Maskuliinisuus ja feminiinisyys positiivisena ja toksisena ilmentyminä

Anonyymi

Lupasin tehdä toisen aloituksen alla tästä aiheesta aloituksen. En ole itse mikään asiantuntija mutta kuitenkin erittäin kiinnostunut maskuliinisuuden ja feminiinisyyden teemasta ja siitä, kuinka ihmiset kokevat kyseiset asiat itsessään ja toisissa. Myös toksisen maskuliinisuuden ja feminiinisyyden käsitteet ovat mielenkiintoisia.

Perinteisiä positiivisia maskuliinisia piirteitä ovat voima, rohkeus, itsenäisyys, johtajuus ja itsevarmuus. Perinteisiä positiivisia feminiinisiä ominaisuuksia ovat lempeys, empatia, nöyryys, sensitiivisyys, hoivaavuus ja huolehtivuus, herttaisuus ja suloisuus, myötätunto, halu saada huolenpitoa. Sekä naisissa että miehissä voi olla positiivisia maskuliinisuuden ja feminiinisyyden piirteitä.

Olen törmännyt myös toksisen maskuliinisuuden ja toksisen feminiinisyyden käsitteisiin. Toksiseen maskuliinisuuden piirteitä ovat kovuus, aggressiivisuus, myötätunnottomuus, yksin pärjääminen ja väkivallan ihannointi. Toksisen feminiinisyyden piirteitä ovat juoruilu, kilpailuhenkisyys, uhriutuminen, vastuunpakoilu jne. Sekä miehissä että naisissa voi olla toksisen maskuliinisuuden ja feminiinisyyden piirteitä.

Mitä olette mieltä aiheesta?

49

1037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Maskuliinisuus ja feminiinisyys eivät ole noita mainitsemiasi asioita. Ne tarkoittavat oikeastaan varauksen napasuutta. Maskuliininen on positiivinen eli aktiivinen. Femiininen on negatiivinen eli passiivinen.

      • Anonyymi

        Ok. Opiskelen tätä aihetta vasta siis lähinnä lukemalla joitakin nettiartikkeleita ja pohdiskelemalla itse. Pitää lukea aiheesta muutama kirja, että tietää enemmän. Moni voi olla eri mieltä siitä, mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Opiskelen tätä aihetta vasta siis lähinnä lukemalla joitakin nettiartikkeleita ja pohdiskelemalla itse. Pitää lukea aiheesta muutama kirja, että tietää enemmän. Moni voi olla eri mieltä siitä, mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan.

        Alkemiassa, astrologiassa, Kiinalaisessa filosofiassa ja monessa muussa käsitellään tätä kahta vastakohtaa. Monellakin on eri näkemykset mitä niihin sisältyy, mutta yksi ja sama piirre kaikissa versioissa on: Aktiivinen ja Passiivinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkemiassa, astrologiassa, Kiinalaisessa filosofiassa ja monessa muussa käsitellään tätä kahta vastakohtaa. Monellakin on eri näkemykset mitä niihin sisältyy, mutta yksi ja sama piirre kaikissa versioissa on: Aktiivinen ja Passiivinen.

        Minusta kyse ei ole siitä, vaan aloittaja oli aika hyvin jo kertonut piirteistä hyvin.

        Maskuliinisuus vaan kytketään miehisyyteen ja feminiinisyys naiseuteen, mikä minusta on virhe.


      • Jep. Mutta ne voidaan rinnastaa feminiinisyyteen Jin sekä maskuliinisuuteen Jang. Kuten kaikkeen muuhunkin, hyvään ja pahaan jne.

        Yhtä kaikki.


    • Anonyymi

      En ymmärrä koko tosiiksuuden anteeksi toksisuuden liittämistä sukupuolisuuspiirteisiin. Nykyajan käsittämätön ilmiö, johon ihmiset sokeuttaan menevät mukaan.

      • Anonyymi

        Niimpä.

        On todella loukkaavaa alkaa tuomitsemaan jonkun luonnollisen asian varjopuolia.

        Nämä ihmiset jotka tätä vihaa viljelevät, kuvittelevat omissa voimaantumisfantasioissaan olevansa jonkun tärkeän aatteen edelläkävijöitä, mutta ovat todellisesti yhtä pahoja, kuin joku Espanjan inkvisitio.

        Ihmisellä lajina on oikeus omaan animaan ja animukseensa, kuten muillakin lajeilla.

        Aitojen tunteiden tukahduttaminen sosiaalisilla säännöillä on henkistä väkivaltaa.

        Lisäksi on lait jotka määrittelevät väärät teot.

        Jos jonkun ihmisen persoonaa tai käytöstä ei siedä jonkun voimakkaan sukupuolipiirteen vuoksi, se on ihan normaalia. Kaikki ei tykkää kaikista.

        Sukupuoliviha ja syrjiminen on opittua ja omaksuttua käytöstä ja asennetta, sillä on hyvin vähän tekemistä minkään luonnollisen maskuliinisuuden ja feminiinisyyden kanssa.


      • Anonyymi

        Lisäksi määrittelisin toksisuuden enemmänkin sosiopatiaksi, joka liittyy toksisen yksilön psyykeen ja ilmenee mahdollisesti sukupuolivihana.

        Toksisuus on ikäänkuin toimintamalli tuoda esiin ajatuksiaan (maskuliinisuudessa) ja hallita ympäristöä (feminiinisyydessä).

        Esim. kierous ja manipulointi. Vrt narsistin psyyken toimintamallit.


    • Anonyymi

      No jokaisessa persoonassa on kyseisiä piirteitä, maskuliinisia ja feminiinisiä.

      Ehkä unohdit mainita toksisesta maskuliinisuudesta sen vakavimman ongelman. Se on feminiinisyyden kieltäminen ja heikkoudeksi lukeminen miehessä.
      Tätä tapaa niin miehissä kuin naisissa. Miehet alistavat feminiinisyyttään esiintuovia ja naiset saattaa tehdä sitä myös. Jotenkin on surullista, että äiti huutaa jääkiekkokaukalon laidalla nyrkkiä puiden omalle pojalleen, että niittaa pa.kat pihalle siitä vastustajasta.
      Isät taas eivät halaa poikiaan, kun se on liian homoa.

    • Anonyymi

      Enpä tiedä minkä takia noita mitään täytyy määrittää maskuliinisen tai feminiinisen kautta. Väkivalta ja agressiivisuus ovat toksisia jo ihan itsessään. Se, että ihmistä yritetään sovittaa johonkin muottiin vastoin hänen luontoaan, on henkistä väkivaltaa. Ihan sama mikä sen muottiin tunkemisen syy on. Ihminen, joka pyrkii määrittelemään mitä itsekukin on ja saa olla sukupuolestaan tai mistä tahansa muusta ominaisuudesta johtuen, tekee väkivaltaa kohdettaan kohtaan. Väkivaltaa voi myös tehdä itseään kohtaan, sekä fyysisesti, että henkisesti. Juoruilu ja muut vastaavat ovat paitsi henkistä väkivaltaa uhria kohtaan, myös hyvin mahdollisesti kunnianloukkauksia. En ymmärrä mitä hittoa noilla millään on tekemistä sukupuolen tai maskuliinisuuden tai feminiinisyyden kanssa.

      • Anonyymi

        Luin erään artikkelin, jossa asiaa oli käsitelty niin, että oli lueteltu ihmisyyteen liittyviä positiivisia ja toksisia ominaisuuksia eikä jaoteltu niitä sukupuolen mukaan. Jokainen tietysti saa olla feminiinisyydestä ja maskuliinisuudesta sitä mieltä kuin haluaa. Olen itse sitä mieltä, että maskuliinisuus ja feminiinisyys on olemassa ja molemmissa sukupuolissa voi olla niitä ominaisuuksia. Pidän positiivista maskuliinisuutta ja positiivista feminiinisyyttä hyvinä asioina ja toisiaan täydentävinä asioina. Jokainen yksilö on tietysti ainutlaatuinen ominaisuuksien yhdistelmä positiivisessa tai negatiivisessa mielessä. Jokainen saa olla sellainen kuin on niin kauan kuin ei satuta toisia fyysisesti eikä henkisesti eikä riko toisen rajoja ja oikeuksia.

        Toksiset ominaisuudet olipa ne jaoteltu mitä tahansa voi esiintyä kummassa tahansa sukupuolessa ja ne tietysti ovat vastenmielisiä molemmissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin erään artikkelin, jossa asiaa oli käsitelty niin, että oli lueteltu ihmisyyteen liittyviä positiivisia ja toksisia ominaisuuksia eikä jaoteltu niitä sukupuolen mukaan. Jokainen tietysti saa olla feminiinisyydestä ja maskuliinisuudesta sitä mieltä kuin haluaa. Olen itse sitä mieltä, että maskuliinisuus ja feminiinisyys on olemassa ja molemmissa sukupuolissa voi olla niitä ominaisuuksia. Pidän positiivista maskuliinisuutta ja positiivista feminiinisyyttä hyvinä asioina ja toisiaan täydentävinä asioina. Jokainen yksilö on tietysti ainutlaatuinen ominaisuuksien yhdistelmä positiivisessa tai negatiivisessa mielessä. Jokainen saa olla sellainen kuin on niin kauan kuin ei satuta toisia fyysisesti eikä henkisesti eikä riko toisen rajoja ja oikeuksia.

        Toksiset ominaisuudet olipa ne jaoteltu mitä tahansa voi esiintyä kummassa tahansa sukupuolessa ja ne tietysti ovat vastenmielisiä molemmissa.

        Toki mä sen tiedän, ettet napannut noita määritelmiä hatustasi. Tuo koko ajatus on vaan hemmetin pöljä. Mikään noista kun ei liity suoraan sukupuoleen. Nuo itse määritelmät jo itsessään aiheuttavat paljon "toksisuutta".


      • Anonyymi

        Väkivaltaisuuskin osaa olla positiivista. Poliisin työ on usein väkivaltaista, ehkä maskuliinista, mutta osaavan poliisin kohdalla myös feminiinisyys on aktiivista ja ”asikasta” kuunnellaan” ja arvostetaan.

        Oman poikani kohdalla ehkä maskuliinisen väkivaltaisesti käyttäytyvä kätilö, pelasti pojan kuivumiselta. Tämä juotti tätä väkisin. Ehkä väkivaltaisestikin.

        Ei pelkällä ”kukkatätimäisyydellä” ratkota ongelmia. Joskus pitää osata jyrätä. Mutta feminiinisyys aktiivisena muistuttaa taustalla, jos sitä ei kiellä, kuten moni mieskollega pitää heikkoutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivaltaisuuskin osaa olla positiivista. Poliisin työ on usein väkivaltaista, ehkä maskuliinista, mutta osaavan poliisin kohdalla myös feminiinisyys on aktiivista ja ”asikasta” kuunnellaan” ja arvostetaan.

        Oman poikani kohdalla ehkä maskuliinisen väkivaltaisesti käyttäytyvä kätilö, pelasti pojan kuivumiselta. Tämä juotti tätä väkisin. Ehkä väkivaltaisestikin.

        Ei pelkällä ”kukkatätimäisyydellä” ratkota ongelmia. Joskus pitää osata jyrätä. Mutta feminiinisyys aktiivisena muistuttaa taustalla, jos sitä ei kiellä, kuten moni mieskollega pitää heikkoutena.

        Jos et kykene tajuamaan eroa väkivallan ja "väkivallan" välillä, niin se on lähinnä sinun oma ongelmasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivaltaisuuskin osaa olla positiivista. Poliisin työ on usein väkivaltaista, ehkä maskuliinista, mutta osaavan poliisin kohdalla myös feminiinisyys on aktiivista ja ”asikasta” kuunnellaan” ja arvostetaan.

        Oman poikani kohdalla ehkä maskuliinisen väkivaltaisesti käyttäytyvä kätilö, pelasti pojan kuivumiselta. Tämä juotti tätä väkisin. Ehkä väkivaltaisestikin.

        Ei pelkällä ”kukkatätimäisyydellä” ratkota ongelmia. Joskus pitää osata jyrätä. Mutta feminiinisyys aktiivisena muistuttaa taustalla, jos sitä ei kiellä, kuten moni mieskollega pitää heikkoutena.

        Jos lähden miettimään omaa mielikuvaani asiasta, niin tuo poliisin kohdalla kuvaamasi "feminiinisyys" on minulle enemmän maksuliinisuutta kuin feminiinisyyttä. Itse miellän kuuntelevuuden ja reilun huomioonottavuuden hyvinkin maskuliiniseksi ominaisuudeksi. Itseasiassa jopa siinä määrin, että mies, josta noita löytyy ja keinoja ratkaista asiat ilman tippaakaan väkivaltaa on minusta todella miehekäs ilmestys. Oikean alfan ei tarvitse ikinä näyttää yhtään voimaa ja silti sitä kunnioitetaan. Ainakin jokainen, joka tuntee koiria, tietää mistä puhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et kykene tajuamaan eroa väkivallan ja "väkivallan" välillä, niin se on lähinnä sinun oma ongelmasi.

        Suhteellinen käsite.... minusta ei ollut juottamaan pojalle väkisin nestettä, kätilöstä oli. Olin ehkä liian feminiininen siinä tilanteessa. Maskuliinisemmin toimiva kätilö hoiti homman.

        Näin käsitän itse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lähden miettimään omaa mielikuvaani asiasta, niin tuo poliisin kohdalla kuvaamasi "feminiinisyys" on minulle enemmän maksuliinisuutta kuin feminiinisyyttä. Itse miellän kuuntelevuuden ja reilun huomioonottavuuden hyvinkin maskuliiniseksi ominaisuudeksi. Itseasiassa jopa siinä määrin, että mies, josta noita löytyy ja keinoja ratkaista asiat ilman tippaakaan väkivaltaa on minusta todella miehekäs ilmestys. Oikean alfan ei tarvitse ikinä näyttää yhtään voimaa ja silti sitä kunnioitetaan. Ainakin jokainen, joka tuntee koiria, tietää mistä puhun.

        Oikea alfa onkin sinut feminiinisyytensä kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lähden miettimään omaa mielikuvaani asiasta, niin tuo poliisin kohdalla kuvaamasi "feminiinisyys" on minulle enemmän maksuliinisuutta kuin feminiinisyyttä. Itse miellän kuuntelevuuden ja reilun huomioonottavuuden hyvinkin maskuliiniseksi ominaisuudeksi. Itseasiassa jopa siinä määrin, että mies, josta noita löytyy ja keinoja ratkaista asiat ilman tippaakaan väkivaltaa on minusta todella miehekäs ilmestys. Oikean alfan ei tarvitse ikinä näyttää yhtään voimaa ja silti sitä kunnioitetaan. Ainakin jokainen, joka tuntee koiria, tietää mistä puhun.

        Lisään vielä, että kyse ei ole millään tasolla uhasta. Se voi olla esimerkiksi koiralaumassa se kaikkein pienin "nyrkillätapettava", jolla en se jokin siinä omassa olemisessaan. Sitä kirppua sitten jokainen lauman yksilö kunnioittaa. Vaikka se ei olisi ikinä mitään tehnyt. Tuo juttu voi löytyä niin urokselta, kuin naaraltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lähden miettimään omaa mielikuvaani asiasta, niin tuo poliisin kohdalla kuvaamasi "feminiinisyys" on minulle enemmän maksuliinisuutta kuin feminiinisyyttä. Itse miellän kuuntelevuuden ja reilun huomioonottavuuden hyvinkin maskuliiniseksi ominaisuudeksi. Itseasiassa jopa siinä määrin, että mies, josta noita löytyy ja keinoja ratkaista asiat ilman tippaakaan väkivaltaa on minusta todella miehekäs ilmestys. Oikean alfan ei tarvitse ikinä näyttää yhtään voimaa ja silti sitä kunnioitetaan. Ainakin jokainen, joka tuntee koiria, tietää mistä puhun.

        No minusta taas sellaisella henkilöllä on feminiinisyys ja maskuliinisuus hallussa persoonassaan. Ei tarvitse lähteä erittelemään ja nostamaan yhtä piirrrettä ylitse muiden.

        Alfa osaa tasapainotella lempeän ja karun piirteen välillä... jos tähän mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea alfa onkin sinut feminiinisyytensä kanssa.

        Nimenomaan. Jos katsoo leijonakuninkaan, niin siinä se feminiinisempi hyvyys palkitaan, mutta ei pelkästään se...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minusta taas sellaisella henkilöllä on feminiinisyys ja maskuliinisuus hallussa persoonassaan. Ei tarvitse lähteä erittelemään ja nostamaan yhtä piirrrettä ylitse muiden.

        Alfa osaa tasapainotella lempeän ja karun piirteen välillä... jos tähän mennään.

        Itsekin karsastan noita makuliininen ominaisuus ja feminiininen ominaisuus käsitteitä, mutta jos minun johonkin tuo "the boss" ominaisuus pitää sijoittaa, niin se menisi maskuliiniseen. Tai ei se minua haittaa, voin vallan mainiosti sanoa pitäväni feminiinisistä johtajatyypeistä. 😛


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä, että kyse ei ole millään tasolla uhasta. Se voi olla esimerkiksi koiralaumassa se kaikkein pienin "nyrkillätapettava", jolla en se jokin siinä omassa olemisessaan. Sitä kirppua sitten jokainen lauman yksilö kunnioittaa. Vaikka se ei olisi ikinä mitään tehnyt. Tuo juttu voi löytyä niin urokselta, kuin naaraltakin.

        Susilaumassa kaikki on tärkeitä. Erotettu uhmaa laumaa. Ja on usein nuori uros tai naaras. Häntä ei tapeta, vaan annetaan erota. Ja mukaan lähtee usein vanhempi beta-opas.

        Betatkin ovat tärkeitä lajille. Tuskinpa alfa tappaisi tuota betaa tavattaessa. Ei ole tarvis. Mutta se on tärkeä uudelle alfalle.

        Näin luulen tästä luonnon mekanismista...

        Ihmisten elämä on aika sekavaa tähän verrattuna. Ei ole reviirirajoja enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Susilaumassa kaikki on tärkeitä. Erotettu uhmaa laumaa. Ja on usein nuori uros tai naaras. Häntä ei tapeta, vaan annetaan erota. Ja mukaan lähtee usein vanhempi beta-opas.

        Betatkin ovat tärkeitä lajille. Tuskinpa alfa tappaisi tuota betaa tavattaessa. Ei ole tarvis. Mutta se on tärkeä uudelle alfalle.

        Näin luulen tästä luonnon mekanismista...

        Ihmisten elämä on aika sekavaa tähän verrattuna. Ei ole reviirirajoja enää.

        Mä puhuin koirista, en susista. Ihminen on vaikuttanut koiraan aika paljonkin tuossa laumautumisasiassa. Koirathan laumautuu ihan aikuisetkin sekaisin. Susi taas elää lähes ainoastaan perhelaumana. Aikuiselle vieraalle sudelle käy helposti köpelösti, mutta aikuiset tervepäiset koirat hyvinkin sopeutuvat, ilman ihmisen läsnäoloakin. Koira on ikäänkuin susi, joka ei ikinä aikuistu. Se jää sille "pentuasteelle" jolla vieraat sudetkin vielä tulevat hyvin toimeen kohdatessaan.

        Susilauman Betat ovat Alfojen jälkeläisiä ja näin ollen tietysti tärkeitä. Ei niitä tietenkään tapeta. Sehän olisi ihan kaistapäistä. Ensiksi uhrataan aikaa energiaa niiden kasvattamiseen ja sitten tapetaan normaalin itsenäistymisen takia. Oma jälkeläinen voi myöhemminkin selvitä, jos harhautuu takaisin vanhalle kotireviirille ja tunnistetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivaltaisuuskin osaa olla positiivista. Poliisin työ on usein väkivaltaista, ehkä maskuliinista, mutta osaavan poliisin kohdalla myös feminiinisyys on aktiivista ja ”asikasta” kuunnellaan” ja arvostetaan.

        Oman poikani kohdalla ehkä maskuliinisen väkivaltaisesti käyttäytyvä kätilö, pelasti pojan kuivumiselta. Tämä juotti tätä väkisin. Ehkä väkivaltaisestikin.

        Ei pelkällä ”kukkatätimäisyydellä” ratkota ongelmia. Joskus pitää osata jyrätä. Mutta feminiinisyys aktiivisena muistuttaa taustalla, jos sitä ei kiellä, kuten moni mieskollega pitää heikkoutena.

        Assertiivisuus eli jämäkkyys ainakin lähempänä oikeaa termiä. Voi toki olla joku vielä parempikin. Tehdään se mikä välttämätöntä asioiden hoitamiseksi. Tilanteissa pidetään puolensa toista loukkaamatta.


    • Anonyymi

      Nuo on ihan hatusta vedettyjä nuo määritelmät. Vanhanaikaisia,etenkin tyttöjä koskien. Jotkut miehet haluavat edelleen pitäytyä noissa toksisuuksissa. Ikävä kyllä heille.

      • Anonyymi

        Onkos aloittaja osoittanut sukupuolia aloituksessaan? Minusta ei.... elä sotkeennu. Se on sun oma kuvitelma/tottumus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos aloittaja osoittanut sukupuolia aloituksessaan? Minusta ei.... elä sotkeennu. Se on sun oma kuvitelma/tottumus.

        Feminiininen on suomeksi naisellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Feminiininen on suomeksi naisellinen.

        Missä niin lukee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä niin lukee?

        Esimerkiksi kaiken ”muka” tietävä wikipedia sanoo feminiidisyydestä näin:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Feminiinisyys

        Ja kuitenkin siihen todetaan sen olevan puutteellista. Varoitetaan, että asia ei ehkä ole niin, kuten selitetään.

        Sanojen merkitys eri ihmisille eri tavalla on kommunikaatio-ongelma. Suomen kieli on monellatapaa ihan hanurista, liian nuori käsittelemään näitä....


      • Anonyymi

    • Esim. espanjan kielessä kaikki substantiivit jaetaan maskuliinisiin ja feminiinisiin. Saksan kieli menee astetta pitemmälle: maskuliinisten ja feminiinisten sanojen lisäksi on lgbt-sanat. On siis der, die ja das-sanoja.

      Samanlaista jaottelua kaivattaisiin nyt suomen kieleen. Ei sitä muuten voi tietää mikä on maskuliinista ja mikä feminiinistä. Ihan liian epämääräistä sanoa, että jotenkin on perinteisesti ollut ja sen perusteella.

      Mutta ehkä oleellisin kysymys on, että miksi tuo jaottelu yleensäkään pitää tehdä. Eikö jokainen vain saisi olla toksinen itselleen sopivimmalla tavalla?

      • Anonyymi

        Kannattaako itselle se toksisuus juuri? 🤔


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako itselle se toksisuus juuri? 🤔

        Mitään toksisuuttahan ei oikeasti ole olemassa. Koko sana on vain suvaitsemattomien yritys pakottaa muita ihmisiä haluamiinsa käytösmalleihin ja samalla pönkittää omaa asemaansa. Kai sen jokainen omalle kohdalleen osaa arvioida, mikä kannattaa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mitään toksisuuttahan ei oikeasti ole olemassa. Koko sana on vain suvaitsemattomien yritys pakottaa muita ihmisiä haluamiinsa käytösmalleihin ja samalla pönkittää omaa asemaansa. Kai sen jokainen omalle kohdalleen osaa arvioida, mikä kannattaa.

        Kaikki tuhoava on kyllä varsin toksista. Silloin kun tuo toksisuus kohdistuu muihin, niin se on ehdottomasti tuomittavaa. Ei itsetuhoisuuskaan erityisen järkevää ole, mutta toki jokainen saa sitä vapaasti harrastaa.


      • Anonyymi

        Tuovan on suomen kielen tasa-arvoisuutta, Ruotsinkin piti keksiä tämä hen ilmaisemaan ei-sukupuolitettua häntä, siis ihmistä.


      • Anonyymi

        Suomi on oikeasti tosi tasa-arvoinen kieli ja se on ISO plussa. Osassa Suomen sukulaiskieliäkin on maskuliinisia ja feminiinisiä muotoja, eli ei ole edes kieliryhmän yhteinen ominaisuus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomi on oikeasti tosi tasa-arvoinen kieli ja se on ISO plussa. Osassa Suomen sukulaiskieliäkin on maskuliinisia ja feminiinisiä muotoja, eli ei ole edes kieliryhmän yhteinen ominaisuus.

        Mutta miten sitä pieni ihminen osaa olla tasapainoisella tavalla maskullininen ja feminiininen, jos ei kielessä määritellä kumpaa näistä mikäkin on. Ei mitenkään!

        Saksaksi on helpompaa. Jos samalle voileivälle laittaa kinkkua (der Schinken) ja juustoa (der Käse) niin menee ihan liian maskuliiniseksi. Mutta jos laittaa paljon myös voita (die Butter) niin pysyy homma balanssissa eikä lipsahda toksisen puolelle.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mutta miten sitä pieni ihminen osaa olla tasapainoisella tavalla maskullininen ja feminiininen, jos ei kielessä määritellä kumpaa näistä mikäkin on. Ei mitenkään!

        Saksaksi on helpompaa. Jos samalle voileivälle laittaa kinkkua (der Schinken) ja juustoa (der Käse) niin menee ihan liian maskuliiniseksi. Mutta jos laittaa paljon myös voita (die Butter) niin pysyy homma balanssissa eikä lipsahda toksisen puolelle.

        Nimenomaan juuri siten, että sitä ei kukaan muu määrittele. Olet ihan se ihminen, joka oikeasti olet. Vain silleen se todellinen tasapaino löytyy. Ihan kun kävelemään tai pyöräilemään opetellessa. Vasta sitten kun kukaan ei sua pitele, voit löytää oman tasapainon.


    • Aloituksen mukaan palstan pojissa esiintyy paljon toksista feminiinisyyttä.

    • Anonyymi

      Toksista feminiinisyyttä voisi olla tietynlainen ylikiltteys. En nyt näe miten kilpailuhenkisyys tai juoruilu olisi feminiinisiä asioita mitenkään, pikemmin neutraaleja.

      Eli jos hoivaaminen on feminiinistä, niin sekin voi olla toksista, kun aletaan esim. keksimään lapselle sairauksia. Ja kaikkihan tietää mitä toksinen maskuliinisuus on. Se onkin jo isompi ongelma. Siksi siitä niin paljon enemmän puhutaan.

      • Anonyymi

        Toksista hoivaamista on myös sellainen tukahduttava "hoivaaminen", jossa lapsen ei anneta lainkaan itsenäistyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toksista hoivaamista on myös sellainen tukahduttava "hoivaaminen", jossa lapsen ei anneta lainkaan itsenäistyä.

        Joo, jotain sellaista. Ja sitten ehkä liiallinen keskittyminen omaan ulkonäköön? Mutta ei esim. joku vastuunpakoilu, mitä ap ehdotti. Pikemmin päinvastoin ylisuorittaminen ja perfektionismi. Jos jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, jotain sellaista. Ja sitten ehkä liiallinen keskittyminen omaan ulkonäköön? Mutta ei esim. joku vastuunpakoilu, mitä ap ehdotti. Pikemmin päinvastoin ylisuorittaminen ja perfektionismi. Jos jotain.

        Perfektionismi ja ylisuorittaminen ovat minustakin ehdottomasti ennemmin toksista feminninisyyttä ja vastuunpakoilu toksista maskuliinisuutta ... jos nyt siis pitää jompaankumpaan nuo sijoittaa. Itse pidän tuota jakoa täysin keinotekoisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, jotain sellaista. Ja sitten ehkä liiallinen keskittyminen omaan ulkonäköön? Mutta ei esim. joku vastuunpakoilu, mitä ap ehdotti. Pikemmin päinvastoin ylisuorittaminen ja perfektionismi. Jos jotain.

        Liiallinen ulkonäköön keskittyminen voisi kyllä olla feminiinistä, mutta mikä sen maskuliininen vastakohta sitten on. Täydellinen itsen laiminlyöminen? Kai tuo voisi olla toksisesti maskuliininen ominaisuus. Pitäisikö tuon nyt sittenkin molemmissa kohdissa olla enemmän, kuin pelkkä ulkonäkökeskeisyys? Kyllähän itsestään huolehtiminen noin kaikkinensa on enemmän feminiininen ominaisuus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liiallinen ulkonäköön keskittyminen voisi kyllä olla feminiinistä, mutta mikä sen maskuliininen vastakohta sitten on. Täydellinen itsen laiminlyöminen? Kai tuo voisi olla toksisesti maskuliininen ominaisuus. Pitäisikö tuon nyt sittenkin molemmissa kohdissa olla enemmän, kuin pelkkä ulkonäkökeskeisyys? Kyllähän itsestään huolehtiminen noin kaikkinensa on enemmän feminiininen ominaisuus?

        Tosin on niitä miehiäkin, jotka pyrkivät mahdollisimman maskuliiniseen ulkonäköön piikittämällä itseensä jotain täyteaineita ja syömällä hormooneja. Mitähän se sitten olisi, ellei toksisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin on niitä miehiäkin, jotka pyrkivät mahdollisimman maskuliiniseen ulkonäköön piikittämällä itseensä jotain täyteaineita ja syömällä hormooneja. Mitähän se sitten olisi, ellei toksisuutta.

        On tietysti. Jokasessa yksilössä on sekä maskuliinisia, että feminiinisiä ominaisuuksia. Ei se, että jotain tekee mies tee ominaisuudesta yhtään maskuliinisempaa, tai toisinpäin. Siksi toi maskuliininen/feminiininen jaottelu onkin keinotekosta ja pöljää.


    • Jin ja jang, kaksi toisiaan täydentävää perusvoimaa aloitus tehty. :)

      Täytyy lukaista läpi.

      • JanK hakee eka kaffia.


    • Anonyymi

      Ainakin kaikenlainen ahdasmielisyys: huorittelu, rasismi yms on toksista maskuliinisuutta. Palstalla sitä näkee paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe