Palaute heti someen, ei yrittäjälle !

Anonyymi

Olet syömässä ravintolassa. Et ole tyytyväinen pihviisi. Se on pikemminkin raaka kuin medium. Mitä teet: Otat älypuhelimella valokuvan ja jaat sen heti naamakirjassa ihmeellistä, täydellistä ja loisteliasta elämääsi seuraaville surkimuksille saatteella "Yäk, kamalaa. Tänne en tuu enäääää ikinä syömään. Pahaa ruokaa. Surkee palvelu, hyi, hyi, hyi". Ja kaikki luuserit peukuttavat ja jakavat edelleen. Jos sinulla käy aivan peikkomaisen hyvä tuuri, onnistut synnyttämään niin kutsutun "someraivon". Sotakaan ei ole niin vakava asia kuin someraivo. Someraivo kaataa yrityksiä ja kampeaa jopa ihmisiä työpaikoista ja viroista. Someraivo on jokaisen somettajan märkä päiväuni.

Olisi ollut tietenkin myös toinen vaihtoehto hoitaa tilanne. Olisit voinut pyytää tarjoilijan tai jopa kokin palkalle ja ilmoittaa tyytymättömyytesi tuotteeseen. Olisit varmasti saanut tilalle uuden pahoittelujen kera ja hyvällä tuurilla jälkiruoan kaupanpäälle. Olisit ehkä jopa voinut innostua antamaan paikalle positiivisen palautteen tilanteen hyvän hoitamisen johdosta.

Eli aina ensin sontaa sosiaaliseen mediaan. Unohdetaan kaikki normaalit ja sivistyneet tavat antaa palautetta ja tehdä reklamaatioita. Sitä paitsi, eihän yrityksen kunniaa voi loukata, joten mahdollisuudet joutua käräjille ovat olemattomat. Yrityksen pitäisi pystyä osoittamaan kärsineensä jonkin tyyppisen konkreettisen vahingon sinun paskan käytöksesi vuoksi. Ja onhan se hyvänen aika yrittäjällekkin mukavempaa lukea "epäonnistumisestaan" jälkeenpäin sosiaalisen media päivityksestä, joka on jaettu miljoona kertaa.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esimerkkisi oli huono. Ei noista pihveistä ole tapana mennä nettiin muilla jupisemaan.

      Kyllä huonon pihvin saanut suomalainen(kin) valittaa asiasta heti ravintolassa. Juuri koska tietää saavansa paremmin mieleisensä pihvin tilalle ja ehkä jotain hyvitettäkin jälkiruokaa tms.

      • Anonyymi

        Ravintola oli vaan esimerkki. Ilmiö koskee kaikkia palveluita ja tuotteita.


      • Anonyymi

        Yleensähän tuollaiset riidat koskevat vaikka käytetyn auton ostamista, keittiöremontin tekemistä, laatoitustöitä tai sen tyyppisiä työsuoritteita. Usein myyjäpuolen kanssa yritetäänkin sopia asioista, jos on sekundaa tullut tehtyä.

        Autokauppiaat eivät kuitenkaan suostu kauppojha purkamaan. He pitävät kymmeniäkin pikkuvikoja normaaleina 7 v. vanhan auton vikoina. Väärät kallistukset lattiaan laatoittanut ei suostu korjaamaan, koska lattialle jäävä lammikko ei kuulemma ole haittaava jne.

        Tässä vaiheessa suovaantunut asiakas menee viimeisenä valitustienään kirjoittamaan kyseisestä firmasta nettiin, ja kertoo saamansa kohtelun.

        Siinä mielessä avausviestiin olisi voinut laittaa ihan oikeata tapahtumaa kuvaavan todellisen jutun. Olisi helpompaa arvioida kummassa osapuolessa sitä syytä on enemmän ollut. Sikäli kuin asia on jo nettipalstoille saakka valituksena päässyt jo kiertämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensähän tuollaiset riidat koskevat vaikka käytetyn auton ostamista, keittiöremontin tekemistä, laatoitustöitä tai sen tyyppisiä työsuoritteita. Usein myyjäpuolen kanssa yritetäänkin sopia asioista, jos on sekundaa tullut tehtyä.

        Autokauppiaat eivät kuitenkaan suostu kauppojha purkamaan. He pitävät kymmeniäkin pikkuvikoja normaaleina 7 v. vanhan auton vikoina. Väärät kallistukset lattiaan laatoittanut ei suostu korjaamaan, koska lattialle jäävä lammikko ei kuulemma ole haittaava jne.

        Tässä vaiheessa suovaantunut asiakas menee viimeisenä valitustienään kirjoittamaan kyseisestä firmasta nettiin, ja kertoo saamansa kohtelun.

        Siinä mielessä avausviestiin olisi voinut laittaa ihan oikeata tapahtumaa kuvaavan todellisen jutun. Olisi helpompaa arvioida kummassa osapuolessa sitä syytä on enemmän ollut. Sikäli kuin asia on jo nettipalstoille saakka valituksena päässyt jo kiertämään.

        Autoyrittäjät ainakaan usein eivät edes tiedä autojen vikoja, eiväthän nuo niillä autoilla itse ajele. Se käyttäjä, joka auton liikkeeseen vaihtoi tiesi, mutta ei kertonut vikoja ja sai autostaan näin paremman hinnan. Muutoin yrittäjä olisi laskenut korjaukset jo auton ostaessaan sisään.


    • Anonyymi

      Tässä sosiaalimediakuraa:

      Käytiin kouvolan mäkkärissä syömässä. Tiskiltä ei saanut enää tilata. Piti käyttää tolpaan kiinnitettyä sekavaa ja huonosti toimivaa telkkaria. Tilaus piti myös maksaa kortilla omin pikku kätösin. Eli käteisellä ei saanut enää ostaa. Ajattelin, että tätä systeemiä voisi vielä edelleen kehittää siten, että tilaamisen ja maksamisen jälkeen laite voisi ilmoittaa, että "Kiitos tilauksesta. Siirry nyt keittiöön valmistamaan hampurilaisateriasi ja muistathan viedä roskat ja palauttaa tarjottimen ruokailun jälkeen."

      • Anonyymi

        Työvoima on nykyään niin kallista kaikkialla. Ei voida enää haaskata vähiä nuoria Maccarin tiskin taakse hymyilemään, ja asiakkaiden tilauksia vastaanottamaan. Automaatti saa hoitaa nämä simppelit asiakaspalveluhommat.
        Meidän suomalaiset nuoret on Hi-tech hommissa korkeasti koulutettuina kaikki.


      • Anonyymi

        Olisit raivonnut sille automaatille palautteesi suoraan. Turhaa ihan ensilinjana on tänne someen tulla avautumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työvoima on nykyään niin kallista kaikkialla. Ei voida enää haaskata vähiä nuoria Maccarin tiskin taakse hymyilemään, ja asiakkaiden tilauksia vastaanottamaan. Automaatti saa hoitaa nämä simppelit asiakaspalveluhommat.
        Meidän suomalaiset nuoret on Hi-tech hommissa korkeasti koulutettuina kaikki.

        ...ja jos siivoaa vessan, saa bonuksena pirtelön kaupanpäälle !


    • Anonyymi

      Autokauppa erittäin hyvä esimerkki. Nykyajan hyötyjäihminen vie piilovikaisen auton liikkeeseen vaihdossa, eikä kerro vikoja. Autoyrittäjä myy sen eteenpäin, ja piilovika paljastuu vasta sitten. Auton ostanut menee heti someen haukkumaan autoyrittäjän huijariksi, vaikka tuo ei viasta tiennyt mitään, ja oikea vilpillisesti toiminut on se, joka ei kertonut vikaa myyjälle, jotta tämä olisi sen voinut korjata ennen myyntiä. Autoyrittäjä korjaa vian, mutta huijarin maine ehti jo tulla, ja myynti laskee. Hyötyjä oli asiakas, joka sai autostaan paremman hinnan salaamalla vian.

    • Anonyymi

      Nykyihminen käyttää somea hyväkseen kiristämällä yrittäjiä kirjoittelu-uhkauksilla ja yrittää sillä saada järjettömiä hinnanalennuksia ja korvauksia. Hyötyminen yrittäjien kukkarolla on nykypäivää! Yrittäjä, varsinkin pienempi syö sitten hapankorppua kun tämä hyötyjä törsää korvaukset baarissa ja ravintoloissa. Voi voi tätä nykypäivän menoa! Yrittäjä on täysin lainsuojaton tämän touhun edessä.

    • Anonyymi

      Tee kunnon ruokaa, niin näin ei käy.

    • Anonyymi

      >> Auton ostanut menee heti someen haukkumaan autoyrittäjän huijariksi, vaikka tuo ei viasta tiennyt mitään, ja oikea vilpillisesti toiminut on se, joka ei kertonut vikaa myyjälle, jotta tämä olisi sen voinut korjata ennen myyntiä. >>

      Sanoisin kyllä että normaali käytetyn auton ostaja haluaa saada kokemansa vääryydet oikaistua ihan perinteisin menetelmin. Sellaisin menetelmin jotka itsekin tietää usein toimivan parhaiten, kun ei ala heti ovensuussa jo räyhäämään.

      Kyllä sen ostetun, viallisen auton kanssa mennään liikkeeseen, esitetään viat ja halutaan nauvotella hinnasta tai ehdotetaan kaupan purkamisesta.

      Tietyt käytettyjen autojen kauppiaat joutuvat jatkuvasti firmansa nimen kanssa Mustalle Listalle, ja toiset autokauppiaat eivät joudu.
      https://kuluttaja.fi/musta-lista/

      • Anonyymi

        Pitäisi kyllä olla suhteellista, mitä vaaditaan. Vaikkapa käytetyn auton kauppa esimerkkinä. Nykypäivän tollo kun ostaa 2000e hintaisen auton, ja se nyt on selvää, että vikoja siihen tulee, on tuo sitten myyjän kimpussa heti niiden vikojen vuoksi. Myyjä kun sanoo, että ei ala maksamaan 1000e jarruremonttia, kun jarrut ovat kuluvia osia, menee tollo heti nettiin ja haukkuu "huijariliike xxxxx ei korvaa mitään". Tilanne kun etenee siihen, että kaupanpurusta aletaan puhua, pitäisi myyjän maksaa sitten tollolle 5000e siitä samasta autosta, minkä tuo juuri osti 2000e:lla, kun tollo on käyttänyt sitä huollossa. Tottakai siitä nyt riita tulee, ja ei myyjä tuollaisiin järjettömyyksiin suostu. Sen jälkeen tollo on taas netissä mustamaalaamassa myyjää. Täällä vaikka Autoliikkeet ja auton ostaminen -palstalla hyviä esimerkkejä paljon.


      • Anonyymi

        Kaikkien ei kannata vaan alkaa autokauppiaiksi, jos ei omat kyvyt ja taidot ihmissuhteissa riitä.

        Eivät ole alalle tarkoitettuja, ja eivät omien asiakkaidensa pyyntöjen ja vaatiunusten kanssa osaaa junalla ja pärjätä.

        Eivät nuo Kuluttajariitalautakunnan asiakasvalitusten listat lyhene, ne päin vastoin ovat kasvamaan päin. Ellei tämän asian kanssa pärjää ja osaa olla ja elää, niin onhan niitä muitakin ammatteja olemassa, kuin vaihtoautokaupan tekeminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien ei kannata vaan alkaa autokauppiaiksi, jos ei omat kyvyt ja taidot ihmissuhteissa riitä.

        Eivät ole alalle tarkoitettuja, ja eivät omien asiakkaidensa pyyntöjen ja vaatiunusten kanssa osaaa junalla ja pärjätä.

        Eivät nuo Kuluttajariitalautakunnan asiakasvalitusten listat lyhene, ne päin vastoin ovat kasvamaan päin. Ellei tämän asian kanssa pärjää ja osaa olla ja elää, niin onhan niitä muitakin ammatteja olemassa, kuin vaihtoautokaupan tekeminen.

        Kun tollo ostaa käytetyn auton etsii tuo yleensä myyjästä itselleen viestittelykaveria iltojen iloksi.


    • Anonyymi

      >>Kun tollo ostaa käytetyn auton etsii tuo yleensä myyjästä itselleen viestittelykaveria iltojen iloksi.

      Niitä tolloja, aikaavieviä ja sikäli hankalia asiakkaita on ihan joka alalla. Vaikkapa IT-puolella, jotkin järjestelmiä käyttävät asiakkaat ovat niin onnettoman tolloja ja avuttomia, että työllistävät yksinään enemmän kuin 10...15 tavallista asiakasta.
      Jos on avulias, kohtelias ja höveli, tämän avunpyyntömäärät sen kuin nousee vaan.

    • Anonyymi

      Loistava esimerkki!! Aivan täysin tätä päivää. Ja kaiken voi tehdä vieläpä anonyymisti feikki-profiilien takaa.

      • Anonyymi

        Eihän täällä feikkiprofiileja ole, vaan anonyymisti kirjoitellaan ja kommentoidaan.
        Se on Suomi-24 alustan vuosikymmeniä vanha kohtelias tapa. Silloin ujommatkin ihmiset uskaltavat kertoa mielipiteensä.
        Voithan toki esitellä itsesi täällä, mikäli haluat,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe