikki ei ole kaikessa hyviä. Jos saisikin näistä täydelliset pointsit niin ei välttämättä suoriudukaan sosiaalisesta puolesta hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haha, samat fiilikset! Olin aivan lannistunut sen ekan osion (päättely, ei palikka) jälkeen. Mutta sitten mietin että jos on 18 todella hankalaa päättelykysymystä ja aikaa on 20 minuuttia niin ei varmasti voida odottaa että niihin kaikkiin ehtisi vastata. Taisin itse saada vastattua 75 % mutta mikä niistä oli oikein, sitä en tiedä. Siinä palikkatestissä sain vastattua kaikkiin ja se meni ehkä paremmin. Lonkalta kyllä heitin varmaan kolmasosan.

        Uskon että tässä on ennemmin tarkoitus saada ns. kiinni aivan alisuoriutujat ja jotenkin todella epäloogisesti ajattelevat henkilöt :) ja kannattaa muistaa että kaikki ei ole kaikessa hyviä. Jos saisikin näistä täydelliset pointsit niin ei välttämättä suoriudukaan sosiaalisesta puolesta hyvin.

        Kiitos lohdutuksen sanoista :D! Mä uskon, että mulla meni hyvin siinä ekassa osuudessa se 2/3 mihin vastasin, mutta ne sakkopisteet tietty pelottaa! Eli ehkä tässä olisi ollut sitä "älykkyyttä" vaan laskea tarkemmin niitä sekunteja :/ Sen matemaattisen vedin sitten täysin päinvastaisella taktiikalla ja iskin menemään. Lopussa olikin niin paljon aikaa, että sain vastattua mielestäni oikein ainakin neljään tai viiteen. Noh, näillä mennään nyt sitten :D

        Kielitesti ei kyllä tämän puserruksen jälkeen jännitä enää yhtään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos lohdutuksen sanoista :D! Mä uskon, että mulla meni hyvin siinä ekassa osuudessa se 2/3 mihin vastasin, mutta ne sakkopisteet tietty pelottaa! Eli ehkä tässä olisi ollut sitä "älykkyyttä" vaan laskea tarkemmin niitä sekunteja :/ Sen matemaattisen vedin sitten täysin päinvastaisella taktiikalla ja iskin menemään. Lopussa olikin niin paljon aikaa, että sain vastattua mielestäni oikein ainakin neljään tai viiteen. Noh, näillä mennään nyt sitten :D

        Kielitesti ei kyllä tämän puserruksen jälkeen jännitä enää yhtään!

        Tämä ei nyt auta enää testin tehneitä, mutta ehkä joitakuita tulevaisuudessa: kannattaa huomata, että vastaamatta jääneistä kysymyksistä älykkyysteisteistä tulee miinuspisteitä. Eli kannattaa käyttää vaikka viimeiset 20-30 sekuntia arvailuun, jos ei jää aikaa vastata kaikkeen oikeasti.

        Lohdun sanoina sen sijaan: haastattelijani MPS:ltä sanoi, että tehtävät on laadittu tarkoituksella erittäin vaikeiksi - nämähän on suunnattu haasteellisia asiantuntija- ja johtotehtäviä hakeville! Minulle jäi se mielikuva että testit menivät itselläni aivan penkin alle, mutta kuulemma olin pärjännyt hakijaryhmän viitekehyksessä "keskimääräistä paremmin". Joka tapauksessa ei siis ole ihme, jos testin jälkeen on puulla päähän lyöty olo.

        Kielitestit olivat onneksi aika peruskauraa ja kohta tämä vaihe hausta (sekin onneksi) ohitse. Tsemppiä kaikille jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei nyt auta enää testin tehneitä, mutta ehkä joitakuita tulevaisuudessa: kannattaa huomata, että vastaamatta jääneistä kysymyksistä älykkyysteisteistä tulee miinuspisteitä. Eli kannattaa käyttää vaikka viimeiset 20-30 sekuntia arvailuun, jos ei jää aikaa vastata kaikkeen oikeasti.

        Lohdun sanoina sen sijaan: haastattelijani MPS:ltä sanoi, että tehtävät on laadittu tarkoituksella erittäin vaikeiksi - nämähän on suunnattu haasteellisia asiantuntija- ja johtotehtäviä hakeville! Minulle jäi se mielikuva että testit menivät itselläni aivan penkin alle, mutta kuulemma olin pärjännyt hakijaryhmän viitekehyksessä "keskimääräistä paremmin". Joka tapauksessa ei siis ole ihme, jos testin jälkeen on puulla päähän lyöty olo.

        Kielitestit olivat onneksi aika peruskauraa ja kohta tämä vaihe hausta (sekin onneksi) ohitse. Tsemppiä kaikille jatkoon.

        Hei tosi kiva kuulla, että oma arvio testistä voi olla turhan karu! Itsellä oli tosiaan täysin lyöty olo, tyyliin ”jahas, tämä oli nyt sitten tässä”.. Kielitestit oli naurettavan helpot, jos kieliä oikeasti osaa. Parihaastiksen perusteella on kuitenkin niitäkin, jotka eivät omasta arviostaan huolimatta kieltä juurikaan puhu.


    • Anonyymi

      Kertokaa vähän tämän vuoden ryhmätehtävästä! Millainen dynamiikka oli?

      • Anonyymi

        Ryhmätehtävässä piti valita omia kehittämispointteja yrityksen kehittämistä varten, pitää niistä ryhmäkeskustelu ja päättää yhdessä pääpointit, joita lähteä kehittämään, ja sitten lopuksi esitellä ne sekä konkreettisia kehitysideoita niitä varten. Aika meinasi loppua kesken, mutta saatiin mun mielestä semihyvin sovittua ne pointit, vaikka konkreettisempia ideoita ei ehditty keksiä kauhean montaa. Ei tullut tappelua tai mitään muuta draamaa, eli ihan hyvin tehtiin kaikki yhteistyötä mun mielestä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ryhmätehtävässä piti valita omia kehittämispointteja yrityksen kehittämistä varten, pitää niistä ryhmäkeskustelu ja päättää yhdessä pääpointit, joita lähteä kehittämään, ja sitten lopuksi esitellä ne sekä konkreettisia kehitysideoita niitä varten. Aika meinasi loppua kesken, mutta saatiin mun mielestä semihyvin sovittua ne pointit, vaikka konkreettisempia ideoita ei ehditty keksiä kauhean montaa. Ei tullut tappelua tai mitään muuta draamaa, eli ihan hyvin tehtiin kaikki yhteistyötä mun mielestä :D

        Mä olin yllättynyt että ryhmätehtävässä oli niin pieni ryhmä! Olin odottanut 8-10 niin kuin ennen (kun soveltuvuuskokeet olivat paikan päällä) mutta nyt meitä olikin vain tosi pieni ryhmä. Ei tullut mitään riitaa mutta koin kyllä että yksi ihminen tuli sellaisella "näin toimitaan" asenteella eikä ollut kovin joustava. En tiedä oliko se lopulta hänen edukseen vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olin yllättynyt että ryhmätehtävässä oli niin pieni ryhmä! Olin odottanut 8-10 niin kuin ennen (kun soveltuvuuskokeet olivat paikan päällä) mutta nyt meitä olikin vain tosi pieni ryhmä. Ei tullut mitään riitaa mutta koin kyllä että yksi ihminen tuli sellaisella "näin toimitaan" asenteella eikä ollut kovin joustava. En tiedä oliko se lopulta hänen edukseen vai ei.

        Sanoisinpa, että tällaiset "määrätietoiset" tapaukset jotka "ottavat johtajan roolia" aiheuttavat hallaa itselleen ja pahimmillaan koko ryhmälle. Toki riippuu paljon siitä mitä päästävät suustaan ja miten. Tässä kohtaa parhaat pisteet voi saada ryhmäläinen, joka sujuvasti ja diplomaattisesti (heh) onnistuu viemään päätöksiä hieman eri suuntaan.

        Itselle sattui kohdalle mukava ryhmä, jossa kaikki todennäköisesti olivat omia itsejään eivätkä yrittäneet esittää muuta. Saimme tehtävän ratkaistua hyvin, mutta oikeastaan taisimme olla liiankin harmonisia siinä mielessä, että varsinaisia neuvotteluasetelmia ei päässyt syntymään. Kaikki siis saivat varmaan "ihan hyvät" pisteet, mutta todennäköisesti paremmat olisi voinut saada jonkinlaisella vastakkainasettelun ratkaisutilanteilla. Mene ja tiedä.


      • Anonyymi

        Meillä oli neljä henkeä ja aika tasapuolisesti keskusteltiin. Kaikki aika sovittelevia ja toisillemme tilaa antavia, joten saatiin aika hyvässä yhteistyössä vastattua tehtävänantoon. Tehtävä oli argumentoida omia kehityskohtaehdotuksia ja pyrkiä saamaan niitä loppuvastaukseen.

        Kaikilla oli aika samantyylisiä ajatuksia, joten ei tullut voimakkaita vastakkainasettelua, mutta käytiin keskustelua nyansseista. Olisi tosi kiinnostavaa nähdä, miten tehtävää ja osallistujien suoriutumista arvostellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli neljä henkeä ja aika tasapuolisesti keskusteltiin. Kaikki aika sovittelevia ja toisillemme tilaa antavia, joten saatiin aika hyvässä yhteistyössä vastattua tehtävänantoon. Tehtävä oli argumentoida omia kehityskohtaehdotuksia ja pyrkiä saamaan niitä loppuvastaukseen.

        Kaikilla oli aika samantyylisiä ajatuksia, joten ei tullut voimakkaita vastakkainasettelua, mutta käytiin keskustelua nyansseista. Olisi tosi kiinnostavaa nähdä, miten tehtävää ja osallistujien suoriutumista arvostellaan.

        Kuvauksesi perusteella olisimme muuten voineet jopa olla samassa ryhmässä, mutta meitä oli viisi. :D Olen siis edellinen kommentoija.

        Toivon itsekin, että saamme jonkinlaisen raportin ryhmätilanteessa suoriutumisesta. Minun on esimerkiksi hyvin vaikea kuvitella, että meidän kenestäkään ryhmäläisestä löytyisi mitään negatiivista sanottavaa aktiivisuuden, joustavuuden ja yhteistyötaitojen perusteella. Kiinnostavaa siis nähdä, löytävätkö arvioijat eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvauksesi perusteella olisimme muuten voineet jopa olla samassa ryhmässä, mutta meitä oli viisi. :D Olen siis edellinen kommentoija.

        Toivon itsekin, että saamme jonkinlaisen raportin ryhmätilanteessa suoriutumisesta. Minun on esimerkiksi hyvin vaikea kuvitella, että meidän kenestäkään ryhmäläisestä löytyisi mitään negatiivista sanottavaa aktiivisuuden, joustavuuden ja yhteistyötaitojen perusteella. Kiinnostavaa siis nähdä, löytävätkö arvioijat eroja.

        Aijaa :) Voisin kuvitella, että aika yleinen asetelma, koska aihe ei ollut mitenkään erityisen provosoiva ja aika yleisluontoinen.. Myös tuossa ajassa ei erityisemmin ehdi syventymään debattiin, mutta tietenkin voisi olla, että joku henkilö selvästi dominoisi keskustelua. Jännittävä tilanne kyllä, toivon mukaan saadaan raportit, jossa avataan arvioinnin taustoja.


    • Anonyymi

      APUVA minnuu jännittää ihan kauhiasti tämä vaihe kun tämä on niin pitkä ja monivaiheinen!!Eikö voitaisi perustaa joku salainen FB-vertaistukiryhmä :D?? Sinne voisi päästä esim. vastaamalla johonki kyssäriin jonka vain me prosessissa olleet tiietään. Esim. minkä nimisessä salissa pidettiin kielikokeet ;)

      • Anonyymi

        Suosittelen lataamaan Jodelin ja liittymää @kavaku-kanavalle :)


      • Anonyymi

        Mulla oli aika rauhallinen olo kunnes olin UM:n haastattelussa, joka tuntui että se meni ihan miten sattuu :D Apua. Nyt pitäis vaan äkkiä saada vastaus että jäikö tää tähän vai jatkuuko prosessi omalta kohdalta vielä että sais vähän mielenrauhaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli aika rauhallinen olo kunnes olin UM:n haastattelussa, joka tuntui että se meni ihan miten sattuu :D Apua. Nyt pitäis vaan äkkiä saada vastaus että jäikö tää tähän vai jatkuuko prosessi omalta kohdalta vielä että sais vähän mielenrauhaa

        Voi ei, miksi tuntui että meni miten sattuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei, miksi tuntui että meni miten sattuu?

        Tuntui etten saanut oikein ilmaistua mitä halusin niihin yleisempiin kysymyksiin, ja spessuihimpiin jouduin vähän improvisoimaan kun en suoralta kädeltä tiennyt. Nojoo, time will tell miten se oikeasti meni, onhan näitä itse vähän vaikea arvioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntui etten saanut oikein ilmaistua mitä halusin niihin yleisempiin kysymyksiin, ja spessuihimpiin jouduin vähän improvisoimaan kun en suoralta kädeltä tiennyt. Nojoo, time will tell miten se oikeasti meni, onhan näitä itse vähän vaikea arvioida.

        Oliko monta kysymystä ruotsiksi? Kysyivätkö yleistietoa vai ihan mielipiteitä (esim. politiikasta)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli aika rauhallinen olo kunnes olin UM:n haastattelussa, joka tuntui että se meni ihan miten sattuu :D Apua. Nyt pitäis vaan äkkiä saada vastaus että jäikö tää tähän vai jatkuuko prosessi omalta kohdalta vielä että sais vähän mielenrauhaa

        Oliko haastattelijat tylyjä? Hiillostiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko monta kysymystä ruotsiksi? Kysyivätkö yleistietoa vai ihan mielipiteitä (esim. politiikasta)?

        Multa kysyttiin vaan yksi ruotsiksi, mutta voi olla että kysyvät enemmän jos vaikuttaa vaikealta (itse olen suomenruotsalainen). Muuten lähinnä yleistietoja/omia analyyseja ja pari nippelikysymystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko haastattelijat tylyjä? Hiillostiko?

        Olen eri kuin aiempi kommentoija, mutta oman kokemukseni perusteella todellakaan eivät tylyttäneet tai hiillostaneet. Kaikin puolin asiallinen haastattelu ja haastattelijat enemmän "ystävällisellä" puolella. Tuota siis ei tarvitse pelätä - mutta kysymykset itsessään kyllä saattavat olla pahoja. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen eri kuin aiempi kommentoija, mutta oman kokemukseni perusteella todellakaan eivät tylyttäneet tai hiillostaneet. Kaikin puolin asiallinen haastattelu ja haastattelijat enemmän "ystävällisellä" puolella. Tuota siis ei tarvitse pelätä - mutta kysymykset itsessään kyllä saattavat olla pahoja. :D

        Olen samaa mieltä, että haastattelijat olivat ihan ystävällisiä ja asiallisia. Kysymykset olivat mielestäni hyviä ja monipuolisia. Liittyen motivaatioon, Suomen historiaan, ajankohtaisiin aiheisiin, ulkopolitiikkaan ja uraan liittyvään suhtautumiseen. Yksi kysymys ruotsiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että haastattelijat olivat ihan ystävällisiä ja asiallisia. Kysymykset olivat mielestäni hyviä ja monipuolisia. Liittyen motivaatioon, Suomen historiaan, ajankohtaisiin aiheisiin, ulkopolitiikkaan ja uraan liittyvään suhtautumiseen. Yksi kysymys ruotsiksi.

        Oliko ruotsikyssäri myös substanssi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ruotsikyssäri myös substanssi?

        Juu oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ruotsikyssäri myös substanssi?

        Ei se mikään kovin vaikea aihe ollut mutta vaati paljon sivistyssanoja, jotka ei olleet sillä hetkellä yhtään mielessä. Kun ei ole erikoissanasto hallussa (ei ole opiskellut/työskennellyt ruotsiksi) niin on tosi vaikeaa vastata mitään järkevää noin spontaanisti. Puhuin sitten itse keksimääni kieltä engsvenskaa. Pitää varmaan palkata yksityisopettaja ennen loppupaneelia, jos vielä huolivat mut sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mikään kovin vaikea aihe ollut mutta vaati paljon sivistyssanoja, jotka ei olleet sillä hetkellä yhtään mielessä. Kun ei ole erikoissanasto hallussa (ei ole opiskellut/työskennellyt ruotsiksi) niin on tosi vaikeaa vastata mitään järkevää noin spontaanisti. Puhuin sitten itse keksimääni kieltä engsvenskaa. Pitää varmaan palkata yksityisopettaja ennen loppupaneelia, jos vielä huolivat mut sinne.

        Mun mielestä se kysymys ruotsiksi ei ollut mikään vaikea, vaikka voi substanssiksi luokitella. En kyllä tarvinnut siihen mitään erityistä sanastoa. Muuten oli kyllä tiukka haastattelu! Mietin että mitä siellä loppuhaastattelussa oikein on kun tämä vaikutti siltä mitä olen paneelihaastattelusta kuullut tutuilta :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä se kysymys ruotsiksi ei ollut mikään vaikea, vaikka voi substanssiksi luokitella. En kyllä tarvinnut siihen mitään erityistä sanastoa. Muuten oli kyllä tiukka haastattelu! Mietin että mitä siellä loppuhaastattelussa oikein on kun tämä vaikutti siltä mitä olen paneelihaastattelusta kuullut tutuilta :D

        Itse kun ei tunne ketään KAVAKUlla ollutta tai prosessin jo läpi käynyttä, niin tuntuu kyllä vähän siltä että lähtee vähän sokeana jokaiseen uuteen vaiheeseen haha. Mutta ainakin täältä on vähän saanut ideoita siitä mitä odottaa, eli kiitokset siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kun ei tunne ketään KAVAKUlla ollutta tai prosessin jo läpi käynyttä, niin tuntuu kyllä vähän siltä että lähtee vähän sokeana jokaiseen uuteen vaiheeseen haha. Mutta ainakin täältä on vähän saanut ideoita siitä mitä odottaa, eli kiitokset siitä!

        Mä olen vaan kuullut UM:ssä itse työskennellessäni että tuo loppuhaastattelu on legendaarinen piinapenkki ja sitä kaikki aina muistelee :D nämä muut vaiheet on olleet itsellenikin mysteeri kun ekaa kertaa haen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä se kysymys ruotsiksi ei ollut mikään vaikea, vaikka voi substanssiksi luokitella. En kyllä tarvinnut siihen mitään erityistä sanastoa. Muuten oli kyllä tiukka haastattelu! Mietin että mitä siellä loppuhaastattelussa oikein on kun tämä vaikutti siltä mitä olen paneelihaastattelusta kuullut tutuilta :D

        Jännä kuulla, että susta ne haastattelukysymykset oli vaikeita: mä oikein ihmettelin, että eikö ne kysy mitään mitä ei Hesaria lukemalla tietäisi? Mutta ruotsi tuotti mullakin vaikeuksia. Jännä nähdä miten he nyt sitten suhteuttavat ja pisteyttävät näitä eri ”vahvuuksia”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännä kuulla, että susta ne haastattelukysymykset oli vaikeita: mä oikein ihmettelin, että eikö ne kysy mitään mitä ei Hesaria lukemalla tietäisi? Mutta ruotsi tuotti mullakin vaikeuksia. Jännä nähdä miten he nyt sitten suhteuttavat ja pisteyttävät näitä eri ”vahvuuksia”.

        En tiedä tarkoititko vastata mulle kun en sanonut että ruotsi olisi tuottanut vaikeuksia enkä että haastattelukysymykset olisi ollut vaikeita. Mielestäni haastattelu oli tiukka kun oli nopea tempo kysymys kysymyksen perään ja sekaisin monipuolisesti substanssia sekä uramotivaatiota. Itselleni kysymyksiin oli helppo vastata paineistetusta tilanteesta huolimatta :)


    • Anonyymi

      Kaikki tärkeilijät?

    • Anonyymi

      Hei olin niin hermona että meni melkein koko se haastattelijoiden loppumonologi ohi. Eli siis 24 valitaan , tän kierrokset tulokset tulee huhtikuun puolessa välissä mutta milloin on loppupaneeli?? Sanoiko ne toukokuun vika viikko..?

      • Anonyymi

        Multakin on tainnut mennä ohi kun mulla oli sellanen mielikuva että huhtikuun alkupuolella pitäisi tulla tulokset ja loppuhaastattelut toukokuun alkupuolella. Mutta en kyllä löisi näistä vetoa yhtään, eli kaipa se on vaan odoteltava ja katsottava mitä tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Multakin on tainnut mennä ohi kun mulla oli sellanen mielikuva että huhtikuun alkupuolella pitäisi tulla tulokset ja loppuhaastattelut toukokuun alkupuolella. Mutta en kyllä löisi näistä vetoa yhtään, eli kaipa se on vaan odoteltava ja katsottava mitä tapahtuu.

        Niin.. Mä vaan matkustan työni puolesta aika paljon ja siellä on jo matkoja varattuna myös toukokuulle... Pitäisi voida ajoissa sumplia. Jos joku muistaa mitä sanoivat, niin olisin kiitollinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin.. Mä vaan matkustan työni puolesta aika paljon ja siellä on jo matkoja varattuna myös toukokuulle... Pitäisi voida ajoissa sumplia. Jos joku muistaa mitä sanoivat, niin olisin kiitollinen!

        Toukokuun eka viikka, heti vapun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toukokuun eka viikka, heti vapun jälkeen.

        Kiitos!!


    • Anonyymi

      Moi! milloinkohan saadaan kirjallinen raportti soveltuvuustesteihin liittyen? Eikös ne luvanneet lähettää maililla?

      • Anonyymi

        Mulle MPS lupaili huhtikuun alkua!


      • Anonyymi

        Mulle sanoivat että raportti tulee about huhtikuussa, mutta saattaa toukokuullekin mennä, kun se tulee vasta kun UM on päätöksensä tehnyt, mutta että sen jälkeenkin saa mielellään ottaa yhteyttä jos on kysymyksiä tai muuta.


    • Anonyymi

      Kysyttiinkö teiltä ruotsiksi mielipidettä natosta?

      • Anonyymi

        Ei kysytty! Suomen onnellisuudesta kysyttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kysytty! Suomen onnellisuudesta kysyttiin.

        En täällä paljon huutelisi näiden kysymysten tarkkaa sisältöä kun jokainen prosessiin osallistuva on hyväksynyt salassapitovelvoitteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En täällä paljon huutelisi näiden kysymysten tarkkaa sisältöä kun jokainen prosessiin osallistuva on hyväksynyt salassapitovelvoitteen.

        Ja mikäs se sellainen salassapitovelvoite on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En täällä paljon huutelisi näiden kysymysten tarkkaa sisältöä kun jokainen prosessiin osallistuva on hyväksynyt salassapitovelvoitteen.

        No en minä ainakaan ole hyväksynyt mitään salassapitovelvoitetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en minä ainakaan ole hyväksynyt mitään salassapitovelvoitetta.

        Sähköpostissa, jossa kerrottiin tästä vaiheesta luki, ettei kokeiden ja testien sisällöstä saa kertoa ulkopuolisille. Diplomaattina pitäisi kyllä tietää, että mitkä asiat on luottamuksellisia ja mitkä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpostissa, jossa kerrottiin tästä vaiheesta luki, ettei kokeiden ja testien sisällöstä saa kertoa ulkopuolisille. Diplomaattina pitäisi kyllä tietää, että mitkä asiat on luottamuksellisia ja mitkä ei.

        Hauskaa, että täällä on trollaamassa joku joka ei ole haussa selvästi tässä vaiheessa mukana :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskaa, että täällä on trollaamassa joku joka ei ole haussa selvästi tässä vaiheessa mukana :)

        "Huomioithan, että kaikki tekemäsi tehtävät ja haastattelussasi kertomasi asiat ovat luottamuksellisia."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huomioithan, että kaikki tekemäsi tehtävät ja haastattelussasi kertomasi asiat ovat luottamuksellisia."

        Tämä ei ole millään tavalla vaitiolovelvollisuus, vaan MPS:n muistutus että heidän soveltuvuusarviointinsa on luottamuksellista eivätkä he levitä meidän tekemiä ja sanomia asioita muualle. Arviointiraportissakin, sitten kun se saadaan, lukee että se on luottamuksellinen, mikä itse raportinssa vahvistetaan tarkoittavan että sitä ei saa "ilman arvioidun henkilön lupaa luovuttaa sivullisille".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole millään tavalla vaitiolovelvollisuus, vaan MPS:n muistutus että heidän soveltuvuusarviointinsa on luottamuksellista eivätkä he levitä meidän tekemiä ja sanomia asioita muualle. Arviointiraportissakin, sitten kun se saadaan, lukee että se on luottamuksellinen, mikä itse raportinssa vahvistetaan tarkoittavan että sitä ei saa "ilman arvioidun henkilön lupaa luovuttaa sivullisille".

        Oli miten oli, minusta on todella sopimatonta levitellä haastattelukysymyksiä netissä. Kertoo mielestäni kyllä paljon siitä sopiiko uralle, jossa luottamuksellisen tiedon pitäminen itsellään on keskeistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli miten oli, minusta on todella sopimatonta levitellä haastattelukysymyksiä netissä. Kertoo mielestäni kyllä paljon siitä sopiiko uralle, jossa luottamuksellisen tiedon pitäminen itsellään on keskeistä.

        Minusta taas siinä ei ole mitään sopimatonta. Sehän on diplomaattista neuvoa toisia ja olla avulias, ei siitä mitään haittaa kellekään ole. :) Edelleenkään ei olla missään vaadittu pitämään hakuprosessin tietoja luottamuksellisina hakijan osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli miten oli, minusta on todella sopimatonta levitellä haastattelukysymyksiä netissä. Kertoo mielestäni kyllä paljon siitä sopiiko uralle, jossa luottamuksellisen tiedon pitäminen itsellään on keskeistä.

        Tämä vaihe on nyt ohi kaikilla, joten mielestäni on ihan sallittua jakaa vertaistukea kanssahakijoiden kanssa, varsinkin kun suurin osa ei varmasti muuten tunne muita, jotka mukana prosessissa on. Itsekin varmaan sen takia tähän keskusteluun tiesi löysit. Tällä ei ole mitään tekemistä työtehtävissä luottamuksellisen tiedon käsittelemisen kanssa, joten en ymmärrä miten tästä voisi vetää jotain johtopäätöksiä uralle sopivuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä vaihe on nyt ohi kaikilla, joten mielestäni on ihan sallittua jakaa vertaistukea kanssahakijoiden kanssa, varsinkin kun suurin osa ei varmasti muuten tunne muita, jotka mukana prosessissa on. Itsekin varmaan sen takia tähän keskusteluun tiesi löysit. Tällä ei ole mitään tekemistä työtehtävissä luottamuksellisen tiedon käsittelemisen kanssa, joten en ymmärrä miten tästä voisi vetää jotain johtopäätöksiä uralle sopivuudesta.

        Naulan kantaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli miten oli, minusta on todella sopimatonta levitellä haastattelukysymyksiä netissä. Kertoo mielestäni kyllä paljon siitä sopiiko uralle, jossa luottamuksellisen tiedon pitäminen itsellään on keskeistä.

        Mie oon kyllä samaa mieltä. Ei oo mittään järkeä kertoa koko kansalle niitä kysymyksiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie oon kyllä samaa mieltä. Ei oo mittään järkeä kertoa koko kansalle niitä kysymyksiä...

        No miksei? Tuskin samat kysymykset osuu itselle/seuraavana vuonna, että niistä mitään etumatkaa saisi valintaprosessissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli miten oli, minusta on todella sopimatonta levitellä haastattelukysymyksiä netissä. Kertoo mielestäni kyllä paljon siitä sopiiko uralle, jossa luottamuksellisen tiedon pitäminen itsellään on keskeistä.

        No tässä ei ole kyse luottamuksellisesta tiedosta niin ei kerro kyllä mitään sopivuudesta.


      • Anonyymi

        En oikein tiedä miksi kysyt minulta, mutta pääsin jatkoon :) Kuka olet aikaisemmista viesteistä? Pääsitkö itse?


    • Anonyymi

      Voisiko joku ystävällinen sielu hieman kertoa haastattelusta ja kielitesteistä? Millaisia kysymyksiä haastattelussa kysytään? Entäs kielikokeet? Englanti on tietysti vahva, mutta tuo toinen vaadittava kieli on kirjallisessa muodossa itselläni hyvä, mutta suulliset taidot huomattavasti heikommat. Pitänee alkaa treenata ensi vuotta varten. Myös ruotsi ei puhumisen suhteen ole vahvimpia puoliani... Kiinnostaisi tietää hieman, millaisia vaatimustasoja tuon toisen kielen suhteen on. Kiitos, jos joku viitsii vastata. :)

    • Anonyymi

      Please, anyone? Eikö voi yhtään edes parilla lauseella kertoa, millainen se suullinen kielitesti on?

      • Anonyymi

        Vaatimustaso toisen kielen osalta on tosiaan B1, kannattaa tarkistaa sen tason CEFR-kuvaus niin saat osviittaa mitä vaaditaan. :)


      • Anonyymi

        Kuten tuossa mainittiin niin vaadittu taso on B1. Kirjallinen koe on tasoa B1-2 eli saattaa tuntua heikomman kielen kannalta vähän vaativalta esim. esseen kirjoittamisen puolesta, mutta se ei välttämättä tarkoita että taso on liian huono. Suullisessa jutellaan ihan tavallisesti itsestä, taustoista ja jonkun verran substanssikysymyksistä KAVAKUun liittyen, eli jos se tuntuu vaikealta niin sitä kannattaa ehkä harjoitella etukäteen - ymmärtämistä ja sitä että saa nopeasti kasattua lauseita kasaan ja asiansa sanottua. Monella lähinnä suomessa asuneella varmasti tuo suullinen on justiin se vaikea, mutta sitä voi harjoitella. Lykkyä tykö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuossa mainittiin niin vaadittu taso on B1. Kirjallinen koe on tasoa B1-2 eli saattaa tuntua heikomman kielen kannalta vähän vaativalta esim. esseen kirjoittamisen puolesta, mutta se ei välttämättä tarkoita että taso on liian huono. Suullisessa jutellaan ihan tavallisesti itsestä, taustoista ja jonkun verran substanssikysymyksistä KAVAKUun liittyen, eli jos se tuntuu vaikealta niin sitä kannattaa ehkä harjoitella etukäteen - ymmärtämistä ja sitä että saa nopeasti kasattua lauseita kasaan ja asiansa sanottua. Monella lähinnä suomessa asuneella varmasti tuo suullinen on justiin se vaikea, mutta sitä voi harjoitella. Lykkyä tykö!

        Kiitos teille kummallekin vastauksista!


    • Anonyymi

      Hei kertokaapa ihmiset tässä tuloksia odotellessa, että miten teillä meni noin niinku omasta mielestä ;)?? Kuinka moni uskoo menevänsä heittämällä jatkoon ja kuinka moni uskoo, että tämä oli tässä?

      Mulla meni ryhmätehtävä hyvin (8,5/10), kielikokeet tosi hyvin (10/10), ne kirjalliset päättelytehtävät ihan "normaalisti" (7/10), motivaatiota ja yhteistyötaitoja mittaavat kirjalliset varmasti ihan hyvin (8/10), haastattelu psykologin kanssa oikein hyvin (9/10), suomenkielinen haastatteluosuus henkilöstöyksikön kanssa oikein hyvin (9/10) ja ruotsinkielinen haastatteluosuus huonosti (5/10). Onkohan tällaisella saldolla mitään mahiksia päästä sisään? Miten muilla on omasta mielestään mennyt?

      • Anonyymi

        Mielenkiintoiset nämä sun tulokset kun näitä osioita ei tällaisilla skaaloilla pisteytetä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoiset nämä sun tulokset kun näitä osioita ei tällaisilla skaaloilla pisteytetä :)

        Eiköhän tässä kommentoija arvioinut ihan itsearviointina kouluarvosanoilla omaa suoriutumistaan. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tässä kommentoija arvioinut ihan itsearviointina kouluarvosanoilla omaa suoriutumistaan. :)

        Juurikin näin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin :)

        Oma arvioni on että englanti oli vähintään vaadittu B2, toinen kieli vähintään vaadittu B1, soveltuvuus suositellaan varauksin ja yleisesti tein vaikutuksen hehaan ja osoitin myös tyydyttävän tason ruotsin kielestä.


      • Anonyymi

        No aika vaikea itse arvioida, mulle ei ainakaan kerrottu mitään logiikkatestien tai persoonallisuusjuttujen tuloksia MPS:n toimesta. Tuntui kuitenkin että meni ihan hyvin, kielikokeet pitäisi olla iisisti läpi ja ryhmäkoe meni omasta mielestä hyvin. UM:n haastattelusta jäi epävarmin fiilis ja tietty MPS:n arviointi riippuu siitä mitä piirteitä tasan tarkkaan on haussa. Että eiköhän se oo aika 50/50 miten tässä käy!


      • Anonyymi

        Juu, pääsin!


    • Anonyymi

      Jos ootte vielä haussa mukana niin tulkaa Jodeliin! Joo, mäkään en tiennyt mikä se on, mut se löytyy AppStoresta. Siellä menette @kavaku -kanavalle, siellä on nyt kova keskustelu käynnissä! Vahva suositus!

      • Anonyymi

        Mäkin löysin sinne, mutta en asu Suomessa niin en saa kommentoitua mitään - voin vaan hiljaa hengata messissä haha (en suostu maksamaan mistään Jodelin Premium versiosta :D)


    • Anonyymi

      Nyt tuli tulokset! Itselläni taisi kaatua ruotsiin: kaikki muu meni niin hyvin.

    • Anonyymi

      Jes jatkossa! Vihdoin pääsin tähän vaiheeseen! Aiemmin kaatunut kakkoskieleen mut nyt jatkossa!

      • Anonyymi

        Onnea!! Kuinka monta kertaa olet hakenut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea!! Kuinka monta kertaa olet hakenut?

        Mäkin oon jatkossa - apua! Ekaa kertaa haen ja oon oikeesti vähän shokissa että pääsin, olin ihan asennoitunut että tää jää tähän.

        Kuulemma uusi haku tulossa jo kesällä, eli sinne vaan kaikki, jotka eivät nyt päässeet - tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin oon jatkossa - apua! Ekaa kertaa haen ja oon oikeesti vähän shokissa että pääsin, olin ihan asennoitunut että tää jää tähän.

        Kuulemma uusi haku tulossa jo kesällä, eli sinne vaan kaikki, jotka eivät nyt päässeet - tsemppiä!

        Kiitti tsempeistä? Miksi uskoit, ettet pääse jatkoon? Mulla vähän toisin päin. Oon todella ihmeissäni tuloksesta kun kaikki meni niin hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti tsempeistä? Miksi uskoit, ettet pääse jatkoon? Mulla vähän toisin päin. Oon todella ihmeissäni tuloksesta kun kaikki meni niin hyvin!

        Musta tuntui että olisin osannut jotkut prosessin osat paremminkin ja oon itse vielä aika uran alussa ilman omaa UM kokemusta, vaikka muuta relevanttia löytyykin, niin olin asennoitunut että tää jää tähän ja että muut kokeneemmat/selkeemmin KAVAKU:un tähdänneet ja sitä varten superrelevanttia kokemusta keränneet sekä prosessissa 100% onnistuneet menis jatkoon - hakijoiden kova taso huomioon ottaen.

        Toivottavasti saat vielä jotain selkeyttä siihen mistä kiikasti tällä kertaa - ärsyttävää jos ei tiedä mitä kannattaisi lähteä parantamaan! Useinhan se voi olla ettei itse tehnyt mitään väärin, mutta että esim muut samalla profiililla hakeneet vaan oli vielä kovempia tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Mitenkäs tähän paneelihaastatteluun sitä oikein valmistautuisi? :D

      • Anonyymi

        Hyvä kysymys! Mulla lähinnä hesari ja UMn nettisivuilta löytyvät eri infot pääsiäisen lukulistalla.


    • Anonyymi

      Vikaan vaiheeseen menijät: mitkä fiilikset? Mitkä odotukset omalta osalta paneelihaastattelua kohden? Mua jännittää niin haluisin jo saada sen äkkiä ohi, mutta ehkä tässä jaksaa vielä sen hetken odotella ja yrittää vähän lukea matskuja alle.

      Onko MPS:n raporteista kuulunut vielä mitään?

    • Anonyymi

      Onkohan mitään toivoa edes päästä sisään, jos ei ole mitään ulkomaan työkokemusta taikka sen enempää valtion puoleltakaan, esim. ulkoministeriöstä?

      • Anonyymi

        Kisa paikoista on kyllä kovaa, mutta jos tarvittavat kielitaidot löytyy ja muuta relevanttia työ- ja/tai ulkomaan kokemusta (esim. vaihto-opinnoista), niin kyllähän sitä aina kannattaa hakea. Worst case karsiudut ekassa vaiheessa ja tiedät lähteä hakemaan lisää relevanttia kokemusta, mitä suosittelisin joka tapauksessa tässä välissä jos vaan mahdollista (esim. harkat/työt ulkomailla). Onnea matkaan!


    • Anonyymi

      Hei! MPS:n raportti tuli juuri ja näin, että minua oli suositeltu "lievin varauksin". Onko kellään ollut samaa tilannetta ja saanut nostettua seuraavaalla hakukierroksella tuloksen "suositellaan" -kategoriaan? Luulen, että ryssin yhdellä ainoalla vastauksella (liian rehellinen), jonka voisin muotoilla ihan toisin tai jättää koko anekdootin työhistoriasta kertomatta. Onko teillä ollut vastaavaa tilannetta?

      • Anonyymi

        Itse sain suositellaan varauksin ja kaksi kehityskohtaa oli sellaisia joista toinen ehkä pätee jossain määrin mutta ei niin vahvasti kuin siinä kuvattu ja toinen sellaisen jossa olen itse asiassa ihan päinvastainen kuin he kuvaavat. Kiinnostaa myöskin siis että miten näitä voi uusia seuraavalla kierroksella. Ainakin tiedän nyt että täytyy muotoilla sanomisiaan tarkemmin että tulisi oikein ymmärretyksi.


      • Anonyymi

        Ei omaa kokemusta, mutta olen kuullut että kaikki osat on aiemmin saanut halutessaan uusia seuraavalla hakukerralla (ja tällä kertaa joutuivat jopa uusimaan soveltuvuusosion palveluntarjoajan vaihdon vuoksi). En sitten osaa sanoa miten helppo/vaikea arviointeja on korottaa, mutta toivottavasti onnistuisi. Harmi jos jäisi jostain turhasta väärinymmärryksestä kiinni jatkoon pääseminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei omaa kokemusta, mutta olen kuullut että kaikki osat on aiemmin saanut halutessaan uusia seuraavalla hakukerralla (ja tällä kertaa joutuivat jopa uusimaan soveltuvuusosion palveluntarjoajan vaihdon vuoksi). En sitten osaa sanoa miten helppo/vaikea arviointeja on korottaa, mutta toivottavasti onnistuisi. Harmi jos jäisi jostain turhasta väärinymmärryksestä kiinni jatkoon pääseminen.

        Kiva kuulla että mahdollisesti näin olisi. Itse olen joskus kauan sitten kuullut vain että se arviointi ois voimassa 2 vuotta jolloin jos saisi epäedullisen rapsan niin ei edes kannattaisi seuraavilla kerroilla hakea vaan odottaa että 2 vuotta kuluu ja saa suorittaa uudestaan.


      • Anonyymi

        Moi, ”suositellaan” arvion saa vain muutama Kavakulle päässeistä. Suurin osa pääsee sisään arviolla ”lievin varauksin” tai ”varauksin”. Eli ei kannata siitä liikaa stressata :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, ”suositellaan” arvion saa vain muutama Kavakulle päässeistä. Suurin osa pääsee sisään arviolla ”lievin varauksin” tai ”varauksin”. Eli ei kannata siitä liikaa stressata :)

        Tämä oli totta edellisen palveluntarjoajan aikana. MPS:n aikana "varauksin" tarkoittaa että ei ole soveltuva heidän mielestään. Esimerkiksi Jodelin kysely mukaan tänä vuonna loppuhaastatteluun päässeistä noin 55% sai suositellaan ja 45% sai "lievin varauksin". Asteikko on siis nykyään vain "suositellaan" - "lievin varauksin" - "varauksin"


    • Anonyymi

      Onko täällä ketään joka tekee loppuhaastattelun videopuhelun välityksellä?

      • Anonyymi

        Mä asun kyllä ulkomailla, mutta meen Suomeen tekemään haastattelun (en myöskään sopinut videopuhelukriteereihin), mutta toivottavasti haastattelut menee hyvin molemmin päin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä asun kyllä ulkomailla, mutta meen Suomeen tekemään haastattelun (en myöskään sopinut videopuhelukriteereihin), mutta toivottavasti haastattelut menee hyvin molemmin päin!

        Mua jännitti todella paljon. Se vähän harmittaa. Muuten tuntui, että ihan ok vastasin kysymyksiin. Miten teillä tuntui menneen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mua jännitti todella paljon. Se vähän harmittaa. Muuten tuntui, että ihan ok vastasin kysymyksiin. Miten teillä tuntui menneen?

        Vaikea sanoa. Ylipäänsä meni kai ihan hyvin, mutta heti keksin kyllä kysymyksiä joihin olisin voinut vastata paremminkin sekä substanssi että persoonallisuuspuolelta. Mutta tuntui hyvältä saada haastis pois alta, päästä eroon jännityksestä ja että nyt se ei ole enää mun käsissä vaan voi rentoutua, keskittyä muuhun ja vaan odotella vastauksia rauhassa. Varmasti kaikilla oli jännitystä ilmassa niin et varmaan ollut ainoa ja eiköhän paneelikin ymmärrä että tilanne on aika jännittävä!


    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut tietää pääsikö?

      • Anonyymi

        Ei oo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo

        Nyt on tullut ilmoitukset


    • Anonyymi

      Kuinka monta pääsi?

      • Anonyymi

        Ei kerrottu


    • Anonyymi

      20 valittiin!

    • Anonyymi

      Milloin uusi KAVAKU-haku? Onko sisäpiirillä tietoa?

      • Anonyymi

        Justiinsa on haut sisässä kesällä -22 haettuun. Elokuussa ilmoittavat jatkoon päässeille jollakin formaatilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Justiinsa on haut sisässä kesällä -22 haettuun. Elokuussa ilmoittavat jatkoon päässeille jollakin formaatilla.

        Jep, tämä olikin tiedossa :) En ole vamistunut ihan vielä... Milloin olisi seuraava? Loppuvuonna vai vasta ensi kesä/syksy?


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe